Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi terveydenhoitoalalla on niin paljon vittumaisia ihmisiä?

Vierailija
07.04.2016 |

Voi tietysti johtua työolosuhteistakin, mutta tuntuu että aina kun soittaa ajanvaraukseen tai käy lääkärissä niin etenkin hoitajat on tosi epäkohteliaita. Ihan kuin potilaat olisi vain joku ylimääräinen riesa häiritsemässä heidän ylhäistä olemassaoloaan. Lääkärit taas ei jaksa edes kuunnella. Käyn tosi, tosi harvoin lääkärissä mutta aina tuntuu olevan sama asenne. Kävin äskettäin hakemassa reseptit silmätulehdukseen ja kyllä otti päähän katsella (yhdellä silmällä) sitä nyrpistelyä!

Kommentit (276)

Vierailija
261/276 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisten kohtaamiselle jää vähemmän aikaa koska resurssit ja määrärahat supistuvat. Kolmasosa kansasta on liikalihavia mikä aiheuttaa sydän- ja verisuonitauteja, tuki- ja liikuntaelin sairauksia,  2 tyypin diabetestä. Sitten on eläköityvä kansanosa ja vanhuuden vaivat. Nuorilla paljon mielenterveysongelmia. Monet hoitajat kokevat että he ovat mahdottoman haasteen edessä. He ylikuormittuvat. Norjassa lähihoitaja tienaa moninverroin enemmän kuin suomessa mikä houkuttelee ihmisiä hakeutumaan alalle. 

Vierailija
262/276 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisten kohtaamiselle jää vähemmän aikaa koska resurssit ja määrärahat supistuvat. Kolmasosa kansasta on liikalihavia mikä aiheuttaa sydän- ja verisuonitauteja, tuki- ja liikuntaelin sairauksia,  2 tyypin diabetestä. Sitten on eläköityvä kansanosa ja vanhuuden vaivat. Nuorilla paljon mielenterveysongelmia. Monet hoitajat kokevat että he ovat mahdottoman haasteen edessä. He ylikuormittuvat. Norjassa lähihoitaja tienaa moninverroin enemmän kuin suomessa mikä houkuttelee ihmisiä hakeutumaan alalle. 

Miten se, että alkaa qusipääksi ratkaisee luettelemasi ongelmat?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/276 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset luulevat terveydenhoidon olevan jotain asiakaspalvelua. Se ei ole, terveydenhoidon ammattihenkilöiden tehtävä ei ole miellyttää yksittäistä potilasta. Tehtävämme on edistää terveyttä väestötasolla ja mahdollisimman tehokkaasti ja oikeudenmukaisesti.

Ammattitaitoinen terveydenhuollon henkilö tietää, että kohtelemalla potilasta/asiakasta hyvin, hän todennäköisemmin sitouttaa hänet itsehoitoon paremmin, joka taas edesauttaa potilaan terveyttä samoin kuin kansanterveyttä. Kyse ei ole miellyttämisestä vaan normaaleista vuorovaikutustaidoista ja mentalisaatiokyvystä.

Vierailija
264/276 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset luulevat terveydenhoidon olevan jotain asiakaspalvelua. Se ei ole, terveydenhoidon ammattihenkilöiden tehtävä ei ole miellyttää yksittäistä potilasta. Tehtävämme on edistää terveyttä väestötasolla ja mahdollisimman tehokkaasti ja oikeudenmukaisesti.

Se on kirjaimellisesti asiakaspalvelua. Potilaat on muutettu asiakkaiksi. Ja sinä olet asiakaspalvelija, jos olet hoitaja tai lääkäri., tai muuta hoitohenkilökuntaa. Palvelusta maksavia asiakkaita. Meillä ei ole ilmaista terveydenhuoltoa. Ja kannattaisi myös muistaa, että potilaat, joita asiakkaiksi kutsutaan, veronmaksajankin ominaisuudessa maksaa palkkanne.

