Lausutko sinäkin "kookkos" tai "kaakkao"?
Kommentit (101)
Juu, karseen kuuloista enkä minäkään tiedä miksi. Varsinkin kookkos ja eritoten kaakkao särähtää korvaan ja pahasti.
"En voi nyt juoda kookkos-kaakkaota kun minulla on huulessa herppes-viirus!"
Kyllä ne on kaakkao ja herppes Helsingissä.
En. Yksi tuttu sanoo pianon "pieno" ja pienen "piäni" ja hienon "hiano", tosi ärsyttävää. Jos kerran osaa sanoa ne vokaaliyhdistelmät niin miten ei osaa sanoa niitä oikeissa sanoissa?
No mitähän vittua nyt taas. Kyseessä on murresanat, ettekö te ääliöt tajua. Suomessa puhutaan useita eri murteita, pitäisikö kaikkien lopettaa omalla murteellaan puhuminen, kun jotakin voi ärsyttää. Kyllä on pikkusieluista porukkaa.
Ja muuten buffa on ihan YLEISESTI KÄYTETTY LYHENNE buffetista, eikä mikään väännös tai hui kauhistus murresana, ihan siis samanlainen kuin TV-> telkkari, ärsyttääkö sekin?
"Piäni" ja "hiano" ovat Tampereen murretta.
Vierailija kirjoitti:
"Piäni" ja "hiano" ovat Tampereen murretta.
Tuttu ei ole siltä suunnalta, toki on voinut oppia ne vaikka vanhemmaltaan. No, eipä se silti korvissani yhtään paremmalta kuulosta, mutta ehkä av:lla saa murteista arvostella vaan hesalaisten puheenpartta ;)
Sitten vielä enään...
Savolaisen korvaan ei kuulosta hyvältä nämä kaakkao, riissi, manssikka...
Voe tokkiinsa on ihana ;)
Sanotaanko Tampereella myös miäs (mies)?
Vierailija kirjoitti:
En ole kuullu varmaan yhtäkään näistä tässä ketjussa luetelluista. Paitsi sankko, en tiennytkään, että se on jotenkin "väärin sanottu".
Se on yleiskielessä sanko.
Sankko on murteellinen muoto.
Lausun ihan niinkuin huvittaa ja Suomeksi. Savosta ;-)
Yksi Lapista kotoisin oleva ystäväni sanoo miehensä Pasin "Passii". Jaiks.
Mä sanon kaakau/kaakkau, sankko, viirus ja buffa, kärsikää kanssaihmiset :D
Ja olen lapista
Siis sankkohan on oikeaa murretta ja kaunista! Sen sijan kookkos, kaakkao ja alkkoholi ovat hirveintä hirvitystä.
Vierailija kirjoitti:
Barsseloona! Aaargh.
Otsikosta tuli heti mieleen Porttugali.
Vierailija kirjoitti:
kakku on kakku eikä mikään kaaaaaakku.
Kakku ja kaakku ovat kaksi eri leivonnaista. Kondiittorikoulutuksen saanut äitini opasti minua jo lapsena, että kakku on vuoassa paistettu kuivakakku. Kaakku taas on täytekakku.
Niinku buffakin on s-ryhmän ketju. Aina kun joku puhuu buffasta, ni mietin että onkohan maksettu mainos.