Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Esimerkkejä narsistin toiminnasta?

Vierailija
02.06.2016 |

Haluaisin kuulla käytännön esimerkkejä siitä, miten narsisti toimii.

Kommentit (171)

Vierailija
161/171 |
18.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
162/171 |
18.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukematta muita vastauksia kerron omakohtaisista kokemuksistani narsisti exän kanssa.

Narsisti syyttäää sinua kaikesta mihin on itse syyllinen, eli ei kykene missään tapauksessa katsomaan peiliin. Syyt hänen käytökseensä löytyy myös aina muista kuin itsestä. Esimerkkinä: jos narsisti lupaa hoitaa jonkun asian, muttei hoida, ei tule kysymykseenkään että hän olisi toiminut väärin. Hän jätti asian hoitamatta esim. siksi koska olit ollut vittumainen häntä kohtaan edellisenä päivänä. Narsisti ei koe esim. väkivaltaista käytöstään vääränä, sillä hänet on usein ajettu siihen. Pettäminenkään ei ole narsistin vika, vaan puolison, sillä puoliso ei ole ollut riittävän rakastava/ ymmmärtävä/ hyvä narsistille jonka on ollut pakko hakea läheisyyttä muualta. Entinen puolisoni ajoi yli 2 promillen humalassa autoa, jäi siitä kiinni. Sen sijaan että hän olisi katunut käytöstään, hän oli silmittömän vihainen sille ihmiselle joka oli soittanut poliisille ja narauttanut hänet hänen lähtiessä auton rattiin tuossa kunnossa. Yritti uhkailemalla saada tuota henkilöä maksamaan hänen sakkonsa. 

Narsistille kaikki puolison muut läheiset ovat uhka. Siksipä narsisti pyrkii pikkuhiljaa karsimaan puolison elämästä kaikki muut ihmiset, koskee myös sukulaisia. Selityksenä tähän riittää, että narsisti rakastaa puolisoaan niin paljon ettei tämä itseasiassa tarvitse esim. sukulaisiaan elämäänsä. Jos joku ystävä tms. kritisoi narsistia, on täysin 100% varmaa että narsisti järjestää tuon ihmisen ulos puolisonsa elämästä. Tämä kaikki voi tapahtua todella salakavalasti ja pikkuhiljaa, jolloin ei itse edes tajua miten yhtäkkiä onkin yksin. Minun puhelimestani alkoi vain poistua ei-toivottujen henkilöiden puhelinnumeroita ja yhteystietoja. Samoin katosi ystäviä facebookista, luulin että nämä ihmiset poistivat minut mutta myöhemmin selvisi että narsistipuoliso oli poistanut tunnuksiani käyttämällä nuo ihmiset fb-kavereista.

Narsistilla ei myöskään ole rajoja, esim. lait eivät kosketa häntä. Narsisti saa lukea salaa toisten sähköposteja ja kirjeitä, tutkia puhelinta, asentaa vakoiluohjelmia toisen tietokoneelle. Liikennesäännöt eivät kosketa häntä, verojen kiertäminen on itsestäänselvää, sillä hänellä on siihen oikeus, samoin kelasta tukien huijaaminen on ok narsistille. Narsisti aidosti ajattelee siis että muiden on noudatettava yhteiskunnan sääntöjä, mutta häntä ne eivät koske.

