Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi terveydenhoitoalalla on niin paljon vittumaisia ihmisiä?

Vierailija
07.04.2016 |

Voi tietysti johtua työolosuhteistakin, mutta tuntuu että aina kun soittaa ajanvaraukseen tai käy lääkärissä niin etenkin hoitajat on tosi epäkohteliaita. Ihan kuin potilaat olisi vain joku ylimääräinen riesa häiritsemässä heidän ylhäistä olemassaoloaan. Lääkärit taas ei jaksa edes kuunnella. Käyn tosi, tosi harvoin lääkärissä mutta aina tuntuu olevan sama asenne. Kävin äskettäin hakemassa reseptit silmätulehdukseen ja kyllä otti päähän katsella (yhdellä silmällä) sitä nyrpistelyä!

Kommentit (276)

Vierailija
201/276 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja taas se alkaa! Akat itsekin käskee ottamaan miesvaltaisten alojen laittoman ahdistelun VITSINÄ, mutta heti kun kyse on naisvaltaisesta alasta niin johan alkaa syyttely ja leimaaminen. Miksi ette ole puolustamassa naisten mainetta? Miksi olette noin herkkiä ja huumorintajuttomia? Ottaisitte vitsinä ja olisitte kiitollisia että tuollaisille marmattajille edes suodaan hoitoa. Kukaan ei pakota käyttämään terveyspalveluita. Olkaa ilman, katsotaan kauanko pärjäätte.

Ja näin tuli todistettua itse hoitajan "suulla" väite todeksi.

Vierailija
202/276 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

muistelin, että pelastuslaissa ei ole mitään sellaista kuin auttamisvelvollisuus. Tarkistin asian ja muistin oikein. Ei ole siellä sanallakaan mainittu auttamisvelvollisuutta.

on siellä kyllä velvollisuus osallistua pelastustoimintaan

ja ilmeisesti tuo lääkäri sen täytti, kun totesi ettei näytä olevan mitään kovin vakavaa, että olisi pitänyt heti auttaa. Muutenkin, kun olitte jo tk:ssa, niin eiköhän se potilas otettu sitten kuitenkin akuuttina hoitoon tai ohjattu hoitoon muualle - niin kuin pitääkin tehdä. Usein potilasta auttava maallikko vain menee niin paniikkiin, että alkaa itse rikkinäisellä logiikalla miettiä ja kuljettaa itse potilaan tk:hon, josta sitten sanotaan, että olis pitänyt soittaa 112:een. Jotkut  lähtevät itse viemään sydänkohtausta saanutta puolisoaan autollaan sairaalaan, jossa otaksuvat olevan päivystystoimintaa vain koska ahdistuivat häken kysymystulvasta. Sitten suutut

Palataanpa tähän.

Kyseinen henkilö ei ollut missään tk:ssa, vaan ulkona. Paikalle tullut naishenkilö soitti 112:seen, kun minä yritin selvittää mikä oli tilanne. Nainen oli ensin tajuton, sitten avasi silmät mutta ei reagoinut puhutteluun.

Voin taata ilman asiantuntemustakin, ettei kyseinen henkilö voinut diagnosoida tilanteen olleen ok, kun käveli 20 metrin päästä kiireisenä ohi ostoskassin kanssa, edes pysähtymättä saati sitten että olisi käyttänyt 30 sekuntia ajastaan katsomalla lähempää mikä oli tilanne.

Jos olet eri mieltä, ole hyvä ja perustele?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/276 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oikein allekirjoita tuota väitettä, että asiakkaat ja työvaatimukset olisivat nykypäivänä jotenkin muuttaneet hoitajia huonompaan suuntaan. Itse opiskelin alaa vuosituhannen vaihteessa ja ikinä en ole sen jälkeen nähnyt yhtä kauheaa käyttäytymistä ja työpaikkakiusaamista. Käyttäytyminen asiakkaita ja esim. opiskelijoita kohtaan oli täysin ala-arvoista nimenomaan julkisella puolella.

Mietin silloin, että kun nuo vanhat työtekijät (suuret ikäluokat) lähtevät eläkkeelle, muuttuu ala parempaan suuntaan. Ikävä kuulla, että tuota sairasta työkulttuuria ollaan siirretty eteenpäin uusille sukupolville.

