Miksi terveydenhoitoalalla on niin paljon vittumaisia ihmisiä?
Voi tietysti johtua työolosuhteistakin, mutta tuntuu että aina kun soittaa ajanvaraukseen tai käy lääkärissä niin etenkin hoitajat on tosi epäkohteliaita. Ihan kuin potilaat olisi vain joku ylimääräinen riesa häiritsemässä heidän ylhäistä olemassaoloaan. Lääkärit taas ei jaksa edes kuunnella. Käyn tosi, tosi harvoin lääkärissä mutta aina tuntuu olevan sama asenne. Kävin äskettäin hakemassa reseptit silmätulehdukseen ja kyllä otti päähän katsella (yhdellä silmällä) sitä nyrpistelyä!
Kommentit (276)
Alalle, erityisesti lähihoitajiksi pakotetaan paljon työttömiä ja ihmisiä, jotka eivät oikeasti haluaisi olla sote-alalla tai tuota työtä tehdä. Kuitenkin sote-ala ja lähihoitajuus on monelle se viimeinen vaihtoehto kun muutakaan ei ole ja sote-ala on niitä harvoja, jolta löytyy yhä töitä.
Vierailija kirjoitti:
Mitään pahaa sanottavaa ei ole hoitajista, mutta lääkäreistä kylläkin... Ei katsota silmiin, ei tervehditä, ollaan ylimielisiä eikä anneta potilaalle edes mahdollisuutta kertoa itse ja pidetään ihan tyhmänä. Vastaus saattaa olla myös jotain "kirjallisuudessa sanotaan". Tulee just sellainen olo, että tuo lääketieteen ammattilainen tietää mitä tekee... NOT!
potilaalle annetaan mahdollisuus kertoa itse, kun lääkäri kysyy, että mikä toi vastaanotolla
Muistan yhden tapauksen, kun iäkkäämpi nainen oli kaatunut ja lyönyt päänsä. Menin yhden naisen kanssa auttamaan, ja kyselin onko paikalla lääkäriä tai hoitajaa.
Yksi oli, ja kommentoi vain ettei ole nyt työvuorossa, eikä tilanne vaikuta pahalta.
Poltin käämini täysin ja huusin sille että luuletko sinä saatanan v1ajakki että minä tilintarkastajana olen? Oma kaveri on kuollut aivoverenvuotoon kun kaatui, eli kyllä se on aina vakava tilanne kun lyö päänsä ja on tajunnan häiriöitä.
"Pelkkä" isompi aivotärähdys oli onneksi lopulta.
Vierailija kirjoitti:
Mitään pahaa sanottavaa ei ole hoitajista, mutta lääkäreistä kylläkin... Ei katsota silmiin, ei tervehditä, ollaan ylimielisiä eikä anneta potilaalle edes mahdollisuutta kertoa itse ja pidetään ihan tyhmänä. Vastaus saattaa olla myös jotain "kirjallisuudessa sanotaan". Tulee just sellainen olo, että tuo lääketieteen ammattilainen tietää mitä tekee... NOT!
Juu, ja sitten jos katsoo silmiin ja tervehtii, potilas on mielessään perustamassa perhettä, ottamassa asuntolainaa ja ulkoiluttamassa kahta yhteistä koiraa.
Vierailija kirjoitti:
Alalle, erityisesti lähihoitajiksi pakotetaan paljon työttömiä ja ihmisiä, jotka eivät oikeasti haluaisi olla sote-alalla tai tuota työtä tehdä. Kuitenkin sote-ala ja lähihoitajuus on monelle se viimeinen vaihtoehto kun muutakaan ei ole ja sote-ala on niitä harvoja, jolta löytyy yhä töitä.
Jo ennen sitä lähihoitajina oli paljon naisia, jotka eivät löytäneet mieleistä alaa. Suoraan sanottuna, kaukana siitä motivoituneimmasta työväestä ylipäätään. Halusivat kotiäideiksi, ja opiskelivat lähihoitajan ammatin. Työhaluja ei ollut alun perinkään.
Vierailija kirjoitti:
Mä tein muutaman kuukauden puhelinaspaa yksityisen lääkäriasemaketjun valtakunnallisessa ajanvarauksessa. Se huudon, haukkumisen ja vittuilun määrä oli jotain ihan käsittämätöntä. Palasin ensimmäiseen ammattiini sairaalahuoltajaksi. Yksikään potilas ei vänkytä tai ole hankala, sillä tuon ruokaa. Se pieni ero.
Et ole ollut mainitsemassasi ammatissa - LOPETA VALEHTELEMINEN tai ehkä se on juuri ominaista terveydenhuoltoalalla!
Vierailija kirjoitti:
Tuo on totta. Koskee lähinnä lähihoitajia.
