Härskejä odotuksia ja vaatimuksia - mitä naapurisi, kaverisi, sukulaisesi jne. on kehdannut pyytää?
Kommentit (11849)
Opiskelututtu samasta koulusta halusi että takaan jonkun lainan. Käsittämätön tyyppi. En todellakaan taannut.
Sama tyyppi pummi aina muilta tupakat, pikkurahaa, oppilaitoksen ravintolassa ruokalippuja jne. Jotkut vaan on ammattipummeja.
Asuin kaverin kanssa kämppiksinä. Olimme silloin molemmat jo aikuisia ja työelämässä. Kaverin samalla paikkakunnalla asuvalla siskolla oli meidän vara-avain. Syytä tälle en muista, ehkä ihan vain varmuuden vuoksi. Tämä sisko kuitenkin tuli meille sisälle omilla avaimillaan ihan milloin vain. Yhden kerran kämppikseni oli viikonloppureissussa ja itse olin nukkumassa (oli ehkä iltapäivä). Yhtäkkiä heräsin, kun kuulen avaimen äänen ovessa ja sisään tuli porukkaa. Säikähdin tosi paljon. Kyseessä oli toki tuo sisko kaverin kanssa, mutta siis mitään etukäteisilmoitusta ei ollut.
Tämän episodin jälkeen vaadin, että avain on otettava pois siskolta tai muutan pois.
Vierailija kirjoitti:
Aika härskiä oli kun yks tuttava pyysi minua viemään roskat, jotka oli jääneet hänen ja kavereidensa piknikistä, ja suuttui kun kieltäydyin! Olin siis matkalla kirppikseltä kotiin puiston läpi, näin hänet piknikillä ja menin moikkaamaan. En istunut seuraksi, en syönyt heidän ruokiaan, hetken vaan juteltiin mutta roskat olisi pitänyt viedä.
Vähän riippuu miten pyydetty. Tyyliin, jos roskis sillä suunnalla mihin olet muutenkin menossa, niin en näkisi pahana kysyä, että voisitko pudottaa tämän roskapussin ohimennessäsi.
Vierailija kirjoitti:
Kaverin kaverin kämppis pyysi ekalla tapaamisellamme (etkot heidän asunnolla) 100-200e lainaan. Olen köyhä opiskelija.
Kieltäydyin. Olin loppuillan ja vielä seuraavanakin päivänä hankala ihminen kuulemma.
Wtf?
Oikea ratkaisu, tuskinpa olisi koskaan saanut takasin, t: mies 61 vee
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika härskiä oli kun yks tuttava pyysi minua viemään roskat, jotka oli jääneet hänen ja kavereidensa piknikistä, ja suuttui kun kieltäydyin! Olin siis matkalla kirppikseltä kotiin puiston läpi, näin hänet piknikillä ja menin moikkaamaan. En istunut seuraksi, en syönyt heidän ruokiaan, hetken vaan juteltiin mutta roskat olisi pitänyt viedä.
Vähän riippuu miten pyydetty. Tyyliin, jos roskis sillä suunnalla mihin olet muutenkin menossa, niin en näkisi pahana kysyä, että voisitko pudottaa tämän roskapussin ohimennessäsi.
Onhan se aika törkeää, että pyydetään viemään roskapussi mukanaan roskikseen, kun on oltu vierailulla jonkun ihmisen kotona, ja ollaan pois lähdössä.
Minulle sellaista kerran esitettiin, mutta otin pussin vastaan ja jätin sen ovenpieleen kun menin asunnosta ulos.
Vierailija kirjoitti:
Yksi kaveri lainaili rahaa, kun saivat kaksi lasta peräkanaa ja talous oli tiukilla ytäkkiä. Takaisinmaksun aikaan alkoi huutaa ja väitellä ettei summa voi olla noin iso. Pidin kaikesta kirjaa ja maksoin mm. lasten päiväkotimaksun, joten kyllä se summa oli kasvanut isoksi. Meni välit, kun sain avustani haukut ja kaveri "suostui" maksamaan vain puolet summasta. Ei ole sitä tyyppiä ikävä.