Olen vuosikymmeniä seurannut paikallisen terveyskeskuksen tilannetta. Joskus 90- luvulla oli tilanne ihan kamala ja monia työpaikkoja nähneenä tiedän että huonoin ilmapiiri on paikoissa joissa on vanhoja työntekijöitä, niitä vuosikymmeniä paikassa jumittaneita. He pilaavat aina työilmapiirin. Odotin sitä päivää kun vanhat jää eläkkeelle ja bingo: tilanne parani huomattavasti. Sain välillä hyvääkin palvelua. Nyt taas kun heistä osa on ollut yli kymmenen vuotta samassa työpaikassa, alkaa tulemaan samaa käytöstä. On onneksi vaihtuvuutta ja uusia tulee alalle. Silti yksi harjoittelija oli jo valmiiksi asenteeltaan kuin "vanha tekijä". Lääkärit meillä vaihtuu hurjaa tahtia, enkä ihmettele. Keikkalääkärit ja kesälääkärit on parhaita. Samoin vieraskieliset, puolikieliset jotka oikeasti haluaa hoitaa ja auttaa. Olisi mielenkiintoista kuulla mitä mieltä ulkomailta tulleet lääkärit ovat Suomen terveydenhoidosta ja asenteesta.

Vierailija
204/276 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oikein allekirjoita tuota väitettä, että asiakkaat ja työvaatimukset olisivat nykypäivänä jotenkin muuttaneet hoitajia huonompaan suuntaan. Itse opiskelin alaa vuosituhannen vaihteessa ja ikinä en ole sen jälkeen nähnyt yhtä kauheaa käyttäytymistä ja työpaikkakiusaamista. Käyttäytyminen asiakkaita ja esim. opiskelijoita kohtaan oli täysin ala-arvoista nimenomaan julkisella puolella.

Mietin silloin, että kun nuo vanhat työtekijät (suuret ikäluokat) lähtevät eläkkeelle, muuttuu ala parempaan suuntaan. Ikävä kuulla, että tuota sairasta työkulttuuria ollaan siirretty eteenpäin uusille sukupolville.

Kun yksi mätä omena löytää kavereita, niin koko työyhteisö mädäntyy sellaiseksi, ettei hyvä hoitaja siellä pysty työskentelemään. Siksi jotkut paikat ovat aivan kamalia. Hyviä hoitajia käy, mutta oman jaksamisensa vuoksi he vaihtavat pian paikkaa.

Vierailija
205/276 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäpä ammattilainen totesi, että ambulanssi on tulossa, muita ihmisiä on jo paikalla ja tilanne näyttää siltä, ettei hänen ammatillisella läsnäolollaan ole odotellessa mitään väliä?

Vierailija
206/276 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on poltettu valtakunnallisesti loppuun. Tällä menolla kaikkien hyvinvointialueiden henkilöstö keskitetään jonnekin Kellokoskelle tai mitä näitä nyt on vielä niitäkään pystyssä.

Vierailija
207/276 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitoalasta tulee mieleen rakennusala vuosikymmeniä sitten.

Vanhat parrat opettivat nuorille kuinka työ on paskaa, palkka on paska ja perrrkeleen porrrvari riistää.

Asenne oli että kyllä tällä palkalla tekee minimin, mutta ei yhtään enempää. Ensin palkka ylös, sitten katseltaisiin sitä työmotivaatiota. Vain tyhmä on huomaavaisempi ja ystävälisempi kuin on pakko. Sitten kun asiakas tarvitsi jotain, tupruteltiin tupakkia naaman edessä kun asiakkaan piti pyytää eikä kukaan muu osannut tai saanut hommaa tehdä.

On sanomattakin selvää, ettei palkkoja nostettu. Tuossa vaiheessa se ei olisi hyödyttänyt mitään. Lisää palkkaa -> lisää nyrpeää käytöstä. Ne vanhat raksaäijät olisivat halunneet tuplapalkan ja aseman, jossa asiakas saa pyytää polvillaan viitsisikö arvostettu raksamestari tulla jotain tekemään. Sama hoitajilla. Satanen on paskakorotus, tonni tai kaksi lisää niin päästään alkuun.

Ensin peruste palkankorotukselle, sitten palkankorotus. Näin se menee asiantuntija-aloilla, joilla palkat ovat nousseet. Sama hoitajille. Ensin se työn tekeminen sydämmellä ja asiantuntijuuden kehittäminen, sitten lisää palkkaa.

