Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Härskejä odotuksia ja vaatimuksia - mitä naapurisi, kaverisi, sukulaisesi jne. on kehdannut pyytää?

Vierailija
25.05.2016 |

.

Kommentit (11854)

Vierailija
8481/11854 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat sukulaismiehet asuvat keskisuuressa kaupungissa, talo on myös siellä ja mökki maaseudulla. En tiedä kenenkään puoluekantaa.

Mutta sen voi todeta, että molemmilla setämiehillä on riittävästi varallisuutta siihen, että ei olisi tarvinnut tulla lokkeilemaan.

Vierailija
8482/11854 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työpaikallani autoliikkeessä seurasin huvittuneena, kun automyyjän appiukko tuli kaverinsa kanssa autoa ostamaan, ja se olisi pitänyt saada huomattavasti halvemmalla ihan sukulaisalennuksena. Kauppoja ei tullut.

Menin Nokian verkkolaitepuolelle, eli silloiselle Nokia Siemens Networksille töihin.

Appiukko kuvitteli että kannan hänelle uusia luureja samantien, ilmaiseksi toki.

Jotkut on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
8483/11854 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nää kutsut, joissa mainitaan tilinumero lahjoja varten. Ennen sanottiin kylään tulijoille, et ei tartte tuoda mitään tulijaisia/lahjoja, nyt jotkut kehtaa kirjottaa et "otan vastaan lahjoja". Aivan uskomattoman röyhkeetä!

Toi on muuten hirveän vaikeaa, lahjat. Me järjestettiin aiemmin kesällä isommat juhlat, kun molemmat täytti pyöreitä. Kutsussa oli, että ei lahjoja. Kaikki niitä kuitenkin toi, mikä oli ihan arvattavaa. Ja sitten kun tietää etukäteen että monelle on kauhean vaikea keksiä lahjaa aikuisille ihmisille. Varsinkin kun osa kutsuttuja oli naapureita, eikä mitään lähisukua tai ystäviä jotka tuntee meidät niin hyvin että voi tuoda ihan vitsillä jotain typerää. Miten sitä laittaisi järkevästi kutsuun, että älkää tuoko lahjoja, mutta jos pakko on jotain tuoda niin tuokaa vaikka kesäkukka..

Aika usein näitä mainintoja on etenkin sellaisilla vanhemmilla ihmisillä, joilla on jo kaikkea. Joissain kutsuissa lukee että "lahjojen sijaan toivomme lauluja ja puheita" tms. Tai sitten nimetään joku hyväntekeväisyyskohde jonne voi lahjoittaa.

Voisitko laittaa vaikka "Haluamme jakaa iloisen hetken kanssanne, emmekä toivo lahjoja. Jos silti tekee mieli antaa, kesäkukka ilahduttaa aina." Tms.

Mielestäni lähtökohtaisesti on tökeröä ja huonoa käytöstä ryhtyä vieraille kertomaan mitä he saavat lahjoittaa. Etenkin rahaa. Monilla hääpareilla on lahjalista jossain isossa kaupassa, ja se on oikein hyvä, mutta ei missään nimessä kenenkään ole pakko sitä noudattaa. Joskus on ollut hääpari joka pyysi suoraan rahaa. Siinä alkaa sitten itsekin miettiä että paljonkohan catering oman perheeni osalta maksaa ja monenko euron viinit. Kiusallista ja köyhää.

Raha ei ole mikään huono lahja, ja sitä usein annetaan esim. rippilapsille ja ylioppilaille. Mutta ei sitä missään nimessä ruveta kutsussa pyytämään.

Mun mielestä taas rahaa on sinänsä ihan järkevä pyytää juhlissa joissa vähän niinkuin kuuluu antaa lahja (esim. häät), kun kyseessä on aikuiset ihmiset jotka eivät tarvitse mitään ihmeempää. Silloin kyllä sanamuotoa kannattaa miettiä. Aika yleisiä ovat nämä häämatkakassat, mihin lahjaa toivotaan. Mun mielestä se on ihan ok. Eihän sitäkään toivetta ole yhtään sen enempää pakko noudattaa, kuin lahjalistaakaan.

Onhan se ihan "järkevää", mutta kutsuun kirjoitettuna se on vaan moukkamaista. Kaikkien järkevintä olisi varmaan kutsua pelkkiä vanhempien varakkaita ystäviä jotka eivät ole edes tavanneet hääparia, laskuttaa suoraan mobilepayllä ja ilmoittaa kutsussa että ei teidän tarvitse vaivautua paikalle, teillä on varmasti mukavampaa kotona kun ettehän te edes tunne muita vieraita ettekä hääparia. Säästyy meiltäkin catering.

