Härskejä odotuksia ja vaatimuksia - mitä naapurisi, kaverisi, sukulaisesi jne. on kehdannut pyytää?
Kommentit (11882)
Ystäväni/tuttuni 78 v monien vuosien takaa pyysi tässä eräänä päivänä lainaksi asuntoani yhden päivän ajaksi päiväsaikaan. Hän tulisi kissansa kanssa asuntooni, koska heillä taloyhtiö porasi katolla ja kissa ei pitäisi siitä. No suostuin, itse olin töissä. Vein hänelle avaimet kotiin. Ostin töistä tullessa kahvipullat ja tarjosin myös kahvit.
Olisin arvostanut, että hän jollakin pienellä jutulla olisi huomioinut tämän ystävällisyyden minun puolelta. Jättipä myös sanomalehdet pitkin lattioita. Olivat kissan ruokakupin alustana. Minusta tämä on niinkuin hyväksi käyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jonkun mielestä tämä ei ehkä ole härskiä, mutta minun mielestäni on vähintään vaivaannuttavaa ja ärsyttävää.
Olen keski-ikäinen perheellinen nainen ja olen pitänyt omaa huushollia nuoresta, pidän sisustamisesta ja haluan kotiimme vain sinne sopivia esineitä, huonekaluja jne.
Eräs läheiseni tyrkyttää minulle jatkuvasti itselleen tarpeettomia mattoja, astioita ja mitä milloinkin. Ei huvita mennä kylään, kun jatkuvasti ehdotetaan, että otatko tuon tai tuon ja sitten itse koittaa kauniisti kieltäytyä, ettei pahoittaisi toisen mieltä. Hänen tullessaan kotiini kylään, saattaa hän tuoda tullessaan ihan mitä vaan. Hän tarkoittaa pelkkää hyvää, eikä ehkä jossain määrin osaa hahmottaa sitä, että en ole enää nuori, jonka kodista "puuttuu" tarvikkeita tai huonekaluja. Olen harventanut kyläilyjä tämän vuoksi ja sanonut suoraankin, että meillä on kaikki mitä tarvitsemme, mutta ei tunnu menevän perille.
Täällä sama anopin kanssa. Kaikkea mahdollista yritetään tuputtaa meille: vuosikymmeniä vanhoja joulukoristeita, kulahtaneita huonekaluja, astiastoja, käsilaukkuja, vanhoja leluja... Appivanhemmat asuvat kolmikerroksisessa omakotitalossa, me taas pienessä kerrostalokolmiossa. Olemme lukuisia kertoja yrittäneet sanoa tiukasti ei, mutta se ei kelpaa vastaukseksi. Samoja tavaroita tarjotaan kerta toisensa jälkeen ja ne jäävät aina odottamaan sitä, että ne joskus kelpaisivat. Mikään muu ratkaisu ei kelpaa, koska kuulemma tavaran myyminen on liian aikaavievää (kyllä, eläkeläiselle) eikä anoppi halua antaa tavaroita pois ilmaiseksi.
Olen alkanut harkita, että alkaisimme ottaa tavaroita vastaan ja veisimme ne kotimatkalla SPR:n Konttiin. Appivanhemmat eivät juuri vieraile meillä, eli tuskinpa jäisimme tästä kovin helposti kiinni.
Olen tuon lainatun kommentin kirjoittaja. Meillä ne esineet, pienkodinkoneet, matot ym. ovat kyllä ihan siistejä, usein käyttämättömiä, jotkut ihan arvokkaitakin, mutta kun emme silti tarvitse. Joskus jotain otan, mutta se ehkä ruokkii lisää sitä ajatusta, että meille kelpaa ja me tarvitsemme.
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni/tuttuni 78 v monien vuosien takaa pyysi tässä eräänä päivänä lainaksi asuntoani yhden päivän ajaksi päiväsaikaan. Hän tulisi kissansa kanssa asuntooni, koska heillä taloyhtiö porasi katolla ja kissa ei pitäisi siitä. No suostuin, itse olin töissä. Vein hänelle avaimet kotiin. Ostin töistä tullessa kahvipullat ja tarjosin myös kahvit.
Olisin arvostanut, että hän jollakin pienellä jutulla olisi huomioinut tämän ystävällisyyden minun puolelta. Jättipä myös sanomalehdet pitkin lattioita. Olivat kissan ruokakupin alustana. Minusta tämä on niinkuin hyväksi käyttöä.