Ja näin se meni raksallakin. Koulutukseen alettiin panostaa, samoin kuin asiakaspalveluun. Nykyiset raksayrittäjät ja raksatyöntekijät osaavat jo puhua asiakkaan kanssa. Siksi palkatkin ovat parempia kuin ennen.

Jos taas hoitajat haluavat vertautua asiantuntija-aloihin, sitten on syytä uudistaa alaa ja kunnolla.

Vierailija
208/276 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

muistelin, että pelastuslaissa ei ole mitään sellaista kuin auttamisvelvollisuus. Tarkistin asian ja muistin oikein. Ei ole siellä sanallakaan mainittu auttamisvelvollisuutta.

on siellä kyllä velvollisuus osallistua pelastustoimintaan

ja ilmeisesti tuo lääkäri sen täytti, kun totesi ettei näytä olevan mitään kovin vakavaa, että olisi pitänyt heti auttaa. Muutenkin, kun olitte jo tk:ssa, niin eiköhän se potilas otettu sitten kuitenkin akuuttina hoitoon tai ohjattu hoitoon muualle - niin kuin pitääkin tehdä. Usein potilasta auttava maallikko vain menee niin paniikkiin, että alkaa itse rikkinäisellä logiikalla miettiä ja kuljettaa itse potilaan tk:hon, josta sitten sanotaan, että olis pitänyt soittaa 112:een. Jotkut  lähtevät itse viemään sydänkohtausta saanutta puolisoaan autollaan sairaalaan, jossa otaksuvat olevan päivystystoimintaa vain kos

sivusta: mistä se va ja kiksi toista haukkunut ihminen tiesi, että ohikulkija oli lääkäri ja että toinen ohikulkija oli hoitaja? Oliko niillä hihamerkit

Vierailija
209/276 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairastuin elokuun alussa vakavasti ja olen tavannut vain ihania, sydämellisiä hoitajia ja lääkäreitä. Olen todella kiitollinen.

Oli täällä sentään jokin positiivinenkin kommentti. Minä jo ajattelin... Itse myös saanut aina ystävällistä palvelua, sellaista, että ollaan potilaan puolella. Ammattilaiset joutuvat toimimaan myös resurssien rajoissa, mutta aina on kaikki perusteltu. Suosittelisin ihmisiä tarkastelemaan hetki tilanteita oman itsensä ulkopuolelta. Asettumaan sen hoitajan tai lääkärin asemaan ja katsomaan omaa tilannetta järjestelmän näkökulmasta. Kyllä kaikki haluavat olla hyviä työssään, hyviä hoitajia ja hyviä lääkäreitä. Mutta kyllä, hekin ovat vain ihmisiä. Kaikessa pyritään nykyään säästämään ja aina pitää tehostaa palveluita ja toimintaa, mutta ei sen kuuluisi olla niin sote-palveluiden kohdalla. Niiden kuuluisi olla prioriteetti ja muiden toimintojen avulla varmistaa sen toiminta. 

ISO KIITOS KAIKILLE HOITAJILLE, LÄÄKÄREILLE, LAITOSHUOLTAJILLE, VARTIJOILLE, HYLLYTTÄJILLE, FARMASEUTEILLE, SOSIAALI- JA KRIISITYÖNTEKIJÖILLE, FYSIOTERAPEUTEILLE JA KAIKILLE MUILLE <3

Some antaa vääristynyttä kuvaa. Valitettavasti harvempi kiitollinen potilas tulee kommentoimaan, koska kaikki on mennyt hyvin. Siitä harvemmin muistetaan sanoa. Kyllä teitä on aina arvostettu todella paljon ja arvostetaan edelleen, vaikka yhteiskunnan arvot ovat murroksessa ja some vääristää maailmaa. 

Vierailija
210/276 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä tein muutaman kuukauden puhelinaspaa yksityisen lääkäriasemaketjun valtakunnallisessa ajanvarauksessa. Se huudon, haukkumisen ja vittuilun määrä oli jotain ihan käsittämätöntä. Palasin ensimmäiseen ammattiini sairaalahuoltajaksi. Yksikään potilas ei vänkytä tai ole hankala, sillä tuon ruokaa. Se pieni ero.

Et ole ollut mainitsemassasi ammatissa - LOPETA VALEHTELEMINEN tai ehkä se on juuri ominaista terveydenhuoltoalalla!

