Esimerkkejä narsistin toiminnasta?
Haluaisin kuulla käytännön esimerkkejä siitä, miten narsisti toimii.
Kommentit (171)
Varoitatteko muita kun pääsette narsistista vai annatteko muiden viattomien ihmisten kokea saman h e lvetin? Esim te joiden vanhempi ollut narsisti, annatteko lasten syntyä ja elää narsistivanhemman kanssa vai varoitatteko narsistin puolisoa? Tai erojen jälkeen varoitatteko uutta kumppania? Entä olisitteko toivoneet että narsistin entinen kumppani olisi varoittanut teitä?
Vierailija kirjoitti:
Varoitatteko muita kun pääsette narsistista vai annatteko muiden viattomien ihmisten kokea saman h e lvetin? Esim te joiden vanhempi ollut narsisti, annatteko lasten syntyä ja elää narsistivanhemman kanssa vai varoitatteko narsistin puolisoa? Tai erojen jälkeen varoitatteko uutta kumppania? Entä olisitteko toivoneet että narsistin entinen kumppani olisi varoittanut teitä?
Miten moni kuuntelisi? Uutta kumppania varoitat niin korviaan myöten rakastunut uusi uhri kertoo asiasta narsistille. Mitä luulet, että tapahtuvan? Kenen luulet siinä vaiheessa saavan narsisti-leiman? Olisiko se varoittaja ja perusteluna, miten vaikea oli ja narsistit haluaa mustamaalata aina uhrinsa. Tästä syystä narsisti jatkaa kuolemaansa asti.
Vierailija kirjoitti:
Itse narsistin uhrina olen miettinyt, miksi narsisti tarvitsee elämäänsä uhrin. Juu, hänellä on itsellään paha olo, joka pitää siirtää, mutta miksi uhri? Miksei vaarallista harrastusta tai jotain muuta toisen ihmisen elämän pilaamisen sijaan?
Narsisti elää muiden ihmisten kautta. Hän matkii muiden tunteita, kopioi hyviä käyttäytymismalleja joita hän soveltaa hyödynsaavuttamis- tilanteisiin ja hän tarvitsee hovia, koska hänen itsetuntonsa on heikko.
Minä uskon että narsistin hovin jäsenillä on jonkin verran narsistisia piirteitä itsellään, miksi muuten ihailisivat narsistia? En myöskään usko että hovi voi olla täysin tietämätön narsistin toiminnasta, pikemminkin esittävät hieman tyhmää, koska jollain tavalla itsekin nauttivat siitä että yhtä sorsitaan.
Vierailija kirjoitti:
Narsisti "imeytyy" elämääsi ja harrastuksiisi. Eli OMII ne tavallaan itselleen. Jossain vaiheessa huomaat olevasi vain "sivuosassa" esim omassa harrastusyhteisössäsi, koska narsisti on ottanut pääroolin. Sama tapahtuu ystäviesi kanssa; yhtäkkiä narsisti sopiikin tapaamisia SINUN ystäviesi kanssa.
Minulla oli kaveri, joka käyttäytyi juuri noin - ei toki ole narsisti, mutta... Hän pyysi facebookissa KAIKKIA minun kavereitani omiksi kavereikseen! Kun huomasin tämän, muutin äkkiä kaverilistani sellaiseksi, että vain minä näin sen, niin hän ei sentään uusia kavereitani päässyt omimaan. Moni kavereistani kylläkin hylkäsi hänen kaveripyyntönsä, onneksi. Olihan se helvetin omituista! Sitten hän änkeytyi kaikkiin elämäni osa-aluesiin, harrastuksiin, ystäväpiiriini - kaikkialle, ja tosiaan yritti kaveerata heidän kanssaan "selkäni takana" VARSINKIN jos kaverini sattui olemaan jollakin tapaa tärkeä tai edes kahden kaupungin alueella kuuluisa. Sitten hän puhui puolestani, omi minun juttuni (siis asiat, joita oli tapahtunut minulle) ikään kuin omikseen ja levitteli niitä ympäriinsä. Vähitellen myös huomasin, että hän pyrki jotenkin kohottamaan itseään minua polkemalla ja naureskelemalla minulle, esitti minut aina jotenkin vähäpätöisessä ja huvittavassa valossa. Se oli aika hämmentävää aikaa - hän itse käyttäytyi välillä todella omituisesti ja varomattomasti, mutta oli olevinaan hyvin fiksu. Olemme samassa työpaikassa, ja välillä huvittaa kuunnella, kun ihmiset puhuvat tietynlaisista käytösmalleista hyvinkin paheksuen tai naureskellen, ja tämä entinen kaverini paheksuu suureen ääneen mukana, vaikka itse tekee juuri sitä. Mutta ei hän narsisti ole, tyhmä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten moni kuuntelisi? Uutta kumppania varoitat niin korviaan myöten rakastunut uusi uhri kertoo asiasta narsistille. Mitä luulet, että tapahtuvan? Kenen luulet siinä vaiheessa saavan narsisti-leiman? Olisiko se varoittaja ja perusteluna, miten vaikea oli ja narsistit haluaa mustamaalata aina uhrinsa. Tästä syystä narsisti jatkaa kuolemaansa asti.