Mutta älyttömän hienosti sinulta tehty! Itsellänikin on kissa, joka on aika herkkiä ja stressaa vähästäkin. Kun minulla oli kattoremppa, Kuljetin kissan päiväksi mökille ja kävin sitten töistä palatessa noutamassa sen kotiin yöksi. Miten sukulaisesi olisi pärjännyt kissan ja remontin kanssa ilman apuasi, ja miten me oltaisiin pärjätty, jos mökkiä ei olisi ollut. Kissa voi stressistä saada kivuliaan virtsatulehduksen, joten se ei ole sama kuin jos ihmistä melu vähän rasittaa.
Tietysti sukulaisesi olisi voinut muistaa sinua jollakin kivalla kiitoksella. Nyt taisit saada vain hyvän mielen toisen ihmisen ja varsinkin pienen eläimen auttamisesta. Hyvin tehty ja ihana, että sinunkaltaisiasi vielä on!
Vierailija kirjoitti:
Pyörii vähän hiinä ja hiinä, että sopiiko aiheeseen, mutta menkööt.
Kaverin kolmekymppisiin olin luvannut auttaa järjestelyissä ja tarjottavien tekemisessä. Viikkoa aikaisemmin kyselin, että mikä mun osuus on? Mitä teen? Mumisi jotain, että hän ilmottelee myöhemmin. Ok.
Synttärit oli lauantaina ja varattu oli iso kyläyhteisön talo, runsaasti oli porukkaa kutsuttu. Torstaina kyselin, että nyt olisi hyvä hetki kertoa, että aika loppuu.. olisi käytävä kaupat yms. Taas tuli ilmoitus, että kyllä kerkee vielä, hän ilmottelee.
Perjantaina tuo kutsui tätä talkooporukkaa saunomaan ja iltaa istumaan. Illan aikana mainitsi vain, että tukussa on huomenna vielä käytävä, juomat on Virosta haettu aikaisemmin. Joku kysy, että monelta sinne pääsee ronttaamaan tavaroita sisään, niin sano, että hän ilmottelee lähemmin.
Lauantai koitti ja mitään ilmoittelua ei yhteen mennessä ollut tullut. Menin suihkuun ja aloin siinä valmistella itseäni neljältä alkaviin bileisiin.
Kahdeltahan se sitten soitti, että mä ajattelin tehdä tämmöisen ilmapallopylväät sinne, että voitko sittenkin mennä hänen kämpilleen tekemään niitä piirakoita. Piirakoita, mitä piirakoita? - no, siellä on kaapeissa, pengo mitä löydät. Mä lähden nyt ekana tukkuun ja sitten alan tehdä niitä pylväitä, Laura tulee auttamaan mua sen teossa.
Siinä sitten parissa tunnissa leivoin bileisiin kolme piirakkaa tein pasteijoitakin pari pellillistä ja tyylikkäästi myöhästyin alusta, en ehtinyt auttamaan juhlapaikalla.
Siellä se sitten väsäs yhä sitä ilmapallopilariaan ja osa vieraista teki coctailtikkuja, yksi paisteili tukusta ostettuja pasteijoita ja donitseja. Yksi ronttas niitä viron viinoja kylmään. Osa vieraista viritteli äänentoistoa yms. soittopelejä.
Oli hippasen kireä ilmapiiri alkuun. Pitkämatkalaiset eivät olleet tyytyväisiä ollenkaan, eikä vanhempi väki. Hän siis kutsui kaikki mahdolliset 30 vuotis synttäreihinsä, lahjojen toivossa. Siellä oli mummot ja taatat huonoine jalkoineen, pikku hiljaa saatiin tuolia peppusten alle... Parisen tuntia vielä meni valmisteluihin ja tämä vaan täyttelee pallojaan!
Kyllähän ne bileet siitä käynnisty sitten yötä kohden. Ei hänen juhliinsa ole enää myöhemmin tullut juhlijoita. Sai se kivasti reissurahaa, sehän siinä tarkoitus olikin.
Varmuudeksi vielä haukkui osan auttamassa olevasta porukasta, kun eräs juippi hermostu siihen pallopilarin tekoon jälkeenpäin ja aloitti kertomalla mielipiteensä.
