Ulkosuomalaiset, mikä on maassanne parasta suomeen verrattuna?
Mitä arvostatte eniten tai mikä on nostanut elämänlaatuanne muualla asuessanne, ja missä maassa? Itse vastaisin mukavat naapurit ja se, että kerran viikossa joku muu käy pesemässä ikkunat koko kadulta (korvausta vastaan tietty). Maana UK.
Tuli mieleen kun itsellä vähän negatiivinen kokemus pitkän ulkomaillaolon jälkeen naapurin kanssa. Olin tottunut siihen että naapurit kyselevät kuulumisia ja esimerkiksi meille tuotiin ruokaa kun sain vauvan. Jos itse viet vaikka lasagnea suomalaiselle naapurille niin tuskin sitä syö jos siinä onkin pöpöjä tai liikaa hiilihydraatteja. Ehkä sattui vaan huono tuuri naapuruston kanssa mutta ainakaan vielä täällä ei ihmiset ole jutelleet tervehdystä enempää.
Kommentit (181)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asutaa
Vierailija kirjoitti:
Ihmisten sosiaalisuus, ruoka- ja juomakulttuuri, ruokakauppojen valikoimat + viinit ruokakaupoissa, vaihteleva luonto (vuoristoa, aurinkorantoja, vehreitä jokilaaksoja yms. samassa maassa) ja miellyttävä ilmasto, se, että ihmiset eivät kyttää toisiaan (ainakaan täällä suurkaupungissa), vaan saa olla oma itsensä, ei ole samanlaista viranomaisjumalointia ja jokaisen direktiivin pakollista noudattamista, sääntöihin löytyy aina yleensä poikkeus, rentous illanvietossa (täällä ei esim. kysellä henkkareita, kun tilaa juomista kuppilassa, en osaa sanoa, mikä muu siitä tekee rennompaa, ehkä vain se, ettei alkoholi ole tabu niin kuin Suomessa) ja pitkät illalliset koko perheen kesken ilman, että kukaan paheksuu viereisessä pöydässä. Asuinmaa siis Ranska.
?????? Asutaanko samassa maassa?? Ei viranomaisjumalointia tai jokaisen direktiivin pakollista noudattamista??
Missä kaupungissa asut??
Et todellakaan ainakaan Pariisissa.
Ihmiset "ei kyttää toisiaan", "saa olla oma itsensä", "kukaan ei PAHEKSU"??
Ei paheksu?? Tuliko sulla nyt väärä maa, ihan oikeasti?
Oon ihan kysymysmerkkinä. Kyllä hyviä puolia löytyy, mutta suurin osa listastasi on täysiä uutuuksia minulle.
t. 8.5 vuotta Ranskassa elänytHuomaa, että olet tullut sinne Suomesta. Ei ranskalaisen byrokratian kanssa asioida samalla tavalla kuin suomalaisen. Touhu on kaoottisempaa, mutta se on joustavampaa, ja ranskalainen byrokraatti käyttää järkeään, jos huomaa oikeat asiat.
Valitettavasti en ymmärrä mitä yrität sanoa.
Kyllä, tulin Suomesta.
Kaoottisuudesta olen täysin samaa mieltä, sinua pallotellaan sinne tänne, kaikkea maailman dokumentteja pitää raahata naurettavuuteen saakka, kukaan ei halua ottaa vastuuta.
Olen aivan totaalisen eri mieltä kanssasi. Ranskalainen byrokratia on kaikkea muuta kuin joustavaa. Täysin sen vastakohta. 99% työntekijöistä joiden kanssa toimit (varsinkin jos on valtion suojatyöpaikassa mistä ei saa fuduja) ei kiinnosta tippaakaan miten asiallesi käy, palvelu voi olla täysin epäkohteliasta, laiskaa ja varotaan, ettei vaan oteta omia vapauksia (ja siten astuta jonkun ylemmän varpaille).
Mitä tarkoitat tällä:"byrokraatti käyttää järkeään, jos huomaa oikeat asiat" mitä ne oikeat asiat on ja voitko antaa esimerkin kun on joustettu?Edelleen, missä kaupungissa asut?
En olen tuo ketä lainasit.
