Härskejä odotuksia ja vaatimuksia - mitä naapurisi, kaverisi, sukulaisesi jne. on kehdannut pyytää?
Kommentit (11850)
Ajattele niin päin, että sitten kun miehesi veljelle joskus ehkä tulee lapsia, eipä tarvitse sinunkaan heidän perheestään välittää paskan vertaa.
Pääset helpolla!
🇺🇦🇮🇱
Sukulaisetovat kirjoitti:
Mieheni isoveli (36v) ja hänen tyttöystävänsä (28v). Kysyivät kuukauden päästä kun ostimme meidän ensimmäisen asunnon, voidaanko pantata se, jotta voisivat ostaa maata ja rakentaa kavereittensa kanssa sinne talon jonka myyvät sitten eteenpäin..
Kaiken tämän asuntosähläyksen/säästämisen jälkeen, olin myös 7kk raskaana, olin todella ihmeissään miten joku kehtaa.
Samat henkilöt pyysivät myös rahaa (muisti hän 8 vuoden takaisen lainamme häneltä) viikko sen jälkeen kun olin synnyttänyt, eivät tulleet katsomaan edes vauvaa, rahaa baari reissuun kaipasivat.. ei sitten löytänyt parempaa aikaa. Annoimme sen 200e tilisiirrolla samantien.
Ja nyt sitten eivät tule ristiäisiin, koska ovat menossa mökille, ja jos pitäisi keretä Helsinkiin takaisin sunnuntaina klo 13 joutuvat he liian aikaisin heräämään ja menettävät tunteja mökkivuokrasta..
Lapsemme on esikoinen, heillä ei vielä ole lapsia.. mieheni ja minun vanhemmista tuli ekaa kertaa isovanhempia..
Mieheni mielestä ylireagoin, kun sanon että on aika törkeetä.
Siis miksi annoitte näille rahaa? Vai olitteko itse vetkuttaneet lainan maksua 8 vuotta?
Noista pakun ja hallien lainaamisista tulee mieleen oma tapaus. Ahkeran säästökuurin jälkeen pääsin
rakennuttamaan itselleni pienen kesämökin. Mökki oli juuri valmistunut, eikä siellä ollut vielä läheskään
kaikkea kalustusta, ei edes sänkyä, enkä itse ollut vielä siellä edes yhtään yötä. Jo heti eräs sukulainen soitti, että ottavat käyttöönsä tämän mökin viikoksi. Joo ei onnistunut! Ilmoitin että olen tehnyt mökin itselleni, en vuokrakäyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Kaverini oli tyyppi jolla oli kaikki konstit että muut hänelle maksaisivat kaiken jos tuli kyläilemään, siis jos käytiin syömässä tai pääsyliput ym. En kerro tarkemmin siitä mutta viimeinen korsi minulle oli kun sinä päivänä kun oli meille tulossa bussilla 200 km päästä olin valtavan sairas aamulla, 40 kuumeessa ja kauhea vatsakipu ja tiesin että joudun sairaalaan niin lähetin tekstiviestin että ei tule. Vastasi että on jo bussissa ja koska on maksanut lipun niin tulee eikä hänellä ole muuta vaihtoehtoa siksi viikonlopuksi kun ei ehtisi sopia muuta kyläilyä. (Siis kotona ei voinut olla viikonloppua, piti aina kyläillä ja elää muiden laskuun) No, tuli ja pian sen jälkeen mies vei minut sairaalaan ja jouduin sinne 5 yöksi. Ystäväni oli sen viikonlopun meillä, mies oli joutunut käyttämään sitä vaikka missä ja tietenkin maksamaan vaikka mitä . Kun tulivat minua katsomaan niin yritti saada minut vakuuttuneeksi että hän jäisi meille ja olisi meillä ainakin siihen asti kuin tulisin kotiin ja sitten voisi vielä minua hoitaa. What! Mies melkein pimahti. Sanoin ettei missään tapauksessa, että hänen on lähdettävä silloin kuin on sovittu. No, lähtöaamunaan soitti minulle sairaalaan ja kysyi onko minulla kotona jossain rahaa jonka hän voisi ottaa koska tarvitsee taksin 1.5 km linja-auto asemalle (mieheni oli lähtenyt töihin ja karkuun ennenkuin tyyppi heräsi) ja hänellä oli vain satasen seteli ja ei varmaan kuskilla olisi vaihtorahaa! Ja minä olin tiputuksissa, kuumeessa ja aivan houreissa sairaalassa. Sanoin vain tyynesti että kyllä meidän kaupungin taksikuskeilla on aina vaihtorahaa ja jos ei ole niin kyllä tietävät missä voi vaihtaa. OMG. Entinen ystävä tietenkin... monen muunkin entinen...
