Härskejä odotuksia ja vaatimuksia - mitä naapurisi, kaverisi, sukulaisesi jne. on kehdannut pyytää?
Kommentit (11850)
Satun harrastelemaan autoja niin kyllähän noita riittäisi korjattavaksi. Kun osaat ja teet muutenkin. Sehän on ihan sama laitella vaikka omaa harrasteautoa tai tehdä jotain jarruremonttia jonkun puolisukulaisen vanhaan p*skaan ja päälle saa vielä vinoilua kun ei se mennytkään katsastuksesta läpi kun oli niveliä väljänä ja vuotaa öljyä kun seula. Hitsaisitko pienen reiän helmasta ja sitten ollaan naama mykkyrässä kun repii helmaa metrin matkan auki ja ilmoittaa että tähän en rupea. Ihan kun minä sen olisin rikkonut kun eihän siinä sivusta näkynyt kun se pieni reikä. Usein vielä olisi itse saanut maksaa osat ja tarvikkeet kun jos sinulla tallissa kaikenlaista on niin eihän ne silloin mitään maksa. Lopetin jo vuosia sitten tuon leikin kun tuntui että jos hyvyyttään jotain lupautui tekemään, niin palveluja alettiin markkinoida ties keille ja luvattiin että teen suurinpiirtein ilmaiseksi. Samoin olisi ties mitä perämoottoria ja moottorikelkkaa tyrkyllä korjattavaksi. Eksästä kun erosin, niin oletti että sillä ilmeisesti olisi loppuikäinen huoltosopimus autoonsa. Suuttui kun kehotin viemään ihan korjaamolle.
Jos sattuu useampi auto olemaan pihassa, niin se ei todellakaan tarkoita että olisin joku sijaisautopalvelu tai että heittäisin milloin kenenkin mihinkin.
Samoin kun on peräkärry niin sitä olisi milloin kukakin lainaamassa ja tietty kuormaliinat kanssa eikä niistä palaudu kun osa. Aiemmin oli pakukin ja vaihdoin sen pikkukuorkkiin ihan siksikin ettei monella ole korttia ajaa sitä. Vuokrata voin, mutta kummasti innokkuus vähenee kun ilmoittaa vaikka 80 c/km ja 40 e/h jos kuskin tarvitsee lisäksi. Saisi ihan kuitinkin, mutta ei kelpaakaan.
Samoin on ollut niitä voisitko tulla rakentamaan grillikodan/leikkimökin/katoksen/terassin johonkin tunnin ajomatkan päähän kun on se kärry ja pakukin joilla olisi samalla hyvä kuskata tavaraa rautakaupasta. Tottakai alan ajaa 2h päivässä edes takas ruokapalkalla tuosta ilosta. Eihän se mikään vaiva olisi jos jotain kerta osaa jo tehdä ja olisi työkalutkin. Mitäpä sitä vaikka kesälomallaan muutakaan tekisi.
Kavereita toki jeesataan, mutta homman pitää olla vastavuoroista.
Opiskeluaikaan olin kaikki lomat ja välillä viikonloputkin töissä ja sen puoleen oli vähän enempi rahaa käytössä mitä pelkkä opintotuki. Yhdelle kaverille sitten menin lainaamaan pari kertaa viisikymppiä. Perinteisestihän siinä kävi, aina oli jotain ja silloin juuri ei pystynyt tuota maksamaan. No myöhemmin kävin sitten sen on/off tyttöystävän luona yökylässä eikä kaduttanut yhtään. Ei ole enää vuosiin oltu missään yhteyksissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaverit olivat päivän kaupungilla yhtenä kesänä ja olivat tavanneet siellä jonkun "ihanan" ulkomaalaisen nuoren miehen. Olihan se varmaan hauskaa. Minä taas en ollut kelvannut seuraan.
Tulivat sitten myöhään iltapäivällä koputtelemaan oveani, että voisko tämä ihanuus (mulle siis TÄYSIN TUNTEMATON keeneri) yöpyä asunnossani? Ilmaiseksi tietysti, kun oli reppureissulla, ja aamiaista olisi pitänyt tarjota!
En tajua, miksei joku noista kolmesta voinut tarjota yöpaikkaa sille, jo se nyt kerta oli niin "ihana", ja kun olivat viettäneet yhdessä koko päivän.
