Minkä takia vanhemmilla asuminen yli parikymppisenä saa aikaan joissakin ihmisissä peppukipua?
AP on 24v ja olen asunut nyt vuoden taas vanhemmillani. Tässä välissä asuin kolme vuotta omillani opiskelujen aikaan, mutta kun valmistuin niin päätin muuttaa takaisin vanhemmilleni. Syitä oli useita:
- Epävarmuus työllisyyden kanssa (työskentelen edelleen jatkasti erilaisilla määräaikaisilla työsopimuksilla)
- Rahan säästö (tarkoitus ostaa oma asunto vuoden parin päästä)
- Tekemistä enemmän kuin jossain taloyhtiössä (iso talo isolla tontilla maaseudulla)
Vaihtoehtona olisi ollut muuttaa johonkin omaan yksiköön ja maksaa siitä vuokraa 500e/kk. Nyt saan tuon 500 euroa "säästöön" omaa asuntoa varten.
Jatkuvasti törmään ilkeisiin kommentteihin miten olen mammanpoika, nysvä, vässykkä jne. Osa kavereista myös kokee että olen saanut tulevan asuntoni käsirahan kasaan väärin perustein, "koska asun kotona". Miksi näin vihaisia kommentteja? Tämä ei ole provo, vaan kysymys.
Kommentit (123)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lällälälläl lieru, palstamammalta pääsi pieru!
Kiva, että osaat käyttää moottorisahaa. Viimeinen rivisi kuitenkin ilmentää sitä, että aikuisuus ja kypsyys kuitenkin on helpompi saavuttaa omassa elämässä.
Voi kun tietäisit itse elämästä jotakin, niin ymmärtäisit että vielä yli satavuotiaatkin voivat olla leikkisiä.
Aika jäykkä käsitys aikuisuudesta sinulta.
Oikeasti kypsä ja aikuinen ihminen ei todellakaan ala itkemään jostain lällälälläl lierusta.
Hah!
Itsekin on tullut harkittua asiaa.
Olen 30v. enkä valmistuttuani ole saanut kuin huonopalkkaisen osa-aikatyön. Vanhemmat auttavat jo nyt rahallisesti, ettei menisi kituuttamiseksi. Asun vuokralla ja vuokra on edullinen. Aika suu säkkiä myöten on 1300e kuukausipalkalla.
Tällä hetkellä näyttää siltä, ettei ole koskaan tulossa omistusasuntoa, autoa, saati parisuhdetta.
Jos muuttaisin pariksi vuodeksi vanhempieni asuntoon, saisin kuukaudessa säästöön tuon tonnin. Voisin ehkä mennä yliopistoon ja saada paremman työn.
Vanhemmilla on omia menoja, saattavat käydä Euroopan kaupungeissa seitsemän kertaa vuodessa. Siihen mökkeilyt ja sukulaisten luona käyminen, teatteri yms päälle.
Mä istun yksin kotona varmaan 300 päivää vuodesta. Kavereita on vain ehkä yksi.
Miksei se olisi fiksu ratkaisu?
Olen asunut about 10v. yksin omassa kämpässä. Muutin ennen sisaruksia pois, ensimmäisenä. Olenko mä nyt jotenkin napanuorassa tai kykenemätön itsenäiseen elämään?
Pitkään olin ilman vanhempien tukea, vaikka oli vaikeaa. Olin masentunut, muhun kohdistettiin väkivaltaa jne. Yhden kerran olin jopa syömättä useamman päivän, koska ei ollut rahaa ruokaan. Ylpeys esti soittamasta vanhemmille, koska "olinhan jo liian vanha". Kävin töissä, jossa oli työpaikkakiusaamista esimiehen taholta, jouduin työuupumuksen takia sairaslomalle. Valmistuin koulusta, jota kävin, että oli edes joku koulutus, vaikka ala ei kiinnostanut.
