Missä vaiheessa voi ja pitää sanoa lapselle että tämän pitäisi muuttaa kotoa, etsiä töitä ja ottaa vastuu elämästään
21 vuotias. Peruskoulun jälkeen oli hetken amiksen autolinjalla ja lopetti sitten perusteena,että siellä vaan hengaillaan ja vedetään röökiä eikä opettajaa ole missään.
Nyt sitten makaa kotona räpläämässä kännykkää. Laittaa viestiä että tuo kaupasta sitä ja tätä,jos itse menee kauppaan ostaa herkkuja ja tupakkaa. Vetoaa masennukseen ja paniikkihäiriöön(syö lääkkeitä niihin eli ihan todellinen diagnoosi ovat)
Mutta mä en vaan jaksa :( Tulen töistä kuuden maissa illalla ja ensiksi kuuluu " Toitko sipsejä/kolmileivän/suklaavanukkaan/ananaslimsaa? On nälkä!" No niin on kuule mullakin!
Joudun myös täyttämään ja pistämään tiskikoneen pyörimään,putsaamaan kahden kissan hiekkalaatikot ja imuroimaan joka paikkaan kulkeutuneen kissanhiekan.
Rakastan,mutten jaksa.
Kommentit (128)
Tuo joutaa jo muuttaa. Voit heittää pihalle sillä sinulla ei ole elatusvelvollisuutta täysi-ikäiseen nähden.
18 vuotiaalle Kela maksaa kaiken eli silloin jos ei töitä tai opiskele.
Noin iso lapsi voisi hoitaa ne tiskit ja kissanhiekat. Etkö ole pyytänyt?
Mahdollisimman pian. Minun veljeni on melkein 40 ja asuu vieläkin kotona, työttömänä. Mikään työpaikka ei kelpaa, eikä oman kämpän hankkiminen houkuttele kun siellä pitäisi maksaa täyttä vuokraa ja siivota itse.
Omilleen vaan, niin on pakko kasvaa isoksi.
Latelet sille vähän totuuksia. Tuon ikäisenä minä huolehdin perheen ruokataloudesta yksin. Kävin myös kaupassa ja siivosin. Aika pian läksin sitten jo omilleni.
Miksi nuo kaikki pitää tehdä yhtä aikaa? Pistät sen hakemaan töitä. Tai oikeastaan olisit huolehtinut jo sen, että hoitaa sen ammattikoulun kunnialla läpi. Mutta pistä se nyt hakemaan työtä, jäteautonkuljettaja tienaa ihan hyvin ja työntekijöitä haetaan koko ajan.
Perhepalaverin paikka. Kyllä nuorelta aikuiselta pitää vaatia vastuunottoa. Työhakemuksia rustaamaan tai selvittelemään vaikka tuetun kouluttautumisen väyliä.
Onko hän armeijan käynyt?
Nämä on kriittiset vuodet, poika pitää saada oman elämän alkuun.
No aloita nyt vaikka siitä että ilmoitat ilmaisen hotellipalvelun loppuvan tähän päivään. Kerro että huomenna kun tulet töistä kello x niin lapsella tulee olla ruoka y valmiina teille molemmille tehtynä.
Jos vetoaa diagnooseihinsa niin kerro etteivät ole parantuneet passaamisella ja kotona matkaamisella joten nyt kokeillaan muuta. Ja vaadit tekemään sen työn jonka huomiselle valitset. Sitten jatkat niin että lapsi rupeaa esim hoitamaan ruuan laiton, sitten vaikka kissojen hoito jne.
Jos ei suostu niin vasta sen jälkeen ilmoita että muuttaisi sitten omilleen.
No vähän pelkään että meillä edessä sama. Ei onneksi tupakkaa polta (ja on nuorempi) mutta kun töistä tulen, niin kuuluu vaan kauhee nälkä, voitko tehä voileipää ja kun sanon että tee ite, niin ei kuulema jaksa.
En tiedä, mitä oon tehny väärin, varmaan kaiken. Toinen poika meillä on ihan normaali, tunnollinen ja asiansa hoitaa. Samalla lailla oon nuo kasvattanut.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi kasvaa isoksi?
Masennus lamaannuttaa ja paniikkihäiriön kanssa on hankalaa tehdä ruokaostokset mutta ikävä kyllä näiden diagnoosien taakse on myös helppo piiloutua.
Voisitteko tilata ruuat kotiin niin että poikasi ottaa ne vastaan? Ja voisiko hän tehdä yhden kotitehtävän joka olisi kissanhiekkojen putsaus niin eläinten olisi mukavampi olla.
Minusta ei ole niinkään iästä kiinni, vaan siitä muusta aktiivisuudesta. Meidän 21v asuu vielä kotona, mutta opiskelee ja tekee töitäkin ohessa. Sanoi et vuoden päästä suunnittelee muuttavansa pois, sopii meille.
Auttavat sosiaalitoimesta muuttamaan omilleen ja muutenkin löytämään jotain järkevää sisältöä elämään. Jos vain pyydätte apua.
Inseliä siinä kasvattelee taas joku marttyyriäiti, joka ei ole osannut rajoja asettaa. Missäs kullannupun iskä? Muuttakoon sen luo loisimaan.
Tuttavani lapsi on samanlainen kun ap:n. Mitä kauemmin antaa lapsen asua kotona ja vaatia palvelua, sitä isompi karhunpalvelus lapselle. Eli töihin,omaan kämppään ja itsenäistymään mahdollisimman pian.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi kasvaa isoksi?
Aikuistua, saatanan autisti.
Tuon ikäiselle voit sanoa, että töihin, kouluun tai muuttaa pois.