työkaverit/kaverit joilla ei ikinä edes 5€ tai 10€,mukana!?
Niin sitä vaan että voi hattu että ottaa päähän nämä joilla ei ikinä koskaan ole latin latia mukanaan. Niin mikä siinä voi olla niin vaikeaa?
Esim nyt, kun myyn työkavereille erästä omatekemääni tuotetta. Sitä kyllä ostetaan mutta hups ku mulla ei nyt ole kymppiä/ vitosta/20 mukana. Maksan sulle huomenna(jolloin hän onkin sairaana) tai ensi viikolla tai palkan jälkeen..
Eikä 2 egen kolikkoa päällä kun kerätään talossa n 100 vuotta työskennelleen eläke-lahjaa. Joo maksa sit vaiks huomenna. Eiku sä unohdit eikä taaskaan sitä kolikkoa missään.
Jokaisella pitää ihan varmasti jossain taskunpohjalla joku raha. Tai mieluiten joku seteli mukana jos nyt koska sattuu jotain ettei kortit toimi.
Niin ja aina nämä "taxin jakajat" jotka jää kesken matkaa mutta ylläri-ylläri ei olekaan sitä omaa osuutta laittaa. Ens kerralla sitte joo. Tuskin.
Kommentit (119)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En keksi kovinkaan montaa asiaa mihin tarvitsisin käteistä. Asun pienessä kaupungissa, parkkimaksuja ei ole. En tiedä yhtään liikettä jossa ei kävisi kortti. Torilta haen kalaa ja kasviksia, kortti käy. Kaupassa jos electron ei ole toiminut niin luottokortti toimii kuitenkin. Tankkaan tankin täyteen kun se on noin puolessa välissä joten ei tule paniikkia mikäli kortti ei toimikaan.
Olen itse käsityöyrittäjä ja kortti käy minullekin.
Ainoastaan ulkomailla pidän käteistä mukana reilummin.
Mä taas en keksi yhtään syytä miksi ei voi pitää sitä 20/50 seteliä lompsassa. Eihän se sieltä mihinkään häviä. Mutta jos se kortti hajoaa ikävässä paikassa tms, niin voi säästyä paljolta vaivalta.
En vaan koe tarpeelliseksi. Vuosia mennyt ilman käteistä joten tällä jatkankin.
Näinhän se on. Ajeleehan jotku vuosikymmeniä ilman vararengastakin. Oma valinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Eikä 2 egen kolikkoa päällä kun kerätään talossa n 100 vuotta työskennelleen eläke-lahjaa. Joo maksa sit vaiks huomenna. Eiku sä unohdit eikä taaskaan sitä kolikkoa missään." Tämä on hienovarainen tapa sanoa kumpaakaan nolostamatta, että ei halua osallistua keräyksiin. Eli: älä pidä asiaa itsestäänselvyytenä ja ostakaa keräysrahoilla vain sen arvoinen lahja kuin mitä on saatu kasaan.
Tulis talvi ja tappas köyhät. Parilla eurolla ehkä kerran tai pari vuodessa jos sitäkään ei ole työssäkäyvälle mitään merkitystä. On lapsellista aikuiselta ihmiseltä että ei ole käteistä rahaa edes paria kymppiä jolla maksaa vaikka pizza jos luottokortti tai kuten ennen sanottiin "velaksi" ei käykään. Ihmettelen miten joku vaivautuu maksamaan jonkun parin euron kahvin kortilla. Turhauttaa odottaa jonossa näitä korttimaksajia. Oletteko todella niin persauki että ei ole edes sitä lanttia kukkaron pohjalla.
Korttimaksaminen on nopeampaa kuin kolikoiden kaivaminen. Mua taas ärsyttää kaltaisesi kolikonkerääjät, jotka alkavat niitä maksuvaiheessa kaivaa ja laskeskella jonossa ja se kestää ja kestää ja kestää..
Vierailija kirjoitti:
Mä taas en keksi yhtään syytä miksi ei voi pitää sitä 20/50 seteliä lompsassa. Eihän se sieltä mihinkään häviä. Mutta jos se kortti hajoaa ikävässä paikassa tms, niin voi säästyä paljolta vaivalta.
No ei mun lompakossa ole edes paikkaa rahalle. Siihen mahtuu muutama muovikortti ja siinä kaikki. Ja mitä se 20€ auttaa jos tarvetta on vaikka kahdelle eurolle? Onko sillä pullanmyyjällä antaa 18€ takaisin? Ja sitten mulla oliskin jo 10€ + 5€ setelit ja 2€ ja 1€ kolikko pyörimässä jossain repun taskun pohjalla.
En pidä käteistä mukana, koska sille ei ole paikkaa ja vapaana seilaava käteinen ärsyttää. Eikä sillä käteisellä kuitenkaan pysty laskuja maksamaan, rahan paikka on tilillä eikä taskun pohjalla.
