Lapsettomat naiset tulevat omituisiksi viimeistään viidenkympin korvilla
Tämä todettu niin sukulaisissa, ystävä- ja tuttavapiirissä kuin työelämässä.
En ole tätä missään tuonut ääneen esiin. Jokaisella on kuitenkin joku läheinen, joka on lapseton vapaaehtoisesti tai syyttään. Siksi aihe jää taka-alalle keskusteluissa. En halua loukata ketään.
Tunnistatteko ilmiön? Useat puhuvat vain fyysistä vaivoistaan, ovat jotenkin syrjäytyneen oloisia kaikin puolin. Vaikka asema olisi sosioekonomisesti hyväkin.
Kommentit (167)
Totta on, valittavat, kerjäävät huomiota ja aika monella mt-ongelmia..Ja en puhu omasta perheestä kuin kysyttäessä, joten omilla jorinoilla en ole ketään kyllästyttänyt. Mutta yleisesti joo, kaikki jännät jutut elämässä tehty, asuntovelka maksettu ja uutta rakkautta vaikeaa enää löytää. Ja naisvaltainen työpaikka joten otos on kattava!
Vierailija kirjoitti:
"Niitä elämänkoululaisia näköjään taas, heh heh. Olen nainen, mutta jos olisin mies, ei voisi vähempää kiinnostaa kaltaisesi rekkalesbo."
Kultu, mä teen tiukkaa duunia ja tienaan yli satatonnia vuodessa. Johtavaan asemaan pääsee koulutuksella, kovalla työllä, älyllä ja tutkimusten mukaan myös pituudella, mun tukka on alaselkään ja sääret kaks metriä. Miehet on yleensä hiljasta poikaa mut ei ne luule mua lesboksi. Ehkä ne tosiaan luulee et mä ajan rekkaa. Mulla on mies, perhe ja hillitön huumori arjen vastuuta keventämään. En minäkään ole kiinnostunut sinusta.
TOOOOSI uskottavaa. Mutta aika pieni palkka sulla. mun palkka on viisi miljoonaa. Ja ei vuodessa vaan päivässä. Ajattelepa sitä! Ja mun sääret - ne on valiot, siis ihan parhaat ja kolme metriä. Ajattelepa sitä! Ja mun hiukset: ne on viisi metriä ja niin paksut että jos kävelisit ohi kompastuisit niihin.
Voi kun hienoa, sun elämä on upaanmahtavanihkuihanaa, varmaan ihan tyypillistä 50-vee settiä. Juu, ja 20-vuotias poikaystävä ja lainakohtukin jo varattu, hih.
Jos puhutaan mun elämästä niin se on ihan hienoa. Kahdeksan viikkoa kesälomaa tulossa, suunnitelmia puolet lomasta. Mies on ihan samanikäinen ja ei lapsia. Suunnitelmissa kalastaa ja veneillä, tehdä Lapin reissu motskareilla, matkustaa Malesiaan ja olla loppuaika mökillä.
Tää oli hyvä "Elämä ei salli vapaamatkustajia."
Vierailija kirjoitti:
Kamalimpia ovat äidit, jotka puhuvat vain lapsistaan! Puhuisivat mielummin vaikka niistä vaivoistaan!
T. Kolmen lapsen äiti itsekin
Lapsistaan aina jauhavat ovat niitä rasittavimpia työkavereita. Senkin voi välttää/minimoda kun käy tauoilla eriaikaan. :)
Vierailija kirjoitti:
Voi kun hienoa, sun elämä on upaanmahtavanihkuihanaa, varmaan ihan tyypillistä 50-vee settiä. Juu, ja 20-vuotias poikaystävä ja lainakohtukin jo varattu, hih.
Jos puhutaan mun elämästä niin se on ihan hienoa. Kahdeksan viikkoa kesälomaa tulossa, suunnitelmia puolet lomasta. Mies on ihan samanikäinen ja ei lapsia. Suunnitelmissa kalastaa ja veneillä, tehdä Lapin reissu motskareilla, matkustaa Malesiaan ja olla loppuaika mökillä.
