Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

nyt puhuu raskausaikana tupakoinut äiti

oikeasti huono äiti
19.04.2016 |

Jos olet raskaana ja tupakoit jatka lukemista, vaikka se ahdistaa.

Minä poltin ja lapseni joutuu kärsimään sen seuraukset, en minä vaan lapseni kaikkeni. En kaipaa synninpäästöä, enkä tahdo silityksiä päähäni, kunhan tekstini saa edes yhden tupakoivan äidin lopettamaan. En ole rohkea myöntäessäni tätä. Olen pelkuri en uskalla tehdä tätä omilla kasvoillani. Olen ollut julma pahoinpitelijä lapselleni.
Sinä äiti joka juuri mietit tupakalle lähtöä sikiö vatsassasi katkaise tupakka. Olin viimeisilläni raskaana kun menin polille, jossa otettiin tietenkin käyrille. Lapsi ei liikkunut. Mehua ja keksejä tuotiin, hoitaja koitti saada vauvaan eloa vatsan päältä. Tunnin päästä kiireellä ultraan, jossa huomattiin lapsen olevan ikään kuin syvässä unessa, joka johtui hapenpuutteesta. Lääkäri kysyi tupakoinko juuri ja se oli siinä, silloin minä vasta kunnolla tajusin mitä olin mennyt tekemään, mutta oli jo liian myöhäistä, koska lapsi syntyi kolmen päivän päästä. Lopetus ei auttanut enää mitään.

Raskaana tupakoiva äiti ei ole valmis kantamaan vastuuta lapsesta. Hän ei ole valmis kantamaan vastuuta teoistaan edes raskausaikana miten hän voisi koskaan olla maailman paras äiti? Tupakka menee kaiken edelle, vaikka et sitä haluaisikaan myöntää. Laillinen huume.
Tuli astma, olinhan minä siitä kuullut, mutta en koskaan nähnyt kohtausta. Se on hirveää katseltavaa kun lapsi ei saa henkeä ja menee siniseksi. Pahimmat kohtaukset tulevat öisin ja sairastelujen aikana. Olen voimaton siinä tilanteessa. Yleensä se on lievää hengenahdistusta urheillessa, jatkuvaa yskää, infektioita ja väsymistä. Onko lapseni ansainnut tällaista elämää? Ei, ei ole.
Hän kärsi myös koliikista, atopiasta ja allergioista. Vielä voi ilmetä lisää kasvaessa esimerkiksi oppimisvaikeuksia ja keskittymishäiriöitä. Silloin kukaan ei enää muista äidin raskausaikana polttamia tupakoita, vaan syytämme muita.
Yhdenkään tupakoivan lapsi tuskin syntyy täysin terveenä. Hapenpuutteesta seuraa aina jotain, vaikkemme sitä näkisi ensimmäisten elinvuosien aikana.
Ajattele lastasi, älä itseäsi! Sinä en kanna seurauksia, vaan hän pidä se mielessäsi.
Sinun stressi raskausaikana ei pilaa lapsesi tulevaisuutta. Tupakointisi pilaa sikiön tämän hetken ja vaikuttaa vielä pitkään tumppaamisen jälkeen, sitten sytytätkin jo uuden. Tupakointisi vaikuttaa lapseesi. Ole aikuinen ja kanna vastuu sisälläsi kasvavasta pienestä syyttömästä lapsesta. Jos elämä on kohdellut sinua kaltoin, älä sinä jatka kierrettä kohdellen syntymätöntä lastasi kaltoin. Mikään trauma ja mielenterveyshäiriö maailmassa ei oikeuta sinua pilaamaan lapsesi tulevaisuutta.

Kommentit (278)

Vierailija
21/278 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

HEL-NYC kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HEL-NYC kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo mun siskolla 4lasta ja veljellä kaks. Äidit on polttanu raskausaikoina,ei yhdelläkään lapsista mtn,terveitä pieniä. Että turha tulla sanoon että kaikille tule jtn jos äiti polttaa

En kertakaikkiaan ymmärrä näitä kommentteja.

Onko ok, että ajan kännissä ylinopeutta, koska selvänäkin voi ajaa kolarin ja vastaavasti kännissä ajelusta voi selvitä ihan ehjin nahoin?

Kyllä minä ymmärrän. Ap kirjoitti, että tuskin yhdenkään tupakoivan äidin lapsi syntyy täysin terveenä. Minä voin saman tien näyttää viisikin. Ihan ilman mitään vikoja. Kannattaako silti tupakoida raskaana? Ei tietenkään kannata, koska siinä riskeeraa oman vauvansa elämän.