Samaa mieltä. Byrokratia on ihan järjetön täällä, kaikki toimii kuvailemasi tavalla. Julkisten virastojen asiakaspalvelu on olematonta, ketään ei kiinnosta tai kenelläkään ole halua auttaa. Myös ranskalainen puolisoni ihmettelee tätä touhua eli kyllä muutkin kuin Suomesta tulleet pitävät tätä touhua uskomattomana.
T. Se v. 2009 ranskaan muuttanut
Hollanti:
+Pyörätiet ovat uskomattoman hyvät ja kätevä tapa liikkua kaupungissa.
+Junat kulkevat hyvin
+Välimatkat lyhyitä
+Ruoka halvempaa, enemmän valinnanvaraa
+Pubikulttuuri
-Koulut surkeita
-Luokkaerot
-Luontoa ei ole nimeksikään, jos sitä on, niin se on hyvin tarkasti (hollantilaisen täsmällisyydellä) hoidettu.
-Monet talot homeisia, vesivahingot kuitataan kuivattamalla maalaamalla uusi maalipinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asutaa
Vierailija kirjoitti:
Ihmisten sosiaalisuus, ruoka- ja juomakulttuuri, ruokakauppojen valikoimat + viinit ruokakaupoissa, vaihteleva luonto (vuoristoa, aurinkorantoja, vehreitä jokilaaksoja yms. samassa maassa) ja miellyttävä ilmasto, se, että ihmiset eivät kyttää toisiaan (ainakaan täällä suurkaupungissa), vaan saa olla oma itsensä, ei ole samanlaista viranomaisjumalointia ja jokaisen direktiivin pakollista noudattamista, sääntöihin löytyy aina yleensä poikkeus, rentous illanvietossa (täällä ei esim. kysellä henkkareita, kun tilaa juomista kuppilassa, en osaa sanoa, mikä muu siitä tekee rennompaa, ehkä vain se, ettei alkoholi ole tabu niin kuin Suomessa) ja pitkät illalliset koko perheen kesken ilman, että kukaan paheksuu viereisessä pöydässä. Asuinmaa siis Ranska.
?????? Asutaanko samassa maassa?? Ei viranomaisjumalointia tai jokaisen direktiivin pakollista noudattamista??
Missä kaupungissa asut??
Oon ihan kysymysmerkkinä. Kyllä hyviä puolia löytyy, mutta suurin osa listastasi on täysiä uutuuksia minulle.
t. 8.5 vuotta Ranskassa elänytHuomaa, että olet tullut sinne Suomesta. Ei ranskalaisen byrokratian kanssa asioida samalla tavalla kuin suomalaisen. Touhu on kaoottisempaa, mutta se on joustavampaa, ja ranskalainen byrokraatti käyttää järkeään, jos huomaa oikeat asiat.
Tulenpa minäkin kommentoimaan hiukan muutaman vuoden tässä maassa asuneena. Minua ärsyttää se, että aina pitäisi mielistellä jotakuta jotta se saisi työnsä hoidettua. Carte vitalia olen odotellut jo monta vuotta eikä sitä ole vieläkään, kun en ole jaksanut jatkuvasti soitella perään. Ensimmäisen puolen vuoden aikana kyselin sen perään pari kertaa ja sitten luovutin. Luultavasti se ei koskaan ole tulossakaan mutta se ei haittaa koska olen pian palaamassa jo Suomeen. Lisäksi paikallisten mukaan siitä on hyötyä, jos tuntee jonkun joka työskentelee Assurance Maladiessa, koska silloin saa palvelua paljon nopeammin. Se sotii minun ajatusmaailmaani vastaan, eikö tuollaisessa laitoksessa pitäisi kohdella kaikkia tasavertaisesti? Jos ei tunne sieltä ketään, niin "faut insister" eli soitella koko ajan niin pitkään, että asia hoituu. Lisäksi ärsyttää ranskalaisten ylimielinen asenne, pinnallisuus eli muiden ulkonäön jatkuva arvostelu ja kapeakatseisuus. Heillä on tiukat käsitykset siitä miltä naisen tulee näyttää, miten pukeutua, miten puhua ja mitä aiheita pitää välttää, mitä syödä mihinkin kellon- ja vuodenaikaan ja jos joku uhmaa noita sääntöjä niin siitä seuraa kauhea arvostelu ja tuhahtelu. Siihen vielä se fakta että naiset on n. 10x bitchimäisempiä kuin Suomessa, niin alan olla saanut tarpeekseni. En jaksa vaan palaan Suomeen!
