Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä takia vanhemmilla asuminen yli parikymppisenä saa aikaan joissakin ihmisissä peppukipua?

Vierailija
15.05.2016 |

AP on 24v ja olen asunut nyt vuoden taas vanhemmillani. Tässä välissä asuin kolme vuotta omillani opiskelujen aikaan, mutta kun valmistuin niin päätin muuttaa takaisin vanhemmilleni. Syitä oli useita:

- Epävarmuus työllisyyden kanssa (työskentelen edelleen jatkasti erilaisilla määräaikaisilla työsopimuksilla)
- Rahan säästö (tarkoitus ostaa oma asunto vuoden parin päästä)
- Tekemistä enemmän kuin jossain taloyhtiössä (iso talo isolla tontilla maaseudulla)

Vaihtoehtona olisi ollut muuttaa johonkin omaan yksiköön ja maksaa siitä vuokraa 500e/kk. Nyt saan tuon 500 euroa "säästöön" omaa asuntoa varten.

Jatkuvasti törmään ilkeisiin kommentteihin miten olen mammanpoika, nysvä, vässykkä jne. Osa kavereista myös kokee että olen saanut tulevan asuntoni käsirahan kasaan väärin perustein, "koska asun kotona". Miksi näin vihaisia kommentteja? Tämä ei ole provo, vaan kysymys.

Kommentit (123)

Vierailija
21/123 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaipa se peppu tulee kipeäksi jos jonkun isä sinne porailee.

Vierailija
22/123 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat isoimmat lapseni ovat pian 21, 23 ja 25. Vaikka heitä rakastankin, aan jo olla väsynyt siihen, ettei kotona saa koskaan olla omissa oloissaan ihan vain omien juttujensa kanssa. Aina on joku lapsista kotona, aina mietinnän alla onko kaapissa edes ruokaa. Kotona siis asuu tuo vanhin erikoisaikuinen ja tuo 20-vuotias.

Jos olen rehellinen, toivon, että mahdollisimman moni jo kasvaisi vähitellen omilleen. Tahtoisin viettää miehen kanssa kahdestaan aikaa, vetäistä vaikka perjantaikännit ja maata äksänä sohvalla kalsarisillani. Lemmiskellä niin, että saa oikein pitää meteliä. Kouria ukkoa vaikka keskellä olohuonetta, jos siltä tuntuu. Harjoitella laulamista kotona omissa oloissani.

Lapset kyllä osallistuvat talon hommiin varsinkin pyynnöstä, mutta silti se oma tila ja aika on jo sitä mitä kaipaan/ kaipaamme. Silti lapsille ei vain kehtaa sanoa, että lähtekää jo, menkää jo.

Elämää on yli nelikymppisilläkin. Vanhemmillakin :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/123 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kateus, kapeakatseinen ajattelu, yksinkertaisuus.

Vierailija
24/123 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsikossa sana "peppukipu" kertoo jo sen, että olet vielä täysi kakara. Asu vaan rauhassa vanhemmillasi, niin ihmiset osaavat tehdä päätelmänsä siitä aivan itse. Älä välitä muiden mielipiteistä, se on tärkeintä, että sinä ja vanhempasi olette onnellisia. Vanhempasi varmaan jo kovasti odottavat, että saavat tulevan miniänsä heille myös asustelemaan? Sehän olisi myös win-win, vaimosi voisi huolehtia vanhoista vanhemmistasi ja te saisitte asua ilmaiseksi heidän luonaan.

Vierailija
25/123 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyhmyys kukoistaa.... Anna muiden räksyttää, itsensähän he siinä munaavat. Sinulla toimii tuo, ja se riittää.

Kunhan se toimii niille vanhemillekin.

No ei kun ap ihan väkisin asuu vanhemmillaan... Niinkö?

Kyllä vanhemmatkin nauttivat kun päätin palata taas kotiin asumaan. En ole siis ängennyt tänne.

Se unohtui sanoa tuosta kotitöistä, että vastuullani on myös polttopuiden tekeminen ihan alusta alkaen. Eli siis käyn itse kaatamassa puut metsästä, pilkon ne ja vien liiteriin kuivamaan. Ja sieltä ne sitten ilmestyvät aikanaan sisälle. Meillä lämpenee sekä talo että saunat täysin polttopuulla, joten aika iso apu tuo on vanhemmilleni.

-AP

Vierailija
26/123 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samanlaista kommentointia tuli aikoinaan mun ystäviltä. Kuulemma "ei ole normaalia" enää asua tuonikäisenä vanhempien luona ja muuta vastaavaa. Itse huomasin kylläkin että ne joilla oli eniten kiire pois porukoiden luota oli ne joilla ei loppujen lopuksi olleet kovin hyvät oltavat kotona ja odotettiin vaan sitä että pääsee pois kotoa. Joillain oli varmaan vaikea ymmärtää että toisilla oli ihan hyvät oltavat kotona eikä mikään kiire pois.