Taisi olla kaveri holtiton rahankäyttäjä.Jos on pienet tulot ei mene edes päiväkotimsksua.Tuollaisille ei pidä lainata mitään eivät ainakaan opi.
Voisiko joskus joku tuollainen ammattipummi tai muuten vaan härski ihminen kertoa täällä, miksi käytät hyväksesi muiden kiltteyttä/hyväntahtoisuutta? Onko kyseessä äärimmäinen hätätilanne , lasten nälkään nääntymisen uhka, häätöuhka tai muuten vaan tilapäinen, poikkeuksellinen tilanne. Vai onko lokkeilu ajatus iskostettu sinuun jo kotona, että tyhmiä saa hyväksikäyttää ? Vai oletko sairaalloisen pihi?
Jossain hieman etelämpänä sijaitsevissa maissa/kulttuureissa ns. huijaaminen on kansalaistaito ja tyhmien turistien hyväksikäyttö kutakuinkin kansanhuvia, ja ilmeisesti niissä kulttuureissa on jo äidinmaidossa iskostettu se ajatusmaailma, että tyhmä ei ole se joka pyytää.
Itse koen kuitenkin että tuollainen vaki hyväksikäyttäjä kertoo kyllä hyväksikäyttäjästä enemmän kuin mikään muus luonteenpiirre, ja ko. henkilö on joko laiska, tyhmä tai sekä että ja muutenkin selkärangaton olio, jollaiset ainakin ite poissuljen omista ympyröistäni välittömästi . Maailma on opettanut läksynsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se aika törkeää, että pyydetään viemään roskapussi mukanaan roskikseen, kun on oltu vierailulla jonkun ihmisen kotona, ja ollaan pois lähdössä.
Minulle sellaista kerran esitettiin, mutta otin pussin vastaan ja jätin sen ovenpieleen kun menin asunnosta ulos.
Joo ei tällaista. Mua ärsyttää kun toinen poikani kysyy käydessään jos ulko-oven luona on jokin laatikko tms että vienkö roskiin. Tiedän tää on typerää, mutta ilmeisesti jostain tämän oppinut että pitää kysyä. Multa ei. Pyydän jos pitää roskia heittää. En yhtään tykkää. Olen joo kummallinen.
Pyysin apua johonkin pikkujuttuun pari vuotta sitten. Asutaan 15 min matkan päässä toisistamme. Mulla oli kipua kädessä, joten en itse pystynyt. Ei hän voi tulla, kun tekee opparia ja sen takia virkavapaalla. Ei ehtinyt tunnin vievään asiaan. Mä en pyydä apua ihan muuten vaan. Yksinhuoltajana tein itse kaiken ja sitten kun vielä asui kotona, pyysin autolle mennessään heittämään roskat pari kertaa. Puhisi että ei ehdi ku pitää jo mennä ja vastahakoisesti heitti sitten Loukkaannuin ja vittuunnuin. Luultavasti mummonsa teettää tämänkaltaisia palveluksia pojalla. En tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelututtu samasta koulusta halusi että takaan jonkun lainan. Käsittämätön tyyppi. En todellakaan taannut.
Sama tyyppi pummi aina muilta tupakat, pikkurahaa, oppilaitoksen ravintolassa ruokalippuja jne. Jotkut vaan on ammattipummeja.
Juu, niin kauan kun toiset sallii sen!
Vierailija kirjoitti:
Lapsella on kaveri, joka asuu sijaisperheessä. Koulun jälkeen tulee meille lähes joka päivä, ja nyt lomallakin taas on täällä monena päivänä ollut. Täällä meillä siis syö välipalat ja päivälliset. Harvemmin kukaan soittaa ja kaipailee kotiin, monesti joudun seiskalta sanomaan, että meillä alkaa nyt iltapuuhat.
