Härskejä odotuksia ja vaatimuksia - mitä naapurisi, kaverisi, sukulaisesi jne. on kehdannut pyytää?
Kommentit (11882)
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni oli menossa naimisiin ja olin yksi hänen kaasoistaan. Monta kuukautta ennen häitä hän kuitenkin perui minun osallistumiseni häihin ei-uskovaisuuteni takia (hän ja suurin osa vieraista hellareita) ja siinä samalla totesi, että voin silti osallistua kaikkiin kaasona olemiseen liittyviin asioihin vaikka itse häät jäisivätkin minulta väliin.
Nämä kaasojutut siis olivat kihlajaisten järjestäminen ja niihin leipominen (sekä näihin liittyvien kulujen maksaminen), eeppiset polttarit, häiden ohjelman suunnittelu ja hääpaikan valmiiksi asettelu. Olisin siis käytännössä ollut ilmainen pitopalvelu ja lompakko tälle ystävälle, mutta kyllä häntä silti ihmetytti, kun kieltäydyin "auttamasta ystävää hänen elämänsä tärkeimpänä päivänä".
Myöhemmin ystävä pyysi minua myös leipomaan hääkakun. Olin melkein valmis suurtalouskokki, joten hän kai luuli, että osaan myös leipoa vaikka mitä.
Emme ole enää tekemisissä
Onpa härskiä jos asia meni tosiaan noin. Mutta, vaikea uskoa että helluntailainen pyytäisi ei-uskovaa suunnittelemaan häät (he ei juo, tai tarjoile alkoholia, tanssi/biletä?, eikä nimenomaan halua ei-uskovien tyylisiä häitä....)He menee ensin maistraatissa naimisiin ja sit heidän pastori vihkii heidän rukoushuoneella. Juhla jossain, missä ehkä hengellisiä puheita. Ellei sitten joku tosi maallistunut ei-uskova on halunnut miellyttää uskonnollisia vanhempiaan, mutta sitten en ymmärrä miksi sinua ei olisi päästänyt sinne. Joka tapauksessa ihmeellistä toimintaa...Melkein teksin tutkintapyynnön huijauksen /ryöstön yrityksestä jos totta.
Ystäväpiiriin kuuluu nainen, joka on todella holtiton rahankäytön suhteen. Hänellä on syystäkin omaehtoinen luottokielto, mutta hän kiertää sitä jatkuvasti lainaamalla rahaa milloin mihinkin tarkoitukseen. "Voitko tilata mulle tuon, maksan silloin ja silloin takaisin", "nyt tekisi mieli syötävää tuolta..." ja niin edelleen.
Pahinta on tämän hieman yli nelikymppisen naisen laiskuus ruoanlaiton suhteen. Hän eläisi mielellään pelkällä noutoruoalla ja muilla herkuilla (etenkin jäätelöllä). Jonkun aikaa tilasin hänelle ruoantilauspalvelun kautta ruokaa ja jäätelöä, mutta sitten se loppui kuin seinään. Sain tarpeekseni, kun piti tarkistella tiliäni, onko maksettu takaisin ja ilmoitella moneen otteeseen, missä ruokatoimitus menee, paljonko aikaa on jäljellä ja sitä rataa. Pahinta näissä oli reklamaatiot, joita tuli pari kertaa. Toinen oli ihan aiheesta, toinen menee enemmän nirsoilun piikkiin. Koska (yllättäen) se olin minä, joka ne reklamaatiot hoiti aspan kanssa! Piti lähetellä kuvat, odotella hyvityksiä, yms.
Kun sanoin, että tästä lähtien en enää tee mitään tilauksia ja ehdotin hänelle (toimituspalveluun) rekisteröitymistä, hän pelkäsi (ensimmäistä kertaa?) tuhlaavansa kaikki rahat sinne. Noh, eipä ole oma ongelmani. Hän kehtasi kuitenkin ehdottaa, että jos hän maksaisi minulle ruoat etukäteen ja voisin sitten lisätä ne krediitteinä tilauspalveluun hänen tililleen tai välittää hänelle koodit?
Kieltäydyin tuostakin yhteistyöajatuksesta. Kyseessä on muutenkin niin nirsoallerginen tapaus, että yhtä sun toista piti aina nyppiä pois tilauksista.
