Esimerkkejä narsistin toiminnasta?
Haluaisin kuulla käytännön esimerkkejä siitä, miten narsisti toimii.
Kommentit (171)
Vierailija kirjoitti:
Olin lyhyessä suhteessa miehen kanssa, jonka käytös oli psykopaatin kriteerit täyttävää ja narsistisuus oli vain yksi piirre monista. Toki pelkkä narsismi saattaa oireilla näinkin.
Tutustumisvaiheessa ylenpalttinen kiinnostus minusta ja muisti kuukausia kaiken sanomani .Tuolla aiemmin kirjoitettiinkin tällaisesta.
Lahjontaa tavaran muodossa ei ollut, koska oli p.a. Oli huijannut aiemmin naisilta tuhansia euroja, sain tämän tietää jätettyäni hänet. Syyllistynyt myös nettimyynnissä petoksiin.
Lääkkeitten väärinkäyttöä.
Alkoholisti.
Patologinen valehtelija.
Mustasukkaisuus alkoi muutaman viikon kuluessa vähitellen. Ellen vastannut viesteihin heti, kilahti.
Yritti eristää minut sukulaisistani ja ystävistäni.
Ei antanut minun öisin nukkua, koska ei saanut itse unta. Halusi myös minun olevan väsynyt, etten jaksaisi mennä töihin.
Lokki
Haukkui aiemmat naiset ja naisten määrä olikin huomattavasti enemmän kuin alussa kertoi.
Ei yhtään ystävää. (ei kuulemma tarvinnut, koska minä olin olemassa)
Sai raivareita mitättömistäkin syistä ja keksi niille aiheita.
En saanut käyttää somea, koska siellä oli muita miehiä.
En olisi saanut käydä suihkussa tai wc:ssa ovi lukittuna. En tietenkään suostunut tähän.
Lainasi rahaa muutaman satasen, en saanut koskaan takaisin.
Kiristi erolla, kun en toiminut hänen tahtonsa mukaan.
Haukkui lapsiani minulle tuleviksi murhaajiksi, kun pelasivat nettipelejä. Todistaisi oikeudessa heitä vastaan.
Kännipäissään toisteli, että ihan paska suhde. Selvinpäin selosti jutut kännin piikkiin.
Mikään sovittu ei pitänyt paikkaansa.
Haukkui minulle ystäviäni ja sukuani.
Kertoli juttuja, kuinka hän olisi saanut töitä ulkomailta ja miten oli taitava työssään. (oli työtön)
Käänsi ihan kaiken kertomani minua vastaan ja pilkkasi asioita, jotka olivat aiemmin satuttaneet minua.
Uhkaili minua myös alamaailman kostolla.
Yhdellä sanalla sanoen :ihmishirviö.
Laitoin yhdellä kerralla ulos elämästäni. Yritti vielä vedota sääliin, rakkauteen, lupauksiin ym.
Meillähän on näköjään OLLU SAMA MIES 😉
Tämä minun tapaukseni vielä hänet jättäessäni uhkaili törkeästi kuvailemalla kuinka hän silpoo läheisiäni elävältä ja nauttien katsoo, kun elämä pakenee heidän silmistään suolien valuessa ulos heidän mahoistaan.
Onneksi sain nauhotettua hänen juttujaan. Hän on ollut hyvin "myötämielistä poikaa" sen jälkeen, kun sanoin että jos tulee mitä tahansa negaa hänen puoleltaan, menen välittömästi poliisille soittamaan uhkailunsa.
Äijä kehtasi vielä mankua, että enkö nyt voisi tuhota ne hänen "känniset vihanpurkauksensa", koska hän oikeasti rakastaa minua.
Kysyin, että tuhoaisitko sinä nauhotukset, joissa olisin uhkaillut sun siskonlapsia ja muita läheisiäsi, ukko vastas, että tottakai jos oikeasti r a k a s t a i s i n sitä uhkailijaa. Minä purskahdin nauruun ja sanoin, että älä puhu paskaa ja löin luurin korvaan.
Laitoin puhelimen äänettömälle ja puheluita, tekstiviestejä ja säpöjä oli tullut kymmeniä. Ensin rakkaudentunnustuksia, sitten aneluja ja lopuksi raivoa!
Ilmoitin hänelle, että nyt poika paskot omaan pesääsi, sillä pelkästään tässä olis jo lähestymiskiellon materiaali.
Nasse muutti välittömästi taktiikkaansa. On ollut aika "pyhäkoulupoikaa" siitä lähtien.
