Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Esimerkkejä narsistin toiminnasta?

Vierailija
02.06.2016 |

Haluaisin kuulla käytännön esimerkkejä siitä, miten narsisti toimii.

Kommentit (171)

Vierailija
121/171 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä uskon että narsistin hovin jäsenillä on jonkin verran narsistisia piirteitä itsellään, miksi muuten ihailisivat narsistia? En myöskään usko että hovi voi olla täysin tietämätön narsistin toiminnasta, pikemminkin esittävät hieman tyhmää, koska jollain tavalla itsekin nauttivat siitä että yhtä sorsitaan. 

Usein se hovi ei tiedä totuutta narsistista, koska narsisti valehtelee ja on hurmaava heille. Kehuu välillä, kertoo jänniä juttuja ja on karismaattinen.

Hovin jäsenet saattavat usein olla kilttejä ja uhrautuvaisia ihmisiä, joilta narsisti saa lypsettyä hyötyä itselleen eri tavoin. Sellaiset ihmiset eivät kehtaa kieltäytyä avustaan tai pitää tiukkoja rajoja, vaan joustavat omasta mukavuudestaan.

Joskus hovin jäsen vain haluaa olla sinisilmäinen ja olla johdettavana. Saa sitä kai sitten jotakin, että on karsmaattinen johtaja, joka kertoo, mitä tehdään ja mitä nyt haluaa.

Hovin jäsenet nyt ei todellakaan ole kilttejä ja uhrautuvaisua vaan tietävät tasan missä mennään ja omaavat itsekin narsistisia piirteitä. He nauttivat kun saavat yhdessä narsistin kanssa lytätä uhria ja osin pelosta kuuluvat hoviin, kuka haluaa olla sen s**tananmoisen vihan kohde mitä narsisti tuntee?

Tämä on varmaan totta. Mutta mitäs sitten kun uhri häipyy kuviosta?

Vierailija
122/171 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että kyse on itseriittoisuudesta. Se, että jättää ryhmän, voi olla itseriittoisuudesta (ei aina). Ennemmin kyse on päinvastaisesta ilmiöstä: jään yksin, jos vastustan johtajaa.

Näinhän koulukiusaaminen toimii.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/171 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä uskon että narsistin hovin jäsenillä on jonkin verran narsistisia piirteitä itsellään, miksi muuten ihailisivat narsistia? En myöskään usko että hovi voi olla täysin tietämätön narsistin toiminnasta, pikemminkin esittävät hieman tyhmää, koska jollain tavalla itsekin nauttivat siitä että yhtä sorsitaan. 

Usein se hovi ei tiedä totuutta narsistista, koska narsisti valehtelee ja on hurmaava heille. Kehuu välillä, kertoo jänniä juttuja ja on karismaattinen.

Hovin jäsenet saattavat usein olla kilttejä ja uhrautuvaisia ihmisiä, joilta narsisti saa lypsettyä hyötyä itselleen eri tavoin. Sellaiset ihmiset eivät kehtaa kieltäytyä avustaan tai pitää tiukkoja rajoja, vaan joustavat omasta mukavuudestaan.

Joskus hovin jäsen vain haluaa olla sinisilmäinen ja olla johdettavana. Saa sitä kai sitten jotakin, että on karsmaattinen johtaja, joka kertoo, mitä tehdään ja mitä nyt haluaa.

Hovin jäsenet nyt ei todellakaan ole kilttejä ja uhrautuvaisua vaan tietävät tasan missä mennään ja omaavat itsekin narsistisia piirteitä. He nauttivat kun saavat yhdessä narsistin kanssa lytätä uhria ja osin pelosta kuuluvat hoviin, kuka haluaa olla sen s**tananmoisen vihan kohde mitä narsisti tuntee?

Tämä on varmaan totta. Mutta mitäs sitten kun uhri häipyy kuviosta?

