työkaverit/kaverit joilla ei ikinä edes 5€ tai 10€,mukana!?
Niin sitä vaan että voi hattu että ottaa päähän nämä joilla ei ikinä koskaan ole latin latia mukanaan. Niin mikä siinä voi olla niin vaikeaa?
Esim nyt, kun myyn työkavereille erästä omatekemääni tuotetta. Sitä kyllä ostetaan mutta hups ku mulla ei nyt ole kymppiä/ vitosta/20 mukana. Maksan sulle huomenna(jolloin hän onkin sairaana) tai ensi viikolla tai palkan jälkeen..
Eikä 2 egen kolikkoa päällä kun kerätään talossa n 100 vuotta työskennelleen eläke-lahjaa. Joo maksa sit vaiks huomenna. Eiku sä unohdit eikä taaskaan sitä kolikkoa missään.
Jokaisella pitää ihan varmasti jossain taskunpohjalla joku raha. Tai mieluiten joku seteli mukana jos nyt koska sattuu jotain ettei kortit toimi.
Niin ja aina nämä "taxin jakajat" jotka jää kesken matkaa mutta ylläri-ylläri ei olekaan sitä omaa osuutta laittaa. Ens kerralla sitte joo. Tuskin.
Kommentit (119)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tietenkin he myös haluavat, että aivan kaikkia heidän ostoksiaan seurataan aina. Isoveli on niiiiin turvallinen.
Tää on oikeesti niin pelottavaa. Kaikki mitä maksat kortilla on jossain tiedostoissa, ja joka ikinen tikkuasikin saadaan kaiveltua esille jos niin halutaan.
Huomasin käytännössä, kun jouduin vaihtamaan rikkinäisen laitteen takuuaikana, ja kuitti oli hävinnyt. En edes muistanut kuin kuukauden tarkkuudella, milloin laite oli ostettu, mutta niin vain löytyi kaikki ostotiedot käden käänteessä. Vaikka olikin mun kannalta hyvä juttu niin oli se kyllä myös silmiä avaava kokemus.
Tämä on yksi syy, miksi saksalaiset maksavat käteisellä. Siellä ei kortti käy juuri missään. Samoin oli kyllä Australiassakin, vielä moni maksoi shekeillä .
Olin juuri tulossa kertomaan terveisiä Rostockista (sijaitsee maassa saksa)! Että älkää vaan ikinä-en-käteistä-tarvi-mammat tänne tulko edes yrittämään ilman euroja. Olen tosissani. Te ette kaiketi käy kotisuomen ulkopuolella tuskin koskaan.
Ja sille Ajatusten Tonavalle,jonka mielestä koko maailman kattava virtuaaliraha on ihan tuossa tuokiossa, niin tervetuloa vähän maailmalle. Sulla on vielä paljon näkemättä.
Millähän vuosisadalla olet siellä suuressa maailmassa käynyt? Ei ole korttimaksamisessa mitään ongelmaa Saksassa, ja nykyään yllättyy yhä uudelleen ja uudelleen, miten hyvin kortilla pärjää nykyään myös ns. kehittyvissä maissa. Suomi oli joskus näissä asioissa jonkinlainen edelläkävijä, newsflash: ei ole enää.
Minulla on aina käteistä. En käytä korttia kuin vain verkkokaupassa. Tällä hetkellä on neljä viisikymppistä, kaksikymppinen, kymppi sekä kaksi vitosta plus kaksieurosista viisisenttisiin. Lisäksi pieniä lahjakortteja, esim Heseen. Osallistun aina jokaiseen keräykseen, jos kerätää henkilölle, oli sitten työkaveri tai veteraani. Mietin vain, jos näin suuri osa ei pidä käteistä mukana, ei kotona, miksi sitten aina ottoautomaatille on jono?