Lainattu tarina on vuosien takaa, mutta on pakko kommentoida. Miten ihmeessä tuo tyyppi on saanut itsensä edes ajoissa laivalle Viron matkaa varten? Näen mielessäni tilanteen, jossa tyyppi pääsee matkaan kolmannella yrittämällä, kun ei ole turhaa kiirettä pitänyt kahdella edellisellä kerralla. Ja matkan varaus viime tipassa on mennyt näin:
Päivämäärä: "Mä ilmoittelen lähemmin"
Kellonaika:"Aikaa on, mä ilmoittelen"
Hytti:"Kerkeen vielä valita senkin"
Tax freehen on menty viittä minuuttia ennen sulkemisaikaa ja pohdittu, mitä tässä nyt otettaisiinkaan. Myyjät hoputtavat nätisti, tyyppi on lopulta saanut jonkinlaisen päätöksen tehtyä 25 sekuntia ennen sulkemista. Kassalle on maleksittu kiireettä ja ihmetelty että mikäs kiire tässä valmiissa maailmassa on.
Kun tyyppi on juomansa ostanut ja laiva on rantautunut maihin, istuskelee tämä tyytyväisenä yli sen ajan, jonka matkustajat saavat käyttää laivasta poistumiseen. Henkilökunta heittää tyypin ulos, käytävällä maleksitaan ja tulliin mennään juomien kanssa.
"Paljonkos on juomia?"
"Mjaah, minäpä ilmoittelen lähemmin" ja kun asiasta on päästy selvyyteen ja tyyppi työnnetty terminaaliin, pohditaan siellä syntyjä syviä niin kauan, että julkinen liikenne hiljenee. Tyyppi ottaa taksin ja pohtii matkan ajan, että mikäs kiire tässä on osoite ilmoitella, körötellään rauhassa. Osoite kerrotaan kuljettajalle vasta h-hetkellä, kun kuski on ensi alkuun puristamalla saanut tyypistä irti paikkakunnan ja on pysäyttänyt auton antaen ukaasin, että ilman osoitetta ei jatketa matkaa enää metriäkään.
Kotipuolessa tyyppi on harkinnut kolme päivää juomien säilyttämistä ja lopulta todennut, että mikäpä kiire niiden kylmään laittamisella on. Juhlien varsinainen suunnittelu voi alkaa parin päivän päästä talkooväen tultua paikalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyörii vähän hiinä ja hiinä, että sopiiko aiheeseen, mutta menkööt.
Kaverin kolmekymppisiin olin luvannut auttaa järjestelyissä ja tarjottavien tekemisessä. Viikkoa aikaisemmin kyselin, että mikä mun osuus on? Mitä teen? Mumisi jotain, että hän ilmottelee myöhemmin. Ok.
Synttärit oli lauantaina ja varattu oli iso kyläyhteisön talo, runsaasti oli porukkaa kutsuttu. Torstaina kyselin, että nyt olisi hyvä hetki kertoa, että aika loppuu.. olisi käytävä kaupat yms. Taas tuli ilmoitus, että kyllä kerkee vielä, hän ilmottelee.
Perjantaina tuo kutsui tätä talkooporukkaa saunomaan ja iltaa istumaan. Illan aikana mainitsi vain, että tukussa on huomenna vielä käytävä, juomat on Virosta haettu aikaisemmin. Joku kysy, että monelta sinne pääsee ronttaamaan tavaroita sisään, niin sano, että hän ilmottelee lähemmin.
Lauantai koitti ja mitään ilmoittelua ei yhteen mennessä ollut tullut. Menin suihkuun ja aloin siinä valmistella itseäni neljältä alkaviin bileisiin.
Kahdeltahan se sitten soitti, että mä ajattelin tehdä tämmöisen ilmapallopylväät sinne, että voitko sittenkin mennä hänen kämpilleen tekemään niitä piirakoita. Piirakoita, mitä piirakoita? - no, siellä on kaapeissa, pengo mitä löydät. Mä lähden nyt ekana tukkuun ja sitten alan tehdä niitä pylväitä, Laura tulee auttamaan mua sen teossa.
Siinä sitten parissa tunnissa leivoin bileisiin kolme piirakkaa tein pasteijoitakin pari pellillistä ja tyylikkäästi myöhästyin alusta, en ehtinyt auttamaan juhlapaikalla.
