Esimerkkejä narsistin toiminnasta?
Haluaisin kuulla käytännön esimerkkejä siitä, miten narsisti toimii.
Kommentit (171)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunpa olisi enemmän esimerkkejä ja vertaiskokemuksia passiivis-agressiivisesta narsismista. Se on ollut niin käsittämättömän salakavalaa ja hajottavaa. Uskoisin, että huutamiset, sanoin alistamiset ja kiinni käymiset olisivat ajaneet minut ajoissa pois.
Ei narsisti ole p-a, narsisti on aina aktiivinen mustamaalaaja ja toiminnan ihmiskuori. P-a on välinpitämätön ei muuta.
Kylläpä vaan on! Ja ihan diagnoosin saanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsisteilla on paljon uhreja, koska he tarvitsevat muita ihmisiä hyötymismielessä monin tavoin. Ilmeisesti he saavat myös nautintoa siitä kaikesta minkä uhreilleen tuottavat. Olen tullut siihen tulokseen, että narsistilla on myös loppujen lopuksi huono itsetunto ja siksi hän tarvitsee jonkun ihmisen, jota voi alentaa, jotta tuntisi itsensä paremmaksi. Uhreja on paljon, koska narsistin kanssa eläminen on niin kauheaa, että uhrit vaihtuvat aina uusiin.
Olen eri mieltä uhrien lukumäärästä, yleensä narsistilla on yksi uhri kerrallaan johon keskittää kaiken tarmonsa.
Onhan hovissakin uhreja, hyväksikäytettäviä likaisten töiden tekijöitä, joita narsisti ohjaa aiheuttamaan kärsimystä narsistin ajattelevalleen kilpailijalleen. Kun hovilainen joutuu pulaan, narsisti unohtaa kätyrinsä.
Narsisti harvoin tekee julkisesti "kohtauksia" mutta toimii siten, että uhri varmasti saadaan näyttämään muiden silmissä sekopäältä. Salakavalasti menetetään ihmissuhteita tärkeisiin ihmisiin: "en tykkää siitä kyllä ollenkaan, se on just tollanen...(pitkä lista kaikkia piirteitä)" ja alat vähitellen itsekin uskomaan, että se ihminen joka sulle on tärkeä on sellainen. Jatkuvasti syyllisyydentuntoa, kun puheet on tällaisia: "onks sun ihan pakko mennä tänään ku mä oon täällä (vaikka olisit sopinut jo ajat sitten jonkun menon, ja äänensävy ei ole sellainen leikkisä hei älä sä nyt mua tänne jätä :D vaan enemmänkin syyllistävä). Narsisti kehuu muiden edessä ja ylistää maasta taivaisiin (kattokaa mun kumppanii ja kattokaa mitä se osti jne) mutta kahden kesken sanoo epävarmuutta lisääviä kommentteja kuten "näyttää oudolta toi vaate" ja jos teet jotain mistä sun itsetunto kohoaa, esim treenaat, ei ikinä tule yhtäkään kehua siitä. Narsisti vaatii paljon huomiota ja suuttuu jos häntä ei kehuta. Saattaa ihan tyhjänpäiväsistä asioista suuttua esim kesken illan muuttua mutrusuuksi ja joudutte lähtemään kotiin vaikka itse olisi halunnut jäädä.
Jos joku osoittaa kiinnostusta sinuun, niin narsisti ei siedä ollenkaan ja arvostelee tämän ihmisen ja saattaa jopa päästään keksiä juttuja mitä tämä henkilö olisi sanonut tai tehnyt. Vääntelee sanoja, ei myönnä virheitään, saa sinut uskomaan että olet syyllinen kaikkeen. Tekee itse todella kyseenalaisia asioita ja saattaa häikäilemättä flirttailla sinun edessä ja kun pahoitat mielesi, narsisti sanoo olleensa vain ystävällinen.
Sellaisen olen itse oppinut, että se miten ihminen käyttäytyy toisia kohtaan kertoo hyvin paljon tästä ihmisestä. Jos jatkuvasti muissa on vikaa niin kannattaa olla varovainen. Ja teennäisyys.
Se on just noin että narsisti saa uhrinsa muiden silmissä hulluksi. Eikö kukaan saa noita narsisteja kuriin?
Muistakaa, että tällä palstalla jaetaan omia mielipiteitä narsistien toiminnasta, ei tieteellistä informaatiota.
