Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten endometrioosi aiheuttaa lapsettomuuden?

Vierailija
25.06.2025 |

minulle gyne sanoi kun olin 28v että parin vuoden sisällä sitten lapsia ja kertoi tästä että vaikeampi saada lapsia. On kai onni että en ole koskaan paljon lapsia edes halunnut mutta mietin että miten endometriiosi siis aiheuttaa lapsettomuuden? Mulla on munasarjoja leikelty ainakin 3 kertaa nyt, sekö sen aiheuttaa? Että munasarjat vioittuu?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se mitä sanoitkin ja voi tuhota munasarjoja kun limakalvo kasvaa mahd sinne ja vuotaa ja aiheuttaa niitä pesäkkeitä, joita taas pitää leikata ja samalla ne munasarjat monesti vaurioituvat vaan lisää. Lisäksi on sellainen pieni tulehdus siellä kokoaika kun limakalvo kasvaa ja vuotaa väärässä paikassa. Voi olla, että sinun on vaikea tai mahdoton tulla raskaaksi jo nyt ja kohdunulkoiseen raskauteen on jo paljon suurentunut riski kun kerran johtimia on jo leikelty. 

Vierailija
2/13 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se mitä sanoitkin ja voi tuhota munasarjoja kun limakalvo kasvaa mahd sinne ja vuotaa ja aiheuttaa niitä pesäkkeitä, joita taas pitää leikata ja samalla ne munasarjat monesti vaurioituvat vaan lisää. Lisäksi on sellainen pieni tulehdus siellä kokoaika kun limakalvo kasvaa ja vuotaa väärässä paikassa. Voi olla, että sinun on vaikea tai mahdoton tulla raskaaksi jo nyt ja kohdunulkoiseen raskauteen on jo paljon suurentunut riski kun kerran johtimia on jo leikelty. 

Niin varmaan onki, olen jo reilusti 30v. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtimet voi myös kasvaa tukkoon.

Vierailija
4/13 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on omituinen sairaus tuo endometrioosi. Luultavasti lääketiede ei vielä tiedä kaikkea sairaudesta. Joskus luin jostain, että toisilla laihduttaminen ja ruokavalio voi auttaa endometrioosia vähentämään. 

Vierailija
5/13 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on omituinen sairaus tuo endometrioosi. Luultavasti lääketiede ei vielä tiedä kaikkea sairaudesta. Joskus luin jostain, että toisilla laihduttaminen ja ruokavalio voi auttaa endometrioosia vähentämään. 

Niin on!  Mutta itse olen kärsinyt vain noista kystista, jotka uusiutuu joskus pillereistä huolimatta. Gyne selitti sen jotenkin niin että menkkaveri kulkeutuu taaksepäin munanjohtimia pitkin ja muodostaa näitä endometrioomia. Yksi tälläinen kysta kasvoi mulla kerran yli 10cm :S

Vierailija
6/13 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jostain luin että tuota voi olla jo todella nuoresta, jostain 13v alkaen

Vierailija
7/13 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni luultavasti alkoi endometrioosi kehittymään melkein heti, kun kuukautiset alkoivat. Minulla oli kyllä kipuja jatkuvasti, enkä tullut raskaaksi, mutta tätä tautia ei sitten gynekologi ainakaan löytänyt. Lopulta minut määrättiin laparoskopiaan. Sitten tehtiin löydös, että oli ainakin toinen munajohdin tukossa ja kasvustoa muuallakin. Olin noin 30-vuotias. Sanottiin heti, etten luultavasti saa lapsia ilman hoitoja. Sitten ei ollut enää miestäkään.

En siis ole koskaan käyttänyt pillereitä, enkä enää 20 ikävuoden jälkeen ehkäisyäkään. No sitten astui noin 35-vuotiaana mies taas kuvioihin. Taas sitä odotettiin, josko tulisin raskaaksi, mutta en tullut. Sitten ei enää ollut aikaa empiä, joten menimme lapsettomuusklinikalla, jossa sanottiin, että en voi tulla endometrioosin takia raskaaksi, vaikka sitä onkin poistettu. Gynekologi ei alapäätutkimuksessa löytänyt endometrioosia. Lääkäri sanoi, että endometrioosi vaikuttaa joihinkin hormoneihin tai siitä vapautuu sellaista ainetta, joka estää raskaaksi tulemisen.  Ainoa mahdollisuus oli siis koeputkihedelmöitys. Olihan se ihme, kun sitten sain ihan ensimmäisten hoitojen avulla lapsen. Muuten en olisi saanut.

Vierailija
8/13 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laihduttaminen ei paranna endometrioosia. Lääketiede ei tosiaan tiedä, miksi endometrioosi aiheuttaa lapsettomuutta. 

Vierailija
9/13 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laihduttaminen ei paranna endometrioosia. Lääketiede ei tosiaan tiedä, miksi endometrioosi aiheuttaa lapsettomuutta. 

Eikös endometrioosia sairastavilla ole yleensä "timmimmät "vartalot? Jostain luin sen tutkimuksen että se liika estorgeeni aiheuttaa sen, että kroppa pysyy tiimalasimaisessa mallissa. Kuulemma oli "ällöttävä" tutkimus ja monet naiset suuttuikin siitä.

Vierailija
10/13 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös endometrioosia sairastavilla ole yleensä "timmimmät "vartalot? Jostain luin sen tutkimuksen että se liika estorgeeni aiheuttaa sen, että kroppa pysyy tiimalasimaisessa mallissa. Kuulemma oli "ällöttävä" tutkimus ja monet naiset suuttuikin siitä.

Ei ainakaan mun kohdalla ollut kyse tästä, normaali vartalo on.

Vierailija
11/13 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja joidenkin tutkimusten mukaan endo voi myös vaikeuttaa/hankaloittaa painonpudotusta. Se myös voi nostaa sitä, mutta 100% varmuutta noihin ei ole koska endo on todella vaikea sairaus ja vaikuttaa yllättävän laajasti koko kehoon ja sitä tutkitaan jatkuvasti lisää, muttei tarpeeksi.

Vierailija
12/13 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Endometrioosi aiheuttaa lapsettomuutta tilastollisesti tarkasteltuna. Yksilöiden kohdalla tilanne taas on yksilöllinen: voi olla, että endometrioosi aiheuttaa sinulle lapsettomuutta tai sitten ei. Mulle sanottiin samalla tavalla ja luulin silloin, että en voisi saada lapsia. Varauduin pitkään yrittämiseen ja pelkäsin ivf-hoitoja ja valmiiksi. No, tulin raskaaksi heti ekasta kierrosta, suoraan pillereiden lopettamisen jälkeen, reippaasti yli kolmekymppisenä. 

Vierailija
13/13 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljä lasta joista nuorimmat ovat epäidenttiset kaksoset, ei estänyt endometrioosi ainakaan minulla, toki olin vajaa 27 vuotias kun nuorimmat eli kaksoset syntyi