Härskejä odotuksia ja vaatimuksia - mitä naapurisi, kaverisi, sukulaisesi jne. on kehdannut pyytää?
Kommentit (11849)
Vierailija kirjoitti:
Yks lokkikaveri ei ees pyytänyt mitään vaan söi ravintolassa mun lautaselta ruokaa. Otti vaan omalla haarukalla, joka kävi jo sen suussa, kunnolla keskeltä lautasta. Suutuin niin että piti hetkeksi poistua, jotten olisi lyönyt sitä. Oli siis pitkä lokitushistoria takana ja tää teko yllätti mut. Pidin sille myöhemmin puhuttelun ja heivasin sen elämästäni. Meni vuosia ja se lähetti viestin, jossa pyysi anteeksi kaikkea tekemäänsä paskaa, mutta en enää jaksanut uskoa siihen että välit korjaantuisi.
Ihmiset saattavat kasvaa henkisesti elämän aikana, erityisesti silloin, kun elämässä on paljon vastoinkäymisiä, jotka pakottavat kohtaamaan omat vikansa. Kaikille näin ei käy, esimerkiksi Donlanld Trump on hyvä esimerkki ihmisestä, joka ei ole henkisesti kasvanut elämänsä aikana. Anteeksipyytelemätön hyväksikäyttäjä. Jos ihminen kuitenkin pystyy kohtaamaan omat virheensä ja muuttumaan ajattelumaailmaltaan, he saattavat tehdä juuri noin. Tällöin he osaavat nähdä omat tekonsa muiden ihmisten silmillä ja ymmärtävät virheensä. Jos häpeä vaivaa erittäin paljon, he voivat pyytää kohteiltaan anteeksi.
Useimmilla meistä on mielessä asioita, joita häpeämme. Eritysesti nuorempana muita kohtaan tehdyt sanat ja teot voivat vanhemmalla iällä vaivata paljonkin, jos elämä on antanut viisautta. En tiedä, kumpaa kategoriaa ex-kaverisi edustaa, mutta jos hän ei ole sen jälkeen ottanut yhteyttä ja yrittänyt hyötyä sinusta jotenkin, mahdollisuudet ovat hyvät siihen, että hän on oikeasti muuttunut ihmisenä. Se ei toki tarkoita sitä, että sinun olisi häneen oltava yhteyksissä tai jotenkin huomioitava, ellet itse halua.
Vierailija kirjoitti:
Yks lokkikaveri ei ees pyytänyt mitään vaan söi ravintolassa mun lautaselta ruokaa. Otti vaan omalla haarukalla, joka kävi jo sen suussa, kunnolla keskeltä lautasta. Suutuin niin että piti hetkeksi poistua, jotten olisi lyönyt sitä. Oli siis pitkä lokitushistoria takana ja tää teko yllätti mut. Pidin sille myöhemmin puhuttelun ja heivasin sen elämästäni. Meni vuosia ja se lähetti viestin, jossa pyysi anteeksi kaikkea tekemäänsä paskaa, mutta en enää jaksanut uskoa siihen että välit korjaantuisi.
Joo, samalla tavalla kuin työkaveri, joka katsoi oikeudekseen ottaa kenen tahansa eväät ruokatunnilla ja syödä ne itse. Tätä katseltiin jonkin aikaa, sitten "maustoimme" kaikki omat eväät ulostuslääkkeillä (meillä oli erikseen omat puhtaat eväät huoneissamme). Tämä kaveri sitten tietysti tapansa mukaan kävi ekana jääkaapilla, ja otti sieltä mieleisensä eväät syötäväkseen.
Iltapäivällä kävi sitten niin, että työkaveri pieraisi tapansa mukaan, niin sillä kertaa tuli hänen housuihinsa ruskea raita takapuolelle ja mies lähti kiireesti kotiinsa.
Sen jälkeen jokainen on saanut syödä omat eväänsä.
Muutimme nykyiseen asuntoomme noin kaksi vuotta sitten. Asumme erillistalossa taloyhtiössä, jossa talot muistuttavat omakotitaloja: kaikilla on omat pihat, omat autotallit ja talot ovat toisistaan erillään (eivät rivissä). Taloyhtiössämme on kulujen karsimiseksi sovittu, että lumityöt tehdään itse ja tämä on mielestäni järkevä ratkaisu, sillä kolattavaa ei ole paljon.
Ongelmaksi on kuitenkin koitunut se, että taloyhtiössä vuosia asuneet vanhemmat henkilöt ovat tulleet jo liian vanhoiksi/sairaiksi tekemään lumitöitä. Taloyhtiön asunnoista noin 50 % asuu näitä raihnaisia eläkeläisiä. Lumitöistä ei kuitenkaan olla valmiita maksamaan, joten jokainen vanhus on sopinut vuosien varrella jonkun naapurin kanssa, että hän tekee lumityöt myös vanhuksen puolesta.
