Härskejä odotuksia ja vaatimuksia - mitä naapurisi, kaverisi, sukulaisesi jne. on kehdannut pyytää?
Kommentit (11850)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin aikoinaan hetken aikaa työttömänä. Eräs tuolloinen kaverini rupesi sitten laittelemaan viestejä, että voisinko käydä hänelle kaupassa ym. hoitaa muita juoksevia asioita hänen puolestaan sillä aikaa kun hän on töissä tai lastensa kanssa. Kun sanoin että ei ole aikaa juosta hänen asioillaan (kun kuitenkin vietin päiväni lähettelemällä työhakemuksia ja tekemällä muita omia asioitani), niin kaverini tokaisi ihmeissään, että no mitä muutakaan sä tekisit, kun olet työtön ja makaat kuitenkin vaan sohvalla. Joo-o.
Sama täällä. Lomautus alkoi 4/20.
Ystävä pyysi voinko auttaa.
Pyysi hakemaan sitä, tätä ja tota . Minulla ei ole autoa, julkisiin en uskaltanut koronan vuoksi mennä. Vastasin tämä tarkoittaa n 50 km pyöräilyä. Kuittaisi onhan minulla aikaa.Oli pakko kysyä oletko maksamassa minulle. Ei. Helpottaisin hänen arkea ja saisin sisältöä elämääni.
Meni pari vkoa ja hän kirjoitti FB ssä tekee ylitöitä päivittäin. Helposti olisi voinut maksaa mulle 20 euroa päivässä . Ihmisillä on kumma käsitys lomautuksella olisi kiva olla. Liiton korvauksella pärjää huonosti. Jokainen extra helpottaa
Juuri tuo toisten ”hyvää hyvyyttään” tarjoama vaihtelu, uutta sisältöä elämään tai harjoittelu tarkoittaa itselle ajan ha usein myös yksipuolista ajan ja rahan menoa ilman mitään vastapalveluksia, kun kerta aikaa on. Antavat kuvan, että olisivat tekemässä jalomielisesti hyvänkin työn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi työkaveri kiertää pyytämässä lainaa kaikilta.
Tai vain vihjailee tyyliin "voi ei, mulla on vain 10 euroa ennen palkkapäivää, kunpa joku vaikka lainaisi..."
Ollaan pienipalkkaisessa työssä joo ja joskus on vaikeaa, mutta niin on meillä muillakin eikä vain hänellä. Hänen ongelmansa on pikavipit, joita on ottanut niin monta, että rahat menee niihin eikä riitä elämiseen. Mutta eihän se meidän työkavereiden vika ole.
Ja siis sama tilanne ihan joka kuussa. Jotkut kiertävät hänet jo kaukaa.
Mulla oli esimiehenä tällainen, joka tarvi aina rahaa lainaan. Varaa oli kuitenkin juoda ja syödä ulkona. Viimeeksi valitti, että oli ollut niin noloa kassalla, kun ei ollut tilillä rahaa, kun pankki oli ottanut lainaerän ja palvelumaksut. Hänen kaveri toi laivalta kaljalavoja ja myi niitä pyytäen tuplasumman, joka ei mennyt tietenkään hakijalla vaan omaan taskuun. Oli myös kärkkymässä toisten eväitä ja pullia, kun hän ei oo kerennyt syödä. Näin muutamia esimerkkejä...
.
Mun esimies myy arpoja, partiolaisten kalentereita, ylikallista suklaata jne lastensa puolesta.
Nykyään kieltäytyminen käy helposti, ekat vuodet kärvistelin asian kanssa.
Mun esimies oli kerran kauppaamassa hyväntekeväisyyteen jääkaappimagneetteja. Iski sellaisen käteen ja sanoi, että "Minna" ainakin ostaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä ulosotto ottaa tietyn summan kuussa,muuten jäisi enemmän rahaa ,tiedän,oma moka,jos pyydän lainaa joltakin niin olen aina maksanut takaisin,että minun voi ystävät luottaa,ja monesti hävettää pyytää,mutta rehellisyys siinä että maksaa myös takaisin tiettyyn päivään mennessä.