Siis voi vee. Oli mullakin ennen röyhkeitä kavereita.
Onneksi en suostunut.
Tuosta sai vähän sen kuvan, että olisit suostunut jos kaveri olisi ollut valkoinen. Onko näin?
Voi jukolauta!
Mistä näitä riittää - ja ihan jokaikiseen ketjuun?Mitä ”näitä”? Ai rasisteja? Tuosta kirjoituksesta sai tuon yhden n-sanan takia sen kuvan, että ihonväri oli tässä se suurin ongelma, ja ulkomaalaisuus. Nuo kaksi asiaa veivät huomion siitä, että kaverit tekivät törkeästi, kun ensin sulkivat kirjoittajan pois seurastaan ja sitten menivät lupaamaan tuntemttomalle ihmiselle yöpaikkaa kirjoittajan luo kysymättä häneltä.
Niinpä, miksi pitää mainita asia, joka ei sitten olekaan yhtään tärkeä kun siitä kysytään. Kirjoittaja selvästi oletti, että kaikki ovat lähtökohtaisesti sitä mieltä, että joku ulkomaalainen ja ei-valkoinen on erityisen epäilyttävä tyyppi. Sitten suututaan ja uhriudutaan, kun joku puuttuu tuohon seikkaan.
Itseasiassa ihan oikeustieteellistä vuosikirjaa vilkaistessa voi todeta, että on todella paljon todennäköisempää tulla ul- komaalaisen r -aiskaamaksi kuin suomalaisen, vaikka heitä on prosentuaalisesti paljon vähemmän. Se ei siis ole turha pelko. Soma, lian kansalaisia on esim. helsingin aluella n. 2% väe-stöstä, mutta he ovat vastuussa n. 25% raiska- uksia. Ja tässä ei ole otettu huomioon niitä, jotka ovat jo saaneet suomen kansalaisuuden.
Eli 75 % niistä tekee Helsingin alueellakin valkoiset suomalaismiehet. Eikö siis ole "todella paljon todennäköisempää" että joku suomalainen olisi tekijänä? En oikein tajua tuota logiikkaa, miksi 25 % on vaarallisempi kun 75 %.
Siksi, kun se 25% on 2%:n tekemä eli todennäköisyys on kymmenkertainen.
Suurin osa suomalaisista tuntee huomattavasti enemmän valkoisia kuin ei-valkoisia, jotkut jopa pelkästään valkoisia. Tekijähän on tutkimusten mukaan yleensä uhrin kaveri tai sukulainen, eikä vieras ihminen. Jokainen kaveri ja sukulainen on siis potentiaalinen r--ja, mutta suurin osa heistä ei kuitenkaan tee sitä. Minusta tuo olettamus, että jos törmäät jossain yhteen ei-valkoiseen, häntä pitää heti pelätä, on lähtökohtaisesti väärä.
Annas kun arvaan poliittisen suuntautumisesi. Hmm.. se voisi olla ehkä perussuomalainen, tai ei, ehkä keskusta.. tai hmm.. kokoomus. Ei sittenkään.. RKP, mutta et puhu ruotsia, joten ehkä sittenkin siniset. Ai ei? Mitäs jää jäljelle..?
Ystäväni, jonka kanssa harvemmin enää ollaan tekemisissä pyysi viikoittain viemään häntä Turun keskustaan. Asuimme lähekkäin, matkaa keskustaan noin 12km. Yleensä syynä oli se, että piti päästä miehen luokse, joka tosin vaihtui tiheään tahtiin. Kysyin, miksei itse aja keskustaan, onhan hänellä oma auto. ”No kun pysäköinti maksaa ihan sairaasti, enemmän kuin bensa mikä kuluisi matkoihin”. Oli oikein tehnyt laskelmia kuinka paljon maksaisi pysäköinti verrattuna mun bensakuluihin ja tullut siihen tulokseen, että hän säästäisi siinä kun minä kuskaisin häntä. ”Mulle se maksaisi tämän verran ja sulle vain tuon verran”. Kaiken kukkuraksi kehtasi suuttua ja on vieläkin tästä vihainen, kun minusta ei tullutkaan hovikuskia. 😀
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän olisi pitänyt ottaa sukulainen vuokralle ns. ylimääräiseen huoneeseen. Parikymppinen mies oli lentänyt ulos kämpästään maksamattomien vuokrien vuoksi ja suvun täti-ihminen päätti, että tämä alkoholisti hörhö olisi voinut auttaa meitä katsomalla lasten perään yms. Ei ottanut huomioon että huone on kotitoimistomme, jossa on firmamme kaikki työkalut ja paperit ja tila on joka päiväisessä käytössä, eivätkä yli 15v lapset oikein lastenvahtia tarvi.