On kait se mahdollista syntyä terveenäkin. Mutta nuo viisi lasta joista kerroit olisiko heillä ollut paremmat keuhkot tai parempi koulumenestys jos äiti ei olisi tupakoinut raskausaikana? Sitähän ei voi kukaan tietää.

Toisaalta jos lapsilla on ollut astmaa tai keskittynishäiriöitä ym mutta niitä ei ole diagnosoitu niin onko hän täysin terve? Vai eikö vain ole tutkittu ja ongelmia vähätelty. Ja ollaan ylpeitä kun lapset terveitä (ongelmista viis).

Yhdellä keuhkot todella hyvät, menestyy lajissa kuin lajissa, muilla keuhkot ihan normaalit. Koulumenestys kaikilla hyvä - erinomainen; riippuen kiinnostuksen kohteista. Ei ole merkkiäkään astmasta tai keskittymishäiriöistä. Kaikki nämä ovat aikuisia 25-45-vuotiaita.

Pointti oli se, että on mahdollista syntyä täysin terveenä tupakoinnista huolimatta ja uskoisin, että iso osa syntyykin. Kysymys onkin siitä, että kuka riskeeraa oman vauvansa, kun riskit ovat toteutuessaan jopa hirvittävät? Kohtukuolema, kätkytkuolema, sitten vähän lievemmät, astma, keskittymishäiriöt jne. 

Nykytietämyksen mukaan äidin tupakointi vaikuttaa koko lapsen eliniän, suurempi riski mm. verenpainetautiin ja muihin sydän- ja verenkiertosairauksiin. Ja äo on joitain yksikköjän matalampi kuin ilman tupakka-altistusta. Vaikeahan se on sanoa millainen olisi ilman äidin tupakointia mutta et voi mitenkään sanoa että tupakointi ei vaikuttanut lainkaan.

Vierailija
22/278 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on ihan uskomatonta että neuvolassa silitellään tupakoivien äitien päitä ja annetaa "lupa" tupakoida, kun "se on vähemmän haitallista kuin lopettamisesta aiheutuva stressi". Ja tällä sananparrella tupakoivat odottajat sitten puolustelevat valintaansa.

Itse tupakoin ennen raskautta. Ajatuskin siitä että sikiö kärsisi jatkuvasti hapenpuutteesta riitti motivaatioksi lopettaa tupakointi, eikä tehnyt edes tiukkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/278 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakointi vaikuttaa myös lapsen tulevaan hedelmällisyyteen esim. pojilla siittiötiheys alempi.

Vierailija
24/278 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

HEL-NYC kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HEL-NYC kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo mun siskolla 4lasta ja veljellä kaks. Äidit on polttanu raskausaikoina,ei yhdelläkään lapsista mtn,terveitä pieniä. Että turha tulla sanoon että kaikille tule jtn jos äiti polttaa

Onko ok, että ajan kännissä ylinopeutta, koska selvänäkin voi ajaa kolarin ja vastaavasti kännissä ajelusta voi selvitä ihan ehjin nahoin?

Kyllä minä ymmärrän. Ap kirjoitti, että tuskin yhdenkään tupakoivan äidin lapsi syntyy täysin terveenä. Minä voin saman tien näyttää viisikin. Ihan ilman mitään vikoja. Kannattaako silti tupakoida raskaana? Ei tietenkään kannata, koska siinä riskeeraa oman vauvansa elämän.

On kait se mahdollista syntyä terveenäkin. Mutta nuo viisi lasta joista kerroit olisiko heillä ollut paremmat keuhkot tai parempi koulumenestys jos äiti ei olisi tupakoinut raskausaikana? Sitähän ei voi kukaan tietää.

Toisaalta jos lapsilla on ollut astmaa tai keskittynishäiriöitä ym mutta niitä ei ole diagnosoitu niin onko hän täysin terve? Vai eikö vain ole tutkittu ja ongelmia vähätelty. Ja ollaan ylpeitä kun lapset terveitä (ongelmista viis).

Yhdellä keuhkot todella hyvät, menestyy lajissa kuin lajissa, muilla keuhkot ihan normaalit. Koulumenestys kaikilla hyvä - erinomainen; riippuen kiinnostuksen kohteista. Ei ole merkkiäkään astmasta tai keskittymishäiriöistä. Kaikki nämä ovat aikuisia 25-45-vuotiaita.