Narsismi toimii kahteen suuntaan: sama ihminen voi toimia sekä alistavana että alistuvana narsistinen.

Entinen alistaja voi muuttua alustuksia, kun heikoin on pois. Nyt hän on uusi uhri.

Vierailija
124/171 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla narsisteilla ei suinkaan ole mitään "hovia."  Jotkut ovat hyvinkin yksinäisiä ihmisiä, koska heidän lähellään ei kestä kukaan.  No, "hovina" voi tietysti olla vaikkapa naapurit, jotka eivät näe narsistin todellista minää, koska eivät ole niin läheisissä tekemisissä.  Siksi hekin saattavat puolustella narsistia, että tämähän on niin mukava ihminen ja aina valmis tulemaan apuun ja on niin reilu kaikessa aina. 

Narsisti voi näytellä hyvinkin mukavaa ja ystävällistä ihmistä, saadakseen siitäkin tyydytystä omalle egolleen ja voidakseen paistatella muiden ihailussa.  Todelliseksi ystäväksi hänestä ei ole. 

Narsistilla on hyvin julma maailmankatsomus.  Tunteita hänellä ei ole, vaan ne pitää opetella näyttelemään. 

Ja on narsisteja, joilla on alkoholiongelma.  Silloin on kyseessä jo aika vaarallinen tapaus.  Alkoholilla haetaan lisää sitä itseluottamusta, jota narsisti kaipaa ja tarvitsee.  Luulen, että aika monetkin näistä eronneista miehistä (ja naisista myös) jotka vainoaa entistä puolisoaan ja perhettään ja kännissä tekevät vaikka veritekoja, ovat narskuja.  Humalatilassa tunteet räjähtävät äärimmilleen.  Narsisti ei siedä sitä, että hänet jätetään.

Vierailija
125/171 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun entinen poikaystävä puhui aina negatiivisen sävyyn työkavereistaan, käänsi kaikki riidat minun syyksi, hän sai loukkaantua kaikesta mutta minä en mistään hänen sanomisistaan. Kun hän jätti minut yhtäkkiä, meni vain muutama viikko ja jo otti yhteyttä ja kertoi miten hänellä on tylsä elämä ja yksinäistä nyt kun minä olen hänet hylännyt. Antoi erossa minulle joitakin tavaroita ja minä ostin häneltä muutaman huonekalun. Nykyään huokailee näiden tavaroiden ja huonekalujen perään, että kun minä olen häneltä kaiken vienyt. Vaikka itse antoi ne mulle ja halusi luopua huonekaluista, joista sitten tarjosin ettei hänen tarvinut laittaa esim. toriin myyntiin.

Tälleen jälkeen päin mietin, onkohan hänellä narsistisia piirteitä? Osaa olla tuttavallinen ja ihana sellasille hyvän päivän tutuille. On teatterialalla töissä ja siellä kyllä mielistelee kaikkia, mutta puhuu niistä sitten minulle kuinka kaikki on idiootteja ja paskoja töissään. Paitsi hän itse. Lähettää mulle myös kuvia itsestään ja perään "Mä näytän tänään ihan kivalta". En tiedä miten näihin reagoida. Odottaako minulta ihailua? On myös ollut hyvin mustasukkainen, kun olen eromme jälkeen mennyt eteenpäin ja utelee uusista treffikumppaneistani yms. Hänellä on kyky saada minutkin kiedottua pikkusormensa ympärille ja tuntemaan oloni kurjaksi puheillaan. Olen ottanut nyt tietoisesti etäisyyttä, koska minusta on ihan järkyttävää miten hän teki minusta eron syyllisen ja jättäjän, vaikka hän halusi erota monen vuoden suhteen jälkeen syynä "en ehdi seurustella juuri nyt".

