Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Härskejä odotuksia ja vaatimuksia - mitä naapurisi, kaverisi, sukulaisesi jne. on kehdannut pyytää?

Vierailija
25.05.2016 |

.

Kommentit (12128)

Vierailija
12101/12128 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isäni menehtyi kolme viikkoa sitten, ja eräs naapureista silloin tällöin oli auttanut käymällä katsomassa häntä, ei käsittääkseni kovin oma-aloitteisesti vaan etupäässä silloin, jos otin yhteyttä pyytäen voisiko hän käydä katsomassa, että kaikki on ok isän kotona. Asun ulkomailla ja kiitokseksi tarjotusta avusta toin tuliaisina haluamansa tuotteen joka reissulla.

Ohhoh. Siis selvästi tyyppi ei halunnut alkaa olemaan vastuussa isästäsi, mutta sinä soittelet sitkeästi niin ei kehtaa olla naapurissa käymättä.

Monet ei vaan tajua, että joku "yksi tuote" ei todellakaan tätä korvaa. Meillä oli samankaltainen tilanne, 100 km päässä asuva pyyteli, että käykää siellä. Ikävä kyllä vanhus ymmärsi tämän ystävyydeksi, joka tarkoitti, että hän saattoi ilmaantua kesäpäivänä meidän pihalle istuskelemaan moneksi tunniksi, sunnuntai-iltaisin soittelemaan ovikelloa pyrkien vieraisille jne. 

Me olemme lapseton pariskunta, joiden elämäntyyli ei ole istuskella kolmekymmentä vuotta vanhemman ihmisen kanssa rupattelemassa tuntikausia. Vanhus myös loukkaantui suuresti, kun omia kavereita tuli vaikka kesällä grillaamaan. Että menen pois tästä jaloista, että nuoriso saa juhlia. No kiitos, kyllä!

Korvaukseksi korjaustöistä ja seuranpidosta saimme yleensä jonkun selvästi kiertoon lähteneen hämyisän likööribrandyn tms. vaikka emme juuri alkoa edes paljon käytä.

Ottakaa ammattiapua vanhuksillenne, joita ette itse ennätä huolehtia!

Äitini joutui tälläisen vanhuksen kaitsijaksi (oli silloin jo itsekin 60+) ja sukulaiset sadan kilometrin päästä soittelivat aina katsomaan ja SIIVOAMAAN usein vanhuksen talossa (eikä 100km ole edes niin pitkä matka, etteivätkö olisi itsekin voineet sitä ajaa). Äitini on nössö ja ei saanut sanottua, että ei tee ko.asioita. Laukkasi siellä tämän tästä ja ei saanut mitään vastinetta. Vanhuksen jouduttua hoivakotiin, niin sinnekin sukulaiset soittivat aina pitämään seuraa. Vanhuksen kuoleman jälkeen eivät ole olleet missään yhteydessä ja äitini on tästä vihainen. Itse en olisi ajautunutkaan tuollaiseen tilanteeseen, mutta äitini on ylikiltti ihminen.

Vierailija
12102/12128 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isäni menehtyi kolme viikkoa sitten, ja eräs naapureista silloin tällöin oli auttanut käymällä katsomassa häntä, ei käsittääkseni kovin oma-aloitteisesti vaan etupäässä silloin, jos otin yhteyttä pyytäen voisiko hän käydä katsomassa, että kaikki on ok isän kotona. Asun ulkomailla ja kiitokseksi tarjotusta avusta toin tuliaisina haluamansa tuotteen joka reissulla.

Ohhoh. Siis selvästi tyyppi ei halunnut alkaa olemaan vastuussa isästäsi, mutta sinä soittelet sitkeästi niin ei kehtaa olla naapurissa käymättä.

Monet ei vaan tajua, että joku "yksi tuote" ei todellakaan tätä korvaa. Meillä oli samankaltainen tilanne, 100 km päässä asuva pyyteli, että käykää siellä. Ikävä kyllä vanhus ymmärsi tämän ystävyydeksi, joka tarkoitti, että hän saattoi ilmaantua kesäpäivänä meidän pihalle istuskelemaan moneksi tunniksi, sunnuntai-iltaisin soittelemaan ovikelloa pyrkien vieraisille jne. 