Saimme sitten vihaisia soittoja + viestejä kun olimme niin julmia. Myöhemmin kuulin että tämä täti oli majoittanut sanojensa mukaan "hienoa nuorta miestä" n. viikon ja sen jälkeen oli tajunnut että koruja, kamera ja muuta pientä oli yllättäen hävinnyt.
Kuulostaa täysin eräältä naapuriltani, joka yritti vähän samaa oman rappioalkoholistiveljensä kohdalla. Ihan käsittämätön täti, ihan oikein että menetti omaisuuttaan ja ettei ottaneet nurkkiinne loisimaan :D
Yleensä niitä ylijäämäsukulaisia ja -tavaroita ollaan sijoittamassa toisten nurkkiin. Tässä tosin täti otti omiin nurkkiinsa vähäksi aikaa.
Eräs ulkomaille muuttava sukulainen jakoi huonekalujaan ympäriinsä sukulaisille lahjana. 10v myöhemmin muutti sitten takaisin Suomeen ja alkoi periä näitä takaisin. Enpä suostunut antamaan nojatuolia, jonka oli minulle lahjoittanut tuolloin. Olisi vuokrannut varaston, jos kyseessä vain säilytys. Missään vaiheessa ei tosiaan sanonut, että kyse olisi lainaamisesta, vaan nimenomaan lahjoitti näitä eteenpäin.
Eräs toinen sukulainen antoi vierashuoneeseeni vanhan ja jo todella huonokuntoisen sängyn. Parin vuoden jälkeen ostin sitten uuden ja heivasin tämän vanhan romun kaatopaikalle. Kun tämä selvisi sukulaiselle, veti kunnolla herneet nenään, miten olen kehdannut heittää tämän upean sängyn pois. Ei tosin olisi sitä itselleenkään huolinut, kun asui pienessä kämpässä ja oli ostanut itselleenkin jo uuden. Huoh. Mikähän romuvarasto taloni mukamas on.
Veljeni antoi vuosia sitten tavaraa samaan tyyliin. Ensin häneltä sai jotain tavaraa, kun ei tarvinnut sitä itse ja myöhemmin halusi takaisin, kun olikin tullut tavaralle käyttöä. Eikä koskaan sanonut pyytävänsä tavaran takaisin. Kyse ei ollut rahasta, koska hänellä olisi ollut varaa hankkia uusi tavara tilalle, mutta säästihän siinä antaessaan vähäksi aikaa toiselle ja sitten vaatiessaan takaisin.
Mun isä aina yrittää tyrkyttää käyttötavaraa eteenpäin. Joskus jotain otankin, jos itsellä on sille tarve. Isän kanssa vaan ongelma on myös se, ettei sitä saatua tavaraa sitten saisi hävittää minnekään, kun tarve loppuu. Ei hän itsekään sitä tarvi, mutta vie mieluummin jonnekin varastoon lojumaan kuin antaa myydä eteenpäin tai muuten hävittää. Sen kanssa pitää aina olla varuillaan ja tiukkana. Joko roinat hävitetään sanomatta mitään (jos on ihan oikeasti jo huonossa kunnossa) ja annetaan harmittelun mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, tai sitten ilmoitetaan tiukasti, että oli miten oli, meille se ei jää. Jos haluaa takaisin, sen tietenkin saa, muussa tapauksessa me teemme sille mitä haluamme.
Vuosia sitten ex työkaveri toi käsityölehden ja pyysi tekemään itselleen hatun. Ostin langat ja tein sen. Hän kysyi, mitä maksoaa ? Sanoin langat oli 8,90, anna mitä haluat. Hän oli itsekin käsityötaitoinen ja ihmettelinkin pyyntöä ylipäätään. No, hän antoi 9,00 ja sanoi saat sen lopun tekopalkkaa...... että kiitos, hyvin muistan.
