Härskejä odotuksia ja vaatimuksia - mitä naapurisi, kaverisi, sukulaisesi jne. on kehdannut pyytää?
Kommentit (11854)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun korona tuli, jäin lomautetuksi.
Oli jo pitkään ollut työn alla laittaa vaatteita vähänkäytettyyn ja lomautettuna siihen oli aikaa ja mielenkiintoa.Laitoin kerran fb.hen kuvan, olin nokkakärryt hakenut lainaan ja vein postiin isoja laatikoita vaatteita.
Sain paljon yv.tä tutuilta. Ystävän ystövä yritti ehdottaa yhteistyötä. En suostunut. Kerroin paljonko siihen menee aikaa ja vaivaa. Jankkasi, jankkasi. En vastannut viesteihin, ystäväni laittoi viestiä Tiina ihmettelee miksi en vastaa.
Kerroin suoraan voin ottaa vastaan, mutta en maksa mitään. Sainkin sitten ekan kuorman, pari muovipussia. Ei ei ei. Ihan roskiskamaa. Pyysin hakemaan pois, tai vien roskiin. Sain pelastettua muutaman yksittäisen jutun.
Näitä pussukoita alkoi ilmestymään meidän oven taakse. Perkasin ja laitoin kirppiskasaan.Jokainen arvaa miten tässä kävi lopulta.
Käsi ojossa otettiin yhteyttä.
Olin ollut niin fiksi, otin aina kuvat satsista. Nämä roskiin, nämä kirppikselle. Ja laitoin kuvakaappaukset kirjoituksista en maksa mitään.
Viimeisenä yritettiin olen saanut niin monta muovipussiakin. Jos niistä maksaisin jotain 😁
Onko minun luetunymmärtämisessä vikaa, vai onko joku muu joka ei saanut tuosta teksistä selvää? Tai sain pointista kiinni, mutta kielellisesti tämä oli hirvittävää luettavaa.
Sain kyllä ihan hyvin selvää. Mene takaisin kouluun.
Vierailija kirjoitti:
Nötkötti kirjoitti:
Minulla olisi yksi käänteinen tapaus.
Pyysin isoveljeltäni palvelusta ja lopuksi sanoin hänelle. "Voit vastata pyyntööni kieltävästi, eikä sinulla ei ole todellakaan mitään velvollisuutta suostua pyyntööni, sinun ei tarvitse myöskään selitellä kieltäytymisen syytä, minä en loukkaanu, jos vastaat kieltävästi."Veljeni suostui pyyntööni ja myöhemmin sain haukut muilta sisaruksilta, koska veljeni oli kertonut heille, kuinka minä vaadin häneltä palvelusta vaikka hän ei olisi tahtonut.
Taitaa olla kitkaa jokaisella perheessä.
Toinen syytti meitä hyväksikäytöstä, kun pyysimme samalla paikkakunnalla asuvaa vanhapiikasiskoa katsomaan lastamme. Toisen siskon kukaan tämä vanhapiikasisko katsoi lastamme jatkuvasti. Itse laskimme talven aikana hänen olleen lapsenlikkana kakhdesti elokuvissakäynnin tai vast. vuoksi. Itse hän laski olleensa kerran. Tämän toisen toisella paikkakunnalla asuvan siskon lapsia piti mennä vartavasten vahtimaan aina useammaksi päiväksi kerrallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuimme omakotitalossa maalla. Viereisen tontin osti virolainen pariskunta, joka suunnitteli rakentavansa talon. Ensimmäiseksi tontille tarvittiin sähköt. He vaativat, että maastoon tuleva sähköpömpeli sijoitettaisiin meidän tontillemme. Pömpeli oli noin metrin leveä ja puolitoista korkea tumma laatikko. Kieltäydyimme. Heillä oli tonttia n. 6 hehtaaria, mutta sieltä ei meinannut paikkaa löytyä.