Vierailija kirjoitti:
Minä uskon että narsistin hovin jäsenillä on jonkin verran narsistisia piirteitä itsellään, miksi muuten ihailisivat narsistia? En myöskään usko että hovi voi olla täysin tietämätön narsistin toiminnasta, pikemminkin esittävät hieman tyhmää, koska jollain tavalla itsekin nauttivat siitä että yhtä sorsitaan.
Usein se hovi ei tiedä totuutta narsistista, koska narsisti valehtelee ja on hurmaava heille. Kehuu välillä, kertoo jänniä juttuja ja on karismaattinen.
Hovin jäsenet saattavat usein olla kilttejä ja uhrautuvaisia ihmisiä, joilta narsisti saa lypsettyä hyötyä itselleen eri tavoin. Sellaiset ihmiset eivät kehtaa kieltäytyä avustaan tai pitää tiukkoja rajoja, vaan joustavat omasta mukavuudestaan.
Joskus hovin jäsen vain haluaa olla sinisilmäinen ja olla johdettavana. Saa sitä kai sitten jotakin, että on karsmaattinen johtaja, joka kertoo, mitä tehdään ja mitä nyt haluaa.
Narsistilla on usein päihdeongelma.
Myös rahaa kuluttaa yli varojensa ja sitä usein lainaileekin. Päällepäin rahapula ei välttämättä näy, koska pitää näyttää menestyneeltä, komealta ja varakkaalta.
Vierailija kirjoitti:
Tapailu ja rakastumisvaiheessa kehuu ja ylistää. On romanttinen ja muistaa kaikki sun pienet sanomiset ja ottaa niistä onkeensa. Sitten vähitellen alkaa alistaminen, vittuilu, syyllistäminen jne. Osaa taitavasti kääntää kaiken puolison syyksi. Osaa ottaa välillä takaisinpäin, että jäät siihen suhdehelvettiin yhä varmemmin kiinni. Sitoo, eristää ystävistä ja sukulaisista. Tekee sinusta riippuvaisen itsestään.
Narsistilla itsellään ei ole hyviä ystäviä. On "tuttuja", joista puhuu pahaa selän takana. Saa äkillisiä raivokohtauksia, joita alat pelätä, niin että olet koko ajan varpaillasi.
Allekirjoitan tämän, tapailin yhtä naista melkein 6kk, ja alussa sain valtavasti huomiota.(aina ollut muille naisille kun ilmaa) Olin ihan myyty, maailman ihanin ja täydellisin nainen rakasti minua! Seksi oli täydellistä.
Parin kuukauden jälkeen kuvioihin tuli vittuilu, vähättely ja syyllistäminen. Kaikki oli mun syytä, jos muuttuisin vähäsen, meillä voisi olla yhtä ihanaa kun alussa. Jossain vaiheessa mukaan tuli raivokohtaukset, mitättömistä syistä hirveät kilarit. Olin varuillani, etten vahingossakaan suututtanut sitä. Järki sanoi etten voi olla sellaisessa suhteessa, ja yritin keskustella asiasta mutta kaikkihan oli mun syytä.
Viimeisen kerran kun nähtiin, oltiin käyty syömässä ja olin valinnut huonon ravintolan meille, paskaa ruokaa ym ym. Kotimatkalla huomasin että toinen räjähtää ihan kohta, kysyin siltä onko kaikki hyvin jolloin se räjähti täysin, ihmisiä ympärillä ja hirveää huutoa. Tarkoitus oli vissiin nolata minua tmv.
Narsistin kynsissä n. 1,5 vuotta ennen kuin älysin että ei tämä suhde ole normaalia nähnytkään. Minua aina nuhdeltiin ja kaikki aina minun syytä. Jos hän itse riehui julkisesti niin siitäkin oltiin mulle vihasia kun oli jollain ihme logiikalla minun syytä. Läksin meneen enkä ole taakseni katsonut. Onnea vaan seuraavalle uhrille. Tuota miestä ei niin vaan jätetä vaan siitäkin syntyy aivan hemmetinmoinen sirkus ja vainoaminen.