Meidän talossamme ennen meitä asuneilla oli tällainen sopimus vanhusnaapureidemme kanssa, naapurissamme asuu +75v pariskunta. Heidän puolestaan kolaaminen on ihan OK, mutta siitä muistuttelu ärsyttää. He soittavat meille tai laittavat viestiä aamulla, että eivät pääse kauppaan ennen kuin pihatie on kolattu. Kesällä he myös tarvitsivat meidän apuamme oman puutarhan hoitamisessa ja painavien asioiden (esim. multasäkit) kantamisessa takapihalle.
Taloyhtiömme eläkeläisillä on myös paljon menoja kesäisin, kuten mökillä käymistä. Mökkireissuistansa he ilmoittavat taloyhtiön WhatsApp-ryhmässä ja pyytävät pitämään taloansa silmällä ja huolehtimaan kesäkukkien kastelusta. Jos kukkia ei ole kukaan kastellut, tulee ryhmään mökkireissun jälkeen todistusaineistoksi kuvia kuolleista kasveista ja sättelyt siitä, että "emme pitäneet lupaustamme", vaikka mitään emme ole luvanneet.
Vanhukset muutenkin jaksavat kytätä ja valittaa kaikesta, minkä vuoksi kukaan ei halua olla taloyhtiömme hallituksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi, mutta vähän tyhmiä nämä osa tyypeistä, jotka ovat vaatimuksiin suostuneet. Äly hoitaa älä jätä. Ja todella törkeitä ne, jotka kehtaavat kohtuuttomia pyytää. Toisaalta pyytää voi mitä vakavasti, tyhmä se, joka suostuu tekemään... :)
Monia on ehdollistettu lapsuudesta palvelemaan muita. Lapsi, jota lyödään ja jolle huudetaan kun hän ilmaisee omaa tahtoa, alkaa olla pyytämättä ja ilmaisematta. Syyllistämisen ja häpeän avulla saadaan ihmisestä kasvatettua palvelija, joka uskoo olevansa riittämätön aina ja osoittaa kelpaavuutensa joustamalla liikaa ja ymmärtämällä muita liikaa. Kannattaa lukea aiheesta eikä tuomita ihmisiä. Ole onnekas jos sinua ei ole kasvatettu kieroon.
Niin totta!
Ja ette siis osanneet sanoa: Et koske minun eväisiin!!
Vierailija kirjoitti:
Muutimme nykyiseen asuntoomme noin kaksi vuotta sitten. Asumme erillistalossa taloyhtiössä, jossa talot muistuttavat omakotitaloja: kaikilla on omat pihat, omat autotallit ja talot ovat toisistaan erillään (eivät rivissä). Taloyhtiössämme on kulujen karsimiseksi sovittu, että lumityöt tehdään itse ja tämä on mielestäni järkevä ratkaisu, sillä kolattavaa ei ole paljon.
Ongelmaksi on kuitenkin koitunut se, että taloyhtiössä vuosia asuneet vanhemmat henkilöt ovat tulleet jo liian vanhoiksi/sairaiksi tekemään lumitöitä. Taloyhtiön asunnoista noin 50 % asuu näitä raihnaisia eläkeläisiä. Lumitöistä ei kuitenkaan olla valmiita maksamaan, joten jokainen vanhus on sopinut vuosien varrella jonkun naapurin kanssa, että hän tekee lumityöt myös vanhuksen puolesta.
Meidän talossamme ennen meitä asuneilla oli tällainen sopimus vanhusnaapureidemme kanssa, naapurissamme asuu +75v pariskunta. Heidän puoles
On kokemusta tällaisesta pienestä taloyhtiöstä (meillä pienkerrostalo). Osa asukkaista olisi halunnut tehdä kaiken talkoilla, mutta onneksi valtaosa kuitenkin oli tätä vastaan, sillä siitä olisi tullut aivan järjetöntä touhua. Itse esim. menin töihin monesti autolla kahdeksaksi, niin en todellakaan olisi uskonut, että tämä talkoita kannattava olisi minulle kolannut valmiiksi tien autolle. Hänhän ite tarvitsi vain pienen polun jalkakäytävälle, jossa oli bussipysäkki. Onnea oli siinä, että usean asunnon omisti sijoittaja, sillä he eivät tietenkään kannattaneet talkoilla tekemistä sillä vuokralaisia ei voi tähän velvoittaa. Muutettiin juuri pois hyvään aikaan, sillä ilmeisesti nykyisin ko yhtiössä taistellaan piharemontista.