Sairaanhoitajilla on joku juttu, että ajattelevat olevansa vähän korkeamman luokan asiantuntijoita. Siis työväen ylempää keskiluokkaa. Ja sitten on pettymys kun eivät olekaan, vaan sairaanhoitaja on entisen keskiluokan ammatti, siis ennen kuin keskiluokaksi katsottiin vain yli keskipalkan tienaava asiantuntijaväki.
Ja taas se alkaa! Akat itsekin käskee ottamaan miesvaltaisten alojen laittoman ahdistelun VITSINÄ, mutta heti kun kyse on naisvaltaisesta alasta niin johan alkaa syyttely ja leimaaminen. Miksi ette ole puolustamassa naisten mainetta? Miksi olette noin herkkiä ja huumorintajuttomia? Ottaisitte vitsinä ja olisitte kiitollisia että tuollaisille marmattajille edes suodaan hoitoa. Kukaan ei pakota käyttämään terveyspalveluita. Olkaa ilman, katsotaan kauanko pärjäätte.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tein muutaman kuukauden puhelinaspaa yksityisen lääkäriasemaketjun valtakunnallisessa ajanvarauksessa. Se huudon, haukkumisen ja vittuilun määrä oli jotain ihan käsittämätöntä. Palasin ensimmäiseen ammattiini sairaalahuoltajaksi. Yksikään potilas ei vänkytä tai ole hankala, sillä tuon ruokaa. Se pieni ero.
Et ole ollut mainitsemassasi ammatissa - LOPETA VALEHTELEMINEN tai ehkä se on juuri ominaista terveydenhuoltoalalla!
Kummassa? Luurissa ammattinimike oli asiakasneuvoja, ja kaikki eivät todellakaan ole hoitajataustaisia. Sori siitä. Privassa se ei ole edes toivottavaa, sillä myynnillisyys ja tptesiä halvempi telemarkkinointialan tes oli silloin kovassa huudossa. En tiedä menikö läpiMeidän tehtävä oli sanoa asiakkaille, ettemme tee hoidon tarpeen arviota. Kestin yllättävän kauan, pyöröovi kävi ihan syystä.
Huomasin äsken, että olin,aiemmin vastannut pari sivua aiemmin ihan samalla tavalla. No, tulipahan kokemus selväksi. Varmasti olisin vittumainen, jos olisin hoitaja. Siksi en ole.
Iso osa varmaan ei jaksa enää olla ihmisten pahoinvoinnin nyrkkeilysäkkinä. Ihmiset voivat olla tosi ilkeitä,joten he oireilevat takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Muistan yhden tapauksen, kun iäkkäämpi nainen oli kaatunut ja lyönyt päänsä. Menin yhden naisen kanssa auttamaan, ja kyselin onko paikalla lääkäriä tai hoitajaa.
Yksi oli, ja kommentoi vain ettei ole nyt työvuorossa, eikä tilanne vaikuta pahalta.
Poltin käämini täysin ja huusin sille että luuletko sinä saatanan v1ajakki että minä tilintarkastajana olen? Oma kaveri on kuollut aivoverenvuotoon kun kaatui, eli kyllä se on aina vakava tilanne kun lyö päänsä ja on tajunnan häiriöitä.
tuon luettuani mietin, että on pelkästään hyvä, että terveydenhoitoyksiköissä on nykyisin nollatoleranssi potilaiden tai heidän saattajiensa taholta tulevalle aggressiiviselle käytökselle.
En oikein allekirjoita tuota väitettä, että asiakkaat ja työvaatimukset olisivat nykypäivänä jotenkin muuttaneet hoitajia huonompaan suuntaan. Itse opiskelin alaa vuosituhannen vaihteessa ja ikinä en ole sen jälkeen nähnyt yhtä kauheaa käyttäytymistä ja työpaikkakiusaamista. Käyttäytyminen asiakkaita ja esim. opiskelijoita kohtaan oli täysin ala-arvoista nimenomaan julkisella puolella.
Mietin silloin, että kun nuo vanhat työtekijät (suuret ikäluokat) lähtevät eläkkeelle, muuttuu ala parempaan suuntaan. Ikävä kuulla, että tuota sairasta työkulttuuria ollaan siirretty eteenpäin uusille sukupolville.
Pari erittäin hyvääkin lääkäriä on ollut mutta sitten ne muut...
Olen tullut siihen päätelmään, että kyseessä on vallankäyttö mistä ne vittumaiset nauttivat.
Vierailija kirjoitti:
Jos vittumaisia on muuallakin, vaikka asiakkaina.
asiakkaat ovat kipeitä ja jonottaneet pitkään paskaan terveydenhuoltoon. niiden kuuluukin olla vittuuntuneita
hoitajien homma on suojatyöpaikka suurille massoille, jotka ovat niin huonoja ihmisiä, etteivät muihin hommiin kyenneet.
