Minkä takia vanhemmilla asuminen yli parikymppisenä saa aikaan joissakin ihmisissä peppukipua?
AP on 24v ja olen asunut nyt vuoden taas vanhemmillani. Tässä välissä asuin kolme vuotta omillani opiskelujen aikaan, mutta kun valmistuin niin päätin muuttaa takaisin vanhemmilleni. Syitä oli useita:
- Epävarmuus työllisyyden kanssa (työskentelen edelleen jatkasti erilaisilla määräaikaisilla työsopimuksilla)
- Rahan säästö (tarkoitus ostaa oma asunto vuoden parin päästä)
- Tekemistä enemmän kuin jossain taloyhtiössä (iso talo isolla tontilla maaseudulla)
Vaihtoehtona olisi ollut muuttaa johonkin omaan yksiköön ja maksaa siitä vuokraa 500e/kk. Nyt saan tuon 500 euroa "säästöön" omaa asuntoa varten.
Jatkuvasti törmään ilkeisiin kommentteihin miten olen mammanpoika, nysvä, vässykkä jne. Osa kavereista myös kokee että olen saanut tulevan asuntoni käsirahan kasaan väärin perustein, "koska asun kotona". Miksi näin vihaisia kommentteja? Tämä ei ole provo, vaan kysymys.
Kommentit (123)
Vierailija kirjoitti:
En minäkään ymmärrä. Oon itse 25 ja asun tällä hetkellä vanhemmillani, koska erosin ja muutin ulos poikaystävän kanssa vuokratusta kämpästä ja säästän omaan asuntoon. Tavoitesummasta säästöihin ei puutu enää paljoa, joten vanhemmat ehdotti, että mitä jos asuisin täällä siihen asti, että saan ostettua oman asunnon. Aika varmasti olen ensi jouluna jo omassa asunnossa.
Ihan näin mielenkiinnosta, eroaako ihmisten reagoiminen kotona asumiseen jos kyseessä on nainen? Millaisia kommentteja olet saanut? Miehiä yleensä haukutaan mammanpojiksi tai peräkammarinpojiksi, mutta mites naisilla? Tuleeko ihmiset heittämään vanhapiika-läppää?
Eurostatin tilaston mukaan Suomi ja Tanska ovat maita, joissa pienin suhteellinen osuus 18-35 v vanhoista 'lapsista' asuu vanhempiensa kodissa. Suomessa osuus on n. 10% tytöistä/naisista ja n. 18% pojista/miehistä. Ottaen huomioon että 18-19 vuotiaiden ikäluokka suurelta osin asuu Suomessa muutenkin kotona ja he ovat vielä lapsia ja koululaisia sanan varsinaisessa merkityksessä, voidaan sanoa että Suomessa aikuiset lapset harvoin asuvat kotonaan.
Mutta ajatelkaa, että Eurooppa-tasolla tämän valtavan 18-35 -vuotiaiden joukon luvut ovat seuraavat: 39,4 % naisista ja 51,6% miehistä asuu vanhempiensa luona! Pohjoismaat laskevat keskiarvoa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se kyllä vähän röyhkeää, että aikuinen, työssäkäyvä ihminen loisii ilmaiseksi vanhempiensa nurkissa. Oletko ajatellut, että vanhempasikin saattaisivat haluta keskittyä lopulta itseensä sen sijaan, että joutuisivat elättämään aikuista lastaan? Koska vaikka vanhempasi sanoisivat, että asia on täysin ok, kaipaavat he varmasti omaa keskinäistäkin aikaansa. Harva vanhempi kuitenkaan kehtaa kieltää lapseltaan "kotiinpaluun" ja vaatia maksua ruoasta.
Sanoit, että muutit vanhempiesi luo epävarman työllisyystilanteen vuoksi. Sittemmin sanoit kuitenkin käyväsi vuorotyössä, joten pärjäisit kyllä omillasikin.Milloin aiot alkaa ottamaan itse vastuuta elämästäsi ja lopettaa tuon muiden ihmisten hyväksikäytön?
Luitko ollenkaan kirjoituksia vai katsoitko vain otsikon?
HÄN TEKEE PALJON TÖITÄ SIELLÄ VANHEMMILLAAN!!!
MAKSAA ASUMISENSA SILLÄ!!!!
VANHEMPIA EI AINA HAITAA JOS AIKUINEN LAPSI ASUU HEILLÄ!!!!!!
