Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi terveydenhoitoalalla on niin paljon vittumaisia ihmisiä?

Vierailija
07.04.2016 |

Voi tietysti johtua työolosuhteistakin, mutta tuntuu että aina kun soittaa ajanvaraukseen tai käy lääkärissä niin etenkin hoitajat on tosi epäkohteliaita. Ihan kuin potilaat olisi vain joku ylimääräinen riesa häiritsemässä heidän ylhäistä olemassaoloaan. Lääkärit taas ei jaksa edes kuunnella. Käyn tosi, tosi harvoin lääkärissä mutta aina tuntuu olevan sama asenne. Kävin äskettäin hakemassa reseptit silmätulehdukseen ja kyllä otti päähän katsella (yhdellä silmällä) sitä nyrpistelyä!

Kommentit (276)

Vierailija
101/276 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halu käyttää valtaa alimpaan portaaseen eli potilaan roolissa olevaan

Vierailija
102/276 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne on ylikuormittuneita. Siis 9sellaisella tavalla, jota ei voi käsittää, ennen kuin on itse ollut siinä tilanteessa. Se riittämättömyyden tunne on ihan valtava, kun pitäisi pystyä antamaan niin paljon niin monelle eikä vain pysty. Silloin sitä alkaa priorisoida ihmisiä akselilla välitön hengenvaara - ei välitöntä hengenvaaraa. Jos selvästi elät ja hengität niin pärjäät, ja sut on vaan pakko jollain tasolla ohittaa, koska se seuraava asiakas voi olla joku joka ei välttis kohta enää elä ja hengitä. Se ei ole oikein, millään lailla, ja hyvä asiakaspalvelu ei vie aikaa yhtään enempää kuin huonokaan asiakaspalvelu, mut tää on yksi syy. Tosin siis vaan yksi, en kiellä etteikö ihan rehellisesti luonnevikaisiakin ihmisiä hakeutuisi hoitotyöhön. Itsekin olen saanut pääsääntöisesti kylmäkiskoista ja puoliksi välinpitämätöntä kohtelua, mut otan sen vaan merkkinä siitä että mulla nyt ei kuitenkaan ole mitään hengenvaarallista vaivaa ollut. Sitten jos joku olisi ystävällinen, niin sitähän aivan säikähtäisi, että onko mulla nyt joku pahastikin vialla. :D

Kakkapuhetta, se ei tee yksinomaan ilkeäksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/276 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin kuormittavasta työssä mutta en ole noin töykeä.

Se on ihan asiakaskiusaamista monesti, veetuillaan missä kohtaa vain voi. Pari tuttua on sairaanhoitajia, ja puhuvat tosi avoimesti töistä facessa.

Esim työkavereista että "vuorossa sen kanssa joka ei tee mitään".

Olen välillä ihan pöyristynyt, kuinka kauhea ilmapiirin tulee olla, että voi tuollaista edes kirjoittaa. Kertoo paljon, lähinnä näistä kirjoittajista itsestään.

Uskon että tämä siksi koska on naisvaltainen ala.

Vierailija
104/276 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitoala on ainoa varma työllistäjä.

Tuntuu välillä, että se on ainoa työllistäjä...

Juuri eräs ystäväni kaupan alalla päätti hakea opiskelemaam sh:ksi.

Hän työskentelee tehtävissä, joissa mahd. vähän on asiakaspalvelua, koska hänellä on äärimmäisennlyhyt pinna ihmisten kanssa.

Vierailija
105/276 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjakkuudet kasaantuu yleensä samalle alalle.

