Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Härskejä odotuksia ja vaatimuksia - mitä naapurisi, kaverisi, sukulaisesi jne. on kehdannut pyytää?

Vierailija
25.05.2016 |

.

Kommentit (11849)

Vierailija
5921/11849 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on korona-ajan juttuja mutta itse teen tällä hetkellä töitä kotona sen 7,5 tuntia vuorokaudessa. Ala-aste-ikäiset lapset ovat myös kotona etä-koulussa ja ollaan palkattu koti-apua. No naapuri oli ilmeisesti huomannut tämän ja on nyt pari-kolme kuukautta vihjaillut että voisi tunkea omat kakaransa meille (ilmaiseksi tietenkin).

Itse olen vain esittänyt tyhmää ja antanut tälle meille apulaisen välittäneen firman yhteystietoja ja rouva tuntuu hermostuvan kerta kerralla enemmän. Samassahan ne menisivät? Vihjailu menee vain suoremmaksi ja suoremmaksi.

Ja tätä tapahtuu kerran kaksi viikossa. En aio antaa periksi. 

Kerrothan miten homma etenee?

Vierailija
5922/11849 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

NurseBetty kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työharjoittelussa ollessani ohjaaja oletti minun, palkattoman harjoittelijan, ilman muuta jäävän työpäiväni päätyttyä vielä auttelemaan häntä töissään... Oli todella hämmästynyt, kun ilmoitin lähteväni ihan kotiin... ???

Mulla tämä sama! Paitsi sairaalassa ja ohjaaja ehdotti tekemään 12 h päivän. Ilmaiseksi luonnollisesti Sairaalamaailma on sairas.

Onkohan tuo tosikaan? Vai väärinkäsitys?

Olen sairaalassa töissä, tosin lääkärinä enkä hoitajana, joten mitä minä niiden hoitajien touhuista tiedän kaikkea... Mutta olen ollut siinä käsityksessä, että kun meillä on ollut sh-harjoittelija perehtymisjaksolla, ja häntä on pyydetty tekemään sijaistus johonkin hoitajavuoroon, niin se sijaistus on kyllä ollut ihan palkallinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
5923/11849 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun olin vielä teini-ikäinen ja asuin kotona, perheemme oli vähävarainen. Isällä oli matalapalkkainen työ, äitini pitkään työttömänä ja huollettavana heillä oli kolme lasta. 

Noina "huonoina" vuosina eräs puolituttu meni naimisiin. Pari ei järjestänyt häitä, sillä molemmat olivat työttöminä ja vähävaraisia hekin. Vanhempamme halusivat taloudellisesta tilanteestamme huolimatta muistaa heitä jotenkin ja kysyi tulisiko mieleen jotain pientä mitä he voisivat ostaa, kuten kattila tai käsipyyhkeitä.

Vastavihitty sulho tiesi perheemme taloustilanteen ja siksi oli aika yllättävää kun hän vastasi  "Meiltä puuttuu pyykinpesukone!" 

No, eivät saaneet. 

Olishan tuohon sitten voinut todeta, että ok, saatte sen kattilan hinnan sitten rahana, siihen pyykkikonesäästöpossuun.

Vierailija
5924/11849 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai eläkeläinen - miksi vaadit omaa aikuista lastasi, miniääsi, vävyäsi tai lapsenlastasi jatkuvasti auttamaan ilmaiseksi? Tällä perheellisellä ihmisellä on ihan tarpeeksi työtä omassakin perheessä, ilman sinun jatkuvaa avuntarvettasi! Hyvätuloisella ja varakkaalla eläkeläisellä on myös rahaa maksaa kotipalvelusta, siivouksesta, ruoanlaitosta, puutarhatöistä, kaupassakäynnistä jne. kotitöistä paikalliselle yrittäjälle. 

Nämä vahnat käppyrät on kyllä raskaita tapauksia. "Mihin minä kotuani lähtisin, kyllä tässä minä pärjään issekseni" ja tämä itsekseen pärjääminen tarkoittaa suomeksi sitä, että kotiapu käy 3 kertaa päivässä ja lopun aikaa odotetaan, että joku lapsista tai lapsenlapsista notkuu paikan päällä, painamassa räkä poskella ruoanlaittoa, siivousta, remonttia, lumitöitä ja herra-ties-mitä tämä matriarkka/patriarkka päähänsä sattuu saamaan.