Vierailija kirjoitti:
Olen kylla ihan eri mielta Britannian minimipalkan riittavyydesta. Olin aikanani lastenhoitaja paivakodissa, bruttopalkka oli muistaakseni 1023£/kk, 1200-1300e. Britanniassa matalapalkka-alat on ihan havyttoman matalapalkkaisia.
Lontoon-asuja vastaa:
Ihan totta, ja täällähän esim. Lidl mainostaa maksavansa "Living wage" eli palkkaa jolla oikeasti pystyy elämään ja se on enemmän kuin minimi. Jossain hevon kuusessa £1300 varmaan jo selviäisi jos asuu halvasti.
Muita juttuja mitä tuli mieleen, koulut maksaa, päivähoito maksaa. En ikimaailmassa perustaisi täällä perhettä. En myöskään haluaisi lapsiani brittien koulusysteemiin (nelivuotiaat menevät jo kouluun ja kauhulla kuuntelen työkaverien kokemuksia asiasta).
Ilmanlaatu on täällä myös kammottava, matkustin metrolla töihin pari kuukautta ja niistin mustaa räkää sinä aikana.
Niin ja jos täällä tiivistetään rakennuksia niin se tarkoittaa sitä että ilmanvaihto pistetään umpeen. Kämppä on sitten lämmin mutta kostea. Nauratti myös kun allekirjoitin vuokrasopimustani (12 sivua pykäliä) missä todettiin että vuokralainen on velvollinen kuivaamaan ikkunat jos ja kun niihin kertyy kosteutta. Huumeita ei myöskään saa käyttää!
Vierailija kirjoitti:
Yksi positiivinen asia Britanniasta vielä: Alle 16v silmälasit ovat ilmaiset. Specksaversilta saa kaksi paria ilmaiseksi, ja kun teini onnistui hajottamaan molemmat parit sai uudet taaskin ilmaiseksi. Hieno homma!
Britanniassa myös reseptilääkkeet ja hammashoito ovat ilmaisia alle 16 vuotiaille kuten myös raskaana oleville naisille. Kunnallisella puolella on myös ilmainen oikomishoito lapsille mutta sen laajuus vaihtelee paikkakunnitain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi positiivinen asia Britanniasta vielä: Alle 16v silmälasit ovat ilmaiset. Specksaversilta saa kaksi paria ilmaiseksi, ja kun teini onnistui hajottamaan molemmat parit sai uudet taaskin ilmaiseksi. Hieno homma!
Britanniassa myös reseptilääkkeet ja hammashoito ovat ilmaisia alle 16 vuotiaille kuten myös raskaana oleville naisille. Kunnallisella puolella on myös ilmainen oikomishoito lapsille mutta sen laajuus vaihtelee paikkakunnitain.
Ja Skotlannissa reseptilaakkeet ilmaisia kaikille! :)
Joko Britanniassa on julkisen puolen hammashoidossa luovuttu niista hopeanvarisista paikoista? Asuin Manchesterissa 2003-14 ja en ekan kaynnin jalkeen tohtinut kayda kunnallisessa hammashoidossa. Kaikki valineet naytti kuin suoraan 80-luvulta.
Vierailija kirjoitti:
Joko Britanniassa on julkisen puolen hammashoidossa luovuttu niista hopeanvarisista paikoista? Asuin Manchesterissa 2003-14 ja en ekan kaynnin jalkeen tohtinut kayda kunnallisessa hammashoidossa. Kaikki valineet naytti kuin suoraan 80-luvulta.
Kyllä täällä käytetään jo valkoisia paikkoja. NHS hammaslääkärissä, joka siis vastaa suomalaista kunnallista hammashoitoa, ei välttämättä saa kaikkea samaa hoitoa mitä yksityisellä. Tämä johtuu siitä, että valtio maksaa NHS hammaslääkäreille vakiosumman esim paikkauksesta, toisen summan kruunusta. Näitä hintaluokkia on vain kolme joten NHS lääkärille on kannattamatonta tehdä potilaalle isoja hammasremontteja. Pahimmassa tapauksessa lääkäri voi jäädä miinukselle jos hammaslaboratorion kulut ovat enemmän kuin mitä lääkärille maksetaan hoidon suorittamisesta. Tämän takia kunnallinen hammashoito saattaa vaikuttaa vanhanaikaiselta. Yksityisellä sitten saakin todella hyvää hoitoa. Välineet ja materiaalit ovat viimeisen päälle.