Vierailija kirjoitti:
Meidän talossamme ennen meitä asuneilla oli tällainen sopimus vanhusnaapureidemme kanssa, naapurissamme asuu +75v pariskunta. Heidän puoles
Kehoittaisin Valittajia ja Kyttääjiä Käyttämään Palkallista Apua. Hoitelin pyytelemättä rivitalon nurmikon leikkuun. Mummelit kiitteli toisiaan kun luulivat toistensa pyytäneen hoitamaan nurmikot. Pikkuhiljaa asukkaat vaihtui häiriköihin jotka tekivät mitä halusivat. Saivat hoitaa nurmikkonsa.
Vierailija kirjoitti:
Kaverin vara-avain oli mulla aika lyhyen aikaa. Kyllästyin siihen, että se ilmoitti lähtevänsä samana iltana tai jo lähteneensä poikaystävän luokse toiselle paikkakunnalle ja "lemmikit pitäis hoitaa". Se että pidän vara-avainta ei ole lemmikinhoitosopimus.
Eikä, mulla kävi vst. Samassa taloyhtiössä asui tuttu nuoruudesta. Antoi vara-avaimensa. Me lähdettiin reissuun, oltiin toisella puolella maailmaa ja menin nukkumaan. Aamulla luin viestin, joka oli tullut illalla, pyysi viemään koiran ulos. Unohdin vastata ja laitoin vasta myöhemmin nyt en pääse. Sain aivan hirveen vastauksen, hän luotti minuun.
Tultiin kotiin, palautin avaimet ja laitoin viestiä avain tuotu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli vuosia sitten kaveri, joka oli hieroja. Nähtiin pari kertaa viikossa, käytiin kahvilla, baareissa ja kävelemässä. Kerran kun sovittiin seuraavaa kertaa, hän kysyi, että haluatko hieronnan, hänellä on maanantaina vapaata aikaa.
Menin hänen vastaanotolleen ja hän hieroi niskan ja hartiat ja juteltiin. Kun olin lähdössä, häm kysyi, enkö aio maksaa? Maksoin sitten nolona, vaikka minulla ei oikeastaan olisi ollut edes varaa.
Vieläkään en tiedä, kumpi meistä oli se paskiainen, minä joka oletin hänen hierovan ilmaiseksi vai hän, joka myi minulle palvelun jota en oikeastaan olisi edes halunnut.
Paskiainen oli niin sanottu kaverisi.
Outo olet sinäkin jos kuvittelet, että toinen tekee elannokseen hierontaa ja sinä et edes älyä kysyä hintaa!
Tuu meille ja ollaan alasti. Menin.
Nykyään ex-kaveri odotti aina kyläillessään, että olisi jotain tarjottavaa. Kerran meni mun sänkyyn illalla ja otti päikkärit peiton alla, ja odotti kun teen iltapalaa. Sai näkkäriä ja teetä :D. Sen luona ei koskaan ollut tarjottavaa.
Samaisella tyypillä 5k tulot ja kallis kaksio merinäkymällä. Koskaan ei tarjonnut minulle mitään. Yhden jos toisen pettymyksen jälkeen tekstiviestiavautimsen ja hänen oikeutus-viestin luettuaan heivasin jätkän estämällä.
no ei ikinä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun sisareni halusi muuttaa työttömän miesystävänsä ja vauvan kanssa appivanhemmilleni koska he halusivat säästää rahaa (asua ilmaiseksi) minä ja mieheni asuimme siellä silloin kun olimme parikymppisiä. Sisareni on tavannut appikseni kerran. Häissämme. Sisareni suuttui verisesti kun en edes suostunut ehdottamaan tätä järjestelyä heille. On "lainaillut" myös 100-200€ euroa kuussa minulta jo useamman vuoden ajan.
Mistäköhän ihmiset näitä ajatuksia saavat? Itsellä on exkaveri, jonka elämänhallinta ei ollut parhaasta päästä ja pahensi tätä ottamalla pikavippejä poikaystävänsä puolesta (nykyinen avopuoliso). Maksettavaksihan ne lankesivat lopulta ja hän yritti ratkaista asian ehdottamalla, että voisi muuttaa minun isovanhempieni omakotitaloon asumaan ilman vuokraa, kunnes raha-asiat olisivat kunnossa. Hän ei ollut isovanhemmilleni mitään sukua ja minun olisi pitänyt ehdotus välittää.
Kun tämä ajatus ei onnistunut, olisi seuraava vaihtoehto ollut, että olisin itse tullut takaamaan hänen isomman lainansa. Näin hän olisi maksanut muut lainat ja olisi voinut lyhentää vain yhtä isoa lainaa. En tähänkään suostunut ja lopulta ystävä suuttui ja katkaisi välit. Ei ole jäänyt harmittamaan.