Me olemme lapseton pariskunta, joiden elämäntyyli ei ole istuskella kolmekymmentä vuotta vanhemman ihmisen kanssa rupattelemassa tuntikausia. Vanhus myös loukkaantui suuresti, kun omia kavereita tuli vaikka kesällä grillaamaan. Että menen pois tästä jaloista, että nuoriso saa juhlia. No kiitos, kyllä!

Korvaukseksi korjaustöistä ja seuranpidosta saimme yleensä jonkun selvästi kiertoon lähteneen hämyisän likööribrandyn tms. vaikka emme juuri alkoa edes paljon käytä.

Ottakaa ammattiapua vanhuksillenne, joita ette itse ennätä huolehtia!

Äitini joutui tälläisen vanhuksen kaitsijaksi (oli silloin jo itsekin 60+) ja sukulaiset sadan kilometrin päästä soittelivat aina katsomaan ja SIIVOAMAAN usein vanhuksen talossa (eikä 100km ole edes niin pitkä matka, etteivätkö olisi itsekin voineet sitä ajaa). Äitini on nössö ja ei saanut sanottua, että ei tee ko.asioita. Laukkasi siellä tämän tästä ja ei saanut mitään vastinetta. Vanhuksen jouduttua hoivakotiin, niin sinnekin sukulaiset soittivat aina pitämään seuraa. Vanhuksen kuoleman jälkeen eivät ole olleet missään yhteydessä ja äitini on tästä vihainen. Itse en olisi ajautunutkaan tuollaiseen tilanteeseen, mutta äitini on ylikiltti ihminen.

Kieltämättä mekin sitä manattiin, että typeryyttämme ja kiltteyttä tilanteeseen jouduttiin. Jotenkin sitä ajatteli, että kun samalla alueella asutaan niin olisihan se kamalaa, jos naapurissa jotain sattuisi ja itse ei ole viitsinyt edes käydä vilkaisemassa. Ei tajuttu, että naapuri ottaa sen niin, että meillä voi käydä poikkeilemassa miten tahtoo, vaikka olisi varmaan pitänyt ymmärtää. Ja yksinäisyyttäänhän hän tietysti kävi, sillä ei sitä omaa porukkaa tosiaankaan kovin usein siinä näkynyt.

Eniten otti päästä  kuitenkin ne "korvaukset", eli mieluummin ilman mitään kuin jotain jämäviinapulloja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
12103/12128 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toden totta ig tarinassa jälleen rankat syytökset ex miehestä. 7 vuotta on Helenaa kiusannut. Unohtui että oli vuoden ilman lapsia Minnesotassa. Unohtui että asui avoliitossa Troyn kanssa heti kun ero oli vireillä. Unohtui että Helena itse haki eron. Unohtui että hänellä oli ykkösluokan lippu samalle lennolle lasten kanssa. Järjesti draaman kentällä ja jäi Troyn kanssa. Unohtui että oli valmis asunto Turussa jossa lasten kanssa olisi asunut. Piti murtautua ja vallata Kakskerran vierasmaja. Unohtui että hän itse vei lapset koulusta ei palauttanut isälle vaan lähti Helsinkiin turvakotiin.Kukaan ei ole estänyt Helena Koivua etsimään töitä ja elämään hyvin elämäänsä Suomessa. Helena Koivu on itse tämän kaiken aiheuttanut.

