Lapsettomat naiset tulevat omituisiksi viimeistään viidenkympin korvilla
Tämä todettu niin sukulaisissa, ystävä- ja tuttavapiirissä kuin työelämässä.
En ole tätä missään tuonut ääneen esiin. Jokaisella on kuitenkin joku läheinen, joka on lapseton vapaaehtoisesti tai syyttään. Siksi aihe jää taka-alalle keskusteluissa. En halua loukata ketään.
Tunnistatteko ilmiön? Useat puhuvat vain fyysistä vaivoistaan, ovat jotenkin syrjäytyneen oloisia kaikin puolin. Vaikka asema olisi sosioekonomisesti hyväkin.
Kommentit (167)
Voi voi. Olisit edes laittanut että "vegaanit hajusteyliherkät lapsettomat ikäneidot muuttuvat omituisiksi", sit olis ollut edes huumoriarvoa.
Näillä eväillä 0/5.
EI HYVÄÄ PÄIVÄÄ! Olis kyllä mielenkiintoista tietää minkälaisen luuseri-ihmisvihaajan aivoista tällaiset provot syntyvät, huh huh.
Tiedän mistä puhut ap. Olen huomannut, että lapsettomilla 50+ ihmisillä, niin miehillä kuin naisilla on enemmän mielenterveys- ja alkoholiongelmia. Ovat varmaan kuitenkin yksinäisempiä, se varmaan lisää riskia sairastua. Etenkin jos se kumppanikin puuttuu. Aihe on todellakin tabu.
Mä ainakin olen omituinen, olen ollut jo lapsesta asti. Ei pääse pantteri pallokuosistaan. Tai oon mä päässyt. Ihmiset eivät kiinnosta yhtään sen enempää kuin kakskymppisenäkään. Työkseni testaan sovelluksia ja vapaa-ajallani tiirailen tähtiä ja valokuvaan. Kaikki varsin yksinäistä puuhaa. Täydellistä. Ja omituista varmaan. ;D
Ja kaikki luulee mua nuoremmaksi kuin olenkaan. Mulle ei vielä ole tullut ryppyjä kunnolla. Äidin perintöä. Se puolestaan synnytti viisi lasta ja silti oli hyvässä kuosissa viiskybäsenä.
Ihan OT, mutta miksi ihmeessä lapseton 50-vuotias nainen hengaa vauva-palstalla?
Tuo ei ole kyllä lapsisidonnainen, vaan juuri tuossa iässä monen terveys alkaa reistailemaan. Huomaan sen omassa ystäväpiirissä, myös heillä, vaikka olisi liutalapsia.
Ja toisekseen, juuri tuossa iässä monen lapset ovat muuttaneet lapsuuden kodista ja elävät kiireistä aikaa, eikä juuri aikaa jää vanhempien kanssa seurusteluun. Näin on ainakin omassa perheessä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan OT, mutta miksi ihmeessä lapseton 50-vuotias nainen hengaa vauva-palstalla?
Idiootti. Tämä on av eli aihe vapaa.
Vierailija kirjoitti:
.
Klassikko! Ihanaa kun aina joku sortuu tuohon.
Jotenkin pelottava ajatus, että osa meistä on niin tynnyrissä kasvaneita, että lyö leimoja ihmisiin ja tyypittelee heitä erilaisiin ryhmiin ymmärtämättä ihmisen yksilöllisyydestä ja elämästä yhtään mitään.
Ehkä ap käyttäytyy kummallisesti näiden tuttaviensa seurassa ja lapsettomat tuttavat vain reagoivat siihen?
Ymmärrän, että ap:n on vaikea ymmärtää sitä että joku elää elämäänsä kuin hän (-> aikamoista itsekeskeisyyttä). :)
Vierailija kirjoitti:
Tiedän mistä puhut ap. Olen huomannut, että lapsettomilla 50+ ihmisillä, niin miehillä kuin naisilla on enemmän mielenterveys- ja alkoholiongelmia. Ovat varmaan kuitenkin yksinäisempiä, se varmaan lisää riskia sairastua. Etenkin jos se kumppanikin puuttuu. Aihe on todellakin tabu.
Tämä palsta on täynnä nuoria/nuorehkoja äitejä, jotka itkevät yksinäisyyttään. Ketju tolkulla tarinoita masennuksesta, riittämättömyyden tunteista, onnettomista parisuhteista ja niin edelleen. Tuhansia sivuja nuorten äitien ahditusta. Yksi viiltelee, toinen tissuttelee yöllä kun perhe nukkuu ja kolmas pokaa tinderistä random panoseuraa kun lapsiperhearki on tehnyt miehestä impon.
Tunnet siis kolme viiskymmistä lapsetonta sinkkua, jotka täyttää elämänsä kipeällä polvella, thaimaan reissuilla ja virkkaamisella. Montako suljettujen ovien takan itsemurhaa pohtivaa äiti-ihmistä mahdat tuntea?
Missäköhän se tabu luuraa?