Pahinta kuitenkin on että narsisti ei hyväksy sitä että hänet jätetään. Itse jätin narsistin 6 vuotta sitten, ja edelleen kyseinen henkilö tekee kiusaa ja yrittää hankaloittaa elämääni. Levittelee minusta perättömiä juoruja. Olen naimisissa ja kahden lapsen äiti, ja tuo narsisti tekee säännöllisesti perheestämme lastensuojeluilmoituksia (ei ole koskaan edes tavannut lapsiani). Tämän narsistin seuraavat uhrit eli kaksi naisystävää jotka ovat tulleet jälkeeni, ovat olleet minuun yhteydessä. Kumpikin on jättänyt tämän miehen, mutta heitäkin narsisti kiusaa jatkuvasti. Kiusaamisen ohella yritetään yhteenpaluuta kiristämällä, uhkailemalla ja ties millä keinoin. Olen hyväksynyt ettei tämä ihminen tule jättämään minua varmaan koskaan rauhaan, mutta olen vetänyt tiukat rajat eli en reagoi narsistin tekoihin mitenkään tai osoita että hänen kiusamisensa vaikuttaisi minuun. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/171 |
18.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistiexäni mukaan minä olin kykenemätön parisuhteeseen. Minua oli mahdotonta rakastaa, olin täysin ihmishirviö puolisona. Tulisin olemaan aina yksin, sillä jokainen mies ketä tapailisin, tulisi nopeasti huomaamaan millainen olen. Ainoastaan exäni jaksaisi minua sillä hän jostain käsittämättömästä syystä rakasti minua, vaikka olin täysin mahdoton ihminen. Exäni pahoinpiteli minua, sillä olin hänen sanojensa mukaan niin sietämätön. Hän alkoholisoitui, sekin oli yksin minun syytäni. Työnsä hän menetti juomisensa vuoksi, mutta oikeasti syy oli kuulemma minun sillä minä ajoin hänet juomaan olemalla niin huono puoliso. Pettääkin oli pakko, sillä olin lahna sängyssä. Myös työelämässä exäni mukaan olin tuomittu epäonnistumaan sillä en tullut toimeen kenenkään kanssa, enkä pystynyt pitämään työpaikkaa, saati yletä urallani.

Erostamme on kohta 8 vuotta. Eron jälkeen exäni julisti kuinka palaisin häntä koipien välissä hänen luokseen, sillä kuten hän oli sanonut, kukaan ei kestäisi minua. En harkinnut sekuntiakaan yhteenpaluuta, vaikka exä yritti vuosia vonkua minua takaisin. Eron jälkeen olin 2 vuotta yksin, sitten tapasin nykyisen mieheni ja olemme pitäneet yhtä siitä lähtien. Olen ollut kohta 5 vuotta samassa työpaikassa, jossa olen saanut jo parikin ylennystä. Entäpä exä? Työtön alkoholisti edelleen (on toki käynyt aina välillä töissä mutta on saanut potkut muutaman kk jälkeen aina - itse väittää tosin että on lähtenyt itse, mutta uskoo ken tahtoo). Naisystävät on vaihtuneet uskomatonta tahtia, samoin asuinpaikat. 

Ts. kaikki se mistä narsisti minua syytti, päti häneen itseensä.

Vierailija
164/171 |
18.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsisti antaa aina näennäisesti hienoja lahjoja, mutta monesti se on vain paketoitu mahdollisimman isosti ja näyttävästi eikä lahjan saajaa ole mietitty yhtään. Kuitenkin lahjan erinomaisuudelle löytyy pitkät perustelut.

Ja jälkikäteen voi aina vedota antamiinsa hienoihin lahjoihin kun ei saa tahtoaan läpi.

Vierailija
165/171 |
18.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimiehenä  viesti " ... tämä asia pitäisi olla itsestään selvä eikä siitä tarvitsisi sanoa..."

Joo, olikin, mutta jostakin syystä hän oli sitä mieltä että kaikki menee väärin. Sovitaan että tehdään tavalla A, ja jälkeenpäin syytetään siitä, kun olisi pitänyt tietää, että hän teki sen tietenkin tavallaB itse , kun muista ei ollut mihinkään.

Niin tuttua. Mulla on kysymys sekä esimiehestä että eräästä työtoverista. Esimies sanoo ensin jutun A, sitten se muuttuu B:ksi eikä mitään selityksiä. Kyseessä oli työsopimuksen kesto, jonka uskoin kun hän sen lupasi. Kun sanoin että sinä lupasit, että sehän piti olla A, että teillä aina tehdään näin, niin sanoo että nyt ei, ilman kummempia selityksiä. Näitä samoja on paljon tullut häneltä.

Työtoveri kysyessäni jotain sanoo ensin että joo näin, jonka jälkeen sanoo että ei noin eikä kerro kuitenkaan miten piti tehdä. Valehtelee ihan kirkkain silmin ja pistää kaiken minun syykseni. Huutaa minulle. Kun nostin asian esille, niin hän ei ole koskaan huutanut ja sitten kysellään onko todistajia. Todistajia! Keskeytellään koko ajan ja vasta viime viikolla ymmärsin, että jos tarvitsen joltakin vastauksia, saan ne siten että tulen huutamaan päälle vielä kovemmin. Kaikki tietävät kaiken ja minä en tiedä mitään vasta-aloittaneena ja syykseni pannaan milloin mitäkin. Minusta siis tehdään typerystä. Olen kuulemma hyökkäävä kun joudun kysymään ohjeita työntekoon ja lisäksi työpatapani ovat vanhanaikaiset. Näitä ei minulle selitetty, minkä pohjalta näin sanotaan.