Vierailija
12104/12128 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toden totta ig tarinassa jälleen rankat syytökset ex miehestä. 7 vuotta on Helenaa kiusannut. Unohtui että oli vuoden ilman lapsia Minnesotassa. Unohtui että asui avoliitossa Troyn kanssa heti kun ero oli vireillä. Unohtui että Helena itse haki eron. Unohtui että hänellä oli ykkösluokan lippu samalle lennolle lasten kanssa. Järjesti draaman kentällä ja jäi Troyn kanssa. Unohtui että oli valmis asunto Turussa jossa lasten kanssa olisi asunut. Piti murtautua ja vallata Kakskerran vierasmaja. Unohtui että hän itse vei lapset koulusta ei palauttanut isälle vaan lähti Helsinkiin turvakotiin.Kukaan ei ole estänyt Helena Koivua etsimään töitä ja elämään hyvin elämäänsä Suomessa. Helena Koivu on itse tämän kaiken aiheuttanut.

Ja tämä on siis lainaus muualta

Muualta. 😉

Vierailija
12105/12128 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tämä on siis lainaus muualta

Muualta. 😉

Tämä ei ole Helena Koivu -ketju. 

Sitä paitsi, sinä et tiedä Koivujen elämästä mitään. Hanki se oma elämä, äläkä yritä elää muiden elämää juorulehtikirjoitusten pohjalta.

Vierailija
12106/12128 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ammatiltani opettaja. Sukujuhlissa pitäisi aina olla vahtimassa muiden ipanoita. Tai kesällä ilmaisena lastenvahtina "kun sulla on niin pitkä lomakin". Jep jep

Olen myös opettaja ja vastaan aina, kun joku toteaa, että sinähän pidät lapsista, että päinvastoin inhoan lapsia, omia just ja just siedän. Eihän poliisillekin sanoa, että sinähän pidät juopoista ja nisteistä tai jätekuskille, että sinähän pidät jätteistä.

Et ole opettaja :)  "Eihän poliisiillekin sanoa"

Oikea sanamuoto on, etteihän poliisillekaan sanota.

Kaikki eivät ole pilkkua nussivia äidinkielenopettaja, korjaan suomenkielen opettajia.

Nykyään valtaosa opettajista on töissä ilman kutsumusta. Opettajan työlle voi olla muita syitä kuin rakkaus lapsiin (ei siinä perverssistä mielessä).

Monilla aloilla, esim. kielet, historia, biologia, maantieto jne. opettajan työ on lähes ainoa vaihtoehto, jos haluaa työllistyä. Toki muitakin vaihtoehtoja on, mutta aineopettajaksi opiskelu on se varmin vaihtoehto. Siitä sitten voi vaihtaa alaa, jos tilanne muuttuu. Se ei sulje mitään työtä pois verrattuna heihin, jotka eivät valinneet opettajasuuntautumisvaihtoehtoa. 

Noista opettajista on ollut ylitarjontaa koko tämän vuosituhannen. Parempi etsiä jo opiskeluaikana töitä, joissa yletä kuin tehdä "varmuudeksi" opettajan pätevyyden. 

Vierailija
12107/12128 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asuimme aikoinaan omakotitalossa, jonka naapuritontilla rivitaloyhtiö. Tonttien rajalla oli meidän puolellamme orapihlaja-aita, joka oli istutettu siihen ennen rivitalojen rakentamista. Rivitalon puolella taas oli heidän rakennuttama lauta-aita meidän orapihlaja-aidan kyhneessä, vieri vieressä.. Rivitalon asukit päättivät että heidän aitansa kaipaa maalausta, molemmilta puolilta. Heidän hallituksen puheenjohtaja, pyylevä rouvashenkilö, otti yhteyttä ja ehdotti aivan vakavalla naamalla että leikkaisimme pensasaitamme aivan juuresta poikki, jotta he pääsevät maalaamaan aitansa myös takapuolelta. En ollut uskoa korviani, emme tietenkään suostuneet älyttömään pyyntöön. Lauta-aita oli pensasaitaamme huomattavasti matalampi ja siinä oli raot laitojen välissä, eli näkösuojaksi siitä ei ollut vaan pensas oli ainoa, josta saimme takapihallemme näkösuojaa naapurin kyyliltä. Rouva puheenjohtaja yritti vielä muutaman kerran painostaa aidan leikkaukseen, aivan käsittämätön tapaus joka aluksi lähinnä nauratti, lopulta suututti heidän moukkamainen asenne.

