Härskejä odotuksia ja vaatimuksia - mitä naapurisi, kaverisi, sukulaisesi jne. on kehdannut pyytää?
Kommentit (11849)
Siis itsekin olen lainannut kaverilleni satoja euroja kun hän oli pahassa tilanteessa. Takaisinmaksu on viivästynyt ja viivästynyt. Pitänee alkaa kohta ihan toden teolla painostaa maksamaan, koska ei mulla ole varaa laittaa satoja euroja savuna ilmaan enkä kyllä enää ikinä lainaa kenellekään, ellei kyseessä ole läheinen sukulainen. Miksi on niin vaikeaa maksaa ajallaan takaisin?!
Koska yleensä nämä lainailijat ovat aina p..aukisia. Ja jos heille lainaa, takaisin saantia on turha odottaa, koska aika harva nousevat tuosta suosta kuitenkaan. Tottakai joitain poikkeuksia voi joskus harvoin olla, mutta omalla kohdallani on toteutunut vain tuo ensimmäinen vaihtoehto, ja jo tuolloin olen sisäistänyt sen että se oli jonkin asteista hyväntekeväisyyttä. Sittemmin olen estänyt nämä muutamat ikuiset lainailijat, laittamalla täyseston kaikkiin some tileihin yms. Enkä todellakaan ole mikään lottovoittaja mutta onnistunut pitämään elämäni järjestyksessä.Ja joidenkin muiden mielestä se sitten oikeuttaa siihen että pitää vipata "parempiosaiselta".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija Me teimme siten että vuokrasimme ison leirikeskuksen (mahdollisuus yöpyä, saunoa, grillata tms.) ja ilmoitimme ystävillemme ajan ja paikan, johon meitä voi tulla moikkaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Siis itsekin olen lainannut kaverilleni satoja euroja kun hän oli pahassa tilanteessa. Takaisinmaksu on viivästynyt ja viivästynyt. Pitänee alkaa kohta ihan toden teolla painostaa maksamaan, koska ei mulla ole varaa laittaa satoja euroja savuna ilmaan enkä kyllä enää ikinä lainaa kenellekään, ellei kyseessä ole läheinen sukulainen. Miksi on niin vaikeaa maksaa ajallaan takaisin?!
yleensä perinpohjainen pieksäminen lisää maksuhaluja, olen itse hakenut omia saamisiani nyrkillä ja haulikolla, -toimii!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
yleensä perinpohjainen pieksäminen lisää maksuhaluja, olen itse hakenut omia saamisiani nyrkillä ja haulikolla, -toimii!
En ryhdy väkivaltaisuuksiin. Ensinnäkin se ei ole laillisesti eikä moraalisesti oikein. Olen kuitenkin ainakin ollut hyvä ihminen ja yrittänyt auttaa, mutta jatkossa se apu tulee kyllä olemaan minun puoleltani muunlaista kuin rahallista. Jos ei kelpaa, ei voi mitään.
Vierailija kirjoitti:
Eräs tuttu pyytää kuskaamaan itseään vaikka hänellä on oma auto. Miks hän ei ehdota että hakisi yhteiseen tapaamiseen meidät muut. Hän taitaa tosin olla ihminen joka tykkää että häntä palvellaan, saat... nan moukka. Antakaa mun kaikki kestää.
Kumpi tässä on moukka? Tietenkin se joka haluaa olla hyväx käytetty ja halveksittu. Jos ei ymmärrä niin turha kitistä.
Vierailija kirjoitti:
Tuttavani pyysi lainaksi autoani. Hän oli tehnyt treffit uuden miestuttavansa kanssa 60 km päässä olevaan hotelliin ja olisi jäänyt sinne yöksi. Hänellä oli ajokortti muttei autoa ja ajokokemusta joskus vuosia sitten. Suuttui kun en lainannut autoa ja joutui perumaan treffit. Mikähän kuvio lie, oli sen verran hämärä selostus.
Olisin neuvonu lähimmän Autovuokraamon Suututtamisen sijasta.