Kummassa? Luurissa ammattinimike oli asiakasneuvoja, ja kaikki eivät todellakaan ole hoitajataustaisia. Sori siitä. Privassa se ei ole edes toivottavaa, sillä myynnillisyys ja tptesiä halvempi telemarkkinointialan tes oli silloin kovassa huudossa. En tiedä menikö läpiMeidän tehtävä oli sanoa asiakkaille, ettemme tee hoidon tarpeen arviota. Kestin yllättävän kauan, pyöröovi kävi

Jep, kirjoituksesi paljastaa, että olet vittumainen ihminen, ihan sama mitä työtä teet!

Vierailija
211/276 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairastuin elokuun alussa vakavasti ja olen tavannut vain ihania, sydämellisiä hoitajia ja lääkäreitä. Olen todella kiitollinen.

Oli täällä sentään jokin positiivinenkin kommentti. Minä jo ajattelin... Itse myös saanut aina ystävällistä palvelua, sellaista, että ollaan potilaan puolella. Ammattilaiset joutuvat toimimaan myös resurssien rajoissa, mutta aina on kaikki perusteltu. Suosittelisin ihmisiä tarkastelemaan hetki tilanteita oman itsensä ulkopuolelta. Asettumaan sen hoitajan tai lääkärin asemaan ja katsomaan omaa tilannetta järjestelmän näkökulmasta. Kyllä kaikki haluavat olla hyviä työssään, hyviä hoitajia ja hyviä lääkäreitä. Mutta kyllä, hekin ovat vain ihmisiä. Kaikessa pyritään nykyään säästämään ja aina pitää tehostaa palveluita ja toimintaa, mutta ei sen kuuluisi olla niin sote-palveluiden kohdalla. Niiden kuuluisi olla prioriteetti ja muiden t

joskus kirjoitin tänne positiivisen kokemuksen saamastani julkisen puolen hoidosta tk:sta aina erikoissairaanhoitoon ja sielläkin sain hyvää palvelua, niin sain ketjussa haukut suurinpiirtein siitä, että piti tulla polkemaan alas toisten kokemukset  ja oikein hieromaan hyvää kokemusta toisten naamaan ja se, että mnulla on hyvä kokemus ei merkitse sitä, että se olisi noin kaikilla (enkä edes kirjoittanut siellä, että epäilisin toisten huonoja kokemuksia, kerroin vain oman hyvän kokemukseni).

Ssuomessahan ei "saa" kertoa hyviä kokemuksia (tai edes sanoa, että on tyytyväinen elämäänsä), koska suomalaisten kansallistauti. Siksi me hyviä kokemuksia saaneet varmaan sitten ollan hiljaa onnestamme.  Se on oikeasti harmi, koska ihmisille tekisi hyvää (etenkin sairaudenhoidosta kyseen ollen) tietää miten asiat menee hyvä hyvin ja vaikka, että joku toimenpide oli helppo kestää, sen sijaan, että näkee vain negatiivista. Olen aina saanut hyvää palvelua julkiselta puolelta. Täytyy kyllä sanoa, että on siellä ollut huonojakin kokemuksia, mutta kun asiaa tarkastelee objektiivisesti, niin tajuaa, että kyseessä oli persoonaerot ja ehkä ammattilaisella oli ollut huono päivä. Jaäitä huonoja on ollut  minulla kaksi kappaletta eikä niistä traumoja jäänyt.

Olin kerran lääkärissä keskisuomessa ja muuttanut sinne muualta. Murre oli vielä päällä. Kerroin siis lääkärille, että "pelkään, että olen saanut influenssan" ja sen vuoksi pyysin testejä. Lääkäri otti minut kirjaimellisesti (niinkuin toki pitääkin, mutta voisi lääkärit joskus miettiä sitäkin, että potilas voi käyttää toista murretta) ja alkoi häätää pois vastaanotolta kertoen, että influenssaa ei tarvitse pelätä ja sain luennon sitten influenssasta. Kun kysyi pelottaako vielä, minä en tajunnut yhtään mihin hän kysmyksellään viittasi. Kerroin, että ei minua pelota, että kun pitäisi se testi tehdä ja sitten alettiin riitelämään siitä, että sanoinko, että pelottaa vai en. Jossain vaiheessa tajusin, että olen eri murrealueella ja selitin sitten, että ai.. olen muuttanut sieltä ja sieltä, että siellä puhutaan vähän eri tavalla, että tarkoitin ihan vain, että epäilen, että minulla on influenssa. Lääkäri oli aika epäuskoisen oloinen, minä yiritin olla nauramatta, mutta sen jälkeen olen aina pyrkinyt puhumaan kirjakieltä, jos olen keskisuomessa joutunut käymään lääkärissä, niin kaikki menee hyvin. Päääsin kuitenkin sinne influenssatestiin ja sitten lääkitys myös.