Uskon kyllä että monella ihmisellä tulee alakuloa elämään tuon ikäisenä, tosin en usko että se mitenkään koskee vain lapsettomia ihmisiä. Viisikymppisten vanhemmat alkavat tuossa elämänvaiheessa jo kuolla pois, avioliittokin on kenties jo mennyt karille joten puolisosta ei välttämättä ole seuraa ja uutta on vaikea löytää, ja muiden ihmisten elämä pyörii oman perheen ympärillä. Kyllä tuossa on riskitekijöitä jotka voivat tehdä lapsettoman elämästä yksinäistä, ainakin jos ei ole hirveän sosiaalinen tapaus. Toisaalta perheellinenkin voi kokea, että oma elämä on turha kun lapset on lentäneet pesästä, ja vanhoja kavereitakaan ei enää ole jäljellä kun on itse keskittynyt vain lapsiin.
Omassa suvussani nimenomaan isoäitini oli viimeiset 20 vuotta aivan elämässään luovuttanut tapaus. Mistään ei enää nauttinut, missään ei halunnut käydä. Puhui paljon siitä että halusi vain kuolla pois. Tämä siitä huolimatta, että lapsia ja lapsenlapsia oli paljon ja he vierailivat hänen luonaan päivittäin joten ei taatusti ollut yksinäinen. Lapseton siskonsa taas ihan viimeiseen saakka oli utelias maailmaa kohtaan ja selkeästi nautti elämästä. Yksilökohtaisia eroja nämä, ei kukaan voi taata että vietät vanhuudenpäiväsi onnellisena, valitsitpa sitten mitenpäin vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä palsta on täynnä nuoria/nuorehkoja äitejä, jotka itkevät yksinäisyyttään. Ketju tolkulla tarinoita masennuksesta, riittämättömyyden tunteista, onnettomista parisuhteista ja niin edelleen. Tuhansia sivuja nuorten äitien ahditusta. Yksi viiltelee, toinen tissuttelee yöllä kun perhe nukkuu ja kolmas pokaa tinderistä random panoseuraa kun lapsiperhearki on tehnyt miehestä impon.
Tunnet siis kolme viiskymmistä lapsetonta sinkkua, jotka täyttää elämänsä kipeällä polvella, thaimaan reissuilla ja virkkaamisella. Montako suljettujen ovien takan itsemurhaa pohtivaa äiti-ihmistä mahdat tuntea?
Huh huh. Milläköhän silmällä palstaa luet, jos tuollaisiin juttuihin törmäät. Palstan juopot ja seksiaddiktit tuntuvat olevan aivan muuta porukkaa, kuin jotain nuoria äitejä. Suljettujen ovien takana (suljetulla) en tiedä muita olleen kuin yhden lapsettoman eläkeläisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta, tämä palsta on suunnattu lähinnä äiti-ihmisille. Käypä jossain mielenterveyspotilaiden foorumilla kyselemässä, onko paljon vanhempia. Veikkaan, että enemmän yksinäisiä, lapsettomia syrjäytyneitä ihmisiä! Huomaa hyvin, mikä on ongelmasi...
Living on the edge. Ap kolhaisee kahvia kaataessaan vahingossa 50-tätsyn kipeää polvea, polvi hajosi kun tätsy oli viiskymppisten itsepuolustuskurssilla Thaimaassa. Tätsyllä pimenee silmissä ja kobran nopeudella, puhtaasti selkärangan vaistolla tätsy kaivaa ap:n silmämunan irti virkkuukoukulla. Varo sitä kipeää polvea, ap hyvä.
Tunnistan, on kaveripiirissä ja työpaikalla. Kun vaihdevuodet tekevät tehtävänsä, tulee naisesta jotenkin tyhjä. Ei voi enää kehua velajutuilla - se on säälittävää. Seksillä kehuminen -säälittävää. Työtehtävillä kehuminen - säälittävää. Tyhjää, tyhjää, tyhjää.
Vierailija kirjoitti:
Tunnistan, on kaveripiirissä ja työpaikalla. Kun vaihdevuodet tekevät tehtävänsä, tulee naisesta jotenkin tyhjä. Ei voi enää kehua velajutuilla - se on säälittävää. Seksillä kehuminen -säälittävää. Työtehtävillä kehuminen - säälittävää. Tyhjää, tyhjää, tyhjää.
Ulkoa päin. Kaikki vanhenevat, mikä tuo elämään uudenlaista syvyyttä. Myös hengellisiä asioita. Kukaan ei voi tietää, mikä rikkaus tai köyhyys toisen ihmisen sisällä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Idiootti. Tämä on av eli aihe vapaa.
Tämä on VAUVA-lehden Aihe vapaa palsta. Jäikö vauvat saamatta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta, tämä palsta on suunnattu lähinnä äiti-ihmisille. Käypä jossain mielenterveyspotilaiden foorumilla kyselemässä, onko paljon vanhempia. Veikkaan, että enemmän yksinäisiä, lapsettomia syrjäytyneitä ihmisiä! Huomaa hyvin, mikä on ongelmasi...
Äideille, isille, isovanhemmille, lapsesta haaveilevalle, lapsettomuutta käsittelevälle, tädille, sedälle, enolle, kummille, siskolle, veljelle, ainokaiselle, keskenmenon kärsineelle, abortin tehneelle, itselliselle, vanhukselle...
Sut on paljastettu jo. Anna olla.