Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Härskejä odotuksia ja vaatimuksia - mitä naapurisi, kaverisi, sukulaisesi jne. on kehdannut pyytää?

Vierailija
25.05.2016 |

.

Kommentit (11854)

Vierailija
8901/11854 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sukulaiseni pyysi meitä heille kylään pariksi yöksi ennen joulua ja kun kyselin tarkemmin, niin tarvitsisi apua joulun laittamisessa eli joulusiivous, -koristelu ja -ruokien teko. Jouluksi ei meitä sinne halunnut, olisimme saaneet lähteä kotiin ennen aattoa...

Miten tämä apupyyntö esitettiin, ihan pokkanako vaan, että voisit vähän siivota ja laitella ruokia? Mikä oli tämä peruste, että hänen joulunsa pitää tulla laittelemaan hänelke? Kyllä on härskiä, eikö kaikilla ole omakin joulu siinä laitettavana.

Olisin mennyt heille vain kylään passattavaksi.

Vastaus: Ihan pokkana, tyyliin "kun tykkäät kotonasi laittaa paikat kauniisti ja olet hyvä leipomaan ja kokkaamaan, niin eihän se olisi kova homma vähän auttaa...?" Ja kun kyselin lisää niin kyseessä oli mm. lähes koko talon siivous, verhojen vaihto, joululaatikoiden teko alusta asti itse, kauppakyytinä toimiminen, koristeiden laitto yms. Kinkun olisi sentään paistanut itse.

Ostan itse joululaatikot ja osan herkuista valmiina, ja tykkään laittaa talon nätiksi, mutta silloin kyse on omasta kodistani. Kun kysyin että mitens meidän oma joulu sitten, niin ei ollut ajatellut asiaa... ehtisin varmaan hoitaa sen sitten aattona?  Kyseessä on suvun ns. kummitäti joka aina haluaa näitä "pikku apuja", mutta suurin osa on alkanut tajuta ettei hän välitä kuin siitä, että saa kaikki hienosti ja sitten apulaiset äkkiä pois, kun hän alkaa juhlia tärkeiden tuttujensa kanssa ja esittää että on tehnyt kaiken itse. Kiitos ei kuulu sanavarastoon.  Teki saman syksyllä syntymäpäivillään, me sukulaiset autoimme järjestelyissä, leivoimme ja katoimme tarjottavat ja meidät käskettiin pois näkyviltä ennen kuin "VIP-vieraat" tulivat. Silloin aika moni jo laittoi välit poikki ja tuon minulle tulleen puhelun jälkeen jo varoitin muita sukulaisia "vierailupyynnöstä".

Miksi ihmeessä menit auttamaan, jos tuollainen hyväksikäyttö on suorastaan sääntö? Eli tiesit, mitä joudut tekemään.

Eihän hän mennytkään kun tiesi mitä oli tiedossa.

Vierailija
8902/11854 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen etätöitä ja mulla on tänään 3 palaveria.

Naapuri on opettanut lapsensa soittamaan meille ovikelloa, kun lapset haluavat kyydin koululle.

Olen ollut tästä tosi ihmeissään, mitään ei ole sovittu.

Ovikello soi ja lapsi on oven takana. Äiti sanoi voin pyytää sua heittämään mut kouluun.

Olen vastannut järjestäin olen töissä, minulla alkaa kohta palaveri. En voi viedä sinua.

Tänään tulivat näyttämään kieltä ikkunan taakse, kun en mennyt avaamaan ovea. Olin palaverissa.

Otin kuvan ja laitoin sen naapurille

Naapurit ovat sairaalassa töissä ja lapset 4 kpl menee aika itsenäisesti minne sattuu.

Eli olet naapureiden mielestä ihan joutava kuskaamaan heidän lapsia?! että voi ihmisillä vaan olla pokkaa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
8903/11854 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni härskiä oli, kun viime jouluna miehen sisko kysyi oltaisiinko _annettu_ meidän playstation 4 heille. Olisivat siis paketoineet ja antanee lapsille joululahjaksi. Ei suostuttu, ei edes maksusta, koska se on meilläkin yleensä aktiivisessa käytössä. Olivat sitten muualta saaneet pilkkahintaan konsolin, mutta seuraavaksi tuli pyyntö että annettaisiinko lainaan meidän pelejä, jotta lapset voivat niillä pelailla.

No, annettiin sitten lainaan, ei olla melkein vuoden jälkeen saatu niitä takaisin... meilläkin kun kyseisten pelien pelaajia olisi.

