Miksi terveydenhoitoalalla on niin paljon vittumaisia ihmisiä?
Voi tietysti johtua työolosuhteistakin, mutta tuntuu että aina kun soittaa ajanvaraukseen tai käy lääkärissä niin etenkin hoitajat on tosi epäkohteliaita. Ihan kuin potilaat olisi vain joku ylimääräinen riesa häiritsemässä heidän ylhäistä olemassaoloaan. Lääkärit taas ei jaksa edes kuunnella. Käyn tosi, tosi harvoin lääkärissä mutta aina tuntuu olevan sama asenne. Kävin äskettäin hakemassa reseptit silmätulehdukseen ja kyllä otti päähän katsella (yhdellä silmällä) sitä nyrpistelyä!
Kommentit (276)
Vierailija wrote:
Mummoni sairaalassa ollessaan kaatui vessassa ja löi päänsä. Sai aivoverenvuodon ja kuoli. Siinä ei silloin kauheasti tehnyt kenelläkään mieli hymyillä henkilökunnalle.
Ottaen huomioon että saavat vielä täysin vapaasti tap paa potilaitaan ilman että kukaan joutuu vastuuseen, pitäisi kyllä hymyä irrota.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Mummoni sairaalassa ollessaan kaatui vessassa ja löi päänsä. Sai aivoverenvuodon ja kuoli. Siinä ei silloin kauheasti tehnyt kenelläkään mieli hymyillä henkilökunnalle.
Ottaen huomioon että saavat vielä täysin vapaasti tap paa potilaitaan ilman että kukaan joutuu vastuuseen, pitäisi kyllä hymyä irrota.
Meinaatteko, että oli henkilökunnan vika, että mummo kaatui ja kuoli. Voin kertoa teille yllätyksenä, että ihminen voi kaatua kotona, kadulla, hoivakodissa tai jopa sairaalan osastolle ilman että se on kenenkään syy. Ainoa ratkaisu olisi sitoa yli 80-vuotiaat loppuelämäkseen sänkyyn makaamaan. Jokaisella ei voi olla henkilökohtaisrt hoitajaa rinnalla 24/7.
Vierailija wrote:
Kaikki tuntemani naislääkärit ovat siviilissäkin kireitä, lyhytpinnaisia ja jopa ilkeitä.
Suomessa on reilut 10 000 naislääkäriä. Montako heistä tunnet?
Olin kesällä sairaalassa 2 1/2 päivää kestäneen epilepsiakohtauksen vuoksi. Kaikki hoitajat ja lääkärit olivat tosi kivoja ja ystävällisiä lukuunottamatta yhtä hoitajaa, joka sattui olemaan vuorossa saatuani ihan järkyttävän migreenikohtauksen. Pyysin, anelin että hän Toisi lääkettä, mutta turhaan. Hän ei suostunut edes kysymään lääkäriltä voisiko minulle antaa mitään. Itse asiassa hän ei kertonut lääkärille, eikä merkinnyt mihinkään papereihin migreenikohtauksestani. Lopulta oksensin isossa kaaressa vatsan tyhjäksi ja seuraavana aamuna lääkäri ihmetteli miksi olin voinut pahoin edellispäivänä. Kun kerroin migreenikohtauksestani, hän oli ihan ymmällään, että miksei hänelle oltu kerrottu.
Vierailija wrote:
Vierailija kirjoitti:
Johtuu varmaan myös siitä, että työttömiä ym. alanvaihtajia kehoitetaan terveydenhuoltoalalle, kun siellä kuulemma on töitä. Tällaista ainakin itselleni ehdotettiin työkkäristä ja itselleni se olisi ollut todella sopimaton ala. Kaverini lähti opiskelemaan. Kaikille tämä ei sovi.
Tämä on kyllä varmaan totta. Hoitoala ei todellakaan sovi kaikille. Itsekin olin muutaman kuukauden työttömänä ja sitä alettiin ehdotella ihan kuin se olisi ainoa vaihtoehto maailmassa. Siellä ei yhtään huomioida että kaikki ei sovi kaikille aloille.