Luitko sinä ollenkaan viestiäni, vai tulisitko vain ulisemaan ulisemisen ilosta ymmärtämättä lukemaasi?
"Harva vanhempi kuitenkaan kehtaa kieltää lapseltaan "kotiinpaluun" ja vaatia maksua ruoasta."
Muuten, caps lockin liikakäyttö ei ole erityisen tyylikästä. ;)
Et ymmärtänyt vaikka capslockeja käytin.
No on varmaan liian monimutkainen asia sinun aivoillesi.
Olet sitten päättänyt että ap:n vanhemmat haluaisivat työpanoksen (joka voi olla tosi tosi runsaskin) lisäksi vielä rahaa.
Itse en siihen usko, koska heillä on varmaan sitä rahaa entuudestaan, ja heille on hyödyllisempää ottaa rahan sijaan vastaan työntekoa ja apuja.
Ja kaikki eivät ole niin ahneita kuin sinun vanhempasi :)
Minun vanhempani tuputtavat minulle rahaa, miksi he tekevät niin?
No heillä on sitä, ja sitähän sinä et käsitä etkä hyväksy. Hih!
Voi mikö ihana pirpana siellä huuteleekaan. :) Totta kai saat rahaa, vanhempien velvollisuus on elättää alaikäistä lastaan. Siinä vaiheessa kun kasvat aikuiseksi, toivon mukaan opit itse ottamaan vastuuta elämästäsi ja jopa tienaamaan rahaa. Tosin, tuolla kasvatusperiaatteella teistä isin mussukoista tulee juuri niitä pikkuprinsessoja jotka eivät kykene tekemään päivääkään työtä, ettei vaan isin maksama tekokynsi katkea.
Mutta ihan vakavissaan, itse en aikuisena ja työssäkäyvänä ihmisenä todellakaan ylpeilisi sillä, että kehtaisin ottaa rahaa vastaan vanhemmiltani. :D
Mutta juu, menepä nyt lukemaan läksyjä ja muista mennä aikaisin nukkumaan, huomenna on koulupäivä! Puspus <3
Minulla on aika hyvä cv ja olen varmasti tehnyt enemmän töitä kun keskimääräinen palstamamma.
Ei meillä fyysisentyöntekijöillä ole mitään tekokynsiä.
Vierailija kirjoitti:
Eurostatin tilaston mukaan Suomi ja Tanska ovat maita, joissa pienin suhteellinen osuus 18-35 v vanhoista 'lapsista' asuu vanhempiensa kodissa. Suomessa osuus on n. 10% tytöistä/naisista ja n. 18% pojista/miehistä. Ottaen huomioon että 18-19 vuotiaiden ikäluokka suurelta osin asuu Suomessa muutenkin kotona ja he ovat vielä lapsia ja koululaisia sanan varsinaisessa merkityksessä, voidaan sanoa että Suomessa aikuiset lapset harvoin asuvat kotonaan.
Mutta ajatelkaa, että Eurooppa-tasolla tämän valtavan 18-35 -vuotiaiden joukon luvut ovat seuraavat: 39,4 % naisista ja 51,6% miehistä asuu vanhempiensa luona! Pohjoismaat laskevat keskiarvoa...
korjaan noita Suomen lukuja: 14 % naisista ja 25 % miehistä. Sorry. Ei silti muuta kokonaiskuvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
korjaan noita Suomen lukuja: 14 % naisista ja 25 % miehistä. Sorry. Ei silti muuta kokonaiskuvaa.
Tuossa on kuitenkin 18-vuotiaat mukana. Olisi hauskaa tietää, kuinka suuri osuus esim. 22-35-vuotiaista asuu vielä kotona. Putoaa prosentit varmaan selvästi alemmaksi.
Tää nuorena kotoa muuttaminen on muutenkin Pohjoismaiden oma juttu. Melkein kaikkialla muualla asutaan vanhemmilla paljon pidempään. Eräs Uusi-Seelantilainen ystäväni on 26 ja asuu vanhemmilla samalla kun opiskelee. Toki hän maksaa esimerkiksi osan asuntolainasta. Myös hänen siskonsa, tämän mies ja kaksi lasta asuvat myöskin samassa talossa. Hän kokee sen outona että itse muutin 19-vuotiaana pois kotoa ilman mitään erityistä syytä.
Minäkin asuin jossain vaiheessa vanhemmilla, mutta ostin ruokia päivittäin, tein ruokaa ja siivosin jne. Minuun ei kulunut juurikaan rahaa, en olisi kehdannut loisia tyhjän panttina siellä.