Miksi en voisi saada apua vanhemmiltani? Pitäisikö vain kuolla ylpeyttään pois?
Vierailija kirjoitti:
Ovat luultavasti kateellisia, kun vanhempasi antavat sinun asua ilmaiseksi. Mielestäni siinä ei ole mitään väärää ja se on sinun ja vanhempiesi välinen asia. Olen itse asunut ilmaiseksi vanhempieni luona miehen ja pienen vauvan kanssa puoli vuotta.
No minä en ainakaan ole pätkääkään kateellinen siitä, että aikuinen ihminen lorvailee muiden nurkissa ilmaiseksi :D Ihan jo sekin, että viihtyy vanhempien nurkissa on omituista. Kyllä napanuoran täytyy joskus katketa. Kuten joku muukin sanoi, niin en itsekään muuttaisi muiden nurkkiin vaikka maksettaisi. Oma koti ja oma elämä💗 Minusta on kivaa olla vastuullinen ihminen ja hoitaa itse asiani.
Vierailija kirjoitti:
Itsekin on tullut harkittua asiaa.
Olen 30v. enkä valmistuttuani ole saanut kuin huonopalkkaisen osa-aikatyön. Vanhemmat auttavat jo nyt rahallisesti, ettei menisi kituuttamiseksi. Asun vuokralla ja vuokra on edullinen. Aika suu säkkiä myöten on 1300e kuukausipalkalla.
Tällä hetkellä näyttää siltä, ettei ole koskaan tulossa omistusasuntoa, autoa, saati parisuhdetta.
Jos muuttaisin pariksi vuodeksi vanhempieni asuntoon, saisin kuukaudessa säästöön tuon tonnin. Voisin ehkä mennä yliopistoon ja saada paremman työn.
Vanhemmilla on omia menoja, saattavat käydä Euroopan kaupungeissa seitsemän kertaa vuodessa. Siihen mökkeilyt ja sukulaisten luona käyminen, teatteri yms päälle.
Mä istun yksin kotona varmaan 300 päivää vuodesta. Kavereita on vain ehkä yksi.
Miksei se olisi fiksu ratkaisu?
Olen asunut about 10v. yksin omassa kämpässä. Muutin ennen sisaruksia pois, ensimmäisenä. Olenko mä nyt jotenkin napanuorassa tai kykenemätön itsenäiseen elämään?
Pitkään olin ilman vanhempien tukea, vaikka oli vaikeaa. Olin masentunut, muhun kohdistettiin väkivaltaa jne. Yhden kerran olin jopa syömättä useamman päivän, koska ei ollut rahaa ruokaan. Ylpeys esti soittamasta vanhemmille, koska "olinhan jo liian vanha". Kävin töissä, jossa oli työpaikkakiusaamista esimiehen taholta, jouduin työuupumuksen takia sairaslomalle. Valmistuin koulusta, jota kävin, että oli edes joku koulutus, vaikka ala ei kiinnostanut.
Miksi en voisi saada apua vanhemmiltani? Pitäisikö vain kuolla ylpeyttään pois?
Ei taida olla kyse nyt ylpeydestä vaan sittä että joku kärttyisä apina ei hyväksy ratkaisuasi koska hän ehkä itsekin haluaisi tehdä samoin jos voisi, mutta kun ei voi.
Monille ihmisille tulee paha mieli jos jollain on rakastavat vanhemmat, heillä ei itsellään ole.
On kaikkien kannalta parasta sinun tilanteessasi ottaa apu vastaan, kuin vajota vain alemmaksi ja tulla siten yhteiskunnalle vielä kalliimmaksi.
