Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nostin op:stä 4000 euroa

Vierailija
28.04.2016 |

Ämmä kysyi: Miksi? Minusta se on minun, ja vain minun asiani

Kommentit (138)

Vierailija
81/138 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käteisellä maksu on oikein tehtynä taatusti nopein tapa. Maksan siis aina yhdellä riittävän suurella setelillä ja heitän vaihtorahat kassin pohjalle.

Vierailija
82/138 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän hyvin jos pankkiin tuotaisiin matkalaukussa viisisatasia ja pyydettäisiin tallettamaan tilille, että tässä kohtaa kysyttäisiin, että mistä ne ovat kotoisin. Mutta itse pidän kyllä todella kummallisena sitä, että kysellään nostojen tarkoitusta silloin, kun ihminen nostaa ihan itse ansaitsemiaan laillisia rahoja pankkitililtään. En tajua, miten tämä on pankin asia vaikka sieltä nostaisi miten paljon. Voisiko joku pankkivirkailija selittää, että miksi nostamisesta kysellään?

Koska käteinen on ainoa tapa hoitaa maksuja piemeästi verottajan ohi. Ja käytännössä käteistä ei tarvita enää mihinkään. Varsinkaan isoja summia.

Käteisellä voi ostaa myös ihan tavallisista liikkeistä ja kuitin kanssa.

Totta, mutta väittäisin, että suurin osa isoista summista menee pimeisiin palkkamaksuihin. Miksi kukaan osataisi jotain 4000€ hintaista käteisellä?

No esim. käytetyn auton, jos se pitää hakea 500 kilometrin päästä (ja samalla reissulla näkee sen auton ensimmäisen kerran).

No ei varmaan ole vaikeaa sanoa, että "ostan auton". Mutta tuonkin voi aivan hyvin tehdä tilisiirtona. Näin olen itse hoitanut. Pelkällä kännykällä voi hoitaa maksun. Toki jos myyjällä on valtava tarve saada raha sillä hetkellä, niin sitten.

Minä en myy autoa tilisiirrolla. Pelkästään raha kelpaa.

Niin, että pankissa oleva raha ei ole rahaa? :) Taidat olla niitä autojobbareita, jotka kiertävät veroja viimeiseen asti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/138 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysehän ei ole siitä, mikä on kätevintä, vaan mikä sopii ihmiselle itselleen, mihin hän on tottunut jne. Niin kauan kuin käteistä voi käyttää, sitä myös käytetään.

Oli laki mikä tahansa, voi ihminen aina nostaessaan omalta tililtä tosiaan sanoa vaikka polttavansa setelit, eikä siihen ole kenelläkään sanomista. Eri asia sitten on talletettaessa. Itse en talleta käteistä koskaan eikä kukaan tuntemistani ihmisistä, vaan käteistä on sen verran pieniä summia, kun kortilla toimitaan lähes aina, ettei ole mitään tarvetta tai halua siirtää niitä rahoja tilille.

Mutta ne, jotka naureskelivat talletusautomaattia ihmetelleelle, taidatte ollakin kovin tuttuja käteisen talletuksen kanssa. Pimeitä töitä?

Oletko kuullut esimerkiksi pienyrittäjistä? Meille tuo talletusautomaatti on oikein kätevä, sillä kassan saa maksutta talletettua vaikka joka päivä. Konttoriin on matkaa yli 20 kilometriä.

Vierailija
84/138 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän hyvin jos pankkiin tuotaisiin matkalaukussa viisisatasia ja pyydettäisiin tallettamaan tilille, että tässä kohtaa kysyttäisiin, että mistä ne ovat kotoisin. Mutta itse pidän kyllä todella kummallisena sitä, että kysellään nostojen tarkoitusta silloin, kun ihminen nostaa ihan itse ansaitsemiaan laillisia rahoja pankkitililtään. En tajua, miten tämä on pankin asia vaikka sieltä nostaisi miten paljon. Voisiko joku pankkivirkailija selittää, että miksi nostamisesta kysellään?

Koska käteinen on ainoa tapa hoitaa maksuja piemeästi verottajan ohi. Ja käytännössä käteistä ei tarvita enää mihinkään. Varsinkaan isoja summia.

Totta, mutta väittäisin, että suurin osa isoista summista menee pimeisiin palkkamaksuihin. Miksi kukaan osataisi jotain 4000€ hintaista käteisellä?

Siksi kun tykkää käteisestä enemmän kuin kortista. Esim vanhemmat ihmiset. Onneksi voi vielä valita.

Nämä ihmiset ovat sitten tukkimassa kassajonoja, kun metsästävät kolikoitaan kukkarosta. Harvinaisen ärsyttävää. Siksi valitsen aina jonon, jossa on vähinten mummoja.

