Härskejä odotuksia ja vaatimuksia - mitä naapurisi, kaverisi, sukulaisesi jne. on kehdannut pyytää?
Kommentit (11882)
Sukulaiseni, josta en ole kuullut vuosikausiin pihaustakaan lähetti minulle viestin. Ihmettelin, mistä moinen yllättävä yhteydenotto johtui kunnes avasin viestin: sukulaiseni oli vailla asuntoa ja tiesi jostain syystä minun tuntevan vuokraajan sukulaisen. Pyysi tämän sukulaisen puhelinnumeroa ja arveli varmistavansa asunnon sitä kautta itselleen. Pyysi myös minua puhumaan asunnon itselleen, koska tunnen vuokraajan sukulaisen.
Vierailija kirjoitti:
Sukulaiseni, josta en ole kuullut vuosikausiin pihaustakaan lähetti minulle viestin. Ihmettelin, mistä moinen yllättävä yhteydenotto johtui kunnes avasin viestin: sukulaiseni oli vailla asuntoa ja tiesi jostain syystä minun tuntevan vuokraajan sukulaisen. Pyysi tämän sukulaisen puhelinnumeroa ja arveli varmistavansa asunnon sitä kautta itselleen. Pyysi myös minua puhumaan asunnon itselleen, koska tunnen vuokraajan sukulaisen.
Ei kai tuossa mitään härskiä ole, jos tuttusi sukulainen tai hänen sukulaisensa vuokraa asuntoja. Se olisi ollut, jos hän olisi kuvitellut tulevansa ilmaiseksi asumaan.
Eräs ystäväni periaatteessa elää täysin minun ostamilla ruoilla. Joka ikinen päivä häiritsee minua kun on taas niin nälkä. Ei ole koskaan kiitosta kuulunut. Tähän vielä päälle että herralla on allergioita niin ruoatkin on tätä myötä kalliimpia. Itse en tuota ruokaa edes syö mutta tottunut saamaan ruoat minun rahoillani joten kai minä sitten hänelle ostan ettei kuole nälkään. Sen yhden kerran kun vastapalvelukseksi pyydän tätä edes tiskaamaan astiansa niin katsoo vain kuin ei olisi ymmärtänyt pyyntöä, maukaisee ja menee sohvan alle nukkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Eräs ystäväni periaatteessa elää täysin minun ostamilla ruoilla. Joka ikinen päivä häiritsee minua kun on taas niin nälkä. Ei ole koskaan kiitosta kuulunut. Tähän vielä päälle että herralla on allergioita niin ruoatkin on tätä myötä kalliimpia. Itse en tuota ruokaa edes syö mutta tottunut saamaan ruoat minun rahoillani joten kai minä sitten hänelle ostan ettei kuole nälkään. Sen yhden kerran kun vastapalvelukseksi pyydän tätä edes tiskaamaan astiansa niin katsoo vain kuin ei olisi ymmärtänyt pyyntöä, maukaisee ja menee sohvan alle nukkumaan.
Terkkuja kissallesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttuni osti ison asunnon ja esitteli hyvin kallista unelmakämpän remonttia somessa. Muuton lähestyessä tuli kutsu, mutta ei tupareihin, vaan muuttotalkoisiin. Kutsu oli muotoiltu vielä niin että ei halunnut turhaan maksaa muuttofirmalle, kun on kavereitakin, jotka voi kantaa. Oltiin siis kaikki sen ikäisiä että, jokaisella vähän jo jotain polvi tai selkävaivaa. En osallistunut, kiitos vaan mahdollisuudesta.
Tämä aina ihmetyttää että miten jotkut luulevat sen olevan jokin etuoikeus ja kunnia tulla kantamaan jonkun muuttoroinaa
Työkaveri pyysi viemään muuttokuormaa. Antoi puolikkaan kirkasta palkaksi. Vein kuorman. Murehti jälkeenpäin kun tavarat mahtuivat yhteen kuormaan. Oli lullut olevan Kaksi kuormaa. Onneksi olin jemmannut putelin jonnekin. En muistanut minne olin sen tyrkännyt.Kotona sit muistin.
Vierailija kirjoitti:
Kaveri kuuli, että lähdemme viikoksi reissuun, ja ilmoittautui halukkaaksi viettämään sen ajan puolisonsa kanssa mökillämme heinäkuun alussa tänä vuonna.
