Miksi terveydenhoitoalalla on niin paljon vittumaisia ihmisiä?
Voi tietysti johtua työolosuhteistakin, mutta tuntuu että aina kun soittaa ajanvaraukseen tai käy lääkärissä niin etenkin hoitajat on tosi epäkohteliaita. Ihan kuin potilaat olisi vain joku ylimääräinen riesa häiritsemässä heidän ylhäistä olemassaoloaan. Lääkärit taas ei jaksa edes kuunnella. Käyn tosi, tosi harvoin lääkärissä mutta aina tuntuu olevan sama asenne. Kävin äskettäin hakemassa reseptit silmätulehdukseen ja kyllä otti päähän katsella (yhdellä silmällä) sitä nyrpistelyä!
Kommentit (276)
Vierailija wrote:
Suuhygienistini oli hirmuisen mukava ja ammattitaitoinen. Asiallinen, ystävällinen ja osaava. Kun kiitin häntä yllättyneenä moisesta kohtelusta hoitoalalla, hän nauroi ja sanoi olevansa asiakaspalvelija ja käsityöläinen, ei hoitoalalla. Oli hyvällä tavalla ylpeä osaamisestaan. Mainio asenne. Varmasti tietysti työolot ja palkka eri luokkaa kuin hoitajilla.
Kyllä minä suuhygienistinä olen todellakin hoitoalalla enkä mikään käsityöläinen asiakaspalvelija. Minä hoidan ihmisten terveyttä enkä pelkästään silittele päätä...
Sairastuin elokuun alussa vakavasti ja olen tavannut vain ihania, sydämellisiä hoitajia ja lääkäreitä. Olen todella kiitollinen.
Vittumaisia on ihan joka alalla, jos omaan arvomaailmaan sellainen käsite kuuluu.
Ihmettelen aina, miten joillekin sattuu aina huono palvelukokemus. Sivusta seuranneena kyse on pitkälti nimenomaan siitä, että metsä vastaa just niinkuin sinne huudetaan.
Ehkä nämä ihmiset eivät käytä esim. työhakemuksissaan mainintaa "tulen toimeen erilaisten ihmisten kanssa" puhumattakaan että "omaan hyvät vuorovaikutustaidot". Olisi mielenkiintoista tietää, että mitähän heillä niiden sijaan lukee..
Vierailija wrote:
Vittumaisia on ihan joka alalla, jos omaan arvomaailmaan sellainen käsite kuuluu.
Ihmettelen aina, miten joillekin sattuu aina huono palvelukokemus. Sivusta seuranneena kyse on pitkälti nimenomaan siitä, että metsä vastaa just niinkuin sinne huudetaan.
Ehkä nämä ihmiset eivät käytä esim. työhakemuksissaan mainintaa "tulen toimeen erilaisten ihmisten kanssa" puhumattakaan että "omaan hyvät vuorovaikutustaidot". Olisi mielenkiintoista tietää, että mitähän heillä niiden sijaan lukee..
Vittumaisten ihmisten kanssa yleensä parhaiten tulee toimeen sillä että on itsekin vittumainen. Toisekseen toimeentuleminen ei tarkoita sitä että ihmisten kanssa haluaisi olla tekemisissä jatkuvasti. Kun asiakas on itse vittumainen ei hänen kanssa haluta olla tekemisissä eikä palvelu senkään vuoksi ole kovin ystävällistä että sekä sen ammattihenkilön että yhteiskunnan toive on että se hankala asiakas ei tule uudelleen.
ihmiset joilla paljon oireita esim itsellä terveys vaarantunut.vinkkinä hoitajille että joukossa yhden potilaan avun evääminen vaara tilanteiden piilottelu ja asiaton käytös.se vie ihmishenkiä ja johtoporras joka hyväksyy tälläisen niin turha odottaa asioiden parantumista potilasturvan tai hoitajien palkkojen tai arvostuksen muutosta parempaan.turussa tilanne 2024 järkyttävä.tuntuu että hoitajat lakkoilun myötä eivät ota vastuuta mistään.kipupotilaat ajetaan korvaushoitoon. itsellä ei hoitotahoa lainkaan ja terveydentilaäärimmäisen vakava.tyks\varha nyt on aika lopettaa selittely ja ruveta korjaamaan asioita.varsinkin päivystyksessä.