Yksinkertaiset ihmiset eivät tajua kahta asiaa. Ensinnäkin ihminen voi olla elänyt paljonkin itsenäistä elämää, ennenkuin muuttaa vanhempiensa isoon kotiin jota on lämmitettävä vaikka siellä asuisi yksi, kaksi, kolme tai neljä ihmistä. Toisekseen kyseessä on pitkäntähtäimen ratkaisu, joka on väliaikainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovat luultavasti kateellisia, kun vanhempasi antavat sinun asua ilmaiseksi. Mielestäni siinä ei ole mitään väärää ja se on sinun ja vanhempiesi välinen asia. Olen itse asunut ilmaiseksi vanhempieni luona miehen ja pienen vauvan kanssa puoli vuotta.
No minä en ainakaan ole pätkääkään kateellinen siitä, että aikuinen ihminen lorvailee muiden nurkissa ilmaiseksi :D Ihan jo sekin, että viihtyy vanhempien nurkissa on omituista. Kyllä napanuoran täytyy joskus katketa. Kuten joku muukin sanoi, niin en itsekään muuttaisi muiden nurkkiin vaikka maksettaisi. Oma koti ja oma elämä💗 Minusta on kivaa olla vastuullinen ihminen ja hoitaa itse asiani.
Ei taida olla ilmaisesta lorvimisesta kyse.
Eikä taida olla napanuoran katkeamattomuudestakaan.
Ja enkä usko sekuntiakaan ettetkö muka olisi kateellinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei taida olla ilmaisesta lorvimisesta kyse.
Eikä taida olla napanuoran katkeamattomuudestakaan.
Ja enkä usko sekuntiakaan ettetkö muka olisi kateellinen.
:'D Kateellinen mistä? Minulla on oma kolmio kauniilla alueella, koti on juuri eikä melkein minun näköiseni. Olen kauhean kateellinen jostain vanhempien nurkissa lojumisesta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se kyllä vähän röyhkeää, että aikuinen, työssäkäyvä ihminen loisii ilmaiseksi vanhempiensa nurkissa. Oletko ajatellut, että vanhempasikin saattaisivat haluta keskittyä lopulta itseensä sen sijaan, että joutuisivat elättämään aikuista lastaan? Koska vaikka vanhempasi sanoisivat, että asia on täysin ok, kaipaavat he varmasti omaa keskinäistäkin aikaansa. Harva vanhempi kuitenkaan kehtaa kieltää lapseltaan "kotiinpaluun" ja vaatia maksua ruoasta.
Sanoit, että muutit vanhempiesi luo epävarman työllisyystilanteen vuoksi. Sittemmin sanoit kuitenkin käyväsi vuorotyössä, joten pärjäisit kyllä omillasikin.Milloin aiot alkaa ottamaan itse vastuuta elämästäsi ja lopettaa tuon muiden ihmisten hyväksikäytön?
Luitko ollenkaan kirjoituksia vai katsoitko vain otsikon?
HÄN TEKEE PALJON TÖITÄ SIELLÄ VANHEMMILLAAN!!!
MAKSAA ASUMISENSA SILLÄ!!!!
VANHEMPIA EI AINA HAITAA JOS AIKUINEN LAPSI ASUU HEILLÄ!!!!!!
Luitko sinä ollenkaan viestiäni, vai tulisitko vain ulisemaan ulisemisen ilosta ymmärtämättä lukemaasi?
"Harva vanhempi kuitenkaan kehtaa kieltää lapseltaan "kotiinpaluun" ja vaatia maksua ruoasta."
Muuten, caps lockin liikakäyttö ei ole erityisen tyylikästä. ;)
Et ymmärtänyt vaikka capslockeja käytin.
No on varmaan liian monimutkainen asia sinun aivoillesi.
Olet sitten päättänyt että ap:n vanhemmat haluaisivat työpanoksen (joka voi olla tosi tosi runsaskin) lisäksi vielä rahaa.
Itse en siihen usko, koska heillä on varmaan sitä rahaa entuudestaan, ja heille on hyödyllisempää ottaa rahan sijaan vastaan työntekoa ja apuja.