Lisäksi täyttivät maalla tonttien välisen ojan, jolloin sadevedet alkoivat seistä Tontilla eivätkä valuneet ojaan.Onko sinulla jotain virolaisia vastaan kun naapurin alkuperä piti oikein erikseen mainita?
Meidän venäläistä syntyperää oleva mökkinaapuri laittoi tien alkuun puomit.
Aluksi oli ilman lukkoa.Kävin karjumassa toi on laitonta. Ei ole, maksa, niin saat käyttää mun tietä.
Hänen talo on tien alussa, meillä perällä.
Oli pakko soittaa nimismiehelle. Virkavalta, kun tuli, oli porttiin tullut lukko ja ukko ei vastannut puhelimeen.
Oli portti purettu ja ukko sai sakot.
Mitä tekemistä tässä naapurin alkuperällä mukamas on kun piti oikein erikseen mainita?
Käsitin niin että eri kansallisuuksilla saatta olla eri käsityksiä maankäytön ja rakentamisen suhteen. Varmaan siksi oli tuo kansalaisuus. Toki supisuomalaisen kanssa saa yhtä hyvin kärhämän aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuimme omakotitalossa maalla. Viereisen tontin osti virolainen pariskunta, joka suunnitteli rakentavansa talon. Ensimmäiseksi tontille tarvittiin sähköt. He vaativat, että maastoon tuleva sähköpömpeli sijoitettaisiin meidän tontillemme. Pömpeli oli noin metrin leveä ja puolitoista korkea tumma laatikko. Kieltäydyimme. Heillä oli tonttia n. 6 hehtaaria, mutta sieltä ei meinannut paikkaa löytyä.
Lisäksi täyttivät maalla tonttien välisen ojan, jolloin sadevedet alkoivat seistä Tontilla eivätkä valuneet ojaan.Onko sinulla jotain virolaisia vastaan kun naapurin alkuperä piti oikein erikseen mainita?
Meidän venäläistä syntyperää oleva mökkinaapuri laittoi tien alkuun puomit.
Aluksi oli ilman lukkoa.Kävin karjumassa toi on laitonta. Ei ole, maksa, niin saat käyttää mun tietä.
Hänen talo on tien alussa, meillä perällä.
Oli pakko soittaa nimismiehelle. Virkavalta, kun tuli, oli porttiin tullut lukko ja ukko ei vastannut puhelimeen.
Oli portti purettu ja ukko sai sakot.
Mitä tekemistä tässä naapurin alkuperällä mukamas on kun piti oikein erikseen mainita?
Käsitin niin että eri kansallisuuksilla saatta olla eri käsityksiä maankäytön ja rakentamisen suhteen. Varmaan siksi oli tuo kansalaisuus. Toki supisuomalaisen kanssa saa yhtä hyvin kärhämän aikaan.
Taannoin oli hirveä haloo kun joku huomautti jostain ulkomaalaisesta kun sattui vielä olemaan ei-valkoinen. Sitä ei olisi saanut kertoa. Mutta itäeurooppalaiset saa näköjään ilman muuta niputtaa yhteen joksikin muka alemmaksi ihmisryhmäksi, josta voi olettaa olevan erityistä vaivaa esim kulttuurin takia.
Mielestäni härskiä oli, kun viime jouluna miehen sisko kysyi oltaisiinko _annettu_ meidän playstation 4 heille. Olisivat siis paketoineet ja antanee lapsille joululahjaksi. Ei suostuttu, ei edes maksusta, koska se on meilläkin yleensä aktiivisessa käytössä. Olivat sitten muualta saaneet pilkkahintaan konsolin, mutta seuraavaksi tuli pyyntö että annettaisiinko lainaan meidän pelejä, jotta lapset voivat niillä pelailla.
No, annettiin sitten lainaan, ei olla melkein vuoden jälkeen saatu niitä takaisin... meilläkin kun kyseisten pelien pelaajia olisi.