Kyllä on törkeitä "ystäviä" teillä. Tuli mieleen, voiko olla edes totta. Kyllä voi. Onneksi en ole kaveerannut tuollaisten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ryhdy väkivaltaisuuksiin. Ensinnäkin se ei ole laillisesti eikä moraalisesti oikein. Olen kuitenkin ainakin ollut hyvä ihminen ja yrittänyt auttaa, mutta jatkossa se apu tulee kyllä olemaan minun puoleltani muunlaista kuin rahallista. Jos ei kelpaa, ei voi mitään.
onko oikein jättää velka maksamatta?
Minä en lainaa rahaa kenellekään. Kai se on tullut selväksi sukulaisile ja tuttavapiirilleni, koska kukaan ei ole vuosikausiin rahaa pyytänytkään.
En ole ihan varma kuuluuko juttuni tähän ketjuun, mutta kirjoitan silti, että saan systeemistä pois.. ;)
Äitini toi muinoin extemporee meille jättipeikonlehden. Ei sovi enää hänelle, niin saatte tämän. En ollut kotona ja mies otti kasvin vastaan. Soittelin äidille perään, että miksi toit tänne, että varmin tapa saada henki pois noin upeelta kasvilta. Ei se mitään haittaa! Niitä saa uusia.
Meni vuosi pari ja pikku hiljaa se kasvi näivetty kuoliaaksi. Siltä jäi ruukku, jonka tytär otti pihalle ja laittoi kasvamaan yrttejä. Oma minipuutarha. Äiti oli taas piipahtanut meillä ja ottanut sen ruukun mukaansa. "ruukku on hänen!" ja vaan tyhjentänyt ruukun maahan ja vienyt mennessään! Tytär soitti mulle duuniin todella itkusena mummon tempauksesta. Niitä ruukkuja saa kaikista marketeista, olisin voinut ostaa uuden (semmonen altakasteluruukku), ettei olisi lapsen viljelyitä tarvinnut tuhota! Hetken aikaan oli mummo pannassa.
Vierähti muutama vuosi ja lapset alkoivat kärttämään akvaariota. Mietittiin sitä miehen kanssa jonkin aikaa ja äitini siihen sitten, että hei hänellähän on kellarissa se SUN (mun) vanha akvaario käyttämättömänä, olisko se sopiva? Sehän oli täydellinen. Uusia tykötarpeita tietty piti ostaa, mutta itse lasikoppi oli sopivan pieni. Perustettiin akvaario. Semmoinen ihan tavallinen neontetroja, lehtikaloja, pari monnia, sukeltaja ja pääkallolinna. yms.
Nyt ennen joulua poika soittaa, että mummo on taas pahoilla teillä. Siellä se nyt tyhjenteli akvaariota kippoihin ja kuppeihin, kun haluaakin sen akvaarion itselleen! Opastin vaan poikaa, että älä tee mitään. Anna muijan häärätä, lähden tulemaan.
Kotona odotti keittiönpöydällä n. 10 juomalasia, joissa kala tai pari. Kasvit odotti kattilassa ja hiekka oli lävikössä lavuaarissa. Suodattimet yms oli kelvannut rouvalle. Suhteellisen raivoissani sitten lähdin lasten kanssa eläinkauppaan ostamaan uutta kotia kaloille. Ostin vähän isomman tällä kertaa, plus pari extra kalaa. Myyjät oli suht ihmeissään tarinasta. Kukapa ei. Joulu tuli lapsille aikaisemmin, kun saivat uuden akvaarion.
Äitiä ei olla sittemmin nähty. Häntä ei ole kutsuttu meille nyt toistaiseksi. Kovasti oli siskolle ihmetellty, että mitä hän väärin teki, kun omansa pois haki. Siskokin ollut aivan helisemässä tuon naisen kanssa.
Jotenkin nyt tajunnut, että miksi niin moni sukulainen tai naapuri oli aikoinaan äidille jatkuvasti vihaisia. Jos sillä yhtään samanlaisia temppuja oli nuorempana. Ei tuollainen käytös ole normaalia. Tuossa on nyt röyhkeimmät, mutta pienempiäkin on tapahtunut.