Minä taas käytän käytännössä pelkkää käteistä. Nostan seinästä kortilla ja usein konttoristakin, jotta sellainen tälläkin kylällä säilyy. Yleensä kerran tai pari kuukaudessa jotain 400-1000 euron luokkaa kerralla. Tilille jätän rahaa laskujen maksua varten ja yleensä muutaman satasen olen vähän kuusta riippuen laittanut sijoitusrahastoon. Rahapussissa kannan yleensä noin pariasataa. En tiedä teistä, mutta omasta mielestäni on todella vaivalloista kysellä tilinumeroita ja tehdä pankkisiirtoja, jos täytyy vaikka jollekin kaverille vaikkapa heittää kymppi jostain pienestä palveluksesta, tai karkkirasiaa myyville luokkaretkikassaa kerääville lapsille tai taivastella sitä että kortti ei käy kesäteatterin kanttiinissa. Raha sen sijaan käy käytännössä kaikkialla ehkä joitain kylmäasemien automaatteja lukuunottamatta.
Delilah kirjoitti:
Minulla on aina käteistä. En käytä korttia kuin vain verkkokaupassa. Tällä hetkellä on neljä viisikymppistä, kaksikymppinen, kymppi sekä kaksi vitosta plus kaksieurosista viisisenttisiin. Lisäksi pieniä lahjakortteja, esim Heseen. Osallistun aina jokaiseen keräykseen, jos kerätää henkilölle, oli sitten työkaveri tai veteraani. Mietin vain, jos näin suuri osa ei pidä käteistä mukana, ei kotona, miksi sitten aina ottoautomaatille on jono?
No ne on ne, jotka pitävät sitä käteistä? Jos olet huomannut, ei sinne jokainen ohikulkija jonota. Nostan minä sitä käteistä joskus, jos olen menossa sellaiseen paikkaan, missä oletan sitä tarvittavan. Ei - en ole vailla työkavereilta mitään rahaa, kun en kertakaikkiaan tarvitse. Keräyksiä ei nykyisellä ole, mutta ei niitä entisilläkään kerätty hetkessä, eihän kaikki ole aina edes paikalla. Kun on työmatkoja ja palavereita ym. Meen aamulla töihin pyörällä tai kävellen, syön eväät, kotiin takaisin niinkuin olen tullutkin. Kertakaikkiaan sitä rahaa ei tarvitse töissä. Kaupustelijoita käy joskus ja niille sanon, ettei ole rahaa enkä aio ottaa huomennakaan mukaan. Näin niistä pääsee eroon.
Minä en senkään takia pidä yleensä käteistä mukana kun en uskalla käydä pankkiautomaatilla kaikenmaailman narkkien seassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En keksi kovinkaan montaa asiaa mihin tarvitsisin käteistä. Asun pienessä kaupungissa, parkkimaksuja ei ole. En tiedä yhtään liikettä jossa ei kävisi kortti. Torilta haen kalaa ja kasviksia, kortti käy. Kaupassa jos electron ei ole toiminut niin luottokortti toimii kuitenkin. Tankkaan tankin täyteen kun se on noin puolessa välissä joten ei tule paniikkia mikäli kortti ei toimikaan.
Olen itse käsityöyrittäjä ja kortti käy minullekin.
Ainoastaan ulkomailla pidän käteistä mukana reilummin.
Mä taas en keksi yhtään syytä miksi ei voi pitää sitä 20/50 seteliä lompsassa. Eihän se sieltä mihinkään häviä. Mutta jos se kortti hajoaa ikävässä paikassa tms, niin voi säästyä paljolta vaivalta.
Kelpaako syyksi se, että käytössä on "korttilompakko" jossa ei ole minkäänlaista tilaa käteiselle? En ala kuljettaa mukana isompaa lompakkoa turhan käteisen takia. Maksukortteja on useampi, joten äärimmäisen epätodennäköistä että mikään niistä ei toimisi. Ei vielä 20 vuoteen ole käynyt edes niin, että joku korteista jättäisi toimimatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En keksi kovinkaan montaa asiaa mihin tarvitsisin käteistä. Asun pienessä kaupungissa, parkkimaksuja ei ole. En tiedä yhtään liikettä jossa ei kävisi kortti. Torilta haen kalaa ja kasviksia, kortti käy. Kaupassa jos electron ei ole toiminut niin luottokortti toimii kuitenkin. Tankkaan tankin täyteen kun se on noin puolessa välissä joten ei tule paniikkia mikäli kortti ei toimikaan.
Mä taas en keksi yhtään syytä miksi ei voi pitää sitä 20/50 seteliä lompsassa. Eihän se sieltä mihinkään häviä. Mutta jos se kortti hajoaa ikävässä paikassa tms, niin voi säästyä paljolta vaivalta.