Mulla on aina "hätäkymppi" tai pari jossain jemmassa. Ihminen, joka ei koskaan tarvitse käteistä elää kyllä jotenkin kaavamaista ja tylsää elämää. Ei hänelle tule tilannetta, että tarvitsee parkkirahaa, tippiä, ostaa jotain ilman kuittia kaverilta tms. Antaa tarvitsevalle mummolle kolikko, kun tämä ei pääse vessaan, eikä koskaan tule itselle tarvetta vessakolikolle, ei koskaan unohda avaimia ja jää oven taakse. Koskaan ei kortti lakkaa toimimasta ikävällä hetkellä, koskaan ei ole tilanteessa, jossa pitää olla omaa rahaa, eikä miehen tai kaverin.
Ja tietenkin he myös haluavat, että aivan kaikkia heidän ostoksiaan seurataan aina. Isoveli on niiiiin turvallinen.
Tällä viikolla olen käyttänyt käteistä rahaa ostaessani torilta villasukat, perunoita ja tulppaaneja. Kirpparilla maksoin käteisellä kuten myös koulun myyjäisissä ja divarissa. Ja kun menin Vantaalle, maksoin bussissa seutulipun 5,50.
Vierailija kirjoitti:
Ja tietenkin he myös haluavat, että aivan kaikkia heidän ostoksiaan seurataan aina. Isoveli on niiiiin turvallinen.
Tää on oikeesti niin pelottavaa. Kaikki mitä maksat kortilla on jossain tiedostoissa, ja joka ikinen tikkuasikin saadaan kaiveltua esille jos niin halutaan.
Huomasin käytännössä, kun jouduin vaihtamaan rikkinäisen laitteen takuuaikana, ja kuitti oli hävinnyt. En edes muistanut kuin kuukauden tarkkuudella, milloin laite oli ostettu, mutta niin vain löytyi kaikki ostotiedot käden käänteessä. Vaikka olikin mun kannalta hyvä juttu niin oli se kyllä myös silmiä avaava kokemus.
Vierailija kirjoitti:
Joo hienoa että niin moni pärjää pelkällä kortilla eikä koskaan ikinä milloinkaan missään tarvitse käteistä rahaa. Ihan fine mulle niin kauan, kuin pysytte poissa mun kukkarolta siten, kun sitä pikkurahaa oliskin tarvittu.
Varmaan samaa porukkaa jotka julistaa kuinka eivät tarvitse autoa ja se on pelkkä rahareikä tms. Sitten ollaan sitä kyytiä vailla kun tarvii jotain tavaraa kuljettaa tai pitää päästä jonnekin kun bussit ei kulje ja taksi on kallis.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on aina "hätäkymppi" tai pari jossain jemmassa. Ihminen, joka ei koskaan tarvitse käteistä elää kyllä jotenkin kaavamaista ja tylsää elämää. Ei hänelle tule tilannetta, että tarvitsee parkkirahaa, tippiä, ostaa jotain ilman kuittia kaverilta tms. Antaa tarvitsevalle mummolle kolikko, kun tämä ei pääse vessaan, eikä koskaan tule itselle tarvetta vessakolikolle, ei koskaan unohda avaimia ja jää oven taakse. Koskaan ei kortti lakkaa toimimasta ikävällä hetkellä, koskaan ei ole tilanteessa, jossa pitää olla omaa rahaa, eikä miehen tai kaverin.
Mulla on erittäin harvoin käteistä, enkä kyllä elä mitenkään kaavamaisesti, mainitsemiisi asioihin vaan ei tarvi käteistä. Parkkimaksut hoidan mobiilisovelluksella. Tippiä en Suomessa anna (ulkomailla usein on maksupäätteessä mahdollisuus antaa tippiä), tosin ulkomailla kannan yleensä vähän käteistä mukana. Jos ostan kaverilta jotain, niin pyydän tilinumeron. Kun avaimet unohtui, niin huoltoyhtiö lähetti jälkikäteen laskun. Kolikkovessoja en harrasta, menen vaikka sitten jonnekin kahville ja käytän samalla paikan vessaa. Lisäksi lähimaksamisen yleistyessä korttiostosten tekeminen on erittäin nopeaa. En ole kertaakaan ollut tilanteessa, jossa yksikään korteistani ei olisi toiminut.
Aina on muutama satanen käteistä mukana vaikka kortilla maksankin.
Kyllä meillä ainakin lapset tarttee käteistä koko ajan. On koulun retkiä, herkkupäiviä sun muuta. Vain käteinen kelpaa eli ei auta vaikka olis krttikin jo. Ja tasarahakin pitäisi olla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on oikeesti niin pelottavaa. Kaikki mitä maksat kortilla on jossain tiedostoissa, ja joka ikinen tikkuasikin saadaan kaiveltua esille jos niin halutaan.
Huomasin käytännössä, kun jouduin vaihtamaan rikkinäisen laitteen takuuaikana, ja kuitti oli hävinnyt. En edes muistanut kuin kuukauden tarkkuudella, milloin laite oli ostettu, mutta niin vain löytyi kaikki ostotiedot käden käänteessä. Vaikka olikin mun kannalta hyvä juttu niin oli se kyllä myös silmiä avaava kokemus.