Ja eikös koulutuksessakin ole vähennetty kaikkia vaatimuksia? Itse ehdin laittaa hakemuksen lähihoitajakoulutukseen ja pääsin sisään ihan heittämällä. Onneksi sain oman alan töitä ennen kuin se alkoi. Olisin ollut todella karmea hoitaja. Olen tosi epäsosiaalinen enkä pidä ihmisistä. :D
Aikoinaan 80-luvulla sairaanhoito-oppilaitokseen oli 2-päiväiset pääsykokeet; oli kaikenlaisia testejä ja haastatteluja.Läpäisin kokeet hyvillä pisteillä, valmistuin sairaanhoitajaksi, mutta vaihdoin ammattia muutaman vuoden kuluttua. Todellisuus oli rankempaa, mitä kuvittelin.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ei aspa ole velvollinen olemaan mikään Anna Aurinkoinen. Usein syy nyrpeyteen löytyy, kun asiakas katsoo peiliin.
Mitä selität? Asiakaspalvelussa nimenomaan työnkuvaan kuuluu ystävällinen palvelu.
Ystävällinen voi olla ilman että on Anna Aurinkoinen. Ystävällinen ja kohtelias tarkoittavat eri asiaa kuin tekohymyllä väännetty keinotekoinen ilo. Aitoa iloa taasen ei tule, jos asiakas käyttäytyy kuin persereikä. Aspa ei ole likasanko, jonka tarvitsee kestää mitä vain hymyillen, vaikka osa niin luulee.
Miksi olet niin vittumaisessa työssä, olisiko aika vaihtaa jos niin vituttaa? Itse olet työsi valinnut, turha asiakkaita syyttää.
Missä työssä minä sinun mielestäsi olen? Itse olen ollut siinä käsityksessä, että valitsin työttömyyden tuossa kolmisen vuotta sitten. Pitkälti sinunkaltaisestesi vittumaisten asiakkaiden kanssa.
Voimakas hierarkia selittää aika paljon. Varsinkin kun hierarkia perustuu ns. viidakon lakiin, eli ei välttämättä osaamiseen tai asemaan, vaan pälättämiseen ja rivo ritvailuun. Kaikissa paikoissa, joissa on matala hierarkia ovat olleet myös ilmapiiriltään mukavimpia työpaikkoja.
Se koneen näppäily on huvittavaa. Ei tiedä pitääkö puhua vai odottaa, että näppäilee tiedot sinne. Kaikki vois harjoitella pikakirjoituksen. Hyvä, että tai jos kirjataan kaikki. Huonompi jos ei ja jos ei päädy potilaalle itselleen ne kirjaukset. Puhuminen 5 Min. ja näppäilyn toljottaminen 10 min.
Terveydenhuollossa varmasti on erittäin runsaasti v-maisia ihmisiä, en kiistä.
Pahin on kuitenkin kirkko/seurakunta.
Hirvittävä työilmapiiri ja papit lähes poikkeuksetta luonnehäiriöisiä kiusaajia "alempiaan" ja vapaaehtoistyöntyöntekijöitä kohtaan.
Tuskin edes ihmisinä kohtelevat.
Joskus tuntuu että heillä on tilannetaju kateissa. Itsekin menin ensiapuun pahan allergiakohtauksen takia ja hoitaja huusi suoraa huutoa että puhalla kunnolla siihen pef-mittariin. En jaksanut edes puhua, miten kovaa jaksaisin puhaltaa? Huutaminen auttaa siinä.
Vierailija wrote:
Älkää hyvät ihmiset arvostelko julkista hoitohenkilökuntaa! He ovat arvostelun yläpuolella.
Mutta asiaan:
Toivonkin soteuudistukselta linjausta siihen suuntaan, että potilas voi valita halutessaan yksityisen palveluntuottajan. Ne kun saavat systeeminsä kuntoon ja raha tulee tulosten myötä alkaa asiakkaiden virta kohti hyvää palvelua, siis asiakaspalvelua.
Kuka muistaakaan katsastusmiehet, nuo aikanaan valtion virkamiehet. Perseeseen ammuttuja olivat.
Vaan kuinkas on nyt? Katsastus on asiallinen ja miellyttävä kokemus.
Odottakaahan vaan etenkin te hoitajat, jotka ette koe asiakkaitanne asiakkaina. Potkuja satelee tulevaisuudessa, jos ei asenteet muutu, se on ihan varma!
Pikku ongelma vaan on se, että yksityisen yrityksen tarkoitus on tuottaa voittoa. Ja nämä voitot vedetään sitten verorahoista yksityistämisen myötä. Itse en halua, että mun verorahoilla aletaan maksaa kaiken maailman turhia tutkimuksia, joita yksityinen mielellään määrää, kun potilaalle tulee siitä hyvä mieli. Toki vaativa ja kallis erikoissairaanhoito ei siellä kiinnosta, koska siitä ei voittoja saa.
