Härskejä odotuksia ja vaatimuksia - mitä naapurisi, kaverisi, sukulaisesi jne. on kehdannut pyytää?
Kommentit (11850)
Kaveri pyysi koiravahdiksi, että pääsee tapaamaan miesystäväänsä toiseen Euroopan maahan. Pidän koirista, joten mielelläni tarjouduin.
Kyse oli pitkistä viikonlopuista, ja aluksi menikin hyvin. Sitten pyynnöt lisääntyivät: voitko siivota keittiön, voitko ripustaa koneeseen unohtuneet pyykit jne. Tuollaiset olivat OK.
Seuraavaksi ilmoitti, että miesystävänsä (siis yllättäen toinen, Suomessa!) tulisi hakemaan yhtä tavaraa, pyysi voinko mennä mukana ja ajaa auton takaisin. Ohjeistus perään, mitä miesystävälle on sanottava alibiksi Euroopan reissuista. Kuulemma vaikeaa kun toisella miehellä on ongelmia huumeiden kanssa, eikä häntä voi juuri nyt jättää. Sanoin etten mielelläni menisi, en ole ajanut aikoihin ja olen epävarma kuski. Liian kilttinä kuitenkin suostuin lopulta vaikka stressasin ajamista.
Seuraavalta reissulta ilmoitti, että reissu venähtää muutamalla päivällä, ja lisäohjeistuksia mitä pitäisi tutuille sanoa jos törmäisin. Sanoin etten oikein ehdi, olisi muita suunnitelmia. Kaveri vetosi, että sinähän osaat ajaa, käytä autoa niin ehdit hoitaa omatkin asiasi.
No ei se auto sentään kaikkea ratkaise. Alkoi tosissaan kypsyttää valehtelu. Koiran takia hoidin vielä sen kerran ja yritin sumplia menot, mutta sen jälkeen loppui sekä koiranhoito, että pikkuhiljaa myös ystävyys.
Äitini ehdotti, että hän ostaisi asunnon, johon minä ja puolisoni muuttaisimme ja maksaisimme hänelle vuokraa ja jossain vaiheessa hän sitten itse muuttaisi ko asuntoon. Kysymys jäi ilmaan mihin me puolisoni kanssa muuttaisimme siinä kohtaa?
Eli olisi pitänyt maksaa hänen asuntolainansa ja etsiä sen jälkeen uusi asunto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi pitänyt ottaa kulutusluottoa muutama tonni, jotta hänen eläimensä lääkärikulut tulisi maksetuksi. Hän olisi maksanut myöhemmin osissa takaisin.
Hommassa vähän ihmetytti, että oli myynyt lapsensa vanhoja leluja, mutta niitä rahoja ei eläimen kiireelliseen hoitoon voinut käyttää, koska ovat lapsen rahoja.. toistuvasti ongelmia rahojen kanssa, koskaan ei hänen syytään, vaan aina muissa, kela tms. sössinyt.
Kela ei korvaa mitään lemmikkien kuluja.
Kieltämättä törkeää vaatia, että toinen ottaisi kulutusluottoa oman lemmikin maksujen vuoksi. Joiltakin eläinlääkäriasemilta voi itse hakea lainaa eläimen kulujen hoitoon, itse olen tehnyt niin. Tietysti jos on mennyt luottotiedot, ei sitäkään saa.
Kirjoitin vissiin epäselvästi, eli siis ko henkilöllä oli toistuvasti ongelmia rahojen kanssa, aina syy muissa ja oli luottotiedoton.
Vierailija kirjoitti:
Kaveri pyysi koiravahdiksi, että pääsee tapaamaan miesystäväänsä toiseen Euroopan maahan. Pidän koirista, joten mielelläni tarjouduin.
Kyse oli pitkistä viikonlopuista, ja aluksi menikin hyvin. Sitten pyynnöt lisääntyivät: voitko siivota keittiön, voitko ripustaa koneeseen unohtuneet pyykit jne. Tuollaiset olivat OK.
