Härskejä odotuksia ja vaatimuksia - mitä naapurisi, kaverisi, sukulaisesi jne. on kehdannut pyytää?
Kommentit (12171)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ammatiltani opettaja. Sukujuhlissa pitäisi aina olla vahtimassa muiden ipanoita. Tai kesällä ilmaisena lastenvahtina "kun sulla on niin pitkä lomakin". Jep jep
Olen myös opettaja ja vastaan aina, kun joku toteaa, että sinähän pidät lapsista, että päinvastoin inhoan lapsia, omia just ja just siedän. Eihän poliisillekin sanoa, että sinähän pidät juopoista ja nisteistä tai jätekuskille, että sinähän pidät jätteistä.
Et ole opettaja :) "Eihän poliisiillekin sanoa"
Oikea sanamuoto on, etteihän poliisillekaan sanota.
Kaikki eivät ole pilkkua nussivia äidinkielenopettaja, korjaan suomenkielen opettajia.
Tuttua on. Ei ymmärretä,että se on talonpitäjän työpaikka. Sinnehän voi mennä koska vaan,kun ovat aina kotona.
Vierailija kirjoitti:
Helena Koivu-kipper murtautui härskisti eksänsä mökin vierasmökkiin ja loisi siellä vuoden, kun ei osannut hankkia omaa kotia. Mokoma tappisormi
Syvästi loukattu nainen, vaimo ja äiti!
Ukko aina pelimatkoilla siellä sun täällä mukavassa seurassa. Vaimo aina lastensa kera, vaikka olikin hoiva-apua ja rahaa -onneksi käytettävissä.
Siltikin, miettikääs nyt vähän. Olisitteko itse vuosikausia samassa tilanteessa?
Vierailija kirjoitti:
Aika röyhkeää että MINÄ tuon lahjan MILLOIN minä haluan enkä missään nimessä juuri juhlapäivänä. Vaan joko ryntään keskelle saunailtaa TAI lapsen on pyöräiltävä lahja hakemaan. Koska onhan se saakeli kallis ja hieno lahja niin ei sitä voi antaa kuin normaali ihminen. Nöyrtykööt tai itkekööt ilman lahjaa.
Tilanne on joillakin se että aina ei juhliin pääse varsinkaan 400 km päähän , kun saattaa olla esim. työvuoro. Kesäaikaan on hyvin vaikeaa saada työvuoroa viikonloppuna vaihdettua. Ainakaan ellei kutsu ole tullut jo kuukausia aiemmin. . Tästä on kokemusta . Jos varjelee yksityisyyttään ( tässäkin tapauksessa oli läheiset sukulaiset kyseessä) niin tiukasti ettei oven raosta voi antaa lahjaa ,niin tällaisten ihmisten yksinäisyydelle ei sitten voi oikein mitään. Poikkeaminen tuomaan lahjan niin että muut jäävät autoon ja yksi vie lahjan ovelle menemättä sisälle ei pitäisi ketään järkyttää. Koko ajan ihmiset ostavat verkkokaupasta tavaraa ja niitä tuodaan myös ovelle. Ei sen kummemmasta ole kyse.
Vierailija kirjoitti:
Tuttua on. Ei ymmärretä,että se on talonpitäjän työpaikka. Sinnehän voi mennä koska vaan,kun ovat aina kotona.
Ja on törkeää, jos eivät pidä seuraa vieraalle, joka on sentään tullut kaupungista asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jätin kerran mökinaapuri-kyydinkinuajan keskelle ei mitään. Halusi kännissä mennä kirkonkylälle pubiin. sanoin ettei siellä ole pubia. länkytti että lopulta vein sen kirkonkylälle. meillä kun kirkonkylä on eri paikka kuin kuntakeskus, missä se pubi on.
Tässä kohtaa kyllä sinä olit aika typerys. Mitä sillä on väliä miksi kutsuu, jos kerran kyydin olet jo luvannut. Ihan samalla vaivalla olisit sinne pubiin voinut viedä. Itse en alunperin lähde kenellekään juoppokuskiksi, osaan sanoa ei.
En luvannut mitään. Ajattelin vaan että pääsen humalaisesta aggressiivisesta it-johtajasta eroon että lastenkin piti mennä nukkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei se juhlapäivä aina sovi kutsutulle vieraallekaan. Saako töistä vapaata, onko varaa lähteä satojen kilometrien päähän juuri silloin, pelkästään kahvikupin ja täytekakun vuoksi jne?