Siellä se sitten väsäs yhä sitä ilmapallopilariaan ja osa vieraista teki coctailtikkuja, yksi paisteili tukusta ostettuja pasteijoita ja donitseja. Yksi ronttas niitä viron viinoja kylmään. Osa vieraista viritteli äänentoistoa yms. soittopelejä.
Oli hippasen kireä ilmapiiri alkuun. Pitkämatkalaiset eivät olleet tyytyväisiä ollenkaan, eikä vanhempi väki. Hän siis kutsui kaikki mahdolliset 30 vuotis synttäreihinsä, lahjojen toivossa. Siellä oli mummot ja taatat huonoine jalkoineen, pikku hiljaa saatiin tuolia peppusten alle... Parisen tuntia vielä meni valmisteluihin ja tämä vaan täyttelee pallojaan!
Kyllähän ne bileet siitä käynnisty sitten yötä kohden. Ei hänen juhliinsa ole enää myöhemmin tullut juhlijoita. Sai se kivasti reissurahaa, sehän siinä tarkoitus olikin.
Varmuudeksi vielä haukkui osan auttamassa olevasta porukasta, kun eräs juippi hermostu siihen pallopilarin tekoon jälkeenpäin ja aloitti kertomalla mielipiteensä.
Lainattu tarina on vuosien takaa, mutta on pakko kommentoida. Miten ihmeessä tuo tyyppi on saanut itsensä edes ajoissa laivalle Viron matkaa varten? Näen mielessäni tilanteen, jossa tyyppi pääsee matkaan kolmannella yrittämällä, kun ei ole turhaa kiirettä pitänyt kahdella edellisellä kerralla. Ja matkan varaus viime tipassa on mennyt näin:
Päivämäärä: "Mä ilmoittelen lähemmin"
Kellonaika:"Aikaa on, mä ilmoittelen"
Hytti:"Kerkeen vielä valita senkin"Tax freehen on menty viittä minuuttia ennen sulkemisaikaa ja pohdittu, mitä tässä nyt otettaisiinkaan. Myyjät hoputtavat nätisti, tyyppi on lopulta saanut jonkinlaisen päätöksen tehtyä 25 sekuntia ennen sulkemista. Kassalle on maleksittu kiireettä ja ihmetelty että mikäs kiire tässä valmiissa maailmassa on.
Kun tyyppi on juomansa ostanut ja laiva on rantautunut maihin, istuskelee tämä tyytyväisenä yli sen ajan, jonka matkustajat saavat käyttää laivasta poistumiseen. Henkilökunta heittää tyypin ulos, käytävällä maleksitaan ja tulliin mennään juomien kanssa.
"Paljonkos on juomia?"
"Mjaah, minäpä ilmoittelen lähemmin" ja kun asiasta on päästy selvyyteen ja tyyppi työnnetty terminaaliin, pohditaan siellä syntyjä syviä niin kauan, että julkinen liikenne hiljenee. Tyyppi ottaa taksin ja pohtii matkan ajan, että mikäs kiire tässä on osoite ilmoitella, körötellään rauhassa. Osoite kerrotaan kuljettajalle vasta h-hetkellä, kun kuski on ensi alkuun puristamalla saanut tyypistä irti paikkakunnan ja on pysäyttänyt auton antaen ukaasin, että ilman osoitetta ei jatketa matkaa enää metriäkään.Kotipuolessa tyyppi on harkinnut kolme päivää juomien säilyttämistä ja lopulta todennut, että mikäpä kiire niiden kylmään laittamisella on. Juhlien varsinainen suunnittelu voi alkaa parin päivän päästä talkooväen tultua paikalle.
Niin! Ja laivaan on päästy lompsimalla minuuttia ennen lähtöä, koska lähtöselvityksessä piti harkita, millä kielellä sitä selvityksen tekisi ja mitä siinä pitää tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omistan perityn autiotilan. Metsää ja pusikkoa on sen verran, että olen helposti tehnyt vapaa-ajan harrastuksena polttopuut omaan käyttöön. Jo keväällä arvasin, että polttopuulle saattaa olla tarvetta ensi talvena. Ehdotin keväällä ja kesällä useammalle sukulaiselle, työkaverille jne. halkotalkoita. Pari tehokasta viikonloppua, ja saisivat viedä kaikki puut mitä tekevät. Minä olisin saanut pihapiiriä siistimmäksi, ja kaverit polttopuuta. Kukaan ei ehtinyt, ei ollut tarvetta, lomat kuulema käytetään lepäämiseen jne.