Vierailija kirjoitti:
Ne on ylikuormittuneita. Siis sellaisella tavalla, jota ei voi käsittää, ennen kuin on itse ollut siinä tilanteessa. Se riittämättömyyden tunne on ihan valtava, kun pitäisi pystyä antamaan niin paljon niin monelle eikä vain pysty. Silloin sitä alkaa priorisoida ihmisiä akselilla välitön hengenvaara - ei välitöntä hengenvaaraa. Jos selvästi elät ja hengität niin pärjäät, ja sut on vaan pakko jollain tasolla ohittaa, koska se seuraava asiakas voi olla joku joka ei välttis kohta enää elä ja hengitä. Se ei ole oikein, millään lailla, ja hyvä asiakaspalvelu ei vie aikaa yhtään enempää kuin huonokaan asiakaspalvelu, mut tää on yksi syy. Tosin siis vaan yksi, en kiellä etteikö ihan rehellisesti luonnevikaisiakin ihmisiä hakeutuisi hoitotyöhön. Itsekin olen saanut pääsääntöisesti kylmäkiskoista ja puoliksi välinpitämätöntä kohtelua, mut otan sen vaan merkkinä siitä että mulla nyt ei kuitenkaan ole mitään hengenvaarallista vaivaa ollu
Miten joku kiireettömän ajanvarauksen työntekijä ylikuormittuu? Ihan paskaa palvelua aina niiltä. Soitan, sanon nimeni ja tervehdin ja yleensä asiakaspalvelija on siinä kohdassa sitten hiljaa ja odottaa, että kerron täydellisesti asiani ilman, että hän esittää mitään kysymyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Arvostusta ei löydy suuntaan eikä toiseen.
Mitä ihme arvostusta nämä hoitajat haluavat? Olen ollut 20 vuotta labrahoitsuna ja aina naurattaa tämä narina jostain arvostuksesta.
Hyvä kyssäri
Minulla oli 2 tervhuollon ammattilaista perheessä. Toinen oli tätä.
Olen syntynyt vialliseksi ja aloittajan indikoima ikävä totuus on - ikävä totuus.
Mielestäni terveydenhuollon naisista on 1/4-1/3 tyhmiä kuin seinä. Eli niitä jotka itkevät lääkelaskuista eivätkä ymmärrä mistään normaaleista asioista mitään ylipäätään, niitäaä asioita joita muille ei tarvitse koskaan selitellä. Nuo eivät tajua ratakiskostakaan. Sitten ainakin 1/3 niitä piruja naisiksi.
Merkillistä kyllä vaikka lääkäreiden pitäisi olla älykkäitä, itsellä esim nykyinen omalääkäri ei ymmärrä aivan tavallisia asioita eikä ole edes mistään tietoinen mistä me "kaikki muut". Viime syksynä tämä esitti showna luulevansa "kaupungin kotihoitoa" joksikin 80-luvun Kotiavustajat ja Kodinhoitajat ry:ksi. Vittuilee niin rajusti, tulee esittäneeksi täysin tyhmää kuin saapasta ja tynnyrissä kasvanut idioottia. Oulussa on tyhmää porukkaa. Olkoot miten hakoja laajassa matikassa, fyssassa jne ja miten jumalolentoja nimeltä lääkärit, osalta selvästi puuttuu palikoita, joita valtaosalla on. Luonneviat päälle. Ilkeät ihmiset, vallan väärinkäytöstä pitävät jne. Itsetuntoa etsitään muiden, heihin nähden alisteisiin kiusaamisesta. Kuin koulukiusaajia mutta isoina. Työssä. Surullista.
Minusta on tullut tässä työssä vittumainen ihminen. Aloittaessani olin hoivaviettinen ja kutsumusta täynnä. Mutta huorittelu, pureminen, lyöminen yms mitä olen saanut kokea, on tehnyt minusta vittumaisen ihmisen
Jatkan.
Olin alta 6v, kun muistan siltä ajalta jo miten järkyttävän häijyjä lastenostan hoitajia oli. Siellä oli sairaita lapsia. Itse kärsin kivuliaista vurtsatietulehduksista korkealla kuumeella. Moni muu milloin mistäkin. Kipeitä sairaalahoidossa olevia oikeastu sairaita tuskaisia pieniä lapsia.
Hoitajista osa oli aivan piruja ihmisiksi.
Meitä revittiin ja riudottiin käsistä ja kainaloista, hakuttiin, tiuskittiin, peloteltiin ja kaikkea mikä nykyaikana olisi laitonta. Meitä kohdeltiin tosi ilkeästi. Kukaan ei koskaan lohduttanut. Päinvastoin. Meitä haukuttiin. Kiusta ja pelosta itkeviä, kuumeisia ja kivuliaita pieniä lapsia.
Itse kerran "hengitin väärin". Siitä lähti pilkka miten olin muka "huoannut". "Se hullu kakara huokailee!". Hulluksi kakaraksi meitä haukuttiin. Kun kävi papereista varmaan ilmi minulta murtuneen niskanikama, lääkäri irvi "Nysse hully kakara on vielä taittanut niskansakin!"
Tampereen sairaala oli kiva 60-/70-lukujen taitteessa ja 70-luvulla ... jep ^.
Kyllä, lapsilla painuu mieliin. ^
Mikään ei ole "alalla" muuttunut eikä ikinä tule muuttumaan. Hoitajiksi tungetaan elämänsä paskuutta muille kostamaan kaikki höpöt ja pöhköt joista ei ole edes kassaksi, siistijäksi, parturiksi, "ripsi- ja kynsiteknikoksi" tai siihen ammattiin johon ei opiskella.
Mutta niissä muissa pitääkin osata edes aspa ja käytös.
