Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi terveydenhoitoalalla on niin paljon vittumaisia ihmisiä?

Vierailija
07.04.2016 |

Voi tietysti johtua työolosuhteistakin, mutta tuntuu että aina kun soittaa ajanvaraukseen tai käy lääkärissä niin etenkin hoitajat on tosi epäkohteliaita. Ihan kuin potilaat olisi vain joku ylimääräinen riesa häiritsemässä heidän ylhäistä olemassaoloaan. Lääkärit taas ei jaksa edes kuunnella. Käyn tosi, tosi harvoin lääkärissä mutta aina tuntuu olevan sama asenne. Kävin äskettäin hakemassa reseptit silmätulehdukseen ja kyllä otti päähän katsella (yhdellä silmällä) sitä nyrpistelyä!

Kommentit (276)

Vierailija
1/276 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vittumaisia on muuallakin, vaikka asiakkaina.

Vierailija
2/276 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostusta ei löydy suuntaan eikä toiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/276 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on ylikuormittuneita. Siis sellaisella tavalla, jota ei voi käsittää, ennen kuin on itse ollut siinä tilanteessa. Se riittämättömyyden tunne on ihan valtava, kun pitäisi pystyä antamaan niin paljon niin monelle eikä vain pysty. Silloin sitä alkaa priorisoida ihmisiä akselilla välitön hengenvaara - ei välitöntä hengenvaaraa. Jos selvästi elät ja hengität niin pärjäät, ja sut on vaan pakko jollain tasolla ohittaa, koska se seuraava asiakas voi olla joku joka ei välttis kohta enää elä ja hengitä. Se ei ole oikein, millään lailla, ja hyvä asiakaspalvelu ei vie aikaa yhtään enempää kuin huonokaan asiakaspalvelu, mut tää on yksi syy. Tosin siis vaan yksi, en kiellä etteikö ihan rehellisesti luonnevikaisiakin ihmisiä hakeutuisi hoitotyöhön. Itsekin olen saanut pääsääntöisesti kylmäkiskoista ja puoliksi välinpitämätöntä kohtelua, mut otan sen vaan merkkinä siitä että mulla nyt ei kuitenkaan ole mitään hengenvaarallista vaivaa ollut. Sitten jos joku olisi ystävällinen, niin sitähän aivan säikähtäisi, että onko mulla nyt joku pahastikin vialla. :D

Vierailija
4/276 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin käy aloilla, missä ei tarvitse välittää asiakkaiden tyytyväisyydestä vaan raha tulee valtiolta tai kunnalta. VR: henkilökunta on samanlaista.

Vierailija
5/276 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne on ylikuormittuneita. Siis sellaisella tavalla, jota ei voi käsittää, ennen kuin on itse ollut siinä tilanteessa. Se riittämättömyyden tunne on ihan valtava, kun pitäisi pystyä antamaan niin paljon niin monelle eikä vain pysty. Silloin sitä alkaa priorisoida ihmisiä akselilla välitön hengenvaara - ei välitöntä hengenvaaraa. Jos selvästi elät ja hengität niin pärjäät, ja sut on vaan pakko jollain tasolla ohittaa, koska se seuraava asiakas voi olla joku joka ei välttis kohta enää elä ja hengitä. Se ei ole oikein, millään lailla, ja hyvä asiakaspalvelu ei vie aikaa yhtään enempää kuin huonokaan asiakaspalvelu, mut tää on yksi syy. Tosin siis vaan yksi, en kiellä etteikö ihan rehellisesti luonnevikaisiakin ihmisiä hakeutuisi hoitotyöhön. Itsekin olen saanut pääsääntöisesti kylmäkiskoista ja puoliksi välinpitämätöntä kohtelua, mut otan sen vaan merkkinä siitä että mulla nyt ei kuitenkaan ole mitään hengenvaarallista vaivaa ollut. Sitten jos joku olisi ystävällinen, niin sitähän aivan säikähtäisi, että onko mulla nyt joku pahastikin vialla. :D

Aika vähän niitä hengenvaarassa olevia potilaita kuitenkin suhteessa on. Ja jos ei kestä painetta, on väärällä alalla. Minä otan kylmäkiskoisen kohtelun ihan vain merkkinä siitä, että kyseessä on ammattitaidoton ja huonotapainen ihminen. Olen itsekin tehnyt työtä missä on hirveä kiire. Kukaan ei ollut hengevaarassa, mutta silti riitti ihmisiä jotka käyttivät tuota kiirettä tekosyynä käyttäytyä kuin luolamiehet ja -naiset.