Nyt on vähän häiden tarkoitus kadoksissa. Sanottakoon, että niiden tarkoitus ei ole kerätä mitään kassaa, varsinkaan aikuisille ihmisille jotka eivät tosiaan tarvitse mitään ihmeempää. Jos on, vieraita aliarvioidaan.

Olen ollut kerran kutsuttuna häihin, joiden kutsussa sanottiin tyyliin "emme tarvitse enempää tavaroita, antakaa kirjekuoreen mahtuva lahja". Eli antakaa rahaa.

Minusta tämä on mauton tapa ilmoittaa, että vieras ei kuitenkaan osaa hankkia mitään mikä meitä saattaisi miellyttää, joten rahaa vaan kiitos. Tässä tilanteessa ei oikeastaan sitten voi viedä muuta kuin rahaa (tai ehkä lahjakortin).

Jos vieras on niin vieras, ettei hän lainkaan tunne hääparia tai sen mieltymyksiä, miksi hänet on ylipäänsä kutsuttu? Lahjakassaa kartuttamaan? Ei kovin vieraanvaraista.

Yleensä vieras joka ei tiedä mitä antaisi, ottaa yhteyttä hääparin lähipiiriin, joka sitten osaa kertoa että "nehän ovat lähdössä Antiqualle purjehtimaan, varmaan toivovat vähän matkarahaa" tms, jolloin vieras voi keskustelun perusteella päätellä että no annanpa matkarahaa. Mutta voi antaa jotain muutakin.

Mutta kukin tyylillään, ja jokainen tekee omista häistään omalla tavallaan mieleenpainuvat.

Oletko sitä mieltä, ettei hääparille tarvi antaa lahjaa lainkaan ?

Tänä päivänä psriskunnat ovat asuneet yhdessä. Ei he tarvi mitään säilyvää.

Mä käyn välillä naapurissa kahvilla ja vien aina pullaa mukana. Miksi ihneessä en veisi häälahjaa ?

Oot varmaan aika vanha ihminen. Tai nuuka. Tai sekä että.

Tämä on ihan normaalia. On ollut jo vuosia.

Vierailija
8484/11854 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nää kutsut, joissa mainitaan tilinumero lahjoja varten. Ennen sanottiin kylään tulijoille, et ei tartte tuoda mitään tulijaisia/lahjoja, nyt jotkut kehtaa kirjottaa et "otan vastaan lahjoja". Aivan uskomattoman röyhkeetä!

Toi on muuten hirveän vaikeaa, lahjat. Me järjestettiin aiemmin kesällä isommat juhlat, kun molemmat täytti pyöreitä. Kutsussa oli, että ei lahjoja. Kaikki niitä kuitenkin toi, mikä oli ihan arvattavaa. Ja sitten kun tietää etukäteen että monelle on kauhean vaikea keksiä lahjaa aikuisille ihmisille. Varsinkin kun osa kutsuttuja oli naapureita, eikä mitään lähisukua tai ystäviä jotka tuntee meidät niin hyvin että voi tuoda ihan vitsillä jotain typerää. Miten sitä laittaisi järkevästi kutsuun, että älkää tuoko lahjoja, mutta jos pakko on jotain tuoda niin tuokaa vaikka kesäkukka..

Aika usein näitä mainintoja on etenkin sellaisilla vanhemmilla ihmisillä, joilla on jo kaikkea. Joissain kutsuissa lukee että "lahjojen sijaan toivomme lauluja ja puheita" tms. Tai sitten nimetään joku hyväntekeväisyyskohde jonne voi lahjoittaa.

Voisitko laittaa vaikka "Haluamme jakaa iloisen hetken kanssanne, emmekä toivo lahjoja. Jos silti tekee mieli antaa, kesäkukka ilahduttaa aina." Tms.

Mielestäni lähtökohtaisesti on tökeröä ja huonoa käytöstä ryhtyä vieraille kertomaan mitä he saavat lahjoittaa. Etenkin rahaa. Monilla hääpareilla on lahjalista jossain isossa kaupassa, ja se on oikein hyvä, mutta ei missään nimessä kenenkään ole pakko sitä noudattaa. Joskus on ollut hääpari joka pyysi suoraan rahaa. Siinä alkaa sitten itsekin miettiä että paljonkohan catering oman perheeni osalta maksaa ja monenko euron viinit. Kiusallista ja köyhää.

Raha ei ole mikään huono lahja, ja sitä usein annetaan esim. rippilapsille ja ylioppilaille. Mutta ei sitä missään nimessä ruveta kutsussa pyytämään.