Vierailija
265/276 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en koe olevani asiakaspalvelija. Olen hoitotyön ammattilainen, tavoittelen potilaan parasta ja aina ne keinot ei ole niitä mitkä ovat potilaan tai omaisen mielestä paras vaihtoehto. Lääkäri tekee päätökset lääketieteelisistä asioista, ne pyynnöt voi kohdistaa hänelle, minua ei tarvitse vakuuttaa asiasta siinä välissä. Jos pyydän potilasta tekemään jotain itse, en tee sitä laiskuuttani vaan tähtäimenä on potilaan kuntoutuminen ns. kuntouttavatyöote. Jokainen itse yritetty nousu makuulta istumaan vuoteenreunalle on pieni askel eteenpäin siinä, että se onnistuu jossain vaiheessa täysin ilman apua. Samoin housujen nosto/laskeminen wc:ssa. Kyllä tekisin sen itse noepammin, mutta valitettavasti potilas ei saa minua mukaansa kotiutuessa tekemään sitä. Aina jaksaa hämmästyttää potilaat joilla toinen käsi kantositeessä/kipsissa/tms. Ei pystytä enää mihinkään itse, vaikka toinen käsi terve. Ei vaikka muistuttaa, että kautta aikojen on

Joudun aika ajoin osastohoitoon perussairauteni vuoksi. Kahta asiaa en voi lakata ihmettelemästä. Ensimmäinen on se, ettei pystytä itse hakemaan vettä ja soitetaan hoitaja tekemään se. Olen sanonut, että liikaa sängyssä selällään maatessa alkaa muodostua niitä veritulppia nopeammin ja toiseksi lytyssä oleviin keuhkoihin tulee herkemmin tulehduksia. Joku on sitten pitkin hampain käynyt lavuaarin luona täyttämässä vesikannunsa. 

Toinen asia on sairaalaruoka. Sen tarkoitus on ruokkia pääasiallisesti vuodepotilaita siten, ettei synny ravintoainepuutoksia sairaala-aikana. Se ei ole siis mitään hotellin ravintolan ruokaa. Se ei vaikuta kelpaavan kellekään ja siitä purnataan niin paljon, että potilaat ja omaiset taitavat itse olla mestarikokkeja ja -leipureita siviilissä. Jos huomataan vieruskaverilla olevan ruokarajoitteiden vuoksi eri ruokaa kuin itsellä, herää kateus ja huoli josko se sittenkin olisi parempaa kuin oman nenän alla oleva ruoka. Olen laskenut päivien ruoan energiasisällöt Finelin avulla ja tullut siihen lopputulokseen, että sairaalaruokailu onnistuu hyvin tavoitteessaan. Sairaalaan kun harva jää asumaan.

Vierailija
266/276 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Potilas kirjoitti:

Ja että kun työpaikalla ei ole kuntosalia, saa olla naama norsunvituilla ja kiukutella asiakkaille???? Voi jessus mitä paskaa.

Kuntosali on perusteltu hyvin työkyvyn ylläpidon kannalta. Se maksaa itsensä moninkertaisesti takaisin.

Vierailija
267/276 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Potilaat ja omaiset muuttuneet vuosi vuodelta rasittavammaksi.  Lehtijuttujen ja netin myötä tiedetään kaikesta kaikki. Ollaan kuitenkin niin tyhmiä, ettei ymmärretä sen oman läheisen olevan maailman napa hoitohenkilökunnalla. Vaaditaan kaikki tutkimukset vuodeosastolla johon suurin osa työikäisistäkään ei pääse edes kuukausien sairaslomien jälkeen. Itse ei olla valmiita ottamaan osaa läheisensä pärjäämiseen kotona, mieluiten säilötään laitokseen, niiden kerrottujen vaatimusten kera. Huoneen vesihanastakaan ei saada vettä itse omaisen mukiin vaan siihenkin on soitettava hoitaja paikalle täyttämään. Ei ymmärretä että se oman virtsatieinfektion vuoksi osastolla oleva omainen joutuu odottamaan sinne wc:n pääsyä monesta syytä, joku sairaampi tarvitsee apua kovaan kipuun, hengenahdistukseen, jne. Sitten möykätään kun hoitajia ei näy niin ovat siellä akuutimman potilaan huoneessa. Tai möykätään että istuvat kansliassa koneella niin tek

Jos et kestä painetta, niin kouluttaudu muihin hommiin, s tana!

Vierailija
268/276 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertoo aika paljon ihmisten asenteista hoitohenkilöitä kohtaan nämä kirjoitukset.