Ja vielä siihen aikaan, kun Kela-taksit toimi hyvin, niin niitäkään ei voinut missään nimessä käyttää, vaan vaadittiin, että joku lähtee ajattamaan pappaa/muorikkaa aamu-neljältä sieltä keskeltä-ei-mitään jonnekin Kajaanin terveyskeskukseen, koko päivän kestävään peräsuolitähystykseen.

Vierailija
5925/11849 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai eläkeläinen - miksi vaadit omaa aikuista lastasi, miniääsi, vävyäsi tai lapsenlastasi jatkuvasti auttamaan ilmaiseksi? Tällä perheellisellä ihmisellä on ihan tarpeeksi työtä omassakin perheessä, ilman sinun jatkuvaa avuntarvettasi! Hyvätuloisella ja varakkaalla eläkeläisellä on myös rahaa maksaa kotipalvelusta, siivouksesta, ruoanlaitosta, puutarhatöistä, kaupassakäynnistä jne. kotitöistä paikalliselle yrittäjälle. 

Nämä vahnat käppyrät on kyllä raskaita tapauksia. "Mihin minä kotuani lähtisin, kyllä tässä minä pärjään issekseni" ja tämä itsekseen pärjääminen tarkoittaa suomeksi sitä, että kotiapu käy 3 kertaa päivässä ja lopun aikaa odotetaan, että joku lapsista tai lapsenlapsista notkuu paikan päällä, painamassa räkä poskella ruoanlaittoa, siivousta, remonttia, lumitöitä ja herra-ties-mitä tämä matriarkka/patriarkka päähänsä sattuu saamaan.

Ja vielä siihen aikaan, kun Kela-taksit toimi hyvin, niin niitäkään ei voinut missään nimessä käyttää, vaan vaadittiin, että joku lähtee ajattamaan pappaa/muorikkaa aamu-neljältä sieltä keskeltä-ei-mitään jonnekin Kajaanin terveyskeskukseen, koko päivän kestävään peräsuolitähystykseen.

Kun turvaranneke on vihdoin suostuttu ottamaan, sitä ei käytetä. Kun maksaa, että tullaan auttamaan. Poikahan ajaa naapurikaupungista ilmaiseksi keskellä yötä, välillä monta kertaa viikossa. Ei haittaa, että sillä pojalla on perhe ja aikainen lähtö töihin.

Vierailija
5926/11849 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

NurseBetty kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työharjoittelussa ollessani ohjaaja oletti minun, palkattoman harjoittelijan, ilman muuta jäävän työpäiväni päätyttyä vielä auttelemaan häntä töissään... Oli todella hämmästynyt, kun ilmoitin lähteväni ihan kotiin... ???

Mulla tämä sama! Paitsi sairaalassa ja ohjaaja ehdotti tekemään 12 h päivän. Ilmaiseksi luonnollisesti Sairaalamaailma on sairas.

Mä sain nämä kaikki ylityöt vähennettyä loppupäästä.

Mulla oli 6 kk harjoittelu, jota tein 5 kk. Olin sitten aikaisemmin valmis. Pääsin töihin harjoittelupaikkaan ja tavallaan vika kk oli palkallinen.

Vierailija
5927/11849 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapuri tuli soittamaan ovikelloa, oli kuulemma hirvee kiire hakemaan uuden asunnon avaimet jostain huitsin nevadasta, bussilla ei kerkii ja taxi tulis liian kalliiks, joten kysyi kyytiä, korvaus olisi kuulemma ruhtinaallinen ja aikaa udella asunnolla menisi max 5min, no kiltti kun olen suostuin. Mukaan lähti 4 aikuista (ensin vain hän ja mies) matkaa oli reilu 30km suuntaansa, yllättäen  asunnolla meni vajaa tunti ja  taas ajettiin 30km kotiin. Korvaus oli 10e, en viittynyt sanoo mitään vaikka sisällä kiehui. Tyhmä minä, en enää kuskaa ketään minnekkään ilman keskustelua korvauksesta ja rahat haluan etukäteen tai auto pysyy parkissa.

Vierailija
5928/11849 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini mielestä minä tai mieheni hyvin joudetaan ajelemaan vähän väliä 80 km yhteensä hänelle lamppua asentamaan tai sänkyä kantamaan. Hänen luonaan ei voi vain käydä kylässä kahvilla ilman että vaatii sitä sun tätä "Nyt kun olette täällä niin..."

Tärkeissä asioissa autamme mielellämme, mutta jotain rajaa noissa "voisitko tulla leikkaamaan pensaita"-pyynnöissä.