ärsyttää hoitajien ruikutus palkasta. olisivat opiskelleet lääkäriksi, jos haluaisivat enemmän palkkaa. silloin tosin joutuisi käymään töissä eikä aina voisi olla saikulla, lakossa tai äitiyslomailemassa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tuon luettuani mietin, että on pelkästään hyvä, että terveydenhoitoyksiköissä on nykyisin nollatoleranssi potilaiden tai heidän saattajiensa taholta tulevalle aggressiiviselle käytökselle.
Huomasitko, että v1jakiksi haukkuminen tapahtui sen jälkeen kun terveydenhoidon ammattilainen rikkoi lakia kieltäytymällä auttamisvelvollisuudesta?
kts. pelastuslaki (379/2011).
Vierailija kirjoitti:
hoitajien homma on suojatyöpaikka suurille massoille, jotka ovat niin huonoja ihmisiä, etteivät muihin hommiin kyenneet.
ärsyttää hoitajien ruikutus palkasta. olisivat opiskelleet lääkäriksi, jos haluaisivat enemmän palkkaa. silloin tosin joutuisi käymään töissä eikä aina voisi olla saikulla, lakossa tai äitiyslomailemassa
Olen akateeminen ja oikein hyvin kykenen niihinkin hommiin ja silti teen lähihoitajan hommia, joihin myös kykenen oikein hyvin. Vain suomessa on noin patologinen ajatusmaailma, että lähihoitajan tai yleisesti hoitajan ammatti olisi vain heille, jotka eivät muuhun kykene. Voi tulla yllätyksenä, että hoitajilla on monelaisia syitä olla juuri hoitajana. lääkärit voivat muuten aika vapaasti miettiä viikkotyötuntinsa. Niin ei pitäisi olla, koska maassame on tällä hetkellä aika paha hoitovelka ja sille voisi tehdä jotain, mutta päättäjät (niin hyvinvointialueiden johdossa olevat kuin eduskunnassa) eivät halua sille tehdä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Sanonta:Sisar Hento Valkoinen on enää muisto vain näistä kutsumusammattilaisista.
Minä en tee töitä kutsumuksesta vaan ihan siksi, että siitä saa palkkaa. Hoitoala valikoitui aikoinaan työpaikaksi siksi, että töitä riittää ja myöskin tarvittaessa vaihtelua. Työ on ajoittain ihan kivaa, mutta kieltämättä kun kaikki on vedetty niin tiukille ja kaikkiin pyyntöihin joutuu vastaamaan, että ei ole tai ei onnistu, niin kyllä se alkaa syödä omaa jaksamista. Tällä hetkellä omassa yksikössäni käytössä ei ole lääkäriä joten kukaan ei oikein ota kantaa mihinkään tai kirjouta lähetteitä eteenpäin, jolloin asiakkqiden asiat seisoo. Samaan aikaan omaiset kiukuttelee, kun asiat ei etene ja se kiukku purkaantuu minuun ja kollegoihini. Jotta jaksan tehdä tätä työtä, niin hoidan asiakkaani mahdollisimman hyvin näissä olosuhteissa, mutta omaisten kiukuttelua en enää kuuntele vaan siihen vedän rajan.
muistelin, että pelastuslaissa ei ole mitään sellaista kuin auttamisvelvollisuus. Tarkistin asian ja muistin oikein. Ei ole siellä sanallakaan mainittu auttamisvelvollisuutta.
on siellä kyllä velvollisuus osallistua pelastustoimintaan
ja ilmeisesti tuo lääkäri sen täytti, kun totesi ettei näytä olevan mitään kovin vakavaa, että olisi pitänyt heti auttaa. Muutenkin, kun olitte jo tk:ssa, niin eiköhän se potilas otettu sitten kuitenkin akuuttina hoitoon tai ohjattu hoitoon muualle - niin kuin pitääkin tehdä. Usein potilasta auttava maallikko vain menee niin paniikkiin, että alkaa itse rikkinäisellä logiikalla miettiä ja kuljettaa itse potilaan tk:hon, josta sitten sanotaan, että olis pitänyt soittaa 112:een. Jotkut lähtevät itse viemään sydänkohtausta saanutta puolisoaan autollaan sairaalaan, jossa otaksuvat olevan päivystystoimintaa vain koska ahdistuivat häken kysymystulvasta. Sitten suututaan, kun sairaalssa sanotaan, että ei me täällä voida auttaa, että pitää soittaa häkeen. Ja sitten vasta suutuaankiin, jos sanotaan, että olisi pitänyt odottaa ambulanssia siellä paikanpäällä, että olisi hoito voitu aloittaa aiemmin ja vaurioita ei olisi tullut.
muutoin sitten ei ole koskaan aiheellista alkaa haukkumaan toisia, jos toinen ei ala toimimaan siten kuin itse haluaisi. asiallisen käytöksen luulisi aikuisen osaavan.