Lahjoo ja esittää normaalia. Mutta se on pelkkää teatteria, sillä välillä pääsee sammakoita suusta.
Mikä on hyvä, sillä joudumme olemaan yhteyksissä harrastuksen tiimoilta.
Mies on muuten julkisesti kieltänyt, että meillä olisi koskaan ollut mitään juttuja harrastuksemme ulkopuolella. Ja hän sentään sinnikkästi piiritti minua yli puoli vuotta! Seurustelin siihen aikaan, kun se alkoi ja jos olisin narsisteista silloin jotain tiennyt, olisin heti lukenut merkit.
Kaikki äijän lausahdukset viittasi siihen suuntaan. Kun esim. sanoin, että en lähde kahville kanssaan, koska seurustelen: tokas äijä, että älä teeskentele!
Tai nämä "me mennään viel naimisiin" läpät jo ennen kuin tyyliin ollaan sinunkauppoja tehty.
Myöhemmin seuran talkoissa ukko heitti, että jospa me tämän tulevan vaimoni kanssa.... tai tulevien lasteni äiti tässä ehdotti... jne aina minua tarkoittaen.
Hän taputteli ja käpälöi minua aina sopivan tilaisuuden tullen, kunnes ilmoitin että kerta vielä ja tulee mailasta. Silloinkin kommentti oli, että älä nyt ota noin tosissaan, ei hän halua loukata..
Kun kysyin, että miltä sinusta tuntuisi, jos joku käpälöisi sinun naisystävääsi hän vastasi, että ei voi tietää, kun hän ei ole koskaan AIKAISEMMIN ollut rakastunut.
En edes viitsi toistaa, mitä hän puhui poikaystävästäni. Välillä kehui mutta yleensä haukkui. "Te ette sovi toisillenne, poikaystäväsi ei osaa arvostaa sinua, kuten kuuluisi. Koska hän ei tiedä millainen onni häntä on kohdannut" ja blääblää. Mutta minähän lankesin näihin juttuihin lopulta.
Ai niin ja tämä narsisti on muuttanut paikkakunnalta toiselle lukuisia kertoja muka "työn perässä". Paskanmarjat, se on ollut työttömänä yli 11 vuotta!
Niin ja lisäksi se valehtelee ikänsä 10 vuotta nuoremmaksi, kuin oikeasti on. Osaa pukeutua niin, ettei roikkuvat manboobsit ja läskimaha näy.
Äijä oli minua 14 vuotta vanhempi mutta tokaisi tällaisiakin juttuja, että minä olen henkisesti häntä paljon vanhempi, hän kun on parisuhteessa pikkupojan tasoa, kun niitä VAKAVIA parisuhteita ei ole ollut.
Naimisissa tämä romeo ei tietääkseni ole ollut eikä lapsiakaan tiettävästi ole mutta kätköistä on löytynyt kihlajaiskuvia yms. parisuhdekuvia yhteisiltä matkoilta.
Mutta ovat kaikki muka olleet TÄYSIN MERKITYKSETTÖMIÄ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsisti "imeytyy" elämääsi ja harrastuksiisi. Eli OMII ne tavallaan itselleen. Jossain vaiheessa huomaat olevasi vain "sivuosassa" esim omassa harrastusyhteisössäsi, koska narsisti on ottanut pääroolin. Sama tapahtuu ystäviesi kanssa; yhtäkkiä narsisti sopiikin tapaamisia SINUN ystäviesi kanssa.
Minulle kävi näin! Narsisti omi ystäväni, harrastukseni, kiinnostuksenkohteeni, tyylini, jne. Meni vuosia huomata että näin kävi, ja kun vihdoin repäisin itseni irti siitä ystävyydestä, jouduin jättämään koko ystäväpiirin. Koska hän oli mustamaalannut minut selän takana KAIKILLE, ja ottanut omiksi ystävikseen kaikki minun ystäväni. Käänsi heidät minua vastaan, ja varmaan edelleenkin haukkuu minua heille. Yllätyksekseni KUKAAN heistä ei ole vaivautunut soittamaan minulle, ja varmistamaan näitä narsistivalehtelijan tarinoita todeksi. Eli en sitten menettänyt niin paljoa mitä luulin, koska kukaan heistä ei ollut aito ystävä, tai s he ovat vaan kaikki
B) Tiedän erittäin hyvin, mikä on narsisti. Narsismista on monenlaista. Uhriutuminen ja moraalinen ykemmyydentunto liittyy heikkonahkaiseen narsismiin.Muistetaan kuitenkin mainita, että jos käytämme määritelmää 'heikkonahkainen narsisti', niin tähän 'narsistiseen ongelmaan' (eli narsismia liian vähän) ei liity a) manipuloiminen b) toisten hyväksikäyttäminen c) kammottava kateus toisia kohtaan d) myötätunnon ja syyllisyyden tunteiden puuttuminen. Mielestäni 'heikkonahkainen narsismi' on määritelmänä harhaanjohtava.