Vierailija
126/171 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
127/171 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsisti sairastuttaa kaikki ja tartuttaa ongelmansa kaikkiin. Hän tekee kaikkensa, että se nyhdettävä tulee itse hulluksi. Minulle oli käydä näin, vaikka en edes kuulu mihinkään lähipiiriin. Jouduin hakemaan apua, että tajusin, etteivät tapahtuneet asiat ole minun syytäni. Olen ateisti ja silti rukoilen joka päivä ystäväni puolesta, että hän pääsisi tyypistä eroon ja tajuaisi oman arvonsa ja ihmisyytensä. Hän on imenyt paskaa itseensä vuosikausia ja jollain tavalla kyllä itse tiedostaa tilanteensa. Alkoholiongelma saa hänet yhä syvemmälle kierteeseen. Parissa vuodessa olen nähnyt viehättävän, lämpimän ja älykkään naisen muuttuvan samanlaiseksi kuin miehensä. Samalla hän on riippuvainen kenestä tahansa, kuka häntä imartelee. Se on ymmärrettävää, mutta kauheaa. Aivan kuin hänellä ei olisi yhtäkään omaa ajatusta tai mielipidettä enää.

Vierailija
128/171 |
09.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

esittää ensin rakastavaa puolisoa kohtaan kun saa hänet pauloihinsa, alkaa vähättely, pilkkaminen. puolison läheisille esittää puhuu mukavia ja muka kunioittaa heiä, kun ero tulee on muka niin pahoillaan erosta ja esittää että oivoo kaikkea hyvää exälleen mutta samalla piilovi... ja lähettää uhkaus viestejä ja miten toinen ei ule koskaan kelpaaman kellekkään325

Vierailija
129/171 |
09.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun entinen poikaystävä puhui aina negatiivisen sävyyn työkavereistaan, käänsi kaikki riidat minun syyksi, hän sai loukkaantua kaikesta mutta minä en mistään hänen sanomisistaan. Kun hän jätti minut yhtäkkiä, meni vain muutama viikko ja jo otti yhteyttä ja kertoi miten hänellä on tylsä elämä ja yksinäistä nyt kun minä olen hänet hylännyt. Antoi erossa minulle joitakin tavaroita ja minä ostin häneltä muutaman huonekalun. Nykyään huokailee näiden tavaroiden ja huonekalujen perään, että kun minä olen häneltä kaiken vienyt. Vaikka itse antoi ne mulle ja halusi luopua huonekaluista, joista sitten tarjosin ettei hänen tarvinut laittaa esim. toriin myyntiin.

Tälleen jälkeen päin mietin, onkohan hänellä narsistisia piirteitä? Osaa olla tuttavallinen ja ihana sellasille hyvän päivän tutuille. On teatterialalla töissä ja siellä kyllä mielistelee kaikkia, mutta puhuu niistä sitten minulle kuinka kaikki on idiootteja ja paskoja töissään. Paitsi hän itse. Lähettää mulle myös kuvia itsestään ja perään "Mä näytän tänään ihan kivalta". En tiedä miten näihin reagoida. Odottaako minulta ihailua? On myös ollut hyvin mustasukkainen, kun olen eromme jälkeen mennyt eteenpäin ja utelee uusista treffikumppaneistani yms. Hänellä on kyky saada minutkin kiedottua pikkusormensa ympärille ja tuntemaan oloni kurjaksi puheillaan. Olen ottanut nyt tietoisesti etäisyyttä, koska minusta on ihan järkyttävää miten hän teki minusta eron syyllisen ja jättäjän, vaikka hän halusi erota monen vuoden suhteen jälkeen syynä "en ehdi seurustella juuri nyt".

yks mulkku vei erossa lähes kaiken koska hänhän oli ne ostanut... toisen omaisuus myyntiin kun muutivat yhteen turha raahata toiselle puolelle suomea.  toinen sai sentää pitää vaatteensa ja tietokoneensa

Vierailija
130/171 |
09.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän valitettavan hyvin erään sosiopaattinarsistin. Olipa kerran eräs taideteos jonka julkistustilaisuudesta oli iso juttu paikallislehdessä. Kyseinen taiteilija oli siviilitöissä narsistin isän yrityksessä. Facessa oli sitten tämä lehtijuttu, johon narsisti kommentoi seuraavasti: on kyllä hieno taideteos, mutta tiesittekös ihmiset että se olin minä joka palkkasin tämän ihmisen meille töihin. Eli voitte kiittää minua kaikesta.