Hankimme perheelle kaksi koiranpentua, sekarotuiset nartut vahinko pentueesta, mutta molemmat vanhemmat tiedossa joten tiedämme suurin piirtein minkä kokoisia tulevat olemaan aikuisina. Naapurimme äimistyi kun kuuli etteivät koiramme ole puhdasrotuisia ja ehdotti että puhuu tuttunsa kanssa ja saa meille hyvällä hinnalla rotupennut, niin voimme sitten lopettaa sekarotuiset rakkimme.
Vierailija kirjoitti:
Aikoinaan seurustelukumppanini kinusi kolmen kimppaa. En lämmennyt ajatukselle yhtään mutta kun se nyt tälle miehelle oli niin tärkeää ajattelin että menköön ja olisin ainakin kokemusta rikkaampi. Sovittiin, että mennään paikalliseen baariin ja vaikka hajaannutaan etsimään saman henkistä kolmatta pyörää. Aika nopeasti tärppäsikin ja menin esittelemään miesystävälleni löytämäni miehen joka kertoi vielä olevansa biseksuaali. Miesystäväni lähti paikalta mitään sanomatta, meni asunnollemme ja mökötti vielä koko seuraavan päivänkin.
AIII APUA :'DDD Näinhän ne miesten kolmenkimppahaaveet aina menee :DDDDDD Pitäisi olla kaksi naista herralle itselleen, eli luvan kanssa pettää siinä kumppanin silmien alla. Ei kelpaa toinen mies siihen.
Vierailija kirjoitti:
Saatiinhan tänne sitten näitä naimisjuttujakin. Ihmeen kauan pysyi ketju normaalien ihmisten käsissä. Nyt saitin vakiopervot tulivat pilaamaan tämänkin.
Eikö naimisjutut ole tarpeeksi härskejä tähän ketjuun vai mitä tarkoitat?
Vierailija kirjoitti:
Jonkun mielestä tämä ei ehkä ole härskiä, mutta minun mielestäni on vähintään vaivaannuttavaa ja ärsyttävää.
Olen keski-ikäinen perheellinen nainen ja olen pitänyt omaa huushollia nuoresta, pidän sisustamisesta ja haluan kotiimme vain sinne sopivia esineitä, huonekaluja jne.
Eräs läheiseni tyrkyttää minulle jatkuvasti itselleen tarpeettomia mattoja, astioita ja mitä milloinkin. Ei huvita mennä kylään, kun jatkuvasti ehdotetaan, että otatko tuon tai tuon ja sitten itse koittaa kauniisti kieltäytyä, ettei pahoittaisi toisen mieltä. Hänen tullessaan kotiini kylään, saattaa hän tuoda tullessaan ihan mitä vaan. Hän tarkoittaa pelkkää hyvää, eikä ehkä jossain määrin osaa hahmottaa sitä, että en ole enää nuori, jonka kodista "puuttuu" tarvikkeita tai huonekaluja. Olen harventanut kyläilyjä tämän vuoksi ja sanonut suoraankin, että meillä on kaikki mitä tarvitsemme, mutta ei tunnu menevän perille.
Minusta näihin kannattaa sanoa, että onpa kiva, mutta kun ei ole millään tilaa enemmälle tavaralle kotona. Jos nyt ihan väkisin tuodaan, niin sitten voi viedä Pelastusarmeijalle tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jonkun mielestä tämä ei ehkä ole härskiä, mutta minun mielestäni on vähintään vaivaannuttavaa ja ärsyttävää.
Olen keski-ikäinen perheellinen nainen ja olen pitänyt omaa huushollia nuoresta, pidän sisustamisesta ja haluan kotiimme vain sinne sopivia esineitä, huonekaluja jne.
Eräs läheiseni tyrkyttää minulle jatkuvasti itselleen tarpeettomia mattoja, astioita ja mitä milloinkin. Ei huvita mennä kylään, kun jatkuvasti ehdotetaan, että otatko tuon tai tuon ja sitten itse koittaa kauniisti kieltäytyä, ettei pahoittaisi toisen mieltä. Hänen tullessaan kotiini kylään, saattaa hän tuoda tullessaan ihan mitä vaan. Hän tarkoittaa pelkkää hyvää, eikä ehkä jossain määrin osaa hahmottaa sitä, että en ole enää nuori, jonka kodista "puuttuu" tarvikkeita tai huonekaluja. Olen harventanut kyläilyjä tämän vuoksi ja sanonut suoraankin, että meillä on kaikki mitä tarvitsemme, mutta ei tunnu menevän perille.