Pointti oli se, että on mahdollista syntyä täysin terveenä tupakoinnista huolimatta ja uskoisin, että iso osa syntyykin. Kysymys onkin siitä, että kuka riskeeraa oman vauvansa, kun riskit ovat toteutuessaan jopa hirvittävät? Kohtukuolema, kätkytkuolema, sitten vähän lievemmät, astma, keskittymishäiriöt jne. 

Pointtisi on oikein huono. Se on juuri sellainen, millä tupakoiva äiti selittelee...no, eihän tollekaan ole tullut mitään...

Huono. Enemmistö sikiöistä kärsii. Oikeesti kärsii. Ja mistä kummasta sä tiedät niitten kaikkien aikuisten lasten taudit. Sieltä voi pukata joku tauti mihin tupakointi on vaikuttanut...mä en tajua sun POINTTIA. Sä aika turhaan mielestäni puolustelet pahaa asiaa.

25/278 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HEL-NYC kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HEL-NYC kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykytietämyksen mukaan äidin tupakointi vaikuttaa koko lapsen eliniän, suurempi riski mm. verenpainetautiin ja muihin sydän- ja verenkiertosairauksiin. Ja äo on joitain yksikköjän matalampi kuin ilman tupakka-altistusta. Vaikeahan se on sanoa millainen olisi ilman äidin tupakointia mutta et voi mitenkään sanoa että tupakointi ei vaikuttanut lainkaan.

Mutta ei voi myöskään mitenkään sanoa, että se olisi vaikuttanut. Ja ainakin kahdella näistä viidestä on ÄO ihan huippulukemissa, tosin taitaa johtua heidän perintötekijöistään. 

Haluaisin nähdä tutkimuksen, jossa tupakka-altistus lisää riskiä verenpainetautiin ja muihin sydän- ja verenkiertosairauksiin.

Vierailija
26/278 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HEL-NYC kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HEL-NYC kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pointtisi on oikein huono. Se on juuri sellainen, millä tupakoiva äiti selittelee...no, eihän tollekaan ole tullut mitään...

Huono. Enemmistö sikiöistä kärsii. Oikeesti kärsii. Ja mistä kummasta sä tiedät niitten kaikkien aikuisten lasten taudit. Sieltä voi pukata joku tauti mihin tupakointi on vaikuttanut...mä en tajua sun POINTTIA. Sä aika turhaan mielestäni puolustelet pahaa asiaa.

Siis juttuhan on näin, että muiden äitien on helppo laittaa lapsen sairaudet tupakoinnin syyksi, koska joku syyhän siihen on oltava - kukaan ei varmastikaan tule ilman syytä sairaaksi?

Hysteriaa sanon minä. Oma äitini poltti, eipä ole ollut vaivoja sen enempää kuin muillakaan. Ja uskallan väittää, että monen tänne kirjoittavan äidit ovat polttaneet, mutta eivät ole kehdanneet sitä lapsilleen tunnustaa tai nämä ovat asian tyystin unohtaneet, kun mitään vaivoja ei ole tullut(kaan).

Vierailija
27/278 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No puolustelematta tupakointia, niin 70- luvulla oli vielä ihan yleistä, että äidit polttelivat tupakkaa. Pelkkä tupakointi tuskin aiheuttaa lapselle mitään vakavaa vauriota, tekijöitä tulee olla muitakin. Liiallinen hysteria ja se, että tupakkaa verrataan pahimpiin huumeisiin, ei saa ketään tupakoijaa lopettamaan.

Vierailija
28/278 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tupakointi vaikuttaa myös lapsen tulevaan hedelmällisyyteen esim. pojilla siittiötiheys alempi.

Ei toiminut ehkäisynä, omakohtaista kokemusta.

Vierailija
29/278 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hel-nyc taitaa itse olla röökimuija henkeen ja vereen.

Vierailija
30/278 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No puolustelematta tupakointia, niin 70- luvulla oli vielä ihan yleistä, että äidit polttelivat tupakkaa. Pelkkä tupakointi tuskin aiheuttaa lapselle mitään vakavaa vauriota, tekijöitä tulee olla muitakin. Liiallinen hysteria ja se, että tupakkaa verrataan pahimpiin huumeisiin, ei saa ketään tupakoijaa lopettamaan.

70-luvulla tupakointi oli vielä lähes yksinomaan miesten harrastus,tupakoivia naisia oli tosi harvassa.