Nämä termit tulee englanninkielestä. Puhutaan ohutnahkaisesta ja paksunahkaisesta narsistista.
Ohutnahkainen narsisti on se, joka toimii paksunahkaisen narsistisena ensi- tai toissijaisena lähteenä.Se mikä ei ole kovin yleisessä tiedossa on, että narsistisessa suhteessa roolit voivat joskus, tosin hyvin harvoin, vaihtua.
Olemme mieheni kanssa siitä esimerkki. 42 vuotta avioliittoa takana. Mieheni on tehnyt KAIKKI narsistin metkut. On lehtolapsia, hässättyä omaisuutta, alkoholismia, lainrikkomista yms.
Minä kestin lastemme vuoksi ja siksi, että luulin aidosti rakastavani miestäni. Oikeasti olin vain läheisriippuvainen.Nykyään mieheni on dementoitunut ja olen hänen läheishoitajansa. Roolimme ovat vaihtuneet. Mieheni itkeskelee välillä ja kaipaa jo vuosia sitten kuollutta äitiään.
Minä en jaksa enää edes sääliä häntä. Hän vähän aikaa sitten tervehti minua, kuin vierasta ja silloin tein päätöksen, että hän lähtee laitokseen.
Päätös on helppo, sillä tiedän että hän ei olisi minua hoitanut päivääkään vaippapotilaana.
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa näistä kokemuksistanne lähipiirille niin joskus sana leviää niinkin ettei narsistille tule niin paljon uusia uhreja kuin voisi tulla.
Ei toimi tämä.
Jos lähipiiri vaikka uskoisikin narsistin uhria, se jotenkin kääntää sen asian UHRIN syyksi.
Varsinkin jos narsisti vielä on lisäämässä vettä myllyyn.
Narsistin uhri leimataan luuseriksi, että mitäs on tollasta kohtelua sietänyt, syyttäkööt itseään.
Minun exä vei lähtiessään kodistamme (minun velaksi ostamani huoneisto, josta onneksi oli vielä velkaa, koska narsisti oli halunnut lyhennysvapaa vuoden, että jää makeaan elämään enemmän rahaa!)
Se vei verhotkin ikkunoista, vaikka jäin lapsemme kanssa. Velaksi ostettu sänky ja lapsen sänky sekä kallis kulmasohva jäivät, koska olivat nimissäni kun narsistin luottotiedot oli menny ja olivat maksamatta.
Antiikki perintöhuonekaluni oli viety hänen vanhemmilleen maalle, kun "tulevan lapsen takia" sisustusta uusittiin.
Enoni ja serkkuni hakivat tavarani sieltä pois 3VUOTTA EROMME JÄLKEEN!!! 1800-luvun peililipastosta oli alkuperäinen käsin hiottu peili hajotettu.
Tynelin valaisimet oli olleet jossain käytössä ja kristallikruunusta ei 2 lamppua toiminut jne.
Mutta kaikki tavarani sain takaisin, kun ilmoitin että minulla on vakuutusyhtiötä varten otetut kuvat tavaroistani ja jos en saa niitä takaisin ensi viikolla, menen poliisille tekemään rikosilmoituksen. Sellasia kuvia ei kyllä ollut, että sen verran narsistilta opin että välillä kannattaa vähän muunnella totuutta.