Mulla oli kesälomaa 2 vkoa. Se koko loma olisi pitänyt käyttää siihen, että olisin mennyt ystäväni luokse kissavahdiksi.
Eikä siinä vielä kaikki: olisin asunut hänen luonaan tuon 2 vkoa, hoitanut kissaa ja MAKSANUT VUOKRAA ystävälle.
Kieltäydyin ja ystäväni suuttui. Olin pilannut hänen reissusuunnitelmansa.
Myöhemmin hän ehdotti että saisin asua ilmaiseksi tuon kaks viikkoa, olettaen että riemusta kiljuen suostun.
No enpä suostunut, ystäväni aidosti suuttui verisesti. Välit eivät koskaan oikein tuosta toipuneet. Emme ole olleet enää vuosiin tekemisissä. En ikävöi.
Asun maaseudulla ja naapurustoon muutti pariskunta kissoineen. Muutaman kerran olin tavannut tyypit, kun he pyysivät tytärtäni hoitamaan kissojaan reilun viikon lomamatkansa ajan. Pariskunta oli sitten antanut kotiavaimensa tyttärelleni ja viestilapun minulle toimitettavaksi. Lapussa oli vartiointiliikkeen yhteystietoja. En ymmärtänyt mistä oli kyse ja soitin rouvalle. Rouva pokkana kertoi, että heidän murtohälytykset tulevat minun kännykkääni heidän reissunsa ajan!!! Onneksi olin kerrankin sanavalmis ja tokaisin oitis, että ihan tiedoksi, että puhelimeni on äänettömällä öisin, ja pysyy niin myös heidän matkansa ajan.
Ihan tosissaan näköjään kuvittelivat, että noin helpolla saavat säästettyä eurojaan, kun mahdollisista hälytyksistä ei tarvitse maksaa vartiointiliikkeelle.
Tavarain takaisin pyytäjistä: Meillä on yksi sukulainen, joka on ullakolleen säilönyt ihan kaiken mitä on ikinä omistanut. Joskus nuorena siskoni oli siellä kylässä ja tämä sukulainen oli tarjonnut hänelle, että saa ottaa vanhoja vaatteita, jos on käyttöä. Sisko oli ottanut kaksi -koinsyömää- 30 vuotta vanhaa villapaitaa, parsi reiät kuntoon ja käytti pari talvea talvitakin alla, kunnes paidat hajosivat käytössä.
15 vuotta myöhemmin sisko puhui sukujuhlissa, että oli äskettäin myynyt tavaraa kirpputorilla. Tämä sukulainen keskeytti, että ne paidat pitää tuoda takaisin, jos miettii niiden myymistä, ei saa myydä lahjaksi saatuja tavaroita.
Tuo ajatusmaailma on ilmeisen tuttu monelle suurten ikäluokkien edustajalle. Jos jotain saat, et saa sitä antaa eteenpäin. Outoa itselleni.
Lapsuudenkotini lähellä asui eräs nainen, joka oli aktiivisesti mukana kaikenlaisessa hyväntekeväisyystoiminnassa. Hän oli mukana esim. SPR:n ja kirkon organisoimassa hankkeissa.
Kerran hän keräsi vaatteita lähetettäväksi köyhissä oloissa eläville lapsille. Tämä oli aivan 90-luvun alkuvuosina, joten kyseessä oli todennäköisesti juuri luhistuneen Itäblokin köyhien lapsiperheiden auttaminen tjsp.
Hän pyysi äidiltäni vanhoja lastenvaatteita, ja äitini antoikin niitä hänelle ison säkillisen.
Vähän ajan kuluttua oli pikkusisarukseni päiväkodin joulujuhlat. Tämän naisen tytär oli samassa päiväkodissa.
Huomasimme heti, että tytär oli puettu minun vanhaan juhlamekkooni, joka oli ollut lahjoitusvaatteiden seassa. Myöhemmin hänen yllään taidettiin nähdä myös muita meidän lahjoittamiamme vaatteita. Että sellaista hyväntekeväisyyttä.