Vierailija kirjoitti:
Asun ulkomailla eikä äitini halua tulla tänne itse vaan vaatii, että minä käyn hänet hakemassa. Sus sentään. Sori en voi tehdä moista matkaa kun itse en ole eläkkeellä ja hän on, ihan voimissaan eikä mitään erityistä tarvitse tänne kanniskella edes.
Unohdin sanoa, että hän kyllä matkustelee muuten joko yksikseen tai jonkun ystävän kanssa. Mikä siinä sitten on että minun luo ei pääse sitten millään. Vai onko tekosyy vain, ehkei haluakaan nähdä minua?
Vierailija kirjoitti:
"Vanhukset muutenkin jaksavat kytätä ja valittaa kaikesta, minkä vuoksi kukaan ei halua olla taloyhtiömme hallituksessa."
Ehkä kannattaisi pyrkiä hallitukseen ajamaan läpi uudistuksia.
Vierailija kirjoitti:
no ei ikinä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun sisareni halusi muuttaa työttömän miesystävänsä ja vauvan kanssa appivanhemmilleni koska he halusivat säästää rahaa (asua ilmaiseksi) minä ja mieheni asuimme siellä silloin kun olimme parikymppisiä. Sisareni on tavannut appikseni kerran. Häissämme. Sisareni suuttui verisesti kun en edes suostunut ehdottamaan tätä järjestelyä heille. On "lainaillut" myös 100-200€ euroa kuussa minulta jo useamman vuoden ajan.
Mistäköhän ihmiset näitä ajatuksia saavat? Itsellä on exkaveri, jonka elämänhallinta ei ollut parhaasta päästä ja pahensi tätä ottamalla pikavippejä poikaystävänsä puolesta (nykyinen avopuoliso). Maksettavaksihan ne lankesivat lopulta ja hän yritti ratkaista asian ehdottamalla, että voisi muuttaa minun isovanhempi
Älä koskaan, huomaa koskaan ryhdy takaajaksi kenellekään, ellet halua joutua maksamaan jostain mikä ei ole sinun aikaansaamaasi eikä ole sinun ongelmasi, t: kokemusta on, mies 61 vee
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi, mutta vähän tyhmiä nämä osa tyypeistä, jotka ovat vaatimuksiin suostuneet. Äly hoitaa älä jätä. Ja todella törkeitä ne, jotka kehtaavat kohtuuttomia pyytää. Toisaalta pyytää voi mitä vakavasti, tyhmä se, joka suostuu tekemään... :)
Monia on ehdollistettu lapsuudesta palvelemaan muita. Lapsi, jota lyödään ja jolle huudetaan kun hän ilmaisee omaa tahtoa, alkaa olla pyytämättä ja ilmaisematta. Syyllistämisen ja häpeän avulla saadaan ihmisestä kasvatettua palvelija, joka uskoo olevansa riittämätön aina ja osoittaa kelpaavuutensa joustamalla liikaa ja ymmärtämällä muita liikaa. Kannattaa lukea aiheesta eikä tuomita ihmisiä. Ole onnekas jos sinua ei ole kasvatettu kieroon.
Niin totta!
lostava analyysi! t: mies 61 vee
muuten hyvä idea, mutta onkohan tämä edes totta?
Vierailija kirjoitti:
Tämä voi olla suurin syy siihen, miksi asukkaat vaihtuvat. Olisitteko ostaneet asunnon, jos olisitte tienneet mikä meno siellä on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joskus joku tuollainen ammattipummi tai muuten vaan härski ihminen kertoa täällä, miksi käytät hyväksesi muiden kiltteyttä/hyväntahtoisuutta? Onko kyseessä äärimmäinen hätätilanne , lasten nälkään nääntymisen uhka, häätöuhka tai muuten vaan tilapäinen, poikkeuksellinen tilanne. Vai onko lokkeilu ajatus iskostettu sinuun jo kotona, että tyhmiä saa hyväksikäyttää ? Vai oletko sairaalloisen pihi?
Jossain hieman etelämpänä sijaitsevissa maissa/kulttuureissa ns. huijaaminen on kansalaistaito ja tyhmien turistien hyväksikäyttö kutakuinkin kansanhuvia, ja ilmeisesti niissä kulttuureissa on jo äidinmaidossa iskostettu se ajatusmaailma, että tyhmä ei ole se joka pyytää.
Itse koen kuitenkin että tuollainen vaki hyväksikäyttäjä kertoo kyllä hyväksikäyttäjästä enemmän kuin mikään muun luonteenpiirre, ja ko.&n
Lisäksi persaukiset pummit kuvittelevat, että he ovat jotenkin oikeutettuja muiden rahoihin, t: mies 61 vee