Lehtijuttujen myötä tiedetään, että muistisairas ihminen asuu huoneessa, jonka seinät on tahrittu ulosteella. Ja kun siitä sanoo hoitajalle, hoitaja ei reagoi. Omaisten on syytäkin heittäytyä rasittaviksi ja vaativiksi, jos henkilökunnan todellisuudentaju on hämärtynyt niin pahasti että tuota pidetään normaalina.
Lainaus ei toiminut joten lainasin tekstin itse.
Valitetaan ulostetahroista mutta jos lääkäri määrää potilaalle hygieniahaalarin, se on maailmanloppu ja omainen tulee taas lankoja pitkin.
Hoitajista on suurempi pula kuin potilaista.
Ylipainoiset päihdeongelmaiset nepsy diabeetikot karkottavat alalle aikovat.
Töihin jäävät vain ne ylipainoiset päihdeongelmaiset nepsy diabeetikot, jotka eivät muualle työllisty.
Niin metsä vastaa kuin sinne huutelee.
Jostain oudosta syystä mulla on sekä hoitoalan väestä että muista asiakaspalveluihmisistä ihan päinvastainen kokemus. Eivät he tekisi sitä työtä jos eivät lähtökohtaisesti pitäisi ihmisistä ja haluaisi näiden parasta. Korona-aika karkotti jo ne, jotka olivat alalla vääristä syistä tajuamatta hevon helevettiä modernista lääketieteestä.
Jus ne on vittulääkäreitä, lol.
Vierailija kirjoitti:
Niin käy aloilla, missä ei tarvitse välittää asiakkaiden tyytyväisyydestä vaan raha tulee valtiolta tai kunnalta. VR: henkilökunta on samanlaista.
Tämäpä juuri.
"Sattumalta" yksityisellä ei olla yhtä vittumaisia, vaikka sielläkin terveydenhoitoalalla ollaan vittumaisempia kuin muilla aloilla.
Ja näin on ollut aina, silloinkin kun oli aikaa istuskella kahvilla. Ja kuten lääkärit osoittavat, huono palkka ei ole tähän selitys. Enemmänkin niin päin että mitä enemmän palkkaa, sitä enemmän voidaan nyrpistellä-
Arvostuksen puute ei ole selitys. Enemmänkin päinvastoin. Kun kaikkialla toitotetaan kuinka tärkeitä hoitajat ovat, se oikein ruokkii ajatusta että missä meidän neljän tonnin peruspalkka + 1-2t lisät päälle!?
Sitä en kiistä, etteikö alalla olisi nyt veemäistä työskennellä. Syinä tähän ovat riittämätön työntekijöiden määrä ja hoitajien oma vittumainen asenne. Kun vanhimmat hoitajatantat kouluttavat nuoremmille että työ on paskaa, palkka on paska ja hoidettavat ovat paskoja, se tarttuu kaikkiin ja tekee kaikkien työstä vittumaista.
Lääkärien tapauksessa selitys on enemmän siinä, että heillä on massia ja valtaa. Ei tarvitse kumarrella ketään. Potilas on se joka saa ruinata reseptiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvostusta ei löydy suuntaan eikä toiseen.
Mitä ihme arvostusta nämä hoitajat haluavat? Olen ollut 20 vuotta labrahoitsuna ja aina naurattaa tämä narina jostain arvostuksesta.
Minä olen koko työikäni lukenut ja kuunnellut sitä kuinka tärkeä ammatti hoitaja on. Opettaja on se toinen ammatti jonka tärkeyttä pitää korostaa nonstop.
Kuinka monta kertaa minun ammattini on mainittu? Ei kertaakaan. AMK-koulutus, helvetin stresssaava työ, kaikilla työkavereilla burn out lähellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija wrote:
Suuhygienistini oli hirmuisen mukava ja ammattitaitoinen. Asiallinen, ystävällinen ja osaava. Kun kiitin häntä yllättyneenä moisesta kohtelusta hoitoalalla, hän nauroi ja sanoi olevansa asiakaspalvelija ja käsityöläinen, ei hoitoalalla. Oli hyvällä tavalla ylpeä osaamisestaan. Mainio asenne. Varmasti tietysti työolot ja palkka eri luokkaa kuin hoitajilla.
Kyllä minä suuhygienistinä olen todellakin hoitoalalla enkä mikään käsityöläinen asiakaspalvelija. Minä hoidan ihmisten terveyttä enkä pelkästään silittele päätä...
Hoitaminen on hyvin pitkälti päänsilittelyä, jotta hoidettavaan saa kontaktin ja hän on hoitomyönteinen. Placebo-ilmiöllä eli potilasta suggeroimalla hoituu puolet työstä. Hoitoala ja käsityöläisyys eivät sulje pois toisiaan. Mietipä vaikka neuro- ja plastiikkakirurgiaa.
Kyllä sinä olet siinä duunissasi palvelemassa asiakkaita. Ilman asiakkaita ei olisi tilipussia. En tietenkään tarkoita, että nöyristellä pitäisi, mutta sulla näkyy olevan heikko itseluottamus joten uhoilet ja tölvit. Ei hyvä.