nyt puhuu raskausaikana tupakoinut äiti
Jos olet raskaana ja tupakoit jatka lukemista, vaikka se ahdistaa.
Minä poltin ja lapseni joutuu kärsimään sen seuraukset, en minä vaan lapseni kaikkeni. En kaipaa synninpäästöä, enkä tahdo silityksiä päähäni, kunhan tekstini saa edes yhden tupakoivan äidin lopettamaan. En ole rohkea myöntäessäni tätä. Olen pelkuri en uskalla tehdä tätä omilla kasvoillani. Olen ollut julma pahoinpitelijä lapselleni.
Sinä äiti joka juuri mietit tupakalle lähtöä sikiö vatsassasi katkaise tupakka. Olin viimeisilläni raskaana kun menin polille, jossa otettiin tietenkin käyrille. Lapsi ei liikkunut. Mehua ja keksejä tuotiin, hoitaja koitti saada vauvaan eloa vatsan päältä. Tunnin päästä kiireellä ultraan, jossa huomattiin lapsen olevan ikään kuin syvässä unessa, joka johtui hapenpuutteesta. Lääkäri kysyi tupakoinko juuri ja se oli siinä, silloin minä vasta kunnolla tajusin mitä olin mennyt tekemään, mutta oli jo liian myöhäistä, koska lapsi syntyi kolmen päivän päästä. Lopetus ei auttanut enää mitään.
Raskaana tupakoiva äiti ei ole valmis kantamaan vastuuta lapsesta. Hän ei ole valmis kantamaan vastuuta teoistaan edes raskausaikana miten hän voisi koskaan olla maailman paras äiti? Tupakka menee kaiken edelle, vaikka et sitä haluaisikaan myöntää. Laillinen huume.
Tuli astma, olinhan minä siitä kuullut, mutta en koskaan nähnyt kohtausta. Se on hirveää katseltavaa kun lapsi ei saa henkeä ja menee siniseksi. Pahimmat kohtaukset tulevat öisin ja sairastelujen aikana. Olen voimaton siinä tilanteessa. Yleensä se on lievää hengenahdistusta urheillessa, jatkuvaa yskää, infektioita ja väsymistä. Onko lapseni ansainnut tällaista elämää? Ei, ei ole.
Hän kärsi myös koliikista, atopiasta ja allergioista. Vielä voi ilmetä lisää kasvaessa esimerkiksi oppimisvaikeuksia ja keskittymishäiriöitä. Silloin kukaan ei enää muista äidin raskausaikana polttamia tupakoita, vaan syytämme muita.
Yhdenkään tupakoivan lapsi tuskin syntyy täysin terveenä. Hapenpuutteesta seuraa aina jotain, vaikkemme sitä näkisi ensimmäisten elinvuosien aikana.
Ajattele lastasi, älä itseäsi! Sinä en kanna seurauksia, vaan hän pidä se mielessäsi.
Sinun stressi raskausaikana ei pilaa lapsesi tulevaisuutta. Tupakointisi pilaa sikiön tämän hetken ja vaikuttaa vielä pitkään tumppaamisen jälkeen, sitten sytytätkin jo uuden. Tupakointisi vaikuttaa lapseesi. Ole aikuinen ja kanna vastuu sisälläsi kasvavasta pienestä syyttömästä lapsesta. Jos elämä on kohdellut sinua kaltoin, älä sinä jatka kierrettä kohdellen syntymätöntä lastasi kaltoin. Mikään trauma ja mielenterveyshäiriö maailmassa ei oikeuta sinua pilaamaan lapsesi tulevaisuutta.
Kommentit (278)
Vierailija kirjoitti:
Joo mun siskolla 4lasta ja veljellä kaks. Äidit on polttanu raskausaikoina,ei yhdelläkään lapsista mtn,terveitä pieniä. Että turha tulla sanoon että kaikille tule jtn jos äiti polttaa
Vittu mistä wt-suvusta sä oot :D
Vierailija kirjoitti:
Haulla: sikiön altistus tupakalle, löytyy googleĺla tietoa ja tutkimustuloksia.
No, luulisi CDC:n kuitenkin osaavan asiansa. Siellä ei ollut pienintä mainintaakaan vaikutuksista sydän- ja verenkiertoelinten sairauksiin, vaikka olikin viime kuussa päivitetty...
Diapeetikot ja epileptikot aiheuttaa sairaudellaan sikiölle suuremmat haitat, mutta lisääntyvät silti.