Älä naurata. Korttimaksajat vievät huomattavasti enemmän aikaa muilta.

Teepäs joskus vertailu. Mummeli, joka kaivaa pahimmillaa setelit ja kolikot eri paikasta vs. lähimaksukortti. Tai sitten ne miehet, jotka siinä kassalla kaivavat suureleisesti kasan kolikoita taskunsapohjalta, laskevat ne ja toteavat ettei riitäkkään ja sitten kaivavat setelin...

Joka päivä tulee vertailtua. Kortteja etsitään, ei löydetä, laitetaan väärinpäin, laite ei toimi jne jne. Tasaraha kädessä odotellaan, että pääsisi maksamaan korttihidastelijoiden jälkeen.

Vierailija
85/138 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No esim. käytetyn auton, jos se pitää hakea 500 kilometrin päästä (ja samalla reissulla näkee sen auton ensimmäisen kerran).

Itse maksaisin tuossa tilanteessa myyjän tilille rahat. Jos se olisi myyjälle ongelma, en ostaisi autoa. 

Etukäteen vai jälkikäteen? Häivyt auton kanssa ja sanot, että makselet, kun jakselet?

Tämmöisistä johtuvia riitatilanteita tapahtuu, ihan oikeasti ja aina silloin tällöin.

Samalla hetkellä OP-mobiililla. Tai jos myyjä jostain syytä haluaa suuremman varmuuden, niin ainahan voisimme mennä pankin konttoriin ja rahat vaikka pikamaksuna hänen tililleen. 

En siis koskaan ole ostanut autoa, ja tuskin sellaista yksityiseltä ostan, mutta en todellakaan suostuisi liikkumaan tuhansien eurojen kanssa. Hirveä riski. 

Tuollaisista pikasiirroista menee maksu. Käteistä saa ilmaiseksi. Itse en suostuisi minkäänlaisiin tilisiirtojärjestelyihin, sillä huijauksia on tapahtunut aivan liikaa. Muutama tuhat euroa ei vie lompakossa juurikaan tilaa ja jos et mene johonkin ruuhkaiselle paikalle lompakko takataskussa, niin en minä tuota minään isona riskinä näe.

Saat ihan vapaasti olla näkemättä riskiä. Ostajana en ymmärtäisi miksi minun pitää ottaa riski. Jos rahat varastetaan, menetän niistä suurimman osan lopullisesti. Esim. OPn vakuutus korvaa käteistä korkeintaan 500 euroa. Ei paljon lohduttaisi, jos 3500 euroa on mennyttä. 

Ja jos myyjä haluaa ottaa varman päälle, hän varmasti maksaa mielellään pikasiirtokulut, jos tili ei ole samassa pankkiryhmässä. Ja käteisenhän myyjä joutuu viemään pankkiin (en ainakaan itse keksi mitä tekisin tuolla määrällä käteistä, ja myyjälläkin riski sen menettämisestä) ja tekemään selvityksen rahojen alkuperästä. Tilisiirto on siis myös myyjälle nopeampi ja helpompi. 

Vierailija
86/138 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei varmaan ole vaikeaa sanoa, että "ostan auton". Mutta tuonkin voi aivan hyvin tehdä tilisiirtona. Näin olen itse hoitanut. Pelkällä kännykällä voi hoitaa maksun. Toki jos myyjällä on valtava tarve saada raha sillä hetkellä, niin sitten.

Niin, että pankissa oleva raha ei ole rahaa? :) Taidat olla niitä autojobbareita, jotka kiertävät veroja viimeiseen asti.

Jos minulle annetaan tukku seteleitä käteen, niin on helppo todeta, että olen saanut rahani. Jos minulle näytetään jotain kuittia tms. niin se voi olla mikä hyvänsä tuloste, jolla ei ole mitään merkitystä minkään kannalta. En ymmärrä miksi se ostajalle olisi niin vaikeaa hakea vain sitä rahaa sen verran että kaupat saadaan tehtyä ilman kummempia sohlauksia.

Vierailija
87/138 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertokaas nyt, että mihin tarvitaan esimerkiksi 4000€ käteistä?

Aika paljon on asioita jotka maksaa 4000 euroa. Keittiö, sohvakalusto, käytetty auto, vene... Ihmeellinen kysymys.

Käteistä. Vai meinaatko, että joku maksaa uuden keittiön käteisellä. Tai sohvakaluston? Käytetyn auton nyt vielä ymmärrän, mutta onko asian sanominen siinä pankin tiskillä ihan ylivoimaista?

Vierailija
88/138 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostaisin sille lenkkimakkaraa, munkkeja ja limunaatia.