Itse käyn kunnallisella tarkastuksessa ja jos vaikka on yksi reikä niin paikkautan. Kruunun teetin yksityisellä. Maksoi tosin enemmän mutta onkin sitten vimpan päälle hyvää laatua. Ja aikaa hoidon tekemiseen käytetään enemmän kuin kunnallisella puolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asutaa
Vierailija kirjoitti:
Missä kaupungissa asut??
Tulenpa minäkin kommentoimaan hiukan muutaman vuoden tässä maassa asuneena. Minua ärsyttää se, että aina pitäisi mielistellä jotakuta jotta se saisi työnsä hoidettua. Carte vitalia olen odotellut jo monta vuotta eikä sitä ole vieläkään, kun en ole jaksanut jatkuvasti soitella perään. Ensimmäisen puolen vuoden aikana kyselin sen perään pari kertaa ja sitten luovutin. Luultavasti se ei koskaan ole tulossakaan mutta se ei haittaa koska olen pian palaamassa jo Suomeen. Lisäksi paikallisten mukaan siitä on hyötyä, jos tuntee jonkun joka työskentelee Assurance Maladiessa, koska silloin saa palvelua paljon nopeammin. Se sotii minun ajatusmaailmaani vastaan, eikö tuollaisessa laitoksessa pitäisi kohdella kaikkia tasavertaisesti? Jos ei tunne sieltä ketään, niin "faut insister" eli soitella koko ajan niin pitkään, että asia hoituu. Lisäksi ärsyttää ranskalaisten ylimielinen asenne, pinnallisuus eli muiden ulkonäön jatkuva arvostelu ja kapeakatseisuus. Heillä on tiukat käsitykset siitä miltä naisen tulee näyttää, miten pukeutua, miten puhua ja mitä aiheita pitää välttää, mitä syödä mihinkin kellon- ja vuodenaikaan ja jos joku uhmaa noita sääntöjä niin siitä seuraa kauhea arvostelu ja tuhahtelu. Siihen vielä se fakta että naiset on n. 10x bitchimäisempiä kuin Suomessa, niin alan olla saanut tarpeekseni. En jaksa vaan palaan Suomeen!
Näin. Ei lisättävää.
Unohdin tosiaan sen tärkeimmän (ja vähän niin kuin tärkeimmän) seikan, eli kaikki kestää. Aivan jumalattoman kauan. Joskus se mitä toivot tai tarvitset ei vaan yksinkertaisesti tule tapahtumaan.
Suomessa asiat tapahtuu oikeasti pirun nopeasti, tehokkaasti ja ystävällisesti näin yleisesti. Ja jos ei tapahdu, asiaa ei yritetä kääntää sinun syyksesi.
Ja toi asiakaspalvelun hirveys.. Oon vääntänyt ihmisen kanssa, joka jankkasi loputtomiin kanssani yhdestö asiasta. Lopulta tokaisee, ettei voi sanoa, koska pitäisi soittaa ja tarkistaa.
Mä sit tuijotan ja kysyn, että no oisiko millään mahdollista, että sitten teet niin.
Hän soitti. Mutta kyllä muisti huokailla ja äristä.
Ja btw, jos puhut toista kieltä jonkun kanssa, sinusta puhutaan ranskaksi täysin avoimesti edessäsi. Puhutaan joskus jopa vaikka olisit puhunut ranskaksikin.
Olen ollut vaateliikkeessä, missä myyjä on sanonut toiselle avoimesti minua lihavaksi palvellen samalla ranskaksi.
Pyydin saada puhua omistajan kanssa. Omistaja ei ollut paikalla ja ei ikinä vaivautunut vastaamaan s-postiin.
Jos tää kaikki pitäisi kiteyttää, näitä ei vaan vittuakaan kiinnosta. Mikään.