Sukulaiseni pyysi meitä heille kylään pariksi yöksi ennen joulua ja kun kyselin tarkemmin, niin tarvitsisi apua joulun laittamisessa eli joulusiivous, -koristelu ja -ruokien teko. Jouluksi ei meitä sinne halunnut, olisimme saaneet lähteä kotiin ennen aattoa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä matkatoimistossa. Matkustan paljon perheeni kanssa ja sukulaiset kommentoivat vanhemmilleni veisi meidätkin joskus matkalle.
Muuten kiva, mutta me maksetaan itse omat matkat.
Kuka kuvittelee me saadaan jotain ilmaiseksi
Yllättävän yleinen ilmiö, että kun olet töissä firmassa X, niin puolitutut kuvittelevat sinun saavan firman X tuotteita määrättömästi jaettavaksi ilmaiseksi ympäriinsä.
Mitä ihmettä!
Eikö rahapajasta saakaan niitä hieman huonompilaatuisia omaan käyttöön???
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni härskiä oli, kun viime jouluna miehen sisko kysyi oltaisiinko _annettu_ meidän playstation 4 heille. Olisivat siis paketoineet ja antanee lapsille joululahjaksi. Ei suostuttu, ei edes maksusta, koska se on meilläkin yleensä aktiivisessa käytössä. Olivat sitten muualta saaneet pilkkahintaan konsolin, mutta seuraavaksi tuli pyyntö että annettaisiinko lainaan meidän pelejä, jotta lapset voivat niillä pelailla.
No, annettiin sitten lainaan, ei olla melkein vuoden jälkeen saatu niitä takaisin... meilläkin kun kyseisten pelien pelaajia olisi.
Vaatikaa joulupukilta ne samat pelit uusina lainattujen ja sille matkalle jääneiden tilalle...
Vierailija kirjoitti:
No pyytäkää takaisin. Tuskin ne edes muistaa että pelit on teillä. Rohkeasti vain suu auki eikä tarvitse netissä pillittää kun ei rohkene avata suutaan. Oletkin varmaan sellainen kynnysmatto että ne juuri sen vuoksi uskalsi kysyäkkin pelikonsolin antamista kun ne tietää ettet uskalla suutasi näköjään avata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, annettiin sitten lainaan, ei olla melkein vuoden jälkeen saatu niitä takaisin... meilläkin kun kyseisten pelien pelaajia olisi.No pyytäkää takaisin. Tuskin ne edes muistaa että pelit on teillä. Rohkeasti vain suu auki eikä tarvitse netissä pillittää kun ei rohkene avata suutaan. Oletkin varmaan sellainen kynnysmatto että ne juuri sen vuoksi uskalsi kysyäkkin pelikonsolin antamista kun ne tietää ettet uskalla suutasi näköjään avata.
Luuletko todellakin, että ei olla tässä kuukausien aikana pyydetty? Ei vain ole näkynyt, ja kun oltaisiin itse hakemassa niin eivät ole kotona.
Teen etätöitä ja mulla on tänään 3 palaveria.
Naapuri on opettanut lapsensa soittamaan meille ovikelloa, kun lapset haluavat kyydin koululle.
Olen ollut tästä tosi ihmeissään, mitään ei ole sovittu.
Ovikello soi ja lapsi on oven takana. Äiti sanoi voin pyytää sua heittämään mut kouluun.
Olen vastannut järjestäin olen töissä, minulla alkaa kohta palaveri. En voi viedä sinua.
Tänään tulivat näyttämään kieltä ikkunan taakse, kun en mennyt avaamaan ovea. Olin palaverissa.
Otin kuvan ja laitoin sen naapurille
Naapurit ovat sairaalassa töissä ja lapset 4 kpl menee aika itsenäisesti minne sattuu.