Täällä sama anopin kanssa. Kaikkea mahdollista yritetään tuputtaa meille: vuosikymmeniä vanhoja joulukoristeita, kulahtaneita huonekaluja, astiastoja, käsilaukkuja, vanhoja leluja... Appivanhemmat asuvat kolmikerroksisessa omakotitalossa, me taas pienessä kerrostalokolmiossa. Olemme lukuisia kertoja yrittäneet sanoa tiukasti ei, mutta se ei kelpaa vastaukseksi. Samoja tavaroita tarjotaan kerta toisensa jälkeen ja ne jäävät aina odottamaan sitä, että ne joskus kelpaisivat. Mikään muu ratkaisu ei kelpaa, koska kuulemma tavaran myyminen on liian aikaavievää (kyllä, eläkeläiselle) eikä anoppi halua antaa tavaroita pois ilmaiseksi.
Olen alkanut harkita, että alkaisimme ottaa tavaroita vastaan ja veisimme ne kotimatkalla SPR:n Konttiin. Appivanhemmat eivät juuri vieraile meillä, eli tuskinpa jäisimme tästä kovin helposti kiinni.
Mitä ne Kontissa niillä tekee. Vievät kaatopaikalle. Tulee vaan kuluja. Kontissa ja kierrätyskirpparilla töissä olleena sanoisin että älkää viekö niihin roskianne. ne kuuluu kaatopaikalle.
Itse olen ostanut noista paikoista montakin tarpeellista tavaraa, vaikka enimmäkseen kyllä vaatteita. Mutta olen ostanut myös esim. vanhoja hyvälaatuista kattiloita, kun olen hajamielisenä polttanut entisiä pilalle ja ollut vähissä varoissa. Joten nuo kirpputorit voivat auttaa myös sillä tavalla, että ihmiset saavat edullisesti tarvitsemiaan asioita, vaikka tuotot jäisivät pieniksi.
Vierailija kirjoitti:
No, mistä aloittaisin..
Äitini sairastui vakavasti n 15v sitten. Isäni oli n 75v, hyväkuntoinen ikäisekseen, kävin toki pari kertaa viikossa töiden jälkeen auttamassa yms ja muutkin sisarukset kävivät.
Puolen vuoden jälkeen äidille kaavailtiin jatkohoitopaikkaa, isä halusi hänet kotiin ja oli ilmoittanut äidin silloiseen hoitopaikkaan, että minä aloitan äidin kokopäivöisen hoitamisen. Minulta tätä ei kysytty vaan sain sieltä äidin hoitopaikasta soiton jossa kysyttiin milloin tulen opettelemaan oikeaoppisia nostoja, vaipanvaihtoja ja pesutekniikkaa, apuvälinetilauksia yms. Soitin isälle joka oletti minun tulevan hoitamaan äitiä kokopäiväisesti 500€ pimeällä palkalla. Olin töissä tuolloin, kahden teinin äiti.
Sanoin etten todellakaan ole tulossa. Isä alkoi uhata oikeustoimilla, en kyllä tiedä miksi. Ja valitettavasti tämä on totta..isä soitti kymmeniä kertoja päivässä asian tiimoilta. Vaihdoin numeroa. En voinut muuta. Se oli karmeaa aikaa
500€?
Aika kova päiväpalkka!
Vierailija kirjoitti:
ja sanonut suoraankin, että meillä on kaikki mitä tarvitsemme
Ei tuo ole suoraan sanomista.
Esim. Älä enää tuo meille mitään tavaraa. olisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikoinaan seurustelukumppanini kinusi kolmen kimppaa. En lämmennyt ajatukselle yhtään mutta kun se nyt tälle miehelle oli niin tärkeää ajattelin että menköön ja olisin ainakin kokemusta rikkaampi. Sovittiin, että mennään paikalliseen baariin ja vaikka hajaannutaan etsimään saman henkistä kolmatta pyörää. Aika nopeasti tärppäsikin ja menin esittelemään miesystävälleni löytämäni miehen joka kertoi vielä olevansa biseksuaali. Miesystäväni lähti paikalta mitään sanomatta, meni asunnollemme ja mökötti vielä koko seuraavan päivänkin.