Jos jotain on mennyt väärin kohdallani, niin se on vain oman mielikuvitukseni tuotantoa ja minun on kuulemma nöyrryttävä. Nöyränä olen elänyt koko elämäni. Mikään ei siis muutu.

Narsku toimii suljettujen ovien takana. Hulluudet hoidetaan siten, ettei ole todistajia paikalla. Pyrkii hajottamaan ja hallitsemaan.

Valehtelee täysin pokkana.

Alustaa ihmiset pitkillä monologeilla toimimaan narskun haluamaa kohdetta kohtaan tietyllä tavalla.

Jatkuva kontrolli. Ei luota, eikä anna tilaa. Pelkää muiden taitoja ja osaamista.

Juuri tällainen on esimieheni. Onneksi pääsen hänestä eroon.

Vierailija
166/171 |
18.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen elänyt koko lapsuuteni narsisti äitipuoleni kanssa. Tässä muutama esimerkki;

Salibandyharjoitukseni loppuivat klo 14. Isän piti tulla hakemaan,mutta hän pyysikin äitipuoltani hakemaan. Hän saapuikin paikalle jo klo 13, koska isä oli sanonut hänelle väärän ajan. Kun harkat loppuivat, äitipuoleni huusi minulle puoli tuntia siitä kuinka kusetan häntä ja isääni ja yritän isältäni huijata rahaa. En saanut suuvuoroa eikä hän uskonut että isä oli sekoittanut kellonajat. Olin tällöin n. 10-vuotias.

Emme saaneet isäni kanssa tehdä mitään koskaan kahdestaan. Lisäksi he menivät salaa minulta ja siskoltani naimisiin, heidän omat yhteiset lapsensa olivat kyllä mukana juhlimassa.

Äitipuolellani on isäni kanssa kaksi yhteistä lasta ja hän ylistää vain toista, vanhempaa heistä. Hänen lakkiaisensa olivat suuret ja panostetut kun taas nuoremman lapsen valmistumista ammattiin ei juhlittu koska "ei ole tapana". On vuosia vähätellyt tätä nuorempaa lasta ja siksi hän varmaan ajautuikin väärälle tielle.

Äitipuoleni moitti minua usein laiskaksi ja lihavaksi ja leivän päälle ei saanut laittaa kuin yhtä rasvaista; joko kinkkua tai juustoa. Muistan laittaneeni joskus 9-10-vuotiaana jääkaapin oveen lapun laihdutuskuuristani.

Surullista.

Nyt aikuisena saadessamme mieheni kanssa esikoislapsemme, äitipuoli ei ottanut häneen MITÄÄN kontaktia, Ei halunnut ottaa syliin yms. Samoihin kuviinkaan hän ei halunnut, tuumasi vaan että "vain sukulaiset kuviin".

Tässä kohtaa minulle riitti ja katkaisin välit häneen. Nyt on sitten välirikko isänikin kanssa, mutta silti mielummin sekin kuin se että joutuisin vielä näin aikuisena sietämään äitipuoltani.

Vierailija
167/171 |
18.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaisia ovat ne asiat, joista narsisti hakee syypäätä puolisostaan? Onko narsistilla tapana syyttää puolisoaan esim.mustasukkaisuudesta tms. kun tulee välienselvittelyjä?

Mustasukkaisuudesta syyttäminen on yksi keino kääntää oma flirttailu/uskottomuus niin, että puoliso onkin se hankala osapuoli. Iltiksessä oli aiheesta jokin aika sitten keskustelua ja joku kirjoitti osuvasti esimerkkinä syyllisyyden kääntämisestä jotakuinkin seuraavan lauseen: "Lahjoita koko omaisuutesi minulle, vai oletko itsekäs?"