Seuraavaksi ilmoitti, että miesystävänsä (siis yllättäen toinen, Suomessa!) tulisi hakemaan yhtä tavaraa, pyysi voinko mennä mukana ja ajaa auton takaisin. Ohjeistus perään, mitä miesystävälle on sanottava alibiksi Euroopan reissuista. Kuulemma vaikeaa kun toisella miehellä on ongelmia huumeiden kanssa, eikä häntä voi juuri nyt jättää. Sanoin etten mielelläni menisi, en ole ajanut aikoihin ja olen epävarma kuski. Liian kilttinä kuitenkin suostuin lopulta vaikka stressasin ajamista.
Seuraavalta reissulta ilmoitti, että reissu venähtää muutamalla päivällä, ja lisäohjeistuksia mitä pitäisi tutuille sanoa jos törmäisin. Sanoin etten oikein ehdi, olisi muita suunnitelmia. Kaveri vetosi, että sinähän osaat ajaa, käytä autoa niin ehdit hoitaa omatkin asiasi.
No ei se auto sentään kaikkea ratkaise. Alkoi tosissaan kypsyttää valehtelu. Koiran takia hoidin vielä sen kerran ja yritin sumplia menot, mutta sen jälkeen loppui sekä koiranhoito, että pikkuhiljaa myös ystävyys.
Tämä menee kyllä ketjun kärkipäähän, miten törkeä voi olla että käskee kaveria valehtelemaan kaiken hyvän lisäksi.
Vahdin nuorempana (n.18 v) pikkusiskonani ja vanhemman siskoni lasta juhannuksen yli. Olivat samanikäisiä. Seuraavana kesänä vanhempi sisareni oletti, että sama järjestely jatkuu, oli sisareni sanoin " on niin kuin perinne, tottakai sinä hoidat". Joo ei mulla omaa elämää ole, vahdin molempia lapsia muutenkin enemmän ja vähemmän säännöllisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaverit olivat päivän kaupungilla yhtenä kesänä ja olivat tavanneet siellä jonkun "ihanan" ulkomaalaisen nuoren miehen. Olihan se varmaan hauskaa. Minä taas en ollut kelvannut seuraan.
Tulivat sitten myöhään iltapäivällä koputtelemaan oveani, että voisko tämä ihanuus (mulle siis TÄYSIN TUNTEMATON keeneri) yöpyä asunnossani? Ilmaiseksi tietysti, kun oli reppureissulla, ja aamiaista olisi pitänyt tarjota!
En tajua, miksei joku noista kolmesta voinut tarjota yöpaikkaa sille, jo se nyt kerta oli niin "ihana", ja kun olivat viettäneet yhdessä koko päivän.
Siis voi vee. Oli mullakin ennen röyhkeitä kavereita.
Onneksi en suostunut.
Tuosta sai vähän sen kuvan, että olisit suostunut jos kaveri olisi ollut valkoinen. Onko näin?
Voi jukolauta!
Mistä näitä riittää - ja ihan jokaikiseen ketjuun?Mitä ”näitä”? Ai rasisteja? Tuosta kirjoituksesta sai tuon yhden n-sanan takia sen kuvan, että ihonväri oli tässä se suurin ongelma, ja ulkomaalaisuus. Nuo kaksi asiaa veivät huomion siitä, että kaverit tekivät törkeästi, kun ensin sulkivat kirjoittajan pois seurastaan ja sitten menivät lupaamaan tuntemttomalle ihmiselle yöpaikkaa kirjoittajan luo kysymättä häneltä.
Niinpä, miksi pitää mainita asia, joka ei sitten olekaan yhtään tärkeä kun siitä kysytään. Kirjoittaja selvästi oletti, että kaikki ovat lähtökohtaisesti sitä mieltä, että joku ulkomaalainen ja ei-valkoinen on erityisen epäilyttävä tyyppi. Sitten suututaan ja uhriudutaan, kun joku puuttuu tuohon seikkaan.