Naapurin aviovaimo pyysi ylioppilaslakkia lainaksi, kun olivat menossa vappubrunssille. Ei annettu.
Sama ihminen on pyytänyt lainaksi milloin mitäkin. Ruohonleikkuri, polkupyörä, pujottelusukset, 100-tuumaista tv:ta ja stereosoittimia kaiuttimineen. Mitään emme lainaa, mutta silti tämä ihminen tulee uudelleen ja uudelleen jotain kysymään lainaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anopilta tuli usein puhelu suuresta ongelmasta, aina vapaapäivän aamuna erittäin aikaisin, mehu oli loppu, liesituulettimen lamppu oli palanut tms.
Heti piti lähteä, osasi tehdä meille niin huonon omatunnon eritäin hankalalilla vaikeuksillaan. Näihin pelastusoperaatioihin ei tietenkään kuka tahansa kelvannut,eikä pari tuntia myöhemmin, vaikka töiden vuoksi olisi juuri äsken vasta ehtinyt nukkumaan.
Ymmärrän kyllä että hän oli silloin jo iäkäs, hän ei ymmärtänyt että toisilla voi olla jtkn muutakin elämässään, ei vain hänen toiveiden täyttö ja hyväntuulisena pitäminen.Hän ei juuri koskaan( kymmeniä vuosia aiemmin,erittäin hyväkuntoisena ollessaan)
ehtinyt auttamaan, todella hätätilanteessa joskus jouduin pyytämään.( esim.40 asteen kuumeesa ollessani, 5 vuotias ja vastasyntynyt, hänen lapsenlapsiaan, lasten isä oli kaukana töissä)
Helvettiäkö suostutte, tuo on tahallista kiusantekoa, akka oikein nattii päästessään pompottamaan teitä
Vierailija kirjoitti:
En ole ihan varma kuuluuko juttuni tähän ketjuun, mutta kirjoitan silti, että saan systeemistä pois.. ;)
Äitini toi muinoin extemporee meille jättipeikonlehden. Ei sovi enää hänelle, niin saatte tämän. En ollut kotona ja mies otti kasvin vastaan. Soittelin äidille perään, että miksi toit tänne, että varmin tapa saada henki pois noin upeelta kasvilta. Ei se mitään haittaa! Niitä saa uusia.
Meni vuosi pari ja pikku hiljaa se kasvi näivetty kuoliaaksi. Siltä jäi ruukku, jonka tytär otti pihalle ja laittoi kasvamaan yrttejä. Oma minipuutarha. Äiti oli taas piipahtanut meillä ja ottanut sen ruukun mukaansa. "ruukku on hänen!" ja vaan tyhjentänyt ruukun maahan ja vienyt mennessään! Tytär soitti mulle duuniin todella itkusena mummon tempauksesta. Niitä ruukkuja saa kaikista marketeista, olisin voinut ostaa uuden (semmonen altakasteluruukku), ettei olisi lapsen viljelyitä tarvinnut tuhota! Hetken aikaan oli mummo pannassa.
miksi annoitte sen paskan pitää akvaarion? Olisitte hakeneet pois ja päälle tuntuva rangaistus!
Vierailija kirjoitti:
Entinen työkaveri baarissa aina yritti tilata juomia mun piikkiin. Jos vaikka tilasin itelle tuopin, saattoi tulla mun viereen nojailee ja huutaa baarimikolle "toinen samanlainen ja salmari - pomo/isäntä/artisti maksaa". Kerran meni vitsinä, mutta kun teki sitä usein, rupes vituttaa. Sanoin, että voin sulla tarjota bissen, jos pyydät normaalisti etukäteen.
tyypillinen pummipaska
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli vuosia sitten kaveri, joka oli hieroja. Nähtiin pari kertaa viikossa, käytiin kahvilla, baareissa ja kävelemässä. Kerran kun sovittiin seuraavaa kertaa, hän kysyi, että haluatko hieronnan, hänellä on maanantaina vapaata aikaa.