Vierailija
212/276 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä tein muutaman kuukauden puhelinaspaa yksityisen lääkäriasemaketjun valtakunnallisessa ajanvarauksessa. Se huudon, haukkumisen ja vittuilun määrä oli jotain ihan käsittämätöntä. Palasin ensimmäiseen ammattiini sairaalahuoltajaksi. Yksikään potilas ei vänkytä tai ole hankala, sillä tuon ruokaa. Se pieni ero.

Et ole ollut mainitsemassasi ammatissa - LOPETA VALEHTELEMINEN tai ehkä se on juuri ominaista terveydenhuoltoalalla!

Kummassa? Luurissa ammattinimike oli asiakasneuvoja, ja kaikki eivät todellakaan ole hoitajataustaisia. Sori siitä. Privassa se ei ole edes toivottavaa, sillä myynnillisyys ja tptesiä halvempi telemarkkinointialan tes oli silloin kovassa huudossa. En tiedä menikö läpiMeidän tehtävä oli sanoa asiakkaille, ettemme tee hoidon tarpeen a

Jep, kirjoituksesi paljastaa, että olet vittumainen ihminen, ihan sama mitä työtä teet!

Mahdollisesti. Mieluummin jaksan olla kuitenkin kiva ihmisille, ja se onnistuu vain siinä ensimmäisessä ammatissa, missä ei tule päivät pitkät korvat täyteen kuraa. Sellaista se on, olla ihminen, metsä vastaa aina kuten sinne huudetaan.

Vierailija
213/276 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun joutuu katselemaan minun ja sinun kaltaisia henkilöitä työkseen, niin vähemmästäkin muuttuu veemäiseksi!

Vierailija
214/276 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki jotka ei saa oikeita töitä niin menee sinne päivähoitoon.

Vierailija
215/276 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis terveydenhoito alan tyyppejä (hoitajia)tunnen ja monella on tosi kova stressi ja huoli potilaista ihan vapaa ajallakin.vastuullista, virheitä ei saa tulla tai tulee ongelmia. töissä kiire ja kaaos.

itse oon saanut ,sekä ok että ihan hirveetä kohtelua. kerran oli lääkärin vastaanotolle menossa,raivoava lääkäri, aloitti huudon ennenkuin ehdin tuolille istua.pyysi kyllä anteeksi ,kun mulla olikin oikea ongelma. kuulin myöhemmin että tyyppi haastettu virheistä oikeuteen.kävi kyllä mielessä myös joku päihde ongelma. itse oon aika asiallinen ollut ,en ole vmäinen potilas.

Vierailija
216/276 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanonta:Sisar Hento Valkoinen on enää muisto vain näistä kutsumusammattilaisista.

positiivista hoitajissa on enää keho

Vierailija
217/276 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kamalimmat naapurit ovat olleet terveydenhoitoalalla töissä. Ja ihan omistusasunnoissa ollaan asuttu. 

Vierailija
218/276 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sairaalassa ole asiakkaita ja asiakaspalvelijoita vaan potilaita ja heitä hoitavia ammattilaisia. Ymmärtäkää tämä ja miettikää noiden sanojen eroja niin on helpompi elämä jatkossa. 

Vierailija
219/276 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi syy voi olla alan naisvaltaisuus?

Joukossa tulee sellainen kanalauma jossa nokkimisjärjestys.

Lisäksi luulevat olevansa jotain asiantuntijoita kun asiakkaiden kohtaaminen ja asiakaspalvelu olisi tärkein osa työtä!

Vierailija
220/276 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Sanonta:Sisar Hento Valkoinen on enää muisto vain näistä kutsumusammattilaisista.

Minun kokemukseni mukaan ne kutsumuksesta työskentelevät, aidosti välittävät ihanat hoitajat joutuvat aina työpaikkakiusaajien hampaisiin.