Niille voi kertoa, eetä kirjastosta voi lainata pelejä.

. . . mutta nehän pitää palauttaa. . .

Se ero tietysti on verrattuna sukulaiselta ja kaverilta lainaamisessa.

Vierailija
8904/11854 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naapuri on opettanut lapsensa soittamaan meille ovikelloa, kun lapset haluavat kyydin koululle.

Ovikello soi ja lapsi on oven takana. Äiti sanoi voin pyytää sua heittämään mut kouluun.

Olen vastannut järjestäin olen töissä, minulla alkaa kohta palaveri. En voi viedä sinua.

Tänään tulivat näyttämään kieltä ikkunan taakse, kun en mennyt avaamaan ovea. Olin palaverissa.

Naapurit ovat sairaalassa töissä ja lapset 4 kpl menee aika itsenäisesti minne sattuu.

Eli olet naapureiden mielestä ihan joutava kuskaamaan heidän lapsia?! että voi ihmisillä vaan olla pokkaa...

Kuulostaa uskomattomalta. Kotirauhan häirintää - sekä työrauhan. Sama asia käytännössä, jos mun naapurit lähettäisi tenavansa mun duunipaikalle vaatimaan passaamista.

Menisin keskustelemaan naapurien kanssa. Ja ottaisin isokokoisen kaverin mukaan "todistajaksi".

Vierailija
8905/11854 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa uskomattomalta. Kotirauhan häirintää - sekä työrauhan. Sama asia käytännössä, jos mun naapurit lähettäisi tenavansa mun duunipaikalle vaatimaan passaamista.

Menisin keskustelemaan naapurien kanssa. Ja ottaisin isokokoisen kaverin mukaan "todistajaksi".

Minä ottaisin virkavaltaan yhteyttä. Naapurin lapset käyvät häiritsemässä, vanhemmat eivät ole kiinnostuneita heidän koulunkäynnistä.

Kummasti tulisi muutos asiaan.

Vierailija
8906/11854 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin erään vanhan tutun joka on alkoholisoitunut ja kulkee rollaattorin kanssa,n.60v mies. Vaihdoimme numeroita ja pian sen jälkeen alkoi soitot jossa pyysi minua alkosta viinaa hakemaan. Asun n. 4km päässä hänestä. Nyt on myös katkonut käsivartensa joten ajattelin auttaa ja kävin alkossa. Poljin pyörällä n. 10km edestakaisin liukkaalla talvikelillä koska jouduin hakemaan häneltä ensin rahat,itsellä ei ollut. Pullon ja loppurahat saatuaan ei tehnyt elettäkään jotta olisi jotain vaivanpalkkaa antanut, katsoi vain sen näköisenä että koska lähden siitä. Oli eka ja vika kerta kun autoin,sen verran röyhkeätä käytöstä tuollainen. Oli ennen mukava mies.

Vierailija
8907/11854 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin erään vanhan tutun joka on alkoholisoitunut ja kulkee rollaattorin kanssa,n.60v mies. Vaihdoimme numeroita ja pian sen jälkeen alkoi soitot jossa pyysi minua alkosta viinaa hakemaan. Asun n. 4km päässä hänestä. Nyt on myös katkonut käsivartensa joten ajattelin auttaa ja kävin alkossa. Poljin pyörällä n. 10km edestakaisin liukkaalla talvikelillä koska jouduin hakemaan häneltä ensin rahat,itsellä ei ollut. Pullon ja loppurahat saatuaan ei tehnyt elettäkään jotta olisi jotain vaivanpalkkaa antanut, katsoi vain sen näköisenä että koska lähden siitä. Oli eka ja vika kerta kun autoin,sen verran röyhkeätä käytöstä tuollainen. Oli ennen mukava mies.

Itse en suostuisi hakemaan alkoholia henkilölle, jonka tietäisin tai epäilisin olevan päihdeongelmainen. Eli mielestäni tässä tapauksessa myös tarinan kertoja toimi väärin.

Vierailija
8908/11854 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyyppihän on täys kusipää

Vierailija
8909/11854 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni härskiä oli, kun viime jouluna miehen sisko kysyi oltaisiinko _annettu_ meidän playstation 4 heille. Olisivat siis paketoineet ja antanee lapsille joululahjaksi. Ei suostuttu, ei edes maksusta, koska se on meilläkin yleensä aktiivisessa käytössä. Olivat sitten muualta saaneet pilkkahintaan konsolin, mutta seuraavaksi tuli pyyntö että annettaisiinko lainaan meidän pelejä, jotta lapset voivat niillä pelailla.