Koittaisit myös opiskella rauhassa. Aloita vaikka äidinkielestä: raiskaat suomen kieltä aivan huolella. Kolmen rivin virke ja jokainen välimerkki toheloitu päin persettä. On näköjään koko elämänhallintasi perseestä.
Täällä käy monenlaisia ihmisiä, myös sellaisia joilla on terveydellisiä ongelmia jonka takia tekstin tuottaminen on haasteellista ja se elämänhallintakin voi olla ongelmallista. Monelle tämä palstailu voi olla merkityksellistä jos ihmiskontaktit ovat muuten vähissä. Annetaan vähän tilaa heillekin jotka ovat vetäneet huonommat kortit elämässä kuin me toiset.
Kiitos tästä kommentista! :) Ihanaa että joku ymmärtää. Terveisin lukihäiriöinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kutsuin kaveriani, joka oli jäänyt työttömäksi, mukaan Ruotsinlaivalle kesälomallani.
Lupasin laivalipun ja buffetin maksaa.
Sanoi, että voi tulla, jos maksan myös junaliput Tre-Hki meno-paluu.
Mietiskelin, että varmaan yökerho ja kaikki muukin tax freetä myöten menee sitten minun piikkiini. Asia jäi siihen.
No olihan tuo sinulta reilu tarjous. Riippuen laivan lähtöajasta, junamatkan voisi saada aika halvalla. Itse olen matkustanut joskus jopa 10 e tuon välin, kun ostin liput ajoissa.
Mutta totta kai yökerho olisi mennyt sinun piikkiisi, luuletko että työttömällä on varaa ostella jotain 7 euron siidereitä? Vaihtoehtona se että hän olisi istunut hytissä koko illan, kun sinä biletät.
Jos et ole itse ollut työttömänä, et ehkä täysin ymmärrä miten vähän siinä tilanteessa voi olla rahaa.
Reilu tarjous? Risteilylipun saa ilmaiseksi milloin minkäkin kylkiäisenä...
Saako ? Olen kymmeniä kertoja matkustanut näillä Viking Linen tax freestä saaduilla risteilylapuilla.
Ostat 100 eurolla tax freestä, saat alelapun, jolla pääsen su - ke alk 5 eurolla syksystä kevääseen matkustamaan.
Nämä päivät ovat valittu niin, että laivalla ei ole juurikaan muita matkustajia.Ei silloin discossakaan juuri ketään ole.
Hiljaisiin päiviin saa näitä, muihin ei.
Nyt koronan aikaan on ollut hiljaisempaa, mutta ennen koronaa facebookin ryhmissä tarjottiin ilmaiseksi näitä risteilylippuja (helsinkiläisten eri kaupunginosien ryhmissä) ja olen saanut myös S-Marketista kun ostokset ylitti 25e.
Pahoittelen, että jäi sanomatta; A-luokan hytti ikkunalla. Lievän klaustrofobian(=ahtaan paikan kammo) takia en muilla matkusta. Hintaa en enää muista, mutta ei ihan halpa.
Ei sun tartte puolustauta, teit reilun tarjouksen ja sun työtön kaveri on lokki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sori eka viesti ketjuun kun en ole tällaista nähnyt, mutta heti kyllä osui:
Härskeintä on että mulle soitellaan ihan muitta mutkitta työaikana, kun jollakin on vähän pientä ongelmaa jonkin teknisen laitteen kanssa.
Varmaan tää soittaja ajattelee, että no kerran parissa kuussa nyt kehtaa, mutta kun niitä vastaavia on oikeasti kymmeniä!
Pahin on valitettavasti oma äitini, joka ei millään ymmärrä, että minun työni vaatii keskittymistä ihan samalla tavalla kuin lääkäri-siskoni tai opettaja-veljeni. Olen kysynyt että miksi et heille soita ongelmien tullessa, niin EI SITÄ NYT HERRANJUMALA KESKEN OPPITUNTIA TAI LÄÄKÄRIKÄYNTIÄ SOITETA!