Yksi hyvä syy miksi en pidä käteistä lompakossa on lompakob mahdollinen häviäminen. Käteiset on helppo pölliä mutta korttia ei ihan helposti pääse käyttämään. Ja kyllä, vaikka talouteni on ihan kunnossa niin jopa 20-50 e häviäminen harmittaisi!
Vierailija kirjoitti:
Mulla on aina "hätäkymppi" tai pari jossain jemmassa. Ihminen, joka ei koskaan tarvitse käteistä elää kyllä jotenkin kaavamaista ja tylsää elämää. Ei hänelle tule tilannetta, että tarvitsee parkkirahaa, tippiä, ostaa jotain ilman kuittia kaverilta tms. Antaa tarvitsevalle mummolle kolikko, kun tämä ei pääse vessaan, eikä koskaan tule itselle tarvetta vessakolikolle, ei koskaan unohda avaimia ja jää oven taakse. Koskaan ei kortti lakkaa toimimasta ikävällä hetkellä, koskaan ei ole tilanteessa, jossa pitää olla omaa rahaa, eikä miehen tai kaverin.
Ja tietenkin he myös haluavat, että aivan kaikkia heidän ostoksiaan seurataan aina. Isoveli on niiiiin turvallinen.
Mulle sattuu kaikkia mainitsemiasi tilanteita mutta en kyllä yhteenkään käytä käteistä. Parkin maksan kortilla tai easyparkilla, samoin bussilipun tilaan kännykkään, tippiä annan Suomessa harvoin mutta jos annan niin pyydän tarjoilijaa näpyttämään laitteeseen summan, kaveri- ja nettikirppariostokset maksan tilille, en ole maksullisiin vessoihin törmännyt enää aikoihin missään, jos kortit lakkaa toimimasta esim. ravintolassa niin aika harvoin joku "hätäkymppi" siinä pelastaa yhtään mitään, voisin pyytää maksun esim. laskulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelpaako syyksi se, että käytössä on "korttilompakko" jossa ei ole minkäänlaista tilaa käteiselle? En ala kuljettaa mukana isompaa lompakkoa turhan käteisen takia. Maksukortteja on useampi, joten äärimmäisen epätodennäköistä että mikään niistä ei toimisi. Ei vielä 20 vuoteen ole käynyt edes niin, että joku korteista jättäisi toimimatta.
Ei kelpaa. Mullakin on kortitlompakko ja ihan hyvin menee seteli tai pari siellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on oikeesti niin pelottavaa. Kaikki mitä maksat kortilla on jossain tiedostoissa, ja joka ikinen tikkuasikin saadaan kaiveltua esille jos niin halutaan.
Huomasin käytännössä, kun jouduin vaihtamaan rikkinäisen laitteen takuuaikana, ja kuitti oli hävinnyt. En edes muistanut kuin kuukauden tarkkuudella, milloin laite oli ostettu, mutta niin vain löytyi kaikki ostotiedot käden käänteessä. Vaikka olikin mun kannalta hyvä juttu niin oli se kyllä myös silmiä avaava kokemus.
Tämä on yksi syy, miksi saksalaiset maksavat käteisellä. Siellä ei kortti käy juuri missään. Samoin oli kyllä Australiassakin, vielä moni maksoi shekeillä .
Olin juuri tulossa kertomaan terveisiä Rostockista (sijaitsee maassa saksa)! Että älkää vaan ikinä-en-käteistä-tarvi-mammat tänne tulko edes yrittämään ilman euroja. Olen tosissani. Te ette kaiketi käy kotisuomen ulkopuolella tuskin koskaan.
Ja sille Ajatusten Tonavalle,jonka mielestä koko maailman kattava virtuaaliraha on ihan tuossa tuokiossa, niin tervetuloa vähän maailmalle. Sulla on vielä paljon näkemättä.
Kävin viime keväänä Frankfurtissa ja ihan joka paikassa pystyi maksamaan kortilla. Ja Frankfurt on maassa nimeltä Saksa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millähän vuosisadalla olet siellä suuressa maailmassa käynyt? Ei ole korttimaksamisessa mitään ongelmaa Saksassa, ja nykyään yllättyy yhä uudelleen ja uudelleen, miten hyvin kortilla pärjää nykyään myös ns. kehittyvissä maissa. Suomi oli joskus näissä asioissa jonkinlainen edelläkävijä, newsflash: ei ole enää.