Silloin se ei sovi, siitä ilmoitetaan ja asia ok. Ei liity mitenkään siihen, että sen vuoksi, että ei silloin sopinut voidaan soittaa randomisti, että koska silloin ei sopinut, niin tullaan nyt pyörähtämään.
Jos juhlapäivä ei käy, jää vieras ilman juhlia ja juhlija ilman lahjaa. Aivan ok.
Mutta erikoistahan se on, jos oman sisaruksen lapsen rippijuhlat on pelkkä kahvikuppi ja täytekakku. Mutta ai niin, ei tuossa ollutkaan oman sisaruksen rippijuhla, vaan ainoastaan miehen siskon poika.
Ei ne rippijuhlat tai ylppärit kaikille ole niin tärkeitä. Itselläni on tuo tapa, että tottakai sisarusten lapsia muistetaan tärkeinä päivinä ja käydään kun on kutsuttu.
Mitenkäs kävikään kun omat lapset olivat vastaavassa tilanteessa. Eipä pahemmin näkynyt sisaruksia perheineen. Kummeja vielä olivat. Minkäs teet, paska valinta minulta, mutta myöhäistä tässä vaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helena Koivu-kipper murtautui härskisti eksänsä mökin vierasmökkiin ja loisi siellä vuoden, kun ei osannut hankkia omaa kotia. Mokoma tappisormi
Ukko aina pelimatkoilla siellä sun täällä mukavassa seurassa. Vaimo aina lastensa kera, vaikka olikin hoiva-apua ja rahaa -onneksi käytettävissä.Siltikin, miettikääs nyt vähän. Olisitteko itse vuosikausia samassa tilanteessa?
Eiköhän tuo ollut jo tiedossa, kun alkoivat alkoivat olee.
Vierailija kirjoitti:
Fiksut ihmiset tarjoutuvat maksamaan itse ja sitten jos toinen sanoo että haluaa tarjota niin homma toinen. Ihan kuin armosta tarjoutuisi lähtemään mukaan kun pitää itsestäänselvyytenä että kutsuja maksaa, outo ajatustapa. Eikä tuo rääkyminen siellä rannassakaan hyvää käytöstä ollut. Enpä haluaisi moisen lokkimuorin kanssa olla ystävä minäkään.[/quote]
Toki, maksaisin itse myös matkani. Harmistumisen sijaan asiaan olisi kuitenkin tullut reagoida heti, jo ennen matkaa. Ei ole mitään järkeä antaa ihmisten kävellä ylitse, ja jälkeenpäin harmitella että menetti rahaa ja kaverin kulttuuririentoihin. Asiat selviää sillä että avaa suunsa![/quote]
Onko nykyään niin vai koskeeko vain joitakin ns. 'piirejä' että kun joku pyytää lähtemään mukaansa leffaan, risteilylle, kahville niin oletetaan että pyytäjä kustantaa kaiken jos ei erikseen kerro ettei aio tarjota toiselle? Olen jo iäkkäämpi mutta ei minun nuoremmatkaan tutut käyttäydy noin. Seuraahan siinä kaivataan ja jos siitä täytyy maksaa niin onpas kummaksi homma mennyt. Eri asia sitten että joskus haluaakin tarjota mutta ei kukaan oleta niin tehtävän.
En mäkään tajua että kutsujan pitäisi maksaa kaikki. Mua on varmaan siunattu hyvillä ystävillä ja sukulaisilla. Lokkeja kyllä on pyrkinyt osille mutta äkkiäkös nuo karkottaa. Sanon vain että ei käy, jokainen maksaa omansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ammatiltani opettaja. Sukujuhlissa pitäisi aina olla vahtimassa muiden ipanoita. Tai kesällä ilmaisena lastenvahtina "kun sulla on niin pitkä lomakin". Jep jep
Olen myös opettaja ja vastaan aina, kun joku toteaa, että sinähän pidät lapsista, että päinvastoin inhoan lapsia, omia just ja just siedän. Eihän poliisillekin sanoa, että sinähän pidät juopoista ja nisteistä tai jätekuskille, että sinähän pidät jätteistä.
Kaikki eivät ole pilkkua nussivia äidinkielenopettaja, korjaan suomenkielen opettajia.