Vierailija
6/276 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Potilaat ja omaiset muuttuneet vuosi vuodelta rasittavammaksi.  Lehtijuttujen ja netin myötä tiedetään kaikesta kaikki. Ollaan kuitenkin niin tyhmiä, ettei ymmärretä sen oman läheisen olevan maailman napa hoitohenkilökunnalla. Vaaditaan kaikki tutkimukset vuodeosastolla johon suurin osa työikäisistäkään ei pääse edes kuukausien sairaslomien jälkeen. Itse ei olla valmiita ottamaan osaa läheisensä pärjäämiseen kotona, mieluiten säilötään laitokseen, niiden kerrottujen vaatimusten kera. Huoneen vesihanastakaan ei saada vettä itse omaisen mukiin vaan siihenkin on soitettava hoitaja paikalle täyttämään. Ei ymmärretä että se oman virtsatieinfektion vuoksi osastolla oleva omainen joutuu odottamaan sinne wc:n pääsyä monesta syytä, joku sairaampi tarvitsee apua kovaan kipuun, hengenahdistukseen, jne. Sitten möykätään kun hoitajia ei näy niin ovat siellä akuutimman potilaan huoneessa. Tai möykätään että istuvat kansliassa koneella niin tekemässä työtään jonka kuvasta ei tunnu olevan käsitystä. Mm. lääkärin antamat määräykset (lääkemuutokset, verikoe pyynnöt) tehdään potilaan tietoihin joista HOITAJA kirjaa sen lääkkeen lääkelistalle, tulostaa listan ja tekee muutokset potilaan pillerikuppiin. Tilaa ne verikokeet koneella, huomioi mm. ravinnotta olo merkinnät sovittuihin paikkoihin.

Vierailija
7/276 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin käy aloilla, missä ei tarvitse välittää asiakkaiden tyytyväisyydestä vaan raha tulee valtiolta tai kunnalta. VR: henkilökunta on samanlaista.

Käytän junaa viikoittain ja saan aina hyvää palvelua. En muista ikinä nähneeni epäkohteliasta konnaria ja olen käyttänyt junia koko ikäni.

Vierailija
8/276 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kohdannut pääsääntöisesti mukavia hoitajia ja lääkäreitä. Vain yksi Helsingin kättärin naislääkäri jäänyt mieleen oikeasti epäasiallisesta käytöksestään ja siitäkin on jo yli kymmenen vuotta.

Vierailija
9/276 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Potilaat ja omaiset muuttuneet vuosi vuodelta rasittavammaksi.  Lehtijuttujen ja netin myötä tiedetään kaikesta kaikki. Ollaan kuitenkin niin tyhmiä, ettei ymmärretä sen oman läheisen olevan maailman napa hoitohenkilökunnalla. Vaaditaan kaikki tutkimukset vuodeosastolla johon suurin osa työikäisistäkään ei pääse edes kuukausien sairaslomien jälkeen. Itse ei olla valmiita ottamaan osaa läheisensä pärjäämiseen kotona, mieluiten säilötään laitokseen, niiden kerrottujen vaatimusten kera. Huoneen vesihanastakaan ei saada vettä itse omaisen mukiin vaan siihenkin on soitettava hoitaja paikalle täyttämään. Ei ymmärretä että se oman virtsatieinfektion vuoksi osastolla oleva omainen joutuu odottamaan sinne wc:n pääsyä monesta syytä, joku sairaampi tarvitsee apua kovaan kipuun, hengenahdistukseen, jne. Sitten möykätään kun hoitajia ei näy niin ovat siellä akuutimman potilaan huoneessa. Tai möykätään että istuvat kansliassa koneella niin tekemässä työtään jonka kuvasta ei tunnu olevan käsitystä. Mm. lääkärin antamat määräykset (lääkemuutokset, verikoe pyynnöt) tehdään potilaan tietoihin joista HOITAJA kirjaa sen lääkkeen lääkelistalle, tulostaa listan ja tekee muutokset potilaan pillerikuppiin. Tilaa ne verikokeet koneella, huomioi mm. ravinnotta olo merkinnät sovittuihin paikkoihin.

Ei asiakaspalvelussa työskenteleväkään voi syyttää ikäviä asiakkaita siitä, että on itse huono asiakaspalvelija. Samalla tavalla hoitotyötä tekevä ei voi syyttää ikäviä potilaita ja heidän omaisiaan siitä, ettei tee työtään hyvin. Peruskohteliaisuus ja käytöstavat pitää hallita.