Vierailija kirjoitti:
Haulla: sikiön altistus tupakalle, löytyy googleĺla tietoa ja tutkimustuloksia.
"Tupakalle altistuneilla terveillä kahden päivän ikäisillä vastasyntyneillä on todettu enemmän ärtyneisyyttä, itkuisuutta ja lisääntynyttä lihasjänteyttä kuin altistumattomilla, mikä viittaa tupakka-altistuksesta johtuviin vieroitusoireisiin. Oireilu saattaa vähentyä muutaman päivän kuluessa, kun äidin imetys alkaa ja vastasyntynyt saa nikotiinin äidinmaidon kautta."
Äidinmaitokaan ei ole niin kuin ennen. Ilmankos lapset kinuavat sitä äidinmaitoa aina vain pidempään.
Mä oon toisinaan miettinyt onko mulla astma (vauvana todettu) juuri sen takia, että äiti poltti odotusaikana. En ole tästä äidilleni koskaan kehdannut sanoa. Lapsuudessa muutenkin aina äiti ja isä poltti vieressä ja niiden kaverit, mummo poltti sisällä kun oltiin mummolassa.
Siskoni poltti myös esikoisensa odotusaikana ja hänen esikoisellaan on ollut päiväkoti-iästä sydämen rytmihäiriöitä ja tajuttomuuskohtauksia.
Mitä taas tulee tohon juomiseen raskaus aikana niin tiedän monta fas-lasta. Yhden jo aikuisen kanssa keskustelin (tunnen myös hänen äitinsä) ja puhuttiin hänen alkoholisti äitinsä juomisesta. Minä kerroin tälle miehelle kuinka hänen äitinsä oli kertonut, että jo pienenä tuo fas oltiin huomattu, mutta tämä äiti ei koskaan nähnyt lapsessaan vikaa silti. Mies tietenkin suuttui äitinsä sanoista ja alkoi kertomaan mitä kaikkea hänen elämänsä on ollut fas-syndrooman kanssa. Tarinaan sisältyi kiusaamista ja seksuaalista hyväksikäyttöä. Kova pala oli myös, että pienikokoisuutensa vuoksi ei päässyt inttiinkään kuin muut miehet.
Olen käsittänyt, että sama äiti joi myös muiden lastensa odotusaikana. Sitä en ymmärrä, miten joku ottaa jo raskausaikana sen riskin, että tuhoaa lapsensa tulevaisuuden jo ennen syntymää.
Ja tämä "stressi on pahempaa kuin tupakointi raskausaikana" on todella tuhoisa lausahdus. Toki se VOI olla pahempaa, mutta ei se yleensä ole, varsinkaan se stressi mitä lopettaminen aiheuttaa. Tutkimuksissa on myös todettu, että tupakoivat ihmiset stressaavat enemmän, kuin lopettaneet. Se elämä kun usein alkaa pyörimään sen tupakan ympärillä niin, että sitä alkaa stressaamaan tupakalle pääsyään.
Sitä, millainen lapsi olisi ilman äidin raskaudenaikaista tupakointia, on mahdoton sanoa. Se ei kuitenkaan tarkoita etteikö tupakointi olisi jättänyt jälkiä. Tupakan myrkyt syrjäyttävät happea ja supistavat napanuoran verisuonia, sikiö kärsii siis kroonisesta hapenpuutteesta kohdussa äidin tupakoidessa. Happi on kuitenkin tärkeä rakennusaine sikiön kehittyville elimille.
On ihan tuurista kiinni mitä pitkäaikaisvaikutuksia tämä lapselle voi vaikuttaa, mutta kylmä fakta on se, että sikiö kärsii siitä. Tavalla tai toisella.Tätä voisi verrata siihen että sinäkin kärsisit jos joku tulisi yhtäkkiä kuristamaan sinua minuutin ajaksi tunnin parin välein. Välillä kuristajalla olisi vähän hellempi kuristusote ja välillä et saa happea ollenkaan. Eli vaikka lapsi olisikin onnekas ja päällepäin hänelle ei jäisi mitään pysyvää terveydellistä haittaa (vaikka monet jäävät toteamatta, esim. alempi äo, oppimisvaikeudet jne. ovat vaikea todistaa tupakoinnista johtuvaksi vaikka sitä äidin tupakointi aiheuttaa) niin lievimmilläänkin lapsi kärsii hapenpuutteesta ja syntymän/imetyksen jälkeen vieroitusoireista.