AIII APUA :'DDD Näinhän ne miesten kolmenkimppahaaveet aina menee :DDDDDD Pitäisi olla kaksi naista herralle itselleen, eli luvan kanssa pettää siinä kumppanin silmien alla. Ei kelpaa toinen mies siihen.
Olisko se sitten parempi, jos mies antaisi vieraan miehen nussia itseään perseeseen siinä kumppanin silmien edessä?
Kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voi pettää luvan kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikoinaan muutin kaveriporukastani ensimmäisenä vanhempien luota pois omaan asuntoon. Oltiin sitten tietysti usein minun kämpälläni juomassa kaljaa ennen kuin lähdettiin kaupungille viettämään iltaa. Mun luokse oli sitten kertynyt joku 200 tyhjää pulloa kun en ollut saanut aikaiseksi niitä vielä viedä kauppaan. Yksi kavereistani tuli sitten kerran soittamaan ovikelloa ja sanoi että lähdetään viemään pullot, sekä arvioi hänen juoneen noin kolmasosan niistä, eli hän ottaa niistä rahat. Käytiin viemässä ja toki hän rahansa saikin. Naurattaa vielä näin yli 30 vuoden jälkeenkin tämä tapaus. Kuuluisi kyllä paremminkin johonkin ketjuun piheistä tyypeistä.
Minulla oli myös muuan opiskelukaveri joka jo samana iltana tai viimeistään seuraavana päivänä oli keräämässä juomiaan tölkkejä/pulloja ja ehkä muutaman muunkin mistä ajatteli illan aikana hörppineensä 🤣
Tästä tuli mieleeni ex-boyfrendi, joka ei muuten ollut erityisen pihi, mutta kuulin jutun jälkikäteen, että oli ollut jossain bileissä, jossa oli tarjolla boolia sun muuta. Hän oli tuonut pullon kirkasta, ja tuli seuraavana päivänä hakemaan sen pois, kun sitä ei ollut käytetty.
Hah, tuli mieleen entinen tuttu joka oli yhteisten tuttavien tupareissa vieraana. Jo kesken illan hän kysyi isäntäväeltä saisiko viedä pullot mukanaan ja keräili pulloja muovikassiin muiden vielä viettäessä iltaa iloisesti. Ja kyseessä ei ollut mitkään opiskelijaluukun kaljoittelut, vaan omakotitalon tuparit ja kyseinen mies taisi olla jo lähempänä neljääkymppiä.
Eihän tuo rahallisesti iso menetys ollut isäntäväelle, mutta oli se vähän kiusallista katsottavaa kun yksi keräilee tohkeissaan pulloja ja tölkkejä muiden juhliessa suht sivistyneesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni oli menossa naimisiin ja olin yksi hänen kaasoistaan. Monta kuukautta ennen häitä hän kuitenkin perui minun osallistumiseni häihin ei-uskovaisuuteni takia (hän ja suurin osa vieraista hellareita) ja siinä samalla totesi, että voin silti osallistua kaikkiin kaasona olemiseen liittyviin asioihin vaikka itse häät jäisivätkin minulta väliin.
Nämä kaasojutut siis olivat kihlajaisten järjestäminen ja niihin leipominen (sekä näihin liittyvien kulujen maksaminen), eeppiset polttarit, häiden ohjelman suunnittelu ja hääpaikan valmiiksi asettelu. Olisin siis käytännössä ollut ilmainen pitopalvelu ja lompakko tälle ystävälle, mutta kyllä häntä silti ihmetytti, kun kieltäydyin "auttamasta ystävää hänen elämänsä tärkeimpänä päivänä".
Myöhemmin ystävä pyysi minua myös leipomaan hääkakun. Olin melkein valmis suurtalouskokki, joten hän kai luuli, että osaan myös leipoa vaikka mitä.
Mun ylinuuka ystävä pyysi myös kaasoksi.
Halusi aika paljon, mutta se touhuaminen oli ihan kivaa.Polttareita varten oli tehnyt listan, mitä halusi ja mm halusi myydä jotain.
Morsian oli pettynyt polttareihin ja meidät kaasot erotettiin ja ilmoitettiin ei tarvi tulla häihin.