Se on Saimaan rannalla, päämökissä on kolme huonetta ja rantasaunassa yksi huone lisää. Ajattelin, että mikäs siinä, kiva auttaa ja kaikki on tyytyväisiä. Sovittiin, että pitää mökin kunnossa ja siivoaa jälkensä.
Matkoilta katsoin katsoin Facebookista kuvia, joissa hän oli mökillämme grillaamassa ja uimassa, tuonut sinne tuttavaperheensa, jolla oli lapset ja kaksi koiraa.
Kun sitten pääsimme itse mökille, se oli siivoamatta, grilli putsaamatta, ruohot leikkaamatta, ja sängyissä oli käytettynä lakanamme, viini- ja olutkaappi oli avattu piilossa olleella avaimella ja tyhjennetty, ja koiranjätöksien pusseja oli laitettu puuceehen.
Kysyin asiasta ja sanoi, että oli tullut lähtiessä kiire. Oli ajatellut, että jos hän saa
Olisin laittanut laskun viineistä ja tilannut siivoajan, enkä olisi selvittänyt asiaa pelkällä viestillä. Huhheijaa mitä meininkiä.
Vierailija kirjoitti:
Kaveri kuuli, että lähdemme viikoksi reissuun, ja ilmoittautui halukkaaksi viettämään sen ajan puolisonsa kanssa mökillämme heinäkuun alussa tänä vuonna.
Se on Saimaan rannalla, päämökissä on kolme huonetta ja rantasaunassa yksi huone lisää. Ajattelin, että mikäs siinä, kiva auttaa ja kaikki on tyytyväisiä. Sovittiin, että pitää mökin kunnossa ja siivoaa jälkensä.
Matkoilta katsoin katsoin Facebookista kuvia, joissa hän oli mökillämme grillaamassa ja uimassa, tuonut sinne tuttavaperheensa, jolla oli lapset ja kaksi koiraa.
Kun sitten pääsimme itse mökille, se oli siivoamatta, grilli putsaamatta, ruohot leikkaamatta, ja sängyissä oli käytettynä lakanamme, viini- ja olutkaappi oli avattu piilossa olleella avaimella ja tyhjennetty, ja koiranjätöksien pusseja oli laitettu puuceehen.
Kysyin asiasta ja sanoi, että oli tullut lähtiessä kiire. Oli ajatellut, että jos hän saa
Lasku perään viini- ja olutkaapin sisällöstä. Muutenkin ripittäisin moiset mökin käyttäjät HUOLELLA. Kiire ei riitä syyksi jättää jälkensä siivoamatta. Koirankakat oli sentään kerätty vaikka olivatkin väärässä paikassa.
No. Ehkä he tunnistavat itsensä, jos lukevat tärä palstaa.
Vierailija kirjoitti:
Voithan miettiä että nyt teillä on hyvä syy olla antamatta mökkiä enää koskaan kenellekään lainaksi. Kahvilla voi joku käydä päiväseltään. Tälle pariskunnalle sanoisin, että katsotaan sitten kun olette maksaneet edellisen käynnin jälkien siivoukset ja viinakaapin täydennyksen. Itse en sanoisi enää edes päivää tämmöisille. Tämä lokki on varmaan kopioinut lomansa aikana avaimennekin, että toivottavasti teillä on kamerat ja varashälyttimet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyin asiasta ja sanoi, että oli tullut
On muuten varmasti pyytänyt tuttavapariskunnalta rahaakin, että maksetaan mökin vuokra puoliksi.
Vierailija kirjoitti:
Sinä olet tämän ystäväsi vanginnut asuntoosi, nälkäänsä sen pitäisi kuolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä olet tämän ystäväsi vanginnut asuntoosi, nälkäänsä sen pitäisi kuolla.
. . .nälkäänkö. .
Vierailija kirjoitti:
Siskoni luuli että hän saa osan rahoista kun myimme talon, jonka olin rakennettanut mieheni kanssa. Siskoni ei osallistunut rakentamiseen, muuttoon tai mihinkään taloon liittyviin asioihin, kävi vain kylässä ja yöpyi kerran. Kun myimme talon ja olimme muuttamassa uuteen kotiin, siskoni tuli käymään ja antoi lapulla tilinumeronsa ja vastasi ihmettelyyni että hänhän on sukua, hänelle kuuluuvan osan rahoista voi siirtää tuonne.
