Lähes 1000 erosi pääsiäisenä kirkosta Arkkipiispan puheiden takia
Arkkipiispa sai jo kolmannen eroamispiikin aikaan.
http://www.eroakirkosta.fi/media/none/tiedote_03_2016.html?year=2016
Kommentit (31)
Itse olen uskova ja mietin etoamista.
-isomummoni puolisoineen osti talon hinnalla ainaishautapaikan Tampereella. Piti olla ikuinen. Kirkon ikuisuus oli muutama kymmentä vuotta. Eli kirkko valehteli.
-kirkon lehti Tampereella lopetti julkaksemasta syntyneet ja kuolleet -palsta lahdessään. Vie kuulemma liikaa tilaa. Silti on puolen sivun kokoisia kuvia usein. Esim jostain pakolaisesta tms, joka ei ole edes kirkon jäsen
-tämä Arkkipiiispan mielipide, että kirkon suojiin voi ottaa täältä käännyettäviä pakolaisia. (Vaikka Suomi hyvinkin helposti hyväksyy anomukset ja vain selkeimmät käännytetään. )
Minne liittyisin? Olisikohan ortodokseilla puhtaammat arvot?
Vierailija kirjoitti:
-isomummoni puolisoineen osti talon hinnalla ainaishautapaikan Tampereella. Piti olla ikuinen. Kirkon ikuisuus oli muutama kymmentä vuotta. Eli kirkko valehteli.
-kirkon lehti Tampereella lopetti julkaksemasta syntyneet ja kuolleet -palsta lahdessään. Vie kuulemma liikaa tilaa. Silti on puolen sivun kokoisia kuvia usein. Esim jostain pakolaisesta tms, joka ei ole edes kirkon jäsen
-tämä Arkkipiiispan mielipide, että kirkon suojiin voi ottaa täältä käännyettäviä pakolaisia. (Vaikka Suomi hyvinkin helposti hyväksyy anomukset ja vain selkeimmät käännytetään. )
Liity ennemmin vaikka Marttoihin.
Kirkosta eroavat saavat tulonsiirtoa kirkollisveroa maksavilta, koska "tasa-arvon" nimissä hautauskustannukset, haudat ym. ovat melkein samanhintaisia kirkkoon kuuluville ja kirkkoon kuulumattomille. Sosialismia kuten muuallakin Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä että äärirasistiset ihmishirviöt lähtevät kirkosta.
Kommenttisi jos mikä on äärirasistinen!
Vierailija kirjoitti:
Suomen ortodoksinen kirkko vaikuttaa ainakin minusta keskittyvän selkeämmin itse uskontoon. Ortodoksisen kirkon ja luterilaisuuden välillä on kyllä joitain näkemyserojakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen ortodoksinen kirkko vaikuttaa ainakin minusta keskittyvän selkeämmin itse uskontoon. Ortodoksisen kirkon ja luterilaisuuden välillä on kyllä joitain näkemyserojakin.
Sinne menossa minäkin tänä vuonna. On pitkän prosessin tulos, ja olen jo vuosia kokenut ortodoksikirkon kodikseni.
Erosin kirkosta viime vuonna, osin maahanmuuttopolitiikan vuoksi. Toinen syy oli se, että veroehdotuksen saatuani katsoin edellisvuonna maksaneeni kirkollisveroa lähes 300€ ja mitä sain, en mitään.
Totesin maksaneeni lyhyen työurani (10 v kokopäivätyötä) jo niin paljon rahaa kirkolle, etten koskaan tule hyötymään siitä niin paljoa.
Onneksi erosin jo viitisen vuotta sitten ;)
Päivä päivältä olen varmempi siitä että eroaminen oli oikea päätös. Kaveripiiristäni jo puolet eronneet kirkosta, koulutettuja pari-kolmikymppisiä kaikki. Yksi vaihtanut ortodoksisen kirkon jäseneksi täälläkin mainituista syistä.
Vierailija kirjoitti:
Kielteisen turvapaikkapäätöksen kaiketi saavat yleensä sellaiset ihmiset, joita epäillään sopeutumattomuudesta, rikoksista tai ylipäätään siitä, etteivät ole turvapaikan tarpeessa oikeasti. En ymmärrä miksi Mäkinen näkee nämä ihmiset kirkon avun tarvitsijoina.
Esim. albanialaiset eivät saa turvapaikkaa koska Suomi katsoo etteivät ole vaarassa. Jos joku sieltä tuleva katsoo kuitenkin olevansa uhattuna kotimaassa ja hakee kirkosta turvaa niin kirkko voi häntä auttaa. Laillisuudella en niin huutelisi sillä katolinen kirkkokin kunnioitti kolmannen valtakunnan lakeja ja miten kävi. Lait muuttuvat mutta kirkon sanoma hädänalaisten auttamisesta on 2000 vuotta vanha. Jos se ei jotakin miellytä niin sitten erotkoon.
Kertyvien kirkollisverojen määrä tulee laskemaan reippaasti parin tulevan vuosikymmenen aikana, kun nykyiset kirkon nettomaksajat (tapauskovaiset keski-ikäiset työssäkäyvät) alkavat jäädä eläkkeelle.
Nuoremmat eroavat tasaiseen tahtiin, ja tällaisten lausuntojen jatkuessa eroaminen todennäköisesti vain kiihtyy. Eronneet eivät liitä omia lapsiaan kirkkoon.