"

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"

Vierailija
5929/11849 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkaveri pyysi joskus että toisin hänelle mieheni kolmiolääkkeitä kun itse ei saanut enää lääkäriltä. Jostain syystä en suostunut.

Vierailija
5930/11849 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomipopin aamupäivässä luettiin vauva-palstaa ja tätä ketjua. Muuten eivät kuulemma lue. 

Vierailija
5931/11849 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kun aikuisella lapsella voi olla se oma perhe, omat lapset, omat kotityöt, omat työt ja vuorotyöt ja välimatkaa on noin 200 kilometriä tai paljon enemmän! Ja "apua" kitisevillä eläkeläisillä on hyvät eläkkeet. He saavat kuukaudessa enemmän eläkettä pankkitilille/eläkeläinen kuin vuorotyötä tekevät, pienituloiset lapsiperheen vanhemmat saavat palkkaa työstään!

Eläkeläisillä on suuret eläkkeet ja rahaa pankkitileillä, pörssiosakkeita ja rahastoja. Nämä itsekkäät, hyvätuloiset, varakkaat, ahneet ja rikkaat eläkeläiset ovat katkerimpia kitisijöitä ja valittajia. Vanhuus ja viisaus ei asu aina samassa mummossa ja vaarissa!

Varakkuudestaan huolimatta eläkeläiset eivät maksaisi esimerkiksi mistään kotipalvelusta senttiäkään! Lisäksi näillä joutilailla, kokopäiväeläkkeellä olevilla ihmisillä on 24/7 aikaa vuorokaudessa esimerkiksi kotinsa siivoamiseen, ruoanlaittoon ja lumitöihin. Monet vanhukset ovat valitettavasti myös aggressiivisia, epäystävällisiä, epäkohteliaita, ilkeitä ja töykeitä ihmisiä!

Kaupasta ja apteekista voi tilata ostokset kotiin toimitettuna. Samalla säästyy myös polttoainetta ja omaa aikaa, kun ei tarvitse käydä apteekissa ja kaupassa.

Ymmärrän, että pienituloiset ja köyhät eläkeläiset eivät pysty hankkimaan pienellä, noin 800 €/kk takuueläkkeellään maksullisia palveluita kotiinsa. Sen sijaan en ymmärrä hyväosaisten vanhusten turhaa kitinää ja valitusta. Moni eläkeläinen nauttii suurta eläkettä ja hänellä on paljon rahaa ja varallisuutta. Miten nämä hyväosaiset vanhukset kehtaavat esimerkiksi juoksuttaa aikuista lastaan käymään apteekissa ja kaupassa korona-aikana?

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun turvaranneke on vihdoin suostuttu ottamaan, sitä ei käytetä. Kun maksaa, että tullaan auttamaan. Poikahan ajaa naapurikaupungista ilmaiseksi keskellä yötä, välillä monta kertaa viikossa. Ei haittaa, että sillä pojalla on perhe ja aikainen lähtö töihin.

Vierailija
5932/11849 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini mielestä minä tai mieheni hyvin joudetaan ajelemaan vähän väliä 80 km yhteensä hänelle lamppua asentamaan tai sänkyä kantamaan. Hänen luonaan ei voi vain käydä kylässä kahvilla ilman että vaatii sitä sun tätä "Nyt kun olette täällä niin..."

Tärkeissä asioissa autamme mielellämme, mutta jotain rajaa noissa "voisitko tulla leikkaamaan pensaita"-pyynnöissä.

"

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"

Ollaan vuosia käyty kerran kk mun vanhemmilla, paitsi nyt korona-aikana.

Silloin on ollut aina lista töistä.

Nyt mentiin jouluna, tai mentiin jo 23. pv. Äiti oli tehnyt listaa aina, kun keksi jotain.

Siinä meni kivasti aaton aatto ja seuraavakin päivä.

Mun vanhemmat laittavat talon myyntiin heti, kun ovat saaneet rokotteen.

Vierailija
5933/11849 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ääh... kun olis vapaa näistä anopin ainaisista vaatimuksista - jos olisi jotain oikeasti apuva vaativaa, niin tottakai sitten, mutta entäs ne keksityt....tule nyt kun täällä huoneistossa on niin kuuma, koska sä nyt tulet?

Vierailija
5934/11849 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"

Nyt mentiin jouluna, tai mentiin jo 23. pv. Äiti oli tehnyt listaa aina, kun keksi jotain.

