Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lausutko sinäkin "kookkos" tai "kaakkao"?

Vierailija
30.05.2016 |

Jos niin mistä olet kotoisin?

Kommentit (101)

Vierailija
41/101 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en! Samaan joukkoon menee myös "riissi". Wtf!

Älä unohda kaakkua ;) !

Vierailija
42/101 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Barsseloona! Aaargh.

Otsikosta tuli heti mieleen Porttugali.

Unohtamatta Iisraelia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/101 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kakku on kakku eikä mikään kaaaaaakku.

Kakku ja kaakku ovat kaksi eri leivonnaista. Kondiittorikoulutuksen saanut äitini opasti minua jo lapsena, että kakku on vuoassa paistettu kuivakakku. Kaakku taas on täytekakku.

Tämä on ihan teidän omaa kieltä. Tulee mieleen, miten joskus peruskoulussa kaveri kirjoitti aineeseensa tet-päivän jälkeen hienontaneensa apuna kurkkua ja tomaattia salattia varten. Kun sanoin, että oikea kirjoitusmuoto on salaatti, äityli pauhasi, että "Kyllä meidän Laura-Maria kirjoitti ihan oikein, se on salatti, kyllä minä pitopalvelukokkina tiedän!". 

Vierailija
44/101 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lausutteko sanan diabetes niin kuin se kirjoitetaan? Minä en ainakaan. Kaakao ja kookos tulee kyllä lausuttua niin kuin periaatteessa pitäisi. Mutta ymmärrän heitäkin, joilla konsonantti pitenee.

Vierailija
45/101 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tokkiinsa

Vierailija
46/101 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä vaikka kehotus "astu huoneeseen ? "   Jos tuota sanan  lausunnan ortografiaa oikein tarkennetaan ,niin se kuulostaa kyllä, että 'ástuh_hùoneeseen' . Puhutaan ns. sananloppuisesta aspiraatiosta ja  edellisen vokaaliloppuisen sanan saamasta seuraavan konsonanttialkuisen vaikutuksesta  sen ääntämiseen  (luontevassa) puhe(-kielessä) . 

Tavallaanhan  tämä pätee myös sanan osiin,eli tavuihin. Pääsääntöisestihän muissa kielissä (mitä täällä perinteisemmin  tunnetaan ) tuossa meidän  'kaakao'-sanan kunkin kielisessä omassa  versiossa painottuu kyllä yleensä tuo sanan jälkiosa. Huom. sentään harvempi kuitenkaan kirjoittaa ' kaakkao'(vaikka se nyt jonkun korvaan siltä kuulostaisi.

Lausutaanhan sitä  nykyisin sana 'vodka' d:llä,vaikka niin ei todellakaan kuuluisi, sillä 'vodka' on (ven.)deminutatiivimuoto  sanasta 'voda' ( laus. 'vádaa') (='vesi').

Se lausutaan nimenomaan 'votka' ,vaikka kirjoitetaankin vodka (ja vaikkeivat englanninkieliset sen oikeaa lausumista puheessaan käytäkään)

Kirjaimellisesti 'vodkaksi' lausuminen, on siis itse asiassa väärin. Sana ei näet  ole suomea,mutta ei  kyllä englantiakaan,vaan venäjää. Siinä siis sen lausumismalli. Täysin aksentoimaton puhe kuulostaa kyllä vain ( teknisesti kehittymättömältä) tietokonepuheelta. Tietokonepuhettahan kehitetään jatkuvasti luontevammin,yhä enemmän ja enemmän puhekieltä muistuttavaksi.

(Muuten,jos jokin kielemme ääntämyksessä tai oikeinkirjoituksessa askarruttaa,sitä voi aina kysyä  Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksesta. Siellä on puhelinpäivystys.)

Vierailija
47/101 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanon myös sallaati ja käsveska, buahahaha

Vierailija
48/101 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fantta! Argh...

Vierailija
49/101 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanon myös sallaati ja käsveska, buahahaha

Sanot myös: 'buahahaha'....