Eivät ihmiset kuuntele - eivät todellakaan. Jos menee sanomaan, saa itse jonkun leiman, joka ei ainakaan hyvä ole. Itse tein kerran sen pöljyyden, että menin sanomaan läheiselle ihmiselle, ettei hänen kumppaninsa kohtele häntä hyvin. En edes käyttänyt narsisti-sanaa tai muutakaan. Sanoin vaan, että muutkin ovat kiinnittäneet kumppanin huonoon käytökseen huomiota, että ehkä heidän pitäisi puhua asiasta. Seuraus? Tämä läheiseni katkaisi välit minuun ihan kokonaan, puhui aika jäätäviä asioita minusta toiselle läheiselleni, ja vaikka jutusta on vuosia JA tämä parisuhde on katkennut jo ajat sitten JA tämä (ex)läheiseni on sanonut, että ex-kumppani oli narsistinen ja kontrolloiva, välimme eivät ole palautuneet. Minä tein hänen mielestään joka tapauksessa väärin, kun sanoin. Tosin en ole väliemme viilentymisestä pahoillani - hänestäkin paljastui tämän seurustelusuhteen aikana ja sen jälkeen (olen sen kuullut muualta, en tietenkään häneltä itseltään, kun emme ole tekemisissä) piirteitä, jotka tuntuvat aika kamalilta.
Vierailija kirjoitti:
Itse narsistin uhrina olen miettinyt, miksi narsisti tarvitsee elämäänsä uhrin. Juu, hänellä on itsellään paha olo, joka pitää siirtää, mutta miksi uhri? Miksei vaarallista harrastusta tai jotain muuta toisen ihmisen elämän pilaamisen sijaan?
Tarvitsee ihmisen siihen, koska on itse sisältä tyhjä. Peilaa omia puutteitaan toiseen ja tarvitsee sijaiskärsijän, jotta ei kärsisi itse. Saa siis todellakin voimaa siitä, että joku muu kärsii, eikä hän. Suoranaista pahuutta siis, jota ei voi harrastuksiin tai esineisiin kohdistaa.
Vierailija kirjoitti:
Narsistille uhri on peili, jonka kautta hän katselee itseään.
Minun työpaikassani on hyvin narsistinen johtamiskulttuuri, ja ylin pomomme on ilmiselvä narsisti, joka on kerännyt ympärilleen itselleen sopivan, narsistisen ja liehittelevän hovin. Itse asiassa koko alamme on hyvin narsistinen - sitä ei julkisuuskuvan perusteella uskoisi.
