Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun olin pieni äiti lähetti minulta kysymättä Hevoslehteni siskonsa lapselle luettaviksi

Vierailija
24.05.2016 |

Tai en ollut ihan niin pienikään, vaan sen ikäinen, etten enää lukenut niitä lehtiä, mutta ne olivat silti minulle tärkeät. Sain ne lehdet takaisin, ne oli kuulemma lainattu, mutta äiti sanoi minua huonokäytöksiseksi, kun minä suutuin siitä, että ne lehdet oli lähetetty toiselle minulta kysymättä. Minulla on nyt pieniä lapsia enkä tiedä miten perustelen itselleni sen, että kunnioittaisin heidän arvoaan ja oikeuksiaan tai sen että minun pitää nähdä heidät itsestäni erillisinä ihmisinä. Tuli vain mieleeni, kun ne Hevoslehdet palautuivat minulle äskettäin aivan muista syistä paikasta, johon olin ne varastoinut.

Kommentit (307)

Vierailija
201/307 |
25.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuttua touhua :( kirjoitti:

Kun olin ala-asteikäinen ja minun kultahamsterini kuoli, niin äitini meni antamaan hamsterin häkin kaikkine tarvikkeineen eräälle tuttavaperheelle koska heidän lapset olivat sanoneet että he haluaisivat hamsterin (ilmainen hamsterinpoikanen joltain kaveriltaan) mutta kun ei ole varaa häkkiin. Se oli siis todella siisti häkki jossa hamsterille oli kaikenlaista juoksupyörää, putkea ja aktiivisuushärveliä. Äiti sanoi minulle että oli sanonut heille että saavat sen lainaan siihen saakka kunnes heillä varaa ostaa oma hamsterin häkki.

Ei mennyt kuin muutama päivä niin näin tuon tuttavaperheen ilmoituksen paikallislehdessä sukunimineen ja puhelinnumeroineen, että myydään siisti vähän käytetty hamsterin häkki tarvikkeineen ja olivat vielä laittaneet sille aika hyvän hinnan! Jopa minä, tuolloin 11-12 -vuotias lapsi tajusin ettei ne mitään hamsteria olleet ostamassa vaan pummivat kaikilta tuttaviltaan myyntikelpoista kamaa jotta saivat rahaa baari-iltoihin. Näytin äidille lehteä ja kysyin että tämänkö menit "lainaamaan" heille.

Sen sijaan että äiti olisi mennyt kysymään perheeltä että miksi myyvät lainassa olevaa häkkiä, hän alkoi syyllistää minua että kun olen epäkohtelias, itsekäs, pilallehemmoteltu, sydämetön lapsi kun viitsin jostain vanhasta tarpeettomasta häkistä udella! Just.

PS. Ketään ei tietenkään kiinnostanut tuossa vaiheessa se että haluaisinko minä kenties uuden hamsterin kuolleen tilalle, hamsteri kuoli vanhuuteen eli eihän nuo kovin kauaa elä. Itse sen kuitenkin aina ruokin, putsasin häkit ja vietin aikaa sen kanssa eikä muiden perheenjäsenten tarvinnut kokea että se on rasite ja he joutuvat hoitaa sitä puolestani paitsi viikon verran kesäleirin aikaan.

Siis kyllä ihmiset ovat ihan oikeasti välillä täysin kauheita! Minusta koulussa saisi olla jonkinlaista oikeudenmukaisuuden opetusta, ettei lapsille joissain perheissä synny käsitys siitä, että he ovat täysin arvottomia. Lapset saavat kärsiä vanhempiensa takia kyllä kanssa kaikenlaista. En tajua oikeasti jotain äitienpäivääkään vittu. Ei se äiti mikään uhrautuva pieni kiltti ihminen aina ole, vaan joskus maailman suurin vittupää, joka pitäisi ampua raketilla avaruuteen... No joo.

Ap

Pitää kyllä ap:n tapauksessa paikkansa. Miehesi ja lapsesi kiittäisivät luojaansa.

Oma äitisi oli.

Ap

Aina välillä oli ja on, ainakin minun mielestäni. Ei se silti minusta umpihullua tehnyt niin kuin sinusta :D :D :D

Vierailija
202/307 |
25.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvasin jo otsikosta, että äitihullu on taas valunut palstalle jauhamaan ihan käsittämättömän karmeasta lapsuudestaan. Yleensä hänen ketjunsa ovat ahdistavaa luettavaa (mikä ei suinkaan johdu ap:n äidin käytöksestä vaan ap:n omasta mielisairaudesta), mutta tälle ketjulle olen nauranut ääneen... :D :D :D

Kermaperseen on helppo nauraa, kun elämässä ei ole ollut tällaisia tragedioita. Vai veikö äitisi dinun hevoshullut? Ja jos vei, ei se silti ollut yhtä paha tilanne kuin minulla

Ap

😂😂😂 Ei vienyt hevoshulluja, mutta siskon kanssa tapeltiin usein Aku Ankasta... Siksi en aio siivota tänään(kään)!!!