Toivottavasti itse olette sitten niitä ihania potilaita, jotka ansaitsevat vaan hymyjä ja nopeaa hoitoa.

Kertoo aika paljon hoitajasta, jos potilaan pitää ANSAITA hymy ja nopea hoito.

Kertoo aika paljon potilaasta, jos kuvittelee, että hoitajan ammattiin kuuluu sen vittuilun ja huonon käytöksen sietäminen. Ihan samalla lailla meillä pitäisi olla oikeus mahdollisimman rauhalliseen työympäristöön kuin muillakin.

Hoitajan työ vaatii pelisilmää ja kykyä tuntea empatiaa ihmistä kohtaan joka on sairastunut, turhautunut saamaan apua, kivuista kiukkuinen, jne. 

Vierailija
269/276 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitoala on naisten raksa. Sydämen sivistys puutteellista. Monenlaista elämänongelmaa ja traumataustaa. Paljon kuormittuneita yksinhuoltajia erityislapsineen. Hoidattavat itseään ja juoruilevat.

Vierailija
270/276 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni ei ymmärrä sitä, ettei edes Panadolia saa antaa potilaalle ilman lääkärin lupaa. Sen luvan perään joutuu soittamaan ja odottamaan, että lääkäri vapautuu käsilläolevista tehtävistään. Siinä voi mennä verrattain pitkäkin aika. Se, että soitetaan kelloa useamman kerran saman syyn vuoksi, ei nopeuta lääkärin luvan myöntämistä.

Vierailija
271/276 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihmetellyt samaa. Sairaanhoitajat tuntuvat monet vihaavan työtään ja nauttivan vittuilusta sairaille ihmisille. Jopa työterveyshuollossa on tällaisia töissä. 

Lääkärit sen sijaan ovat ystävällisiä. Parempi koulutus ja fiksumpia ihmisiä. Sairaanhoitajissa ärsyttää sekin, että kuvittelevat tietävänsä kaiken, jopa paremmin kuin lääkäri. Arvostus mennyt sairaanhoitajiin noiden mätämunien takia, vaikka hyviäkin hoitajia on. Kun sellaisen tapaa, muistaa pitkään. 

Ilmeisesti vittumaisimmat pannaan kohtaamaan potilaat ensimmäisenä, ettei vain olisi haluja tulla esim. päivystykseen turhaan. Ikävä kyllä olen alkanut vieroksua sairaanhoitajia myös muuten, koska aika monissa heissä on vapaa-ajallakin tuollaista ylimääräistä besserwiseröintiä ja jyräämistä. Pohjimmiltaanhan se on moukkamaista.

Vierailija
272/276 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alalle hakeutnut ihmisiä joille empatia on niin eksoottista, että tuollainen ala kiinnostanut

Vierailija
273/276 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet ammattitaidoton, jos ohitat empatian merkityksen potilastyössä. Samat asiat voi tehdä kunnioittavasti ja empaattisesti. Vittuilu ja epäystävällisyys kertovat vain ammattitaidon puutteesta ja moukkamaisuudesta. Tylyys on ammattitaidotonta ja luo konflikteja turhaan. 

Äläkä väitä, etten ole oikeassa. Olen työskennelyt pitkään huumeriippuvaisten vankien kanssa. Vittuileva sairaanhoitaja ei olisi pärjännyt työssäni päivääkään, koska omalla käytöksellään hän provosoi asiakasta väkivaltaan. Olen usein ihmetellyt, ettei työyhteisö puutu näihin mätämuniin, koska he pilaavat työyhteisön työilmapiirin ja luovat ongelmia provosoimalla väkivaltaan taipuvaisia potilaita. Omassa työyhteisössäni puututaan siihen, jos potilaita kohdellaan tylysti - siksi koska se on epäammattimaista ja väärin.

Työnohjaajana velvollisuuteni olisi puuttua tilanteeseen, jos huomaan epäammattimaisen asenteen työntekijällä. Myös johdon tulisi puuttua siihen eli itse jätän kyllä palautetta tällaisista hoitajista.

