Härskejä odotuksia ja vaatimuksia - mitä naapurisi, kaverisi, sukulaisesi jne. on kehdannut pyytää?
Kommentit (12073)
Vierailija kirjoitti:
Olen ammatiltani opettaja. Sukujuhlissa pitäisi aina olla vahtimassa muiden ipanoita. Tai kesällä ilmaisena lastenvahtina "kun sulla on niin pitkä lomakin". Jep jep
Olen myös opettaja ja vastaan aina, kun joku toteaa, että sinähän pidät lapsista, että päinvastoin inhoan lapsia, omia just ja just siedän. Eihän poliisillekin sanoa, että sinähän pidät juopoista ja nisteistä tai jätekuskille, että sinähän pidät jätteistä.
"Ei sovi tarkoittaa ei sovi."
Olen kanssasi toki samaa mieltä.
Mutta jos olettaa, että pitää isännöidä ja kestitä tuntikausia vs. toiset käy vain pyörähtämässä nopeasti, se voi vaikuttaa siihen, sopiiko vai ei.
Mun mielestä se on ihan hyvä lisäinfo, eikä sen jälkeen tietenkään käydä enää kinaamaan.
Ei, vaan kun sanotaan, että olemme nyt perheen kesken täällä, ei sovi, se tarkoittaa, että pyörähtelyt ja poikkeamiset ja lahjojen tuomiset ei nyt sovi.
Minä en pidä siitä, että kukaan käy edes pyörähtämässä nopeasti kun olen saunaan menossa (kuten perhe tuossa) ja rauhoittumassa oman perheajan viettoon. Oppikaa nyt vaan, että jos vastaus on ei sovi, siihen ei enää mitään hyviä lisäinfoja olla tunkemassa, vaan silloin ei sovi.
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos olettaa, että pitää isännöidä ja kestitä tuntikausia vs. toiset käy vain pyörähtämässä nopeasti, se voi vaikuttaa siihen, sopiiko vai ei.
Mun mielestä se on ihan hyvä lisäinfo, eikä sen jälkeen tietenkään käydä enää kinaamaan.
Ei, vaan kun sanotaan, että olemme nyt perheen kesken täällä, ei sovi, se tarkoittaa, että pyörähtelyt ja poikkeamiset ja lahjojen tuomiset ei nyt sovi.
Minä en pidä siitä, että kukaan käy edes pyörähtämässä nopeasti kun olen saunaan menossa (kuten perhe tuossa) ja rauhoittumassa oman perheajan viettoon. Oppikaa nyt vaan, että jos vastaus on ei sovi, siihen ei enää mitään hyviä lisäinfoja olla tunkemassa, vaan silloin ei sovi.
Sitten ei sovi ja jää ilman lahjaa. Turha märistä jälkeenpäin. Lahjan antaminen ei ole pakollista.
Juopot naapurit kinusivat lähes joka viikonloppu baariin kyytiä monta vuotta. Viimeinen pisara oli, kun suruaikanani lähetyivät juopon yövieraansa sunnuntai aamuna klo 7 kinuamaan minulta kyytiä baarin pihaan. Auto oli jäänyt sinne ja kauhea kiire koiranäyttelyyn.
Myöhemmin teippasin taksin mainoksen ulko-oveen, niin naapurit puhuivat kaikille miten minusta on tullut ihan outo.
Nykyään olen tyly autokyytien suhteen.
Jos on varaa dokata baarissa, niin on varaa mennä taksilla.
Nykyiset naapurit ovat kyllä fiksuja ja hoitavat juopottelunsa itsenäisesti.
Olisi kiinnostava tietää onko tämä vain maaseudun ongelma vai onko kaupungeissa samaa, että joku ostaa muut ulos vanhempien kerrostaloasunnosta ja muut soittelee ovikelloa että täällä ollaan kotona taas. Jostain syystä tuntuu, että tämä on enemmän maaseutukotien juttu.
Kyllä on varmaan enemmän maaseutukotien juttu ihan tilan määränkin vuoksi, mutta meillä kävi niin, että jouduin enon vuoksi vaihtamaan lukot. Ostin siis perikunnalta isoäidin osakkeen ja oli melkoinen yllätys, kun enolle ei meinannut mennä päähän, että hän ei voi pistäytyä katselemaan telkkaa samalla tavalla kuin äitinsä siinä asuessa. Ekaksi se vähän nauratti, kun eno oli meillä olkkarissa istumassa kun töistä tultiin, mutta huumori siitä loppui aika lyhyeen!