31/278 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HEL-NYC kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HEL-NYC kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ette, te ette tajua ihan relevanttia pointtia. Minä en puolustele tupakointia tippaakaan, kuten olisit nähnyt, jos olisit lukenut tekstini ajatuksen kanssa. 

Minä en tupakoi. En ole koskaan tupakoinut. Mutta uskon ennen kaikkea tieteeseen ja todisteisiin. Mitään sellaista todistetta, jossa lapset olisivat massakärsineet raskausajan tupakoinnista ei ole. Ihan oikeasti, kuinka monen isoäiti poltti kessua? Entä sitä ennen? Tai sitä ennen? Kuinka moni lapsi, joka syntyi esim. 60-luvulla, jolloin sairaaloissakin sai tupakoida ja jokainen äiti altistui passiiviselle tupakoinnille, on astmainen? ADHD? Ainoa sairaus, joka on räjähdysmäisesti noussut, on diabetes ja sitä tuskin tupakansavu aiheuttaa. Ja mennään vielä kaukaisempaan aikaan; mökit, joissa avotuli. 

Minusta ylipelottelu on ihan yhtä typerää, kuin pelotella ihmisiä kannabiksen vaarallisuudesta. Ja toimiikin suunnilleen yhtä hyvin. Asiat kannattaa kuitenkin ennen kaikkea laittaa mittasuhteisiin. 

Toinen äärimmäisen relevantti pointti on se, ettei yritetä sairastuttaa ihmisiä, joiden äiti on polttanut. Minä olen ihan kunnossa, vaikka äitini poltti. Samoin sisarukseni. Mieheni ja hänen veljensä, ja heidän äitinsä sentään joi ja käytti huumausaineita lisäksi. Turha meitä kaikkia on leimata sairaiksi sen perusteella, että joidenkin kohdalla ovat riskit realisoituneet. 

Ja jos joku näkee tämän tupakoinnin puolustamisena, saa oikeasti miettiä, että mikä sitä omaa ÄO:ta oikein on pienentänyt...

Vierailija
32/278 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiksu teksti!

Olen äiti joka poltti raskausaikana viikolle 12 asti ja lapsellani on nykyään laajoja oppimisvaikeuksia. Muuten terve, ollut aina. Se on hienoa. Mutta syyllisyyden kanssa elän lopun elämäni että lapseni kärsii pahoista oppimisvaikeuksista ja mistä tietää saako edes omia lapsia koskaan. Ja mitä muita ongelmia vielä ilmenee kun lapsi kasvaa? 

Voi kunpa nämä tupakoivat naiset ajattelisivat järjellä ja hylkäisivät tupakan raskausaikana. Lapsen terveys etusijalle, tupakan vieroitusoireet eivät kestä paria viikkoa pitempään ja paras palkinto on terve lapsi. Vaikka vauva on terve syntyessään, niin ne jäljet voivat näkyä vasta vuosien päästä. 

Ajatelkaa järjellä naiset. Te pystytte kyllä lopettamaan. Tiedän että tupakoinnin lopetuksen aloitus on vaikeaa, siitä on äärettömän vaikea luopua. Mutta onko se sen arvoista että pieni vauvasi kärsii kohdussa hapenpuutteesta? Onko se sen arvoista että lapsesi on sairas tai kärsii pahoista oppimisvaikeuksista? Oma lapsi on tärkeintä maailmassa ja hänen eteensä tehdään paras mahdollinen. Kun saat pienen vastasyntyneen vauvasi syliin niin kiität itseäsi parhaasta mahdollisesta ratkaisusta jonka teit häneen eteensä kun lopetit tupakoinnin. 

33/278 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hel-nyc taitaa itse olla röökimuija henkeen ja vereen.

Itseasiassa en. En ole koskaan polttanut. Mieheni polttaa ja vihaan sitä, mutta hän on aikuinen ihminen, joka tekee omat päätöksensä. Mutta en usko myöskään ylipelotteluun ja turhaan propagandaan, vaan ihan oikeisiin todisteisiin. Oikeat todisteet kertovat riskeistä, joita raskausaikana polttanut äiti ottaa vauvansa suhteen. Ja niiden pitäisi riittää.

Miksei se ole teille tarpeeksi kamalaa, että pieni osa vauvoista kuolee tupakoinnin vuoksi ja osa saa astman, osa heikommat keuhkot? Miksei se riitä teille? Miksi pitää vetää överiksi ja alkaa selittelemään, että KAIKKIin lapsiin tupakointi on vaikuttanut peruuttamattoman epäterveellisesti? Se on vain typerää ja vie pohjan niiltä oikeiltakin todisteilta, jotka ihan oikeasti ovat olemassa.