Mulla on ihan sama. Paitsi veli vei mun koululaiset.

Siksi en pese tänään mattoja

Ei jumalauta! En edes muistanut Koululainen-lehteä! Mutta nyt kun kaivoit tämänkin kipeän asian esiin menneisyydestäni, tajuan, etten todellakaan voi enää koskaan antaa anteeksi kenellekään yhtään mitään, vaan aion velloa itsesäälissä loppuelämäni. Kaikki tämä siksi, että en muista äitini tilanneen minulle Koululaista kuin korkeintaan parin vuoden ajan! Tämä jos mikä on törkeää lapsen alistamista. Tunnen kuinka psykoosi lähestyy.

Voi ei! Jaksamista. Ei kyllä tainnut meillekään tulla kun vuoden, kun oltiin köyhiä.

Aku Ankan veli vei myös. Ja tuli mulle varmaan puoli vuotta Hevoshullukin. Äiti on ne kaikki laittanut kysymättä johonkin.

Toi hevoshullu kyllä selittää mun sen jälkeisen elämän vaikeuksia.

Psykoosia odottelen, kun silmät aukeni

Hieno ketju! Vartaistukea 70-luvulta!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/307 |
25.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ap ei kommentoinut mitään minun viestiini, jossa osoitin ymmärrystä ja myötätuntoa? Annoin linkin uutiseen, jossa lapsen rahat oli viety tililtä ja vanhemmat olivat saaneet tuomion. Samoin kuin rahat, myös lapsen lehdet ja vaikka värikynät ovat lapsen omaisuutta.

Minusta ketjun aihe on erittäin mielenkiintoinen. Kiitos myös hamsterikokemuksen kertoneelle. Kun ilmaisee vihaa ja pettymystä tultuaan väärinkohdelluksi, häntä syytetäänkin kiittämättömäksi, pikkumaiseksi, itsekkääksi ja ilkeäksi. Seurauksena on arvottomuuden tunne ja viha, joka voi kestää läpi elämän.

Vierailija
204/307 |
25.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitan kohta äidille! Hän on vähän sairas ja vanha. Mutta vaadin saada tietää mihin mun Koululaiset ja Aku Ankat on viety!

Vierailija
205/307 |
25.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvasin jo otsikosta, että äitihullu on taas valunut palstalle jauhamaan ihan käsittämättömän karmeasta lapsuudestaan. Yleensä hänen ketjunsa ovat ahdistavaa luettavaa (mikä ei suinkaan johdu ap:n äidin käytöksestä vaan ap:n omasta mielisairaudesta), mutta tälle ketjulle olen nauranut ääneen... :D :D :D

Kermaperseen on helppo nauraa, kun elämässä ei ole ollut tällaisia tragedioita. Vai veikö äitisi dinun hevoshullut? Ja jos vei, ei se silti ollut yhtä paha tilanne kuin minulla

Ap

😂😂😂 Ei vienyt hevoshulluja, mutta siskon kanssa tapeltiin usein Aku Ankasta... Siksi en aio siivota tänään(kään)!!!

Ei jumalauta! En edes muistanut Koululainen-lehteä! Mutta nyt kun kaivoit tämänkin kipeän asian esiin menneisyydestäni, tajuan, etten todellakaan voi enää koskaan antaa anteeksi kenellekään yhtään mitään, vaan aion velloa itsesäälissä loppuelämäni. Kaikki tämä siksi, että en muista äitini tilanneen minulle Koululaista kuin korkeintaan parin vuoden ajan! Tämä jos mikä on törkeää lapsen alistamista. Tunnen kuinka psykoosi lähestyy.

Voi ei! Jaksamista. Ei kyllä tainnut meillekään tulla kun vuoden, kun oltiin köyhiä.

Aku Ankan veli vei myös. Ja tuli mulle varmaan puoli vuotta Hevoshullukin. Äiti on ne kaikki laittanut kysymättä johonkin.