Ap:n kirjoitus on hyvä ja toivon mukaan se kannustaisi edes yhden tupakoivan äidin lopettamaan. Suomessa raskausaikana tupakoivia äitejä on n. 15 % ja se on ihan liikaa, yksikin raskausaikana tupakoiva on liikaa. Itse en vetänyt yhtiäkään henkosia sen jälkeen kun raskaustestiin ilmestyikin yllättäen toinen viiva, oman lapsen terveys oli paras motivaattori ikinä lopettaa. Tärkeämpää syytä kuin oman lapsen terveys ei olekaan. Minulla on loppuelämä aikaa tupakoida ja aloittaa uudestaan jos niin haluan, lapseni on kohdussa vain pienen hetken ja tämä kohdunaikainen kehitys seuraa häntä loppuelämänsä, mikä oikeus minulla olisi ollut tuhota hänen elämänsä sinä aikana. Ja minkä takia, oman itsekkään riippuvuuden takia. Tiedän tietysti entisenä tupakoitsijana miten vaikeaa se tupakoinnin lopetus on mutta tupakoivien äitien tulisi ajatella sitä lasta konkreettisesti ja mitä se tupakointi tekee hänen lapselleen. Pitää mielessä se että jokainen sytytetty tupakka on sama kuin puristaisit napanuoraa ja estäisit lapsesi hapensaannin, ehkä silloin se tupakka jäisi sytyttämättä. Nyt on liian helppo sulkea silmänsä ja uskotella että ei se tupakointi siihen lapseen vaikuta. Varsinkin kun täälläkin ketjussa viljellään uskomusta miten tupakointi ei vaikuta syntyvään lapseen ja kun siskon kummin kaimankin kaikki tusina lasta on näennäisesti terveitä.
Ooh, kuinka yllättävää
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hel-nyc taitaa itse olla röökimuija henkeen ja vereen.
Itseasiassa en. En ole koskaan polttanut. Mieheni polttaa ja vihaan sitä, mutta hän on aikuinen ihminen, joka tekee omat päätöksensä. Mutta en usko myöskään ylipelotteluun ja turhaan propagandaan, vaan ihan oikeisiin todisteisiin. Oikeat todisteet kertovat riskeistä, joita raskausaikana polttanut äiti ottaa vauvansa suhteen. Ja niiden pitäisi riittää.
Miksei se ole teille tarpeeksi kamalaa, että pieni osa vauvoista kuolee tupakoinnin vuoksi ja osa saa astman, osa heikommat keuhkot? Miksei se riitä teille? Miksi pitää vetää överiksi ja alkaa selittelemään, että KAIKKIin lapsiin tupakointi on vaikuttanut peruuttamattoman epäterveellisesti? Se on vain typerää ja vie pohjan niiltä oikeiltakin todisteilta, jotka ihan oikeasti ovat olemassa.
, että hellanyrkki häärää täällä ketjussa. Koko fantasiahan lähti siitä liikkeelle, miten jankkasi miten raskausaikana tupakoineita ei saa tuomita.
Ai nyt sun miehesi polttikin raskausaikana? Sinä kun olet julistanut suojelleesi vauvojasi kaikelta mahdolliselta, ihan saasteilta asti ja siksi lähditte vuorille Coloradoon. Mutta nyt miehesi onkin tupakoitsija? Ei hirveästi auta vuorille lähtö kun isi on röökännyt koko elämänsä vieressä 😂😂😂
Paljon näit vaivaa, ihan koulun keskeytit jotta vuorille pääsit ennen Suomeen menoa, sit kaikki vesittyy isin röökaamiseen. Aika.. Yksinkertaista. Kuullostaa ihan tupakoitsijan lapsen touhulta. :)
Ja btw mitä sinuun tulee, kävit kuusu vuotta collegea kykenemättä valmistumaan vaan pamahdit paksuksi. Aika holtittomalta ja kyvyttömältä mun korviin kuullostaa, eli et sä kyllä ihan fine ole.
Huumeet ei oo yhtä paha kuin viina. Tupakka on pieni paha. Suurin osa huumeitten käyttäjien lapsista syntyy terveenä. Tosin on riski mutta kuitenkin.
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa en. En ole koskaan polttanut. Mieheni polttaa ja vihaan sitä, mutta hän on aikuinen ihminen, joka tekee omat päätöksensä. Mutta en usko myöskään ylipelotteluun ja turhaan propagandaan, vaan ihan oikeisiin todisteisiin. Oikeat todisteet kertovat riskeistä, joita raskausaikana polttanut äiti ottaa vauvansa suhteen. Ja niiden pitäisi riittää.