Ko. nainen on kyllä oikeasti todella hyväsydäminen ihminen, ja hän on auttanut monia, mutta vähän outo kupru tuo oli.
Vierailija kirjoitti:
Lapsuudenkotini lähellä asui eräs nainen, joka oli aktiivisesti mukana kaikenlaisessa hyväntekeväisyystoiminnassa. Hän oli mukana esim. SPR:n ja kirkon organisoimassa hankkeissa.
Kerran hän keräsi vaatteita lähetettäväksi köyhissä oloissa eläville lapsille. Tämä oli aivan 90-luvun alkuvuosina, joten kyseessä oli todennäköisesti juuri luhistuneen Itäblokin köyhien lapsiperheiden auttaminen tjsp.
Hän pyysi äidiltäni vanhoja lastenvaatteita, ja äitini antoikin niitä hänelle ison säkillisen.Vähän ajan kuluttua oli pikkusisarukseni päiväkodin joulujuhlat. Tämän naisen tytär oli samassa päiväkodissa.
Huomasimme heti, että tytär oli puettu minun vanhaan juhlamekkooni, joka oli ollut lahjoitusvaatteiden seassa. Myöhemmin hänen yllään taidettiin nähdä myös muita meidän lahjoittamiamme vaatteita. Että sellaista hyväntekeväisyyttä.
Ko. nainen on kyllä oikeasti todella hyväsydäminen ihminen, ja hän on auttanut monia, mutta vähän outo kupru tuo oli.
Ehkä hänellä itselläänkin oli huutava rahapula? Tai osti vaatteet lahjoistuspaikalta. Kontti-kauppa on ainakin SPR:llä, mutta en tiedä oliko tuohon aikaan vielä. Tai sitten vaan veti välistä ns. palkkioksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naapuri - siis naapuri - tarjosi miehensä erinomaista syväjäähdytettyä spermaa kun se muuten pitää tuhota eli heittää pois. Ällöttävää!
Siis tarjosi sitä mihin tarkoitukseen? Lapsen hankkimiseen?
Ei kun lisättäväksi lettutaikinaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän pyysi äidiltäni vanhoja lastenvaatteita, ja äitini antoikin niitä hänelle ison säkillisen.Vähän ajan kuluttua oli pikkusisarukseni päiväkodin joulujuhlat. Tämän naisen tytär oli samassa päiväkodissa.
Ko. nainen on kyllä oikeasti todella hyväsydäminen ihminen, ja hän on auttanut monia, mutta vähän outo kupru tuo oli.Ehkä hänellä itselläänkin oli huutava rahapula? Tai osti vaatteet lahjoistuspaikalta. Kontti-kauppa on ainakin SPR:llä, mutta en tiedä oliko tuohon aikaan vielä. Tai sitten vaan veti välistä ns. palkkioksi.
Tämä oli siis ihan 90-luvun alussa. Äitini oli närkästynyt asiasta siksi, että asia oli hänelle esitetty siten, että vaateet toimitetaan Suomen ulkopuolelle köyhille perheille (tässä taisi vielä olla jokin tietty paikka, en muista kun olin niin nuori silloin). Lähialueella ei ollut vielä tuohon aikaan Kontti-kirppistä tms.
Kyseinen perhe ei tietääkseni ollut mitenkään vähävarainen. Äitini tuttavapiirissä kyllä lahjoitettiin tai myytiin pikkurahalla/kahvipaketilla pieneksi jääneitä lastenvaatteita puolin ja toisin, eli varmaan olisi antanut minun vanhoja vaatteitani jos asia olisi otettu puheeksi. Vähän jäi outo fiilis tällaisesta
hyväntekeväisyystoiminnasta jossa syödään kuormasta.
Sain kutsun lukioaikaisen kaverin polttareihin. Yllätti, koska ei oltu ennen sitä oltu yhteydessä vuosiin, eikä silloin koulussakaan kovin läheisiä. Kutsu meni parille muullekin joiden kanssa sama tilanne, yhteensä oli kutsuttu ehkä noin viisi henkilöä.
Morsian ja morsiusneito tekivät selväksi että polttareihin pitää osallistua mutta häihin ei olla tervetulleita. Häälahja pitää silti antaa ja sitä hääpari toivoo rahana.