Tämä on yksi syy, miksi saksalaiset maksavat käteisellä. Siellä ei kortti käy juuri missään. Samoin oli kyllä Australiassakin, vielä moni maksoi shekeillä .
Vierailija kirjoitti:
Ei hänelle tule tilannetta, että tarvitsee parkkirahaa
Helsingissä suurin osa parkkiautomaateista toimii kortilla. Myös mobiilimaksaminen onnistuu.
Vierailija kirjoitti:
tippiä
Enpä juuri tippaa kun ei kiinnosta tipan tippaa. Korttimaksun yhteydessä ravintoloissa on myös tippausmahdollisuus.
Vierailija kirjoitti:
ostaa jotain ilman kuittia kaverilta tms.
MobilePay
Vierailija kirjoitti:
Antaa tarvitsevalle mummolle kolikko, kun tämä ei pääse vessaan
Tuskin se minulta tulisi kysymään.
Vierailija kirjoitti:
eikä koskaan tule itselle tarvetta vessakolikolle
Helsingissä on ilmaisia vessoja vaikka kuinka paljon.
Vierailija kirjoitti:
ei koskaan unohda avaimia ja jää oven taakse.
Niille voi maksaa laskulla ja silloin siitä saa kuitinkin..
Vierailija kirjoitti:
Koskaan ei kortti lakkaa toimimasta ikävällä hetkellä
Kortti ei voi lakata toimimasta. Myymälän korttipääte voi lakata toimimasta, mutta silloinkin liikkeillä on mahdollisuus käyttää sitä perinteistä "höylää" mikäli kyseessä on tavallinen pankkikortti tai luottokortti (ei Visa Electron)
Vierailija kirjoitti:
koskaan ei ole tilanteessa, jossa pitää olla omaa rahaa, eikä miehen tai kaverin.
Aina on rahaa kun on se kortti.
Vierailija kirjoitti:
Foliohattua löysemmälle. Jos isoveljeä kiinnostaa minun nakkikioskikäynnit niin siitä vaan. Eiköhän ne tietäisi missä liikun jo pelkästään kännykänkin perusteella. Ne on niiiiiiiin vaarallisia. Koskaan ei tiedä milloin paavoväyrynen loikkaa pusikosta. Jos "isoveli" haluaisi nussia minua niin heillä on siihen varmasti paremmatkin keinot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on yksi syy, miksi saksalaiset maksavat käteisellä. Siellä ei kortti käy juuri missään. Samoin oli kyllä Australiassakin, vielä moni maksoi shekeillä .
Olin juuri tulossa kertomaan terveisiä Rostockista (sijaitsee maassa saksa)! Että älkää vaan ikinä-en-käteistä-tarvi-mammat tänne tulko edes yrittämään ilman euroja. Olen tosissani. Te ette kaiketi käy kotisuomen ulkopuolella tuskin koskaan.
Ja sille Ajatusten Tonavalle,jonka mielestä koko maailman kattava virtuaaliraha on ihan tuossa tuokiossa, niin tervetuloa vähän maailmalle. Sulla on vielä paljon näkemättä.
Mä olen nyt vasta monen vuoden jälkeen alkanut kantaa käteistä mukana, sillä vähän väliä on lapsilla jotain teatteriretkikeräystä, discoa, myyjäisiä jne. Lisäksi saavat viikkorahan käteisenä. Muuhun en ole tarvinnut. Joudun säännöllisesti nostamaan ja rikkomaan rahaa noita varten. Muuten mulle on ihan sama onko mulla sitä 20€ lompakossa vai ei. Ei ole ollut muuta tarvetta käteiselle; toisaalta, ei se 20€ seteli mitään siellä lompakossa paina.
Minä en tarvitse töissä sen enempää korttia kuin käteistäkään. Aina on eväät ja kaapissa on varaeväitä, jos unohtuu. Kaupustelijat työpaikalla ovat helkutin ärsyttäviä, möivät ihan mitä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on työpöydän laatikossa pussillinen 5 sentin kolikoita. Sieltä sitten annan keräyksiin ja pääsen niistä eroon.
Minä kerään myös töihin niitä pienimpiä hiluja ja osallistun niillä. Turha on naamaa mutristella kun kirjekuori on täynnä kymmensenttisiä..
Vierailija kirjoitti:
Jotkut tosiaan jännittää tilinumeron antamista. Heh. Mitähän ne pelkää, että joku laittaa salaa niiden tilille rahaa?
Onhan se riski!
Arvoisa viestin numero 73 taitavasti asetellun vastauksen kirjoittajalle newsflash: Nyt tarkkana: Elämää ON Helsingin ulkopuolella. Naurattais, ellei vituttais noin totaalinen yksisilmäisyys.
Mä käyn työssä ansaitsemassa rahaa, en tuhlaamassa sitä!
Joo hienoa että niin moni pärjää pelkällä kortilla eikä koskaan ikinä milloinkaan missään tarvitse käteistä rahaa. Ihan fine mulle niin kauan, kuin pysytte poissa mun kukkarolta siten, kun sitä pikkurahaa oliskin tarvittu.