Heille ei myöskään saa ikinä vastavuoroisesti mennä, aina on joku syy miksi kavereita ei saa tulla kylään. Onhan tuo vähän härskiä, kun sijaisvanhemmat saavat palkkion työstään, jolla kuitenkin tarkoitus olisi syömisetkin kattaa.
Totta ja tuokin ettei saa viedä kavereita kotiinsa, miksi noille annetaan lapsia kasvatettavaksi? Ihan senkin takia miten se vaikuttaa kaverisuhteisiin nyt ja myöhemmin. Ja kyllä, meillä oli aina kavereita, jopa yökylässä ja huomaan, että pitävät aikuisinakin yhteyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sinä et näe mutta normaalit ihmiset näkee. Siis kuka KEHTAA pyytää toista viemään sen omat roskat? Miksei vaan vienyt itse, kun kerta itse söi ja joi siinä piknikillään? Uskomatonta, että joku kehtaa tuollaista puolustaa. Ja jutussahan lukeekin että kun tämä kertoja kieltäytyi niin pyytäjä SUUTTUI! Vaikuttaa tosi "kivalta" ihmiseltä, oikein etuoikeutetulta.
Nuorena heitin pettäjäpoikaystävän pihalle kun lopetin suhteen, ettei tarvitse vielä kuunnella jotain selityksiä siitä miten kuvittelin itse pettämiset. (Todisteita oli paljon, yksikin tyttö ihan itse tuli kertomaan ja kaveripiirissäkin tiesi tosi moni pettämisestä mutta "ei halunnut olla viestintuojana" - reppanat paskat, jätin nekin pois elämästäni.)
Käskin siis pettäjän asunnosta ulos ja otin avaimen pois. Olin onneksi päävuokralaisena niin onnistui moinen helposti, ja miehen tavarat jäivät tietysti asuntoon. Tavaroilla tarkoitan muutamia vaatekappaleita, muuta omaisuutta sillä ei ollutkaan. (Loisi ja siipeili jo pitkään, oli myynyt omat arvokkaan omaisuutensa suhteemme aikana rahavaikeuksissaan.) Sanoin että saa loput vaatteensa kun on maksanut minulle velkansa, jota oli suhteen aikana yllättäen kertynyt mm. vuokrista.
Nyt tulee se härski kohta: hänpä kehtasi kysyä että voisinko pyykätä ne vaatteet, jotta ovat puhtaita kun hän hakee ne myöhemmin. No en pyykännyt. Mutta helvetti miten törkeä hyypiö!
Hei sinä koko ketjun lukija, voisitko tiivistää sen Pampers-jutun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, niin kauan kun toiset sallii sen!
jos takaat, joudut maksamaan , -siispä ei kannata
Vierailija kirjoitti:
Hei sinä koko ketjun lukija, voisitko tiivistää sen Pampers-jutun?
Ai minkä pampers-jutun? Ja mitä mä saan siitä, paitsi hyvän mielen? :D
- maratoonarilukija :D
Vierailija kirjoitti:
Tuskimpa toi on mikään miehet-naiset -juttu, meillä esim. osa menee mielellään noin mut ite en kyl halua maksella muiden pihvilounaita kasvissyöjänä :D En itekään tajua miksei voi pyytää omaa laskua
En ikinä missään olosuhteissa koskaan maksaisi jotain yhteislaskun osaa. Maksanut tasan aina vain pelkästään omat (tai omat + perheen) laskut ja tarkistan tosi tarkasti, että on aina sentilleen. Täti yritti kerran jollain lomareissulla että otettaisiin yhteislasku ja "maksa sinä tänään niin minä huomenna". En suostunut. Ihan siitä käytännön syystä, että hänellä kallis maku sekä ruokien että juomien suhteen, enkä tosiaankaan ala toisten syömisten kustannuksia tasoittamaan. Käytännössä hänen ruokailunsa maksoi tuplasti omani.