Aidat pitää asentaa niin että ne pystyy maalaamaan omalta tontilta eli vsikka sen puol metriä rajasta. Jos teidän orapihlaja aita olisi kasvanut sen 50 cm naapurin puolelle niin oishan sen saanut siltä osin leikata.

Puoli metriä rajasta, oliko tuo vitsi? 

Vierailija
12108/12128 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asuimme aikoinaan omakotitalossa, jonka naapuritontilla rivitaloyhtiö. Tonttien rajalla oli meidän puolellamme orapihlaja-aita, joka oli istutettu siihen ennen rivitalojen rakentamista. Rivitalon puolella taas oli heidän rakennuttama lauta-aita meidän orapihlaja-aidan kyhneessä, vieri vieressä.. Rivitalon asukit päättivät että heidän aitansa kaipaa maalausta, molemmilta puolilta. Heidän hallituksen puheenjohtaja, pyylevä rouvashenkilö, otti yhteyttä ja ehdotti aivan vakavalla naamalla että leikkaisimme pensasaitamme aivan juuresta poikki, jotta he pääsevät maalaamaan aitansa myös takapuolelta. En ollut uskoa korviani, emme tietenkään suostuneet älyttömään pyyntöön. Lauta-aita oli pensasaitaamme huomattavasti matalampi ja siinä oli raot laitojen välissä, eli näkösuojaksi siitä ei ollut vaan pensas oli ainoa, josta saimme takapihallemme näkösuojaa naapurin kyyliltä. Rouva puheenjohtaja yritti vielä muutaman kerran painostaa aidan leikkaukseen, aivan käsittämätön tapaus joka aluksi lähinnä nauratti, lopulta suututti heidän moukkamainen asenne.

Aidat pitää asentaa niin että ne pystyy maalaamaan omalta tontilta eli vsikka sen puol metriä rajasta. Jos teidän orapihlaja aita olisi kasvanut sen 50 cm naapurin puolelle niin oishan sen saanut siltä osin leikata.

Puoli metriä rajasta, oliko tuo vitsi? 

Siis toi maalattava aita? Muuten yleensä sovitaan yhteisestä aidasta? Miten sen hoito jatkossa ennen eripuraa.

Vierailija
12109/12128 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä- mikäli naapuri yksinään haluaa vaikka lauta-aidan, se tulee pystyä asentamaan ja huoltamaan täysin sieltä omalta puoleltaan. Ei ole mikään automaatio että saa rajalle pystyttää haluamansa hökötyksen tai aidan ilman sopimista. 

Vierailija
12110/12128 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eräs "kaverini" heittäytyy täysin avuttomaksi, kun kyläilen hänen luonaan. Maksattaa aivan kaikki ruuat minulla, ja väittää maksavansa myöhemmin takaisin. Mutta ei se mitään maksa, vaikka pyydänkin edes pientä summaa myöhemmin takaisin. Hän myös käskee kokkaamaan ja siivoamaan hänen luonaan, itse vain laiskottelee sohvalla. Teen aivan kaikki työt. Ensin ajattelin, että on kiva olla avuksi, ja haluan vähän auttaa, vieraana kun olen. Mutta tämä alkaa vaikuttaa jo hyväksikäyttämiseltä. Enpä taida hänen luonaan enää vierailla.

Vieraile toki mutta opettele jo äkkiää toimimaan toisella tavalla äläkä tue ja hyväksy hänen huonoa käytöstä!! Mistähän kaltaisiasi ihmisiä oikein ilmestyy, huoh!!!

Olen luonteeltani liian kiltti ja haluan miellyttää ihmisiä. Yritän kyllä päästä tästä toimintamallista eroon, yksinkertaista se ei ole, kun poden syyllisyyttäkin helposti. Elämä on koetellut. 

Peili on hyvä opettaja! Mene sen eteen ja harjoittele ääneen; ei, ei käy, en halua, ei ole aikaa, minulla on ihan muuta suunniteltu sille päivälle, ai, ilmaiseksiko luulit minun kuskaavan sinua? 
Jos heitän sut asemalle, niin se on parikymppiä (tms) heti assalla.