Nytkö saa taputtaa? Kuulostaa tosi tylsältä, sori. Juuri sitä napanöyhtänkaivamista, ymmärrät sitten joskus kun miehesi sen sulle kertoo. Mutta hei, hymyile niin ehkä se siitä.
Vähän yli satatonnia, 180 cm, mies, kaks lasta, hiukset alaselkään, ei kaksihaaraisia, puhun neljää kieltä, johtavassa asemassa. Ei oo mun ongelma jos sä et usko. Voi itku.
Ai tylsältä kuulostaa? Ok, mä oon sitten varmaan tehnyt väärät valinnat elämässä ja sä oot tehnyt ne oikeat valinnat. Sun elämä on päivästä päivään jännää. En vaan osaa asettua harhaisen ihmisen elämään, kai se on samanlaista kun painajaiset olis 24 h päällä mut lääkkeet kuulemma tasottaa pahimmat kuprut.
Vierailija kirjoitti:
Ai tylsältä kuulostaa? Ok, mä oon sitten varmaan tehnyt väärät valinnat elämässä ja sä oot tehnyt ne oikeat valinnat. Sun elämä on päivästä päivään jännää. En vaan osaa asettua harhaisen ihmisen elämään, kai se on samanlaista kun painajaiset olis 24 h päällä mut lääkkeet kuulemma tasottaa pahimmat kuprut.
No voihan! Luulin, että olet vähän tasokkaampi tapaus. Lääkejuttusi oli tylsääkin tylsempi. Tiedät varmasti, että lääkkeitä käyttävät ajattelevat aina, että muutkin käyttävät niitä ja siksi käyttäjillä on aina lääkkeet mielessä ja jutuissa mukana. Tule siis hetkeksi niistä lääkehöyryistä pois.
En ole missään väittänyt, että olen tehnyt vain oikeita valintoja. Ei kukaan voi väittää niin, jos ei ole elänyt kymmentä (tai sataa) erilaista elämää joiden välillä pystyisi analyyttisesti vertailemaan tekemiään valintoja ja niiden seurauksia. Ja kun ei voi, vaan meillä on vain yksi elämä ja rajallinen määrä valintoja. Sillä yksi asia johtaa toiseen, ja se toinen kolmanteen jne.
Silti ei matkailu, mökkeily ja muu touhu ole kuin tyhjän täyttämistä. Ja tiedät sen itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ovat enemmän tai vähemmän mt-potilaita.
Turha elämä ja sen toteaminen vaihdevuosissa tekee tiukkaa.
Mielenterveysdiagnoosi lääkäriltä ihmisellä joko on ,tai sitten ei ole.Eli joko on mt-potilas tai sitten ei. Ei ole mitään " enemmän tai vähemmän" -määrittelyjä. Tuo on ihan sinun omasta hatustasi vetämä määritelmä,eikä koske ketään yksilöä, vaan vain epämääräisesti tuossa yleistät.
Et voi ensinnäkään millään tietää ihmisten syitä heidän lapsettomuuteensa.Syyt voivat olla fysiologisia( ja kaikki mahdolliset hedelmöityshoidot ym. 'poppakonstitkin' on voitu käydä tuloksetta läpi)
Syyt voivat myös olla henkilökohtaisia. Jos joku ystävättäresi on sinulle uskoutunut ja kertonut,ei asiasi todellakaan ole lähteä kailottamaan sitä ympäriinsä. Sekin on aivan pätevä syy,ettei yksinkertaisesti ole halunnut lapsia.
Nainen ne synnyttää ja joutuu kantamaan ,joten jokainen nainen voi sen myös omalta kohdaltaan päättää.Hän voi olla jopa onnellinen päätöksessään ja hänen parisuhdekumppaninsa saattaa olla aivan samanhenkinen ihminen. Siihen ei ulkopuolisten arvioita tarvita. Eikä arvostelua myöskään.
Eräs omaan elämäänsä täysin tyytyväinen, kielenkääntäjänä eräässä isossa firmassa työskentelevä yli 50-vuotinen ystävättäreni kertoi,kun asia tuli puheeksi " En kaipaa lapsia,enkä ole koskaan kaivannut. Jos olisin halunnut lapsen,niin enköhän olisi sen sitten hankkinut.Miksi ajatella koko asiaa,kun olen ihan tyytyväinen elämääni näinkin."