Mutta ymmärrystä en lähipiiriltäni saanut. Vain kommentteja, että mitäs annoit sen hullun sua pyöritellä. Ja
Tässä vielä se sama, jonka eksä ei myöntänyt purkista juomistaan. Tuli vielä hieno esimerkki, miten täynnä itseään eksäni on ja miten se on hämärtänyt hänen todellisuudentajuaan:
Eksäni kuuluu hienoon ja kuuluisaan sukuun. Tässä suvussa on paljon varakkaita ja historiallisesti merkittäviä henkilöitä, joten heidät löytää myöskin Wikipediasta. Wikipedian sivuilla on erikseen lueteltu tämän suvun jäseniä ja saavutuksiaan, tyyliin: Pekka Pekkanen: pääministeri, Maija Pekkanen: suuryrityksen toimitusjohtaja jne. Eli listalla olevat ovat ihan oikeastikin saavuttaneet mainetta tai rahaa tai molempia. No eksäni sitten (ei mainetta, ei koulutusta, ei rahaa, ei MITÄÄN) meni lisäämään itsensä sinne listalle. Tyyliin: Sauli Pekkanen, myymäläpäällikkö :'D Hauskinta tässä on, että hän tosiaan pitää itseään yhtä tärkeiänä, kuin nämä muut, oikeasti merkittävät henkilöt.
Tätä ketjua yritin etsiä, miksi ei löydy haun kautta?
Vierailija kirjoitti:
Onko narsistin uhri empaattinen ihminen vai ohutnahkainen narsisti? Molempaa selitystä kuulee paljon, ja ne ovat ristiriidassa keskenään. Allekirjoittavatko kaikki psykologit tuon ohutnahkainen narsisti-selityksen? En oikein itse usko tuota. Kaikki uhrit eivät todellakaan ole itse narsisteja, menkää vaikka kuuntelemaan narsistien uhrien kokoontumisia ja kertomuksia.
Narsisti on ensin tavannut empaattisen ihmisen, mutta empaatikko ei ole mieltynyt narsistin ajatus- ja toimintamaailmaan, jolloin narsisti pitää empaatikkoa uhkana. Empaatikosta tulee narsistin uhri. Narsistin seurakuntalaisista löytyy ohutnahkaisia narsisteja, uhreja hekin.
Tässä artikkelissa mielenkiintoista asiaa, joka viittaa myös narsismiin. Artikkelissa käsitellään sosiopaatti-apaatti-empaatti-kolmikkoa:
https://fi.sott.net/article/355-Empaattiset-ihmiset-ovat-sosiopaatin-en…
Poimintoja:
"Katsotaan seuraavaksi mitä kutsumme termillä sosio-empaatti-apaatti kolmikko (suom. huom. Socio-Empath-Apath Triad). Jatkuva toisten ihmisten hyväksikäyttö on sosiopaatin esiin nouseva piirre. Voittaakseen pelinsä käyttävät sosiopaatit hyödyksi heidän mielistelijöitään: apaatteja.
Apaatti. Kutsumme sosiopaatin kanssa yhteistyötä tekeviä apaateiksi, tai apaatikoiksi. Tässä yhteydessä sillä tarkoitetaan välinpitämättömyyttä kiusattavaa kohtaan, tai kyvyttömyyttä huolestua hänen puolesta.
Ei ole vaikeaa ymmärtää kuinka apaatit, jotka toisinaan voivat olla reilun oloisia ihmisiä, pystyvät sekaantumaan tälläiseen tuhoavaan toimintaan, mutta sitä voi olla vaikeaa hyväksyä. Suurin määrittävä tekijä on huono arviointikyky johtuen ymmärryksen puutteesta. He voivat olla myös kateellisia tai vihaisia kohteelle, jolloin he saavat jotain hyötyä tästä tilanteesta."
"Muutoin apaatti ei välttämättä halua nähdä "pahuutta" jossain tietyssä ihmisessä, erityisesti mikäli sosiopaatti on hyödyllinen. Tai he päättävät olla näkemättä tätä asiaa, koska heillä on jo liikaa asioita huolehdittavana, eikä heillä ole moraalista rohkeutta auttaa kohteena olevaa henkilöä juuri sillä hetkellä. Oli kyse aktiivisesta tai passiivisesta osallistumisesta, niin yleensä apaatin omatunto nukahtaa. Juuri tämä skenaario laittaa ihmiset sokeasti seuraamaan itsekkäitä tarkoitusperiä ajavia johtajia."
"Apaatit ovat usein pelokkaita ihmisiä. He menevät todennäköisemmin valtavirran mukana, hyväksyen että keisarilla on uudet vaatteet. He saattavat myös epäonnistua havaitsemaan uhan: vaaralla ei ole merkitystä, jos kiellät sen olemassaolon.
Apaatin vastaus sosiopaatin kutsuun tulla aseisiin voi tällöin olla seurausta "opitun avuttomuuden" tilasta. Apaatit käyttäytyvät puolustuskyvyttömästi, koska he tahtovat välttää epämiellyttäviä tai haitallisia tilanteita [mukaanlukien sosiopaatin kääntymisen heidän puoleensa]. Apatia on karttamisen strategia."