Arvatkaapa paljonko on puhelin soinut nyt syksyllä? Lähes kaikki ketä pyysin talkoisiin on soitellut ja kysellyt ilmaista polttopuuta. Olen kuulema luvannut sellaista :D. Yksi olisi tullut lokakuun alussa mielellään talkoisiin, tekemään ensi talveksi puuta. Suuttui kun naureskelin, että nyt on kyllä liian myöhäistä, mutta kevättalvella sitten seuraavan talven puita tekemään...
Meillä mies ehdotti kavereilleen, että tulevatko meidän mökille auttamaan puuhommissa (n. 4 tuntia), niin vietetään samalla poikien viikonloppu mökillä saunoen, paljussa rentoutuen ja kalastaen veneellämme. Ei kuulemma kiinnostanut puita tehdä, mutta sauna, palju ja kalastus olisivat sopineet. Mies totesi että antaa olla, teimme miehen kanssa puut itse ja käytimme ne itse saunaan ja paljuun
Sille joka alapeukutti tätä, tiedoksi että valitettavasti sauna ja palju (ja mökki) tarvitsevat puuta lämmetäkseen, joten puuta on tehtävä, jos niistä haluaa nauttia. Mielellään olisivat tulleet vain oleskelemaan ja pitämään hauskaa, mutta kun se ei mökillä vaan toimi niin.
No voittehan te mökin omistajat tehdä ne puut yms. ihan itse. Eihän ne vieraille kuulu ja kun eivät halua sellaista tehdä niin se on niin eikä siitä voi heitä moittia.
Mitä itse tuumaisit jos saisit kutsun toisen ihmisen juhliin ja siellä pitäisi ensin siivota juhlapaikka ja kattaa ja laittaa paikat kuntoon kun ei se niin mene että tullaan vain rentoutumaan?!Tuossahan oli ihan reilusti kyse talkoista , jossa 4 tunnin työ olisi palkittu mökki viikonlopun saunomisilla , paljulla ja kalastelulla. Ja vaikka ei mainittukaan , niin varmaan olisi tarjottu ruuat myös jne.
Oletko koskaan kuullut tällaisista talkoista?
Ne ovat juuri tällaisia, joissa autetaan kaveria .
Kyllä esim hyvin vanhan ihmisen synttärit järjestetään usein talkoilla, kun tämä ei enää itse pysty.
Tietysti asia pitää tehdä etukäteen selväksi, eikä nakittaa hommiin, kun vieras on luullut tulevansa viettämään viikonloppua mökille tai juhliin.
En kyllä tajua mikä tässä on ongelma? Jos talkoot ei kiinnosta niin ne ei kiinnosta. Eikös tuo ollut ihan reilua kavereilta, että ilmoittivat etukäteen että talkoot ei kiinnosta? En minäkään lähtisi toisen mökille hommiin. Voin ihan yhtä hyvin lämmittää saunan kotona.
Härskejä tekoja ja pyyntöjä tulee jatkuvasti naapureilta niin kaupungissa kuin kesäasunnollakin.
Yksi yrittää ilman lupaa laittaa autonsa naapurin kustantamaan sähkötolppaan ladattavaksi.
Toinen keräilee ilman lupaa naapurin pihalta marjoja ja kukkia. Tietysti se tapahtuu silloin, kun asukkaat ovat poissa, mutta kameravalvonta sen paljastaa.
Kesäasunnolla tullaan ilman lupaa naapurista laiturille aurinkoa ottamaan, ja aika usein lähtee sylillinen saunapuita näiden loisien matkaan. Niitäkin tapahtumia on kamerasta katseltu.
Vierailija kirjoitti:
Härskejä tekoja ja pyyntöjä tulee jatkuvasti naapureilta niin kaupungissa kuin kesäasunnollakin.
Yksi yrittää ilman lupaa laittaa autonsa naapurin kustantamaan sähkötolppaan ladattavaksi.