Toivottavasti talo menee kaupaksi, etteivät ole rasitteena lapselleen ja lapsen perheelle. Mitä siitä, että ovat hoitaneet lapsensa aikuiseksi. Jollei ehdi/jaksa hoitaa ikääntyviä vanhempiaan ja tulevaa perintöään, niin voisiko ajatella maksavansa jollekin lähellä asuvalle noista em töistä? Kotitalousvähennys tulee avuksi.

Vierailija
5935/11849 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

70-kymppinen miesnaapuri vaatii, ettemme kaada vuosikymmeniä hoitamattomana olleesta ryteikköisestä pihastamme yhtäkään puuta (puita yli 70 rajatulla alueella), koska hän pitää niistä. Hänen omalla pihallaan ei kasva muita puita kuin kaksi omenapuuta ja kirsikkapuu. Hän sanoi kuvauttaneensa kaikki pihamme puut ja tekevänsä kantelun kaupungille, jos yksikään puu kaadetaan. Hän usutti toisen naapurin kirjoittamaan meille ns. lentävinä apinoina ylemmyydentuntoisen kirjelmän, jossa kerrottiin meidän olevan uusina asukkaina ymmärtämättömiä ihmisiä ja asetettiin puutarhanhoito-ohjeita, vaikka tämän naapurin piha on melkoinen ryteikkö vuohenputkineen ja nokkosineen. Hän vaati jo edelliseltä asukkaalta, että lasten leikkimökki pitää maalata tummanruskeaksi, jottei se häiritse hänen näköalaansa. Vaatimuksensa hän esittää raivoisasti pihaltaan valittaen, kun leikki-ikäinen lapsemme leikkii mainitulla leikkimökillä omalla pihallamme, vaikka lapsi kokee käytöksen pelottavana. Vaimo on kuulemma juristi.

Tämä naapuri siis helsinkiläisellä kaupunkialueella

Vierailija
5936/11849 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"

Toivottavasti talo menee kaupaksi, etteivät ole rasitteena lapselleen ja lapsen perheelle. Mitä siitä, että ovat hoitaneet lapsensa aikuiseksi. Jollei ehdi/jaksa hoitaa ikääntyviä vanhempiaan ja tulevaa perintöään, niin voisiko ajatella maksavansa jollekin lähellä asuvalle noista em töistä? Kotitalousvähennys tulee avuksi.

Kun noistakin vanhemmista aika jättää, niin lapset tappelevat verissä päin jokaisesta vaasista, minkä vanhemmat jättivät jälkeensä.

Ja haastavat apua antaneen naapurin oikeuteen, jos vanhemmat uskalsivat jättää vaivan palkaksi yhtään mitään tälle.

Toivottavasti tosiaan nämäkin vanhemmat saavat talonsa myytyä ja älyävät käyttää ne rahat omaan hyvinvointiinsa.

Vierailija
5937/11849 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi parhaista oli, kun harrastin tanssia. Kaupunkimme laidalla oli yksi uusi tanssikoulu, avattiin syksyllä jossa todella hyvät opettajat, minulle sopivat aikataulut, kohtalaisen edullinen verrattuna kaupunkimme toiseen vuosia olleeseen monopoli-tanssisaliin.

Paikkana tämä oli minusta kaukana, eri puolella kaupunginosaa missä minä asuin. No ei siinä, minulla on auto niin eipä se pahasti minua haitannut.

Kevätkaudella yksi kaverinikin ”päätti” liittyä samalle tanssitunnille. Myös hänen kaverinsa aloitti saman tunnin, me emme siis olleet kavereita tämän toisen kaverin kanssa.

Tämä toinen asui tanssipaikan vieressä pyörällä hänellä matkaa noin kilometri.

Tämä kaverini oli luvannut autokyydin minun puolestani tälle toiselle kaverille..!

Hän ei siis asunut mitenkään minun lähelläni vaan tästä tuli minulle noin 30km mutka.

Yhden kauden kuljetin häntä ilmaiseksi, ovelta ovelle, olin niin nössö etten saanut sanottua mitään. Hyvä kun kiitoksen sanaa sain, saati että olisin saanut mitään kongreettista palkkiota, bensarahaa tai muuta..

No uusi kausi alkoi syksyllä, ja ajatkin näistä uusista ryhmistä hieman muuttui.

Meidän ”jatkosarjan” uusi aika oli myöhäisin ilta-aika. Kellonaika oli muutenkin niin myöhäinen, että mietin olisiko pitänyt perua koko tunti..

no en perunut, mutta tämä sama

”kaverin kaveri” kuvitteli että pääsee edelleen ovelta ovelle kyydissäni, hän oikein osti minulle pringless paketin (makua mistä en tykännyt) ”kiitokseksi” tästä kuskaamisesta.

