Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä takia vanhemmilla asuminen yli parikymppisenä saa aikaan joissakin ihmisissä peppukipua?

Vierailija
15.05.2016 |

AP on 24v ja olen asunut nyt vuoden taas vanhemmillani. Tässä välissä asuin kolme vuotta omillani opiskelujen aikaan, mutta kun valmistuin niin päätin muuttaa takaisin vanhemmilleni. Syitä oli useita:

- Epävarmuus työllisyyden kanssa (työskentelen edelleen jatkasti erilaisilla määräaikaisilla työsopimuksilla)
- Rahan säästö (tarkoitus ostaa oma asunto vuoden parin päästä)
- Tekemistä enemmän kuin jossain taloyhtiössä (iso talo isolla tontilla maaseudulla)

Vaihtoehtona olisi ollut muuttaa johonkin omaan yksiköön ja maksaa siitä vuokraa 500e/kk. Nyt saan tuon 500 euroa "säästöön" omaa asuntoa varten.

Jatkuvasti törmään ilkeisiin kommentteihin miten olen mammanpoika, nysvä, vässykkä jne. Osa kavereista myös kokee että olen saanut tulevan asuntoni käsirahan kasaan väärin perustein, "koska asun kotona". Miksi näin vihaisia kommentteja? Tämä ei ole provo, vaan kysymys.

Kommentit (123)

Vierailija
1/123 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat luultavasti kateellisia, kun vanhempasi antavat sinun asua ilmaiseksi. Mielestäni siinä ei ole mitään väärää ja se on sinun ja vanhempiesi välinen asia. Olen itse asunut ilmaiseksi vanhempieni luona miehen ja pienen vauvan kanssa puoli vuotta.

Vierailija
2/123 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta. Olen ensimmäisen vuoden amk- opiskelija ja asun vanhemmilla, koska säästän rahaa sillä tavalla. Vanhemmille tämä on ok ja he itse ehdottivat tätä. Kävin psykologilla juttelemassa erään asian takia ja hän teki todella suuren ongelman siitä, etten asu yksin. Kyseli monta kertaa miksei minulla ole "itsenäistymishalua", milloin aion muuttaa yksin asumaan ja "oletko jo asuntoa katsellut", vaikka tulin juttelemaan eräästä ihan muusta asiasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/123 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se vähän outoa. Itse en ainakaan asuisi, vaikka siitä maksettaisi. Nautin omasta rauhasta ja yksityisyydestäni.

Vierailija
4/123 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö maksa vanhemmillesi siis mitään majailemalla heillä? Syötkö myös ruoat heidän piikkiinsä? Tämähän on sama juttu kun jossain menaisissa toimittaja elvisteli kuinka on saanut monta tonnia rahaa säästöön - majailemalla mummunsa nurkissa ja syömällä tämän ruokia! En nyt kauheasti itse tuollaisella vanhan ihmisen hyväksikäytöllä henkseleitäni paukuttaisi...

Ja ps. mun kaveripiiriin kuuluu ihan oikea tällainen peräkamarintyttö joka ei ilmeisesti saa napanuoraansa katkaistua ikinä!

Vierailija
5/123 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmyys kukoistaa.... Anna muiden räksyttää, itsensähän he siinä munaavat. Sinulla toimii tuo, ja se riittää.

Vierailija
6/123 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miksi välitän muiden kommenteista? Jokainen saa olla tuosta juuri sitä mieltä, mitä haluaa, etkä sille mitään voi. Jonkun mielestä olet mammanpoika, entäs sitten. Jos et kestä muiden ihmettelyjä, niin sitten varmaan kannattaa hankkia oma asunto.

Vierailija
7/123 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sinä kumminkin kysyit vanhemmiltasi, että sopiiko, että muutan takaisin? Kun tuossa sanoit, että päätit muuttaa. 

Vierailija
8/123 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyhmyys kukoistaa.... Anna muiden räksyttää, itsensähän he siinä munaavat. Sinulla toimii tuo, ja se riittää.

Kunhan se toimii niille vanhemillekin.

Vierailija
9/123 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö maksa vanhemmillesi siis mitään majailemalla heillä? Syötkö myös ruoat heidän piikkiinsä? Tämähän on sama juttu kun jossain menaisissa toimittaja elvisteli kuinka on saanut monta tonnia rahaa säästöön - majailemalla mummunsa nurkissa ja syömällä tämän ruokia! En nyt kauheasti itse tuollaisella vanhan ihmisen hyväksikäytöllä henkseleitäni paukuttaisi...

Ja ps. mun kaveripiiriin kuuluu ihan oikea tällainen peräkamarintyttö joka ei ilmeisesti saa napanuoraansa katkaistua ikinä!

En ole AP mutta maaseudulla isossa talossa riittää kyllä töitä. Ei sitä asumista tarvitse rahalla maksaa. Varsinkaan jos tilaa on. Eiköhän osa tuosta "tekemisestä" ole juuri talolle tehtäviä töitä.

Vierailija
10/123 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se vähän outoa. Itse en ainakaan asuisi, vaikka siitä maksettaisi. Nautin omasta rauhasta ja yksityisyydestäni.