En ole aiemmin kyseenlaistanut siskoni mielenterveyttä, mutta silloin olin soittaa valkotakkiset paikalle. Lopulta mieheni väänsi siskolleni ratakiskosta, että hänelle ei kuulu penniäkään talosta josta hän ei omistanut lautaakaan. Siskoni oli olettanut saavansa osuuden, kuten sai vanhempiemme kuolinpesän talon myynnistä, ja sai paniikkikohtauksen, koska oli tuhlannut ison kasan säästöjään luulleensaan saavansa meiltä rahaa.
Sitä soppaa selviteltiin useampi vuosi.
Isäni osti hyvän tontin korvesta ja rakensi sinne mökin. Sijoitus/harrastusmielessä se niitä duunaili.
Kun isällä alkoi terveys reistailla sanoi lahjoittavansa sen minulle ja sisaruksilleni. Sanoin ettei sellaisella mökillä ole minulle mitään käyttöä joten isä antoi osuuteni rahana.
Vuosia myöhemmin kun vanhempani olivat jo kuolleet, eräs äitini sukulainen alkoi vaatia (tämä on juuri se sana "Minä vaadin!") että hänen pitäisi saada käyttää mökkiä, hänellä "oli oikeus" mökkiin jne. Soitteli sisarusparvemme ja sisarusten lapsetkin läpi ja esitti vaatimuksia. Minullekin soitti vaikka minulla ei ollut mitään tekemistä asian kanssa. Sitten soitti joku vanha patu joka väitti olevansa poliisi ja uhkaili oikeustoimilla jollei sukulainen pääse mökille. Soittaja olikin eläkkeellä oleva poliisi joka oli sukulaisen entinen poikaystävä vuosikymmenten takaa.
Että kyllähän harhaiset ihmiset voi vaatimuksia esittää. "Koska minä haluan!"
Vierailija kirjoitti:
Facebookista löysin kesähuvilani naapurina olevan perheen sivulta hienoja kuvia ja kirjoitusta:
"Täällä me vietämme kesäaikaan melkein kaiken vapaa-aikamme, kun on hyvin varusteltu huvila, upea laituri ja veneitäkin kaksi"
Siinä oli vaan sellainen yksityiskohta, että he olivat huvilani pihassa ja kuvat olivat meidän huvilalle hankkimista esineistä ja veneistä.
Omalla kohdallani Olisin laittanu Vaespuukkii ison kuvan että mökilläni on voinut käydä varkaita. Joku oli nähnyt siellä Outoja kulkijoita. Nehän Voi Majailla sielä aina kun olette poissa.
Nämä ovat parhaita kun ihmiset ennemmin kärsivät kuin avaavat suunsa ja puolustavat itseään!
Näistä jutuista saisi hyvää matskua suomalaiseen versioon "Kyllä nolottaa"-sarjasta! :-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain tiedon että lomani onnistuu silloin kun halusin (pieni ihme) ja menin sanomaan siitä serkulleni kun tavattiin kaupungille. Serkkuni kysyi milloin lomani tarkalleen on ja siinä jo vähän ihmettelin miksi pitää tietää. Unohdin kyselyn kuitenkin ja parin kuukauden päästä olikin viimeinen työpäivä. Töiden jälkeen tavarat autoon ja suunta kohti kaverini kämppää 400 km päähän, lauantaina 300 km lisää ajamista yhdessä ja sitten viikon vaellukselle!
Lauantaina serkkuni soittaa ja kyselee missä olen? Kerron että nokka kohti Norjan vaellusta, jos haluaa tavata niin menee viikko tai kaksi ennenkuin olen takaisin. Serkku alkaa kiroilla ja karjuu: "...otin loman samaan aikaan kuin sulla, että saan lapsille seuraa loman ajaksi, lähdetään huomenna, mihin nyt tungen nuo mukulat?!?!". Linja katkesi ennenkuin ehdin edes reagoida.
Ikävä Ihminen kun et Suostunut pilaamaan lomaasi Ihanan serkkusi vuoksi. Varsinkin kun muut sukulaiset ei millään päässeet auttamaan suvun Ihaninta serkkua.
Vierailija kirjoitti:
Mun vanha kaveri jätti vauvansa erään toisen kaverin äidille hoidettavaksi, että pääsi baariin.
Lupasi hakea seuraavana aamuna...
Jäi sitten jollekkin äijälle vielä toiseksikin illaksi ja yöksi ryyppäämään, eikä edes ilmoittanut hoitajalle.
Lapsi parka...tuo nainen on täysi psykopaatti.