Olin muutenkin rahallisesti todella tiukilla, tein tuntitöitä siis kaupassa.

Erään kerran laskin tyyliin kolikoita että saan tankattua auton.

Tämä kyseinen ”kaverin kaveri” oli juuri palannut kahden viikon ulkomaan matkalta, kehtasi vielä sanoa minulle autossa että kyllä on niin helppo reissata kun ei ole omaa autoa kulueränä, niin laittaa nämä rahat suoraan säästöön matkakassaan.

Olin aivan raivona, seuraavan tunnin peruin tunnin varoitus ajalla, todeten hänelle että menköön taksilla, jos haluaa tunnille päästä.

Tästähän se aivan kamala soppa syntyi, kun oli minun vikani ettei hän päässyt tunnille, koska minä en ollut hänelle ilmoittanut hyvissä ajoin ettei aio kyseiselle tunnille osallistua..

Kysyin häneltä milloin olen sanonut että me kuljemme samalla kyydillä, niin tämä tyyppi sanoi että tämä kaverini on luvannut hänelle kyydin.. ööö.. no kuskatkoot sitten!

Ja kyllä, tämä ”kaverini” asettui tämän toisen kaverinsa puolelle ja minä olin ilkeä, paska, kusipää ja erittäin itsekäs kun en suostu muita kuskaamaan samalla kun autohan on jo käynnissä ja me olimme kuitenkin menossa samaan suuntaan!

Eipä olla tekemisissä enää tänä päivänä,

Kuulin yhdeltä tutulta ettei heillä ole vieläkään autoa, ovat siis saaneet kaksi lasta tässä vuosien varrella, että tämän kyseisen tyypin työkaverin olisi pitänyt hakea nämä eräänä sade/myrskypäivänä, kaksi lasta ja hänet, viedä nämä lapset tarhaan tarhaan ja sitten mennä töihin tämän työkaverin kanssa, koska miten hän nyt pystyy myrskyssä menemään töihin..

Vierailija
5938/11849 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkaveri pyysi joskus että toisin hänelle mieheni kolmiolääkkeitä kun itse ei saanut enää lääkäriltä. Jostain syystä en suostunut.

Miksi et?

Vierailija
5939/11849 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin näinhän se menee, että isät ja äidit elättää ja hoitaa lapsiaan 24/7 ainakin 18 vuotta mutta kun he tarvitsisivat apua kerran viikossa vanhuksina, kukaan ei lapsista ehdi/jouda/jaksa/viitsi. Kyllä niillä  vanhemmillakin on ihan työpaikat olleet aikoinaan ja silti lapset on hoidettu, isojakin lapsilaumoja kerralla. Nyt vanhuksien pitää maksaa taksista, hoidosta, palveluista ettei lapsia (nuoria, elämänsä kunnossa olevia) vaan väsytä ja ketuta. Tätäkö se on se lähimmäisen rakkaus ja omista huolenpitäminen? Taatusti on opetettu että auttaa pitää mutta aikuiseksi ei suostuta kasvamaan vaan kohdellaan kuin teinit omia vanhempia (pitää pakottaa/käskeä/lahjoa auttamaan) lopun ikää. Onhan ne vanhat ihmiset rasittavia, saattavat puhua samat asiat moneen kertaan ja muisti pätkii, mutta ihan yhtä lailla vanhemmat on nielleet ketutuksen siinä vaiheessa kun lapset oli teiniuhmassa ja haistatteli vuosikaudet kaikelle. Katsokaa nyt peiliin joskus ja miettikää millaisia hoidettavia itse olette olleet.  Muistakaa että olette esimerkkinä omille lapsillenne siitä miten vanhuksia kohdellaan ja miten heistä puhutaan, sillä te olette heidän hoidettavinaan yllättävänkin pian, seuraavana vuorossa.

Vierailija
5940/11849 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo autottomuuden ylistäminen ja samaan aikaan kyytien kinuaminen, ai että käy hermoon! Minulla on kortti suurin piirtein ainoana lähiperheessäni, samoin olen auton hankkinut ihan omin roposin. Kukaan muu ei ole korttia ajanut, kun "eihän sitä autoa tarvitse". Kumma juttu miten minun puhelin piippaa sitten jatkuvasti kyytiviestejä sinne tänne ja tonne - taksina pitäisi toimia ilmaiseksi tietenkin!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän seitsemän