Vierailija kirjoitti:
Sukulaiseni pyysi meitä heille kylään pariksi yöksi ennen joulua ja kun kyselin tarkemmin, niin tarvitsisi apua joulun laittamisessa eli joulusiivous, -koristelu ja -ruokien teko. Jouluksi ei meitä sinne halunnut, olisimme saaneet lähteä kotiin ennen aattoa...
Miten tämä apupyyntö esitettiin, ihan pokkanako vaan, että voisit vähän siivota ja laitella ruokia? Mikä oli tämä peruste, että hänen joulunsa pitää tulla laittelemaan hänelke? Kyllä on härskiä, eikö kaikilla ole omakin joulu siinä laitettavana.
Olisin mennyt heille vain kylään passattavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä apupyyntö esitettiin, ihan pokkanako vaan, että voisit vähän siivota ja laitella ruokia? Mikä oli tämä peruste, että hänen joulunsa pitää tulla laittelemaan hänelke? Kyllä on härskiä, eikö kaikilla ole omakin joulu siinä laitettavana.
Mut kerran pyydettiin Halloween juhliin auttamaan.
Auttajat asuu vielä aika sivussa ja sanoi voin lähteä heti kotiin, kun vieraat ovat tulleet. Tosin silloin ei varmaan enää busseja mene.
Piti kysyä ihan uudestaan.
Hakuatko, että matkustan teille bussissa tunnin - 1,5, maksan bussilipun, autan monta tuntia ja kun juhlat ovat alkamassa, mut heitetään pois.
Joo ! Sähän tykkäät juhlista.
Tööt tööt tööt
Tuli vielä päivää ennen viestiä jos olen klo 12 heidän kirkonkylällä, pääsen kyydissä
Sanoin ei kuule kiinnosta sun talkootyöt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, annettiin sitten lainaan, ei olla melkein vuoden jälkeen saatu niitä takaisin... meilläkin kun kyseisten pelien pelaajia olisi.No pyytäkää takaisin. Tuskin ne edes muistaa että pelit on teillä. Rohkeasti vain suu auki eikä tarvitse netissä pillittää kun ei rohkene avata suutaan. Oletkin varmaan sellainen kynnysmatto että ne juuri sen vuoksi uskalsi kysyäkkin pelikonsolin antamista kun ne tietää ettet uskalla suutasi näköjään avata.
Luuletko todellakin, että ei olla tässä kuukausien aikana pyydetty? Ei vain ole näkynyt, ja kun oltaisiin itse hakemassa niin eivät ole kotona.
Nyt sitkeyttä peliin. Lapsiperheen luulisi olevan arki-iltaisin kotona, joten menette paikalle iltayhdeksän aikoihin. Sanotte että moi, tultiin hakemaan nyt ne meidän pelit, jotka teillä on ollut jo vuoden lainassa. Jos alkaa jotain ämpyillä, niin sanotte, että ei kun me otetaan nyt ne meidän pelit mukaan. Jos pelejä ei ala löytyä, niin kerrotte paljonko ovat velkaa. Etsikää valmiiksi pelien hinnat ja sanokaa, että MobilePaylla voi maksaa, jos ei käteistä löydy. Pääasia on, että asia selvitetään yhdellä kertaa valmiiksi asti eikä anneta enää väistelyn mahdollisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaus: Ihan pokkana, tyyliin "kun tykkäät kotonasi laittaa paikat kauniisti ja olet hyvä leipomaan ja kokkaamaan, niin eihän se olisi kova homma vähän auttaa...?" Ja kun kyselin lisää niin kyseessä oli mm. lähes koko talon siivous, verhojen vaihto, joululaatikoiden teko alusta asti itse, kauppakyytinä toimiminen, koristeiden laitto yms. Kinkun olisi sentään paistanut itse.