Vierailija
34/278 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, mulle ei ainakaan tullut mieleenkään aplodeerata tai silittää päätäsi ap.

Olit itsekäs sika ja nyt itket kun on paskat housussa. Mitallinko haluat?

Ei mua kiinnosta lohduttaa tai kehua äitiä, joka hakkaa lapselleen loppuelämän vammat. Miten sinun toimintasi eroaa tästä? Toki sä voit valistaa muita jälkeenjääneitä valkoroskia vaikka loppuelämäsi, se ei lastasi paranna.

Mä en ymmärrä, mikä siinä päihteettömyydessä on niin ylitsepääsemättömän haastavaa. On kyllä vähän katkera olo, kun oma äitini otti muilta rouvilta onkeensa ja "höllensi" ja käytti "maalaisjärkeä" odottaessaan minua. Siskoni kohdalla ei nauttinut pisaraakaan alkoholia, minun kohdallani viinilasin ja saunakaljat "silloin tällöin". Omituisinta on se, että käyttää olemattoman vähän alkoholia nykyään ja oikeastaan koko lapsuuteni, mutta silloin oli vaan ihan pakko saada viiniä. Siskoni on huomattavasti älykkäämpi, menestyneempi ja paremman näköinen kuin minä. Itsellä add ja lukihäiriö.

Tokihan se voi olla niinkin, ettei tuo millään tasolla vaikuttanut. Minä vaan kun en saa sitä tietää. Tiedän ainoastaan, että toisella oli 100% päihteetön raskaus ja minun kohdallani kului alkoholia, ja lopputulos oli huonompi. Voihan siitä jankata loputtomiin miksi olen sellainen kuin olen, mutta kyllä se pahalta tuntuu, ettei äiti minun suojelemistani nähnyt yhtä arvokkaana kuin siskoni.

Jollain tavalla vaan vtuttaa tämä kulttuuri, että kaikessa pitäisi tähdätä siihen, että aikuisilla on varmasti hyvä mieli ja jokainen mieliteko täytetään. Ihan oikeasti, se 9 kk ilman päihteitä ei ole niin jumalaton ponnistus.

Äiskän on pakko saada viiniä raskausaikana ja isin on pakko saada seksiä heti synnytyksen jälkeen, vähintään äidin pitää keskittyä munan imemiseen tai isille tulee paha mieli ja on pakko pettää. Sitten taas vähän myöhemmin elämä onkin tylsää ja vaikeaa ja kumpikin tajuaa, ettei ole kohdannut just sitä veretseisauttavaa rakkautta niin on ihan pakko erota kun on ollut pakko päästä panemaan muita.

Minä ja mun tarpeet ja mun mielihalut, kun MÄ tahdon nii paskat muista!

Vierailija
35/278 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakoitsija pilaa oman terveytensä. Raskaana ollessaan pakottaa myös vauvansa imemään savuja. Edelleen alko ja huumeet kuitenkin minusta pahempia, mitä kaikkea nekin tekevät edes pieninäkään annoksina sikiön aivoille...

Tosiasiahan kuitenkin on, että ihan yhtä sairaita ne tupakoimattomien lapset voivat olla. Mikä sen tupakoimattoman äidin lapsen astman sitten aiheuttaa? Miksi sen tupakoimattoman äidin lapsella on ylivilkkautta tai kehityshäiriö? Johtuuko geeneistä vai mistä, mene ja tiedä.

Enkä siis puolustele tupakointia, mietin vain.

Vierailija
36/278 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikeasti huono äiti kirjoitti:

Jos olet raskaana ja tupakoit jatka lukemista, vaikka se ahdistaa.

Minä poltin ja lapseni joutuu kärsimään sen seuraukset, en minä vaan lapseni kaikkeni. En kaipaa synninpäästöä, enkä tahdo silityksiä päähäni, kunhan tekstini saa edes yhden tupakoivan äidin lopettamaan. En ole rohkea myöntäessäni tätä. Olen pelkuri en uskalla tehdä tätä omilla kasvoillani. Olen ollut julma pahoinpitelijä lapselleni.