Miksei se ole teille tarpeeksi kamalaa, että pieni osa vauvoista kuolee tupakoinnin vuoksi ja osa saa astman, osa heikommat keuhkot? Miksei se riitä teille? Miksi pitää vetää överiksi ja alkaa selittelemään, että KAIKKIin lapsiin tupakointi on vaikuttanut peruuttamattoman epäterveellisesti? Se on vain typerää ja vie pohjan niiltä oikeiltakin todisteilta, jotka ihan oikeasti ovat olemassa.
No pummaa joltakin tupakka ja polttele se syvälle keuhkoihin asti,uskon että muita todisteita tupakan haitoista et enää tarvitse.
Alkoholi tai tupakka raskausaikana SAATTAA aiheuttaa vakavia ongelmia tulevalle lapselle. Alkoholi tai tupakka raskausaikana SAATTAA olla AIHEUTTAMATTA vakavia ongelmia tulevalle lapselle.
Kyseessä on vähän kuin arpapeli. Kuinka valitset? Otatko riskin, että sinun tekosi voi aiheuttaa lapsellesi elinikäiset ongelmat, vai pelaatko varmanpäälle ja jätät tupakan pois. Koska fakta on, että tupakoimattomuus raskausaina EI AIHEUTA ongelmia tulevalle lapselle.
Vierailija kirjoitti:
Ooh, kuinka yllättävää
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
, että hellanyrkki häärää täällä ketjussa. Koko fantasiahan lähti siitä liikkeelle, miten jankkasi miten raskausaikana tupakoineita ei saa tuomita.
Ai nyt sun miehesi polttikin raskausaikana? Sinä kun olet julistanut suojelleesi vauvojasi kaikelta mahdolliselta, ihan saasteilta asti ja siksi lähditte vuorille Coloradoon. Mutta nyt miehesi onkin tupakoitsija? Ei hirveästi auta vuorille lähtö kun isi on röökännyt koko elämänsä vieressä 😂😂😂
Paljon näit vaivaa, ihan koulun keskeytit jotta vuorille pääsit ennen Suomeen menoa, sit kaikki vesittyy isin röökaamiseen. Aika.. Yksinkertaista. Kuullostaa ihan tupakoitsijan lapsen touhulta. :)Ja btw mitä sinuun tulee, kävit kuusu vuotta collegea kykenemättä valmistumaan vaan pamahdit paksuksi. Aika holtittomalta ja kyvyttömältä mun korviin kuullostaa, eli et sä kyllä ihan fine ole.
Itseasiassa ei polttanut esikoisen raskausaikana. Aloitti uudelleen sen jälkeen. Eikä mieheni polta lasten läsnäollessa. Ei lähelläkään. Vaatteista tietysti tarttuu mitä tarttuu, mutta sille nyt ei oikein minkään voi.
Hel-nyc: päiväsi kuluvat vauvapalstalla viiden minuutin välein viestiä laittaen.
Antaa sen puhua puolestaan, miten "normaali" olet ja miten hyvä äiti olet.
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No pummaa joltakin tupakka ja polttele se syvälle keuhkoihin asti,uskon että muita todisteita tupakan haitoista et enää tarvitse.
Tämä itseasiassa oli oikein hyvä neuvo ja sen taidan tehdäkin.
Vierailija kirjoitti:
Hel-nyc: päiväsi kuluvat vauvapalstalla viiden minuutin välein viestiä laittaen.
Antaa sen puhua puolestaan, miten "normaali" olet ja miten hyvä äiti olet.
Voin tietysti olla huono äiti, koska olen yli 600km päässä lapsistani, mutta muuten väittäisin olevani ainakin keskiverto äiti, ellen himpun parempi.
Monen raittiin ja savuttoman äidin lapsi on sairas. Tupakoinnin ei ole todettu VARMUUDELLA lisäävän mitään synnynnäistä sairautta.
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ooh, kuinka yllättävää
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon näit vaivaa, ihan koulun keskeytit jotta vuorille pääsit ennen Suomeen menoa, sit kaikki vesittyy isin röökaamiseen. Aika.. Yksinkertaista. Kuullostaa ihan tupakoitsijan lapsen touhulta. :)Ja btw mitä sinuun tulee, kävit kuusu vuotta collegea kykenemättä valmistumaan vaan pamahdit paksuksi. Aika holtittomalta ja kyvyttömältä mun korviin kuullostaa, eli et sä kyllä ihan fine ole.