NII-IN!
Et vaan vastaa puhelimeen. Siinähän soittaa vaikka 50 kertaa, selität jälkeenpäin että sulla oli kiire. Pakko hänen on se jossain vaiheessa uskoa.
Äiti vaan siinä iässä, että sitten taas voi oikeasti olla hätä. Joka kerta vastaan sillä mentaliteetilla, että pitää lähteä kiireellä jonnekin, niin sitten se onkin paha antikliimaksi kun kyse on hiiren hitaasta liikkeestä ruudulla.
Jos on tosi hätä äidin pitää soittaa 112. Muut asiat kestävät sopivampaan ajankohtaan asti.
Tämä!
Olen omalle äidilleni sanonut että autan mielelläni asioissa, joista tiedän jotain. En ole terveydenhuollon ammattilainen. Hän haluaisi soittaa (ja on soittanutkin) minulle kun on hätä. Haluaisi minulta varmistua siitä, että kannattaa soittaa ambulanssi tai että hän on tarpeeksi kipeä. Olen hänelle sanonut, että hänen tuntemuksensa ja oireet osaa kertoa vain hän. Minä en pysty sanomaan ovatko oireet sellaisia että apu on tarpeen. Olen sanonut, että jos on hätä, minulle soittaminen vain hidastaa oikean avun saamista.
Hän nimittäin ei haluaisi itse turhaan soittaa 112. Jos minä soitan, niin hän vähättelee tilannetta ensihoidolle ja tekee minusta hötkyn kun nyt olin niin huolissani että halusin ambulanssin soittaa. Kyllä hän olisi varmaan pärjännyt ilmankin.
Tämä oli meillä monessakin asiassa, haluaa ulkoistaa päätöksiä minulle, jotta jos päätökseni on huono, niin voi sanoa ettei hän olisi näin tehnyt mutta kun tuo halusi. Autan edelleen käytännön asioissa muuten, mutta päätökset häneen liittyvistä asioista tekee hän itse.
Olen tässä mielessä asettanut hänelle rajat, oli tylyä tai ei, mutta mun oli pakko kun alkoi jo vaikuttaa omaan hyvinvointiin.
Vierailija kirjoitti:
Kutsuin kaveriani, joka oli jäänyt työttömäksi, mukaan Ruotsinlaivalle kesälomallani.
Mietiskelin, että varmaan yökerho ja kaikki muukin tax freetä myöten menee sitten minun piikkiini. Asia jäi siihen.
Mä maksoin ne junaliputkin ja olin vähän varautunut, että tarjoan yökerhossakin, ajattelin, että kerranhan sitä vaan mällätään ja pidettäisiin hauskaa. Otin omasta työstäni vapaata myös.
Risteilyn aamuna sain tekstarin, että ei huvita lähteä tänään minnekään, haluaa olla vain kotona. Vähän harmitti, en halunnut yksin laivalle, joten hukkaan meni molempien liput buffettimaksuineen + hänen junaliput.
No yökerhorahat sitten säästyi, vaikka 2 vapaapäivää paloi vähän turhaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No olihan tuo sinulta reilu tarjous. Riippuen laivan lähtöajasta, junamatkan voisi saada aika halvalla. Itse olen matkustanut joskus jopa 10 e tuon välin, kun ostin liput ajoissa.
Mutta totta kai yökerho olisi mennyt sinun piikkiisi, luuletko että työttömällä on varaa ostella jotain 7 euron siidereitä? Vaihtoehtona se että hän olisi istunut hytissä koko illan, kun sinä biletät.
Jos et ole itse ollut työttömänä, et ehkä täysin ymmärrä miten vähän siinä tilanteessa voi olla rahaa.
En tiennyt tuota, siinä tapauksessa oli pihi tarjous.
Ei tietenkään ole. Kyllä minä ilahtuisin, jos joku olisi ajatellut juuri minua miettiessään, että kenet haluaa risteilylle mukaan. Siitähän tässä on kyse, eikä siitä, miten kallis lippu on tai ei ole.
