Esimerkkejä narsistin toiminnasta?
Haluaisin kuulla käytännön esimerkkejä siitä, miten narsisti toimii.
Kommentit (171)
Narsisteja on aika monenlaisia, mutta yleensä se että pyrkii saamaan henkisen yliotteen toisesta kaikin tavoin.
Narsisti lupaa ihan mitä vaan, kun haluaa jotain. Lupaukset ovat aina valetta!!! Osaavat kyllä taitavasti käärmeillä herkkäuskoisten apajille saadakseen mitä haluavat. Monesti rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Narsisteja on aika monenlaisia, mutta yleensä se että pyrkii saamaan henkisen yliotteen toisesta kaikin tavoin.
Näin ja jos uhri ei ymmärrä voida huonosti se kerrotaan hänelle, koska narsisti voimaantuu toisen huonosta olosta. Ex mies jätti minut ja lapset nuoremman vuoksi ja tunsin lähinmä helpotusta vuosien perhehelvetin jälkeen mutta eksä kertoili ympäriinsä kuinka olen rikki ja elämänhallintani on nolla, mikä ei pitänyt paikkansa ollenkaan mutta vielä eron jälkeenkin narsistin täytyy hallita.
Miten narsisti toimii? Riippuu varmaan missä roolissa narsisti elämässäsi vaikuttaa, mutta yleisesti esimerkiksi:
- Valehtelee, mustamaalaa, kertoo toisille mitä joku muu on muka sanonut. Laittaa toisten suuhun omia sanojaan. Esim. kun narsisti haukkuu jotakin henkilöä sinulle, kertoo narsisti seuraavaksi tälle haukkumalleen miten SINÄ olet haukkunut tätä toista (vaikka oikeasti olisit siis vain ollut hiljaa ja kuunnellut narsistin vaahtoamista).
- Narsisti haluaa aina olla viestinviejänä kaikkien ihmisten välissä ja hallita sosiaalisia verkostoja, eli kertoa yhdelle toista ja toiselle puolestaan ihan muuta.
Haluaa hallita valheiden verkkoa ettei vain karu totuus paljastuu.
- Haukkuu ja arvostelee toisia niillä termeillä ja haukkumasanoilla, joihin hän itse on syyllinen. Kun narsisti haukkuu muita laiskoiksi, hän on itse sellainen. Kun narsisti haukkuu muita röyhkeiksi, hän itse on sellainen. Kun narsisti syyttää petturiksi, hän itse on petollinen.
Tulipas heti huono olo kun tuli ikävät asiat mieleen... :(
Meni pitkän aikaa ennen kuin tajusin ja kaikki tajusivat että meidän esimies oli tällainen.
Ensin vain tuntui että onpa se kaikessa kauhean pätevä ja mukava. Hän puhui luottamuksellisesti (aina kahden kesken huom) että oli pari todella hankalaa ihmistä. Toinen heistä oli eri osaston esimies, josta hän sanoi että kaikki alaiset voi siellä huonosti kun tämä esimies on niin hirveä. Ja kun minä olen niin erityinen ja taitava alainen hänelle niin hän juuri minulle nyt uskoutuu tällä lailla (enhän voisi pettää pomon luottamusta ja puhua luottamuksellisia muille. Hän siis erotti minut muista salaisuuksilla).
Niinpä tuin tätä mukavaa esimiestä niitä kamalia vastaan. Minäkin tein kaikkea mitä hän pyysi omiin valtataisteluihinsa, ja tein hukkuneen esityksiään ja raporttejaan joihin tuli alle hänen nimi. Hän lupaili minulle ylennystä myöhemmin kun paikkoja vapautuu.
Hän piti huolen että vain hän itse esittelee meidän projektit ylemmälle taholle.
Jossain vaiheessa aloin ihmetellä kun hän edessä päin puhui ihmisistä hyvää mutta takana mustamaalasi. Aina kun joku lähti toiseen firmaan, hän muisti sanoa ettei tämä kyllä pärjäisi siellä niillä kyvyillä. Lopulta ihmettelin kun hän löysi ihan kaikista jotain huonoa. Hän oli taitava mutta ajan kanssa valheet kasaantuu.
Sitten meille tuli töihin väliaikaisesti yksi sen kamalan esimiehen alainen, luulin että hän on ikionnellinen. Hän sanoikin ettei ikinä halua meille ja heillä on ihan todella hyvä ja mukava ja huolehtiva esimies. Mitä? Joku ei nyt täsmännyt yhtään.
Meidän pomo jäi poikkeuksellisesti pidemmälle lomalle tässä kohtaa niin ettei kukaan muu ollut lomalla. Yleensä hän piti huolen että oli pois vain kun kaikki muutkin lomalla.