Vierailija
10/276 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtuu varmaan myös siitä, että työttömiä ym. alanvaihtajia kehoitetaan terveydenhuoltoalalle, kun siellä kuulemma on töitä. Tällaista ainakin itselleni ehdotettiin työkkäristä ja itselleni se olisi ollut todella sopimaton ala. Kaverini lähti opiskelemaan. Kaikille tämä ei sovi. 

Vierailija
11/276 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisen sektorin yleinen ongelma. Asiakasta ei hahmoteta asiakkaaksi kun raha ilmestyy tyhjästä.

Vierailija
12/276 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en koe olevani asiakaspalvelija. Olen hoitotyön ammattilainen, tavoittelen potilaan parasta ja aina ne keinot ei ole niitä mitkä ovat potilaan tai omaisen mielestä paras vaihtoehto. Lääkäri tekee päätökset lääketieteelisistä asioista, ne pyynnöt voi kohdistaa hänelle, minua ei tarvitse vakuuttaa asiasta siinä välissä. Jos pyydän potilasta tekemään jotain itse, en tee sitä laiskuuttani vaan tähtäimenä on potilaan kuntoutuminen ns. kuntouttavatyöote. Jokainen itse yritetty nousu makuulta istumaan vuoteenreunalle on pieni askel eteenpäin siinä, että se onnistuu jossain vaiheessa täysin ilman apua. Samoin housujen nosto/laskeminen wc:ssa. Kyllä tekisin sen itse noepammin, mutta valitettavasti potilas ei saa minua mukaansa kotiutuessa tekemään sitä. Aina jaksaa hämmästyttää potilaat joilla toinen käsi kantositeessä/kipsissa/tms. Ei pystytä enää mihinkään itse, vaikka toinen käsi terve. Ei vaikka muistuttaa, että kautta aikojen on yksikätisetkin selvinneet. Pitää vain suunnitella vähän etukäteen toimintatapansa, antaa itselleen aikaa opetteluun ja olla sinnikäs. 

Sairaanhoitaja

Vierailija
13/276 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei asiakaspalvelussa työskenteleväkään voi syyttää ikäviä asiakkaita siitä, että on itse huono asiakaspalvelija. Samalla tavalla hoitotyötä tekevä ei voi syyttää ikäviä potilaita ja heidän omaisiaan siitä, ettei tee työtään hyvin. Peruskohteliaisuus ja käytöstavat pitää hallita.

Hoitaja joka on juuri hoitamassa toista potilasta, eikä siis voi tulla toisen potilaan luo sillä sekunnilla kun kello soi, ei ole huono asiakaspalvelija vaan ihminen. Joka ei voi olla kahdessa paikassa yhtä aikaa.

Hoitotyö on sellaista, että siinä tarvitaan ihminen siihen viereen, sitä ei voi hoitaa etänä puhelimella ja tietokoneella. Ja kun hoitajia on rajoitetusti, ja hoidettavien tarpeiden määrä vaihtelee, väistämättä tulee tilanteita ettei hoitoa saa niin nopeasti kuin haluaisi.

Vierailija
14/276 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johtuu varmaan myös siitä, että työttömiä ym. alanvaihtajia kehoitetaan terveydenhuoltoalalle, kun siellä kuulemma on töitä. Tällaista ainakin itselleni ehdotettiin työkkäristä ja itselleni se olisi ollut todella sopimaton ala. Kaverini lähti opiskelemaan. Kaikille tämä ei sovi. 

Tämä on kyllä varmaan totta. Hoitoala ei todellakaan sovi kaikille. Itsekin olin muutaman kuukauden työttömänä ja sitä alettiin ehdotella ihan kuin se olisi ainoa vaihtoehto maailmassa. Siellä ei yhtään huomioida että kaikki ei sovi kaikille aloille.

Ja eikös koulutuksessakin ole vähennetty kaikkia vaatimuksia? Itse ehdin laittaa hakemuksen lähihoitajakoulutukseen ja pääsin sisään ihan heittämällä. Onneksi sain oman alan töitä ennen kuin se alkoi. Olisin ollut todella karmea hoitaja. Olen tosi epäsosiaalinen enkä pidä ihmisistä. :D

Vierailija
15/276 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime keväänä piti hakea sairasloma todistus. Olin kovassa kuumeessa ja oksentanut ja ripuloinut edellisen yön. Olin ensimmäisenä niin jäin istumaan ilmoittautumisluukun eteen. Kolme hoitajaa juoruili siinä keskenään ja sen verran riitti aikaa minulle että yksi sanoi ettei siinä saa odottaa.