Mun mielestä taas rahaa on sinänsä ihan järkevä pyytää juhlissa joissa vähän niinkuin kuuluu antaa lahja (esim. häät), kun kyseessä on aikuiset ihmiset jotka eivät tarvitse mitään ihmeempää. Silloin kyllä sanamuotoa kannattaa miettiä. Aika yleisiä ovat nämä häämatkakassat, mihin lahjaa toivotaan. Mun mielestä se on ihan ok. Eihän sitäkään toivetta ole yhtään sen enempää pakko noudattaa, kuin lahjalistaakaan.

Onhan se ihan "järkevää", mutta kutsuun kirjoitettuna se on vaan moukkamaista. Kaikkien järkevintä olisi varmaan kutsua pelkkiä vanhempien varakkaita ystäviä jotka eivät ole edes tavanneet hääparia, laskuttaa suoraan mobilepayllä ja ilmoittaa kutsussa että ei teidän tarvitse vaivautua paikalle, teillä on varmasti mukavampaa kotona kun ettehän te edes tunne muita vieraita ettekä hääparia. Säästyy meiltäkin catering.

Nyt on vähän häiden tarkoitus kadoksissa. Sanottakoon, että niiden tarkoitus ei ole kerätä mitään kassaa, varsinkaan aikuisille ihmisille jotka eivät tosiaan tarvitse mitään ihmeempää. Jos on, vieraita aliarvioidaan.

Olen ollut kerran kutsuttuna häihin, joiden kutsussa sanottiin tyyliin "emme tarvitse enempää tavaroita, antakaa kirjekuoreen mahtuva lahja". Eli antakaa rahaa.

Minusta tämä on mauton tapa ilmoittaa, että vieras ei kuitenkaan osaa hankkia mitään mikä meitä saattaisi miellyttää, joten rahaa vaan kiitos. Tässä tilanteessa ei oikeastaan sitten voi viedä muuta kuin rahaa (tai ehkä lahjakortin).

Jos vieras on niin vieras, ettei hän lainkaan tunne hääparia tai sen mieltymyksiä, miksi hänet on ylipäänsä kutsuttu? Lahjakassaa kartuttamaan? Ei kovin vieraanvaraista.

Yleensä vieras joka ei tiedä mitä antaisi, ottaa yhteyttä hääparin lähipiiriin, joka sitten osaa kertoa että "nehän ovat lähdössä Antiqualle purjehtimaan, varmaan toivovat vähän matkarahaa" tms, jolloin vieras voi keskustelun perusteella päätellä että no annanpa matkarahaa. Mutta voi antaa jotain muutakin.

Mutta kukin tyylillään, ja jokainen tekee omista häistään omalla tavallaan mieleenpainuvat.

Eiköhän todennäköistä ole, että vieraan ruokailut yms. kustantavat sen verran, ettei kukaan kutsu vain lahjakassaa kartuttamaan ketään häihinsä.

Vierailija
8485/11854 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin käy kun äiti Kuorii perunat ym. aikuiseksi asti niin ei pärjää maailmalla ominpäin.  Mm. äidin piti laittaa"lapselle" aikuiselle voileipä ja ottaa jukurttipurkki kaapista ja avata se, niin ja tietysti lusikka.

Vierailija
8486/11854 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Auton omistajana en ihan usko, että tarjous olisi ollut tällainen. Todennäköisesti ”joutilailla” autoilla olisi ihan hyvää hyvyyttään tarjouduttu ajelemaan.

Autottomat ihmiset eivät ymmärrä miten autosta on kuluja myös hankintahinnan ja bensan lisäksi.

Kyllä me jotkut autottomat ymmärretään - siksi mulla ei ookkaan omaa autoa. Vuokra-auto jos tartten...jotkut ihmiset on vain hyväksikäyttäjiä.

8487/11854 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko sähköauton ladata mistä vaan pistokkeesta? Ettet nyt vaan keksiny koko juttua

Siis vaimolla on ladattava pikkuhybridi,ladataan sitä kotona,siksi kysyikin mistä pistokkeesta.

Vierailija
8488/11854 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun siskoni vieraili äitini luona, niin olivat sitä mieltä, että minun olisi pitänyt siivota vierailun jäljet. Äiti vetosi ikäänsä ja sisko lapsiarkeen. Ihan varmasti olivat väsyneitä, mutta lapsettomana en ole velvollinen elämään heidän elämäänsä.

Vierailija
8489/11854 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko antanutkin sen lainaksi ja sinä käsitit väärin.