Eikä ollut mitään sarkasmia vaan ihan tosissaan oli.

Vierailija
131/171 |
10.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
132/171 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
133/171 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Narsisti "imeytyy" elämääsi ja harrastuksiisi. Eli OMII ne tavallaan itselleen. Jossain vaiheessa huomaat olevasi vain "sivuosassa" esim omassa harrastusyhteisössäsi, koska narsisti on ottanut pääroolin. Sama tapahtuu ystäviesi kanssa; yhtäkkiä narsisti sopiikin tapaamisia SINUN ystäviesi kanssa.

Minulle kävi näin! Narsisti omi ystäväni, harrastukseni, kiinnostuksenkohteeni, tyylini, jne. Meni vuosia huomata että näin kävi, ja kun vihdoin repäisin itseni irti siitä ystävyydestä, jouduin jättämään koko ystäväpiirin. Koska hän oli mustamaalannut minut selän takana KAIKILLE, ja ottanut omiksi ystävikseen kaikki minun ystäväni. Käänsi heidät minua vastaan, ja varmaan edelleenkin haukkuu minua heille. Yllätyksekseni KUKAAN heistä ei ole vaivautunut soittamaan minulle, ja varmistamaan näitä narsistivalehtelijan tarinoita todeksi. Eli en sitten menettänyt niin paljoa mitä luulin, koska kukaan heistä ei ollut aito ystävä, tai s he ovat vaan kaikki 

B) Tiedän erittäin hyvin, mikä on narsisti. Narsismista on monenlaista. Uhriutuminen ja moraalinen ykemmyydentunto liittyy heikkonahkaiseen narsismiin.

Muistetaan kuitenkin mainita, että jos käytämme määritelmää 'heikkonahkainen narsisti', niin tähän 'narsistiseen ongelmaan' (eli narsismia liian vähän) ei liity a) manipuloiminen b) toisten hyväksikäyttäminen c) kammottava kateus toisia kohtaan d) myötätunnon ja syyllisyyden tunteiden puuttuminen. Mielestäni 'heikkonahkainen narsismi' on määritelmänä harhaanjohtava.

Vierailija
134/171 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaisia ovat ne asiat, joista narsisti hakee syypäätä puolisostaan? Onko narsistilla tapana syyttää puolisoaan esim.mustasukkaisuudesta tms. kun tulee välienselvittelyjä?

Hmm.. minä olin sairaalloisen mustasukkainen, vainoharhainen, vähän yksinkertainen - hänen lempilauseensa oli "hän ajattelee nyt ihan omilla aivoillaan" hyvin pilkallisesti lausuttuna, kun en lähtenyt mukaan hänen manipulointiinsa, hänen kaikki vaikeutensa olivat loppujen lopuksi jollakin tapaa minun syytäni tai jotenkin ne liittyivät minuun. Hänen oli pakko toimia jollain tavalla, koska minä olin hänet siihen ajanut.

Vierailija
135/171 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäys edelliseen: mutta tietenkään suurin osa seksissä hallitsevista ei ole narsisteja.

Narsisti kavahtaa fyysisyyttä, koska joutuu antamaan itsestään jotain mitä sillä ei ole, joten seksi ei merkitse narsistille mitään.

Seksi merkitsee sitä, että hän itse saa mitä haluaa. Toisen nautinnolla ja tunteilla ei ole mitään väliä.

