Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä takia vanhemmilla asuminen yli parikymppisenä saa aikaan joissakin ihmisissä peppukipua?

Vierailija
15.05.2016 |

AP on 24v ja olen asunut nyt vuoden taas vanhemmillani. Tässä välissä asuin kolme vuotta omillani opiskelujen aikaan, mutta kun valmistuin niin päätin muuttaa takaisin vanhemmilleni. Syitä oli useita:

- Epävarmuus työllisyyden kanssa (työskentelen edelleen jatkasti erilaisilla määräaikaisilla työsopimuksilla)
- Rahan säästö (tarkoitus ostaa oma asunto vuoden parin päästä)
- Tekemistä enemmän kuin jossain taloyhtiössä (iso talo isolla tontilla maaseudulla)

Vaihtoehtona olisi ollut muuttaa johonkin omaan yksiköön ja maksaa siitä vuokraa 500e/kk. Nyt saan tuon 500 euroa "säästöön" omaa asuntoa varten.

Jatkuvasti törmään ilkeisiin kommentteihin miten olen mammanpoika, nysvä, vässykkä jne. Osa kavereista myös kokee että olen saanut tulevan asuntoni käsirahan kasaan väärin perustein, "koska asun kotona". Miksi näin vihaisia kommentteja? Tämä ei ole provo, vaan kysymys.

Kommentit (123)

Vierailija
101/123 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinähän OLET peräkamaripoika ja pitkäaikaistyötön.

Mitä keuhkoat?

Vierailija
102/123 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun luonani asuu 1 lapsistani. Asui jo välissä muutaman vuoden omillaan. 

Maksaa itse autopaikan, ruokansa ja sähköstä. Ja tekee ruokansa. 

Tämä toimii meillä hyvin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/123 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö maksa vanhemmillesi siis mitään majailemalla heillä? Syötkö myös ruoat heidän piikkiinsä? Tämähän on sama juttu kun jossain menaisissa toimittaja elvisteli kuinka on saanut monta tonnia rahaa säästöön - majailemalla mummunsa nurkissa ja syömällä tämän ruokia! En nyt kauheasti itse tuollaisella vanhan ihmisen hyväksikäytöllä henkseleitäni paukuttaisi...

Ja ps. mun kaveripiiriin kuuluu ihan oikea tällainen peräkamarintyttö joka ei ilmeisesti saa napanuoraansa katkaistua ikinä!

Suurin osa näistä sinun mielestä itsenäisistä nostaa ainakin jotain tukia. Mitä itsenäistä siinä on? Yhteiskunnalle tulee halvemmaksi, kun jotkut asuu vanhemmillaan. 

104/123 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä tiiä😑 katuojassa asuminenkin on parempi.

Vierailija
105/123 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko tämän ajatella olevan ihan vastaava lopputulos (ja palstan mukaan hyväksyttävämpi?) kuin jos AP asuisikin yksiössä vuokralla ja kävisi vanhemmillaan auttamassa kotitöissä, ja saisi niistä heiltä palkan. Kotitöitä (lumityöt, pihatyöt, polttopuut) joita vanhemmat eivät voisi itse tehdä eli joutuisivat joka tapauksessa ostamaan ulkopuoliselta. Tällä idealla AP saisi säästöön saman verran kuin nyt asuessaan kotona ja tekemällä ko työt ilmaiseksi. Ainut erotus olisi tuo oma rauha vanhemmille, mutta jos se ei heille ole ongelma, niin luulisin että helpommalla hekin pääsevät kun ei tarvitse rahaliikennettä miettimään jossa lopputulos on sama (siis maksaako jollekin yritykselle vai antaako ilmaisen majoituksen lapselleen). 

Vierailija
106/123 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

kateutaan räksyttävät itse eivät tule toimeen vanhempiensa kanssa.

Vierailija
107/123 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö maksa vanhemmillesi siis mitään majailemalla heillä? Syötkö myös ruoat heidän piikkiinsä? Tämähän on sama juttu kun jossain menaisissa toimittaja elvisteli kuinka on saanut monta tonnia rahaa säästöön - majailemalla mummunsa nurkissa ja syömällä tämän ruokia! En nyt kauheasti itse tuollaisella vanhan ihmisen hyväksikäytöllä henkseleitäni paukuttaisi...