Vierailija
89/138 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse maksaisin tuossa tilanteessa myyjän tilille rahat. Jos se olisi myyjälle ongelma, en ostaisi autoa. 

Etukäteen vai jälkikäteen? Häivyt auton kanssa ja sanot, että makselet, kun jakselet?

Tämmöisistä johtuvia riitatilanteita tapahtuu, ihan oikeasti ja aina silloin tällöin.

Samalla hetkellä OP-mobiililla. Tai jos myyjä jostain syytä haluaa suuremman varmuuden, niin ainahan voisimme mennä pankin konttoriin ja rahat vaikka pikamaksuna hänen tililleen. 

En siis koskaan ole ostanut autoa, ja tuskin sellaista yksityiseltä ostan, mutta en todellakaan suostuisi liikkumaan tuhansien eurojen kanssa. Hirveä riski. 

Tuollaisista pikasiirroista menee maksu. Käteistä saa ilmaiseksi. Itse en suostuisi minkäänlaisiin tilisiirtojärjestelyihin, sillä huijauksia on tapahtunut aivan liikaa. Muutama tuhat euroa ei vie lompakossa juurikaan tilaa ja jos et mene johonkin ruuhkaiselle paikalle lompakko takataskussa, niin en minä tuota minään isona riskinä näe.

Saat ihan vapaasti olla näkemättä riskiä. Ostajana en ymmärtäisi miksi minun pitää ottaa riski. Jos rahat varastetaan, menetän niistä suurimman osan lopullisesti. Esim. OPn vakuutus korvaa käteistä korkeintaan 500 euroa. Ei paljon lohduttaisi, jos 3500 euroa on mennyttä. 

Ja jos myyjä haluaa ottaa varman päälle, hän varmasti maksaa mielellään pikasiirtokulut, jos tili ei ole samassa pankkiryhmässä. Ja käteisenhän myyjä joutuu viemään pankkiin (en ainakaan itse keksi mitä tekisin tuolla määrällä käteistä, ja myyjälläkin riski sen menettämisestä) ja tekemään selvityksen rahojen alkuperästä. Tilisiirto on siis myös myyjälle nopeampi ja helpompi. 

Minä ostaisin tuolla käteisellä todennäköisesti toisen auton jostain sen kaupaksi menneen tilalle.

Vierailija
90/138 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysehän ei ole siitä, mikä on kätevintä, vaan mikä sopii ihmiselle itselleen, mihin hän on tottunut jne. Niin kauan kuin käteistä voi käyttää, sitä myös käytetään.

Oli laki mikä tahansa, voi ihminen aina nostaessaan omalta tililtä tosiaan sanoa vaikka polttavansa setelit, eikä siihen ole kenelläkään sanomista. Eri asia sitten on talletettaessa. Itse en talleta käteistä koskaan eikä kukaan tuntemistani ihmisistä, vaan käteistä on sen verran pieniä summia, kun kortilla toimitaan lähes aina, ettei ole mitään tarvetta tai halua siirtää niitä rahoja tilille.

Mutta ne, jotka naureskelivat talletusautomaattia ihmetelleelle, taidatte ollakin kovin tuttuja käteisen talletuksen kanssa. Pimeitä töitä?

Oletko kuullut esimerkiksi pienyrittäjistä? Meille tuo talletusautomaatti on oikein kätevä, sillä kassan saa maksutta talletettua vaikka joka päivä. Konttoriin on matkaa yli 20 kilometriä.

Yhtäkkiökö kaikista tuli pienyrittäjiä? Kassan vienti säilöön ei varmaan ole ihan jokaisen tallettajan asia.

Vierailija
91/138 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen tarvinnut paljon suuremman summan käteistä ja ihan lailliseen käyttötarkoitukseen.

Vierailija
92/138 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika paljon on asioita jotka maksaa 4000 euroa. Keittiö, sohvakalusto, käytetty auto, vene... Ihmeellinen kysymys.

Käteistä. Vai meinaatko, että joku maksaa uuden keittiön käteisellä. Tai sohvakaluston? Käytetyn auton nyt vielä ymmärrän, mutta onko asian sanominen siinä pankin tiskillä ihan ylivoimaista?

Öö... Miksei keittiötä tai sohvakalustoa muka voisi maksaa käteisellä? O_o

Omat huonekaluni ainakin maksoin.

Vierailija
93/138 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan tuo kyseleminen siinä mielessä aivan typerää, että kyse on aloittajan omista rahoista, jotka ovat hänen pankkitilillään ja saman summan saisi ilman mitään kyselyitä nostaa automaatista.