Minun narsistinen miesystäväni oli kova poika kerskailemaan seksuaalisilla kyvyillään - hän mm. uhosi kirjoittavansa oppaan, miten nainen tyydytetään ja hän kerskui kykenevänsä tyydyttämään usean naisen kerrallaan. No, olihan se ihan jees sängyssä, ei mitenkään kummoinen. Parempiakin on ollut, paljon parempia.

Vierailija
136/171 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsisti kää kiinni valehtelemisesta: haukkuu ja syyttää ja uhkaa jäätyään kiinni törkeästä valehtelemisesta.

Vierailija
137/171 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taidan olla narsisti psykopaatti. Haluan enemmän palkkaa ja vähemmän töitä. Haluan kulkea ilman toisten asettamia rajoja, mutta itse rajoitan muita. En ota huomioon muiden tunteita, mutta muistan kyllä ikuisesti jos minua kohtaan on tehty väärin. Mutta vaikka olenkin tällainen hirviö, niin mieheni rakastaa minua ja haluaa olla kanssani loppuun saakka. Onkohan tässä suhteessa sittenkin kaksi narsistia, jotka kasvattivat itseään ja omia etujaan ajattelevia lapsia. Hyvin on pärjätty ja se on varmasti minun ansiotani XD.

Vierailija
138/171 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen näitä samoja juttuja kirjoittanut lukuisiin muihinkin aihetta sivuaviin keskusteluihin, mutta ex-aviomiehessäni oli juurikin kaikki samat piirteet ja käyttäytymismallit, mitä tässä keskustelussa on sanottu. Hyvin vahvana esim. se, että koskaan hän ei missään asiassa ole väärässä, jatkuva uhriutuminen, aggressiivisuus, itserakkaus ja itsensä jatkuva korostaminen ym.  Hänelle oli myös hyvin tyypillistä sanojen vääntäminen ja kääntäminen, joiden avaulla hän pystyi "valehtelemaan" päin naamaa toisaalta sanomatta valetta, esimerkki:

Minä: Pekka (meidän lapsi) joi maitoa suoraan purkista ja kun kysyin, kuka on sen sille opettanut, niin sanoi, että iskä tekee niin.

Eksä: Minä en ole kyllä koskaan juonut maitoa purkista.

Normaali ihminen ei ehkä näe tässä keskustelussa mitään outoa, mutta tässä pitääkin tietää se, että tämä ei ole hänen mielestään millään tasolla valhe (vaikka lapsi siis puhuu totta), koska hän mainitsee vastauksessaan maidon. Eli hän on juonut mehua suoraan purkista, mutta koska se ei ollut maitoa, niin hän ei ole syyllinen tähän asiaan. Eli hänelle juuri niin tyypillistä kääntää asia siitä oikeasta ongelmasta (purkista juonti) siihen epäoleelliseen (maitoon). Näin, vaikka hän jäisi kiinni tästä myöhemmin, hän voi kirkkain silmin sanoa, ettei valehdellut, koska MAITOA hän ei tosiaan ole koskaan juonut purkista.

Tällaiset jokapäiväiset tilanteet tekevät lopulta hulluksi ja sitä alkaa epäilemään omaa mielenterveyttään. Onneksi otin eron. 

Vierailija
139/171 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Narsisti "imeytyy" elämääsi ja harrastuksiisi. Eli OMII ne tavallaan itselleen. Jossain vaiheessa huomaat olevasi vain "sivuosassa" esim omassa harrastusyhteisössäsi, koska narsisti on ottanut pääroolin. Sama tapahtuu ystäviesi kanssa; yhtäkkiä narsisti sopiikin tapaamisia SINUN ystäviesi kanssa.