Iso omakotitalo, luonnollisesti oma huone. Vanhemmat töissä (ja minä vuorotöissä, joten usein saan olla päivät rauhassa kun isäntäväki on töissä). Ja reissaa nuo vanhemmat kanssa aika paljon viikonloppuisin minun jäädessäni talonvahdiksi. Koen ainakin itse saavani tarpeeksi omaa rauhaa. Jopa enemmän omaa rauhaa kuin opiskeluaikoina niissä opiskelija-asuntoloissa.

-AP

Vierailija
11/123 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ap tullut ajatelleeksi, että hänen vanhempansa tahtovat kenties parisuhteelleenkin joskus omaa aikaa talossaan? Että saisi lempiä läiskyttää vapaasti ilman aikuisen lapsen kuulevia korvia?

Vierailija
12/123 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa-a. Olen 22-vuotias ja itsekin voisin jatkaa vanhemmilla asumista jos se olisi opintojen sijainnin kannalta mahdollista. Tulisihan se paljon halvemmaksi. Nytkään tulot eivät päätä huimaa ja muuton jälkeen saan todella kituuttaa.

Ehkä muita ärsyttää että heillä menee paljon rahaa asumiseen, toisin kuin sinulla. Ajattelin teininä itsekin, että 24-vuotiaana vanhemmilla asuminen on outoa, mutta tilanteita on erilaisia. Tosin en itse olisi jaksanut asua täällä näin pitkään, ellen olisi aika monta vuotta käynyt koulua toisella paikkakunnalla, jossa pystyin asumaan asuntolassa viikot. Silloin ei olisi ollut järkeä vuokrata omaa asuntoa vain viikonloppuja varten. 

Vierailija
13/123 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyy myöntää etten maksa vuokraa ja aika paljon ruokakin menee vanhempien piikkin. Mutta vastavuorostani teen kyllä kotitöitä "talon ulkopuolella" meistä eniten. Lumityöt ovat täysin minun harteillani. Samoin pihapuiden hoito, nurmikon ajaminen, talon maalaaminen jne. Sellainen perus omakotitalon ylläpito. Vanhempani ovat jo vähän iäkkäämpiä joten tästä syystä kaikki fyysisesti raskain jää minulle.

-AP

Vierailija
14/123 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksatko vanhemmillesi ruuasta, vedestä, sähköstä, roskien viennistä, jne? Vai ihan puhtaastiko loisit äidin kukkarolla yhä?

Vierailija
15/123 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä muutin vasta lähes 24-vuotiaana pois vanhempieni luota. Mutta ei sitä juuri kukaan (ainakaan kavereistani) ihmetellyt. Sijainti vaan oli niin mainio, eikä olisi ollut varaa yksin asua sillä alueella.

Vierailija
16/123 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se siitä johtuu kun melkein jokainen vielä tuon ikäisenä ainakin silloin tällöin kaipaa kotiin. Mutta siihen ei ole mahdollisuutta käytönnön tai sosiaalisista syistä. 

Ei koti-ikävä kokonaan katoa ennen kuin ehkä sitten keski-ikäistyttäessä kun on jo vuosikymmenet asuttu omillaan. 

Vierailija
17/123 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ap tullut ajatelleeksi, että hänen vanhempansa tahtovat kenties parisuhteelleenkin joskus omaa aikaa talossaan? Että saisi lempiä läiskyttää vapaasti ilman aikuisen lapsen kuulevia korvia?

Kuten tuossa viestiä sinua ylempänä ehdin tokaista, niin olen vuorotyössä. Siinä jää vanhemmille kuitenkin ilta- ja yövuorot, sekä viikonloput ja arkipyhät aikaa olla keskenäänkin. Eivätkä ole koskaan edes vihjanneet että minun pitäisi lähteä kotoa pois, suorastaan kannustaneet tulemaan takaisin kotiin.

-AP

Vierailija
18/123 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempien kehitystehtäviin kuuluu yhtä luonnollisesti pystyä irtautumaan lapsistaan kuin lasten kehitystehtäviin pystyä irtautumaan vanhemmistaan. Jossain kohtaa on menty metsään, jos näin ei tapahdu. Ymmärrän hyvin miksi psykologi on huolissaan miksein näin ole tapahtunut.

Vierailija
19/123 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

AV:lla  on aika paljon sosiaalihuollon elättämää väkeä joille on ihan ihmeellinen asia, että 

a) jollakin voi olla niin iso asunto/talo että siellä voi olla pitkiäkin aikoja ylimääräisiä ihmisiä

b) jollakin lapsella ja vanhemmilla voi olla niin hyvät välit että yhdessä asuminen toimii

c) jollakin perheellä on niin paljon rahaa, että ei tunnu missään jos poika ei maksa vuokraa jostain huoneesta joka olisi muuten tyhjillään.

Kerron vain totuuden. Älkää suuttuko.

Vierailija
20/123 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunhan se toimii niille vanhemillekin.

No ei kun ap ihan väkisin asuu vanhemmillaan... Niinkö?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kolme