Tuohon ei voi olla kenelläkään mitään lisättävää.
Mitään siihen mainitsemaasi 'turhaan elämään' tulee,niin oletko tullut koskaan ajatelleeksi,että eikö sitten narkkareiden,nuorisorikollisten yms. (tai vieläkin pahempien tapausten) äitien ja isien olisi yhteiskunnan kannalta ollut suorastaan hyödyllistä ja tarpeellista jättää ne lapset kokonaan hankkimatta ?
Jonkun lapsiahan kaikki ne siellä vankiloissakin olevat kansalaiset näet ovat, tai ovat joka tapauksessa joskus olleet.
Mietipä ajankuluksesi asiaa uudelleen nyt siltä kannalta.
Lapsettomat ihmiset maksavat veronsa tuloistaan yhteiskunnalle sinunkin lastesi hyväksi,eikä heistä ole sinulle mitään haittaa.
Palstan kirjoitusten perusteella olen huolestunut lapsista, joilla on vanhempia, jotka eivät esimerkiksi masentuneina, päihtyneinä tai narkomaaneina jaksa huolehtia lapsistaan.
Suomessa otetaan huostaan vuodessa 30 000 lasta.
Lapsettomien viiskymppisten naisten mahdollinen kilahtaminen sinun tuttavapiirissäsi on mielestäni hyvin pieni ongelma alkoholisoituneisiin, tupakoiviin, huumeita käyttäviin ja mielenterveysongelmaisiin vanhempiin verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan OT, mutta miksi ihmeessä lapseton 50-vuotias nainen hengaa vauva-palstalla?
Idiootti. Tämä on av eli aihe vapaa.
Tämä on VAUVA-lehden Aihe vapaa palsta. Jäikö vauvat saamatta?
Idiootti, selvitäpä, mitä yleisaiheisia keskustelupalstoja Suomessa on? Tämä on niistä tunnetuin. Lehti kuin lehti. Oma vauva on jo aikuinen.
Idiootti, olet edelleen VAUVA-lehden sivuilla. Vauva-lehden, hyvä hminen, Vauva-lehden.
Idiootti, aihe vapaalla aihe on vapaa ja tänne tullaan sen takia. Ihan sama onko vauva- tai vaikka autoalan lehden ylläpitämä.
No ei kyllä minulla tulisi mieleenkään mennä keskustelemaan sellaisen lehden sivuille, minkä aihepiiri ei kuulu elämääni millään tavalla. Siis sen lehden aihepiiri, get it? Silloin todennäköisesti sen palstankin lukijakunta on enemmän liittynyt siihen aiheeseen, vaikka oltaisiinkin kys lehden "aihe vapaalla". Ei käy mielessä mennä pauhaamaan moottoripyörälehden aihe vapaaseen, kuinka "moottoripyörät on perseestä ja haisee pahalle ja niistä kuuluu niin kova meteli ja en ikinä ikinä hanki moottoripyörää ja mun elämä on ilman sitä niin paljon parempaa." Tai menisinkö heppakerhoon haukkumaan hevosia ja hevosista tykkääviä? En. Tai lanttumaakarien sivuille haukkumaan heidän työtään, arvostelemaan ja vihaamaan, sotkemaan paikat, riehumaan omassa kypsymättömyydessäni.