Minulta lainattiin hakku ,se jäi sille tielleen,10 ltr bensaa myös. Nyt en lainaa mitään jos en lähde itse mukaan ja tuo tullessani takaisin. Annan,minkä annan ,ilmaiseksi,esim. tuomiset tai vähävaraiselle ruuan tarjoan tai kahvin . Tai jotakin lämpimistä naapurille esim.

Vierailija
8490/11854 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän todennäköistä ole, että vieraan ruokailut yms. kustantavat sen verran, ettei kukaan kutsu vain lahjakassaa kartuttamaan ketään häihinsä.

Jos ei ole varaa järjestää häitään ilman että maksattaa ne vierailla, niin sitten niitä ei pidä järjestää. Naimisiin voi mennä ilmankin.

Vierailija
8491/11854 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole varaa järjestää häitään ilman että maksattaa ne vierailla, niin sitten niitä ei pidä järjestää. Naimisiin voi mennä ilmankin.

Juuri olin nuoren parin häissä jossa lahjat toivottiin matkakassaan ja lähtevät 3 viikon lomalle. Ilolla osallistuin lahjoittamalla pienen summan. Ihme katkeraa väkeä internet täynnä!

Vierailija
8492/11854 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa kiteytyy hyvin yksi niistä syistä miksi välttelen kaikkia kontakteja muiden ihmisten kanssa.

En ymmärrä miten ihmisillä ei ole minkäänlaista kunniakäsitystä, vaan toimitaan kuin alhaisimmat roistot läheistenkin ihmisten kanssa.

Vierailija
8493/11854 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa kiteytyy hyvin yksi niistä syistä miksi välttelen kaikkia kontakteja muiden ihmisten kanssa.

En ymmärrä miten ihmisillä ei ole minkäänlaista kunniakäsitystä, vaan toimitaan kuin alhaisimmat roistot läheistenkin ihmisten kanssa.

Sama juttu! Olen jo vuosia sitten huomannut, että seurustelemaan pyrkivät ihmiset vähän päästä yrittävät jollain lailla hyötyä, usein härskistikin. Olen lopettanut lähes kaiken yhteydenpidon paitsi pakollisia.

Elämäni on minulle tärkeämpi kuin että käyttäisin sen jonkun härskin hyväksikäyttäjän paapomiseksi. Rahanikin riittävät omaan elämääni mutta ei muille palattamattomiksi "lainoiksi". Menköön pankkiin jos rahaa uupuu, itse olen hoitanut omat raha-asiani mallilleen.

Auto on omia, ei satunnaisten tuttavien menoja varten hankittu, samoin peräkärry. Niitä saa myös vuokrata vaikka mistä.

Tuntuu siltä, että röyhkeys ja härskiys vain lisääntyvät entisestään. Ei ole ihmisillä enää mitään häveliäisyyttä, nöyryyyttä tai rehellisyyttä.

Vierailija
8494/11854 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä tuollaisten tyhjän narisijoiden pidä osallistua!

Vierailija
8495/11854 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo viimeinen lause "Kummasti tietyt sukulaiset ottavat yhteyttä ainoastaan jos haluavat itselleen jotain etua.) tuntuu nykyisin olevan vakiokäytäntöä.  Itsekin saan olla muuten aivan rauhassa, mutta kummasti tulee vierailukutsuja silloin kun kutsujilla joko tietokone-, elektroniikka- tai sähköongelmia.  Näiden kutsujen syynä ilmeisesti se että olen ko. alojen tutkinnot suorittanut luvat omaava ammattilainen ja siksi pääsääntöisesti "unohdan" saaneeni kyseisiä kutsuja ellei erikseen mainita asiallisista korvauksista.  

Itsekin tapaan sukulaisia vain, jos heillä on jotain tietokone tms. hommia, mitä pitää saada tehtyä. Ei haittaa yhtään, eipä muuten näe ihmisiä, niin hoidan hommat ja minulle tarjotaan sapuskaa ja näen sukulaisia. Noita keikkoja on ehkä kerran pari vuodessa, ei liikaa. Ihan win-win.