Yökerhossa ei olisi varaa kamalasti juoda, mutta ei sekään ole päätarkoitus, voi siellä muutoinkin aikaa viettää kuin ostelemalla monta kallista drinksua.
sukulaislapsia pitäisi mennä hoitamaan lomalla heille, aamulla klo 7
Lapseni isä ja isän äiti pitää itsestään selvänä, että lapseni viettää äitienpäivät lapsen isän äidin luona. Olemme eronneet lapsen isän kanssa.
Työkaveri pyysi takaamaan heidän asuntolainaa, emme siis olleet vapaa-ajalla edes tekemisissä ja tällaista pyysi ihan tosissaan 😳😳😳
Sanoin kyllä ihan suoraan ettei tulis pieneen mieleenkään moiseen ryhtyä muuten kuin ehkä omien lasten kohdalla.. tästä seurasi muutaman kuukauden puhumattomuus työpaikalla😂😂😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako ? Olen kymmeniä kertoja matkustanut näillä Viking Linen tax freestä saaduilla risteilylapuilla.
Ostat 100 eurolla tax freestä, saat alelapun, jolla pääsen su - ke alk 5 eurolla syksystä kevääseen matkustamaan.
Nämä päivät ovat valittu niin, että laivalla ei ole juurikaan muita matkustajia.Ei silloin discossakaan juuri ketään ole.
Hiljaisiin päiviin saa näitä, muihin ei.
Nyt koronan aikaan on ollut hiljaisempaa, mutta ennen koronaa facebookin ryhmissä tarjottiin ilmaiseksi näitä risteilylippuja (helsinkiläisten eri kaupunginosien ryhmissä) ja olen saanut myös S-Marketista kun ostokset ylitti 25e.
Lahjakortti tuskin oll voimassa kesälomakatena.
Olen nähnyt näitä lahjakortteja vuosikausia.
Ovat voimassa su-ke syksystä kevääseen, koulun lomat poislukien
Pimpom kirjoitti:
Työkaveri pyysi takaamaan heidän asuntolainaa, emme siis olleet vapaa-ajalla edes tekemisissä ja tällaista pyysi ihan tosissaan 😳😳😳
Sanoin kyllä ihan suoraan ettei tulis pieneen mieleenkään moiseen ryhtyä muuten kuin ehkä omien lasten kohdalla.. tästä seurasi muutaman kuukauden puhumattomuus työpaikalla😂😂😊
Ainut oikea ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä maksoin ne junaliputkin ja olin vähän varautunut, että tarjoan yökerhossakin, ajattelin, että kerranhan sitä vaan mällätään ja pidettäisiin hauskaa. Otin omasta työstäni vapaata myös.
Risteilyn aamuna sain tekstarin, että ei huvita lähteä tänään minnekään, haluaa olla vain kotona. Vähän harmitti, en halunnut yksin laivalle, joten hukkaan meni molempien liput buffettimaksuineen + hänen junaliput.
Mulla laittoi kaveri vielä paremmaksi. Olin ostanut pk-seudulle yhteisesti sovitusti keikkaliput ja hänelle junalipun, laittoi tekstarin, että ei jaksakaan tulla, mutta voisin siirtää hänen tililleen sen rahan, jonka hän nyt tässä menetti.
Juu, kyllähän se kaveruus siinä semmoisen kolauksen sai, että ihan loppui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla laittoi kaveri vielä paremmaksi. Olin ostanut pk-seudulle yhteisesti sovitusti keikkaliput ja hänelle junalipun, laittoi tekstarin, että ei jaksakaan tulla, mutta voisin siirtää hänen tililleen sen rahan, jonka hän nyt tässä menetti.
Apua! Kyllä olisi mielenkiintoista tietää, mitä ihmettä voi tällaisen henkilön päässä liikkua!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Apua! Kyllä olisi mielenkiintoista tietää, mitä ihmettä voi tällaisen henkilön päässä liikkua!
Läpivetoa?...