Nyt vasta jatkan kertomusta. Sama tyyppi oli kerran aiemmin meillä viikonlopun ja menimme kävelemään yhteen luonnonpuistoon (asun ulkomailla ja tämä tyyppi oli muuten saksalainen joka asui muutaman vuoden tässä maassa ja täällä häneen tutustuin). Käveltiin vuoristopolkua myöten ja nähtiin yhdellä näköalapaikalla että joku oli unohtanut sinne Reebok pusakan. Tyyppi niin innokkaasti otti sen, sulloi reppuunsa ja sanoi että miten onnekas hän oli että löysi sen. Sanoin että jätetään se sinne tai viedään sisäänkäynnin toimistoon löytötavarana kun varmaan omistaja sitä etsii. Mutta ei, hänen oli otettava se itselleen. No, tultiin kotiin ja sitten hän iloisena kokeili sitä päälleen ja tuli siihen tulokseen ettei se hänelle käykään ja EHDOTTI ETTÄ HÄN VOISI MYYDÄ SEN MINULLE!! Joo, tämän tyypin kanssa oli paljon täysin uskomattomia juttuja!
Vierailija kirjoitti:
Sain vapaaliput erääseen kylpylään. Kysyin tuttavaperhettäni mukaan, lapset olivat ihan innoissaan. Mutta aikuinen 1: ei me voida lähteä, kun aikuinen 2, on töissä eikä pääsisi mukaan. Hänelle tulisi paha mieli, kun ei pääse mukaan. Ei sitten menty. Olisin tarjonnut vielä osalle perheestä kyydin (jos menevät omalla porukalla tarvitaan 2 autoa) ja kaikille aterian .... ai niin mutta siitäkin olisi tullut aikuiselle 2 paha mieli, kun aikuinen 2 ei saa ranskan perunoita töissä.
Mulle tuli mieleen, että olisikohan ollut vain laiska vanhempi, joka ei jaksanut vahtia lapsiaan kylpylässä, ja keksi vain tekosyyn, joka menisi lapsille läpi. Oma isäni oli tuota sorttia. Mitään ei viitsi tai jaksa, jos itsekin pitäisi tehdä asian eteen jotakin. Jos on monta villiä lasta, niin silloin toki ymmärrän, että kyseessä olisi turvallisuus eikä laiskuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anoppi on yli 35-vuotta sanonut että "kyllä sinä mulle kelpaisit"
Ilman sitä väliviivaa......... 🤦♀️
Kielioppivirheistä huomauttelevat ihmiset ovat mänttejä. Tästä on tehty tutkimus.
https://tekniikanmaailma.fi/kielioppivirheista-huomauttelevista-ihmisis…
Mieheni isoveli (36v) ja hänen tyttöystävänsä (28v). Kysyivät kuukauden päästä kun ostimme meidän ensimmäisen asunnon, voidaanko pantata se, jotta voisivat ostaa maata ja rakentaa kavereittensa kanssa sinne talon jonka myyvät sitten eteenpäin..
Kaiken tämän asuntosähläyksen/säästämisen jälkeen, olin myös 7kk raskaana, olin todella ihmeissään miten joku kehtaa.