Niin samaa mieltä! Pitää ihan kiittää ap:tä! Olet avannut monen ikäluokkaasi kuuluvan lapsen silmät. Oikeuksiamme on poljettu rankasti maahan! Suurten ikäluokkien eläkkeistä olisi syytä nyt  kerätä rahasto ja perustaa jonkinlaisia hoitokoteja ympäri maata meille rankan lapsuuden eläneille, he ovat sen velkaa meille!!! Enkä ala tässä vielä edes paasata Suosikeista, se on aivan liian kipeä aihe!

Vierailija
206/307 |
25.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Niin samaa mieltä! Pitää ihan kiittää ap:tä! Olet avannut monen ikäluokkaasi kuuluvan lapsen silmät. Oikeuksiamme on poljettu rankasti maahan! Suurten ikäluokkien eläkkeistä olisi syytä nyt  kerätä rahasto ja perustaa jonkinlaisia hoitokoteja ympäri maata meille rankan lapsuuden eläneille, he ovat sen velkaa meille!!! Enkä ala tässä vielä edes paasata Suosikeista, se on aivan liian kipeä aihe!

Miksi otit Suosikit edes esille!

Missä on mun Hanoi Rocksin julisteet? Entä itse äänittämäni kasetit?

Tuli vielä mieleeni raskas muisto. Jogurttia sai vain lauantaisin. Tätä ei kehtaa ääneen missään sanoa.

Vierailija
207/307 |
25.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soitan kohta äidille! Hän on vähän sairas ja vanha. Mutta vaadin saada tietää mihin mun Koululaiset ja Aku Ankat on viety!

Mun lapset on nyt just tossa traumaiässä (14).

Mihin olen mahtanut säilöä kaikki Prinsessalehdet? Ja Pokemonit?

Mun pitää alkaa kerätä terapiarahastoa molemmille.

Sanon omaksi puolustukseksi että en tiennyt, että kaikki pitää säästää.

Miksi tästä ei puhuta neuvolassa?

Vierailija
208/307 |
25.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmille pitäisi oikeasti olla jokin valmennuskurssi jotta eivät polje omien lastensa itsetuntoja maan rakoon.

Ei sekään ole hyvä että hyysätään ja palvotaan sama mitä lapsi tekee, vaan jokin kultainen keskitie jotta voi auttaa lasta menestymään ja pärjäämään, eikä riistä häneltä onnistumisen tunnetta.

Valokuvaaja, joka kuvasi siihen aikaan mallitoimistolle, löysi minut kaupungilta ja pyysi testikuviin. Juuri ennenkuin täytin 18v. Menin kotiin kertomaan äidille, niin äiti sanoi että ethän sinä mikään erikoisen näköinen edes ole, että kannattaako tuo nyt. Olin pitänyt itseäni tavallisen näköisenä ja olen aina ollut ujo, joten minun mielestäni oli erikoista kuulla vieraan ihmisen suusta että olen kuvauksellinen.

Sitten minut ilmoitettiin mallikisaan mallitoimiston toimesta, vanhempani sanoivat etteivät tule sinne katsomaan kun nolaan itseni! Ja että mitä tutut ja sukulaiset nyt sanoo jos minä menen johonkin noloon MISSIkisaan! :o Että saa hävetä silmät päästä kun tytär keikistelee uikkareissa ja meikissä.

Voitin kisan joka oli enemmän muotinäytösmäinen ja jonka myötä sain muutamia kivoja työkeikkoja, ja palasin kotiin kertomaan menestyksestäni. Äiti kommentoi vaan että nyt kaikki luulee ihan varmasti että mulla on noussut pissa päähän! No ei todellakaan, sanoin että voisin tehdä tätä työtä opiskelujen ohella ja tienata rahaa ettei tarvitsisi ottaa niin paljon opintolainaa. Pääsin uimapukukuvauksiin ja äiti kritisoi kuvia että toinen rinta näyttää hassulta kuvassa että nyt on mokattu isosti ja luulenko että minusta on edelleen alalle. Tokaisi vielä kyllästyneellä äänellä että kun minusta ei selvästi ole MISSIksi (huom en edes hakenut mihinkään missikisoihin) ja kun en pärjää opiskelussa (pärjäsin ja olin vuosikurssini toiseksi paras) niin kannattaa etsiä varakas mies itselleni!

Kihlauduin 20-vuotiaana, jonka jälkeen olimme yhdessä pari vuotta kunnes huomattiin ettei tästä tule mitään, ja kun erottiin niin äitini itki silmät päästään että kun minun takia saa hävetä kun liittokaan ei toiminut. Mikä hiton liitto? Voivotteli että kai minä muistan mitä sain keltäkin kihlalahjaksi kun joudun ne nyt palauttamaan. Kuka sukulainen edes haluaa käytettyä roinaa takaisin? Vinoili minulle että kai purkausilmoitus nyt voidaan lehteen laittaa tyyliin että "olemme purkaneet kihlauksemme", eli häntä nolottaa kun minä olen lehdessä mallin töissä ja saan rahaa, mutta sekö ei häntä sitten yhtään nolottaisi jos laittaisin julkisen ilmoituksen kihlauksen perumisesta?!?!