Pahin tietämäni tapaus työpaikassani on yksi pomokaksikko, narsisti ja hänen sylikoiransa - narsisti varmaan itsekin. He valehtelevat, panettelevat, nostavat ja tiputtelevat ihmisiä ihan oman mielensä mukaan. Jos heitä jaksaa mielistellä ja sattuu miellyttämään, olet aivan korvaamaton ja sinut nostetaan todella nopeasti ylös organisaatiossa. Mutta auta armias, jos erehdyt olemaan eri mieltä tai vaadit jotain, mitä nämä eivät halua antaa (vaikka sinulla olisi oikeus siihen), tiput todella äkkiä kellariakin alemmaksi. Sinua ei tervehditä, työtäsi hankaloitetaan monilla tavoilla, sinulle ja sinusta valehdellaan jatkuvasti, sinulle kiroillaan ja huudetaan. Lisäksi varsinkin tämä vähän isompi pomo esittää sellaista nauravaista ja joviaalia kaveria, joka on reilu kaikille. Mutta jos hänen juttujaan kuuntelee vähänkin tarkemmin, hän panettelee kaikkia selän takana ja pyrkii esittämään heidät huonossa valossa. Todella ilkeä ihminen. Ylöspäin he kyllä näyttävät hyvää naamaa, kaiken täytyy näyttää hyvältä - itse asiassa he ovat suoraan sanoneetkin, että tärkeintä on näyttää hyvältä ylös- ja ulospäin. Muulla ei ole väliä. Voitte arvata, että meidän työpaikkahenkemme on aivan mahtava...
Ei, en ole onnistunut saamaan töitä muutalta - alani työt ovat vähän semmoisia, että tässä lähistöllä niitä on vähän, enkä tässä vaiheessa voi muuttaakaan.
Jos narsisti myrkyttää yhteistä ystäväpiiriä, kannattaako muille kertoa? Vai antaako ihmisten huomata itse narsistin toiminta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsisti "imeytyy" elämääsi ja harrastuksiisi. Eli OMII ne tavallaan itselleen. Jossain vaiheessa huomaat olevasi vain "sivuosassa" esim omassa harrastusyhteisössäsi, koska narsisti on ottanut pääroolin. Sama tapahtuu ystäviesi kanssa; yhtäkkiä narsisti sopiikin tapaamisia SINUN ystäviesi kanssa.
Minulla oli kaveri, joka käyttäytyi juuri noin - ei toki ole narsisti, mutta... Hän pyysi facebookissa KAIKKIA minun kavereitani omiksi kavereikseen! Kun huomasin tämän, muutin äkkiä kaverilistani sellaiseksi, että vain minä näin sen, niin hän ei sentään uusia kavereitani päässyt omimaan. Moni kavereistani kylläkin hylkäsi hänen kaveripyyntönsä, onneksi. Olihan se helvetin omituista! Sitten hän änkeytyi kaikkiin elämäni osa-aluesiin, harrastuksiin, ystäväpiiriini - kaikkialle, ja tosiaan yritti kaveerata heidän kanssaan "selkäni takana" VARSINKIN jos kaverini sattui olemaan jollakin tapaa tärkeä tai edes kahden kaupungin alueella kuuluisa. Sitten hän puhui puolestani, omi minun juttuni (siis asiat, joita oli tapahtunut minulle) ikään kuin omikseen ja levitteli niitä ympäriinsä. Vähitellen myös huomasin, että hän pyrki jotenkin kohottamaan itseään minua polkemalla ja naureskelemalla minulle, esitti minut aina jotenkin vähäpätöisessä ja huvittavassa valossa. Se oli aika hämmentävää aikaa - hän itse käyttäytyi välillä todella omituisesti ja varomattomasti, mutta oli olevinaan hyvin fiksu. Olemme samassa työpaikassa, ja välillä huvittaa kuunnella, kun ihmiset puhuvat tietynlaisista käytösmalleista hyvinkin paheksuen tai naureskellen, ja tämä entinen kaverini paheksuu suureen ääneen mukana, vaikka itse tekee juuri sitä. Mutta ei hän narsisti ole, tyhmä vaan.
Jos ei narsisti, niin jollain tavalla sairas. Ei ole normaalia toimintaa tuo.
Vierailija kirjoitti:
Huomasin vasta myöhään erään piirteen narsistissa. Hän puhuu suureen ääneen joistakin periaatteista toistuvasti, kuten "minä en ainakaan koskaan....", "minä kohtelen kaikkia tasa-arvoisesti...", "minä ainakin olen aina....". Totuus on että juuri näistä painottamistaan asioista hän valehtelee, eli toimii täysin toisin. Kaikki ihmiset puhuvat joskus "minä en ainakaan", mutta normaalit ihmiset tarkoittavat sitä ja puhuvat totta, narsisti ei. Narsistilla on aina tarve kiillottaa omakuvaansa ulkopuolisille.