Positiivista: ilmasto, koulupuku, tasoluokat koulussa, kouluvuoden tauotus lomiin, palkka, turvallisuus, tuttavallisuus, yhteisöllisyys, valtameri, halpa polttoaine, kaasuliesi, halpa julkinenliikenne viikonloppuisin ja loma-aikoina, tuoreet merenantimet, valtameri
Negatiivistä: myrkylliset eläimet, eväät kouluun/kouluruoan maksullisuus, lasten ylisuojeleminen, opettajan vaihtuminen jokainen vuosi, henkilöllisyyden todistaminen, vuokralaisen olemattomat oikeudet ja yksityisyydensuoja, työajat, päivähoidon kalleus, metsäpalot, veden säännöstely, internetin saatavuus (listasin myös näitä, vaikkei kysyttykään)
Maa on Australia. Nämä ovat vain henkilökohtaisia huomioitani ja mielipiteitäni sekä ensimmäisenä mieleeni tulleita esimerkkejä eroista verrattuna Suomeen. Muut saavat olla vapaasti erimieltä ko. asioiden myönteisyydestä tai kielteisyydestä.
Hyvää: halpa ruoka ja juoma, kauniit kaupungit, mielenkiintoinen historia, sydämelliset ystävät jahka tutustutaan, todella kaunis luonto, täydellinen vapaus olla ja tehdä lähes mitä tahansa, alkoholia myynnissä 24/7 :D. Täällä on helkkarin hauskaa.
Huonoa: alhaiset palkat (500-1000e minus verot), kuitenkin vuokrat ja vaatteet samanhintaisia kuin Suomessa, verojen innokas kierto, kaikenlaisten sääntöjen noudattamattomuus (sen vapauden kääntöpuoli), byrokratia, asiakaspalvelu usein olematonta tai vihamielistä, todella syvään juurtunut pettämiskulttuuri.
Maa: Tsekin tasavalta
BUb-kultturi, ei tule nyt mieleen muut . Okay?
Vierailija kirjoitti:
Hyvää: halpa ruoka ja juoma, kauniit kaupungit, mielenkiintoinen historia, sydämelliset ystävät jahka tutustutaan, todella kaunis luonto, täydellinen vapaus olla ja tehdä lähes mitä tahansa, alkoholia myynnissä 24/7 :D. Täällä on helkkarin hauskaa.
Huonoa: alhaiset palkat (500-1000e minus verot), kuitenkin vuokrat ja vaatteet samanhintaisia kuin Suomessa, verojen innokas kierto, kaikenlaisten sääntöjen noudattamattomuus (sen vapauden kääntöpuoli), byrokratia, asiakaspalvelu usein olematonta tai vihamielistä, todella syvään juurtunut pettämiskulttuuri.
Mielenkiinnosta kyselen; paljonko siellä vuokrat sitten maksavat? Itse asun velallisessa omakotitalossa. Käsittääkseni täällä Suomessa et alle 500 eurolla vuokra-asuntoa saa. Voin toki olla väärässäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Positiivista: ilmasto, koulupuku, tasoluokat koulussa, kouluvuoden tauotus lomiin, palkka, turvallisuus, tuttavallisuus, yhteisöllisyys, valtameri, halpa polttoaine, kaasuliesi, halpa julkinenliikenne viikonloppuisin ja loma-aikoina, tuoreet merenantimet, valtameri
Negatiivistä: myrkylliset eläimet, eväät kouluun/kouluruoan maksullisuus, lasten ylisuojeleminen, opettajan vaihtuminen jokainen vuosi, henkilöllisyyden todistaminen, vuokralaisen olemattomat oikeudet ja yksityisyydensuoja, työajat, päivähoidon kalleus, metsäpalot, veden säännöstely, internetin saatavuus (listasin myös näitä, vaikkei kysyttykään)
Maa on Australia. Nämä ovat vain henkilökohtaisia huomioitani ja mielipiteitäni sekä ensimmäisenä mieleeni tulleita esimerkkejä eroista verrattuna Suomeen. Muut saavat olla vapaasti erimieltä ko. asioiden myönteisyydestä tai kielteisyydestä.
Aussien isoksi plussaksi laskisin myös tiukan mamupolitiikan, aivan eri linjalta kuin tämä EU-nössöily.
Niin toisaalta ja toisaalta. Mamuhan suomalainen on itsekkin siellä ja kyllähän se sinne muutto on niin maan perusteellisen hankalaa.
USAn eteläinen osavaltio:
- ILMASTO
- ystävälliset ihmiset, vastaantulijoita tervehditään, kaupan kassan kanssa jutustellaan mukavia, naapureiden kanssa jutellaan ja myös ystävystytään, apua tarjotaan, annetaan ja otetaan vastaan, mutkattomuus ihmisten välisessä kanssakäymisessä, yleinen kohteliaisuus ja käytöstavat, toisten huomioon ottaminen.