Kertokaa näistä kokemuksistanne lähipiirille niin joskus sana leviää niinkin ettei narsistille tule niin paljon uusia uhreja kuin voisi tulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä uskon että narsistin hovin jäsenillä on jonkin verran narsistisia piirteitä itsellään, miksi muuten ihailisivat narsistia? En myöskään usko että hovi voi olla täysin tietämätön narsistin toiminnasta, pikemminkin esittävät hieman tyhmää, koska jollain tavalla itsekin nauttivat siitä että yhtä sorsitaan.
Usein se hovi ei tiedä totuutta narsistista, koska narsisti valehtelee ja on hurmaava heille. Kehuu välillä, kertoo jänniä juttuja ja on karismaattinen.
Hovin jäsenet saattavat usein olla kilttejä ja uhrautuvaisia ihmisiä, joilta narsisti saa lypsettyä hyötyä itselleen eri tavoin. Sellaiset ihmiset eivät kehtaa kieltäytyä avustaan tai pitää tiukkoja rajoja, vaan joustavat omasta mukavuudestaan.
Joskus hovin jäsen vain haluaa olla sinisilmäinen ja olla johdettavana. Saa sitä kai sitten jotakin, että on karsmaattinen johtaja, joka kertoo, mitä tehdään ja mitä nyt haluaa.
Hovin jäsenet nyt ei todellakaan ole kilttejä ja uhrautuvaisua vaan tietävät tasan missä mennään ja omaavat itsekin narsistisia piirteitä. He nauttivat kun saavat yhdessä narsistin kanssa lytätä uhria ja osin pelosta kuuluvat hoviin, kuka haluaa olla sen s**tananmoisen vihan kohde mitä narsisti tuntee?
Vierailija kirjoitti:
Tapailu ja rakastumisvaiheessa kehuu ja ylistää. On romanttinen ja muistaa kaikki sun pienet sanomiset ja ottaa niistä onkeensa. Sitten vähitellen alkaa alistaminen, vittuilu, syyllistäminen jne. Osaa taitavasti kääntää kaiken puolison syyksi. Osaa ottaa välillä takaisinpäin, että jäät siihen suhdehelvettiin yhä varmemmin kiinni. Sitoo, eristää ystävistä ja sukulaisista. Tekee sinusta riippuvaisen itsestään.
Narsistilla itsellään ei ole hyviä ystäviä. On "tuttuja", joista puhuu pahaa selän takana. Saa äkillisiä raivokohtauksia, joita alat pelätä, niin että olet koko ajan varpaillasi.
kuulostaa kaverin exältä, kaverini on ihan rikki miehen jäljiltä, ja sitä edellinen kesti kome vuotta selvitä miehestä. onne vaan uudelle rakastuneelle naiselle
Vierailija kirjoitti:
Narsistilla on usein päihdeongelma.
Myös rahaa kuluttaa yli varojensa ja sitä usein lainaileekin. Päällepäin rahapula ei välttämättä näy, koska pitää näyttää menestyneeltä, komealta ja varakkaalta.
Usein ei kyllä ole kumpaakaan. Mistä olet saanut sellaista päähäsi? Ei pidä sekoittaa exien huonoja piirteitä narsismiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsisti "imeytyy" elämääsi ja harrastuksiisi. Eli OMII ne tavallaan itselleen. Jossain vaiheessa huomaat olevasi vain "sivuosassa" esim omassa harrastusyhteisössäsi, koska narsisti on ottanut pääroolin. Sama tapahtuu ystäviesi kanssa; yhtäkkiä narsisti sopiikin tapaamisia SINUN ystäviesi kanssa.
Minulle kävi näin! Narsisti omi ystäväni, harrastukseni, kiinnostuksenkohteeni, tyylini, jne. Meni vuosia huomata että näin kävi, ja kun vihdoin repäisin itseni irti siitä ystävyydestä, jouduin jättämään koko ystäväpiirin. Koska hän oli mustamaalannut minut selän takana KAIKILLE, ja ottanut omiksi ystävikseen kaikki minun ystäväni. Käänsi heidät minua vastaan, ja varmaan edelleenkin haukkuu minua heille. Yllätyksekseni KUKAAN heistä ei ole vaivautunut soittamaan minulle, ja varmistamaan näitä narsistivalehtelijan tarinoita todeksi. Eli en sitten menettänyt niin paljoa mitä luulin, koska kukaan heistä ei ollut aito ystävä, tai s he ovat vaan kaikki tyhmiä, kun uskovat tämän patologisen valehtelijan juttuja. Terveisiä vaan tutuille, jos tunnistatte!