Just yksi sukulainen muutti uuteen kämppään, ja piti tietokone saada nettiin. Oli homma, josta kukaan maallikko ei olisi selvinnyt. Lumon talossa oli huoneiston sähkökaapissa mystisesti merkittyjä RJ45 pistokkeita, joista sitten päättelemällä keksi, että osa on huoneiden pistokkeita (sama merkintä niissä), ja yksi on varmaan nousu jostain, ja siihen piti laittaa eetteripiuha väliin. Jes, sitten netti ilmestyi koneelle siihen pistokkeeseen. DNA ilmainen taloyhtiönetti (100M!!) ei onnistunut kuitenkaan ottaa käyttöön, vaan piti vielä käydä DNA myymälässä hoitamassa asiaa. Se kirjautumisruutu vaan tuli uudestaan ja uudestaan aluksi, kunnes käytiin siellä. Mutta, tulipa hoidettua. Tuota eetteripiuhaa sähkökaappiin (missä sen kämpän johdonsuojat yms. on) ei olisi asukas itse koskaan osannut laittaa tai edes löytänyt. Itse tiesin jo, kun edellisellä tommosella keikalla on ostettu DNA kaapelimodeemi, kun ei keksitty ajatellakaan tommosta - siinäkin oli ilmainen 10M taloyhtiöliittymä, mutta ilmeisesti olisi ollut jotain muutakin tarjolla. Paljon myöhemmin kuultiin sitten tuosta, mitä olisi PITÄNYT tehdä. On ihmeellistä, ettei kämpissä tule mitään ohjetta netin käyttöönotosta rautatasolla, kun vaatii tommosia kytkentöjä.

Vierailija
8496/11854 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama juttu! Olen jo vuosia sitten huomannut, että seurustelemaan pyrkivät ihmiset vähän päästä yrittävät jollain lailla hyötyä, usein härskistikin. Olen lopettanut lähes kaiken yhteydenpidon paitsi pakollisia.

Elämäni on minulle tärkeämpi kuin että käyttäisin sen jonkun härskin hyväksikäyttäjän paapomiseksi. Rahanikin riittävät omaan elämääni mutta ei muille palattamattomiksi "lainoiksi". Menköön pankkiin jos rahaa uupuu, itse olen hoitanut omat raha-asiani mallilleen.

Auto on omia, ei satunnaisten tuttavien menoja varten hankittu, samoin peräkärry. Niitä saa myös vuokrata vaikka mistä.

Tuntuu siltä, että röyhkeys ja härskiys vain lisääntyvät entisestään. Ei ole ihmisillä enää mitään häveliäisyyttä, nöyryyyttä tai rehellisyyttä.

Nykyään härskein ja kovimpaa huutava saa julkisista palveluista parasta palvelua.

Menet terkkariin triage hoitajalle, niin hissukka käännytetään pois (itselle sanottiin terkkarista, että pitää sairastaa "flunssaa" 4 viikkoa, ennenkuin pääsee lääkäriin - yksityisellä keuhkoputkentulehdukseen antibiootit - menin, kun alkoi tuntua että tukehtuu yskänkohtauksiin), mutta kovaääninen röyhkimys saa ajan lääkärille samalle päivälle. Niin nähty yhä uudestaan ja uudestaan.

Pitäköön tunkkinsa, käytän nykyään vain yksityisiä terveyspalveluita.

Vierailija
8497/11854 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutsi raivos mulle kun olin ollut jollain nettifoorumilla keskustelemassa. Oli pistänyt mun veljen seuraileen mun tekemisiäni. Sairas ämmä. Onneksi on jo tuhkattu.

Vierailija
8498/11854 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppi suivaantui koska mulla oli läppäri mukana kun kävimme siellä (monta sataa kilsaa) ja kun lähdimme, sanoi lopuksi - ei suinkaan että tervetuloa uudelleen niin kuin tapana on - vaan että tuota laitetta ette sitten tuo tähän taloon enää.

Kiva suhde, vai mitä. Ei kai kellään ole oikeutta kieltää toista pitämästä läppäriä mukanaan, sitähän tarvii varsinkin kun heillä ei ollut minkäänlaista tiekkaria. Eikä ollut mistään pelaamisesta tms kyse, siihen aikaan 1990-luvun puolivälissä mitään semmosta olisi johonkin 286-läppäriin edes saanut.

No tästä on jo aikaa ja appelat ovat molemmat haudassa RIP.

Vierailija
8499/11854 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli pistänyt viestin postiluukusta kun olin poissa, mihin kirjoitti aika seikkaperäisesti, että oli se aika kuusta ja olisiko lainata hygieniatarvikkeita. Ei ollut ensimmäinen kerta kun lainaili ja kauppa sijaitsi 200m päässä. Hyi helv. Hei naapuri ei kiinnosta sun intiimi asiat. Muutenkin oli hullu tyyppi.

Vierailija
8500/11854 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tori.fi:in iänikuiset "voitko vielä purkaa osiin, korjata virheen ja kuskata sen tänne 40km päähän autolla" tyyliset pyynnöt, kun myyt jotain yöpöytää hintaan 8 euroa. :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan viisi