Ihan sama vaikka on aihe vapaa, mutta tämä on vauva-lehden pitämä palsta ja todennäköisesti täällä käy paljon enemmän perheellisiä, jotka keskustelevat heidän elämään kuuluvista asioista. Velat, te olette väärässä paikassa. Miksei teillä ole omaa palstaa? Voisitte pistellä antaumuksella "sen vittumaisen bussimatkan jälkeen kun ensin se kakara itki saatana ja sit sen mutsi repi ne limpputissisä esille, hyi mä kualen, enkä pysty syömään ainakaan viikkoon mitään ku mua niin öllättää. Miksi on lapsia olemassa? Ku mä jo olen täällä niin laitetaan vauvahanat tukkoon"
Jossain oli joskus veloille tarkoitettu ihan oma palsta. Kävin siellä useaan otteeseen lukemassa (huom en kirjoitellut mitään) ja ajattelin, että ihan hirveää, kuinka kamalan kylmiä, epäkohteliaita, onnettomia ja sokeita omalle elämälleen ovat nuo velat. Se kylmyys ja julmuus oli käsinkoskeletavaa. Ja nyt te olette rantautuneet tänne? Miten surullista. Levitätte myrkkyä ja saastetta jokaiseen paikkaan minne menettekin. Minä olen tosi onnellinen, että te olette ymmärtäneet olla tekemättä lapsia.
Vielä viimeinen asia: jos te olette varmoja valinnastanne, niin miksi siitä pitää pauhata koko ajan, miksi sitä pitää kehua, saada huomioo, varmistusta, onko se uhraus, oletteko jotenkin parempia, tärkeämpiä vai mitä se on? Koska jos ihminen on onnellinen ja varma, niin hän toimii silloin onnellisen tavalla, kypsästi ja lempeydellä ja se on jotain ihan muuta mitä te velat nyt täällä teette.
voi voi teitä :) nukkumaan nmr.114
Ymmärrä nyt jo, että maailman noloin kysymys on tämä "miksi lapseton/vela/mies/ufo/whatever on vauvapalstalla". Se on niiiiiin noloa.
Tämä on yksi Suomen suosituimmista palstoista, get over it.
Suomessa syntyy jo 600 päihteiden vaurioittamaa lasta vuodessa!!! Onko siinäkin ajateltu lapsen parasta, kun koko tulevaisuus on valmiiksi pilattu äidin toimesta. Mielestäsi se "omituinen/outo" 50 vuotias nainen on pieni murhe tämän asian rinnalla!!!
Vierailija kirjoitti:
Täällä ilmoittautuu! Fyysisistä vaivoista voisin mainita mustelman reidessä kun tipahdettiin sohvalta rakastellessa, alkoholilla oli osuutta asiaan. Nukahdettin sylikkäin lattialle ja aamulla oli kyllä venytettävä. Tänään katsellaan krapulassa jääkiekkoa ja syödään jäätelöä. Onneksi pakkasessa oli yksi pitsa niin ei nälkään kuolla. Huomenna on arki, jakkupuku päälle ja virastoon, yäk mutta kyllä sen kestää. Loppuviikosta lento, viikonlopuksi reissuun. Viiskymppisen elämä on sietämätöntä.
Alkoholistin elämä vaikuttaa aika tyhjältä ja ahdistavalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät myöskään ole mitään omituisia "kissaihmisiä" vaan ihan tolkun ihmisiä.
Kissani ovat loukkaantuneet tästä kirjoituksestasi.
Moi aussi.
Un chat
Mä en tunne lapsettomia viiskymppisiä, mutta nuorempia lapsettomia kyllä ja omituisia hekin ovat. Tosin niin muutkin tuttavapiirissä ovat joten tästä en kunnon tutkimusta saa. Pitänee odottaa reilu kymmenen vuotta niin tiedän ovatko lapsettomat viiskymppiset omituisempia kuin muut viiskymppiset.
Kyllä minunkin mielestäni on vähän erikoista, että vauva-palstalla kirjoittelevat lapsettomat 50-vuotiaat naiset voivat sanoa elävänsä täyttä elämää.
Ymmärrän, että pikkulapsiaikaa viettävä äiti voi hengailla hetken vauva-palstalla, kun lapsi nukkuu, mutta kyseessä on vain yksi elämänvaihe, ja käytös johtuu väsymyksestä katkonaisten öiden takia. Tilanne normalisoituu pian.
Ja ylipäänsä se, että mennään vakavalla naamalla mukaan näihin mammojen väsyksissään kyhäämiin hauskoihin provokaatioihin on outoa. Miksiköhän ap on valinnut aiheen lapsettomat vs lapselliset? Tai joku muu vegaanit vs lihansyöjät? Tai joku esitä olevansa Mgtow sinkkumies?