Ja kaikki eivät ole niin ahneita kuin sinun vanhempasi :)
Minun vanhempani tuputtavat minulle rahaa, miksi he tekevät niin?
No heillä on sitä, ja sitähän sinä et käsitä etkä hyväksy. Hih!
Voi mikö ihana pirpana siellä huuteleekaan. :) Totta kai saat rahaa, vanhempien velvollisuus on elättää alaikäistä lastaan. Siinä vaiheessa kun kasvat aikuiseksi, toivon mukaan opit itse ottamaan vastuuta elämästäsi ja jopa tienaamaan rahaa. Tosin, tuolla kasvatusperiaatteella teistä isin mussukoista tulee juuri niitä pikkuprinsessoja jotka eivät kykene tekemään päivääkään työtä, ettei vaan isin maksama tekokynsi katkea.
Mutta ihan vakavissaan, itse en aikuisena ja työssäkäyvänä ihmisenä todellakaan ylpeilisi sillä, että kehtaisin ottaa rahaa vastaan vanhemmiltani. :D
Mutta juu, menepä nyt lukemaan läksyjä ja muista mennä aikaisin nukkumaan, huomenna on koulupäivä! Puspus
Jos olet muka niin tyytyväinen ja ratkaisu on mielestäsi mahtava, miksi edes välität muiden ajatuksista? Jokin ei täsmää. Et olisi muuten hakemassa hyväksyntää ratkaisuillesi nettipalstoilla. Tuskin asuisit kotona, jos sinulla ei olisi mielenterveysongelmia.
Jos tämä on joku yritys saada naiset näkemään kotona asuvat aikamiespojat tosi hottiksina, niin älä vaivaudu. Äläkä ihmettele, jos ei ole vientiä sinkkumarkkinoilla. Mutta omapa on valintasi. Henkilökohtaisesti en ymmärrä, miksi työssäkäyvä aikuinen haluaa asua äitiään ja isin kanssa. Toki jos on jotain ongelmia, kuten sinulla ilmeisesti (mainitsit käyväsi psykologilla?), niin silloin asia voi olla toinen. On kuitenkin ihan hyvä huolehtia asioistaan ja rahoistaan itse. Ovatko vanhempasi/oletko lährisriippuvainen?
LÄHEISRIIPPUVUUS VOI OLLA ONGELMASI, JOS
tunnet mielihyvää, kun toinen tarvitsee sinua. Pelkäät tulevasi hylätyksi, jos et ole tarpeellinen muille.
ahdistut, tunnet sääliä ja syyllisyyttä muiden ongelmista ja koet olevasi velvollinen auttamaan. Tämän vuoksi pyrit kontrolloimaan ihmisiä ja tilanteita, jotta ihmiset käyttäytyisivät ja asiat menisivät mielesi mukaan.
et tiedä, mitä itse haluat ja tarvitset, vaan kohdistat voimasi toiseen ja hänen ongelmiinsa. Seksisuhteessakin olet huolehtija, suoritat seksiä miellyttääksesi toista.
tunnet arvottomuutta, syyllisyyttä ja häpeää. Siedät huonoa kohtelua säilyttääksesi toisen kiintymyksen.
tunnetilasi on riippuvainen toisen tunnetilasta. Koet herkästi itsesi syylliseksi toisen ärtymykseen, kiukutteluun ja vihanpuuskiin. Elämäsi tuntuu tyhjältä ilman huolia, kaaosta tai kriisiä. Samalla tunnet olosi kiusatuksi ja painostetuksi ja syytät muita omasta jamastasi.
pelkäät tekeväsi virheitä, vaadit itseltäsi täydellisiä suorituksia ja odotat kiitosta. Tunnet syyllisyyttä voimakkaista vihantunteistasi ja pyrit tukahduttamaan ne.
ajaudut kerta toisensa jälkeen ihmissuhteisiin, joissa voit huonosti. Etsit rakkautta ja hyväksyntää ihmisiltä, jotka eivät pysty rakastamaan. Sinulla on taipumus muihin riippuvuuksiin, kuten työnarkomaniaan, liikasyömiseen tai alkoholismiin.