Itseasiassa ihan oikeustieteellistä vuosikirjaa vilkaistessa voi todeta, että on todella paljon todennäköisempää tulla ul- komaalaisen r -aiskaamaksi kuin suomalaisen, vaikka heitä on prosentuaalisesti paljon vähemmän. Se ei siis ole turha pelko. Soma, lian kansalaisia on esim. helsingin aluella n. 2% väe-stöstä, mutta he ovat vastuussa n. 25% raiska- uksia. Ja tässä ei ole otettu huomioon niitä, jotka ovat jo saaneet suomen kansalaisuuden.
Eli 75 % niistä tekee Helsingin alueellakin valkoiset suomalaismiehet. Eikö siis ole "todella paljon todennäköisempää" että joku suomalainen olisi tekijänä? En oikein tajua tuota logiikkaa, miksi 25 % on vaarallisempi kun 75 %.
Tuota, Suomessa ei tilastoida ihonvärin perusteella, jos on saanut Suomen kansalaisuuden tilastoidaan suomalaisena, se minkä värinen on sitten toinen juttu.
Aiemmin OPTULA (oikeuspoliittinen tutkimuslaitos) julkaisi vuosittaisen raporttinsa, missä rikoksien tekijöitä oli eroteltua erilaisten kriteerien mukaan. Koska sieltä näki yhä enenmmän ja enemmän "väärää" tietoa, nuo raportit eivät ole enää julkisia. Jos asia kiinnostaa, vanhempia raportteja voi vielä löytyä netistä. Kyseessä siis ihan virallinen raportti, jonka tehnyt valtion tutkimuslaitos.
Itse olen myös hieroja,on sanottu myös ettei ole kunnon töitä.Pyysin kerran sukulaista(joka yritti useasti pummata ilmaista lihashuoltoa)hieromaan selkääni kunnolla 10min,eihän se jaksanut kun 3min ja totesi että kyllä tämä työstä käy.Eikä koskaan pummannut enää,maksoi mukisematta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaverit olivat päivän kaupungilla yhtenä kesänä ja olivat tavanneet siellä jonkun "ihanan" ulkomaalaisen nuoren miehen. Olihan se varmaan hauskaa. Minä taas en ollut kelvannut seuraan.
Tulivat sitten myöhään iltapäivällä koputtelemaan oveani, että voisko tämä ihanuus (mulle siis TÄYSIN TUNTEMATON keeneri) yöpyä asunnossani? Ilmaiseksi tietysti, kun oli reppureissulla, ja aamiaista olisi pitänyt tarjota!
En tajua, miksei joku noista kolmesta voinut tarjota yöpaikkaa sille, jo se nyt kerta oli niin "ihana", ja kun olivat viettäneet yhdessä koko päivän.
Onneksi en suostunut.
Tuosta sai vähän sen kuvan, että olisit suostunut jos kaveri olisi ollut valkoinen. Onko näin?
Niinkö meinaat? En kyllä olisi suostunut vaikka asianomainen olisi ollut laikukas sinipunaviherkeltainen. Tai valkoinen.
Jostain syystä kuitenkin katsoit asian niin oleelliseksi, että päätit sen kertoa.
No voi jessus mihin täälläkin voi takertua, yhteen sanaan. Jos se vaikka olisi ollut amerikkalainen natiivi ja olisin sanonut sitä intiaaniksi, siis aivan hirveää vai mitä. Tai grönlantilainen. Olisit kai räjähtänyt jos olisin sanonut sitä eskimoksi. Yms.
