Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Härskejä odotuksia ja vaatimuksia - mitä naapurisi, kaverisi, sukulaisesi jne. on kehdannut pyytää?

Vierailija
25.05.2016 |

.

Kommentit (12070)

Vierailija
12061/12069 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ei sovi tarkoittaa ei sovi."

Olen kanssasi toki samaa mieltä.

Mutta jos olettaa, että pitää isännöidä ja kestitä tuntikausia vs. toiset käy vain pyörähtämässä nopeasti, se voi vaikuttaa siihen, sopiiko vai ei.

Mun mielestä se on ihan hyvä lisäinfo, eikä sen jälkeen tietenkään käydä enää kinaamaan.

Ei, vaan kun sanotaan, että olemme nyt perheen kesken täällä, ei sovi, se tarkoittaa, että pyörähtelyt ja poikkeamiset ja lahjojen tuomiset ei nyt sovi.

Minä en pidä siitä, että kukaan käy edes pyörähtämässä nopeasti kun olen saunaan menossa (kuten perhe tuossa) ja rauhoittumassa oman perheajan viettoon. Oppikaa nyt vaan, että jos vastaus on ei sovi, siihen ei enää mitään hyviä lisäinfoja olla tunkemassa, vaan silloin ei sovi.

Sinä et pidä, mutta tiedät kai, että kaikki eivät ole kuten sinä.

Mun mielestä ei ole ihme, että tuollaisen lahjantuomisen ajatellaan olevan vähän pidemmän kaavan vierailu ja siksi tuo, että se käytännössä käydään vain pudottamassa pois käsistä ja jatketaan matkaa, on ihan hyvä info. Jos sen jälkeen ei jäädä jankkaamaan, ei ole tapahtunut mitään härskiä.

Mulla ainakin on harvoin niin kiire, etteikö sukulaisille liikenisi vartista puoleen tuntiin, mutta sehän vain kertoo sen, että me ollaan erilaisia. Eipä se sauna siitä pahemmin happane, vaikka sinne ei juuri sillä kellonlyömällä ehdi, miten on alunperin suunnitellut.

Muutenkin täällä on herttaisia oletuksia siitä, että alkuperäiset juhlat olisi jotenkin tahallaan jätetty väliin. Mistä te tiedätte -kun tarina ei kerro- oliko alkuperäisten juhlien aikaan heillä vaikka jo aiemmin sovitut ystävän häät, tai vaikka norovirus.

Tietenkin tuo tarina kuulostaa erittäin keksityltä lapsellisine "opetuksineen". Ilman sitä saattaisi olla ihan uskottava. Enkä varsinkaan ymmärrä, miten tuo edes liittyy ketjun aiheeseen. Jos toiselle ei lahjan tuominen lyhyellä varoitusajalla sovi, ei siinä ole mitään härskiä. Toki tuo kirjoittajan oma toiminta oli härskiä - pahoita mielesi siitä kun juuri sinun aikatauluusi ei taivuttu ja kosta se juhlakaluna olleelle lapselle. Ei kuulosta ihan täysipäisen aikuisen toiminnalta.

Vierailija
12062/12069 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huh, onneksi minulle ei tullut seuraamuksia, kun jouduin valitsemaan kahden kummilapsen välillä kumman rippipäivään osallistun oikeana päivänä ja kumman luona käyn sitten myöhemmin. Heillä oli konfirmaatio samana päivänä ja välimatkaa 250 kilometria.

Kumman perheen kesämökille menit seuraavana kesänä yllättäen poikkeamaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
12063/12069 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huh, onneksi minulle ei tullut seuraamuksia, kun jouduin valitsemaan kahden kummilapsen välillä kumman rippipäivään osallistun oikeana päivänä ja kumman luona käyn sitten myöhemmin. Heillä oli konfirmaatio samana päivänä ja välimatkaa 250 kilometria.

Aivan, millä perusteella valitsit? Oliko toinen miehen siskon lapsi?

Vierailija
12064/12069 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ainakin on harvoin niin kiire, etteikö sukulaisille liikenisi vartista puoleen tuntiin, mutta sehän vain kertoo sen, että me ollaan erilaisia. Eipä se sauna siitä pahemmin happane, vaikka sinne ei juuri sillä kellonlyömällä ehdi, miten on alunperin suunnitellut.

Toisaalta uskoisi sukulaisten tuntevan toiset niin hyvin, että oikeasti jos sanotaan suoraan, että nyt ei sovi, niin ei ota tuommoista "muka ei sopinut"-asennetta. Sehän tässä varmaan monia ärsyttää. Ja emme tiedä, tosiaan. Jos vaikka olivat siellä saunassa jo.

Kyllä aika montaa ärsyttää se, että tulla tupsahdetaan pihapiiriin yllättäen soittelematta. Tosi harva sen suoraan vaan näyttää. Etenkin just mökkioloissa.

En vaan tajua, miksi sitä tekstaria vähää ennen voi laittaa. Niin teen aina, vaikka kuinka tietäisin olevani "aina" tervetullut. Se nyt vain on kohteliasta ja ihmisillä kun on muitakin asioita elämässä kuin minun tulemiseni ja menemiseni.

Vierailija
12065/12069 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kummankaan. Mutta jos olisin mennyt, niin olisin vain käynyt viemässä lapselle lahjan, toivottanut onnea ja lähtenyt samoin tein pois. Minulle ovella piipahtaminen on just sitä eikä siihen sisälly kahvittelua tai seurustelua.