Toinen keräilee ilman lupaa naapurin pihalta marjoja ja kukkia. Tietysti se tapahtuu silloin, kun asukkaat ovat poissa, mutta kameravalvonta sen paljastaa.
Kesäasunnolla tullaan ilman lupaa naapurista laiturille aurinkoa ottamaan, ja aika usein lähtee sylillinen saunapuita näiden loisien matkaan. Niitäkin tapahtumia on kamerasta katseltu.
Tuosta kuvamateriaalista saisi varmaan askarreltua hauskoja merkkipäivä- ja joulukortteja asianomaisille "esiintyjille". :D
Minulta on pyydetty että jättäisin lapseni syntymäpäivät väliin jotta voisin viedä tutun tämän miesystävälle, ajaa sitten kotiin ja taas seuraavana aamuna noutaa hänet. Ehdotin taksia.
Äitee 78 v on sitä mieltä että keski-ikäisten työssäkäyvien lasten tehtävä on ostaa hänelle auto. Ei osteta vaikka olis rahaakin. Ihan sekaisin on muori.
Yksi naapuri mies kysyi kerran juovuspäissään, saako naida vaimoani.
Vierailija kirjoitti:
Setäni oli kaksi kertaa naimisissa. Ensimmäinen ex-puoliso pitää väkisin hyviä välejä ex-miehensä sukulaisiin vaikka kakki eivät sitä halua. On mainittava, että kyseisellä ex-puolisolla on uusi kumppani. Lisäksi mainitsemani ex-puoliso väkisin haluaa saada kutsun ex-miehensä sukulaisten juhliin vastaoin muiden henkilöiden toiveita.
Mulla on sama tilanne ja kukaan sukulaisistani ei uskalla/halua puuttua asiaan.
Siskoni ja miehensä ovat hyvätuloisia ja hyvin toimeentulevia, silti siskoni kysyi röyhkeästi annanko autoni hänen pojalleen, kun poika ajaa pian kortin. Kieltäydyin antamasta autoani. Myöhemmin poika tuli siskonsa rippijuhlissa kinuamaan minulta autoani. En suostunut antamaan autoani ja lähdin nopeasti pois rippijuhlista.
Tuli noista autoista mieleen. Minulla on harrasteautona -50 luvun Cadillac mitä käytän kesäisin melkeinpä pääasiallisena ajoautona. Naapurin äijä tuli kysymään voisinko lainata tätä autoa hänen tyttärelleen hääautoksi. Ihmettelin koska käsittääkseni heidän uskonnossaan tällainen ei ole tapana. No ei tuolla sinänsä ole väliä. Vastasin tyypille, että tietysti se käy ja tehdäänkö vaikka niin, että hän laittaa vakuutena tililleni 60 t€ ja palautan sen sitten jos auto tulee yhtä virheettömänä takaisin kun se oli lähtiessä. Miinus 1000 € minkä otan klassikkoauton vuokrasta. Vähennän summasta sitten lisää jos autoon on tullut naarmuja tai kolhuja. Tätä hän ihmetteli kovasti ja piti ilmeisen kohtuuttomana joten selitin, että jos hän ottaa minulta jotain tuon arvoista niin eikö ole aivan kohtuulista, että minä otan häneltä jotain saman arvoista vakuudeksi. Lupasi miettiä ja palata asiaan. Ei ole vielä palannut vaikka aikaa on kulunut monta vuotta. N39
Vierailija kirjoitti:
Yksi naapuri mies kysyi kerran juovuspäissään, saako naida vaimoani.
Saiko?
Vierailija kirjoitti:
Äitee 78 v on sitä mieltä että keski-ikäisten työssäkäyvien lasten tehtävä on ostaa hänelle auto. Ei osteta vaikka olis rahaakin. Ihan sekaisin on muori.
Muori on oikeassa. On antanut teille elämän ja maksanut elättämisestänne nykyrahassa vähintään 100 t€/kersa. Eiköhän ole ihan kohtuullista maksaa takaisin ainakin nyt sen auton verran. Minä ainakin olen hemmotellut äitiäni reilusti jonkun keskihintaisen uuden auton verran ja enemmänkin. Autoa ei ole keksinyt pyytää mutta ostaisin heti jos pyytäisi. Minullehan se kuitenkin palautuu jos hän kuolee ennen minua.
Minun ansiosta ketjulla on kruunu ja se on "tulessa" :)