"Empaatti. Usein sosiopaatin kohteeksi ottama henkilö on empaatti. Empaatit ovat tavallisia ihmisiä, jotka ovat erittäin havaintokykyisiä ja tarkkanäköisiä, kuuluen 40% ryhmään ihmisistä, jotka aistivat kun jokin ei ole kohdallaan, reagoiden vaistoillaan. Keisarin uudet vaatteet sadussa empaattia edustaa poika, joka mainitsee sen mitä ei saisi: keisarilla ei ole vaatteita."
"Käytännössä tämä (viittaus tunneälyyn) tarkoittaa, että empaateilla on kyky ymmärtää omia tunteitaan, kuunnella toisia ihmisia ja eläytyä heidän tunteisiin, sekä ilmaista tunteitaan tuottavasti ja käsitellä niitä voimaannuttavalla tavalla.
Ihmiset ovat usein kiinnostuneita empaateista heidän myötätuntoisen luonteen vuoksi. Empaattien erityinen piirre on herkkyys toisten tunneperäiselle ahdingolle. Vastaavasti heillä on vaikeuksia käsittää ahdasmielisyyttä tai myötätunnon puutetta toisia kohtaan."
"Empaatit käyttävät kykyään korostamaan ja tehostamaan omaa ja muiden hyvinvointia sekä turvallisuutta. Empaatit kohtaavat kuitenkin ongelmia, kun ympärillä on apaatikkoja. Empaatikot voidaan kaataa, hätäännyttää ja pakottaa yksinäisen taistelijan asemaan ympärillä olevien apaattien toimettomuuden vuoksi."
Hyvä teksti tuo edellinen lainaus! Löytyi siis selitys sille, miksi hovin jäsenet eivät välitä siitä, että uhria kiusataan. Olen itse ihmetellyt tätä paljon, jouduin aikoinaan narsistin kohteeksi ja ihmettelin että narsistin piirissä oli mukavan tuntuisia ihmisiä, jotka kuitenkin täysin kielsivät ongelman; sen että narsisti on sairas ja hullu. He tiesivät kuitenkin mitä narsisti oli saanut aikaan. Ihmettelin tätä aikoinaan paljon, että miten joku voi olla noin välinpitämätön. Kiitos tästä edellisestä lainauksesta.
Hyvä ketju! Kertokaa lisää, please!
Vierailija kirjoitti:
Hyvä teksti tuo edellinen lainaus! Löytyi siis selitys sille, miksi hovin jäsenet eivät välitä siitä, että uhria kiusataan. Olen itse ihmetellyt tätä paljon, jouduin aikoinaan narsistin kohteeksi ja ihmettelin että narsistin piirissä oli mukavan tuntuisia ihmisiä, jotka kuitenkin täysin kielsivät ongelman; sen että narsisti on sairas ja hullu. He tiesivät kuitenkin mitä narsisti oli saanut aikaan. Ihmettelin tätä aikoinaan paljon, että miten joku voi olla noin välinpitämätön. Kiitos tästä edellisestä lainauksesta.
Ole hyvä. Oivalsin myös enemmän kuvioita tekstin luettuani. Yksi syy, miksi hovi ei välitä uhrista on se, että narsisti on tarkoituksella kertonut hoville valheita uhrista. Narsisti kertoo uhrin tehneen tai sanoneen jotain ikävää, vastoin totuutta. Tai narsisti voi kääntää tapahtuneen niin, että se mitä hän teki, väittää uhrin tekemäksi. Tai hän kertoo osatotuuden, jotta tarina olisi uskottavampi. Itsestään narsisti tekee marttyyrin, uhrin, hyvän ihmisen, kiltin enkelin. Narsisti voi levittää valheita, että uhri on loukannut hovilaisia, siksi hovilaiset karttavat uhria. Valheilla ei ole mitään rajaa.