Nykyään valtaosa opettajista on töissä ilman kutsumusta. Opettajan työlle voi olla muita syitä kuin rakkaus lapsiin (ei siinä perverssistä mielessä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään valtaosa opettajista on töissä ilman kutsumusta. Opettajan työlle voi olla muita syitä kuin rakkaus lapsiin (ei siinä perverssistä mielessä).
Monilla aloilla, esim. kielet, historia, biologia, maantieto jne. opettajan työ on lähes ainoa vaihtoehto, jos haluaa työllistyä. Toki muitakin vaihtoehtoja on, mutta aineopettajaksi opiskelu on se varmin vaihtoehto. Siitä sitten voi vaihtaa alaa, jos tilanne muuttuu. Se ei sulje mitään työtä pois verrattuna heihin, jotka eivät valinneet opettajasuuntautumisvaihtoehtoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ainakin on harvoin niin kiire, etteikö sukulaisille liikenisi vartista puoleen tuntiin, mutta sehän vain kertoo sen, että me ollaan erilaisia. Eipä se sauna siitä pahemmin happane, vaikka sinne ei juuri sillä kellonlyömällä ehdi, miten on alunperin suunnitellut.
Toisaalta uskoisi sukulaisten tuntevan toiset niin hyvin, että oikeasti jos sanotaan suoraan, että nyt ei sovi, niin ei ota tuommoista "muka ei sopinut"-asennetta. Sehän tässä varmaan monia ärsyttää. Ja emme tiedä, tosiaan. Jos vaikka olivat siellä saunassa jo.
Kyllä aika montaa ärsyttää se, että tulla tupsahdetaan pihapiiriin yllättäen soittelematta. Tosi harva sen suoraan vaan näyttää. Etenkin just mökkioloissa.
En vaan tajua, miksi sitä tekstaria vähää ennen voi laittaa. Niin teen aina, vaikka kuinka tietäisin olevani "aina" tervetullut. Se nyt vain on kohteliasta ja ihmisillä kun on muitakin asioita elämässä kuin minun tulemiseni ja menemiseni.
Sitä tekstaria ei voi laittaa, koska vastaus saattaa olla ettei nyt käy!
Tekstareitakin luetaan joskus tuntien tai päivien viiveellä ja jos luetaankin miltei heti, ei välttämättä vastata.
No jos tekstaria ei edes lueta, jo siitä tietää, että nyt on jotain muuta tekemistä kuin ottaa vastaan meitä piipahtamaan. Eli ajetaan nätisti ohi ja laitetaan vaikka uusi tekstari, että tavataan paremmalla ajalla, teillä taisi olla kiireitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jätin kerran mökinaapuri-kyydinkinuajan keskelle ei mitään. Halusi kännissä mennä kirkonkylälle pubiin. sanoin ettei siellä ole pubia. länkytti että lopulta vein sen kirkonkylälle. meillä kun kirkonkylä on eri paikka kuin kuntakeskus, missä se pubi on.
Tässä kohtaa kyllä sinä olit aika typerys. Mitä sillä on väliä miksi kutsuu, jos kerran kyydin olet jo luvannut. Ihan samalla vaivalla olisit sinne pubiin voinut viedä. Itse en alunperin lähde kenellekään juoppokuskiksi, osaan sanoa ei.
En luvannut mitään. Ajattelin vaan että pääsen humalaisesta aggressiivisesta it-johtajasta eroon että lastenkin piti mennä nukkumaan.
Olisit päässyt eroon ihan yhtä lailla viemällä hänet sinne pubiin, vaikka virheellisesti sanoikin sitä kirkonkyläksi. Kyllä tuo oli ihan tarpeeton ele, passiivisaggressiivinen, kun et uskaltanut sanoa, että en sua juoppo johtaja ala kuskaamaan minnekään.
Isäni menehtyi kolme viikkoa sitten, ja eräs naapureista silloin tällöin oli auttanut käymällä katsomassa häntä, ei käsittääkseni kovin oma-aloitteisesti vaan etupäässä silloin, jos otin yhteyttä pyytäen voisiko hän käydä katsomassa, että kaikki on ok isän kotona. Asun ulkomailla ja kiitokseksi tarjotusta avusta toin tuliaisina haluamansa tuotteen joka reissulla.
Ohhoh. Siis selvästi tyyppi ei halunnut alkaa olemaan vastuussa isästäsi, mutta sinä soittelet sitkeästi niin ei kehtaa olla naapurissa käymättä.