Lukot jouduttiin vaihtamaan, kun vaikka avaimen otti pois niin jostain niitä lisää ilmestyi...
Sitten ei sovi ja jää ilman lahjaa. Turha märistä jälkeenpäin. Lahjan antaminen ei ole pakollista.
Todella hyvä ratkaisu. Jään mielelläni ilman lahjaa näiltä ihmisiltä, jotka eivät koskaan onnistu osallistumaan juhlapäivään, jolloin olen varautunut kestitsemään ja vastaanottamaan vieraita, mutta ovat tunkemassa lyhyellä varoitusajalla "pyörähtämään" ja "poikkeamaan" sen lahjansa kanssa ottamatta tippaakaan huomioon, sopiiko minulle vai ei.
Eikä olisi ongelma omalle lapselle sitä pleikkaa ostaa, emmekä tietenkään olisi tärkeää lahjaa jättäneetkään näiden ihmisten varaan, joilla ei ole aikaa edes juhlaan osallistua. Epäilen tosin tuollakaan pojan lahjan perään itkeneen kuukautta, eiköpähän tiennyt mitä teki, kun ei lähtenyt kesken mökkisaunan sotkemaan fillarilla kilometritolkulla moisen perään.
Ei sillä lahjalla osteta pyörähtelyoikeuksia silloin kun toisille ei sovi.
Aika röyhkeää että MINÄ tuon lahjan MILLOIN minä haluan enkä missään nimessä juuri juhlapäivänä. Vaan joko ryntään keskelle saunailtaa TAI lapsen on pyöräiltävä lahja hakemaan. Koska onhan se saakeli kallis ja hieno lahja niin ei sitä voi antaa kuin normaali ihminen. Nöyrtykööt tai itkekööt ilman lahjaa.
Epäilen tosin tuollakaan pojan lahjan perään itkeneen kuukautta, eiköpähän tiennyt mitä teki, kun ei lähtenyt kesken mökkisaunan sotkemaan fillarilla kilometritolkulla moisen perään.
No juu tässä tarinassa oli kyllä kaikki elementit kohdillaan: kyseessä miehen siskonpoika (huonompaa sukua jo lähtöön), ei päästy juuri silloin rippijuhlaan (niin, niitähän on useita ihmisellä, ks. äskeinen), soitetaan, että olla nyt just tässä ja tullaan poikkeamaan (ei voi esim. edellisenä päivänä laittaa tekstaria), kun ei käy, vaikka moneen kertaan tinkaa, ehdotetaan, että äkkiähän sieltä poika sotkee kesken kaiken saunomisen pyörällä (2 km autolle ja 2 km takaisin) ja kuvitellaan, että oikeasti se poika jäi jonkun konsolin perään itkemään (mistähän tämä tieto on peräisin, miehen siskoko kertoi).
Huh huh. Mutta kyllä näitä kälyjä piisaa, oikeasti.
Vierailija kirjoitti:
Aika röyhkeää että MINÄ tuon lahjan MILLOIN minä haluan enkä missään nimessä juuri juhlapäivänä. Vaan joko ryntään keskelle saunailtaa TAI lapsen on pyöräiltävä lahja hakemaan. Koska onhan se saakeli kallis ja hieno lahja niin ei sitä voi antaa kuin normaali ihminen. Nöyrtykööt tai itkekööt ilman lahjaa.
Joo no mä olisin jo lähtökohtaisesti täysin järkyttynyt ja suuttuisin, jos veljeni perheineen "ei olisi juuri silloin ollut paikalla" kun mun lapsella on rippijuhlat! Kyllä olisi pitänyt todellakin olla hyvä syy ja lahjat siinä viimeinen murhe, jos olisi käynyt niin, että he ei paikalle pääse. Hehän oli yhdet tärkeimmät vieraat, eno, enon vaimo ja serkut!
Meidän lapset todella olisi molemmat olleet aivan sydän särkyneinä, jos mun sisaruksia ei kiinnostaisi heidän isot juhlapäivät.