- verotus
- terveyden- ja sairaanhoito (tämä tosin edellyttäen että on hyvä vakuutus)
- viinit ruokakaupoissa
- kauppojen täysin vapaat aukioloajat. Esimerkkinä meidän erittäin hyvin varustettu lähimarket on avoinna 24/7 tiettyjä juhlapyhiä (kiitospäivä, joulupäivä) lukuunottamatta.
- joustava ja toimiva liikennekulttuuri.
- paljon mukavaa näkemistä, kokemista ja tekemistä lähietäisyydellä (okei, käsitys välimatkoista tosin täällä vähän hämärtyy. Nykyään mielestäni 5h ajomatka on täysin kohtuullinen, jos mennään yön yli reissulle.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiinnosta kyselen; paljonko siellä vuokrat sitten maksavat? Itse asun velallisessa omakotitalossa. Käsittääkseni täällä Suomessa et alle 500 eurolla vuokra-asuntoa saa. Voin toki olla väärässäkin.
Prahassa (jossa siis voi säkällä tienata jopa tonnin) yksiöt 350+, kaksiot 500+. Huone solukämpässä vähintään 200; jos ei aivan järkyssä homeloukussa halua asua. Toki aina kauempana keskustasta löytää halvemmalla ja pikkukaupungeista puoli-ilmaiseksi, mutta palkatkin sitten sitä tasoa... Ja itse en halua yli tuntia matkustaa töihin.
quote]
Niin toisaalta ja toisaalta. Mamuhan suomalainen on itsekkin siellä ja kyllähän se sinne muutto on niin maan perusteellisen hankalaa.[/quote]
Suomen uudessa yleisessä mamu-keskustelussa puhutaan ensisijaisesti EU:n ulkopuolelta tulevista mamuista ja silloinkin yleensä Lähi-Idästä tai Afrikasta tulevista. Suomalainen Tsekissä liikkuu EU:n sisällä, eikä ole lainkaan sama asia.
Mukava ketju. Vahvistaa aikaisempia käsityksiäni. Suomessakin on paljon paljon hyvää. Siksi asunkin täällä suurimman osan vuotta ja matkustelen lopun ajan.
Hyvää: vapaus, ruokakaupat auki myöhään, alkoholia saa ostaa milloin vain ja se on halpaa, ilmainen lääkäri, hyvät pyörätiet, hyvä palkka, kauniita rakennuksia ja arkkitehtuuria, avoimet ihmiset, design, vapaa-aikaa arvostetaan.
Huonoa: korkeat vuokrat ja huijarit asuntomarkkinoilla, huumeiden käyttö, kallista (esim. kosmetiikka ja vaatteet), sateinen ja tuulinen sää, ostoskeskukset ja vaatekaupat sulkevat aikaisin, kallis ja hidas julkinen liikenne, vaikea saada paikallisia ystäviä osaamatta kieltä.
Asuinpaikkana Tanska.
Ja ihmiset tuijottaa myös täällä, mielestäni paljon enemmän kuin Suomessa.
Valitettavasti en ymmärrä mitä yrität sanoa.
Kyllä, tulin Suomesta.
Kaoottisuudesta olen täysin samaa mieltä, sinua pallotellaan sinne tänne, kaikkea maailman dokumentteja pitää raahata naurettavuuteen saakka, kukaan ei halua ottaa vastuuta.
Olen aivan totaalisen eri mieltä kanssasi. Ranskalainen byrokratia on kaikkea muuta kuin joustavaa. Täysin sen vastakohta. 99% työntekijöistä joiden kanssa toimit (varsinkin jos on valtion suojatyöpaikassa mistä ei saa fuduja) ei kiinnosta tippaakaan miten asiallesi käy, palvelu voi olla täysin epäkohteliasta, laiskaa ja varotaan, ettei vaan oteta omia vapauksia (ja siten astuta jonkun ylemmän varpaille).
Mitä tarkoitat tällä:"byrokraatti käyttää järkeään, jos huomaa oikeat asiat" mitä ne oikeat asiat on ja voitko antaa esimerkin kun on joustettu?
Edelleen, missä kaupungissa asut?