Itse asiassa ei saa. Soittavat tuolloin perään. Sama jos automaatilla tallennat suuren summan.

Olen nostanut automaatista 10 000 euroa päivän aikana, eikä tullut soittoja. Ja jos olisikin tullut, niin soittajalle voi vastata ihan hyvin, että "ei kuulu sinulle pätkääkään" sillä rahat ovat siinä kohtaa jo kourassa.

Näin, enkä itse esim. vastaa numeroihin, joita en tunne.

Se onkin liian raskas ponnistus vastata siihen puhelimeen ja puhua.

Onko se sinulle kovinkin raskasta? Itselleni ei toki.

Se olisi mielyttävä puhelu, jossa kysyttäisiin miksi tililtäni on niin suuri summa nostettu. En ole mikään aktiivinen saldon seuraaja niin voisi mennä tovi ennen kuin huomaisin, jos esim. luottokorttiani oli väärin käytetty.

Itselläni ei ole tuota ongelmaa.

Pidät tunnusluvun ja kortin erillään, sekä kortista huolta ettei se katoa :D

Väärin... vielä parempi varmistus.

Kertoisitko?

Vierailija
94/138 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

OT, mutta ei kai kukaan maksa keittiötä ennen kuin se on toimitettu? Ja asennettu. Sen verran pieleen ovat toimitukset yleensä menneet, että etukäteen en maksaisi senttiäkään.

Vierailija
95/138 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen vai jälkeen toimituksen vai oliko heti saatavissa?

Vierailija
96/138 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikeasta?

Vierailija
97/138 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan tuo kyseleminen siinä mielessä aivan typerää, että kyse on aloittajan omista rahoista, jotka ovat hänen pankkitilillään ja saman summan saisi ilman mitään kyselyitä nostaa automaatista.

Itse asiassa ei saa. Soittavat tuolloin perään. Sama jos automaatilla tallennat suuren summan.

Olen nostanut automaatista 10 000 euroa päivän aikana, eikä tullut soittoja. Ja jos olisikin tullut, niin soittajalle voi vastata ihan hyvin, että "ei kuulu sinulle pätkääkään" sillä rahat ovat siinä kohtaa jo kourassa.

Näin, enkä itse esim. vastaa numeroihin, joita en tunne.

Se onkin liian raskas ponnistus vastata siihen puhelimeen ja puhua.

Onko se sinulle kovinkin raskasta? Itselleni ei toki.

Se olisi mielyttävä puhelu, jossa kysyttäisiin miksi tililtäni on niin suuri summa nostettu. En ole mikään aktiivinen saldon seuraaja niin voisi mennä tovi ennen kuin huomaisin, jos esim. luottokorttiani oli väärin käytetty.

Itselläni ei ole tuota ongelmaa.

Pidät tunnusluvun ja kortin erillään, sekä kortista huolta ettei se katoa :D

Väärin... vielä parempi varmistus.

Kertoisitko?

Joo ja ulvokaa nyt kaikki naurusta, mutta sen jälkeen kuin lähipankkiautomaatilla kopioitiin kortteja, olen ottanut tavakseni pitää korttia kotona ja käyttää sitä vain erittäin satunnaisesti. Käteistä on aina paljon varalla. Ulkomailla on luottokortti mukana, mutta kotimaassa tosiaan kortti ei kulje mukana,.

Ei tarvitse välittää korttivarkauksista. En pidä korttimaksamista parempana kuin käteistä, päin vastoin.

Tuskin olen ainoa ns vanhanaikainen.

Vierailija
98/138 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos minulle annetaan tukku seteleitä käteen, niin on helppo todeta, että olen saanut rahani. Jos minulle näytetään jotain kuittia tms. niin se voi olla mikä hyvänsä tuloste, jolla ei ole mitään merkitystä minkään kannalta. En ymmärrä miksi se ostajalle olisi niin vaikeaa hakea vain sitä rahaa sen verran että kaupat saadaan tehtyä ilman kummempia sohlauksia.

Koska nykyään sitä käteistä ei meinaa saada. Ja joutuu erikseen käymään pankissa. Monessa konttorissa joutuu etukäteen tilaamaan isommat nostot.

Ja itse ottaisin läppärin mukaan, jolloin voin todentaa maksutapahtuman livenä siinä paikanpäällä. Jos päivän odottelu on liikaa myyjälle, niin sitten jää kaupat tekemättä.

Vierailija
99/138 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elokuvissakin hyvis vetää aina setelin dollarikääröstään. Ja se on aina tasaraha ;-)

Vierailija
100/138 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen tarvinnut paljon suuremman summan käteistä ja ihan lailliseen käyttötarkoitukseen.

Ja vain käteinen kelpasi?