Menin hänen vastaanotolleen ja hän hieroi niskan ja hartiat ja juteltiin. Kun olin lähdössä, häm kysyi, enkö aio maksaa? Maksoin sitten nolona, vaikka minulla ei oikeastaan olisi ollut edes varaa.
Vieläkään en tiedä, kumpi meistä oli se paskiainen, minä joka oletin hänen hierovan ilmaiseksi vai hän, joka myi minulle palvelun jota en oikeastaan olisi edes halunnut.
Paskiainen oli niin sanottu kaverisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumme yhdessä Euroopan suurkaupungeista, josta lomailemme kesäisin Suomeen aina pariksi viikoksi. En ollenkaan pahoillani meidän vierailijoista, mielelläni näytän kaupunkia kaikille jotka tänne eksyvät. Mutta, lomavierailut Suomessa ovat kyllä melko tuskaa. Kaikki olettavat, että kun kerran olemme sillä suunnalla, niin pikaisesti ehdimme piipahtamaan jokin ilta kahville. Ei 20, 40 tai 100km matka majapaikastamme ole reissu eikä mikään kun kerta lähistöllä olemme. Teimme tuota yhden kesän niin, että yhtenä päivänä ajoimme 50km, toisena 300km, kolmantena 80km, neljäntenä taas 50km jne jne jne. Siinä se pariviikkoinen vierähtikin autossa. Puhumattakaan aikatauluttamisesta ja kaikkien tapaamisten sopimisesta. Ja sitten joku kuitenkin suuttui kun ei ehditty käymään "vain 30km päässä, kerrankin kun voitaisiin nähdä". Ei kyllä ikinä enää. Mikä siinä on niin vaikeaa tulla käymään majapaikka
Sama kokemus! Kun ensin matkustaa pienten lasten kanssa Suomeen pallon toiselta puolelta, niin muka samalla vaivalla sitten ajelee ympäri maata tapaamassa ihmisiä - mutta kukaan ei saa persiitään ylös omalta sohvaltaan ja tulisi tapaamaan meitä majapaikkaamme. Eivät edes lasten isovanhemmat, joilla on kiireempi tavata vaikkapa ystäviään, joten eivät nyt millään ehdi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaveri kysyi satasta lainaksi, kun ei ole töissä enää vaan opiskelee. Sanoin, ettei minulla ole kuin 40 eikä minulla ole tuloja, kun olen lukiossa. Kysyi mistä olen sen 40 saanut. No isältäni. Kysyi sitten voisinko pyytää isältäni vielä 60 ja lainata hänelle sitten 100. Sanoin, että voi itse käydä kysymässä sitä 60 isältäni. Lainasi vain sen 40 sitten, jota en koskaan saanut takaisin. Myöhemmin kuulin, että on kaikille velkaa jotakin eikä koskaan maksa lainojaan. Välit kylmeni. Halvalla pääsin eroon.
Miksi ihmeessä pitää edes mennä selvittämään paljonko sulla on rahaa ja keneltä sait sen?? Riittää kun sanoo ettei ole rahaa lainattavaksi ja jos kysyy paljonko sulla on niin sanoo, senverran ettei ole lainattavaksi, ymmärrätkö? Jos vielä jänkkää niin sano EI ja lähde pois.
ja jos jankkaaminen vielä jatkuu, pane nenään, tyhmempikin tajuaa ettei kannata kun tulee pipi
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kirjaimellisesti hävyttömän mauton ja sairas. Leski anoppini meidän matot pestyään tokas että vastapalveluksesta minun pitäusi tätä pitää hyvänä. Luulin että hartia hieronta tai vastaava tarkoitti. Asian oikean laidan selvittyä en tiennyt itkeä vai nauraa. Emme ole puhuneet asiasta niin anopin saati vaimoni kanssa. Olen syvästi järkyttynyt miten kukaan voi edes tuollaista ehdottaa. Jos olet mies,taidat olla melko tollo.