Samat henkilöt pyysivät myös rahaa (muisti hän 8 vuoden takaisen lainamme häneltä) viikko sen jälkeen kun olin synnyttänyt, eivät tulleet katsomaan edes vauvaa, rahaa baari reissuun kaipasivat.. ei sitten löytänyt parempaa aikaa. Annoimme sen 200e tilisiirrolla samantien.
Ja nyt sitten eivät tule ristiäisiin, koska ovat menossa mökille, ja jos pitäisi keretä Helsinkiin takaisin sunnuntaina klo 13 joutuvat he liian aikaisin heräämään ja menettävät tunteja mökkivuokrasta..
Lapsemme on esikoinen, heillä ei vielä ole lapsia.. mieheni ja minun vanhemmista tuli ekaa kertaa isovanhempia..
Kyllä sinäkin vielä opit, että teidän kersa ei ole kaikkien ihmisten elämän keskipiste.
Oltiin menossa Norjaan kalareissulle, siis noin 1200 km suuntaansa. Kaveri sanoi, että ottakaa kärri mukaan ja käykää katsomassa moottoripyörää ja tuokaa jos on hyvä. Ois ollu vielä noin 300km lisä matkaan... Ei ei...
Vierailija kirjoitti:
9pm
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kielioppivirheistä huomauttelevat ihmiset ovat mänttejä. Tästä on tehty tutkimus.
Todella asiatonta on palstalla huomauttaa kielioppivirheistä varsinkin kun täällä on ulkosuomalaisia jotka ovat olleet kymmeniä vuosia poissa Suomesta eivätkä osaa kieltä niinkuin nuorena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
9pm
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella asiatonta on palstalla huomauttaa kielioppivirheistä varsinkin kun täällä on ulkosuomalaisia jotka ovat olleet kymmeniä vuosia poissa Suomesta eivätkä osaa kieltä niinkuin nuorena.
Täällä on myös ihmisiä joilla on lukihäiriö tai neurologisia ongelmia jonka takia tekstin tuottaminen ei onnistu täysin virheettömästi. Annetaan kaikille tilaa osallistua keskusteluun.
Kännykällä kirjoittaessa tulee myös helposti virheitä eikä jokaista pientä mokaa jaksa alkaa korjaamaan samoin kuin tietokoneen näppiksellä. Pääasia että tulee ymmärretyksi, ei tarvitse olla täydellinen.
Näistä kirjoitusvirheistä tulee joskus hienoja ketjuja. Muistelen lämmöllä yhtäkin ketjua, jossa aloittaja kirjoitti, että "Piestiin miehen kanssa autoa pihalla, kun...". Sekin taisi poistua. All those moments will be lost in time, like tears in rain.
Vierailija kirjoitti:
Näistä kirjoitusvirheistä tulee joskus hienoja ketjuja. Muistelen lämmöllä yhtäkin ketjua, jossa aloittaja kirjoitti, että "Piestiin miehen kanssa autoa pihalla, kun...". Sekin taisi poistua. All those moments will be lost in time, like tears in rain.
Automaattinen tekstinkorjaus tuo oman värinsä keskuteluun. Talosta toiseen norppien ja emättimen kanssa kiertävä porukka ei unohdu koskaan.
Täällä on myös ihmisiä joilla on uskomattoman huono ulosanti ja jotka kirjoittavat sekavaa tekstiä josta on vaikea saada selvää että mitä tässä koitetaan kertoa. Mun mielestäni olisi kohteliasta hypätä yli jos ei saa tekstistä tolkkua eikä antaa alanuolta ja ilkeää kommenttia. Kirjoittaja on kuitenkin yrittänyt vaikka tulos onkin ollut huono.