No, annettiin sitten lainaan, ei olla melkein vuoden jälkeen saatu niitä takaisin... meilläkin kun kyseisten pelien pelaajia olisi.

No pyytäkää takaisin. Tuskin ne edes muistaa että pelit on teillä. Rohkeasti vain suu auki eikä tarvitse netissä pillittää kun ei rohkene avata suutaan. Oletkin varmaan sellainen kynnysmatto että ne juuri sen vuoksi uskalsi kysyäkkin pelikonsolin antamista kun ne tietää ettet uskalla suutasi näköjään avata.

Luuletko todellakin, että ei olla tässä kuukausien aikana pyydetty? Ei vain ole näkynyt, ja kun oltaisiin itse hakemassa niin eivät ole kotona.

Ehkä tulee vipinää kinttuun, jos ilmoitatte, että ne pelit tänne nyt tai seuraavana koputtaa poliisi ovella varastamisesta. Koska varkaushan tuo on.

Vierailija
8910/11854 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en suostuisi hakemaan alkoholia henkilölle, jonka tietäisin tai epäilisin olevan päihdeongelmainen. Eli mielestäni tässä tapauksessa myös tarinan kertoja toimi väärin.

jos on vaara että saa viinakrampin, joka on hengenvaarallinen tila, niin mielestäni en toiminut väärin. Viinakramppi johtuu äkillisestä alkoholin juomisen lopettamisesta kun on pitkään juonut. Siihen kramppiin alkoholisteja kuolee enemmän kuin alkoholin juomiseen. Siis alkoholin puutteeseen.

Vierailija
8911/11854 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Äiti on sairaanhoitaja ja hän ei ymmärrä miksi saan niin paljon palkkaa, kun vaan istun pöydän ääressä. En ole kertonut palkkaani.

Eikä tässä kaikki. Koska vaan istun pöydän ääressä, ei minua haittaa, vaikka veisin lapsen kouluun.

Esim tällä hetkellä autossa ei oöe edes talvirenkaita, koska ei ole ollut tarvetta. Vaihtaja tulee viikonloppuna.

Vuosia sitten, kun olin juuri aloittanut etänä, kyseinen äiti ehdotti olisin lapsenvahtina kesällä, ettei tarvi viedä kesällä tarhaan.

Tämä juttu meni niin hölmöksi, piti lopulta soittaa viranomaiset paikalle.

Äiti sanoi lapsille soittakaa ovikelloa, eikä kukaan ollut kotona

Vierailija
8912/11854 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

niin mitä härskiä hän tässä teki kun auttoi vanhaa kaveria? Jostain alkkarit ne juomat aina hommaa ja itse kurkkuunsa kaataa,ei pidä muita syytellä.

Vierailija
8913/11854 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kun kyseessä on rappioalkoholisti ja ikämies niin turha jeesustella. Ne vetää loppuun asti jos niin haluavat,turha saarnata. Nuoret erikseen.

Vierailija
8914/11854 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niille voi kertoa, eetä kirjastosta voi lainata pelejä.

. . . mutta nehän pitää palauttaa. . .

Se ero tietysti on verrattuna sukulaiselta ja kaverilta lainaamisessa.

Moni kuvittelee, että, jos tavaraa pitää hallussaan tarpeeksi kauan, omistusoikeus siirtyy jotenkin tälle lainaajalle.

Vierailija
8915/11854 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Appiukko kuoli ja häneltä jäi auto. Ystävällinen naapuri halusi keventää ajokortittoman anopin taakkaa ja oli  valmis ottamaan auton käyttöönsä, koska tarvitsi autoa mutta ei ollut valmis maksamaan siitä mitään. Hän selitteli vielä, että näin anoppi pääsee helpommalla. Vakuutukset yms. olisivat käytännön syistä jääneet kuolinpesän hoidettaviksi. Auton otti sitten yksi appiukon jälkeläisistä.

Isäni kuoli, jätti uutena ostamansa auton, eikä äidillä ole korttia. Äiti kyllä halusi pitää auton ja ollaan sitten sisarustani kanssa huollettu ja katsastettu. Muutama tuttu vie sillä äitiäni välillä kaupoille. Heti isäni kuoleman jälkeen alkoi tulla näitä pyyntöjä, kun moni puolituttu ja naapuri olisi ollut valmis ottamaan auton ilmaiseksi riesakseen. Naurattaa noi pyynnöt. Se auto alkaa olla nykyään jo aika arvokas, mutta aina vaan tulee pyyntöjä saada se ilmaiseksi. Saahan sitä pyytää. Minä kieltäydyn aina ja kerron vielä sen nykyisen arvon, mitä saisin, jos äitini sen haluaisi myydä.