Meillä on huonot välit edelleen nyt yli 15 vuoden jälkeen, tajusin näin aikuisempana että miten emäkateellinen oma äitini oli ja miten lyttäsi minua maan rakoon tuon tuostakin ja sai vielä isänikin mukaan tuohon mollaustouhuunsa. Sisarukset olivat sentään ylpeitä minusta.

Äiti-sana koki minun silmissä melkoisen inflaation ja sen vuoksi en koskaan halunnut omia lapsia :(

Vierailija
209/307 |
25.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun isä vei mun Suosikki-lehdet myyntiin ja kävi ostamassa niillä rahoilla viinaa. Mitäs siihen sanotte??!

Vierailija
210/307 |
25.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Miksi otit Suosikit edes esille!

Missä on mun Hanoi Rocksin julisteet? Entä itse äänittämäni kasetit?

Tuli vielä mieleeni raskas muisto. Jogurttia sai vain lauantaisin. Tätä ei kehtaa ääneen missään sanoa.

Luen tätä itku silmässä. Virtuaalihalit sinulle! Löysin nimittäin äskettäin Popeda Punaisella Torilla - julisteeni piirongin laatikosta. Olen melko varma että äitini on sen sinne jemmannut joskus vuonna 1987.  Kyllä on itse pahuus, kuinka voi tehdä noin omalle lapselleen?!?

Vierailija
211/307 |
25.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi kerää jotain, oli se sitten lehtiä, leluja tai muuta pientä, niin onko vanhemman oikeus antaa niitä muualle tai hävittää ne?

Tuollaiset esineet on lapsille kuitenkin isoja ja tärkeitä saavutuksia, tärkeämpiä kuin aikuinen voi itse tajuta tai muistaa omasta lapsuudestaan.

Se on sama kuin repisi toiselta itsetunnot jo pienenä kun vie toiselta materian riippeet, ja lapsi saattaa alkaa vanhempana haalimaan kamaa ja hamstraamaan kaikkea kämppäänsä sillä mentaliteetilla että näitä ette ainakaan vie minulta.

Vierailija
212/307 |
25.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne jotka eivät ymmärrä APta, niin niiltä on tuskin viety ja riistetty mitään kivoja juttuja lapsena. Tai vaihtoehtoisesti eivät vaan muista miten ikävältä tuntui kun joku naapurin ääliö varasti Barbien ja leikkasi sille poikatukan.

Vierailija
213/307 |
25.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen saanut viitteitä lapseni tulevasta mielenterveysongelmasta. Hän on kuulemma katkera minulle siitä, että muilla lapsilla oli keäisin uimarannalla Disney-aiheisia pyyhkeitä. Lumikkeja ja muita prinsessoja. Ja hänellä oli tavallinen raidallinen!!!  RAIDALLINEN!!! Eikä koskaan saanut Prinsessa-pyyhettä (en tosin muista hänen edes pyytäneen, mutta ehkä en vain ollut tarpeeksi LÄSNÄ... nyyh).

En tiedä korvaako se hänen rikkinäistä ja tuhottua sieluaan, mutta ajattelin ostaa hänelle jonkun Tuhkimo-pyyhkeen koulun päättäjäislahjaksi. Lapseni pääsee ysiltä.

Vierailija
214/307 |
25.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun isä vei mun Suosikki-lehdet myyntiin ja kävi ostamassa niillä rahoilla viinaa. Mitäs siihen sanotte??!

Taidat kirjoitella jostain Niuvanniemestä? Nyt tuli paha.

Vierailija
215/307 |
25.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne jotka eivät ymmärrä APta, niin niiltä on tuskin viety ja riistetty mitään kivoja juttuja lapsena. Tai vaihtoehtoisesti eivät vaan muista miten ikävältä tuntui kun joku naapurin ääliö varasti Barbien ja leikkasi sille poikatukan.

Ap:n lehtiä ei viety. Niitä lainattiin. Ja kyllä, minunkin lelujani on lainailtu ja/tai tuhottu. En silti jaksa ruikuttaa asiasta (ja vieläpä ihan tosissaan) 30 vuotta myöhemmin. Huoh...