Näistä kielioppivirheistä sen verran, että toki ymmärrämme lukivaikeuden, neurologisten ongelmien, ulkomaalaistaustaisuuden tai pitkään ulkomailla asumisen tuottamat ongelmat, JOS vain tiedämme niistä, samoin tuon raivostuttavan automaattisen tekstinkorjauksen tuottamat ongelmat, mutta on myös yllättävän paljon niitä, jotka vähät välittävät oikeinkirjoituksesta. Asenne heillä on, että kyllä he ihan ymmärrettävää tekstiä kirjoittavat, silloinkin se todellakaan EI Ole ymmärrettävää ja yksiselitteistä.
Luen toisinaan näitä juttuja ääneen äidilleni tai miehelleni, mutta se on joskus vaikeaa pelkän luetun rytmittämisen takia, koska kaikki välimerkit ja jopa isot kirjaimet ovat miten sattuu. Sijamuodot ja päätteet, erityisesti lukusanojen kanssa, ovat aivan käsittämättömiä eli täytyy vain yrittää ARVATA merkitys tekstiyhteydestä, ei kai se voi olla kirjoittajan tarkoitus?
Yleisellä keskustelupalstalla kaikki tällainen on lähinnä häiritsevää, mutta työpapereissa oikeasti ärsyttävää, koska sellainen tietämättömyys, huolimattomuus ja välinpitämättömyys altistaa virheille - ja opettaa talon vieraskielisille työkavereillekin väärät kirjoitustavat.
Ei tarvitse olla täydellinen kirjoittaja, mutta vähän yrittämistä kuitenkin.
(Erittäin rasittava) kämppis laittoi pikkupyykit koneeseen juuri kun oli lähtemässä jonnekin ulos. Voivotteli minulle aikansa siitä miten pyykit jäisivät pitkäksi aikaa märiksi koneeseen koska hän tulisi vasta aamuyöllä kotiin. Tarjouduin laittamaan pyykit kuivumaan. Tästä hän ilahtui, mutta hän suorastaan vannotti minut lupaamaan, että vain tipautan hänen pyykkinsä suoraan pyykkikorista kuivaustelineelle enkä rupea sen erityisen kähmimään hänen pikkupyykkiään. Tämä kävi minulle hyvin, joten tosiaankin vain laitoin pyykit kuivaustelineelle niin etteivät ne tipu lattialle tms.
Kun kämppis seuraavana päivänä tutki pyykkiään hän huomasi yksien rintaliivien kuppien menettäneen muotonsa kuivaustelineellä, ne olisikin pitänyt kuivumaan johonkin tiettyyn asentoon kuivumaan tämän välttämiseksi. Hän raivostui tästä aivan valtavasti ja alkoi vaatimaan, että minun pitäisi korvata hänelle näiden kalliiden liivien koko hinta. Ikävä kyllä tämä ei todellakaan jäänyt viimeiseksi älyttömäksi asiaksi joka minun olisi muka kuulunut korvata hänelle.
Vierailija kirjoitti:
Lontoossa asuessani kämppäkaverikseni valikoitui espanjalainen, siisti ja säntillisen työpaikan omaava yli 40v herrasmies. Bonuksena hän oli kaupungin ulkopuolella töissä ja sanoi matkustavansa puolet ajasta työnsä vuoksi. Kuulosti siis kohtalaisen vaivattomalta kämppikseltä.
Mutta mutta. Ongelmat alkoivat heti muuton jälkeen. Netti- ja lankaliittymät olisi pitänyt päivittää ja itse en niitä tarvinnut. Tyypin mielestäni työni toisena vuokralaisena (en siis suinkaan ollut vuokranantajana) oli selvittää asia. Yritin autella hänen huonon kielitaitonsa takia, mutta mikään tarjous ei ollut tarpeeksi hyvä. Viestejä tuli herralta töihin tusinoittain päivittäin, "where is my internet" "when are you getting my internet" "my boss is very angry with you about the internet".