En an tais tollaselle...en kiihottuis pätkääkään. Ite heti lukion jälkee muutin ja mahtavaa on ollu.paljon uusia kokemuksia ja harjottelua ulkomaille muuttoa varten.
Mun mielestä AP vaikuttaa fiksulta.
Eihän se ole keltään pois että hän asuu kotonaan,vanhemmillaan.
Käy töissä. Tekee paljon töitä tilalla vanhempiaan auttaakseen.
Suomessa on liikaa niitä jotka lorvailee yhteiskunnan elätettävänä niissä kalliissa vuokrayksiöissään työttöminä!
Mä ainakin nostan peukun AP:lle.
Itse muutin kotoa pois jo 18v mutta jos mun lapset haluaisi jäädä kotiin asumaan vielä parikymppisenä niin se sopisi kyllä! Saa vaikka sitä rahaa säästöön omaa asuntoa varten. Ihan fiksua. Kyllä jokainen fiksu nuori jossain vaiheessa hoksaa muuttaa omilleen.
Se nyt vaan on fiksua asua kotona, kunnes pystyy ostamaan oman asunnon. Mitä järkeä maksaa vuokraa jollekin perheen ulkopuoliselle? Fiksuissa perheissä pidetään rahat perheen piirissä. Jos ei vanhemmat pysty suorilta käsin auttamaan asunnon ostossa tai eivät ole säästäneet lapselle käsirahaa valmiiksi, niin sitten on ihan fiksua antaa lapsen asua kotona, kunnes se asunnon käsiraha on säästetty.
Kai se kateus laittaa tuollaisia kommentteja sanomaan. Älä ap välitä.
Mitäs maleksit muiden nurkissa elätettävänä.
Itse muutin opiskelujen ajaksi takaisin kotiin. Autoin yksin elävää äitiäni ja lähellämme yksin asuvaa mummoani, ja hoidin äitini koiravanhusta. Laitoin meille ruokaa, tiskasin, autoin siivoamisessa, maksoin omat laskuni ja vuokran sijasta laitoin asuntotililleni kuukausittain rahaa. En nyt näe tässä mitään sellaista asetelmaa, että olisin häirinnyt tai riistänyt perhettäni. Enemminkin oli taloudellista näin sillä Helsingissä yksin asuessani opiskelun aikana olisin joutunut pyytämään perheeltä rahaa laskuihin ja ehkä ruokaankin. Äidin koiran kuoltua vanhuuteen äiti sai seuraa minun lemmikistäni. Autoin myös äitiä "" miesten hommissa"" kuten korjauksissa jne sekä toimin tarvittaessa kuskina. En sinänsä näe tässä mitään suurta epätasa-arvoa. On eri asia asua kotona väliaikaisesti opiskellakseen ja säästääkseen rahaa. Ei kotona asuva lapsi ole mikään avuton lapsi joka on kokoajan ruinaamassa jotain ja vain ottamassa. Minun tilanteessani en edes häirinnyt perheenjäsenteni 'parisuhde-elämää'. Enemminkin olin ainoa seura.
Minulle äidin nurkissa asuminen vielä 18 vuotiaana aiheutti peppukipua silloin kun äiti antoi piiskaa.
Hyi v*ttu. Ei mulla muuta.
T: Nainen
Ihan sama missä kukakin asuu, ei kuulu minulle.
Kateellisia harmittaa kun joku saa asua pienemmillä kuluilla. Mielestäni siinä ei ole mitään ongelmaa jos vanhemmilleen maksaa jotain asumisesta. Jos koulu tai työpaikka on lähellä lapsuudenkotia niin mitä järkeä muuttaa muutaman kilometrin päähän omaan kämppään ja asumiskulut kolminkertaistuu?
Jos et ymmärrä, niin voi voi. Kertoo jo jotain, että kommentoit pelkkää psykologi-kysymystä, etkä vastannut ollenkaan muihin kysymyksiin.
Edelleen, jos olisit täysin tyytyväinen ja sinut asiasi kanssa, sulle ei olisi mitään väliä, mitä anonyymit palstalaiset ovat mieltä vanhemmilla asumisestasi. Taidat olla vähän epävarma? Ja eniten taidat kuitenkin miettiä naisten mielipidettä asiaan, myönnä pois vaan? Suomessa sitä nyt vaan pidetään outona, jos aikuinen ihminen asuu äitien ja isi kanssa. Se on vaan kestettävä.