Joo en mennyt, sori vaan. Voiko olla röyhkeydellä rajaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollaan muutettu uuteen taloon noin vuosi sitten. Meillä on tallissa/pihassa miehen silmäterä harrasteauto, minun käyttöautoni, miehen käyttöauto ja katurekisterissä oleva mönkijä. Eli kahden hengen perheellämme on siis neljä ajoneuvoa.
Viime kesänä tuli samalla kadulla asuva pariskunta juttusille miehen ollessa pihahommissa ja heillä oli aivan pokkana asiana, että kun meillä on pihalla autoja enemmän kuin tarvetta niin meidän autoja voitaisiin hyödyntää siinä kadun muiden asukkaiden kesken. Että autottomat ihmiset voisivat niitä meidän autoja käyttää pienille asioilleen. Tietysti sovitusti. Ja yhteisöllinen ajattelutapa on uutta järkevää ajattelutapaa, että kaikkien ei tarvitse omistaa omaa kappaletta tavaraa, jota ei koko ajan käytetä ja tässä voisi olla sellaista fiksua yhteiskäyttöä kun meidänkin autoja seisoo siinä aina käyttämättömänä pihalla ja..
Mieheni oli että oikeasti mitä helvttiä ja sanoi heille, että ei se kyllä todellakaan sovi. Autot ovat meidän käytössä eikä niitä oteta mihinkään yhteiskäyttöön.
Keskustelu loppui lyhyeen. Pariskunta ei päässyt kertomaan loistoideaansa loppuun asti, että olisiko autojen käytöstä ihan maksettu jotain vai ihan ilmaiseksi olisimme saaneet tarjota automme kadun asukkaiden käyttöön.
Yhteisautohan on sinänsä ihan fiksu ajatus, mutta ei sitä tolleen tehdä että mennään jonkun omistamaa autoa pyytämään. Se hommataan yhteisesti ja kaikki kulut maksetaan myös yhdessä. Vakuutukset on sitten vähän kinkkisempi juttu.
Yhteisauto EI ole fiksu, vaan typerä ajatus koska siitä huolehtivat kaikki, mikä tarkoittaa että siitä ei huolehdi kukaan!
Olen opettaja, joten mun pitäisi hoitaa kaikkien sukulaisten 1. - 2.-luokkalaisia lapsia koko kesän.
Vierailija kirjoitti:
Sain kutsun lukioaikaisen kaverin polttareihin. Yllätti, koska ei oltu ennen sitä oltu yhteydessä vuosiin, eikä silloin koulussakaan kovin läheisiä. Kutsu meni parille muullekin joiden kanssa sama tilanne, yhteensä oli kutsuttu ehkä noin viisi henkilöä.
Morsian ja morsiusneito tekivät selväksi että polttareihin pitää osallistua mutta häihin ei olla tervetulleita. Häälahja pitää silti antaa ja sitä hääpari toivoo rahana.
Joo en mennyt, sori vaan. Voiko olla röyhkeydellä rajaa.
Onpas röyhkeää. Hyvä että kieltäydyit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naapuri - siis naapuri - tarjosi miehensä erinomaista syväjäähdytettyä spermaa kun se muuten pitää tuhota eli heittää pois. Ällöttävää!
Siis tarjosi sitä mihin tarkoitukseen? Lapsen hankkimiseen?
Ei kun lisättäväksi lettutaikinaan.
Ehkä ilmaisin itseäni vähän huonosti. Ihmettelin vaan sitä, mikä tuossa oli tarkemmin tilanne, oliko tuo kommentoija puhunut että haluaa lapsen ja kaveri tarjosi spermaa, vai tuliko vain tarjoamaan tuosta vaan että haluatko lapsen, spermaa löytyy?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaverit olivat päivän kaupungilla yhtenä kesänä ja olivat tavanneet siellä jonkun "ihanan" ulkomaalaisen nuoren miehen. Olihan se varmaan hauskaa. Minä taas en ollut kelvannut seuraan.
Tulivat sitten myöhään iltapäivällä koputtelemaan oveani, että voisko tämä ihanuus (mulle siis TÄYSIN TUNTEMATON keeneri) yöpyä asunnossani? Ilmaiseksi tietysti, kun oli reppureissulla, ja aamiaista olisi pitänyt tarjota!