Alakerran naapuri valitti 15-vuotiaan tyttären askeleiden äänistä, kuuluu kuulemma kävely liian hyvin alakertaan, kun hänen analyysinsa mukaan tytär on kanta-astuja. Okei. pahoittelimme ja laitoimme mattoja lisää lattioille, mutta se ei riittänyt. Hän pommitti viesteillä, kävi oven takana valittamassa ja lopuksi ehdotti, että hän voisi ostaa tyttärellemme pehmotossut jota tämä käyttäisi kotona. Lapseton nainen ei tainnut tajuta, ettei teiniä niin vaan saa käyttämään mitään naapurin ostamia tossuja kotonaan :). Ja naapuri oli siis vielä alle kolmekymppinen...
Vierailija kirjoitti:
Sullahan on autossa vetokoukku, voistiko vetää sen tuon pari kilometriä kun ostin sellaisen. Ok, ei iso vaiva, kyllä sen verran jeesaan ilman muuta. Mitä lupasin: puolen tunnin juttu hakea peräkärry paikasta a paikkaan b ja that's it. Mitä tein: Käytin peräkärryn korjaamolla, katsastuksessa, hommasin siirtokilvet, hommasin kokonaan uuden rekisterikilven, laitoin sen paikoilleen, että sain ajaa sillä kärryllä eteenpäin. Kahtena päivänä meni kymmenisen tuntia siihen, kun lupasin vetää kärryn, jossa oli jarruvalot epäkunnossa ja jota ei oltu katsastettu. Sen lisäksi vielä kun pyysin maksamastani katsatuksesta ja rekisteröinnistä korvauksen sain kuulla valittavalla äänellä että ai tulipas sinne hintaa, oikeestiko se maksoi noin paljon, vaikka kuitit oli nenän edessä.
Mulla oli sellainen mini fiat, maksoi n 500 euroa.
Entinen kämppis pyysi sitä lainaan, mietin.
Kysyin minne menette, paljonko ajat jne.
Joku päässä heltyi ja suostuin.
Palautti auton, tankki aivan tyhjänä, mutta oli pesty ! Tuulilasiin oli lentänyt kivi ja tehnyt jäljen.
Kämppis pyysi maksamaan pesun.
Appiukko pyysi siloin parikymppisen poikansa (mieheni) muuttoavuksi. Asui yksin, mutta kirjoja oli paljon. Yleensähän muuttoapu tarkoittaa sitä, että kannetaan kamat laatikoissa autoon tms. ja sitten taas uudella kämpillä sisään. Muutto alkoi kuitenkin siitä, että ukko iski jätesäkkirullan käteen ja totesi, että aloitetaanpas pakkaaminen. Laatikoitakin mieheni sai käydä hakemassa. No, tämä ei liene hänen härskeyksistään mikään suurin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alakerran naapuri valitti 15-vuotiaan tyttären askeleiden äänistä, kuuluu kuulemma kävely liian hyvin alakertaan, kun hänen analyysinsa mukaan tytär on kanta-astuja. Okei. pahoittelimme ja laitoimme mattoja lisää lattioille, mutta se ei riittänyt. Hän pommitti viesteillä, kävi oven takana valittamassa ja lopuksi ehdotti, että hän voisi ostaa tyttärellemme pehmotossut jota tämä käyttäisi kotona. Lapseton nainen ei tainnut tajuta, ettei teiniä niin vaan saa käyttämään mitään naapurin ostamia tossuja kotonaan :). Ja naapuri oli siis vielä alle kolmekymppinen...
Teet hänestä valituksen, että hän häiritsee teidän kotirauhaa kun pommittaa viesteillään ja käy teillä.
Aiheettomien valitusten tehtailijoille tulee varoitus taloyhtiöltä ja lopulta häätö koko talosta!
Kyllä! Mä olen niin kiitollinen kun saan kissanhoitajan meille asumaan kun lähden reissuun (max viikko), että mä ostan ruokia jääkaappiin, saunaoluet ja viinipullo. Tuon myös matkalta tuliaisia kissanhoitajalle.