"Tiedän tällaisia tapauksia muistakin kuin mökeistä. Maaseudulla joku perheen yleensä pojista on ollut se, joka jää pitämään maatilaa ja ostaa muut siitä ulos. Muut sitten olettavat, että koti on edelleen heidän lapsuudenkotinsa, jota tuo yksi nyt vain pitää pystyssä ja paukkaavat kylään miten sattuu. Muistan vauvaltakin lukeneeni muutamasta.
Olisi kiinnostava tietää onko tämä vain maaseudun ongelma vai onko kaupungeissa samaa, että joku ostaa muut ulos vanhempien kerrostaloasunnosta ja muut soittelee ovikelloa että täällä ollaan kotona taas. Jostain syystä tuntuu, että tämä on enemmän maaseutukotien juttu. "
On jonkin verran kaupungissakin, mutta vähemmän. Se on sitten enemmänkin sitä, kun asunto on isossa kaupungissa keskeisellä paikalla, niin sitten ilmoitus luontoisesti vain kerrotaan että laittakaas vierashuone kuntoon ollaan tulossa viikonlopuksi isolle kirkolle.
Vierailija kirjoitti:
Todella hyvä ratkaisu. Jään mielelläni ilman lahjaa näiltä ihmisiltä, jotka eivät koskaan onnistu osallistumaan juhlapäivään, jolloin olen varautunut kestitsemään ja vastaanottamaan vieraita, mutta ovat tunkemassa lyhyellä varoitusajalla "pyörähtämään" ja "poikkeamaan" sen lahjansa kanssa ottamatta tippaakaan huomioon, sopiiko minulle vai ei.
Eikä olisi ongelma omalle lapselle sitä pleikkaa ostaa, emmekä tietenkään olisi tärkeää lahjaa jättäneetkään näiden ihmisten varaan, joilla ei ole aikaa edes juhlaan osallistua. Epäilen tosin tuollakaan pojan lahjan perään itkeneen kuukautta, eiköpähän tiennyt mitä teki, kun ei lähtenyt kesken mökkisaunan sotkemaan fillarilla kilometritolkulla moisen perään.
Ei sillä lahjalla osteta pyörähtelyoikeuksia silloin kun toisille ei sovi.
Ongelma ratkaistu. Problem solved.
Ei se juhlapäivä aina sovi kutsutulle vieraallekaan. Saako töistä vapaata, onko varaa lähteä satojen kilometrien päähän juuri silloin, pelkästään kahvikupin ja täytekakun vuoksi jne?
Ei se juhlapäivä aina sovi kutsutulle vieraallekaan. Saako töistä vapaata, onko varaa lähteä satojen kilometrien päähän juuri silloin, pelkästään kahvikupin ja täytekakun vuoksi jne?
Silloin se ei sovi, siitä ilmoitetaan ja asia ok. Ei liity mitenkään siihen, että sen vuoksi, että ei silloin sopinut voidaan soittaa randomisti, että koska silloin ei sopinut, niin tullaan nyt pyörähtämään.
Jos juhlapäivä ei käy, jää vieras ilman juhlia ja juhlija ilman lahjaa. Aivan ok.
Mutta erikoistahan se on, jos oman sisaruksen lapsen rippijuhlat on pelkkä kahvikuppi ja täytekakku. Mutta ai niin, ei tuossa ollutkaan oman sisaruksen rippijuhla, vaan ainoastaan miehen siskon poika.
jätin kerran mökinaapuri-kyydinkinuajan keskelle ei mitään. Halusi kännissä mennä kirkonkylälle pubiin. sanoin ettei siellä ole pubia. länkytti että lopulta vein sen kirkonkylälle. meillä kun kirkonkylä on eri paikka kuin kuntakeskus, missä se pubi on.
Vierailija kirjoitti:
jätin kerran mökinaapuri-kyydinkinuajan keskelle ei mitään. Halusi kännissä mennä kirkonkylälle pubiin. sanoin ettei siellä ole pubia. länkytti että lopulta vein sen kirkonkylälle. meillä kun kirkonkylä on eri paikka kuin kuntakeskus, missä se pubi on.
Tässä kohtaa kyllä sinä olit aika typerys. Mitä sillä on väliä miksi kutsuu, jos kerran kyydin olet jo luvannut. Ihan samalla vaivalla olisit sinne pubiin voinut viedä. Itse en alunperin lähde kenellekään juoppokuskiksi, osaan sanoa ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sovi on vanhempien päätös, ei tuon onnettoman lapsen.