Me puhuimme jotain juttuja keskenämme ja valheet alkoivat aueta. Vertailin niitä ja kuulin jutut joita hän oli meistä muille puhunut. Minusta alkoi tuntua että nyt on liikaa valheita enkä tunne tuota ihmistä lainkaan, ja hän on manipuloinut minua. Yksi viisaampi työkaveri sanoi että tämä esimies on niin vallanhimoinen ja kade, ettei anna kenenkään muun näyttää hyvältä, hänelle on tärkeintä olla itse paras ja esillä.
Esimiehen palattua lomalta kysyin siitä ylennyksestä, että nythän se olisi tulossa ajankohtaiseksi kun yksi paikka oli tulossa auki.
Hän sanoi minulle hyvin ylimielisesti, ettei minulla ollut siihen tarvittavia kykyjä, eikä ylempi johto pitänyt minua sopivana sellaiseen tehtävään. Minulla ei ollut mitään näyttöjä jossa olisi minun nimi alla, että heidät voisi vakuuttaa.
Lopultakin näin hänet sellaisena käärmeenä mikä hän oli. Siitä meni vielä aikaa ennen kuin pystyin vaihtamaan toiseen firmaan, ihan sama vaikka palkka oli pienempi ja matka pidempi. Hän oli todella lähellä saada minut uskomaan ettei minusta oikeastaan ollut mihinkään, ja samaan aikaan teettämään minulla työnsä ja ottamaan niistä kunnian itse.
Ensin olin järkyttynyt että monta vuotta työhistoriaa on mennyt ihan kaivoon. olin kuitenkin oppinut hänen työtään kun olin tehnyt sitä hänelle, joten nyt ainakin tiesin osaavani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsisti "imeytyy" elämääsi ja harrastuksiisi. Eli OMII ne tavallaan itselleen. Jossain vaiheessa huomaat olevasi vain "sivuosassa" esim omassa harrastusyhteisössäsi, koska narsisti on ottanut pääroolin. Sama tapahtuu ystäviesi kanssa; yhtäkkiä narsisti sopiikin tapaamisia SINUN ystäviesi kanssa.
Minulle kävi näin! Narsisti omi ystäväni, harrastukseni, kiinnostuksenkohteeni, tyylini, jne. Meni vuosia huomata että näin kävi, ja kun vihdoin repäisin itseni irti siitä ystävyydestä, jouduin jättämään koko ystäväpiirin. Koska hän oli mustamaalannut minut selän takana KAIKILLE, ja ottanut omiksi ystävikseen kaikki minun ystäväni. Käänsi heidät minua vastaan, ja varmaan edelleenkin haukkuu minua heille. Yllätyksekseni KUKAAN heistä ei ole vaivautunut soittamaan minulle, ja varmistamaan näitä narsistivalehtelijan tarinoita todeksi. Eli en sitten menettänyt niin paljoa mitä luulin, koska kukaan heistä ei ollut aito ystävä, tai s he ovat vaan kaikki tyhmiä, kun uskovat tämän patologisen valehtelijan juttuja. Terveisiä vaan tutuille, jos tunnistatte!
Siis kuka tässä on nasisti, sinä vai entinen ystäväsi. Narsisti puhuu juuri noin: KAIKKI, ja KUKAAN. Siis KAIKKI sinun entiset ystäväsi olivat pahoja ja vain sinä hyvä? Katkaisit välit kaikkiin ilman mitään selityksiä? Julmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsisti "imeytyy" elämääsi ja harrastuksiisi. Eli OMII ne tavallaan itselleen. Jossain vaiheessa huomaat olevasi vain "sivuosassa" esim omassa harrastusyhteisössäsi, koska narsisti on ottanut pääroolin. Sama tapahtuu ystäviesi kanssa; yhtäkkiä narsisti sopiikin tapaamisia SINUN ystäviesi kanssa.
Minulle kävi näin! Narsisti omi ystäväni, harrastukseni, kiinnostuksenkohteeni, tyylini, jne. Meni vuosia huomata että näin kävi, ja kun vihdoin repäisin itseni irti siitä ystävyydestä, jouduin jättämään koko ystäväpiirin. Koska hän oli mustamaalannut minut selän takana KAIKILLE, ja ottanut omiksi ystävikseen kaikki minun ystäväni. Käänsi heidät minua vastaan, ja varmaan edelleenkin haukkuu minua heille. Yllätyksekseni KUKAAN heistä ei ole vaivautunut soittamaan minulle, ja varmistamaan näitä narsistivalehtelijan tarinoita todeksi. Eli en sitten menettänyt niin paljoa mitä luulin, koska kukaan heistä ei ollut aito ystävä, tai s he ovat vaan kaikki tyhmiä, kun uskovat tämän patologisen valehtelijan juttuja. Terveisiä vaan tutuille, jos tunnistatte!