Ostan itse joululaatikot ja osan herkuista valmiina, ja tykkään laittaa talon nätiksi, mutta silloin kyse on omasta kodistani. Kun kysyin että mitens meidän oma joulu sitten, niin ei ollut ajatellut asiaa... ehtisin varmaan hoitaa sen sitten aattona? Kyseessä on suvun ns. kummitäti joka aina haluaa näitä "pikku apuja", mutta suurin osa on alkanut tajuta ettei hän välitä kuin siitä, että saa kaikki hienosti ja sitten apulaiset äkkiä pois, kun hän alkaa juhlia tärkeiden tuttujensa kanssa ja esittää että on tehnyt kaiken itse. Kiitos ei kuulu sanavarastoon. Teki saman syksyllä syntymäpäivillään, me sukulaiset autoimme järjestelyissä, leivoimme ja katoimme tarjottavat ja meidät käskettiin pois näkyviltä ennen kuin "VIP-vieraat" tulivat. Silloin aika moni jo laittoi välit poikki ja tuon minulle tulleen puhelun jälkeen jo varoitin muita sukulaisia "vierailupyynnöstä".
Ot, mutta tuo pelikonsoli keissi on lähinnä lokkeilua. On vielä ihan ok kysyä olisiko kenelläkään tarpeettomana konsolia, mutta ilmaiseksi ei pidä edes mennä kysymään toimivasta pelistä. PS4 pelit eivät nykyisin maksa paljoa, joten alunperin olisi vain voinut kävellä kauppaan ostamaan pari peliä pakettiin. Oletko varma, että niitä teidän pelejä ei laitettu pakettiin ja annettu "omina"? Jos ette kerta ole vieläkään saanut niitä takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Niille voi kertoa, eetä kirjastosta voi lainata pelejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaus: Ihan pokkana, tyyliin "kun tykkäät kotonasi laittaa paikat kauniisti ja olet hyvä leipomaan ja kokkaamaan, niin eihän se olisi kova homma vähän auttaa...?" Ja kun kyselin lisää niin kyseessä oli mm. lähes koko talon siivous, verhojen vaihto, joululaatikoiden teko alusta asti itse, kauppakyytinä toimiminen, koristeiden laitto yms. Kinkun olisi sentään paistanut itse.
Ostan itse joululaatikot ja osan herkuista valmiina, ja tykkään laittaa talon nätiksi, mutta silloin kyse on omasta kodistani. Kun kysyin että mitens meidän oma joulu sitten, niin ei ollut ajatellut asiaa... ehtisin varmaan hoitaa sen sitten aattona? Kyseessä on suvun ns. kummitäti joka aina haluaa näitä "pikku apuja", mutta suurin osa on alkanut tajuta ettei hän välitä kuin siitä, että saa kaikki hienosti ja sitten apulaiset äkkiä pois, kun hän alkaa juhlia tärkeiden tuttujensa kanssa ja esittää että on tehnyt kaiken itse. Kiitos ei kuulu sanavarastoon. Teki saman syksyllä syntymäpäivillään, me sukulaiset autoimme järjestelyissä, leivoimme ja katoimme tarjottavat ja meidät käskettiin pois näkyviltä ennen kuin "VIP-vieraat" tulivat. Silloin aika moni jo laittoi välit poikki ja tuon minulle tulleen puhelun jälkeen jo varoitin muita sukulaisia "vierailupyynnöstä".
Miksi ihmeessä menit auttamaan, jos tuollainen hyväksikäyttö on suorastaan sääntö? Eli tiesit, mitä joudut tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, annettiin sitten lainaan, ei olla melkein vuoden jälkeen saatu niitä takaisin... meilläkin kun kyseisten pelien pelaajia olisi.Niille voi kertoa, eetä kirjastosta voi lainata pelejä.
. . . mutta nehän pitää palauttaa. . .
Onko minun luetunymmärtämisessä vikaa, vai onko joku muu joka ei saanut tuosta teksistä selvää? Tai sain pointista kiinni, mutta kielellisesti tämä oli hirvittävää luettavaa.