Sinä äiti joka juuri mietit tupakalle lähtöä sikiö vatsassasi katkaise tupakka. Olin viimeisilläni raskaana kun menin polille, jossa otettiin tietenkin käyrille. Lapsi ei liikkunut. Mehua ja keksejä tuotiin, hoitaja koitti saada vauvaan eloa vatsan päältä. Tunnin päästä kiireellä ultraan, jossa huomattiin lapsen olevan ikään kuin syvässä unessa, joka johtui hapenpuutteesta. Lääkäri kysyi tupakoinko juuri ja se oli siinä, silloin minä vasta kunnolla tajusin mitä olin mennyt tekemään, mutta oli jo liian myöhäistä, koska lapsi syntyi kolmen päivän päästä. Lopetus ei auttanut enää mitään.

Raskaana tupakoiva äiti ei ole valmis kantamaan vastuuta lapsesta. Hän ei ole valmis kantamaan vastuuta teoistaan edes raskausaikana miten hän voisi koskaan olla maailman paras äiti? Tupakka menee kaiken edelle, vaikka et sitä haluaisikaan myöntää. Laillinen huume.

Tuli astma, olinhan minä siitä kuullut, mutta en koskaan nähnyt kohtausta. Se on hirveää katseltavaa kun lapsi ei saa henkeä ja menee siniseksi. Pahimmat kohtaukset tulevat öisin ja sairastelujen aikana. Olen voimaton siinä tilanteessa. Yleensä se on lievää hengenahdistusta urheillessa, jatkuvaa yskää, infektioita ja väsymistä. Onko lapseni ansainnut tällaista elämää? Ei, ei ole.

Hän kärsi myös koliikista, atopiasta ja allergioista. Vielä voi ilmetä lisää kasvaessa esimerkiksi oppimisvaikeuksia ja keskittymishäiriöitä. Silloin kukaan ei enää muista äidin raskausaikana polttamia tupakoita, vaan syytämme muita.

Yhdenkään tupakoivan lapsi tuskin syntyy täysin terveenä. Hapenpuutteesta seuraa aina jotain, vaikkemme sitä näkisi ensimmäisten elinvuosien aikana.

Ajattele lastasi, älä itseäsi! Sinä en kanna seurauksia, vaan hän pidä se mielessäsi.

Sinun stressi raskausaikana ei pilaa lapsesi tulevaisuutta. Tupakointisi pilaa sikiön tämän hetken ja vaikuttaa vielä pitkään tumppaamisen jälkeen, sitten sytytätkin jo uuden. Tupakointisi vaikuttaa lapseesi. Ole aikuinen ja kanna vastuu sisälläsi kasvavasta pienestä syyttömästä lapsesta. Jos elämä on kohdellut sinua kaltoin, älä sinä jatka kierrettä kohdellen syntymätöntä lastasi kaltoin. Mikään trauma ja mielenterveyshäiriö maailmassa ei oikeuta sinua pilaamaan lapsesi tulevaisuutta.

Sinä et kuitenkaan voi varmasti tietää, että nuo ovat seurausta tupakoinnista, ne olisivat voineet tulla siitä huolimatta.

Mitään et voi enää muuttaa. Tehty mikä tehty. Ainoa asia, jota voit muuttaa on tehdä asiat nyt eritavalla. Itsesi syyllistäminen ei myöskään auta enää mitään, koet vain olosi huonommaksi ja itsesi huonommaksi äidiksi.

En puolustele tupakointia, mutta toivottavasti ymmärrät, että itsesi syyllistäminen ei kuitenkaan tule mitään muuttamaan. Itseasiassa se vaikuttaa negatiivisesti sinun ja lapsesi väleihin.

Vierailija
37/278 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakointi vaikuttaa sikiöön AINA - toki usein lapsi syntyy terveenä, mutta aivot ovat kärsineet hapenpuutteesta, mikä vaikuttaa myöhemmin esim kognitiivisiin kykyihin. Hapenpuute vaikuttaa aina jollain tavalla, vaikka suoraa somaattista, tupakointiin liittyvää sairautta ei olisikaan.

Vierailija
38/278 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haulla: sikiön altistus tupakalle, löytyy googleĺla tietoa ja tutkimustuloksia.

Vierailija
39/278 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tosijuttuja: joku lääkäri oli sanonut vielä parikymmentä vuotta sitten alle 5 savuketta päivässä polttavalle äidille, että tupakoinnin lopettamisesta aiheutuva stressi on suurempi riski lapselle kuin itse tupakointi. Olisi mielenkiintoista kuulla alan ammattilaisen mielipide (ei, kaikki mammat eivät ole lääkäreitä vaikka mieli tekisikin kertoa se mielipiteensä).

Vierailija
40/278 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa sulle ainakin tupakka maistua

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kolme