Jos vippaan sulle, niin laitetaan ehdot paperille,

-miksi etkö muka luota minuun?

-Ihan vaan sentakia ettei välillemme tule mitään häiriötä, ymmärrätkö? 

Vierailija
12111/12128 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulaiset lapsineen tulivat kutsutusti mökille kylään. Olin tehnyt leivinuunissa makaronilaatikon ja vihreää salaattia lisäksi melonia, hedelmiä ja jälkiruuaksi mokkaruutuja ja vaahtokarkkeja. 

Rouva sätti tarjoilut, "heikkolaatuisen" ketsupin ja mokkaruudutkin olivat "junttia".  Lapset ja muut söivät santsi annokset, tämä vain jatkoi voivottelua. Kahvikaan ei ollut oikeanlaista, mutta totesi sen olevan "linjassa" muun tarjoilun kanssa. Lisäksi oli ruisleipiä kalkkuna, tomaatti, kurkku päällisillä ja tuoretta persiljaa. Ei kelvannut. 

Vierailija
12112/12128 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sukulaiset lapsineen tulivat kutsutusti mökille kylään. Olin tehnyt leivinuunissa makaronilaatikon ja vihreää salaattia lisäksi melonia, hedelmiä ja jälkiruuaksi mokkaruutuja ja vaahtokarkkeja. 

Rouva sätti tarjoilut, "heikkolaatuisen" ketsupin ja mokkaruudutkin olivat "junttia".  Lapset ja muut söivät santsi annokset, tämä vain jatkoi voivottelua. Kahvikaan ei ollut oikeanlaista, mutta totesi sen olevan "linjassa" muun tarjoilun kanssa. Lisäksi oli ruisleipiä kalkkuna, tomaatti, kurkku päällisillä ja tuoretta persiljaa. Ei kelvannut. 

Rouva on varmaan sellainen joka pitää ana----liseksistä :)

Vierailija
12113/12128 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko aiheuttanut jos avioliitto olisi pysynyt koossa myötä- ja vastamäessä, kuten oli luvattu! 

Vierailija
12114/12128 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko tuossa muuta kuin todeta, että tämä nyt on meidän mökkimenu "alemman vaatimustason" vieraille.

Vierailija
12115/12128 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko tuossa muuta kuin todeta, että tämä nyt on meidän mökkimenu "alemman vaatimustason" vieraille.

No jos oikeasti tuolleen haukuttais päin naamaa, alkaisin kerätä lautasia ja toteaisin, että olipas mukava kun kävitte, soitellaanpas joskus. Teidän kengät ja takit taisi olla tuolla eteisessä, hei vaan!

Vierailija
12116/12128 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ammatiltani opettaja. Sukujuhlissa pitäisi aina olla vahtimassa muiden ipanoita. Tai kesällä ilmaisena lastenvahtina "kun sulla on niin pitkä lomakin". Jep jep

Olen myös opettaja ja vastaan aina, kun joku toteaa, että sinähän pidät lapsista, että päinvastoin inhoan lapsia, omia just ja just siedän. Eihän poliisillekin sanoa, että sinähän pidät juopoista ja nisteistä tai jätekuskille, että sinähän pidät jätteistä.

Et ole opettaja :)  "Eihän poliisiillekin sanoa"

Oikea sanamuoto on, etteihän poliisillekaan sanota.

Kaikki eivät ole pilkkua nussivia äidinkielenopettaja, korjaan suomenkielen opettajia.

Nykyään valtaosa opettajista on töissä ilman kutsumusta. Opettajan työlle voi olla muita syitä kuin rakkaus lapsiin (ei siinä perverssistä mielessä).