Tämä tapahtui ennen somea ja häissä meidän ystävät ihmetteli missä olin. Morsian kertoi en halunnut tulla. Meni muutama vuosi ja yksi kaasoista kertoi morsian oli kuullut en aio antaa häälahjaa, annoin kaasouden.
Tämän vuoksi minun kutsu peruutettiin.
Morsian oli pettynyt polttareihin ja meidät kaasot erotettiin ja ilmoitettiin ETTÄ ei tarvi tulla häihin.
Tämä tapahtui ennen somea ja häissä meidän ystävät ihmetteli ETTÄ missä olin. Morsian kertoi ETTÄ en halunnut tulla. Meni muutama vuosi ja yksi kaasoista kertoi ETTÄ morsian oli kuullut ETTÄ en aio antaa häälahjaa, annoin kaasouden.
Olen lisännyt nuo että-sanat niin muutkin lukijat huomaa kirjoittajan trolliksi eikä turhaan peukuta. Täällä on näitä keksittyjä juttuja kirjoittelemassa ainakin yksi trolli, joka näyttää vihaavan että-sanaa jostain syystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites ne naisten kolmenkimppahaaveet menee, jos kolmanneksi toinen mies, aivan itsekästä ja jos nainen, niin silloinhan miehen haave on ollut se oikea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siivosin nuorena sukulaisperheen lastenhuoneen, huone oli niin sotkuinen että lattiaa ei näkynyt ja aikaa kului koko päivä. Palkanmaksun hetkellä sukulainen ojensi minulle ruttuisen 5€ ja sanoi että valitettavasti hänellä ei nyt ole kolikoita, käy kaupassa ostamassa mitä haluat ja tuo 2,5€ takaisin.. Olin sillon 16 vuotias omillani asuva opiskelija. En tarjoutunut siivoamaan toisten.
Kitupiikit on kyllä "hauskaa" porukkaa. Tuossa kohtaa olisi kyllä ollut ihan paikallaan todeta, että mitäpä jos pidätte ne pennosenne, kiitos ja näkemiin. 😂
Tuttu pyysi lapselleen tukiopetusta ja lupasi maksaa oikean palkan. Lapsella oli mukanaan 4 € palkaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omistan perityn autiotilan. Metsää ja pusikkoa on sen verran, että olen helposti tehnyt vapaa-ajan harrastuksena polttopuut omaan käyttöön. Jo keväällä arvasin, että polttopuulle saattaa olla tarvetta ensi talvena. Ehdotin keväällä ja kesällä useammalle sukulaiselle, työkaverille jne. halkotalkoita. Pari tehokasta viikonloppua, ja saisivat viedä kaikki puut mitä tekevät. Minä olisin saanut pihapiiriä siistimmäksi, ja kaverit polttopuuta. Kukaan ei ehtinyt, ei ollut tarvetta, lomat kuulema käytetään lepäämiseen jne.
Arvatkaapa paljonko on puhelin soinut nyt syksyllä? Lähes kaikki ketä pyysin talkoisiin on soitellut ja kysellyt ilmaista polttopuuta. Olen kuulema luvannut sellaista :D. Yksi olisi tullut lokakuun alussa mielellään talkoisiin, tekemään ensi talveksi puuta. Suuttui kun naureskelin, että nyt on kyllä liian myöhäistä, mutta kevättalvella sitten seuraavan talven puita tekemään...
Meillä mies ehdotti kavereilleen, että tulevatko meidän mökille auttamaan puuhommissa (n. 4 tuntia), niin vietetään samalla poikien viikonloppu mökillä saunoen, paljussa rentoutuen ja kalastaen veneellämme. Ei kuulemma kiinnostanut puita tehdä, mutta sauna, palju ja kalastus olisivat sopineet. Mies totesi että antaa olla, teimme miehen kanssa puut itse ja käytimme ne itse saunaan ja paljuun
Sille joka alapeukutti tätä, tiedoksi että valitettavasti sauna ja palju (ja mökki) tarvitsevat puuta lämmetäkseen, joten puuta on tehtävä, jos niistä haluaa nauttia. Mielellään olisivat tulleet vain oleskelemaan ja pitämään hauskaa, mutta kun se ei mökillä vaan toimi niin.
No voittehan te mökin omistajat tehdä ne puut yms. ihan itse. Eihän ne vieraille kuulu ja kun eivät halua sellaista tehdä niin se on niin eikä siitä voi heitä moittia.