Vierailija kirjoitti:
Toki jos on jotain ongelmia, kuten sinulla ilmeisesti (mainitsit käyväsi psykologilla?), niin silloin asia voi olla toinen.
En ole koskaan asioinut psykologilla. Psykologin on maininnut ainoastaan kirjoittaja #2 ja joka aika selvästi kirjoitti olevansa eri henkilö kuin AP. Pahimmat ongelmat taitavat olla sinun luetunymmärtämisessäsi.
-AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se kyllä vähän röyhkeää, että aikuinen, työssäkäyvä ihminen loisii ilmaiseksi vanhempiensa nurkissa. Oletko ajatellut, että vanhempasikin saattaisivat haluta keskittyä lopulta itseensä sen sijaan, että joutuisivat elättämään aikuista lastaan? Koska vaikka vanhempasi sanoisivat, että asia on täysin ok, kaipaavat he varmasti omaa keskinäistäkin aikaansa. Harva vanhempi kuitenkaan kehtaa kieltää lapseltaan "kotiinpaluun" ja vaatia maksua ruoasta.
Sanoit, että muutit vanhempiesi luo epävarman työllisyystilanteen vuoksi. Sittemmin sanoit kuitenkin käyväsi vuorotyössä, joten pärjäisit kyllä omillasikin.Milloin aiot alkaa ottamaan itse vastuuta elämästäsi ja lopettaa tuon muiden ihmisten hyväksikäytön?
Luitko ollenkaan kirjoituksia vai katsoitko vain otsikon?
HÄN TEKEE PALJON TÖITÄ SIELLÄ VANHEMMILLAAN!!!
MAKSAA ASUMISENSA SILLÄ!!!!
VANHEMPIA EI AINA HAITAA JOS AIKUINEN LAPSI ASUU HEILLÄ!!!!!!
Luitko sinä ollenkaan viestiäni, vai tulisitko vain ulisemaan ulisemisen ilosta ymmärtämättä lukemaasi?
"Harva vanhempi kuitenkaan kehtaa kieltää lapseltaan "kotiinpaluun" ja vaatia maksua ruoasta."
Muuten, caps lockin liikakäyttö ei ole erityisen tyylikästä. ;)
Olet sitten päättänyt että ap:n vanhemmat haluaisivat työpanoksen (joka voi olla tosi tosi runsaskin) lisäksi vielä rahaa.
Itse en siihen usko, koska heillä on varmaan sitä rahaa entuudestaan, ja heille on hyödyllisempää ottaa rahan sijaan vastaan työntekoa ja apuja.
Voi mikö ihana pirpana siellä huuteleekaan. :) Totta kai saat rahaa, vanhempien velvollisuus on elättää alaikäistä lastaan. Siinä vaiheessa kun kasvat aikuiseksi, toivon mukaan opit itse ottamaan vastuuta elämästäsi ja jopa tienaamaan rahaa. Tosin, tuolla kasvatusperiaatteella teistä isin mussukoista tulee juuri niitä pikkuprinsessoja jotka eivät kykene tekemään päivääkään työtä, ettei vaan isin maksama tekokynsi katkea.
[b]Mutta ihan vakavissaan, itse en aikuisena ja työssäkäyvänä ihmisenä todellakaan ylpeilisi sillä, että kehtaisin ottaa rahaa vastaan vanhemmiltani. :D[/b]
Mutta juu, menepä nyt lukemaan läksyjä ja muista mennä aikaisin nukkumaan, huomenna on koulupäivä! Puspus <3
Olenko jossain sanonut ottaneeni rahaa vastaan?