Narsistilla ei ole empatiakykyä. Hän ei myöskään ymmärrä, että hänellä on jokin ongelma. Hän ihmettelee vain, mitä tuo toinen höpisee ja pitää toista hulluna, kun itse uupuu ja raivostuu, kun yrittää hakea ymmärrystä ja oikeudenmukaisuutta.
Hulluksi siinä kyllä tuleekin vuosien mittaan. Yleensä lähipiiri sairastuu myös. Viisainta olisi juosta.
Narsisteilla on paljon uhreja, koska he tarvitsevat muita ihmisiä hyötymismielessä monin tavoin. Ilmeisesti he saavat myös nautintoa siitä kaikesta minkä uhreilleen tuottavat. Olen tullut siihen tulokseen, että narsistilla on myös loppujen lopuksi huono itsetunto ja siksi hän tarvitsee jonkun ihmisen, jota voi alentaa, jotta tuntisi itsensä paremmaksi. Uhreja on paljon, koska narsistin kanssa eläminen on niin kauheaa, että uhrit vaihtuvat aina uusiin.
Varoitin narsistin tyttöystävää narsistista ja narsisti jäikin kiinni mm. pettämisestä ja valehtelemisesta. Tyttöystävä kuitenkin tulkitsi että narsisti ei ole itse asiassa narsisti vaan traumatisoitunut uhri, jolla on oireina muun muassa seksiaddiktio... Tyttöystävä selitti kaiken parhain päin kuten aggression johtuvaksi erektiolääkkeistä ja kaikessa siinä narsistin pyörityksessä alkoi uskoa narsistia. Siis siitäkin huolimatta, että huomasi kuinka narsisti valehteli valehtelemistaan ja unohti välillä mitä oli valehdellut ja korvasi valheet uusilla valheilla väsymättä.
Aivan uskomatonta. Narsisti heittää juttua silmää räpäyttämättä niin pitkään kunnes toinen väsyy ja uskoo mitä tahansa jotta keskustelu loppuisi. Uhri alkaa epäillä itseään siinä kaikessa pyörityksessä. En silti haluaisi uskoa että ihan jokainen on niin tyhmä kuin tuo (korkeasti koulutettu, päälle kolmekymppinen) tyttöystävä vaan että on niitäkin, jotka selvittävät faktoja kun heitä varoitetaan ja pystyvät jättämään narsistin eivätkä jää pilaamaan elämäänsä narsistin kanssa. http://rakasstacy.blogspot.fi
Kunpa olisi enemmän esimerkkejä ja vertaiskokemuksia passiivis-agressiivisesta narsismista. Se on ollut niin käsittämättömän salakavalaa ja hajottavaa. Uskoisin, että huutamiset, sanoin alistamiset ja kiinni käymiset olisivat ajaneet minut ajoissa pois.
Vierailija kirjoitti:
Jos narsisti myrkyttää yhteistä ystäväpiiriä, kannattaako muille kertoa? Vai antaako ihmisten huomata itse narsistin toiminta?
Kannattaa esittää tyhmää ja esittää huomionsa lopulta vasta sitten, kun on saanut narsistin toiminnasta aineistoa todisteeksi. Sittenkin kannattaa tyhmänä niitä esitellä ja kovasti ihmetellä miksi narsisti on antanut väärää kuvaa itsestään.
Vierailija kirjoitti:
Kunpa olisi enemmän esimerkkejä ja vertaiskokemuksia passiivis-agressiivisesta narsismista. Se on ollut niin käsittämättömän salakavalaa ja hajottavaa. Uskoisin, että huutamiset, sanoin alistamiset ja kiinni käymiset olisivat ajaneet minut ajoissa pois.
Ei narsisti ole p-a, narsisti on aina aktiivinen mustamaalaaja ja toiminnan ihmiskuori. P-a on välinpitämätön ei muuta.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siskoni anopilta - oikea kaikkien alojen uhri. Todella "lempeä ja ymmärtäväinen" ja kaikki kulkivat siinä talossa sukkasillaan, ettei "Pirjo-mummu" vaan pahoita mieltään. Se muija muuten osasi sen uhrautumisen, hiljaisen paheksunnan ja toisten salakavalan syyllistämisen.