Ja ps. mun kaveripiiriin kuuluu ihan oikea tällainen peräkamarintyttö joka ei ilmeisesti saa napanuoraansa katkaistua ikinä!

Täytyy myöntää etten maksa vuokraa ja aika paljon ruokakin menee vanhempien piikkin. Mutta vastavuorostani teen kyllä kotitöitä "talon ulkopuolella" meistä eniten. Lumityöt ovat täysin minun harteillani. Samoin pihapuiden hoito, nurmikon ajaminen, talon maalaaminen jne. Sellainen perus omakotitalon ylläpito. Vanhempani ovat jo vähän iäkkäämpiä joten tästä syystä kaikki fyysi

Eli ap tekee hyvin satunnaisia töitä. Vanhemmat vielä työelämässä joten ei nyt niin iäkkäitä ole. Ei nuovähät askareet kyllä 500 euron arvoista ole kun vielä ruuat paljolti vanhemmilta. Mutta eipä se meille ulkopuolisille kuulu JOS vanhemmille täysin ok. 

Vierailija
108/123 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat työelämässä ja reissaavat viikonloput. Jaksavilta ihmisiltä vaikuttavat. Pärjäisivät mainiosti ilman ap:ta mutta nyt halunnevat edes jotain millä tämä "maksaa" kotona oloaan. Ja aikuinen ihminen tuntee tärkeäksi kun saa pari kertaa kesässä ajaa nurmikon ja vähän lumitöiden parissa puuhastella. 

Vierailija
109/123 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se kyllä vähän röyhkeää, että aikuinen, työssäkäyvä ihminen loisii ilmaiseksi vanhempiensa nurkissa. Oletko ajatellut, että vanhempasikin saattaisivat haluta keskittyä lopulta itseensä sen sijaan, että joutuisivat elättämään aikuista lastaan? Koska vaikka vanhempasi sanoisivat, että asia on täysin ok, kaipaavat he varmasti omaa keskinäistäkin aikaansa. Harva vanhempi kuitenkaan kehtaa kieltää lapseltaan "kotiinpaluun" ja vaatia maksua ruoasta.

Sanoit, että muutit vanhempiesi luo epävarman työllisyystilanteen vuoksi. Sittemmin sanoit kuitenkin käyväsi vuorotyössä, joten pärjäisit kyllä omillasikin.

Milloin aiot alkaa ottamaan itse vastuuta elämästäsi ja lopettaa tuon muiden ihmisten hyväksikäytön?

Luitko ollenkaan kirjoituksia vai katsoitko vain otsikon?

HÄN TEKEE PALJON TÖITÄ SIELLÄ VANHEMMILLAAN!!!

MAKSAA A

Paljon töitä? Leikkaa nurmikkoa ja lumitöitä. Saa tuosta hyvästä 500 euron edun asumiskustannuksissa ja ilmaiset ruuatkin valmiiksi laitettuna. 

Vierailija
110/123 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lapsemme asuu kotona ja opiskelee samalla. Lisäksi tekee myös töitä opintojen ohessa. Tekee myös kotitöitä ja maksaa oman osuutensa ruuasta sekä asumisesta ja tämä hänen halustaan. Hän kokee ettei olisi oikein jos kotona ilmaiseksi eläisi. 

Vierailija
111/123 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan se outoa, että aikuinen ihminen haluaa loisia vanhemmillaan/isovanhemmillaan tjms eikä ota vastuuta elämästään. Hyvä kuitenkin jos tosiaan otat edes vastuuta kodin töistä. Tiedän yhden vätystelijä pitkälti + 20 vuotiaan naisen joka on siirtynyt isältä äidilleen ja nyt jo asuu mummollaan, kun ei halua kantaa vastuuta elämästään. Teki aina kerran vuodessa lumityöt ja siitä sitten puhui loppuvuoden kovaan ääneen tyylillä 'täällä minä teen lumitöitä ja muuta kodin puuhaa'. Vanhempansa olivat ihan loppu loisimiseen ja toivoivat naisen lähtevän omilleen.