Ei tuosta erikseenmaksamisesta ikinä ole ongelmaa missään tullut, sehän on oletus joka paikassa. Joskus olen joutunut korjaamaan tarjoilijan virheen, kun laskullani ollut jonkun toisen jälkiruoka tms. Mutta tuleehan virheitä kaupan kassallakin. Tarkistan aina jokaisen kuitin jokaisen ostoksen. Virheitä tulee hyllyhinnan ja kassahinnan välillä tai aletuotteissa tai muuten vaan vähintään kerran kuukaudessa. No asian vierestä. Mutta siis en maksa yhteislaskuja, moinen asia saisi minun sisäilen excelini sekoamaan. Näin on ollut 80-luvulta saakka ja on edelleenkin
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joskus joku tuollainen ammattipummi tai muuten vaan härski ihminen kertoa täällä, miksi käytät hyväksesi muiden kiltteyttä/hyväntahtoisuutta? Onko kyseessä äärimmäinen hätätilanne , lasten nälkään nääntymisen uhka, häätöuhka tai muuten vaan tilapäinen, poikkeuksellinen tilanne. Vai onko lokkeilu ajatus iskostettu sinuun jo kotona, että tyhmiä saa hyväksikäyttää ? Vai oletko sairaalloisen pihi?
Jossain hieman etelämpänä sijaitsevissa maissa/kulttuureissa ns. huijaaminen on kansalaistaito ja tyhmien turistien hyväksikäyttö kutakuinkin kansanhuvia, ja ilmeisesti niissä kulttuureissa on jo äidinmaidossa iskostettu se ajatusmaailma, että tyhmä ei ole se joka pyytää.
Itse koen kuitenkin että tuollainen vaki hyväksikäyttäjä kertoo kyllä hyväksikäyttäjästä enemmän kuin mikään muun luonteenpiirre, ja ko. henkilö on joko laiska, tyhmä tai
No esim. narsistisesti häiriintynyt henkilö, jolla on esim. oikeutusvinouma eli käsitys siitä, että hän on etuoikeutettu kaikkiin muihin nähden, aidosti uskoo muiden olevan "häntä varten" olemassa ja jos hän siis tarttee tai haluaa jotain, sen voi ottaa vaikka toisen kädestä.
Olen lukenut alan kirjallisuutta parikymmentä vuotta, kun kiinnosti ymmärtää miksi jotkut ovat aivan järkyttäviä hyväksikäyttäjiä.
Entisen duunipaikan pomo ilmoitti koko pikkufirman väelle, että firman muutto hoidetaan sitten viikonloppuna ja talkootyöllä. Olin somasti kipeänä just kyseisen viikonlopun. :)
Toisessa duunipaikassa pomo kans vihjaili, että minä ja toinen mimmi voisimme vapaa-ajallamme töiden jälkeen käydä ikeassa ostamassa sisustustarvikkeita, niin "saadaan toimisto keväiseksi". Firman luottokortilla oltais sentään maksettu, ettei edellyttänyt että maksettaiskin kaikki itse kun ikea on halpa ja muutenkin me itse sitä toimistoa eniten katellaan.
EN muuten mennyt ja vaihdoin työpaikkaakin pian. Oli koko meininki just tollasta jatkuvaa lokittamista.
Yks lokkikaveri ei ees pyytänyt mitään vaan söi ravintolassa mun lautaselta ruokaa. Otti vaan omalla haarukalla, joka kävi jo sen suussa, kunnolla keskeltä lautasta. Suutuin niin että piti hetkeksi poistua, jotten olisi lyönyt sitä. Oli siis pitkä lokitushistoria takana ja tää teko yllätti mut. Pidin sille myöhemmin puhuttelun ja heivasin sen elämästäni. Meni vuosia ja se lähetti viestin, jossa pyysi anteeksi kaikkea tekemäänsä paskaa, mutta en enää jaksanut uskoa siihen että välit korjaantuisi.
Kaverin vara-avain oli mulla aika lyhyen aikaa. Kyllästyin siihen, että se ilmoitti lähtevänsä samana iltana tai jo lähteneensä poikaystävän luokse toiselle paikkakunnalle ja "lemmikit pitäis hoitaa". Se että pidän vara-avainta ei ole lemmikinhoitosopimus.