Siis kuka tässä on nasisti, sinä vai entinen ystäväsi. Narsisti puhuu juuri noin: KAIKKI, ja KUKAAN. Siis KAIKKI sinun entiset ystäväsi olivat pahoja ja vain sinä hyvä? Katkaisit välit kaikkiin ilman mitään selityksiä? Julmaa.
Julmaa yrittää päästä eroon narsistista? Sinä et taida tietää A) Mikä on julmaa B) Mikä on narsisti
Se Porvoossa lapsensa tappanut on hirvittävä esimerkki mihin sairas narsismi pahimmillaan voi johtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö tämä jolle vastasit, joutunut jättämään ystävänsä narsistin mustamaalaamisen takia? Narsistista on usein vaikea päästä eroon, monesti koko ystäväpiiri menee uusiksi.
Narsisti = vaimon hakkaaja.
Ei mulla muuta.
Mustamaalausta, tekaistujen juorujen keksimistä nuo nyt ainakin.
Narsistit ovat usein älyllisesti heikkolahjaisia,kostonhimoissaan menevät liian pitkälle jolloin paljastavat oman inhottavuutensa ja narsismin ja kulissit romahtaa ja maine menee.
Narsistin sisin on tyhjä, hän saa energiansa muiden ihmisten kiusaamisesta. Narsisti on taitava manipuloimaan ja valehtelemaan, hän kääntää asioita toisten syyksi, valehtelee sujuvasti asiasta kuin asiasta. Jopa niin sujuvasti, että on vaikea uskoa että se olisi valhe. Hän käyttää kaiken sinua vastaan mitä olet hänelle kertonut. Häntä ei oikeasti kiinnosta sinun asiat, mutta hän kuuntelee vain siksi että voi joku päivä käyttää kuulemiaan asioita aseena sinua vastaan. Hän kertoo muista ihmisistä sinulle valheita, ja kertoo sinusta omakeksimiään valheita muille. Hän kerää ympärilleen ihmisiä, jotka ihailevat häntä ja tottelevat häntä. Hän osaa karismallaan manipuloida nämä kaikki muut kiusaamaan hänen valitsemaansa uhria, jos niin haluaa. Nämä "hovin jäsenet" ihailevat jostain syystä narsistia. En ole itse päässyt vielä selvyyteen, että miksi kukaan haluaisi olla tällainen narsistin hovin jäsen. Ehkä joku muu osaa kertoa tästä?
Vierailija kirjoitti:
Narsistit ovat usein älyllisesti heikkolahjaisia,kostonhimoissaan menevät liian pitkälle jolloin paljastavat oman inhottavuutensa ja narsismin ja kulissit romahtaa ja maine menee.
Tuo liittyy kaikkivoipaisuuden tunteeseen mitä narsisti tuntee, jolloin oman toiminnan järkevyys hämärtyy.
Työskentelin itse narsistin kanssa. Hän tuli käytännössä joka päivä myöhässä. Muutaman kerran hänen tultuaan kimppakyydillä jossa työkaverini myöhästyi hieman, kyseinen narsisti alkoi kovaan ääneen raivoamaan, että hänen myöhästymisensä ovat täysin muiden vika ja hän ei ikinä tule myöhässä mikäli tulee yksin autolla.
Vierailija kirjoitti:
Huomasin vasta myöhään erään piirteen narsistissa. Hän puhuu suureen ääneen joistakin periaatteista toistuvasti, kuten "minä en ainakaan koskaan....", "minä kohtelen kaikkia tasa-arvoisesti...", "minä ainakin olen aina....". Totuus on että juuri näistä painottamistaan asioista hän valehtelee, eli toimii täysin toisin. Kaikki ihmiset puhuvat joskus "minä en ainakaan", mutta normaalit ihmiset tarkoittavat sitä ja puhuvat totta, narsisti ei. Narsistilla on aina tarve kiillottaa omakuvaansa ulkopuolisille.
no
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka kauan olette antaneet anteeksi narsistille?
Ei tarvinnut antaa anteeksi kertaakaan, kun anteeksipyynnön elettekään ei kertaakaan tullut. Tuli syytöksiä ja vähättelyä, kun en halunnut ottaa vastaaan henkistä ja fyysistä väkivaltaa. Sinun pitäisi kysyä "kuinka kauan olitte roskaämpärinä"? Johon vastaisin, että liian kauan, lähes koko elämäni ajan. Elämäni alkoi vasta kun jätin narsistin ja hänen seurakuntansa historiaan.
Miksi sitten jäit niin pitkäksi aikaa?
Olisi pitänyt yksivuotiaana ymmärtää heti, mistä on kysymys ja lähteä muualle?
Onko nämä narsistin piirteitä:
1.Kun haluaa tehdä jotain ei välitä, vaikka muut odottavat ja on kiire jonnekkin.