Vierailija
27/123 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska tuntemani ilmaiseksi vanhempiensa luona asuvat 20+ henkilöt valittavat siitä, kun äiti pyytää osallistumaan kotitöihin ja huutaa ja ilkeilee. Kenen leipää syöt, sen lauluja laulat. Vanhempien luona asuminen on ihan ok, jos osaa käyttäytyä siellä kunnioittavasti omia vanhempiaan kohtaan, eikä kuin mikäkin murrosikäinen.

Vierailija
28/123 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No...asun lapsuudenkodissani, mutten SAA osallistua kotitöihin millään tavalla.

Tyydyn sitten tekemään ainoastaan ruokaa itselleni.

Vierailija
29/123 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kyllä vähän jännä epäkohta että jos itsenäinen töissäkäyvä yli 20v asuu vanhemmillaan, niin se on epänormaalia ja noloa. Sitten taas normaaleiksi katsotaan ne tapaukset jotka eivät saa edes sitä omaa opiskelijasoluaan pidettyä järkestyksessä. Opiskelija-aikoina tapasin monta yli parikymppistä nuorta miestä joilla arkiyöt meni ryypätessä ja pelatessa, ja sen takia ei jaksettu sitten ilmestyä luennolle seuraavana aamuna. Kämppä paskanen ja ruokana pikaruoka. Ja tämä usein mielletään "normaaliksi poikamies-elämäksi". En oikein ymmärrä.

Vierailija
30/123 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otsikossa sana "peppukipu" kertoo jo sen, että olet vielä täysi kakara. Asu vaan rauhassa vanhemmillasi, niin ihmiset osaavat tehdä päätelmänsä siitä aivan itse. Älä välitä muiden mielipiteistä, se on tärkeintä, että sinä ja vanhempasi olette onnellisia. Vanhempasi varmaan jo kovasti odottavat, että saavat tulevan miniänsä heille myös asustelemaan? Sehän olisi myös win-win, vaimosi voisi huolehtia vanhoista vanhemmistasi ja te saisitte asua ilmaiseksi heidän luonaan.

Mikä sitten olisi ollut oikea termi otsikkoon? :D Parranpärinä? Mielipaha? Itkupotkuraivarit?

-AP

Vierailija
31/123 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä peppukipua? Pukamiako? Miten voi tuommoisesta tulla?

Vierailija
32/123 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä peppukipua? Pukamiako? Miten voi tuommoisesta tulla?

Ja kummalle tulee? Vanhemmille vai 20- vuotiaille?

Vierailija
33/123 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä sitten olisi ollut oikea termi otsikkoon? :D Parranpärinä? Mielipaha? Itkupotkuraivarit?

-AP

Vaikka mielipaha tai ärtymys. Mikset tehnyt tätä aloitusta ylilaudalle? Siellä on enemmän miehiä vastaamassa. Vai kiinnostaako naisten mielipiteet enemmän? Oletko kenties huomannut, että vanhemmilla asuminen vaikuttaa suosioosi naisten keskuudessa?

Vierailija
34/123 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-AP

Vaikka mielipaha tai ärtymys. Mikset tehnyt tätä aloitusta ylilaudalle? Siellä on enemmän miehiä vastaamassa. Vai kiinnostaako naisten mielipiteet enemmän? Oletko kenties huomannut, että vanhemmilla asuminen vaikuttaa suosioosi naisten keskuudessa?

Tehty ylilaudalle parikin kertaa aiemmin (omasta ja muiden toimesta vastaava), ja nyt mielenkiinnosta toiselle foorumille. Kai mä teen sitten tutkimusta.

Vanhemmilla asuminen ei ole vaikuttanut suosiooni naisten kanssa. Yhtä hiljaista on edelleen kuin opiskeluaikoina. Heh.

Vierailija
35/123 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksatko vanhemmillesi ruuasta, vedestä, sähköstä, roskien viennistä, jne? Vai ihan puhtaastiko loisit äidin kukkarolla yhä?

Maksatkos sinä kaiken tuon itse, vai onko yhteiskunta maksajan paikalla ainakin osittain?