Mitä itse tuumaisit jos saisit kutsun toisen ihmisen juhliin ja siellä pitäisi ensin siivota juhlapaikka ja kattaa ja laittaa paikat kuntoon kun ei se niin mene että tullaan vain rentoutumaan?!Tuossahan oli ihan reilusti kyse talkoista , jossa 4 tunnin työ olisi palkittu mökki viikonlopun saunomisilla , paljulla ja kalastelulla. Ja vaikka ei mainittukaan , niin varmaan olisi tarjottu ruuat myös jne.
Oletko koskaan kuullut tällaisista talkoista?
Ne ovat juuri tällaisia, joissa autetaan kaveria .
Kyllä esim hyvin vanhan ihmisen synttärit järjestetään usein talkoilla, kun tämä ei enää itse pysty.
Tietysti asia pitää tehdä etukäteen selväksi, eikä nakittaa hommiin, kun vieras on luullut tulevansa viettämään viikonloppua mökille tai juhliin.Kutsu poikien viikonloppuun ei kyllä ole talkoot.
En minäkään menisi toisten mökille mihinkään ilmaistyöhön, ja palkinnoksi pääsee oikein saunaan. Juu ei kiitos!
Kyllä meillä ainakin on poikien mökkiviikonlopulla joskus ryypiskelty ja saunottu, joskus ryypiskelty, saunottu ja asennettu puomi ja joskus ryypiskelty, saunottu ja maalattu mökki. Joskus kaveria autetaan tuollakin tavalla. Isommat remontit ja muut ovat sitten erikseen, yleensä ammattilaisen hommia. Ei kaikki ole vain pelkkää saamista. Voi olla, että itse joskus tarvitset talkooapua. Talkoothan ovat vapaaehtoisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omistan perityn autiotilan. Metsää ja pusikkoa on sen verran, että olen helposti tehnyt vapaa-ajan harrastuksena polttopuut omaan käyttöön. Jo keväällä arvasin, että polttopuulle saattaa olla tarvetta ensi talvena. Ehdotin keväällä ja kesällä useammalle sukulaiselle, työkaverille jne. halkotalkoita. Pari tehokasta viikonloppua, ja saisivat viedä kaikki puut mitä tekevät. Minä olisin saanut pihapiiriä siistimmäksi, ja kaverit polttopuuta. Kukaan ei ehtinyt, ei ollut tarvetta, lomat kuulema käytetään lepäämiseen jne.
Arvatkaapa paljonko on puhelin soinut nyt syksyllä? Lähes kaikki ketä pyysin talkoisiin on soitellut ja kysellyt ilmaista polttopuuta. Olen kuulema luvannut sellaista :D. Yksi olisi tullut lokakuun alussa mielellään talkoisiin, tekemään ensi talveksi puuta. Suuttui kun naureskelin, että nyt on kyllä liian myöhäistä, mutta kevättalvella sitten seuraavan talven puita tekemään...
Meillä mies ehdotti kavereilleen, että tulevatko meidän mökille auttamaan puuhommissa (n. 4 tuntia), niin vietetään samalla poikien viikonloppu mökillä saunoen, paljussa rentoutuen ja kalastaen veneellämme. Ei kuulemma kiinnostanut puita tehdä, mutta sauna, palju ja kalastus olisivat sopineet. Mies totesi että antaa olla, teimme miehen kanssa puut itse ja käytimme ne itse saunaan ja paljuun
Sille joka alapeukutti tätä, tiedoksi että valitettavasti sauna ja palju (ja mökki) tarvitsevat puuta lämmetäkseen, joten puuta on tehtävä, jos niistä haluaa nauttia. Mielellään olisivat tulleet vain oleskelemaan ja pitämään hauskaa, mutta kun se ei mökillä vaan toimi niin.
No voittehan te mökin omistajat tehdä ne puut yms. ihan itse. Eihän ne vieraille kuulu ja kun eivät halua sellaista tehdä niin se on niin eikä siitä voi heitä moittia.
Mitä itse tuumaisit jos saisit kutsun toisen ihmisen juhliin ja siellä pitäisi ensin siivota juhlapaikka ja kattaa ja laittaa paikat kuntoon kun ei se niin mene että tullaan vain rentoutumaan?!Tuossahan oli ihan reilusti kyse talkoista , jossa 4 tunnin työ olisi palkittu mökki viikonlopun saunomisilla , paljulla ja kalastelulla. Ja vaikka ei mainittukaan , niin varmaan olisi tarjottu ruuat myös jne.