Kaikkeen voi takertua ja hyvesignaloida ja loukkaantua jonkun puolesta, vaikka ei ole mitään pelkoa siitä että asianomainen itse edes näkisi tämän keskustelun ja siten voisi loukkaantua tuosta sanasta. Kyllähän on ihan tavallista, että joku POC nimittelee halveksivaan tyyliin valkoisia, mutta siitä ei jostain syystä saa loukkaantua. Musta saa sanoa että hän on ylpeä koska on musta, muta jos valkoinen sanoo että on ylpeä valkoisuudestaan, aletaan heti syyttää jostain ihmeen white supremacystä.
Tämä kaikki menee nyt tämän ketjun aiheen ulkopuolelle.
Johan siellä kalahti. Pointti oli se, että se oli täysin epäoleellinen asia. Tai sen olisi pitänyt olla.
Olen eri kuin alkuperäinen kirjoittaja.
LOL aivan, todella, tällä palstallahan ei koskaan tavallisesti kirjoiteta yhtään mitään "epäoleellista" asiaa LOL.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi kesätyökaveri pyysi voisinko lähteä autollani hakemaan alkosta lastia ja itseasiassa ostaakin hänen puolestaan kun ei ollut vielä 20 v. vaan juuri täyttämässä ja pitämässä synttäreitä.
Kirkkaisiin vaadittiin silloin 20v. En tiedä miten nykyään.
No ajattelin, ettei ole suuri rikos eikä vaiva. Perillä selvisi, ettei ole rahaakaan, mutta seuraavasta palkasta maksaisi. Just joo. Jäi ostamatta.
Mietin myöhemmin mahtoiko olla synttäreitäkään tarkoitus pitää.
Sua ei ainakaan olisi kutsuttu niihin juhliin, olit vain ostajan asemassa.
Ostaja ja tarjoaja. Suurin osa näissä pyynnöistä paistaa vaan rahapula todellisena syynä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi en suostunut.
Voi jukolauta!
Mistä näitä riittää - ja ihan jokaikiseen ketjuun?Mitä ”näitä”? Ai rasisteja? Tuosta kirjoituksesta sai tuon yhden n-sanan takia sen kuvan, että ihonväri oli tässä se suurin ongelma, ja ulkomaalaisuus. Nuo kaksi asiaa veivät huomion siitä, että kaverit tekivät törkeästi, kun ensin sulkivat kirjoittajan pois seurastaan ja sitten menivät lupaamaan tuntemttomalle ihmiselle yöpaikkaa kirjoittajan luo kysymättä häneltä.
Niinpä, miksi pitää mainita asia, joka ei sitten olekaan yhtään tärkeä kun siitä kysytään. Kirjoittaja selvästi oletti, että kaikki ovat lähtökohtaisesti sitä mieltä, että joku ulkomaalainen ja ei-valkoinen on erityisen epäilyttävä tyyppi. Sitten suututaan ja uhriudutaan, kun joku puuttuu tuohon seikkaan.
Kyllä itse ainakin epäilisin jotain randomulkomaalaista oli värillinen tai ei sen verran, etten ottaisi yöksi, varsinkaan, kun en ole tavannut koko tyyppiä.
Joskus 1970-luvulla isäni oli ajamassa lapsuuden kotiinsa vesisateessa, hän otti liftaavan nuoren saksalaismiehen kyytiin ja vei hänet lapsuuden kotiinsa. Kun satoi, mies sai jäädä yöksi. Seuraavan kymmenen vuoden ajan hän tuli joka kesä täyshoitoon yleensä noin viikoksi ja lopuksi, kun hän oli avioitunut, olivat vaimo ja lapsetkin mukana.