Samaa ihmettelin. Piti oikein miettiä että milloin viimeksi on ollut ulkomailla tilanne, että kortilla ei olisi pystynyt maksamaan. Pari vuotta sitten Vietnamissa mopokuskilla ei ollut korttipäätettä, mutta muuta ei tule mieleen. Ihan höpöhöpöä etteikö jossain Saksassa pärjäisi ilman käteistä.
Miksi pitää pärjätä ilman käteistä joka paikassa? En vaan voi ymmärtää, että mikä siinä kortissa on niin hienoa, että sen pitää kelvata joka ainoalla nakkikioskillakin.
Vierailija kirjoitti:
Köyhien selityksiä. Kyllähän nyt jokaisella perustoimeentulevalla on lompsassa joku 100e tms jos kortti vaikka hajoaa tms. Tai sitten kaupan vehkeet ei toimi, mitä ne kyllä ei nykyään tee paitsi ehkä electroneilla. Sitten kolikoita taskunpohjilla ja autossa.
Näitä "mä en käytä ku korttia näkee kyllä!" sitte ne on vippaamassa kun tarviikin ostaa kahvit jostain kopista tai makkarat.
Älä hölise nyt. Yleensä jokainen tietää etukäteen että on menossa tapahtumaan jossa ostetaan kopista makkaraa tai kahvia, sitten käydään automaatilla. Ainakin Helsingissä kortti käy käy torikahviloissakin.
Ja tiedän, alapeukut tulee helsinkiläisyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää pärjätä ilman käteistä joka paikassa? En vaan voi ymmärtää, että mikä siinä kortissa on niin hienoa, että sen pitää kelvata joka ainoalla nakkikioskillakin.
No ei pidä, mutta aika hyvin sillä pärjää. Kortti on vaivattomampaa kuin käteinen.
Mun lompakko on tuollainen nahkainen 8 kortin kotelo, ei sinne mitään kolikoita eikä oikein seteleitäkään sovi.
Debittejä on 2, jos toinen ei toimi ja lisäksi credit.
Reissuun varaan jonkin verran käteistä, mutta kotiympyröissä en keksi tilannetta että toimimaton kortti on ylipääsemätön ongelma. Noloa ehkä kaupan kassalla, mutta jää sitten ostokset siihen.
Taksilla pääsee aina kotiin ja kotoa löytyy pieni käteisvara.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei pidä, mutta aika hyvin sillä pärjää. Kortti on vaivattomampaa kuin käteinen.
Itse en ole vielä keksinyt että millä tavalla. En ole koskaan kokenut maksamista miksikään omaa elämääni erityisemmin vaikeuttavaksi asiaksi. Ehkä tämä menee sarjaan "first world problems".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kelpaa. Mullakin on kortitlompakko ja ihan hyvin menee seteli tai pari siellä.
Olisiko mitenkään mahdollista, että meillä on erilaiset lompakot :o? Mulla on 4 lokeroa, ja jokaisessa kortti. En ala tunkea rahaa samaan lokeroon kortin kanssa, sehän tippuisi kun korttia käyttää.
Korttimaksupääte kuluineen ei ole pienyrittäjälle erityisen halpa. Aika paljon saa myydä jo siihen, että kuukausittaiset kulut ja Netsin maksunvälityspalkkiot tulisivat katetuiksi.
JUURI NÄIN! Minä joudun aina maksamaan kaiken työpaikalla kun "hei, sullahan on niitä kolikoita!". Että, jos tekee periaatepäätöksen olla käyttämättä kolikoita niin ei niitä sitten kysellä muillakaan. Prkl. Sama nämä kyydinvonkaajat "mut sä voit varmaan heittää mut?" No tota joo joskus ja mielellään bensarahaa vastaan. En ymmärrä miten työkaverit ja ystäväni luulevat, että minulla on aina aikaa toimia heidän taksina. Puhumattakaan siitä, että kaikki olettavat minun tekevän tämän aina ilmaiseksi.