Vierailija
274/276 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitoala on aina vetänyt puoleensa persoonallisuushäiriöisiä, koska siinä saa olla ns. niskan päällä toiseen ihmiseen nähden. Suurin osa ei tietysti edes itse tiedosta tätä asiaa itsessään. Kaikista sukulaisista ja tuttavista hoitoalaa opiskelemaan lähtivät aina ne empatiakyvyttömimmät.

Lääkärit taas tulevat etuoikeutetuista oloista ja ovat usein kasvaneet koviin arvoihin ja halveksimaan vähäosaisia potilaitaan. Narsismi on yleistä lääkäreillä.

Etenkin mielenterveyspuoli. Varmaankin siksi, koska siellä voi sanoa potilaan olevan hullu, jos joku uskaltautuu valittamaan. Mahdollistaa monenlaista ja kollegat suojelee.

No siksi minäkin lopetan kokonaan julkisen mielenterveyspuolen asiakkuuden ja paranen sillä lailla. 

T: Antti Laine

Vierailija
275/276 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joudun aika ajoin osastohoitoon perussairauteni vuoksi. Kahta asiaa en voi lakata ihmettelemästä. Ensimmäinen on se, ettei pystytä itse hakemaan vettä ja soitetaan hoitaja tekemään se. Olen sanonut, että liikaa sängyssä selällään maatessa alkaa muodostua niitä veritulppia nopeammin ja toiseksi lytyssä oleviin keuhkoihin tulee herkemmin tulehduksia. Joku on sitten pitkin hampain käynyt lavuaarin luona täyttämässä vesikannunsa. 

Toinen asia on sairaalaruoka. Sen tarkoitus on ruokkia pääasiallisesti vuodepotilaita siten, ettei synny ravintoainepuutoksia sairaala-aikana. Se ei ole siis mitään hotellin ravintolan ruokaa. Se ei vaikuta kelpaavan kellekään ja siitä purnataan niin paljon, että potilaat ja omaiset taitavat itse olla mestarikokkeja ja -leipureita siviilissä. Jos huomataan vieruskaverilla olevan ruokarajoitteiden vuoksi eri ruokaa kuin itsellä, herää kateus ja huoli josko se sittenkin olisi parempaa kuin oman nenän alla oleva ruoka. Olen laskenut päivien ruoan energiasisällöt Finelin avulla ja tullut siihen lopputulokseen, että sairaalaruokailu onnistuu hyvin tavoitteessaan. Sairaalaan kun harva jää asumaan.

Kaikki kun eivät saa sieltä vuoteesta nousta. Itse olin leikkauksen jälkeen 2 viikkoa makuulla ja epiduraali päällä. Sen jälkeen tietysti kun oli lupa nousta ei hoitajan apua tarvinnut.

Sairaalassa olin 5 viikkoa putkeen niin ei riittänyt minulle se perusruoka annoskokoineen kattamaan ravinnontarvetta vaan oli jatkuva nälkä enkä saanut edes nukuttua kun vatsa kurni. Aloin sitten saamaan hieman isompia annoksia ja iltaisin pari palaa enemmän leipää niin jatkuva nälkä helpotti. Ruoka oli kyllä mielestäni ihan hyvää. Ja ei en ollut ylipainoinen läski jonka on pakko saada syötyä itsensä ähkyyn vaan lihaksikas hyväkuntoinen ihminen.

Vierailija
276/276 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Hoitoala on aina vetänyt puoleensa persoonallisuushäiriöisiä, koska siinä saa olla ns. niskan päällä toiseen ihmiseen nähden. Suurin osa ei tietysti edes itse tiedosta tätä asiaa itsessään. Kaikista sukulaisista ja tuttavista hoitoalaa opiskelemaan lähtivät aina ne empatiakyvyttömimmät.

Lääkärit taas tulevat etuoikeutetuista oloista ja ovat usein kasvaneet koviin arvoihin ja halveksimaan vähäosaisia potilaitaan. Narsismi on yleistä lääkäreillä."

"Etenkin mielenterveyspuoli. Varmaankin siksi, koska siellä voi sanoa potilaan olevan hullu, jos joku uskaltautuu valittamaan. Mahdollistaa monenlaista ja kollegat suojelee."

Tämä,nyt ollaan asian ja ongelmien ytimessä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi neljä