Toinen tapaus oli, kun itse olin menossa marjaan ja eräs vähän epämääräisen näköinen mies huitoi tiellä aivan kuin hänellä olisi ollut isompikin hätä. Pysähdyin ja mies puoliväkisin tuli kyytiin. Sitten hän tuli mukaan myös marjametsään ja kertoi, että hänkin kerää marjoja ja myy ne. Olin varuillani ja pidin etäisyyttä, varmuuden vuoksi. Mies ei saanut kerättyä juuri mitään parissa tunnissa. Sitten, kun olimme autossa, hän pyysi rahaa lainaksi, että pääsee linja- autolla seuraavaan kaupunkiin. Annoin parikymppiä ( tapahtui markka-aikana). Tämä liftari pyysi osoitetta, että voi maksaa velkansa lähettämällä rahan. En uskaltanut antaa osoitetta, ettei miehestä tule vakituista riesaa. Lahjoitin rahan hänelle. Hän jäi isomman tien varteen odottamaan linja-autoa tai seuraavaa liftiä.
Naapuri - siis naapuri - tarjosi miehensä erinomaista syväjäähdytettyä spermaa kun se muuten pitää tuhota eli heittää pois. Ällöttävää!
Vähän taustaa ensin: Asun yksityistien varrella, jossa sijaitsee muutama omakotitalo. Koska alue on maaseutumainen ja kaavoittamaton, vastaa jokainen kiinteistö omien jätevesiensä käsittelystä itse, ts. emme ole kunnan jätevesiverkostossa.
Naapurini, tien toisella puolella olevan talon rouva, ehdotti, että tulisin lapiotyönä syventämään hänen kiinteistönsä rajalla kulkevat ojat noin 70 metrin matkalta. Tämä siksi, koska eräästä kolmannesta kiinteistöstä - ei siis minun omistamastani - valuu rouvan ojiin ja sitä kautta hänen pihalleen ja sokkeliin jätevettä.
Olin luvannut leipoa tyttöni koulun myyjäisiin ja tytön luokkakaverin äiti veti minut sivuun kun näitä tehtäviä jaettiin. Hän oli keksinyt että voin leipoa myös hänen puolestaan ja hän vie sitten leipomukset myyntiin ominaan. Kertoi vielä minkälaisia pipareita ja keksejä halusi minun tekevän että en tee samanlaisia. Minähän leipoisin tuplamäärän ihan vain huvikseni ja maksaisin kaikki ainekset omasta taskustani että etäinen tuttu saisi niistä kaiken kunnian.
Vierailija kirjoitti:
Naapuri - siis naapuri - tarjosi miehensä erinomaista syväjäähdytettyä spermaa kun se muuten pitää tuhota eli heittää pois. Ällöttävää!
Siis tarjosi sitä mihin tarkoitukseen? Lapsen hankkimiseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi en suostunut.
Voi jukolauta!
Kyllä itse ainakin epäilisin jotain randomulkomaalaista oli värillinen tai ei sen verran, etten ottaisi yöksi, varsinkaan, kun en ole tavannut koko tyyppiä.
Joskus 1970-luvulla isäni oli ajamassa lapsuuden kotiinsa vesisateessa, hän otti liftaavan nuoren saksalaismiehen kyytiin ja vei hänet lapsuuden kotiinsa. Kun satoi, mies sai jäädä yöksi. Seuraavan kymmenen vuoden ajan hän tuli joka kesä täyshoitoon yleensä noin viikoksi ja lopuksi, kun hän oli avioitunut, olivat vaimo ja lapsetkin mukana.
Toinen tapaus oli, kun itse olin menossa marjaan ja eräs vähän epämääräisen näköinen mies huitoi tiellä aivan kuin hänellä olisi ollut isompikin hätä. Pysähdyin ja mies puoliväkisin tuli kyytiin. Sitten hän tuli mukaan myös marjametsään ja kertoi, että hänkin kerää marjoja ja myy ne. Olin varuillani ja pidin etäisyyttä, varmuuden vuoksi. Mies ei saanut kerättyä juuri mitään parissa tunnissa. Sitten, kun olimme autossa, hän pyysi rahaa lainaksi, että pääsee linja- autolla seuraavaan kaupunkiin. Annoin parikymppiä ( tapahtui markka-aikana). Tämä liftari pyysi osoitetta, että voi maksaa velkansa lähettämällä rahan. En uskaltanut antaa osoitetta, ettei miehestä tule vakituista riesaa. Lahjoitin rahan hänelle. Hän jäi isomman tien varteen odottamaan linja-autoa tai seuraavaa liftiä.