Monet ei vaan tajua, että joku "yksi tuote" ei todellakaan tätä korvaa. Meillä oli samankaltainen tilanne, 100 km päässä asuva pyyteli, että käykää siellä. Ikävä kyllä vanhus ymmärsi tämän ystävyydeksi, joka tarkoitti, että hän saattoi ilmaantua kesäpäivänä meidän pihalle istuskelemaan moneksi tunniksi, sunnuntai-iltaisin soittelemaan ovikelloa pyrkien vieraisille jne.
Me olemme lapseton pariskunta, joiden elämäntyyli ei ole istuskella kolmekymmentä vuotta vanhemman ihmisen kanssa rupattelemassa tuntikausia. Vanhus myös loukkaantui suuresti, kun omia kavereita tuli vaikka kesällä grillaamaan. Että menen pois tästä jaloista, että nuoriso saa juhlia. No kiitos, kyllä!
Korvaukseksi korjaustöistä ja seuranpidosta saimme yleensä jonkun selvästi kiertoon lähteneen hämyisän likööribrandyn tms. vaikka emme juuri alkoa edes paljon käytä.
Ottakaa ammattiapua vanhuksillenne, joita ette itse ennätä huolehtia!
En olisi kehdannut mennä kärkkymään mitään annetusta avusta, mutta aivan törkeää on myös soitella kenellekään, että pitää mennä katsomaan.
Meillä on tiivis omakotitaloyhteisö, jossa asuu vanhuksia yksinään myös ja kyllä me vähän automaattisesti seuraillaan, että onko liikettä pihalla tms. eli onko kaikki ok naapurissa. Autamme myös vaikka lumitöiden kanssa, jos on tiukka paikka (ei pääse ulos esim. kun tilattu apu ei vielä ole tullut). Emme odota mitään tästä palkaksi, mutta toisin päin olen joskus asiaa miettinyt, eli miten hyvin saisin perhettä kiinni, vai menisikö en vastaa tuntemattomiin numeroihin lokeroon, jos tarve tulisi ja jotain tapahtuisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ukko aina pelimatkoilla siellä sun täällä mukavassa seurassa. Vaimo aina lastensa kera, vaikka olikin hoiva-apua ja rahaa -onneksi käytettävissä.Siltikin, miettikääs nyt vähän. Olisitteko itse vuosikausia samassa tilanteessa?
Veikaan, että aika usea suurperheen äiti joko vaihtaisi paikkaa tuohon tilanteeseen, tai ei ainakaan valittaisi isommin, jos sellaiseen ajautuisi.
Tavallisen työssäkäyvän mittakaavalla rajattomat resurssit hankkia apua ihan mihin vain. Ei tuollaisessa tilanteessa ole mitään traagista, vaikka pelireissut pitkiä välillä ovatkin. Onhan noita ihan tavallisia perheenisiä, jotka joutuvat työnsä puolesta säännöllisesti reissuun ja heillä ei ole mahdollista ostaa ulkopuolelta apua kuin korkeintaan satunnaisesti.
Ja ennen kaikkea: Jos jääkiekkoilijan kanssa menet yksiin, huomaat kyllä jo seurusteluaikana mikä on meininki. Ei sillä etteikö sekin saisi välillä käydä raskaaksi, mutta ei se ainakaan yllätyksenä tule.
Vierailija kirjoitti:
Isäni menehtyi kolme viikkoa sitten, ja eräs naapureista silloin tällöin oli auttanut käymällä katsomassa häntä, ei käsittääkseni kovin oma-aloitteisesti vaan etupäässä silloin, jos otin yhteyttä pyytäen voisiko hän käydä katsomassa, että kaikki on ok isän kotona. Asun ulkomailla ja kiitokseksi tarjotusta avusta toin tuliaisina haluamansa tuotteen joka reissulla.
Ohhoh. Siis selvästi tyyppi ei halunnut alkaa olemaan vastuussa isästäsi, mutta sinä soittelet sitkeästi niin ei kehtaa olla naapurissa käymättä.
Monet ei vaan tajua, että joku "yksi tuote" ei todellakaan tätä korvaa. Meillä oli samankaltainen tilanne, 100 km päässä asuva pyyteli, että käykää siellä. Ikävä kyllä vanhus ymmärsi tämän ystävyydeksi, joka tarkoitti, että hän saattoi ilmaantua kesäpäivänä meidän pihalle istuskelemaan moneksi tunniksi, sunnuntai-iltaisin soittelemaan ovikelloa pyrkien vieraisille jne.