Vierailija
12066/12069 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta uskoisi sukulaisten tuntevan toiset niin hyvin, että oikeasti jos sanotaan suoraan, että nyt ei sovi, niin ei ota tuommoista "muka ei sopinut"-asennetta. Sehän tässä varmaan monia ärsyttää. Ja emme tiedä, tosiaan. Jos vaikka olivat siellä saunassa jo.

Kyllä aika montaa ärsyttää se, että tulla tupsahdetaan pihapiiriin yllättäen soittelematta. Tosi harva sen suoraan vaan näyttää. Etenkin just mökkioloissa.

En vaan tajua, miksi sitä tekstaria vähää ennen voi laittaa. Niin teen aina, vaikka kuinka tietäisin olevani "aina" tervetullut. Se nyt vain on kohteliasta ja ihmisillä kun on muitakin asioita elämässä kuin minun tulemiseni ja menemiseni.

Juu, siis samaa mieltä oikeastaan kaikesta.

Ja tuossahan tehtiin juuri niin, että soitettiin ennakkoon. Tosin näköjään ymmärtämättä, että ei edes se ennakkosoitto ole automaattinen kyllä.

No joo. Lopetanpa tämän tyhjän jauhamisen ja huonokäytöksisen torven "puolustelun" jään odottelemaan uusia tarinoita.

Vierailija
12067/12069 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tuossahan tehtiin juuri niin, että soitettiin ennakkoon. Tosin näköjään ymmärtämättä, että ei edes se ennakkosoitto ole automaattinen kyllä.

Niin ja tässä tehtiin se ennakkosoitto 2 km päästä, että ei siinä ennätä kunnolla saunasta pois, jos siellä jo on.

Samaa mieltä sun (?) kanssa siitä, että kaikkein ikävin juttu oli alkaa opetuksia lapselle antamaan, kyllä noista sukulaisten karheista väleistä aina kärsii ne lapsetkin ja surullisesti serkusten välit.

Vierailija
12068/12069 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikanaan silloinen poikaystävä asui kerrostalon ensimmäisessä kerroksessa, joka oli maantasalla. Ikkunoista näkyi siis varsin hyvin ulos ja sisään ja ohikulkijat välillä tuijottelivatkin. 

Tähän kesti hetken aikaa tottua, koska olin itse aina asunut korkeammalla. Poikaystävää ohikulkijat eivät häirinneet, vaan hän yleensä juuri ja juuri muisti vetää hiukan verhoa ikkunan eteen jos ns. puuhat alkoivat. 

No, sepä ei auttanut siihen, että poikaystävällä oli varsin rajattomat vanhemmat, jotka saattoivat tulla varoittamatta kylään, vaikka asuivat parinkymmenen kilometrin päässä. Tämä ei häirinnyt poikaystävää lainkaan.

Kerrankin makoilimme sängyllä ja siinä alkoi olla hiukan romanttista virettä ilmassa. Poikaystävä saattoi olla juuri vetämässä verhoa ikkunan eteenkin, kun alkoi kuulua koputusta takaovelta. Päätimme odottaa, että ohikulkija, mitä ikinä halusikaan, menisi pois, mutta koputus jatkui. Sitten kuului poikaystävän äidin innokas huutelu ja kun kurkkasin olohuoneeseen, siellä ison ikkunan takana kumpikin seisoi takapihalla vilkutellen, että täältä tullaan! 

Tätä tapahtui eri muodoissa useamman kerran, kunnes ehdotin poikaystävälle, että hänen vanhempansa voisivat jatkossa ehkä laittaa viestin ennenkuin ilmestyvät ikkunan taakse. 

Vierailija
12069/12069 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mentiin sitten ja oletin, että kyseessä olisi illallinen tai siis ateria, jonka hän olisi laittanut. Tuotiin viinipullo. Juu ei hän ole ehtinyt vielä kauppaan, mutta mennään nyt heti yhdessä. Mentiin. Hänellä ei ollutkaan rahaa, joten maksoin laskun. Oletin että saan ainakin puolet laskusta. Kotona selvisi ettei hänellä ole rahaa ollenkaan. Mutta hän kyllä tekee ruuan yhdessä mun kanssa. Viinikin kelpasi.

Kotiin lähdettiin taksilla yöllä. Hän oli jo nukkumassa, raskaana kun oli, joten saatiin pakkasessa itse yrittää saada taksi kiinni. Silloin ei ollut vielä kännyköitä.

Ja viini kelpasi raskaana olevalle?

Vierailija
12070/12069 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mentiin sitten ja oletin, että kyseessä olisi illallinen tai siis ateria, jonka hän olisi laittanut. Tuotiin viinipullo. Juu ei hän ole ehtinyt vielä kauppaan, mutta mennään nyt heti yhdessä. Mentiin. Hänellä ei ollutkaan rahaa, joten maksoin laskun. Oletin että saan ainakin puolet laskusta. Kotona selvisi ettei hänellä ole rahaa ollenkaan. Mutta hän kyllä tekee ruuan yhdessä mun kanssa. Viinikin kelpasi.

Kotiin lähdettiin taksilla yöllä. Hän oli jo nukkumassa, raskaana kun oli, joten saatiin pakkasessa itse yrittää saada taksi kiinni. Silloin ei ollut vielä kännyköitä.

Ja viini kelpasi raskaana olevalle?

No mutta itse te myös näitä "ystäviä" haalitte. En jäisi hetkeäkään katselemaan kun raskaana oleva vetää viiniä ja sanoisin sen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kuusi