Ehkäpä oli ollut käynnissä kunnon kesälomatappelu ja jälki sen mukaista. Ei voitu ottaa vastaan todistajia. Silloin tuskin lapsikaan oli tasapainossa kiinnostumaan mistään.
Kaikissa tiilitaloissa ei asu onnellinen perhe.
Itse en olisi rangaissut lasta vaan jättänyt sen arvolahjankin anopin hoteisiin. Jatkossa ehkä rakentanut suhdetta lapseen ja jättänyt vanhemmat sivummalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sovi on vanhempien päätös, ei tuon onnettoman lapsen.
Ehkäpä oli ollut käynnissä kunnon kesälomatappelu ja jälki sen mukaista. Ei voitu ottaa vastaan todistajia. Silloin tuskin lapsikaan oli tasapainossa kiinnostumaan mistään.
Kaikissa tiilitaloissa ei asu onnellinen perhe.
Itse en olisi rangaissut lasta vaan jättänyt sen arvolahjankin anopin hoteisiin. Jatkossa ehkä rakentanut suhdetta lapseen ja jättänyt vanhemmat sivummalle.
Totta. Voihan se olla noinkin.
Lapsi itsehän oli vastannut, että ei kiinnosta lähteä hakemaan lahjaa 4 km fillariretkelle. Jos tilanne olisi tuo, että porukat tappelee ja itsellesi olisi kallis lahja tiedossa, varmaan olisi halunnut lähteä hakemaan.
Eiköhän tässä ole selvästi kyse tädistä, joka on aina toiminut noin = ei ennätetä juhliin, ei olla juuri silloin paikalla kun on kutsuttu ja tullaan sitten muka lahjan tuomiseen, mutta tosiasia on vain osoittaa miehen suvun huonommuutta. Kyllä lapsetkin ymmärtää enemmän kuin luulisi, ei heidän suosita osteta millään pelikonsolilla.
Tullaan yllättäen "ihan vain pistäytymään", tietäen, että pakkohan sitä tervejärkisen on tarjota kahvit edes. Siinä sitten nyrpistellään nokkaa ja suvulle naureskellaan, että keksipaketti vain oli pöydässä. Isäntäväki pyyhkeet päällä tulee saunasta ottamaan pistäytyjiä vastaan, oi kun kiva kun tulitte taas, ette voinut edes paria tuntia aiemmin tekstaria laittaa.
Jep, itselläkin tuollainen sukulainen. En tavallaan usko, että varsinaisesti tarkoittaa pahaa, mutta yrittää aina änkeä meille siten, että saisi minut näyttämään huonossa valossa. Esimerkiksi kesällä just illan suussa, kun takuulla on talo sekaisin kun on oltu päivä pihalla, sunnuntaina heti aamusta jne.
Sitten virnuilee tyytyväisenä, että ei kai pahasti tultu, ei kai me yllätetty, ei kai me herätetty. Siinä on jotain tosi ärsyttävää. Pari kertaa olen nyt ollut avaamatta ovea, tai oikeastaan se on mies, joka sanoo, että ei avata. On siis miehen sisko hänkin.
Joku vallankäytön hommahan toi on.
Huh, onneksi minulle ei tullut seuraamuksia, kun jouduin valitsemaan kahden kummilapsen välillä kumman rippipäivään osallistun oikeana päivänä ja kumman luona käyn sitten myöhemmin. Heillä oli konfirmaatio samana päivänä ja välimatkaa 250 kilometria.
Tiedän tällaisia tapauksia muistakin kuin mökeistä. Maaseudulla joku perheen yleensä pojista on ollut se, joka jää pitämään maatilaa ja ostaa muut siitä ulos. Muut sitten olettavat, että koti on edelleen heidän lapsuudenkotinsa, jota tuo yksi nyt vain pitää pystyssä ja paukkaavat kylään miten sattuu. Muistan vauvaltakin lukeneeni muutamasta.
Olisi kiinnostava tietää onko tämä vain maaseudun ongelma vai onko kaupungeissa samaa, että joku ostaa muut ulos vanhempien kerrostaloasunnosta ja muut soittelee ovikelloa että täällä ollaan kotona taas. Jostain syystä tuntuu, että tämä on enemmän maaseutukotien juttu.