Vierailija
112/123 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onhan se outoa, että aikuinen ihminen haluaa loisia vanhemmillaan/isovanhemmillaan tjms eikä ota vastuuta elämästään. Hyvä kuitenkin jos tosiaan otat edes vastuuta kodin töistä. Tiedän yhden vätystelijä pitkälti + 20 vuotiaan naisen joka on siirtynyt isältä äidilleen ja nyt jo asuu mummollaan, kun ei halua kantaa vastuuta elämästään. Teki aina kerran vuodessa lumityöt ja siitä sitten puhui loppuvuoden kovaan ääneen tyylillä 'täällä minä teen lumitöitä ja muuta kodin puuhaa'. Vanhempansa olivat ihan loppu loisimiseen ja toivoivat naisen lähtevän omilleen.

Onhan näitä, tiedän tapauksen jonka tukena ja turvana vanhemmat oli (raha, palvelukset yms.) loppuun asti. Karhunpalveluksen tekivät.

Vierailija
113/123 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielummin näin kuin tulonsiirtojen varassa. Mielestäni ihan järkevä tapa säästää rahaa. Helsingissä ainakin ihan järkevää, opiskellaan ja asutaan kotona ja sitten kun päästään töihin on rahaa ja pääsee suoraan ostamaan asunto, eikä tarvitse maksaa vuokraa. 

Vierailija
114/123 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka näin olisi, etteivät vanhemmat pyydä/ halua ottaa vastaan edes sitä ruokarahaa, niin sehän on silti täysin perheen sisäinen asia. Kyllä mekin maksetaan jatkuvasti molemmille aikuisille lapsille ruokaostokset, vaikka eivät enää kotona asukaan. Omista rahoista maksetaan, js omasta halusta, joten mitä se kenellekään kuuluu? Saavat lapset käyttää omat rahansa muuhun. Aikoinaan jokatapauksessa perivät loput. Laitamme molemmat heille myös kolmen vuoden välein tilille tuon verottajan salliman 4999€. Mitä me niitä rahoja itsellämme hilloaisimme, kun meillä on jo kaikki mitä tarvitsemme, ja reilusti ylikin?

Vierailija
115/123 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan kuullut, että tuo ketään häiritsisi... 

Vierailija
116/123 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, onko sinulla kihomatoja, joita toit päiväkodista, kun sinulla on peppukipua?

Mene näyttämään peppuasi äidillesi.

Vierailija
117/123 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se jotenki kummallista jos äiti katsoo aikuisen lapsensa pyllyä? Kyllähän äiti on nähny sen monesti aijemmin.

Vierailija
118/123 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on muutenkin, osalla jopa sairaalloisen vahvana, se yksin pärjäämisen glorifiointi. Että vanhemmat ei saisi millään muotoa tukea lapsiaan omilleen muuton jälkeen, vaikka tästä ei edes koituisi mitään varsinaista haittaa vanhemmille. Kotonakaan käydessä ei oikein olisi sopivaa syödä vanhempien tekemää ruokaa, jos ei pyydä laskua vierailun päätteeksi, ja auta armias jos eivät pyydä vuokraa kotona asumisen ajalta!

Tietenkin ymmärrän sen paheksumisen, jos lapsi pitää sitä tukea jotenkin itsestäänselvyytenä tai jos vanhemmilla ei varsinaisesti olisi varaa tehdä sitä ilman minkäänlaista korvausta. En vain ymmärrä mitä paheksuttavaa siinä on, kun se tapahtuu yhteisymmärryksessä? Varsinkin kun moni ei edes halua sitä tukea kuin pakon edessä, niin mistä tulee tarve vielä toistamiseen vääntää sitä veistä? 

Vierailija
119/123 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä miehen aikuiset lapset asuvat vielä meillä kotona ja minusta se on ihanaa. Toinen on kylläkin nyt armeijassa. Ei todellakaan kannata lähteä väkisin omilleen asumaan, meillä iso talo, iso tontti, paljon tekemistä ja nuoret viihtyvät. Jokainen tekee oman osuutensa kotitöissä ja suurelta osin hankkii omia syömisiäänkin. 

Vierailija
120/123 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko se jotenki kummallista jos äiti katsoo aikuisen lapsensa pyllyä? Kyllähän äiti on nähny sen monesti aijemmin.

Eikö tuo olis lievästi sanottuna outoa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kolme