Vierailija
50/101 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

MAJONEESSI! Ärsyttävin :D

Vierailija
51/101 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini ja hänen miehensä puhuvat aina kookoksesta kookkoksena. Aaargh. Tiedän olevani itse ärsyttävä korjatessani aina perään "kookos!", mutta ärsyttää kun muuten osataan puhua normaalisti (eli eivät käytä kaakkaota, riissiä, tai sankkoja), mutta KOOKKOS. Ja kyllä, käyttävät sanaa suht usein koska käyttävät päivittäin KOOKKOSÖLJYÄ. 😅

Vierailija
52/101 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kakku ja kaakku ovat kaksi eri leivonnaista. Kondiittorikoulutuksen saanut äitini opasti minua jo lapsena, että kakku on vuoassa paistettu kuivakakku. Kaakku taas on täytekakku.

Jos kakku ei kerran tarkoita täytekakkua, miksi sen nimi on täyteKAKKU, eikä täytekaakku? Niinpä... :D

53/101 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua raivostuttaa myös se, kun joku sanoo VIIRUS! Minä sanon aina virus, tietysti sellaisellekin joka puhuu viiruksesta. Kookos on kookos ja kaakao on kaakao, kakku on kakku eikä mikään kaaaaaakku.

Se on ihan oikein lausua viirus. Lausutko sanan kengät samalla logiikalla? 

Vierailija
54/101 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Appelssiini

Vierailija
55/101 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini lausui kaakaon aina painottaen sanan jälkimmäistä tavua (eli "kaakkao" sitten jonkun mielestä) kuten nro 46 kirjoitti. Kirjoitusasu oli kuitenkin oikea. Ex-puolisostani tämä oli jotenkin huvittavaa ja hän jaksoi vinoilla siitä loputtomiin. En myöskään jaksa keinotekoisesti pehmentää appelsiinin jälkimmäistä puoliskoa, joten saattaa joskus kuulostaa siltä että sanon "appelssiini". Kirjoitan sen kuitenkin oikeassa muodossa.

Minusta nämä ovat murteisiin kuuluvaa rikkautta enkä ymmärrä miksi joku yrittää niin epätoivoisesti toivoa absoluuttisena kielipoliisina tässä asiassa.

Vierailija
56/101 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kakku ei kerran tarkoita täytekakkua, miksi sen nimi on täyteKAKKU, eikä täytekaakku? Niinpä... :D

Sanoisin ,että vähän jo makuasia tuo. Mummoni puhui kyllä 'kaakusta' ja kyllä se joskus on niin ollut (katso vaikka  vanhoista keittokirjoista)  ihan oikeakirjoituksessakin.

Ei tuo nyt niin hirveästi häiritse (...saattaahan 'kaakkunsa' leipojalla näet olla todella herkullisen kakunleivonnan taito hyppysissään ja voimmehan me sen toki ostaa sitä ihan 'kakuksi' sitä kutsuen).

Tuo 'kaakku' on minusta vain lähinnä herttaisen vanhanaikaiselta kuulostava kakun nimitys.

En häiriinny siitä yhtään, vaan maistan kyllä mielelläni jos jossain  tarjotaan.

Vierailija
57/101 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

TAI mun inhokki muussi :(

Vierailija
58/101 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muusi kirjoitti:

No sano sitten 'muhennos',tai 'kastike'

59/101 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muusi kirjoitti:

Se on muussi tai muusi. Kumpikin on ihan yhtä oikein/väärin. Oikea versio on sose. Mutta kun mietit verbiä niin se on muussata, muussautua niin mihin sinä sen toisen s:n hävität? Muussautui muusiksi? 

Vierailija
60/101 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Olen Länsi-Lapista. Sanon kookos ja kaakao. Toisaalta ämpäri on meillä sankko, ja suo on jänkkä. Varmaan näissä on se ero, että ensinmainitut ovat selkeästi lainasanoja ja jälkimmäiset arkisia, kotoperäisiä asioita.