2.Puhuu mielellään pitkään puhelimessa tai muutoin. Muuttelee hieman totuutta tai toisaalta levittelee uskottuja asioita, jotta juttunsa olisivat mehevämpiä.
3. Ottaa kaikki ehdotukset jotka eivät ole mieleisiä määräilynä ja raivostuu, kun häntä pakotetaan.
4. Pettymykset, epätietoisuus ja pelko purkautuu raivona.
6. Jos tuntee alemmuutta tai epävarmuutta jättää tilanteen välistä tai sysää muut omasn tehtäväänsä.
7. On tarkka ulkonäöstään ja arvostelee muiden pukeutumista ym.
8.riitelee mitättömistä asioista ja vetää kuukausien mykkäkoulua. Toisaalta toinen osapuoli ei usein tiedä tätä, koska ei ole yhteydessä, mutta motkottaa seläntakana, että ei toinen osaa sopia riitaa ja miten hän ei kehtais käyttäytyä niin.
9. Ei kestä ystävällikästään neuvomista. Ahdistuu, kun pelkää, ettei ideansa olekkaan paras. Tässä myös se, että vetäytyy hommista, jos ei ole varma onnistumisesta.
10. Voi luvata mitä vaan, mutta ei välitä toteutuuko se.
11. Jos ei häntä huvitakkaan voi jättää ihan minkä vain suunitelman mukaisen toiminnan välistä. Yleensä valheeseen turvautuen.
12.muistaa väärin, mutta aina omaksi edukseen.
13. Syyttelee rajusti muita asioista jotka hänen tekeminään eivät ole mitään.
14. Ei välitä normien mukaisesta toiminnasta, jos ne eivät ole hänen mielestään tärkeitä. Toisaalta taas ylikorostaa tiettyjä juttuja jos ajattelee niiden myötä olevansa parempi. Esim. Varakkuus, ulkonäkö tai käytöstavat.
Vierailija kirjoitti:
Narsistin sisin on tyhjä, hän saa energiansa muiden ihmisten kiusaamisesta. Narsisti on taitava manipuloimaan ja valehtelemaan, hän kääntää asioita toisten syyksi, valehtelee sujuvasti asiasta kuin asiasta. Jopa niin sujuvasti, että on vaikea uskoa että se olisi valhe. Hän käyttää kaiken sinua vastaan mitä olet hänelle kertonut. Häntä ei oikeasti kiinnosta sinun asiat, mutta hän kuuntelee vain siksi että voi joku päivä käyttää kuulemiaan asioita aseena sinua vastaan. Hän kertoo muista ihmisistä sinulle valheita, ja kertoo sinusta omakeksimiään valheita muille. Hän kerää ympärilleen ihmisiä, jotka ihailevat häntä ja tottelevat häntä. Hän osaa karismallaan manipuloida nämä kaikki muut kiusaamaan hänen valitsemaansa uhria, jos niin haluaa. Nämä "hovin jäsenet" ihailevat jostain syystä narsistia. En ole itse päässyt vielä selvyyteen, että miksi kukaan haluaisi olla tällainen narsistin hovin jäsen. Ehkä joku muu osaa kertoa tästä?
Jos hovi tietäisi totuuden narsistin toiminnasta, olisiko hovia -ei olisi. Hovilla ei ole tietoa tosiasioista, josta tietää vain narsistin uhri/-t. Eikä hovi älyä ottaa selvää totuuksista, koska heille ei tule mieleenkään, että joku ihminen olisi todellisuudessa hirviö. Hovi ei ole tunneälykäs. Narsisti on leimannut uhrinsa valheilla tavoitteenaan että kaikki hylkisivät uhria, narsistin uhkaa. Hovi voi tulla todennäköisimmin tietoiseksi narsismista median ja somen kautta, kuin että oivaltaa vaaran suoraan narsistilta itseltään.
Narsisti on tyhjä kuori. Sisällä ei ole sielua ollenkaan. Kaikki on manipulaatiota, näytelmää. On älyllisiä narsisteja ja seksuaalisia narsisteja. Ulkokultaisuus ja ulkonäkö merkkaavat seksuaalisille, älyllä manipulointi taas näillä toisille.
Itsellä kokemusta molemmista. Parisuhteessa olin kaikki parhaat vuoteni eristävän seksuaalisen narsistin kanssa ja olin ihan ihmeissäni kun huomasin, että muut miehet oikeasti osaavat puhua ja heillä onkin tunteita. Tämän huomasin siis ollessani 45v, 25 vuotta sen jälkeen kun tapasin tuon narsistini.
Älyllisiä narsisteja tapasin kouluaikoinani. Vanhempia miehiä koulussa, rehtori ja Ruotsin opettaja/luokanvalvojani. Myös työelämässäni huomaan, kuinka moni esimies on tuollainen. Onneksi meillä ei ole nyt sellaista esimiestä enää:)