Monilla aloilla, esim. kielet, historia, biologia, maantieto jne. opettajan työ on lähes ainoa vaihtoehto, jos haluaa työllistyä. Toki muitakin vaihtoehtoja on, mutta aineopettajaksi opiskelu on se varmin vaihtoehto. Siitä sitten voi vaihtaa alaa, jos tilanne muuttuu. Se ei sulje mitään työtä pois verrattuna heihin, jotka eivät valinneet opettajasuuntautumisvaihtoehtoa. 

Noista opettajista on ollut ylitarjontaa koko tämän vuosituhannen. Parempi etsiä jo opiskeluaikana töitä, joissa yletä kuin tehdä "varmuudeksi" opettajan pätevyyden. 

On se noinkin, mutta siitä opettajan pätevyyden hankkimisesta ei ole muuta haittaa kuin se, että se vei jälkikäteen suoritettuna aikaa yhden lukuvuoden. Aina opettajia jää eläkkeelle ja uusia tarvitaan, tosin ylitarjontaa on. 

Vierailija
12117/12128 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarjoilujen suhteen sinä olit aivan oikeassa. Makaroonilaatikko on lapsille ehkä se varmin tarjottava. Mokkaruuduista sanotaan, että ne ovat junttia, mutta niinpä vain aina myyjäisissä, buffeteissa, tilapäiskahvioissa. ja muissa tilaisuuksissa, joissa niitä tarjotaan, ne yleensä loppuvat ensimmäisinä.

Vierailija
12118/12128 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko aiheuttanut jos avioliitto olisi pysynyt koossa myötä- ja vastamäessä, kuten oli luvattu! 

No Hellu itsehän hässi Troyboyn kanssa kirkon varastossa ja otti hänet lämmitämään petiä Mikon pelireissujen aikaan. Että sellaista myötämäkeä siellä.

Vierailija
12119/12128 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä- mikäli naapuri yksinään haluaa vaikka lauta-aidan, se tulee pystyä asentamaan ja huoltamaan täysin sieltä omalta puoleltaan. Ei ole mikään automaatio että saa rajalle pystyttää haluamansa hökötyksen tai aidan ilman sopimista. 

Tämä ei itseasiassa ole mikään naapurin päätöksessä oleva asia vaan asemakaavasta riippuva. Alle 150cm aidan saa käytännössä aina laittaa halutessaan. Asemakaavan mukaan siinä saattaa toki olla säädöksiä esim.yhteineväisyydestä naapureiden aitoihin. Tässä meidän alueella saa pystyttää 170cm puuaidan ja sellainen lähes kaikilla pihoilla onkin.

Vierailija
12120/12128 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei itseasiassa ole mikään naapurin päätöksessä oleva asia vaan asemakaavasta riippuva. Alle 150cm aidan saa käytännössä aina laittaa halutessaan. Asemakaavan mukaan siinä saattaa toki olla säädöksiä esim.yhteineväisyydestä naapureiden aitoihin. Tässä meidän alueella saa pystyttää 170cm puuaidan ja sellainen lähes kaikilla pihoilla onkin.

Olet oikeassa, mutta kyse olikin siitä, että RAJALLE tulevaa aitaa ei saa pystyttää ilman sen rajanaapurin suostumusta. 

Oletetaan, että sinulla on omalla puolellasi muutama istutus ja oletat naapurin tekevän omalle puolelleen vastaavat.

Naapurisi päättääkin pystyttää juuri asemakaavassa määritellyn aitamaksimin, joka on sinun näkökulmastasi ruma etkä osallistu sen kustannuksiin, pystyttämiseen tai muuhunkaan, etkä halua ottaa siitä jatkossakaan vastuuta. 

Ei ole siis mitenkään varmaa, että edes kaavassa sallitun hökötyksen saa pystyttää, mikäli se tulee kiinni rajaan.

Jos et sitä halua mutta naapuri haluaa, se on hänen itse ratkaistava miten aikoo aitaansa huoltaa- ei ole sinun ongelmasi eikä sinun tarvitse päästää häntä omalle tontilllesi maalipurkkeineen. 

Asia onkin yleensä niin, että yhdessä sovitaan ja tehdään kaavan mukaisesti, mutta mikään automaatio se ei ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kaksi