En tajua, miksei joku noista kolmesta voinut tarjota yöpaikkaa sille, jo se nyt kerta oli niin "ihana", ja kun olivat viettäneet yhdessä koko päivän.
Siis voi vee. Oli mullakin ennen röyhkeitä kavereita.
Onneksi en suostunut.
Tuosta sai vähän sen kuvan, että olisit suostunut jos kaveri olisi ollut valkoinen. Onko näin?
Voi jukolauta!
Mistä näitä riittää - ja ihan jokaikiseen ketjuun?Mitä ”näitä”? Ai rasisteja? Tuosta kirjoituksesta sai tuon yhden n-sanan takia sen kuvan, että ihonväri oli tässä se suurin ongelma, ja ulkomaalaisuus. Nuo kaksi asiaa veivät huomion siitä, että kaverit tekivät törkeästi, kun ensin sulkivat kirjoittajan pois seurastaan ja sitten menivät lupaamaan tuntemttomalle ihmiselle yöpaikkaa kirjoittajan luo kysymättä häneltä.
Niinpä, miksi pitää mainita asia, joka ei sitten olekaan yhtään tärkeä kun siitä kysytään. Kirjoittaja selvästi oletti, että kaikki ovat lähtökohtaisesti sitä mieltä, että joku ulkomaalainen ja ei-valkoinen on erityisen epäilyttävä tyyppi. Sitten suututaan ja uhriudutaan, kun joku puuttuu tuohon seikkaan.
Itseasiassa ihan oikeustieteellistä vuosikirjaa vilkaistessa voi todeta, että on todella paljon todennäköisempää tulla ul- komaalaisen r -aiskaamaksi kuin suomalaisen, vaikka heitä on prosentuaalisesti paljon vähemmän. Se ei siis ole turha pelko. Soma, lian kansalaisia on esim. helsingin aluella n. 2% väe-stöstä, mutta he ovat vastuussa n. 25% raiska- uksia. Ja tässä ei ole otettu huomioon niitä, jotka ovat jo saaneet suomen kansalaisuuden.
Eli 75 % niistä tekee Helsingin alueellakin valkoiset suomalaismiehet. Eikö siis ole "todella paljon todennäköisempää" että joku suomalainen olisi tekijänä? En oikein tajua tuota logiikkaa, miksi 25 % on vaarallisempi kun 75 %.
Siksi, kun se 25% on 2%:n tekemä eli todennäköisyys on kymmenkertainen.
Suurin osa suomalaisista tuntee huomattavasti enemmän valkoisia kuin ei-valkoisia, jotkut jopa pelkästään valkoisia. Tekijähän on tutkimusten mukaan yleensä uhrin kaveri tai sukulainen, eikä vieras ihminen. Jokainen kaveri ja sukulainen on siis potentiaalinen r--ja, mutta suurin osa heistä ei kuitenkaan tee sitä. Minusta tuo olettamus, että jos törmäät jossain yhteen ei-valkoiseen, häntä pitää heti pelätä, on lähtökohtaisesti väärä.
Annas kun arvaan poliittisen suuntautumisesi. Hmm.. se voisi olla ehkä perussuomalainen, tai ei, ehkä keskusta.. tai hmm.. kokoomus. Ei sittenkään.. RKP, mutta et puhu ruotsia, joten ehkä sittenkin siniset. Ai ei? Mitäs jää jäljelle..?
Arvaile ihan rauhassa, kirjoitin ihan asiallisen kommentin.
Sitä paitsi puhun ruotsia, vaikka äidinkieli onkin suomi.
Meillä oli pakettiauto. Kaikista sanoin laita sähköpostila tulemaan, sovitaan hinta ja laitan tilinron.
Itse voin auttaa ilmaiseksi, mutta jos ei edes bensoja / dieseliä ja jotain extraa viitsi maksaa, auto ei liiku metriäkään.
Tooset ovat nämä muuttajat, jotka eivät aloita ajoissa.
Viikkoa ennen laitetaan fb täyteen kyselyitä muuttolastikoista.
Laatikoita voi hakea vaikka puoli vuotta ennen lähikaupasta.