Itseasiassa ei polttanut esikoisen raskausaikana. Aloitti uudelleen sen jälkeen. Eikä mieheni polta lasten läsnäollessa. Ei lähelläkään. Vaatteista tietysti tarttuu mitä tarttuu, mutta sille nyt ei oikein minkään voi.
Aah, aivan, ei tietenkään polttanut.Miehesi "ei sille minkään voi, vihaan sitä mutta hän on aikuinen ihminen" tupakoitsija oli niin soman huomaavainen, että ihan esikoisen vuoksi tumppasi. Ja ei tietenkään polta, hän lähtee monen kilometrin päähän autolla tupakkaa varten. Päivät pitkät vietätte Suomessa yhdessä ja eikinä lähelläkään lapsia polta. Nih.
Toisen kohdalla jo sai polttaa, kun esikoinen oli varmistettu vuoria varten niin kakkosen kohdalla oli hyvä lyödä läskiksi.
Mut niin, hyvinhän teillä menee. Sinä miljoona vuotta koulussa roikkunut ja silti valmistuminen oli liian haastavaa, miehesi tupakoi, sinun päiväsi koostuvat nenä kiinni läppärissä vauvapalstalla.
Kyllä selvästi tupakointi kannattaa! ❤ Tupakoikaa tekin, niin lapsistanne saattaa tulla ikuisuusopiskelijoita, jotka eivät silti kykene saamaan edes tutkintoa suoritettua, ja sen jälkeen suurin panos on porsia kaksi kakaraa jotka ovat täysin hylättynä kun äiti dataa 9 tunnin rupeamia. Ihan normaaleja selkeästi tuli!
Hehe, joku muukin tunnisti että HEL-NYC on tämä sama joka joskus aikoinaan toisessa raskausaikana tupakointi -ketjussa puolusteli tupakointia :D Ja miten se tupakointi ei vaikuta lapseen kun hänenkin äitinsä tupakoi. Tupakoinnin vaarallisuutta ei saa moralisoida jos itse käyttää raskausaikana supervaarallista ainetta, maitoa. Hän tietysti muutti Yhdysvalloissa vuoristoon pakoon ilmansaasteita, julisti millaista myrkkyä maidonjuonti on ja miehen äiti veti huumeita koko raskausaikana ja nyt mies on superälykkö jne.
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Antaa sen puhua puolestaan, miten "normaali" olet ja miten hyvä äiti olet.Voin tietysti olla huono äiti, koska olen yli 600km päässä lapsistani, mutta muuten väittäisin olevani ainakin keskiverto äiti, ellen himpun parempi.
Oho! Nyt on tunnekylmä ja itsekäs mies kaapannut reippaasti mukelot mukaansa ja painellut yksin usahan kun vielä hetki sitten ilta yksin heidän kanssaan oli katastrofi! 😂😂
Ja voi rakas ihminen, et todellakaan ole. Et edes keskiverto. Kerroit iloisesti viettäneesi "teekutsuja" lasten ollessa sen koko päivän kanssasi Sinulla oli klo 12-21.30 tullut viiden-kymmenen minuutin välein viestejä. Ts. olit ollut koko päivän koneella, non stoppina. Siellä ketjussa mietittiin jo lasua, kun 2- ja 3-vuotiaiden äiti dataa koko päivän.
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Antaa sen puhua puolestaan, miten "normaali" olet ja miten hyvä äiti olet.Voin tietysti olla huono äiti, koska olen yli 600km päässä lapsistani, mutta muuten väittäisin olevani ainakin keskiverto äiti, ellen himpun parempi.
Ai nyt se 14 tunnin työpäiviä tehnyt mies, joka meni paniikkiin kun joutui hoitamaan hetken omia lapsiaan, on ihan niin reipastunut, että on napannut lapset mukaansa jotta sä saat rauhassa datailla sen 8-10 tuntia päivässä? :)
Hieno työnjako ja hyvää suunnittelua! Sellasta se on tupakoineiden jälkikasvulla.
Myös alkoholisteille ja nisteille syntyy täysin terveitä lapsia. Tulisiko raskausaikana käyttää siis huumeita/alkoholia, ei tietenkään, koska riski on suuri. Sama juttu tupakan kanssa. Huumeidenkäyttäjille syntyy muuten terveempiä lapsia kuin alkoholisteille (siis raskaana käyttäneille). Tämä nyt vain ihan knoppitietona, en puolustele tietenkään kumpaakaan.