Minulle kävi näin! Narsisti omi ystäväni, harrastukseni, kiinnostuksenkohteeni, tyylini, jne. Meni vuosia huomata että näin kävi, ja kun vihdoin repäisin itseni irti siitä ystävyydestä, jouduin jättämään koko ystäväpiirin. Koska hän oli mustamaalannut minut selän takana KAIKILLE, ja ottanut omiksi ystävikseen kaikki minun ystäväni. Käänsi heidät minua vastaan, ja varmaan edelleenkin haukkuu minua heille. Yllätyksekseni KUKAAN heistä ei ole vaivautunut soittamaan minulle, ja varmistamaan näitä narsistivalehtelijan tarinoita todeksi. Eli en sitten menettänyt niin paljoa mitä luulin, koska kukaan heistä ei ollut aito ystävä, tai s he ovat vaan kaikki 

B) Tiedän erittäin hyvin, mikä on narsisti. Narsismista on monenlaista. Uhriutuminen ja moraalinen ykemmyydentunto liittyy heikkonahkaiseen narsismiin.

Muistetaan kuitenkin mainita, että jos käytämme määritelmää 'heikkonahkainen narsisti', niin tähän 'narsistiseen ongelmaan' (eli narsismia liian vähän) ei liity a) manipuloiminen b) toisten hyväksikäyttäminen c) kammottava kateus toisia kohtaan d) myötätunnon ja syyllisyyden tunteiden puuttuminen. Mielestäni 'heikkonahkainen narsismi' on määritelmänä harhaanjohtava.

Se on ohutnahkainen narstisti ja hyvin kuvaava termi... toki heikko itsetunto on kaikilla narsisteilla...

Vierailija
140/171 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle kävi näin! Narsisti omi ystäväni, harrastukseni, kiinnostuksenkohteeni, tyylini, jne. Meni vuosia huomata että näin kävi, ja kun vihdoin repäisin itseni irti siitä ystävyydestä, jouduin jättämään koko ystäväpiirin. Koska hän oli mustamaalannut minut selän takana KAIKILLE, ja ottanut omiksi ystävikseen kaikki minun ystäväni. Käänsi heidät minua vastaan, ja varmaan edelleenkin haukkuu minua heille. Yllätyksekseni KUKAAN heistä ei ole vaivautunut soittamaan minulle, ja varmistamaan näitä narsistivalehtelijan tarinoita todeksi. Eli en sitten menettänyt niin paljoa mitä luulin, koska kukaan heistä ei ollut aito ystävä, tai s he ovat vaan kaikki tyhmiä, kun uskovat tämän patologisen valehtelijan juttuja. Terveisiä vaan tutuille, jos tunnistatte!

Siis kuka tässä on nasisti, sinä vai entinen ystäväsi. Narsisti puhuu juuri noin: KAIKKI, ja KUKAAN. Siis KAIKKI sinun entiset ystäväsi olivat pahoja ja vain sinä hyvä? Katkaisit välit kaikkiin ilman mitään selityksiä? Julmaa.

Eikö tämä jolle vastasit, joutunut jättämään ystävänsä narsistin mustamaalaamisen takia? Narsistista on usein vaikea päästä eroon, monesti koko ystäväpiiri menee uusiksi. 

Kyllä, näin hän sanoo. Ei kuitenkaan vielä kertonut, mitä itse teki tilanteessa. Kertoiko ystävilleen, että juorut ovat valhetta? Narsistista on vaikea päästä eroon, tiedän. Sitten on niitä, joilla ei todellisia ystäviä olekaan, kun aina tulee jotain, mitä ei voi selvittää, ja aina tulee jotain, mikä on niiden kaikkien muiden syytä. Me ei vielä tämän kertomuksen perusteella voida tietää, mistä on kyse.

Emme voi tietää mutta olen taipuvainen uskomaan kertomuksensa. Just toi että muut ystävät uskoivat tätä narsistia. Sama juttu, jos suvussa tai missä tahansa yhteisössä on narsisti: on pakko lähteä, ei ole mitään mahdollisuutta pärjätä tai korjata tai selittää.  Kaikki korjausyritykset aiheuttavat vain yhä enemmän sotkua (koska narsisti sotkee tilanteet yhä pahemmiksi).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme seitsemän