Vierailija
168/171 |
18.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsisti voi olla se todella hurmaava, flirtti, hauska tyyppi, jolla on huumorintajua ja nokkeluutta. Se, joka herättää luottamusta ja jolle uskaltaa kertoa asioista, joista ei yleensä huutele ympäriinsä. Se, josta kaikki pitävät, joka on menestynyt, joka tuntuu olevan jalat maassa ja vaatimatonkin. Se, joka hukuttaa lahjoihin ja huomionosoituksiin tapailun alussa ja saa sinut rakastumaan sokeasti. Se, joka on enemmän kuin kukaan muu koskaan ja johon verrattuna kaikki muut tuntuvat niin tavallisilta ja tylsiltä.

Narsisti saa onnesi kukkuloille ja ihmettelemään, miten sinulla kävikin hyvä tuuri että tapasitte ja aloitte seurustella. Narsisti tuntuu liian hyvältä ollakseen totta ja sitä se onkin: narsisti muokkautuu jokaiselle ihmiselle liian täydelliseksi, liian hyväksi, epäuskottavaksi.

Jossain vaiheessa narsistin synkemmät puolet alkavat vilahdella. Se voi olla pettämistä, huijaamista, maineenmustaamista, läheisistä erottamista, uraputkesta kotiin pakottamista jne. Uhri kuitenkin on niin rakastunut että ne alkuaikojen onnelliset hetket kannattelevat ja uhri uskoo sokeasti, että hyvät ajat palaavat. Osa uhreista luopuu mielummin sosiaalisista suhteistaan, urastaan, harrastuksistaan, vapaudestaan jne. kuin suhteestaan ihmiseen, joka on enemmän kuin kukaan muu koskaan. Vahva rakastuminen, jollaista uhri ei ole koskaan ennen kokenut, pitää uhrin narsistin kanssa.

Narsistille mikään ei ole pyhää. Narsisti pettää uhrinsa parhaiden ystävien kanssa, kollegojen kanssa... Yleensä näistä pettämisreissuista ei kerrota petetylle koska ihmiset eivät halua puuttua muiden asioihin ja jos heitä kohtaan narsisti on ollut hurmaava, täydellinen, rakastettava, jolle ei tahtoisi ongelmia elämään. Seksi on narsistille yksi vallanvälineistä joilla miesnarsistit saavat naiset koukkuun. Se ei tarkoita että narsisti olisi sängyssä HYVÄ vaan sitä, ettei narsistilla ole estoja alistaa naisia sängyssä (joka on naisten yleisimpiä fantasioita) ja koputella naisten rajoja niin miten naisia harvemmin koetellaan. Uhreille narsisti on viehättävä ja raikas tuulahdus - jotain ihan muuta kuin kukaan muu. http://rakasstacy.blogspot.fi

Vierailija
169/171 |
18.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli esimiehenä narsisti. Hän on jokaisessa työpaikassa lopulta ajautunut umpikujaan, koska ei pysty muuttamaan käytöstään. Perimmäinen syy lienee äärimmäisen haavoittuva ego, jota pitää suojella. Hän otti kaiken merkkinä uhmasta. Mitään ei voinut kysyä eikä kommentoida. Hän oli vakuuttunut siitä, että muut kadehtivat häntä ja haluavat itse johtaa, mikä ei ollut totta. Hän ei ollut pätevä työhönsä mutta puheet olivat suuret. Hän nöyryytti ja kosti ja viritti jopa ansoja niille alaisille, jotka oli laittanut syntipukin rooliin. Hän piti hovia. Koko työyhteisö sairastui.

Vierailija
170/171 |
07.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
171/171 |
07.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli esimiehenä narsisti. Hän on jokaisessa työpaikassa lopulta ajautunut umpikujaan, koska ei pysty muuttamaan käytöstään. Perimmäinen syy lienee äärimmäisen haavoittuva ego, jota pitää suojella. Hän otti kaiken merkkinä uhmasta. Mitään ei voinut kysyä eikä kommentoida. Hän oli vakuuttunut siitä, että muut kadehtivat häntä ja haluavat itse johtaa, mikä ei ollut totta. Hän ei ollut pätevä työhönsä mutta puheet olivat suuret. Hän nöyryytti ja kosti ja viritti jopa ansoja niille alaisille, jotka oli laittanut syntipukin rooliin. Hän piti hovia. Koko työyhteisö sairastui.

Kuin omasta suustani tämä tarina. Lisäksi häiriköi vapaalla, piti suosikkeja, valehteli ja jankutti niin paljon että uskoi itsekin jo valheisiinsa. Savusti parhaat työntekijät ulos, etteivät olisi hänelle uhkana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yhdeksän