Vierailija
106/276 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en koe olevani asiakaspalvelija. Olen hoitotyön ammattilainen, tavoittelen potilaan parasta ja aina ne keinot ei ole niitä mitkä ovat potilaan tai omaisen mielestä paras vaihtoehto. Lääkäri tekee päätökset lääketieteelisistä asioista, ne pyynnöt voi kohdistaa hänelle, minua ei tarvitse vakuuttaa asiasta siinä välissä. Jos pyydän potilasta tekemään jotain itse, en tee sitä laiskuuttani vaan tähtäimenä on potilaan kuntoutuminen ns. kuntouttavatyöote. Jokainen itse yritetty nousu makuulta istumaan vuoteenreunalle on pieni askel eteenpäin siinä, että se onnistuu jossain vaiheessa täysin ilman apua. Samoin housujen nosto/laskeminen wc:ssa. Kyllä tekisin sen itse noepammin, mutta valitettavasti potilas ei saa minua mukaansa kotiutuessa tekemään sitä. Aina jaksaa hämmästyttää potilaat joilla toinen käsi kantositeessä/kipsissa/tms. Ei pystytä enää mihinkään itse, vaikka toinen käsi terve. Ei vaikka muistuttaa, että kautta aikojen on yksikätisetkin selvinneet. Pitää vain suunnitella vähän etukäteen toimintatapansa, antaa itselleen aikaa opetteluun ja olla sinnikäs. 

Sairaanhoitaja

Tätäköhän minut kotiuttanut sairaanhoitaja ajatteli, kun käsi leikattuna ja olkavarresta alaspäin käytännössä halvaantuneena pyysin apua paidan pukemiseen enkä saanut :)

Vierailija
107/276 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah hah, aloitus on tehty aikana, jolloin ajan sai varata puhelimitse..! Puhelinajanvarauksesta luovuttiin ajat sitten.

Vierailija
108/276 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitoala ei ole samalla tavoin asiakaspalvelua kuin esim. kaupan ala, seob hoitotyötä. Se taas tarkoittaa että päätyömme on tehdä asioita sinun terveytesi parhaaksi, ei siksi että joku asia on kivempaa kuin toinen. Joten saattaa käydä niin ettemme aina hymyile tai lätise turhia. Usko pois, asiakkaita riittää. Olemmehan itse myös niitä.

Vierailija
109/276 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitsut mieluummin kuluttaisivat päivänsä siellä kopissaan keskenään kälättämällä ja ärsyyntyvät kun potilaat häiriköi.

Vierailija
110/276 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisystävällisyys ja oikeanlainen asenne sekä empatia ovat asioita, jotka puuttuvat nykypäivän hoitajilta. Ylimielisyys ja oman paha olo pitää purkaa tiedostamatta asiakkaisiin. Asiaa ei auta huono palkkaus, huono työilmapiiri, huono johtaminen, vuorotyö jne. Hoitajan työ ei ole helppoa kaikenmaailman muutosten ja sääntöviidakon sekä pilipaliprojektien lomassa. 

Vierailija
111/276 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei aspa ole velvollinen olemaan mikään Anna Aurinkoinen. Usein syy nyrpeyteen löytyy, kun asiakas katsoo peiliin. 

Vierailija
112/276 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ei aspa ole velvollinen olemaan mikään Anna Aurinkoinen. Usein syy nyrpeyteen löytyy, kun asiakas katsoo peiliin. 

Mitä selität? Asiakaspalvelussa nimenomaan työnkuvaan kuuluu ystävällinen palvelu.

Vierailija
113/276 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan on vittumaisia lääkäreitä ja hoitajiakin, mutta yli 30 vuotta alalla olleena voin kyllä vakuuttaa, että ovat ne omaisetkin tässä vuosien varrella muuttuneet.   Jos hommat eivät mene niinkuin omaiset kuvittelevat, miten niitten pitäisi mennä, niin se huutaminen ja kiroilu on kyllä aivan käsittämätöntä. Ei tietenkään kaikkien omaisten, mutta yhä lisääntyvässä määrin. Uskoisin, että esim opettajat ovat huomanneet saman ilmiön. Monenlaiset täysin kouluttamattomat ihmiset kuvittelevat tietävänsä asiat paremmin kuin esim. lääkärit ja myös kertovat mielipiteensä varsin monisanaisesti ja äänekkäästi.