Vierailija
36/123 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuossa ei ole mitään erikoista. Itse olen samassa tilanteessa. Asun myös maalla ja teen ihan jokapäivä siis melkein aina töitä, kun se helpottaa jo puoliksi vanhempien töitä. Heillä ei pahemmin vapaata ole joten he ovat iloisia, että olen heitä auttamassa. He auttavat minua kuntoutumaan työelämään, enkä aido jäädä tänne kyllä loppuelämäksi asumaan, sillä perusduunari kuulostaa luksukselta kun saa joka viikolle ne vapaapäivät. Ei kaikki ihmiset ymmärrä, millaista se maalla asuminen on. Kokoajan olisi töitä mitä tehdä, työtunteja ei lasketa. Minusta sinä kuulostat todella ahkeralta ihmiseltä. Moni työtön kun tällähetkellä kuitenkin istuu vain tyhjänpanttina kun töitä ei yksinkertaisesti ole tai eivät itse ole innokkaita töitä tekemään.

Vierailija
37/123 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on kyllä vähän jännä epäkohta että jos itsenäinen töissäkäyvä yli 20v asuu vanhemmillaan, niin se on epänormaalia ja noloa. Sitten taas normaaleiksi katsotaan ne tapaukset jotka eivät saa edes sitä omaa opiskelijasoluaan pidettyä järkestyksessä. Opiskelija-aikoina tapasin monta yli parikymppistä nuorta miestä joilla arkiyöt meni ryypätessä ja pelatessa, ja sen takia ei jaksettu sitten ilmestyä luennolle seuraavana aamuna. Kämppä paskanen ja ruokana pikaruoka. Ja tämä usein mielletään "normaaliksi poikamies-elämäksi". En oikein ymmärrä.

Pointti on se, että on itse vastuussa niistä sotkuistaan ja myös siitä rahallisesta puolesta eikä oleteta, että joku muu hoitaa ne sinun puolestasi.

Vierailija
38/123 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksatko vanhemmillesi ruuasta, vedestä, sähköstä, roskien viennistä, jne? Vai ihan puhtaastiko loisit äidin kukkarolla yhä?

Maksatkos sinä kaiken tuon itse, vai onko yhteiskunta maksajan paikalla ainakin osittain?

Yllä mainitut kulut maksan/ maksamme itse. Asun avioliitossa, omakotitalossa, lapsia on. Emme saa toimeentulotukia tai asumistukia, jos sitä tarkoitat. Yhteiskunnan tuki näkyy ilman muuta kaikessa mitä verorahoilla tehdään. Ei tarvitse kuin kadulle astua, niin tajuaa, että valaistus ja se kadun kunnossapito tehdään verorahoilla.

Vierailija
39/123 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pointti on se, että on itse vastuussa niistä sotkuistaan ja myös siitä rahallisesta puolesta eikä oleteta, että joku muu hoitaa ne sinun puolestasi.

Valtio niistä on vastuussa. 

Vierailija
40/123 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuossa ei ole mitään erikoista. Itse olen samassa tilanteessa. Asun myös maalla ja teen ihan jokapäivä siis melkein aina töitä, kun se helpottaa jo puoliksi vanhempien töitä. Heillä ei pahemmin vapaata ole joten he ovat iloisia, että olen heitä auttamassa. He auttavat minua kuntoutumaan työelämään, enkä aido jäädä tänne kyllä loppuelämäksi asumaan, sillä perusduunari kuulostaa luksukselta kun saa joka viikolle ne vapaapäivät. Ei kaikki ihmiset ymmärrä, millaista se maalla asuminen on. Kokoajan olisi töitä mitä tehdä, työtunteja ei lasketa. Minusta sinä kuulostat todella ahkeralta ihmiseltä. Moni työtön kun tällähetkellä kuitenkin istuu vain tyhjänpanttina kun töitä ei yksinkertaisesti ole tai eivät itse ole innokkaita töitä tekemään.

Ihan hyvä viesti, ja haluan tuoda yhden pointin lisää miten meillä maalla asiat ovat ehkä toisin kuin kaupungissa. Aina monet kaupunkilaisethan myyvät omakotitalonsa siinä vaiheessa kun lapset ovat muuttaneet maailmalle. Ihan loogista, sillä mitäpä kaksi ihmistä yli sadan neliön asunnolla tekisivät? Muutto pienempään rivariin/kerrostaloon on ihan fiksu veto. Maalla taas asunnot kulkevat enemmän suvussa, esimerkiksi meillä tämä talo (tai oikeastaan tila, talo ei ole alkuperäinen) on ollut varmaan 200 vuotta ja lähemmäs 10 sukupolvea. Ja kyllä minulla on tarkoituksena joskus muuttaa tähän asumaan, vaikkakaan ei vielä toivottavasti pitkään aikaan. Maalla ei muutella pienempiin asuntoihin yhtä paljoa kuin kaupungissa. Siksi vanhemmillani olisi muutenkin ainakin lähes yhtä isot lämmitys yms -kulut asuin sitten kotona tai en.

-AP

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yksi