Kuka tahansa vieras ihminen on aina riski, riippumatta ihonväristä ja kulttuuritaustasta.
Moni on tullut valkoisen rikollisen uhriksi, kun on olettanut että voi luottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi en suostunut.
Voi jukolauta!
Kuka tahansa vieras ihminen on aina riski, riippumatta ihonväristä ja kulttuuritaustasta.
Moni on tullut valkoisen rikollisen uhriksi, kun on olettanut että voi luottaa.
Niinhän minä kirjoitin, että riippumatta ihonväristä, epäilisin jotakin tuntematonta ulkomaalaista ja miksen suomalaistakin, ainakin niin paljon, etten ottaisi yöksi.
Vierailija kirjoitti:
Olin luvannut leipoa tyttöni koulun myyjäisiin ja tytön luokkakaverin äiti veti minut sivuun kun näitä tehtäviä jaettiin. Hän oli keksinyt että voin leipoa myös hänen puolestaan ja hän vie sitten leipomukset myyntiin ominaan. Kertoi vielä minkälaisia pipareita ja keksejä halusi minun tekevän että en tee samanlaisia. Minähän leipoisin tuplamäärän ihan vain huvikseni ja maksaisin kaikki ainekset omasta taskustani että etäinen tuttu saisi niistä kaiken kunnian.
Kun osaa leipoa hyvin, se kyllä houkuttaa kaikenlaisia tyyppejä. Mutta niinhän se on, että moni koittaa hyötyä toisen ammatista tai muusta osaamisesta.
Olen uusperheellinen. Mieheni lapsen äiti oletti, että järjestän lapsensa rippijuhlat, koska osaan leipoa. En ole miehen exän kanssa mitenkään läheinen, eikä lapsenkaan kanssa ollut ollut mistään tällaisesta puhetta. Totta kai voisin tehdä kakun tai pari, jos lapsi tai mies pyytäisi. Mutta, että minä useamman lapsen äiti, järjestäisin tämän ainoan lapsukaisten juhlat kokonaan, jotta vanhemmat saisivat itse vetää lonkkaa vain sen takia, että osaan leipoa hyvin ja välillä tykkään pitää illalliskutsuja. Loukkaantui vielä, kun sanoin, että ihan itse joudut järjestämään lapsesi juhlat.
Vierailija kirjoitti:
Vähän taustaa ensin: Asun yksityistien varrella, jossa sijaitsee muutama omakotitalo. Koska alue on maaseutumainen ja kaavoittamaton, vastaa jokainen kiinteistö omien jätevesiensä käsittelystä itse, ts. emme ole kunnan jätevesiverkostossa.
Naapurini, tien toisella puolella olevan talon rouva, ehdotti, että tulisin lapiotyönä syventämään hänen kiinteistönsä rajalla kulkevat ojat noin 70 metrin matkalta. Tämä siksi, koska eräästä kolmannesta kiinteistöstä - ei siis minun omistamastani - valuu rouvan ojiin ja sitä kautta hänen pihalleen ja sokkeliin jätevettä.
Hyi kauhea! Tuostahan täytyy ilmoittaa kuntaan ja ihan heti, ei siinä mikään ojankaivuu auta. Oksettavuuden lisäksi on laitonta päästää viemärivesiä luontoon.
Kela ei korvaa mitään lemmikkien kuluja.
Kieltämättä törkeää vaatia, että toinen ottaisi kulutusluottoa oman lemmikin maksujen vuoksi. Joiltakin eläinlääkäriasemilta voi itse hakea lainaa eläimen kulujen hoitoon, itse olen tehnyt niin. Tietysti jos on mennyt luottotiedot, ei sitäkään saa.