Siksi että minä olen se joka sen aikuisen elättää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen toki etuoikeutettu monissa asioissa, mm. olen sinua nuorempi ja minulla on omaoma kolmio jne. Mutta minusta on säälittävää kerryttää omaisuutta asumalla toisten nurkissa. Olen minäkin maksanut yksiöstä lähes 600 euroa kahden-kolmen vuoden ajan, mitä sitten? Asuinpahan edes omillani ja otin vastuun omista asioistani, enkä lorvaillut muiden nurkissa lihottamassa lompakkoani.
Niin, asut siis siis ihan omistamassasi asunnossa etkä vuokralla, vai? Huomaa että aloitusvietissä sanoin yhden syyn vanhemmillani majailulle olevan sen, että olen jatkuvasti määräaikaisilla työsopimuksilla töissä. En viitsi vielä asuntolainaa tai edes vuokrakämppää ottaa, koska en tiedä varmuudella missä työskentelen puolen vuoden päästä. Luultavimmin sopimustani jatketaan (taas), vaikka vakituiseksi haluaisinkin. Ei uskalla ottaa asuntolainaa jos puolen vuoden päästä tarvitsisi vaihtaa työpaikkaa ja jopa kaupunkia töiden perässä.
Enkä myöskään koe lorvailevani. Kyllä täällä joudun paljon enemmän töitä tekemään kun siellä vuokrayksiössä kerrostalossa. Tuo rahan saaminen säästöön on vain yksi pala tässä palapelissä.
-AP
Luulin olevani tarpeeksi selkeä sanoessani 'omaoma.' Kyllä, siis OMA. Omistus. Minun omani. 100%.
Kuka pakottaa hankkimaan omistusasunnon epävarmassa rahatilanteessa?? Maksa sitä riistohintaa vuokra-asunnosta ja ota laina sitten, kun voit. Niin ne muutkin tekevät.
Tai sitten teen win-win -ratkaisun jossa asun saman katon alla vanhempieni kanssa?
-AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki jos on jotain ongelmia, kuten sinulla ilmeisesti (mainitsit käyväsi psykologilla?), niin silloin asia voi olla toinen.
En ole koskaan asioinut psykologilla. Psykologin on maininnut ainoastaan kirjoittaja #2 ja joka aika selvästi kirjoitti olevansa eri henkilö kuin AP. Pahimmat ongelmat taitavat olla sinun luetunymmärtämisessäsi.
-AP
No älä sitten kiinnitä siihen psykologi-väitteeseen huomiota. Muutoin teksti on ihan asiaa.
Jos se on sulle ja vanhemmillesi ok, niin hyvä.
Suomessa vaan sattuu olemaan sellainen kulttuuri, että ihmiset muuttavat nuorina omilleen. Siksi voi tuntua omituiselta että reippaasti yli kaksikymppinen asuu vanhemmillaan.
Minä asuin äidillä 23-vuotiaaksi mutta täysi-ikäisenä maksoin kyllä puolet vuokrasta ja osan muista laskuista + ruoasta. Pätkätyöläisenä ei mennyt ihan fifty-fifty mutta minulle oli jo tuolloin kunnia-asia maksaa osuuteni.
Vieläkin joudun joskus lainaamaan äidiltä mutta jokaisen euron olen aina maksanut takaisin :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-AP
No älä sitten kiinnitä siihen psykologi-väitteeseen huomiota. Muutoin teksti on ihan asiaa.
Niin mitähän tuohon sun alkuperäseen viestiin sitten enää jäikään asiaksi?
En minäkään ymmärrä. Oon itse 25 ja asun tällä hetkellä vanhemmillani, koska erosin ja muutin ulos poikaystävän kanssa vuokratusta kämpästä ja säästän omaan asuntoon. Tavoitesummasta säästöihin ei puutu enää paljoa, joten vanhemmat ehdotti, että mitä jos asuisin täällä siihen asti, että saan ostettua oman asunnon. Aika varmasti olen ensi jouluna jo omassa asunnossa.