Mahtaa olla harvinainen auto, kun hinta iän myötä nousee. Ilmeisesti joku klassikko-Ferrari tms?

Sitä olen tässä myös ihmetellyt🙄 Ilmeisesti juurikin joku klassikko-Ferrarin tyylinen. Voin siis lopettaa ihmettelyn😂

Vierailija
8916/11854 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sukulaiseni pyysi meitä heille kylään pariksi yöksi ennen joulua ja kun kyselin tarkemmin, niin tarvitsisi apua joulun laittamisessa eli joulusiivous, -koristelu ja -ruokien teko. Jouluksi ei meitä sinne halunnut, olisimme saaneet lähteä kotiin ennen aattoa...

Miten tämä apupyyntö esitettiin, ihan pokkanako vaan, että voisit vähän siivota ja laitella ruokia? Mikä oli tämä peruste, että hänen joulunsa pitää tulla laittelemaan hänelke? Kyllä on härskiä, eikö kaikilla ole omakin joulu siinä laitettavana.

Olisin mennyt heille vain kylään passattavaksi.

Vastaus: Ihan pokkana, tyyliin "kun tykkäät kotonasi laittaa paikat kauniisti ja olet hyvä leipomaan ja kokkaamaan, niin eihän se olisi kova homma vähän auttaa...?" Ja kun kyselin lisää niin kyseessä oli mm. lähes koko talon siivous, verhojen vaihto, joululaatikoiden teko alusta asti itse, kauppakyytinä toimiminen, koristeiden laitto yms. Kinkun olisi sentään paistanut itse.

Ostan itse joululaatikot ja osan herkuista valmiina, ja tykkään laittaa talon nätiksi, mutta silloin kyse on omasta kodistani. Kun kysyin että mitens meidän oma joulu sitten, niin ei ollut ajatellut asiaa... ehtisin varmaan hoitaa sen sitten aattona?  Kyseessä on suvun ns. kummitäti joka aina haluaa näitä "pikku apuja", mutta suurin osa on alkanut tajuta ettei hän välitä kuin siitä, että saa kaikki hienosti ja sitten apulaiset äkkiä pois, kun hän alkaa juhlia tärkeiden tuttujensa kanssa ja esittää että on tehnyt kaiken itse. Kiitos ei kuulu sanavarastoon.  Teki saman syksyllä syntymäpäivillään, me sukulaiset autoimme järjestelyissä, leivoimme ja katoimme tarjottavat ja meidät käskettiin pois näkyviltä ennen kuin "VIP-vieraat" tulivat. Silloin aika moni jo laittoi välit poikki ja tuon minulle tulleen puhelun jälkeen jo varoitin muita sukulaisia "vierailupyynnöstä".

Miksi ihmeessä menit auttamaan, jos tuollainen hyväksikäyttö on suorastaan sääntö? Eli tiesit, mitä joudut tekemään.

Se synttäri homma oli ns. viimeinen niitti, sai meidät silloin apuun sääli kortilla ja katteetomilla lupauksilla. Synttäreiden jälkeen saimme kuulla mutkan kautta, kuinka nämä vieraat olivat ihmetelleet miten täti edelleenkin jaksaa leipoa ja laittaa kaiken hienoksi, eli hän oli väittänyt järjestäneensä kaiken itse. Ennen sentään antoi jonkinlaisen korvauksen eli maksoi edes jotain, mutta nyt ei sitäkään. Hän on ollut hyväpalkkaisessa asiantuntija työssä, ja matkustelee nyt kun se on taas sallittua ja saattaa vaihtaa autoa ihan hetken mielijohteesta tai uusia koko talon sisustuksen. Se eläke on isompi kuin monen meidän palkka. Palkatkoon ensi kerralla pitopalvelun.  

Vierailija
8917/11854 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon joulun järjestely viestiin liittyen, olen ammatiltani siivooja, ja voin kertoa että meni monta vuotta että sain sukulaiset ja tutut tajuamaan että en mene kenenkään luo kylään ja sitten ihan ilokseni tee heille siinä samalla joulu-, juhannus-, synttäri-, lakkiais-, lisää tähän mikä tahansa juhla, siivousta, vain siksi että siivoan työkseni.