Vierailija
216/307 |
25.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jollain trauma,koska hänen lehtiään on lainattu jollekin muulle,sen jälkeen kun ei ole itse enää lukenut kyseisiä lehtiä? Kauheaa,kun on ollut rankkaa nuoruus! Luulin,että on ihan annettu pois.Itseäni harmittaa vieläkin,kun kotoa pois muuttaessa tajusin äidin antaneen lapsuuden suosikkileluni kokonaan pois kaikessa hiljaisuudessa.Siis harmittaa,ei järkytä niin syvästi että vaahtoaisin aiheesta täällä oikein oman aloituksen verran :D

Vierailija
217/307 |
25.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun nuoruuden kaverilla oli seinällä muutamat ihan siistit hevibändijulisteet yläasteiässä, reipas tyttö joka kävi tekemässä pieniä askareita naapurin mummoille jotta sai vähän taskurahaa eli kävi kaupassa heidän puolestaan, vei roskia, auttoi tiskaamaan. Köyhän, maanisdepressiivisen yh-äidin kasvatti. Osti tuohon aikaan hinnakkaita musalehtiä ja laittoi tosiaan ne julisteet seinille, haaveili sähkökitarasta ja urasta musiikin parissa. Harmi ettei tuohon aikaan ollut mitään näitä nykypäivän Idolseja ja Voiceja, olisi varmaan pärjännyt niissä hyvin.

Äitinsä houkuteltiin tuohon aikaan mukaan johonkin uskonlahkoon.

Eräänä päivänä tulimme heidän kotiinsa niin äitinsä riehui siellä hullun kiilto silmissä ja repi noita julisteita riekaleiksi seiniltä ja huusi Jeesus pelastaa ja armahda meitä ja ties mitä ja jotain siansaksaa väänsi kun puhui kielillä, torjui piruja tai jotain. Karjui kaverilleni eli lapselleen että tämä on pirun palvoja itse saatanasta ja että kohta saatana tulee ja polttaa häneen 666-merkin että pahuus pitää ajaa täältä pois.

Kaverini oli ihan hajalla tuosta, ja viimeinen niitti oli tuo kun julisteet eli ainoa arjesta pakenemiskeino eli musiikki ja sen ns edustus, revittiin hänen silmiensä edessä. Pyysin hänet meille asumaan muutamaksi päiväksi. Jossain vaiheessa valkotakkiset miehet veivät sitten äitinsä pois johonkin laitokseen, ja kaveri muutti toiselle paikkakunnalle isänsä uuden perheen luokse.

Vierailija
218/307 |
25.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:n lehtiä ei viety. Niitä lainattiin. Ja kyllä, minunkin lelujani on lainailtu ja/tai tuhottu. En silti jaksa ruikuttaa asiasta (ja vieläpä ihan tosissaan) 30 vuotta myöhemmin. Huoh...

Siksikö sinusta tulikin tommoinen veemäinen, ilkeä hälläväliä-ihminen? Että kun sä et välitä niin muutkaan ei saisi? Kun itse olet tukahduttanut sen riistämisen tunteen heittäytymällä kovikseksi??

Lapsena se lainaaminen tuntuu pois antamiselta koska ei ole takeita siitä että ne tulee takaisin.

Vierailija
219/307 |
25.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen saanut viitteitä lapseni tulevasta mielenterveysongelmasta. Hän on kuulemma katkera minulle siitä, että muilla lapsilla oli keäisin uimarannalla Disney-aiheisia pyyhkeitä. Lumikkeja ja muita prinsessoja. Ja hänellä oli tavallinen raidallinen!!!  RAIDALLINEN!!! Eikä koskaan saanut Prinsessa-pyyhettä (en tosin muista hänen edes pyytäneen, mutta ehkä en vain ollut tarpeeksi LÄSNÄ... nyyh).

En tiedä korvaako se hänen rikkinäistä ja tuhottua sieluaan, mutta ajattelin ostaa hänelle jonkun Tuhkimo-pyyhkeen koulun päättäjäislahjaksi. Lapseni pääsee ysiltä.

Ai että raidallinen pyyhe. Minkä värinen?

Tiedän jonkun valko-vuhreäraidallisen pyyhkeen omistajan olleen 4 v terapiassa. Mutta ihminen siitäkin tuli.

Tuhkimopyyhe on hieno ele! Tsemppiä. Kaikki me äidit tehdään joskus virheitä

T. Prinsessa ja pokemon lehdet hävittänyt äiti

Vierailija
220/307 |
25.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taidat kirjoitella jostain Niuvanniemestä? Nyt tuli paha.

En kyllä pysty kuvittelemaan että tosta selviäis yhteiskuntakelpoiseksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän viisi