Siis kuka tässä on nasisti, sinä vai entinen ystäväsi. Narsisti puhuu juuri noin: KAIKKI, ja KUKAAN. Siis KAIKKI sinun entiset ystäväsi olivat pahoja ja vain sinä hyvä? Katkaisit välit kaikkiin ilman mitään selityksiä? Julmaa.
Julmaa yrittää päästä eroon narsistista? Sinä et taida tietää A) Mikä on julmaa B) Mikä on narsisti
A) Omien kavereiden hylkääminen ilman mitään selitystä on mielestäni aika julmaa, samoin heidän haukkuminen selän takana ilman, että olisi antanut heille mahdollisuutta keskustella
B) Tiedän erittäin hyvin, mikä on narsisti. Narsismista on monenlaista. Uhriutuminen ja moraalinen ykemmyydentunto liittyy heikkonahkaiseen narsismiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsisti "imeytyy" elämääsi ja harrastuksiisi. Eli OMII ne tavallaan itselleen. Jossain vaiheessa huomaat olevasi vain "sivuosassa" esim omassa harrastusyhteisössäsi, koska narsisti on ottanut pääroolin. Sama tapahtuu ystäviesi kanssa; yhtäkkiä narsisti sopiikin tapaamisia SINUN ystäviesi kanssa.
Minulle kävi näin! Narsisti omi ystäväni, harrastukseni, kiinnostuksenkohteeni, tyylini, jne. Meni vuosia huomata että näin kävi, ja kun vihdoin repäisin itseni irti siitä ystävyydestä, jouduin jättämään koko ystäväpiirin. Koska hän oli mustamaalannut minut selän takana KAIKILLE, ja ottanut omiksi ystävikseen kaikki minun ystäväni. Käänsi heidät minua vastaan, ja varmaan edelleenkin haukkuu minua heille. Yllätyksekseni KUKAAN heistä ei ole vaivautunut soittamaan minulle, ja varmistamaan näitä narsistivalehtelijan tarinoita todeksi. Eli en sitten menettänyt niin paljoa mitä luulin, koska kukaan heistä ei ollut aito ystävä, tai s he ovat vaan kaikki tyhmiä, kun uskovat tämän patologisen valehtelijan juttuja. Terveisiä vaan tutuille, jos tunnistatte!
Siis kuka tässä on nasisti, sinä vai entinen ystäväsi. Narsisti puhuu juuri noin: KAIKKI, ja KUKAAN. Siis KAIKKI sinun entiset ystäväsi olivat pahoja ja vain sinä hyvä? Katkaisit välit kaikkiin ilman mitään selityksiä? Julmaa.
Eikö tämä jolle vastasit, joutunut jättämään ystävänsä narsistin mustamaalaamisen takia? Narsistista on usein vaikea päästä eroon, monesti koko ystäväpiiri menee uusiksi.
Kyllä, näin hän sanoo. Ei kuitenkaan vielä kertonut, mitä itse teki tilanteessa. Kertoiko ystävilleen, että juorut ovat valhetta? Narsistista on vaikea päästä eroon, tiedän. Sitten on niitä, joilla ei todellisia ystäviä olekaan, kun aina tulee jotain, mitä ei voi selvittää, ja aina tulee jotain, mikä on niiden kaikkien muiden syytä. Me ei vielä tämän kertomuksen perusteella voida tietää, mistä on kyse.
Narsisti on sairas, eikä voi itselleen mitään. Siksi narsistin läheltä kannattaa juosta pakoon kovaa. Mutta eniten minua ihmetyttää se narsistin hovi. Ovatko he niin itseriittoista sakkia, että koska narsisti vuoroin nuoleskelee ja kehuu heitä, he saavat siitä tarpeeksi syytä roikkua narsistin liepeillä, tietäen mitä pahaa narsisti aiheuttaa uhreilleen? Mikä heissä on vialla, että he ihannoivat tunnevammaista ja kieroa narsistia? Pelokkaana eivät halua joutua narsistin uhriksi, joten mieluummin kiusaavat narsistin kanssa tätä uhria? Saavat jotain tyydytystä siitä, että yksi on heikompi kuin he? Jotenkin kuvottavaa.
Olen eri mieltä uhrien lukumäärästä, yleensä narsistilla on yksi uhri kerrallaan johon keskittää kaiken tarmonsa.