Ilmeisesti kaveri jonkin netin onnistui järjestämään, koska paljon luvatut työmatkat vaihtuivat etätöihin kotoa. Meillä kävi arkiaamuisin ranskan opettaja ja personal trainer. Meidän avokeittiö-olohuoneessa, missä olisin itse myös halunnut ottaa aamupalaa ennen työpäivää. Itse en saanut tuoda kämppään vieraita edes illaksi, kun tuli liikaa melua, mutta hän majoitti olohuoneeseen kaverinsa kotoa Espanjasta yli kuukaudeksi. Silloin yhteisen olohuone/keittiön ovi oli jatkuvasti kiinni ja piti koputtaa, jos halusi hakea vaikka omasta keittiöstä vettä illalla. Ja klo 21 jälkeen ei olisi saanut kulkea ollenkaan. Meillä oli kummallakin omat kylppärit, mutta jotenkin mimmi omatoimisesti löytyi useamman kerran mun kylppäristä suihkusta.
Pahinta tässä kaikessa oli, että yli 40v sinkkumies ei osannut itse laittaa ruokaa, siivota tai pestä pyykkiä. Harvoin kotona nähdessämme (tässä vaiheessa välttelin kotona oloa, kun kyseisen tyypin kohtaaminen ei kiinnostanut pätkääkään) hän osoitteli minulle eri nurkkia mitä olisi pitänyt siivota tai imuroida. Tai että tiskit hänen jäljiltään olivat vielä pesemättä. Hän oli kuulema aiemmin asunut vanhemman pariskunnan alivuokralaisena, ja emäntä oli hoitanut nämä kaiken. Kun ilmoitin, että kyllä nyt joutuu aikuinen ihminen pitämään itse huolta itsestään, niin herra onnistui rikkomaan niin pesukoneet, vedenkeittimet kuin keittiön putketkin. Ja kukas muu sai järkätä korjaajat paikalle kuin minä, kun herra ei puhunut tarpeeksi kieltä.
Tyyppi soitteli ja viestitteli mulle loputtomasti töihin milloin mistäkin aiheuttamastaan ongelmasta. Pyykit kutistuivat ja värjäytyivät, miksi en ollut pesemässä pyykkejä jne. Useimmiten hän valitti siitä että oli nälkäisenä kotona ja minä vielä töissä enkä laittamassa ruokaa. Oli kuulema muuttaessaan odottanut nais-kämppäkaverilta enemmän. Ei ollut käyttänyt ikinä elämässään uunia taikka paistinpannua. Oli stressaavaa opetella niiden käyttöä. Pihvit paloivat pannuun ja palohälyttimet soivat. Kala uunissa jäi raa'aksi ja tuli ripuli. Pomo suuttui sairaspäivästä. Kana vanheni jääkaappiin, kun en ollut kokannut sitä hänelle ajoissa. Kaikki mun vikaa.
Muutin itse puolen vuoden päästä pois kivasta asunnosta kesken vuokrasopimuksen heti uuden asunnon löydyttyä. Hommaa vaikeutti, että jouduin itse etsimään uuden vuokralaisen asuntoon ja kyseiselle tyypille ei kelvannut kukaan, käytiin läpi yli 10 henkeä, jotka hän joko pelotti tiehensä tai jotka eivät kelvanneet hänelle. Lopulta jouduin pistämään kovan kovaa vastaan ja vaan käskemään häntä sopeutumaan. Muuttaessani tyyppi valitti etten jättänyt hänelle huonekaluja tai astioita, kun minun ne kaikki sattuivat olemaan. Sääliksi kävi tulevaa kämppistä.
Miksi te olette psykopaateille kynnysmattoina?
Jo ton töihin viestittelyn olisin kieltänyt heti.
Nyt pitää kyllä kysyä MIKSI annoitte 200 euroa johonkin helvetin baarireissuun, kun selvästi nämä sukulaiset eivät teistä piittaa?
Jotenkin ymmärtäisin että antaisi vaikka vuokraan jos on rästissä ja uhkaa lentää ulos talosta, mutta baarireissuun??
Exä pyysi krapulassa suihinottoa läpällä vanhojen aikojen vuoksi