Aloin kysellä vastaavasti että tuleeko siivousta kaipaava henkilö sitten luokseni tekemään veroilmoitukseni, hakkaamaan polttopuita, leipomaan kakun, siirtämään huonekaluja, huoltamaan autoani yms. Yritin aina löytää jotain kysyjän tai hänen puolisonsa työhän liittyvää ja ja kysyin tuleeko hän minun luokseni tekemään palkatta työtään.  Yrityksiä tulee kyllä aina silloin tällöin, mutta suurin osa on jo oppinut. 

Vierailija
8918/11854 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös yksi siivooja, jonka kuvitellaan tekevän siivousta kahvipalkalla.

Joo, kyllähän mulle riittää hyvinkin se kupillinen kahvia monen tunnin työstä...

Ei riitä todellakaan. En ole enää suostunut moisiin pyyntöihin /käskyihin.

Minulla on oikeus vapaa-aikaan. 🙂

Vierailija
8919/11854 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuohon joulun järjestely viestiin liittyen, olen ammatiltani siivooja, ja voin kertoa että meni monta vuotta että sain sukulaiset ja tutut tajuamaan että en mene kenenkään luo kylään ja sitten ihan ilokseni tee heille siinä samalla joulu-, juhannus-, synttäri-, lakkiais-, lisää tähän mikä tahansa juhla, siivousta, vain siksi että siivoan työkseni.

Aloin kysellä vastaavasti että tuleeko siivousta kaipaava henkilö sitten luokseni tekemään veroilmoitukseni, hakkaamaan polttopuita, leipomaan kakun, siirtämään huonekaluja, huoltamaan autoani yms. Yritin aina löytää jotain kysyjän tai hänen puolisonsa työhän liittyvää ja ja kysyin tuleeko hän minun luokseni tekemään palkatta työtään.  Yrityksiä tulee kyllä aina silloin tällöin, mutta suurin osa on jo oppinut. 

Meillä on tehty tällainen pistejuttu.

Mä oon leiponut, mun serkku leikkaa hiuksia, sairaanhoitaja on tutkinut, mun mies on laivayhtiöllä töissö, saa alekoodeja.

Siskoni on kirjanpitäjä ja hänelle saa ilmoittaa mitä olen tehnyt. Tiedän oon paljon plussalla, ei haittaa

Vierailija
8920/11854 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Appiukko kuoli ja häneltä jäi auto. Ystävällinen naapuri halusi keventää ajokortittoman anopin taakkaa ja oli  valmis ottamaan auton käyttöönsä, koska tarvitsi autoa mutta ei ollut valmis maksamaan siitä mitään. Hän selitteli vielä, että näin anoppi pääsee helpommalla. Vakuutukset yms. olisivat käytännön syistä jääneet kuolinpesän hoidettaviksi. Auton otti sitten yksi appiukon jälkeläisistä.

Isäni kuoli, jätti uutena ostamansa auton, eikä äidillä ole korttia. Äiti kyllä halusi pitää auton ja ollaan sitten sisarustani kanssa huollettu ja katsastettu. Muutama tuttu vie sillä äitiäni välillä kaupoille. Heti isäni kuoleman jälkeen alkoi tulla näitä pyyntöjä, kun moni puolituttu ja naapuri olisi ollut valmis ottamaan auton ilmaiseksi riesakseen. Naurattaa noi pyynnöt. Se auto alkaa olla nykyään jo aika arvokas, mutta aina vaan tulee pyyntöjä saada se ilmaiseksi. Saahan sitä pyytää. Minä kieltäydyn aina ja kerron vielä sen nykyisen arvon, mitä saisin, jos äitini sen haluaisi myydä.

Mahtaa olla harvinainen auto, kun hinta iän myötä nousee. Ilmeisesti joku klassikko-Ferrari tms?

Sitä olen tässä myös ihmetellyt🙄 Ilmeisesti juurikin joku klassikko-Ferrarin tyylinen. Voin siis lopettaa ihmettelyn😂

Eihän tuossa alkuperäisessä viestissä varsinaisesti sanottu, että auto olisi yhtä kallis kuin uusi, ainoastaan että se alkaa olla jo arvokas. On paljonkin vanhoja ja vanhahkoja autoja, joiden hinnat eivät enää laske, mutta jotka ovat jo saavuttaneet alhaisimman hintansa ja joiden arvo on alkanut päin vastoin nousta. Ja vaikka uusi vastaava olisi paljonkin kalliimpi, voi sen vanhankin auton hinta olla jo useita tuhansia. Tämä ei toki koske mitä tahansa 90-luvun riisikuppia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kaksi