Oletko koskaan kuullut tällaisista talkoista?
Ne ovat juuri tällaisia, joissa autetaan kaveria .
Kyllä esim hyvin vanhan ihmisen synttärit järjestetään usein talkoilla, kun tämä ei enää itse pysty.
Tietysti asia pitää tehdä etukäteen selväksi, eikä nakittaa hommiin, kun vieras on luullut tulevansa viettämään viikonloppua mökille tai juhliin.Kutsu poikien viikonloppuun ei kyllä ole talkoot.
En minäkään menisi toisten mökille mihinkään ilmaistyöhön, ja palkinnoksi pääsee oikein saunaan. Juu ei kiitos!Kyllä meillä ainakin on poikien mökkiviikonlopulla joskus ryypiskelty ja saunottu, joskus ryypiskelty, saunottu ja asennettu puomi ja joskus ryypiskelty, saunottu ja maalattu mökki. Joskus kaveria autetaan tuollakin tavalla. Isommat remontit ja muut ovat sitten erikseen, yleensä ammattilaisen hommia. Ei kaikki ole vain pelkkää saamista. Voi olla, että itse joskus tarvitset talkooapua. Talkoothan ovat vapaaehtoisia.
Ammattimiehen saa rahalla töihin.
Sukulaiset pitivät vuosikymmeniä mökkiämme ilmaisena lomanviettopaikkanaan, koska vanhempani ovat liian kilttejä. Sinne tuotiin lupaa kysymättä myös omia vieraita, jotka sitten syötettiin, juotettiin ym. asiaankuuluvasti. Kun ikää tuli lisää, alkoivat vanhempani hermostua, kun eräs pariskunta oli siellä keskenään ja tapahtui kaikenlaista vahinkoa mökille ja irtaimistolle. Samainen pariskunta oli kerrankin ollut siellä pari viikkoa keskenään (vanhempani töissä) ja todennäköisesti ryypännyt, keittiön pöytä oli palanut ja kun vanhempani saapuivat paikalle, pariskunta oli äkäinen siitä, kun heille ei oltu tuotu lisää vessapaperia.
Se vessapaperi oli viimeinen pisara ja keittiön pöydän palaminen oli viimeinen pisara, ja majatalon pitäminen loppui. Ei heti ja kokonaan, mutta vähitellen, mistä sitten useampi osoitti mieltään. Yksi suuttui, kun hänen ei annettu tulla mökille yöksi vieraan miehen kanssa, mies oli siis joku muu kuin hänen aviomiehensä.
Opin jo nuorena, ettei kannata olla liian kiltti, vaikka sukulaisten lokkeilu oli mullakin nuorempana ongelmana. Jos ei muuta asiaa ole kuin pyytää rahaa lainaksi tai pyytää ilmaista majoituspalvelua, niin sellaiset suhteet ovat saaneet jäädä. Ja kun mökki aikanaan jää minulle, sinne ei tule yksikään sukulainen käymään, sen verran huonot muistot heistä on. Kyseessä ei ole mikään sukumökki, vaan ihan meidän perheen itse ostama.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole sattunut minulle mutta miehelle kylläkin. Hän oli best manina erään ystävänsä häissä ja seurasin sivusta kuinka lähes kaikki hääpaikan koristeluista tarjoiluihin teetettiin ja maksatettiin muilla. Ilmeisesti tietyissä uskonnollisissa piireissä tämä on kai yleisempääkin?
Mun ylinuuka ystävä pyysi myös kaasoksi.
Halusi aika paljon, mutta se touhuaminen oli ihan kivaa.
Polttareita varten oli tehnyt listan, mitä halusi ja mm halusi myydä jotain.
Morsian oli pettynyt polttareihin ja meidät kaasot erotettiin ja ilmoitettiin ei tarvi tulla häihin.
Tämä tapahtui ennen somea ja häissä meidän ystävät ihmetteli missä olin. Morsian kertoi en halunnut tulla. Meni muutama vuosi ja yksi kaasoista kertoi morsian oli kuullut en aio antaa häälahjaa, annoin kaasouden.
Tämän vuoksi minun kutsu peruutettiin.