Vierailija
114/276 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Mitä selität? Asiakaspalvelussa nimenomaan työnkuvaan kuuluu ystävällinen palvelu.

Ystävällinen voi olla ilman että on Anna Aurinkoinen. Ystävällinen ja kohtelias tarkoittavat eri asiaa kuin tekohymyllä väännetty keinotekoinen ilo. Aitoa iloa taasen ei tule, jos asiakas käyttäytyy kuin persereikä. Aspa ei ole likasanko, jonka tarvitsee kestää mitä vain hymyillen, vaikka osa niin luulee. 

Vierailija
115/276 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Hah hah, aloitus on tehty aikana, jolloin ajan sai varata puhelimitse..! Puhelinajanvarauksesta luovuttiin ajat sitten.

Miten niin? Minä ainakin voin varata ajan puhelimella sairaanhoitajalle ja elämme sentään vuotta 2023. Soittavat vielä takaisin samana päivänä kun painaa ykköstä.

Vierailija
116/276 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummoni sairaalassa ollessaan kaatui vessassa ja löi päänsä. Sai aivoverenvuodon ja kuoli. Siinä ei silloin kauheasti tehnyt kenelläkään mieli hymyillä henkilökunnalle.

Vierailija
117/276 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan yksi syy sairaan- ja lähihoitajien töykeään käytökseen on se, että alalle on jo useamman vuoden päässyt hakeutumaan ilman soveltuvuuskokeita. Ei siis selvitetä millään tavalla sitä, millainen ihminen on luonteeltaan ja sopiiko hän hoitoalalle ja kohtamaan päivästä toiseen mitä erilaismepia enemmän ja vähemmän sairaita henkilöitä, tai muita jotka tarvitsevat apua. Alan koulutuksiin mon myös helppo päästä.

Niinpä joukkoon mahtuu myös kovin epäempaattisia henkilöitä, suorastaan ihmisvihaajia. Toki osanasa töykeään ja rumaan käytökseen on varmasti työn rasittavuudella ja kiireellä, mutta niitähän on nykyään joka alalla.

Iäkäs tätini joutui hiljattain terveyskeskuksen vuodeosastolle loukattuaan lonkkansa. Kun hän pyysi paikalla ollutta lähihoitajaa auttamaan hänet vessaan, oli vastaus ollut tyly "tee alles!" Kun täti oli kysynyt, että sinäkö sitten siivoat sotkun, oli vastaus edelleen tyly "no katotaan jos joku viittii ja kerkiää!". Onneksi paikalla oli ollut siivooja (Thaimaasta Suomeen muuttanut) joka oli mennyt auttamaan tädin vessaan. Sanomistahan siitä oli tullut, kun ei siivooja sais semmoista tehdä, mutta hyväsydämisenä ihmisenä halusi auttaa.

Vierailija
118/276 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Mitä selität? Asiakaspalvelussa työnkuvaan kuuluu asiakkaiden palvelu. Ei siellä työsopimuksessa mitään ystävällisyydestä puhuta. Sori siitä. 

t. eri

Vierailija
119/276 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Ystävällinen voi olla ilman että on Anna Aurinkoinen. Ystävällinen ja kohtelias tarkoittavat eri asiaa kuin tekohymyllä väännetty keinotekoinen ilo. Aitoa iloa taasen ei tule, jos asiakas käyttäytyy kuin persereikä. Aspa ei ole likasanko, jonka tarvitsee kestää mitä vain hymyillen, vaikka osa niin luulee. 

Miksi olet niin vittumaisessa työssä, olisiko aika vaihtaa jos niin vituttaa? Itse olet työsi valinnut, turha asiakkaita syyttää.

Vierailija
120/276 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tuntemani naislääkärit ovat siviilissäkin kireitä, lyhytpinnaisia ja jopa ilkeitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kahdeksan