Helvetti täysi työ pysyä tajuissaan niin tuo on kohtelu. On niitä mukaviakin mutta tästä kolmikosta sanoin lääkärille. Kello oli jo reilusti yli 8 jolloin vastaanotto alkaa niin nämä vain juttelee jostain omista asioistaan. Kuulin kun istuin alle metrin päässä.

Vierailija
16/276 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lehtijuttujen myötä tiedetään, että muistisairas ihminen asuu huoneessa, jonka seinät on tahrittu ulosteella. Ja kun siitä sanoo hoitajalle, hoitaja ei reagoi. Omaisten on syytäkin heittäytyä rasittaviksi ja vaativiksi, jos henkilökunnan todellisuudentaju on hämärtynyt niin pahasti että tuota pidetään normaalina.

Vierailija
17/276 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama ilmiö kuin av:llä. Huono käyttäytyminen rohkaisee käyttäytymään huonosti. Varmaan päivittäin paljon asiakkaita, jotka ovat ihan perseestä. Tämä näkyy myös sosiaalitoimistoissa, joissa virkailijat näyttävät siltä, että happoa olisi heitetty naamalle.

Vierailija
18/276 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisistä on tullut valtavan vaativia ja oman arvon tuntevia. Meillä hoitajilla ei ole mitään arvoa. Kaikki tietävät meidän olevan huonosti palkattuja ja kiireisiä, jonka takia olemme muka jotain alempaa kastia=meille saa vittuilla.

Se on aivan uskomatonta, että vaikka miten yrittää auttaa, tulee aina vaan haukkuja niin potilailta kuin niiden omaisiltakin. Lopputulosta ei koskaan muisteta, muistataan vaan se, että kun joku hoitaja nyt ei hymyillyt tarjotinta tuodessaa. Moni ihminen parantuu ja pelastuu juuri hoitajien takia. Missä helvetti on arvostus sitä kohtaan.

Ja jos ei sitä apua saa juuri sillä sekunilla kun halutaan, sekin on hoitohenkilökunnan vika. Se on loputon suo.

Olkaa iloisia, että saatte apua ja hoitoa. Älkää olettako kuitenkaan enää saavanne hyvää "palvelua", jos ette näe hoitohenkilökuntaa edes ihmisinä.

Vierailija
19/276 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytän junaa viikoittain ja saan aina hyvää palvelua. En muista ikinä nähneeni epäkohteliasta konnaria ja olen käyttänyt junia koko ikäni.

Minä näin konduktöörin, jolta parikymppinen matkustaja yritti kysyä jotain aikataulusta. Konduktööri ei edes katsonut matkustajaa ja vastasi murisemalla. Ei siis murahtanut vastausta vaan murisi vastaukseksi.

Nukuin junassa ja konduktööri repi minut hereille kysyäkseen, olinko se "naisihminen" joka juuri tuli kyytiin edelliseltä asemalta. Siis repi käsivarresta, ei sanonut kovalla äänellä "Hei anteeksi..." tms. Sama konduktööri oli tarkistanut lippuni puoli tuntia sitten. Hän ei pahoitellut millään tavalla.

Kuulin konduktöörin kerran HUUTAVAN matkustajalle, jolla ei ollut opiskelijakortti valmiina kun liput tarkastettiin.

Tässä muutamia kokemuksia, enkä matkusta junalla edes kuukausittain. Vältän sitä mahdollisimman paljon, osaksi juuri tästä syystä.

Konduktööreillä tuntuu olevan asenne, kuin he olisivat poliiseja tai sotilaita hätätilan aikana. Normaalit käytössäännöt eivät kosketa heitä. Vaikka oikeasti he vain kulkevat tarkistelemassa lippuja.

Olin kyllä vilpittömän iloinen kun kuulin irtisanomisista, vaikka olisi kyllä ihme jos nuo huonotapaiset saisivat potkut. Kai heidän esimiehensäkin pelkäävät heitä.

Vierailija
20/276 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin metsä vastaa kun sinne huutaa? Kokeile ensikerralla tervehtiä ja olla peruskohtelias itsekin ja istu siellä missä pitääkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kahdeksan