Vierailija kirjoitti:
Tässä vielä se sama, jonka eksä ei myöntänyt purkista juomistaan. Tuli vielä hieno esimerkki, miten täynnä itseään eksäni on ja miten se on hämärtänyt hänen todellisuudentajuaan:
Eksäni kuuluu hienoon ja kuuluisaan sukuun. Tässä suvussa on paljon varakkaita ja historiallisesti merkittäviä henkilöitä, joten heidät löytää myöskin Wikipediasta. Wikipedian sivuilla on erikseen lueteltu tämän suvun jäseniä ja saavutuksiaan, tyyliin: Pekka Pekkanen: pääministeri, Maija Pekkanen: suuryrityksen toimitusjohtaja jne. Eli listalla olevat ovat ihan oikeastikin saavuttaneet mainetta tai rahaa tai molempia. No eksäni sitten (ei mainetta, ei koulutusta, ei rahaa, ei MITÄÄN) meni lisäämään itsensä sinne listalle. Tyyliin: Sauli Pekkanen, myymäläpäällikkö :'D Hauskinta tässä on, että hän tosiaan pitää itseään yhtä tärkeiänä, kuin nämä muut, oikeasti merkittävät henkilöt.
:-D Somehan on ihan tutkitusti narsistien temmellyskenttä, koska siellä saa tuoda itseään esille juuri sellaisena kuin itsensä haluaa brändätä.
Minäkin naureskelen eräälle narsistille, joka kehtaa siellä suoraan valehdella olevansa huipputaiteilija, varakas osakesijoittaja, alansa huippuammattilainen ja kirjoittelee tuntevansa kaikki seurapiirit ym. Ja tuttavat, jotka hänet tuntevat, tietävät ettei se todellakaan pidä paikkaansa.
Ihme, että edes kehtaa valehdella noin suoraan, sillä kyllähän totuus paljastuu.
Narsisti on usein mustasukkainen ja hyvästä syystä: pettää itse aina kun voi. Seksillä saa huomiota, jota janoaa.
Narsisti on niin kateellinen, että rikkoo ja särkee toisten tavarat, tuhoaa omaisuuden ja terveyden. Puhuu pahaa seläntakana, dramatisoi, ja tekee itsestä uhrin, jota kaikkien pitäisi ymmärtää sääliä häntä uhrinsa sijasta.
Eräs narsisti, jota pakosta joskus joudun tapaamaan, v-ttuilee jatkuvasti rivien välissä ja suoraankin. Käyttää myös minulle tärkeitä asioita pottuiluunsa, eli ottaa puheeksi sellaiset jutut, jotka ovat minulle tärkeitä tai arkoja. Oikein haluaa nolata minut. Ja totta kai yleisön läsnäollessa. Ihan kuin olisi ennalta jo miettinyt, mitä kannattaa sanoa.
On jututtanut minua alkuaikoina, kun en vielä tajunnut, millainen sekopää hän oli. Silloin hän muka kuunteli ja keskusteli syvällisesti, kyseli erittäin henkilökohtaisia asioita senhetkiseen tuttavuuteemme nähden. Pyrki etsimään kohteita, joita haukkuisin tms. Onneksi vältin ansan, koska ei ole tapana haukuskella.
Ei myöskään siedä minkäänlaista neuvomista tai sääntöjä. Suorastaan raivostuu siitä ja tekee tarkoituksellakin päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
:-D Somehan on ihan tutkitusti narsistien temmellyskenttä, koska siellä saa tuoda itseään esille juuri sellaisena kuin itsensä haluaa brändätä.
Minäkin naureskelen eräälle narsistille, joka kehtaa siellä suoraan valehdella olevansa huipputaiteilija, varakas osakesijoittaja, alansa huippuammattilainen ja kirjoittelee tuntevansa kaikki seurapiirit ym. Ja tuttavat, jotka hänet tuntevat, tietävät ettei se todellakaan pidä paikkaansa.
Ihme, että edes kehtaa valehdella noin suoraan, sillä kyllähän totuus paljastuu.
Mutta narsistithan elävät itsekin puoliksi omiin valheisiinsa uskoen. Siksi se valehtelu ei kai heitä niin hetkautakaan. Elävät kuvitteellista elämää. Ja jos jäävät valehtelusta kiinni, selittelevät asiat omaksi edukseen. Edes kiinni jääminen ei heitä nolota.
Lisää kokemuksia ja tositarinoita.
Onko narsistin uhri empaattinen ihminen vai ohutnahkainen narsisti? Molempaa selitystä kuulee paljon, ja ne ovat ristiriidassa keskenään. Allekirjoittavatko kaikki psykologit tuon ohutnahkainen narsisti-selityksen? En oikein itse usko tuota. Kaikki uhrit eivät todellakaan ole itse narsisteja, menkää vaikka kuuntelemaan narsistien uhrien kokoontumisia ja kertomuksia.