T: yksityisellä töissä
Kuuluu toimenkuvaan sek säästöihin. Mitä vähemmän ihmiset hakeutuu julkiselle sektorille sen parempi. Rahat säästyy kun ihmiset hakee ystävällisen palvelun yksityisiltä.
Niin, miettikää mitä teidän läheiset kokee hoitokodeissa. Kuinka montaa kohdellaan väkivaltaisesti, alistaen tai vielä pahemmin. Muistakaa, että me joudumme sinne itsekin. Olisi aika tehdä jotain, millä saisimme laitoksessa asuvien äänet kuuluviin! Samoin sairaaloissa olevien.
Vierailija wrote:
Niin, miettikää mitä teidän läheiset kokee hoitokodeissa. Kuinka montaa kohdellaan väkivaltaisesti, alistaen tai vielä pahemmin. Muistakaa, että me joudumme sinne itsekin. Olisi aika tehdä jotain, millä saisimme laitoksessa asuvien äänet kuuluviin! Samoin sairaaloissa olevien.
Aika pieni osa ihmisistä joutuu hoivakoteihin.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Aika pieni osa ihmisistä joutuu hoivakoteihin.
Ja yhä harvempi niihin tulevaisuudessa pääsee.
Olen suuhygienisti eikä tänään eikä eilen huvittanut olla empaattinen. En ole ollut, katsotaan jaksanko huomennakaan.
"Hyvää päivää ja hyvästi ja heipat, mene kotiisi siitä ruikuttamaan kun suu on kipeä kun et sitä itse hoida!"
HÄIVY!
Mä tykkään työstäni, olen sairaalahuoltaja. Johtuu aika pitkälle siitä, että saan pitää ihmiskontaktit hyvin lyhyinä eivätkä potilaatkaan ole niin typeriä, että haukkuvat sitä, joka tuo ruoan. Ei ole mikään ongelma hymyillä päivät pitkät, yleensä omille ajatuksille.
Toinen kokemus oli lääkäriasemaketjun valtakunnallisessa ajanvarauksessa. Se oli ihan puhdasta helvettiä, hyvin suurelta osin asiakkaiden vuoksi. Ihmiset käyttäytyvät liian usein törkeästi.
Vierailija wrote:
Potilaat ja omaiset muuttuneet vuosi vuodelta rasittavammaksi. Lehtijuttujen ja netin myötä tiedetään kaikesta kaikki. Ollaan kuitenkin niin tyhmiä, ettei ymmärretä sen oman läheisen olevan maailman napa hoitohenkilökunnalla. Vaaditaan kaikki tutkimukset vuodeosastolla johon suurin osa työikäisistäkään ei pääse edes kuukausien sairaslomien jälkeen. Itse ei olla valmiita ottamaan osaa läheisensä pärjäämiseen kotona, mieluiten säilötään laitokseen, niiden kerrottujen vaatimusten kera. Huoneen vesihanastakaan ei saada vettä itse omaisen mukiin vaan siihenkin on soitettava hoitaja paikalle täyttämään. Ei ymmärretä että se oman virtsatieinfektion vuoksi osastolla oleva omainen joutuu odottamaan sinne wc:n pääsyä monesta syytä, joku sairaampi tarvitsee apua kovaan kipuun, hengenahdistukseen, jne. Sitten möykätään kun hoitajia ei näy niin ovat siellä akuutimman potilaan huoneessa. Tai möykätään että istuvat kansliassa koneella niin tek
Ikävä kuulla. Itse tein kaikkeni omaisten pärjäämisen eteen, en ikinä olisi voinut toivoa että säilötään johonkin. Enkä vaatinut mitään, kohteliaasti pyysin. Vuodeosastolla olon ei pitäisi vaikuttaa tutkimuksiin pääsyyn vaikka vaikuttaa. Tuollaiset omaiset pitäs laittaa käytöskouluun.
Juuri tulin tänä aamuna leikkauksessa sairaalasta ja kaikki hoitajat olivat kohteliaita ja ystävällisiä! Meitä potilaita oli 4 lähdössä aamulla ja kaikki kiittelivät.
Ja sitten omaiset kieltää hygieniahaalarin, kun se rajoittaa itsemääräämisoikeutta.