Vastaavassa tapauksessa olisin soittanu Hyvin huolestuneena Lasten Valvojalle kun äiti On kadonnut.
Saimme kutsun tädin synttäreille. Koko suku paikalla vuokramökeissä ja niin edelleen, kivat juhlat. Pelipaikalla sitten selvisi, että meille serkuksille (naispuolisille) oli nakitettu sekä kakkujen täyttäminen, että koristelu, sekä seuraavana päivänä lounaan valmistaminen, tarjoilu, tiskit ja niin edelleen. Siis sen lisäksi, että toimme muuta tarjottavaa tullessamme. Ei muuta kuin hommiin ja siinä se viikonloppu menikin, en ehtinyt edes saunaan kertaakaan.
No, ei siinä vielä kaikki. Sama täti pyysi tarjoilemaan kavereilleen pitämiinsä juhliin ja kuinka ollakaan, hommat lisääntyivät ja kakkujen leipomisesta se rumba sitten alkoi.
Joskus toivon, että olisin ihan kädetön keittiössä tai sitten mies.
Ostimme joitakin vuosia sitten kakkoskodin Espanjasta. Eräs tuttavaperhe, josta emme olleet kuulleet vuosiin, ilmestyi yksi kerta ovelle, kun olimme itse Espanjassa, ja halusivat majoittua meille lomansa (2 viikkoa) ajaksi. Olivat kuulemma haaveilleet jo vuosia Espanjan matkasta, mutta eivät olleet koskaan matkustaneet, koska "oli liian kallista", mutta nyt olivat ottaneet halvimmat lennot, mitä löysivät Espanjaan ja ajattelivat, että voivat yöpyä meidän asunnossa, jolloin saavat "järkihintaisen loman". Koska kello oli jo paljon, suostuimme pitkin hampain majoittamaan heidät yhdeksi yöksi ja heitimme sitten ulos. Olivat todella törkeitä ja jouduimme uhkaamaan poliisien soittamisella ennen kuin saimme lähtemään. Lähtivät sitten samantien lentokentälle ja takaisin Suomeen, koska majoittuminen hotellissa olisi ollut "törkeän kallista". Suomessa vielä marmattivat kaikille meidät tunteville, miten törkeitä olimme olleet ja pilanneet heidän vuosikausia odotetun lomansa.
Vierailija kirjoitti:
Saimme kutsun tädin synttäreille. Koko suku paikalla vuokramökeissä ja niin edelleen, kivat juhlat. Pelipaikalla sitten selvisi, että meille serkuksille (naispuolisille) oli nakitettu sekä kakkujen täyttäminen, että koristelu, sekä seuraavana päivänä lounaan valmistaminen, tarjoilu, tiskit ja niin edelleen. Siis sen lisäksi, että toimme muuta tarjottavaa tullessamme. Ei muuta kuin hommiin ja siinä se viikonloppu menikin, en ehtinyt edes saunaan kertaakaan.
No, ei siinä vielä kaikki. Sama täti pyysi tarjoilemaan kavereilleen pitämiinsä juhliin ja kuinka ollakaan, hommat lisääntyivät ja kakkujen leipomisesta se rumba sitten alkoi.
Joskus toivon, että olisin ihan kädetön keittiössä tai sitten mies.
MIksi suostuit? Olisit lähtenyt pois. Ilmoitin vastaavassa tilanteessa, että "voin tehdä. Taksani on 15 euroa tunti, maksu käteisellä etukäteen. Muussa tapauksessa häivyn." Koska maksua en saanut, lähdin. Ei harmittanut yhtään.
Tuossa on se puoli, että ne kotiavut eivät viivy juttelemassa, koska kiireinen työ.
Sinä olet hänelle tärkeä, koska olet lähisukulainen. Oma liha ja veri on suurempi asia kuin vieraat ammattiavustajat. Jos tädillä on liikuntarajoitteita, eikä pääse kotoa pois, läheisen käynnit ovat merkittävä osoitus välittämisestä ja ehkäisee yksinäisyyden aiheuttamaa masennusta. Onko hänellä ketään muuta lähisukulaista, jonka kanssa voisit jakaa "seurusteluvastuuta".
Eri asia toki, jos hänellä on esim. osa- tai jopa kokopäiväinen avustaja, koska tätisi ei selviydy muutoin.
Aseta rajat tapaamiselle. Ei tuntikausia vaan esim. 2 tuntia. Kerrot etukäteen, että sinulla on sovittu meno klo 17.