Me olemme lapseton pariskunta, joiden elämäntyyli ei ole istuskella kolmekymmentä vuotta vanhemman ihmisen kanssa rupattelemassa tuntikausia. Vanhus myös loukkaantui suuresti, kun omia kavereita tuli vaikka kesällä grillaamaan. Että menen pois tästä jaloista, että nuoriso saa juhlia. No kiitos, kyllä!
Korvaukseksi korjaustöistä ja seuranpidosta saimme yleensä jonkun selvästi kiertoon lähteneen hämyisän likööribrandyn tms. vaikka emme juuri alkoa edes paljon käytä.
Äitini joutui tälläisen vanhuksen kaitsijaksi (oli silloin jo itsekin 60+) ja sukulaiset sadan kilometrin päästä soittelivat aina katsomaan ja SIIVOAMAAN usein vanhuksen talossa (eikä 100km ole edes niin pitkä matka, etteivätkö olisi itsekin voineet sitä ajaa). Äitini on nössö ja ei saanut sanottua, että ei tee ko.asioita. Laukkasi siellä tämän tästä ja ei saanut mitään vastinetta. Vanhuksen jouduttua hoivakotiin, niin sinnekin sukulaiset soittivat aina pitämään seuraa. Vanhuksen kuoleman jälkeen eivät ole olleet missään yhteydessä ja äitini on tästä vihainen. Itse en olisi ajautunutkaan tuollaiseen tilanteeseen, mutta äitini on ylikiltti ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitini joutui tälläisen vanhuksen kaitsijaksi (oli silloin jo itsekin 60+) ja sukulaiset sadan kilometrin päästä soittelivat aina katsomaan ja SIIVOAMAAN usein vanhuksen talossa (eikä 100km ole edes niin pitkä matka, etteivätkö olisi itsekin voineet sitä ajaa). Äitini on nössö ja ei saanut sanottua, että ei tee ko.asioita. Laukkasi siellä tämän tästä ja ei saanut mitään vastinetta. Vanhuksen jouduttua hoivakotiin, niin sinnekin sukulaiset soittivat aina pitämään seuraa. Vanhuksen kuoleman jälkeen eivät ole olleet missään yhteydessä ja äitini on tästä vihainen. Itse en olisi ajautunutkaan tuollaiseen tilanteeseen, mutta äitini on ylikiltti ihminen.
Kieltämättä mekin sitä manattiin, että typeryyttämme ja kiltteyttä tilanteeseen jouduttiin. Jotenkin sitä ajatteli, että kun samalla alueella asutaan niin olisihan se kamalaa, jos naapurissa jotain sattuisi ja itse ei ole viitsinyt edes käydä vilkaisemassa. Ei tajuttu, että naapuri ottaa sen niin, että meillä voi käydä poikkeilemassa miten tahtoo, vaikka olisi varmaan pitänyt ymmärtää. Ja yksinäisyyttäänhän hän tietysti kävi, sillä ei sitä omaa porukkaa tosiaankaan kovin usein siinä näkynyt.
Eniten otti päästä kuitenkin ne "korvaukset", eli mieluummin ilman mitään kuin jotain jämäviinapulloja.
Toden totta ig tarinassa jälleen rankat syytökset ex miehestä. 7 vuotta on Helenaa kiusannut. Unohtui että oli vuoden ilman lapsia Minnesotassa. Unohtui että asui avoliitossa Troyn kanssa heti kun ero oli vireillä. Unohtui että Helena itse haki eron. Unohtui että hänellä oli ykkösluokan lippu samalle lennolle lasten kanssa. Järjesti draaman kentällä ja jäi Troyn kanssa. Unohtui että oli valmis asunto Turussa jossa lasten kanssa olisi asunut. Piti murtautua ja vallata Kakskerran vierasmaja. Unohtui että hän itse vei lapset koulusta ei palauttanut isälle vaan lähti Helsinkiin turvakotiin.Kukaan ei ole estänyt Helena Koivua etsimään töitä ja elämään hyvin elämäänsä Suomessa. Helena Koivu on itse tämän kaiken aiheuttanut.
Tekstareitakin luetaan joskus tuntien tai päivien viiveellä ja jos luetaankin miltei heti, ei välttämättä vastata.